Aldri tjent penger

Smarties
IDEX 10.11.2021 kl 22:02 7540

Kjøpte litt i dette selskapet for ca. 10år siden.
Solgte meg ut med tap da jeg skjønte atdette var ikke liv laga.
Hva har de egentlig levd av i mellomtiden?
Ikke tjente penger i hvert fall, det vet aksjonærene.
De hadde akkurat samme drømmen da, som nå.
Utrolig at folk enda går på limpinnen med sånner søppelfirmaer, som aldri tjener penger, men kun lever av aksjonærer.
Sente
10.11.2021 kl 22:12 5846

For å svare på spørsmålet ditt; de har levd av emisjoner, men det vet du jo, ellers hadde du ikke snakket ned aksjonærene i samme innlegg. 👍
Knot
10.11.2021 kl 22:17 5814

Beste innlegg på lenge 😀
Jørgen
10.11.2021 kl 22:26 5762

Start-Ups og nyvinninger er gjerne sånn - først investering og minus i regnskapet paralellt med utvikling av produktene. Så tilslutt hvis man lykkes så kommer inntektene og overskudd. Bare se på Tesla som startet rundt 2008 - ---- minus frem til 2017/18 - deretter er det pluss og overskudd, BETYDELIG verdiskapning. Idex har potensial til dette nå, tenker jeg. Jeg satser på det !
Smarties
10.11.2021 kl 22:34 5722

Nå er vel IDEX og Tesla på hver sin kant av denne skalaen.
De har vel holdt på like lenge, men IDEX har en ommsetning som en gjennomsnittlig snekker med enk.
Å selge noen supertekniske dupeditter for 4 kr. stykket hjelper ikke, når det koster 4000 kr stykket å lage dem.
Møyfrid
10.11.2021 kl 22:39 5689

😀
jongiv
10.11.2021 kl 22:41 5672

Smatis er nok en glup person. For de som er glad i kryssord kan man velge følgende synonymer. Geni, skolelys, smarting, klok eller forstandig..
Jørgen
10.11.2021 kl 22:43 5769

Jeg har stor tillitt til nye ledelsen i Idex som har gått grundig inn på alle sider av utviklingen og teknologi, partneravtaler, potensial, planer og status. De har levert som guidet siste måneder. Fingerprint teknologien er både unik og man har funnet en kostnadseffektiv måte og gjøre det på. Kostnadene pr kort er lav og som alltid følger dkostnadskurven Wrights Law dvs at kost pr enhet faller eksponsielt med økt volum. Har du sett presentasjonene fra CEO ? Det anbefales !
Slettet bruker
10.11.2021 kl 22:58 5762

Eg tar gjerne jobb som snekker med 700 000 dollar i kvartalet😂😂
Men du kan jo shorte aksjen da?
Smarties
10.11.2021 kl 23:07 5714

Er vel mange snekkere og entrepenører som omsetter for 700 000 dollar i kvartalet, men ikke mange som klarer å gå så jævlig i minus som IDEX gjør?
Skjønner at jeg har såret noen nykommene aksjonærer her (for det finnes vel ikke trofaste aksjonærer i dette selskapet), sorry.
Smarties
10.11.2021 kl 23:10 5711

Der må jeg melde pass, men om du har en link kan jeg ta en titt.
heiltfint
10.11.2021 kl 23:36 5615

Smarties, du som mange andre har kjøpt dere inn når IDEX sensoren var under utvikling
Hvis du leser denne linken og leser hva IDEX publiserte av nyheter siste 5 årene, så vil du se at IDEX i 99% av tilfellene holder hva de lover.
Side 4

https://finansavisen.no/forum/thread/140474/view
Redigert 10.11.2021 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2021 kl 00:03 5681

Ikke sikker på det, men den er da shortet:
https://ssr.finanstilsynet.no/Idex
NO0003070609 IDEX BIOMETRICS 16 830 438 1.82% 21.10.2021
oboy88
11.11.2021 kl 00:06 5662

Stemmer ikke helt dette med at Tesla og Idex startet opp omtrent samtidig, og at Idex har vært et start-up frem til nå. De startet opp i 1996 (jepp, 25 år siden), og ble handlet i det norske unoterte (OTC) markedet fra før tusenårsskiftet. Den gang, som nå, var det fagre løfter om at NÅ blir det store penger. Snart.

