WWI børs noterer grønt satsing Edda Wind -John Fredriksen er med

Frodon
EWIND 08.11.2021 kl 13:13 28228

WWI (Wilh. Wilhelmsen Holding) eier mange selskap, eks er de store eiere i Wallenius Wilhelmsen. WWI har også en grønt satsing, som heter "New Energy". Under New Energy eier de mange grønt selskap, blant annet Edda Wind.

https://www.wilhelmsen.com/new-energy/

WWI eier 50% av Edda Wind og nå skal selskapet børs noteres. John Fredriksen er en av tre investorer som har garantert IPO. Totalt vil selskapet ha en flåte på åtte fartøy, og fire av dem har allerede langsiktige kontrakter med selskaper som Ørsted, Vestas og Ocean Breeze.

8.11.2021 "Edda Wind announces new cornerstone investors and launches IPO"

https://newsweb.oslobors.no/message/546154

"Edda Wind is a leading pure play offshore wind service company headquartered in Haugesund, Norway. The Company develops, builds, owns and operates purpose-built Service Operation Vessels (“SOV”) and Commissioning Service Operation Vessels (“CSOV”) for offshore wind farms worldwide

Edda Wind owns and operates two purpose-built offshore wind service operation vessels, Edda Passat and Edda Mistral, and has six dedicated offshore wind vessels under construction, with delivery from 2022. Edda Passat and Edda Mistral were delivered in March and September of 2018 respectively. Both vessels are on firm five-year contracts (with options for extension of up to five additional years) with Ørsted and have an achieved utilisation of 98% YTD, only interrupted by planned intermediate surveys.

For the three and nine months ended 30 September 2021, freight income and operating expenses increased primarily due to the chartering of a frontrunner vessel from April 2021 in relation to a 10 year contract Edda Breeze Energy GmbH & Co will commence in 2Q 2022, following delivery of the vessel.

For vessels under construction, Edda Wind has secured two long-term contracts with reputable counterparties, Ocean Breeze and Vestas Offshore Wind UK Ltd, with terms until 2032 and 2037, respectively (with extension options), as well as a firm two-year contract for a third newbuild at the Doggerbank offshore windfarm. As such, Edda Wind holds a strong backlog with a firm period of EUR 292 million, options period of EUR 145 million and a firm contracted revenue base of EUR 35 million for 2023"

https://eddawind.com/edda-wind-intends-to-apply-for-a-listing-on-the-oslo-stock-exchange/

"John Fredriksen er med når havvindselskapet Edda Wind går på børs. Selskapet verdsettes til drøyt én milliard kroner før kapitalinnhenting"

https://e24.no/boers-og-finans/i/Eav2oG/fredriksen-med-groent-rederi-paa-boers-prises-til-droeye-milliarden

"John Fredriksen vil gjøre Edda Wind til markedsleder"

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/11/08/7768085/fredriksen-vil-gjore-edda-wind-til-markedsleder?internal_source=sistenytt
Redigert 15.11.2021 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.02.2022 kl 15:29 3852

Ganske utrolig at dette kvalitets selskapet med lange kontrakter fortsatt handles under prisen John Fredriksen kjøpte aksjene på
Interessert
07.02.2022 kl 18:37 3802

Det er lite tall på bordet. Det blir lettere å verdsette selskapet etterhvert som kvartalsrapporter kommer. Tror ikke de har avtaler til alle skipene. Hvordan markedet utvikler seg er usikkert. Hvor fort vil havvind bygges ut? For øyeblikket kollapser jo strømprisene i UK og Tyskland når det begynner å blåse. Så lenge det skjer vil videre utbygging av vindmøller være lite økonomisk gunstig, for å si det mildt. Ingen vits å bygge ut vindmøller hvis du må betale for å bli kvitt strømmen. WWI har nok penger til at de kunne satset på Edda uten å redusere eierandelen. Men det gjorde de.
Grønne investeringer er heller ikke så populære som de var. Foreløpig er det for dårlig økonomi i det. Det trengs mye større utbygging av elnettet slik at strøm kan overføres til regioner hvor det ikke blåser. Batterier kan også bidra til å øke lønnsomheten til vindmøller. Alt dette krever store investeringer i infrastruktur, men nødvendige råstoffer til en slik utbygningen blir stadig dyrere. Det er motvind for vindkraft. I hvert fall knyttet mot kontinentet.
Frodon
07.02.2022 kl 20:52 3755

Hmm, når de gikk på børs fikk vi alle tallene. Men dårlig med tall på avtalene meldt i ettertid. De har langtidskontrakter på ca halvparten av skipene. De kunne tegnet avtaler på alle skipene nå, men de skrev at de tror markedet vil bli enda strammere + de vil ha noen skip på spot avtale. Dvs mix med korte avtaler, lange avtaler og spot.

