Skjer det noe i Magnora

spekulant6
MGN 09.11.2021 kl 09:25 27501

Det har vært litt stille fra selskapet den siste tiden, men kan det være at det ligger noen triggere framover ? Q3 neste uke blir interessant mtp. guidingen framover, men de kan ikke si noe før ting skjer, så tviler på så veldig mye nytt akkurat der.

Triggere;
- lisensutdeling i Skottland skjer vel om ikke så veldig lenge, og selskapet mener selv at de har levert en meget sterk søknad med dokumentert god kompetanse - det blir spennende å se om det blir noen tildelinger der
- børsnotering ? Både Helios og Evolar er meget spennende å følge. Plutselig kommer det en melding som sier pang
- Sør-Afrika, stort vindprosjekt som vil kunne selges helt eller mest sannsynlig delvis i løpet av 1-2 år ?
- Kustvind...blir stort framover

Kursen har siden juni vært tynget av nedsalget til Kistefos. Mange innsidere kjøpte på kurs 26,75 i vinter, en emisjon som var overtegnet mange ganger.
Om det kommer en serie med nyheter fra noen av ovennevnte cases, så vil kursen raskt kunne doble seg på kort tid.

Min spådom er at selskapet kommer til å bli solgt på et tidspunkt, men at kursen skal betydelig opp før det skjer. Mange store industrielle aktører som skal ha en bit av vind og sol, og den porteføljen som Magnora besitter er meget interessant for slike aktører, som eks. Aker (Horizon), Equinor, Statkraft etc. Så skal en ikke se bort ifra at et større internasjonalt oppkjøpsfond eller industriell aktør kommer på banen.

Kursmål 40,- innen 31.12.21.
Hemsen
09.11.2021 kl 10:11 15933

Takk for at du tar frem igjen de kjente triggerne som ligger fremfor oss, greit med en påminnelse i en tid med langtørke. Mange her har sittet lenge gjennom både oppgang og nedgangen etter Kistefoss men har absolutt ikke mistet fremtidstroen. Ser på Magnora som et lite grønt fond alene, ledet av garvede ringrever.
Så håper på litt krydder i form av små meldinger gjennom vinteren for å lyse opp et guttesinn :))
Da vil kursen umiddelbart gjøre små « byks»..
Gullit
09.11.2021 kl 10:22 15943

Er det noe håp om utbytte her i år?
spekulant6
09.11.2021 kl 10:36 15897

Tror ikke du skal kalkulere med utbytte med det første. Tror det er bred enighet om å bruke likviditeten til utviklingsprosjekter, herunder å øke eierandelen i allerede deleide prosjekter/selskaper, samt å kunne skaffe seg gunstige posisjoner. De eierandelene som selskapet har skaffet seg etter de dreide bort fra olje til grønt (mars 2020) er imponerende, og du kommer til å få godt betalt i framtiden for disse. Det største "problemet" nå er vel at kursen ligger på et nivå som tilsier ca. 1 milliard i markedsverdi for hele Magnora, mens noen av enkeltprosjektene alene forsvarer denne verdsettelsen. Eks. Evolar som nok er verdt + 1 milliard.

Håper at kursen kommer seg opp, så aksjene ikke selges på billigsalg. Alt under 50,- er billigsalg - tror jeg.
spekulant6
09.11.2021 kl 10:50 15880

Q3 presenteres tirsdag 16.nov. Jeg oppfatter nedsiden som betydelig mindre enn oppsiden i aksjen om dagen. Største nedsiderisk er om det kommer et generelt børsfall, da faller også denne. Tenker det kan være lurt å kjøpe i dagene før Q3.
FMI
09.11.2021 kl 11:08 15845

Jeg synes Evolar, mulighetene i Scotwind (som jeg tror er gode), pluss eksisterende inntekter alene rettferdiggjør 50 % opp på dagens kurs, og da er det ganske mye ekstra potensial i selskapet 👍
spekulant6
09.11.2021 kl 11:22 15799

Analytikere har tidligere i år anslått Evolars verdi til opp mot 1 milliard, MGNs andel er 640 mill.kr. Utgjør i tilfelle kr 12,- pr aksje. Så om Evolar prises omtrent der, så har du 50 % opp fra dagens kurs kun på merverdien i Evolar. Scotwind er vanskelig å tallfeste, men er jo heller ikke regnet inn i dagens kurs, så den er uansett kun oppside.
Hammerix
09.11.2021 kl 13:40 15662

Analytikere har også også anslått Evolars verdi til å være 8,4 mrd, eller 93kr per Magnora-aksje. https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/08/7638608/clarksons-skjuler-gigantverdi-i-magnora
Vi vet rett og slett ikke hva som venter oss. Mtp på kursutviklingen til Magnora siste halvår, så tyder det på et verdiestimat på Evolar i den lave enden av antakelsene til meglerhus. Vil uansett være en god investering med hyggelig oppside for Mgn.