Her er en fin liten link fra 2004, og med de gutta involvert så skjønte de fleste at her var det like greit å holde seg unna. Du verden, så mye penger som har blitt spart på det. https://www.nettavisen.no/opticom-investorer-klar-med-ny-kule/s/12-95-1871783
iTRADER09
11.11.2021 kl 01:25 5544

Fussel er vel ikke med lenger. Men Keith er med og sitter tilsynelatende med regien fortsatt. Det er helt utrolig at han ikke er innsider i Idex, han er bare med på alt som skjer.
Og kunsten å kjøre emisjon etter emisjon har blitt perfeksjonert opp gjennom årene. Om et år eller to er det ett nytt marked og en ny off chip sensor med et nytt fengende navn som skal selge milliarder om kort tid, bare emisjonen er gjennomført.
De troende liker å fremstille det som om idex har hatt 10 inntektsløse år på grunn av at det tar så lang tid å utvikle produktet. Men realiteten er at idex ikke har brukt en mengde år på å utvikle produktet (de var for eksempel ferdig utviklet i 2004 når de skulle selge til Nokia og verdens 600M mobiler på den tiden). De har hatt et ferdig utviklet produkt hele tiden, og hele tiden har dette produktet vært klart til å selge i bøtter og spann med fantasi-inntekter. Men etter en stund så fader produktet før Idex kommer med et nytt produkt med ett nytt fengende navn og da skal inntektene virkelig renne inn om et par kvartaler fordi det nye produktet er så mye mer fantastisk en det forrige. Innimellom må de lage nye produkter fordi de endrer til nye satsningsområder, etter at det forrige viste seg å ikke ta av (kofferter, usb pinner etc), eller at markedet tok av men Idex sin markedsandel forble 0% (mobil, PC). Selv om Idex hadde det beste og billigste produktet tok konkurrentene alt.
Og noen har tjent penger på dette skuespillet i over 20år. Det ser ut som om det helt klart er en fordel å kjenne manus, eller i alle fall være nær noen som kjenner manus.
Redigert 11.11.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
heiltfint
11.11.2021 kl 01:37 5523

TrustedBio sensoren er testet av mange kortprodusenter og har gjennomført velykkede piloter.
Fra kundene er det bare ros å få

Hva mener dere er problemet ?
Greit å få frem alle fakta baserte synspunkter



Redigert 11.11.2021 kl 04:42 Du må logge inn for å svare
kaunis
11.11.2021 kl 09:35 5183

Problemet med disse syterne er at de ikke tør og satse mer på nyvinninger da de hele tiden ikke følger utviklingen til selskapet de har hatt aksjer i, de faller av før produktet/ene er ferdig utviklet. Klart det er slitsomt å måtte vente lenge, da går en heller ut i en periode for så å komme inn igjen. Slik må en følge et selskap i utvikling, noen ganger går det på RÆV og andre ganger går det til himmels. Bare tøv og skulle drite ut et selskap en har tap i, for de en selv ikke er smart nok. Blir litt tragisk dette og følge IDEX fra "sutrelinjen" og bare må se på at dette går veien og ikke ha mot til å ta noen lodd her. Blir liksom noe stakkarslig og hele tiden sutre og sutre over forgangen tid. Kjøp dere inn og vær med videre, det er fra NO, det blir penger på bok.
investor tom
11.11.2021 kl 10:17 5118

Helt utrolig at du, Smarties, er aktiv med egen overskrift etter et kjøp for 10 år siden i Idex. Takk for alle gode råd fra en x-aksjonær som virker litt grinete. Det har tatt laaaang tid med IDEX, det kan vi være enige i, men at alle selskaper tjener penger fra dag 1 eller ikke bommer med produkter eller prognoser, det er ikke noe nytt. For 10 år siden har det skjedd en utrolig utvikling på det teknologiske feltet, uten sammenligning med noe annet. Du husker sikkert Sisseners berømte short i Tesla og hvordan det gikk? Hvorfor gikk det galt, han trodde Tesla var en bilprodusent og kunne sammenlignes med Ford, GM etc., men det var jo dønn feil. Det som er flott med IDEX er at de har hatt trua og fått andre til å tro og det er jo ikke dårlig i en 27 årig historie. Nei, fokuser på andre selskaper du Smarties eller så bør du jo kanskje bytte navn?
investor tom
11.11.2021 kl 10:18 5116

Helt utrolig at du, Smarties, er aktiv med egen overskrift etter et kjøp for 10 år siden i Idex. Takk for alle gode råd fra en x-aksjonær som virker litt grinete. Det har tatt laaaang tid med IDEX, det kan vi være enige i, men at alle selskaper tjener penger fra dag 1 eller ikke bommer med produkter eller prognoser, det er ikke noe nytt. For 10 år siden har det skjedd en utrolig utvikling på det teknologiske feltet, uten sammenligning med noe annet. Du husker sikkert Sisseners berømte short i Tesla og hvordan det gikk? Hvorfor gikk det galt, han trodde Tesla var en bilprodusent og kunne sammenlignes med Ford, GM etc., men det var jo dønn feil. Det som er flott med IDEX er at de har hatt trua og fått andre til å tro og det er jo ikke dårlig i en 27 årig historie. Nei, fokuser på andre selskaper du Smarties eller så bør du jo kanskje bytte navn?
MrViggo
13.11.2021 kl 08:47 4733

Ska bli intressant se vilka U.S. high quality investors som deltog i den riktade.