Godt poeng rundt havvind og strøm pris. Tipper det kommer til å bli mer vanlig med fastprisavtaler på strøm etterhvert. Jeg har 3 års fastpris og kommer til å tegne ny fastprisavtale når den går ut. I hvert fall til vi ser hvor dette energi eventyret lander 😜

Jeg tipper grønt sektor vil bli priset etter resultat og verdier. Da kan den sektor raskt falle 20-30% til

Sparebank 1 Markets guider at materialkostnadene vil bli billigere neste år. Det er jo en god stund til, men kort tid i forhold til utbygginger i grønt fra 2025-2030 😅
YNWA250505
08.03.2022 kl 16:09 3523

Så akkurat presentasjonen til Edda nå og må jo si jeg ble overbevist. Han som presenterte klarte jo nesten ikke å holde sin begeistring og smilte lurt flere ganger. Ingen tvil om at Edda vil bli en av de virkelige store playerne i dette markedet. Tok en liten bet her nå og traff seff ikke bunn nå heller, men 29,78 kan være en bra inngang hva vet jeg?
Frodon
08.03.2022 kl 16:27 3509

Som regel er inngang lavere enn Fredriksen kjøpte for, en god inngang…så lenge ikke fundamentene har endret seg

Hva synes du om utviklingen i Cloud da Mr Liverpool?
YNWA250505
08.03.2022 kl 17:02 3488

Cloud hadde en strålende dag i dag og kun ned 6,73% siste to ukene. Cloud er sikkert et bra selskap det. Men Edda Wind tror jeg har fremtiden foran seg
Frodon
08.03.2022 kl 19:07 3446

Cloud er opp 16% siste 2 ukene. Ja, jeg har trua på Edda Wind også, akkurat slik jeg også har på Cloud
YNWA250505
09.03.2022 kl 14:15 3367

Lurer på hvor mange dager det vil ta før kursen er tilbake over kr 35? Jeg tipper 21 dager.
Frodon
09.03.2022 kl 14:36 3352

Er du bedre på tipping enn å lese kurs historikk?
YNWA250505
09.03.2022 kl 21:29 3304

Hva mener du nå Frode
Frodon
13.05.2022 kl 09:01 2927

Edda Wind går inn i MSCI Micro Cap Index. Kanskje vi får oppgang da indeks fondene må kjøpe seg inn?

Endringene i MSCI Micro Cap Index:

Inn: AqualisBraemar, Atlantic Sapphire, Cool Company, Deep Value Driller, Edda Wind, Elmera Group, Gram Car Carriers, Instabank, KMC Properties, Nordhealth A, Northern Ocean, Pexip Holding, Quantafuel, Siem Offshore, Smartcraft, Sparebank 1 Nordmøre, Western Bulk Chartering, og XXL.
Frodon
19.05.2022 kl 09:13 2817

Et lite utdrag fra Dnb Markets sin analyse på Edda Wind om konkurrenter. Edda Wind har forøvrig 11 fartøy totalt nå, 2 ferdigbygget, et innleid fartøy, 2 til er ferdig i Q3 2022 (et kommer tidlig august 2022 og et i midten av september 2022). I tillegg kommer det 3 nye fartøy i 2023 og 4 til i 2024.

"We consider the main competitors to Edda Wind in the SOV and CSOV segments to be Esvagt, Windea Offshore, North Star Renewables, REM Offshore, and Norwind Offshore, which all have at least three tier-1 vessels including newbuilds. Another eight companies have one or two vessels each, giving a total of 14 companies in the market. Two stand out as market leaders based on fleet size: Esvagt and Edda Wind, with nine and eight vessels, respectively. All nine of Esvagt’s vessels are operational, while Edda Wind has two operational vessels and six under construction. Only Edda Wind, Integrated Wind Services, and Tan Se Shang Marine are pure C/SOV providers. The others have vessels in other segments in offshore wind, O&G, or other maritime sectors"
Frodon
28.06.2022 kl 13:16 2470

Det nærmer seg levering av enda et nytt skip. Skal bli godt å få skuta ut på sin 11 års kontrakt ;)

Tror dere skipet blir fylt opp med gratis strøm fra hav vind møllene?
Frodon
28.07.2022 kl 12:03 2248

Hmm, det ser ut som verftet har kansellert ordre og ikke Edda Wind? Eller hva tror dere?

"Cancellation of newbuilding contracts with Colombo Dockyard PLC, Sri Lanka

Edda Wind and Colombo Dockyard PLC, Sri Lanka, have today entered into an agreement whereby the contracts for the construction and delivery of two Commissioning Support Operation Vessels are cancelled.

Edda Wind has not paid any pre-delivery instalments to Colombo Dockyard PLC, and only incurred minor cost in relation to the project. Under the agreement Edda Wind will receive a compensation which will give a modest positive P&L effect. The terms and conditions of the cancellation agreements are to be kept confidential between the parties.