Foruten triggerne i Evolar, Scotswind,Helios, Vindr osv, så er det greit å huske på at de ved Q2 presentasjon hadde omtrent 120mnok på bok. Det kommer også 80mnok i Mars fra Penguins FPSO ved sail-away, + 80 nye mnok ved first-oil og ved gitt produsert kvantum(40+40). I tillegg skal det bores nye brønner ved Western Isles, hvilket kan heve potensiell royalty-betaling betraktelig i mange år fremover.

I bunn ligger et gjeldsfritt selskap (Magnora) med penger på bok, og et fremførbart underskudd på over 3 mrd nok.

Mye som ligger til rette for årene som kommer med organisk vekst og uttalt aksjonærvennlighet med tanke på fremtidige utbytter/tildelninger :-)

Redigert 09.11.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
spekulant6
09.11.2021 kl 13:48 15639

Ja, det framførbare underskuddet er absolutt verdt å nevne, utgjør alene omtrent 6,- pr aksje. Det vil få effekt i prisingen etter hvert som prosjektene leverer resultater. Jeg tenker derfor at aksjen vil bli repriset om ikke så lenge, et par nyheter, så blir det trangt inn døren. Aksjonærstrukturen er åpen etter at Kistefos solgte, så spørsmålet er om beilerne kommer med bud før kursen er kommet opp på anstendig nivå.
ecb
09.11.2021 kl 14:58 15518

i disse "utbytteskatt" tider skal man ikke glemme at selskapet har NOK 8.4 mrd i innbetalt aksjekapital. dette innebærer at selskapet i stedet for vanlig utbytte som må beskattes av aksjonærene kan gi aksjonærene utbetaling ved å nedskrive aksjekapitalen som vil være helt skattefritt. dette kan også feks benyttes ved en IPO av evolar hvor mgn akjonærene mottar evolar aksjer gratis uten at det utløses skatt
spekulant6
09.11.2021 kl 16:07 15403

Godt poeng, ecb.
GRP
09.11.2021 kl 17:30 15292

Fin tråd, og når vi ser at den nå har steget med 4,- på noen uker så tyder det på at noe er pågang….., tror jeg🤞
Hvis noe av ovennevnte slår til for fullt, så har det for min del vært lurt å snitte seg ned over tid og kanskje snart komme over på den «grønne» siden.
Stor takk til skribenter på magnora investors på Facebook, som har gjort at troen aldri har sluppet taket, selv om det i perioder har vært litt «trått»💪👏
Lykke til i dagene, ukene og månedene fremover🤩
Hellhammer
10.11.2021 kl 06:37 14884

Vil ikke helt overraske meg om man kan komme til å gjør en tilbakebetaling på opp i mot feks. 50 øre ila 2022.
Flere faktore riktignok, men mye penger skal inn og det er ikke nødvendigvis slik at Magnora "har behov" for all denne kapitalen i på kort sikt.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 07:18 14796

Det kan være mulig, men om de vil posisjonere seg i Asia og eller US så tror jeg vi må vente lenger på evt. tilbakebetalinger.
spekulant6
10.11.2021 kl 07:28 14776

Asia, og kanskje spesielt Kina, er meget interessant for havvind, og følgelig MGN. Se kommentar i dagens Finansavisen fra Mølsæther som kommenterer Kinas gigantiske planer for havvind som motsats til et kollaps i eiendomsmarkedet i Kina. Kina må bli grønnere, så det vil nok investeres med gigantiske summer i både sol og vind i Kina de neste årene. Gjelder bare å finne en god samarbeidspartner, kanskje de allerede har noe på gang der ?
Hellhammer
10.11.2021 kl 07:32 14750

Innlegget er slettet
Absolutt, slikt vil koste, kun en mulighet som jeg ikke ser som helt umulig og som også selskapet "flagget" selv ved Q2.
Men tror etter hvert at eierstrukturen vil endres i MOW, men største kostnadene er mange år frem i tid.

Slettet bruker
10.11.2021 kl 19:28 14455

Gjeeesp…
Hellhammer
10.11.2021 kl 21:33 14355

Noe som er særdeles spennende nå er prisen man oppnår pr MW på Helios sine første salg.
Det er selgersmarked med stort kraftbehov i SE4 så her her snakker vi neppe på nedre skala i salgspris!
Hammerix
10.11.2021 kl 23:06 14201

Helt enig. Veldig spennende og håper det kommer litt info snart. Registrert 3 nye selskaper med samme adresse som Helios. I tillegg er jeg spent på hva som er tankegangen bak Magnora Asset Company 1, som også ble registrert i Sverige nokså nylig. I beskrivelsen står det: « Verksamhetsbeskrivning
Bolaget ska bedriva förvaltning samt drift av elproducerade anläggningar i Sverige samt närbesläktad verksamhet.»
https://www.bolagsfakta.se/5593231425-Magnora_Asset_Company_1_AB.#om-foretaget

Magnora har jo en uttalt strategi om å selge byggeklare prosjekter, men de høye strømprisene kan jo endre tankegangen i akkurat dette området i Sverige?
canarias
11.11.2021 kl 08:25 14012

Det kan lett bli en foreløpig dobling av kursen på kort tid.
spekulant6
15.11.2021 kl 14:13 12690