Det är också intressant att Idex kapitalanskaffningar sedan 2017 har använts till att attrahera kompetent personal samt utveckla dedikerad bpc teknik. Det lyckades dessutom i och med TrustedBio i fullcertade kort. Fanns ett helt gäng så kallade biometri intresserade självutnämnda experter som gav Idex bpc teknik noll chans, exempelvis hävdades så sent som förra året att Idex inte klarade konduktiv laddning och nfc. Visa och Mastercard samt Unionpay tycker annorlunda. Idemia tycker också annorlunda som sparkade ut FPC's föråldrade 120 nm teknik till förmån för Idex moderna 40 nm chip. Ser vi fler göra detsamma snart?

kaunis
13.11.2021 kl 09:31 4641

Når Smartis , Kotten og Sjura kommer etter om noen år, så vil nok de også gå over til kort med dagens IDEXs s sensor, men da har vi andre godt over til en enda smartere måte å betale på. Slik vil de komme etter, så lenge det er liv i dem.
Slettet bruker
13.11.2021 kl 09:55 4589

Nettopp, Investor tom...
Det er nettopp det.
Ikke minst kommer aksjonærer som har kjøpt grønne aksjer, det siste året, til å oppleve at det tar tid til å utvikle konsepter til lønnsomme produkter og tjenester.

Mye har skjedd siden ledelseskift og siden Vincent tok over for en stund tilbake og Idex har måtte redesigne sitt produkt for å få kostnader ned, noe de har gjort.
Siden Vincent tok over så har vi nådd milepælene som ble satt, det er bare gamle aksjonærer som er utålmodige.

Jeg var vært i aksjen siden 2017, og til og med jeg har fått med meg at dette markedet var ventet å ta fart en gang mellom 2022-2025. Dette ble formidlet for 5 år siden! Ingen har lovet noe tidligere.
Så da har målet vært å få en bra posisjon til en billig pris før det og akkumulerer.

Ny ledelse, nytt produkt, endelig pilot prosjekter og sertifiseringer, samarbeidselskaper, noen smådrypp ordre. Alt dette har skjedd det siste året.
Vi er snart på vei.
Sente
13.11.2021 kl 11:20 4459

"markedet var ventet å ta fart en gang mellom 2022-2025. Dette ble formidlet for 5 år siden! Ingen har lovet noe tidligere."
Hvilket marked var det? Alle kan jo se presentasjonene fra 2018, hvor det står klart og tydelig at markedet skulle komme i 2019, med "10's of millions"
En må ikke være naiv selv om en er positiv til aksjen...

De eneste lovnadene har holdt fra tidlige presentasjoner er "one chip biometric card" skulle lanseres i disse tider.
Skier
13.11.2021 kl 12:21 4371

Joda,du har et poeng i dine betraktninger Sente. Nå synes imidlertid markedet å være klar for biometriske kort. Er trolig ingen tilfeldighet at flere insidere kjøper seg opp selv om de har mye aksjer fra før.
Steve Hops
13.11.2021 kl 14:13 4264

Idex er penger rett i vasken. De har ikke klart å henge med i markedet, de er utdatert før produktet kommer på markedet og har så Ig si ingen kort (pun intended) å legge på bordet iht dagens marked. Nå går vi mot at alt skjer på telefonen eller via klokker, neste er kanskje ansiktgjennkjenning om ikke det kommer noen annen smart løsning. Men de biometriske kortene tror jeg aldri kommer til å kunne tjene aksjonærene. Sjefene og eierene i toppen derimot har tatt ut formuer av dette flaue sosiale eksperimenter. Stay away er mitt stalltips.

De grønne selskapene kommer til å tjene penger, og allerede gjør det tom de som kom på børs lenge etter idex og jeg tror det skal mere til for å få opp lønnsomheten i Idex enn med f.eks vind turbiner, vannkraft, plast sirkulering, vind, etc…
MrViggo
13.11.2021 kl 17:51 4076

Vad yrar du om? Ingen produkt? Idex är ju med i marknadens just nu mest kostnadseffektiva biometriska kort från Idemia. Certat och klart.

Din jämförelse med en helt annan sektor är så dum så det behöver inte kommenteras.