“The adverse development in Sri Lanka, which has become detrimental to its population, as well as to the business and financial sectors, has unfortunately led to a situation whereby Colombo Dockyard PLC are unable to fulfill the contracts and a cancellation agreement has been reached. However, Edda Wind’s growth ambition remains unchanged, and we are evaluating alternatives for future fleet expansion.”, says Kenneth Walland, CEO of Edda Wind ASA"

https://newsweb.oslobors.no/message/567591
DividendYield
28.07.2022 kl 14:46 2214

https://e24.no/boers-og-finans/i/KzdAL4/sri-lanka-uro-rammer-norsk-rederi-en-fortvilende-situasjon

Uansett burde det være mulig å plukke billige edda aksjer på kort og lengre sikt?

Kan bli vanskelig å finne nye verft som kan bygge skipene til samme pris, og utsettelser må vi regne med.
Redigert 28.07.2022 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.07.2022 kl 15:05 2200

Dette er en meget trist sak for både Edda Wind og Sri Lanka. Når det står så dårlig til i landet, er det jo nettopp slike ordre som dette, de trenger for å snu skuta. Ikke rart det går dårlig med landet, dessverre :(

Av det jeg har lest tidligere, hadde Edda Wind minst 10% billigere kost pris på disse skipene vs kost pris å bestille nye skip nå. Da er den mulige gevinsten borte.

De 2 skipene C-257 og C-258 hadde ikke kontrakter enda, så i hvert fall ikke noen partner på andre siden som har noen krav.

Ja, nå er et sterkt salgssignal utløst i aksjen ved bruddet ned igjennom kr 27. Er det ned til kr 24 i første omgang?
Frodon
17.08.2022 kl 09:17 1934

Er det bare jeg som reagerer på at Edda Wind skulle få 2 nye skip tidlig i august 2022, også melder de idag 17.8.2022 at de skipene er forsinket og blir levert i Q1 2023? De må jo ha visst lenge at de 2 skipene er forsinket? Aksjen har allerede falt mye, har noen visst mer enn andre? Slikt liker i hvert fall jeg dårlig
Skifer
17.08.2022 kl 14:59 1883

Enig, at den opplysningen ikke kommer før gir dessverre grunnlag for å spekulere.
Frodon
17.08.2022 kl 22:20 1819

Aksjen ble straffet til slutt. Hva tenker du om resten av rapporten?
Slettet bruker
17.08.2022 kl 23:25 1781

Ble straffet mindre en Wawi
Skifer
18.08.2022 kl 01:45 1750

Jeg synes ledelsen virker dyktige og pålitelige - inkludert presentasjonen i dag. Et lite feilskjær med info-asymmetri kan skje den beste, ikke enkelt å time en slik melding med riktig presisjon. Jeg stoler på deres fremtidsbilde og at det ikke er flere dårlige nyheter på gang enn de to vi har fått i det siste. Edda Wind virker bunnsolid selv om det tar litt lenger tid enn vi håpet på å øke inntjeningen. Hva kan egentlig gå galt med vindbransjen til havs? Jeg kommer ikke på noe og øker derfor eksponeringen på disse nivåene. Risikoen for den langsiktige investor er nær null og oppsiden fra dagens kursnivå er stor og "gratis". I første omgang tenker jeg at alt under emisjonskursen Fredriksen, Wilhelmsen & co gikk inn på er en rabatt.
Frodon
18.08.2022 kl 09:15 1679

Jeg synes også ledelsen har vært dyktig, men hva mener du med timing av en slik melding? Når de fikk beskjed om forsinkelsen, burde markedet også informeres. Ikke vente på en timing etter at skipene skulle vært ute å tjent inn penger ;)

Havvind bransjen er det ingenting galt med. Inntjeningen til Edda Wind vil bli bestemt av ratene. Markedet kommer sikkert til å prise selskapet etter skipsverdi også, bare det virker meningsløst når skip har 10-15 års kontrakter ;)
Skifer
18.08.2022 kl 10:22 1661

Med timing mener jeg bare at omfanget av/usikkerheten rundt forsinkelsen antakelig har vært glidende. På et tidspunkt har de sikker nok informasjon til å informere presist og/eller omfanget er så stort at det ikke kan vente. Om timingen var korrekt denne gangen er vanskelig å vurdere fra utsiden, men det er klart at kursbevegelser som tyder på at noen visste mer enn andre er uheldig.
Frodon
18.08.2022 kl 12:48 1626

Ok. At kursen har falt, kan både ha blitt påvirket av kanselleringen av de 2 andre skipene + at det ikke har kommet melding om overtagelse av skipene. Skipene er jo faktisk overtatt av Edda Wind, så nå blir de bare liggende stille til januar 2023? Kan teste de skikkelig og få lært opp mannskap. Det så ut som de fikk dekket de tapene

Stål pris er på vei ned og verft i Asia har begynt å senke prisen på nybygg. Kanskje Edda Wind kan få bygd de 2 kansellerte skipene enda billigere?