Blir spennende å høre om det kommer "noe" guiding på Q3 i morgen. Kursen forsøker å bryte 20,-, tipper den slutter godt over idag. Nå skal jo Fredriksen også inn i grønne selskaper via oppkjøp, kanskje MGN er radaren ?
Slettet bruker
15.11.2021 kl 14:38 12645

Har mest tro på at det kanskje kommer noe vdr. Helios. Noe store nyheter fra Evolar har jeg ikke tro på enda. Før det skjer har vel Magnors utøvd siste opsjon - kanskje? Hva kan vi forvente av resultat i morgen? Litt mindre minus enn sist? Midler avsatt til oppkjøp, lisenser for vindkraft etc er vel mindre enn Q2? Økning i lisensinntekter blir det vel heller ikke rapportert om denne gang, tror jeg.
spekulant6
16.11.2021 kl 09:06 12286

Q3 tallene viser at de svir av 10 mill.kr i kvartalet, men justert for prosjektrelaterte kostnader blir det "bare" - 3 mill.kr. Tallene er ikke så interessante, mer det de har kommentert om sterkt økende interesse fra markedet, industrielle og finansielle aktører har tydeligvis blitt veldig interesserte. Og at vi kan forvente mer vedr. Evolar på denne siden av nyttår. Helios har flere potensielle kontrakter som avklares på kort sikt. De er også optimistiske mtp. vind, både Skottland og Sør Afrika, samt at de ser på nye land også. Jeg må si at jeg ser helt bort fra tallene, men at resten av presentasjonen oser BULL. Presentasjonen fra selskapet er forresten kl 10.00, litt rart at den ikke kommer før børsåpning, men men, Blir spennende, tror det kommer noe rimelig snart på de områdene som denne tråden har vært inne på + kanskje mer nye prosjekter ?
spekulant6
16.11.2021 kl 09:10 12256

En børsverdi på drøye milliarden for dette selskapet med alle deleierskapene/prosjektene, og med den kompetansen som er kommet inn i selskapet, må være et kupp i disse grønne omstillingstider der alle snakker om sol og vind. 11 milliarder i børsverdi = 200,- pr aksje...grovt regnet.
Slettet bruker
16.11.2021 kl 09:22 12224

Skjer det noe i Magnora spør ts? Svaret er ja. De brenner vanvittig mye penger på tull hver måned. Kursmål 8 NOK
superzonic3000
16.11.2021 kl 09:29 12205

Ja det var en konstruktiv og nøye gjennomtenkt uttalelse
Gullit
16.11.2021 kl 09:47 12112

Tenker dagen ender i pluss etter presentasjon kl 10. synd att man på dette tidspunkt kun ser på noen usle kroner.. folk må slappe av litt..
Puffin1
16.11.2021 kl 10:01 12062

Da har det gått 60 min og en omsetning på 253 000 aksjer.
Ut fra dei talla så indikerer det at investorer har trua på selskapet, og videre framgang.
Selv med minus i dette kvartalet, så har dei investert pengane fornuftig.
Er all inn i selskapet og har stål trua.
spekulant6
16.11.2021 kl 11:11 11840

Kommer nok oppdaterte kursmål fra husene etter dette. Tipper kurser under 20,- er historie etter dagen idag.
Falkenroy
16.11.2021 kl 18:47 11476

Ok. Lenge siden har på forumet. Som sagt til alle nye, følg med på Magnora Investors på facbook.
Det er der den beste og seriøse forum er.
Da slipper vi " gjesp " og useriøst
" 8 kroner analyser " døgnet rundt.
Msgnora er Bull og et fantastisk vekst selkap.
Men tålmodighet er gull.
Sees og høres folkens 🌞
Redigert 16.11.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Dølle
16.11.2021 kl 18:52 11487

Skal man ta til inntekt halvparten av positiv omtale på investornytt , er det hamstring med alt man har som gjelder.
Hellhammer
17.11.2021 kl 08:58 11103

Ville brytt meg lite om hva Investornytt skriver (sjansen for at dei kun prøve å hausse opp slik at artikkelforfatter kan ta kjapp gevinst føler jeg er stor, re hvem som står bak). Folk bør bruke tid på å se gjennom rapportene/presentasjonene siste kvartelene til Magnora så burde man ha ett godt grunnlag til å forstå selskapet og dets retning.

Ny dag og vi starter vel over 20?
Slettet bruker
17.11.2021 kl 14:31 10888

Kruttsterk Magnora. Må benytte anledningen til å gratulere ledelsen med nok ett fantastisk timet innsidekjøp. Forrige var vel på 27kr. Neste?? 11-12??
Aktienoob
17.11.2021 kl 20:31 10628

Syns ikke dagen i dag var så ille jeg
Hemsen
18.11.2021 kl 18:06 10190

Veldig hyggelig dag for alle med Recsi aksjer, tålmodighet vil betale seg.
Neste ut er Magnora der vi ifølge ledelsen vil få nyheter før nyttår.
Dette blir en god adventtid. Hold på aksjene, ikke gå lei og selg.
Slettet bruker
18.11.2021 kl 18:15 10170

Usa og olje ser ut til å gå i grønt, kan bli bra avslutning på uken alikevel.