Redigert 13.11.2021 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
13.11.2021 kl 18:11 4043

Er Idex ferdig med emisjoner for godt ? De har et produkt som alle vil ha og nå kan de tjene penger på eget hånd og endelig betale utbytter til sine aksjonærer etter så mange år på børs eller ? Tror du ikke det er på tide å gi litt tilbake til aksjonærer ?
Redigert 13.11.2021 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Sente
13.11.2021 kl 18:48 3987

Hvis noen kunne garantere at Idex er ferdige med emisjoner, og dokumentert dette på en troverdig måte, hadde ikke kursen ligger rundt 3kr.
Den skjer ikke før de melder ordre verdi eller positive resultater.
kaunis
13.11.2021 kl 19:07 3945

Nei helt riktig Sente, men kom ikke her å si at du ikke forstår at dette vil øke raskt i løpet av i q2-q4 i 22, og etter dette, vil ordrene renne inn i millionklassen for så å øke i 10mill klassen i Q4-22 og videre i 100mill klassen ca q4-23.................... Løpet er startet og de som skriver litt tøvete om at dette ikke er tilfelle men mer en drøm, er drømmerne og de er i sin egen verden å la dem bli der.
Winter is Here
13.11.2021 kl 19:08 3941

Idex hadde også en emisjon i februar 2021 hvor de sa at "IDEX mener også at denne emisjonen alene er ventet å dekke selskapet i vekstfasen. "
Nå kom det en emisjon til og da lurer jeg på om vekstfasen er over ? I så fall hvor er inntektene og de store ordrene ?

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/15/7626268/idex-biometrics-vil-hente-240-millioner-i-frisk-kapital
Redigert 13.11.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
kaunis
13.11.2021 kl 19:11 3929

Håper ikke det, de bør også ta opp gjeld for å kunne gi utbytte og å vise økonomiske muskler ovenfor konkurrenter og markedet, samt søke oppkjøp for styrke markedstilgangen og øke påvirkningen på utviklingen.
Sente
13.11.2021 kl 19:17 3908

De sa det samme i 2019:
https://www.idexbiometrics.com/idex-has-successfully-completed-a-private-placement-of-shares-raising-nok-90-million-usd-10-million/
"based on current market conditions, that these funds will take the company through to profitability."
Så personlig legger jeg ikke mye verdi i den setningen.
Sente
13.11.2021 kl 19:20 3893

Selvsagt kan noe gøy skje fremover. Men per nå vet vi ikke hvor stor Idemia bestillingen er, eller når de forventer flere bestillinger. Sertifiseringen av F.Code kortene er et viktig steg, nå kommer test fase med banker, så kanskje kort til gull kunder, så flere.
Ting tar tid.
Sente
13.11.2021 kl 19:29 3868

"Samsung announced its credit card will be available for South Koreans before the year runs out."
Venter enda i spenning på bilder av disse kortene, og hvem som leverer sensoren.
Steve Hops
13.11.2021 kl 19:41 3834

Jeg kjenner ikke casen så godt lengre men jeg droppa Idex i 2017 da det var ny tiggerunde. Idex var en sabla god ide men de rota bort penger og viljen til å få til noe bra. Nå er teknologien utdatert og gammeldags. Utlandet er milevis lengre frem enn oss. Bare tenk på Apple pay, Vipps, paypal, etc. kort er gammeldags og kommer mere og mere til å fases it. Det er ikke det at mennesker trenger gode og enkle betalingsløsninger eller identifikasjons løsninger. Det er det at det er for sent. De klarer nok å pumpe aksjen opp og ned en stund til, men den store kommersielle suksessen tror jeg personlig uteblir. Ledelsen har heller ikke vist at de er sørlig frempå lengre.

Jeg hadde som sagt Idex, jeg er ute av Idex og vil anbefale det samme sånn rent forretningsmessig
Sente
13.11.2021 kl 19:50 3810

Takk for innspill, men når du begynner med at du ikke kjenner casen så bør du kanskje ikke gi anbefalinger.
Tror heller du er noe utdatert...
Slettet bruker
13.11.2021 kl 20:36 3726

Det jeg leste tilbake i 2017 var ikke fra Idex men en uavhengig markedsrapport fra over dammen om fremtiden og modningen av markedet for biometric cards. SÅ begynte jeg å se etter investerings muligheter. Jeg har vært inn og ut av Idex, tjent penger andre steder i mellomtiden, men har også tjent dobbelavkastning i Idex. Jeg har heller ikke sagt at det ikke har vært perioder der jeg syntes at de var på ville veier.
Jeg synes allikevel at Vincent har gjort såpass mye det siste året at det er verdt et lodd for å se om de fortsetter å nå viktige milepæler og innfri forventninger.

Men, skal si at du er rask på avtrekkeren i antagelser og angrep.
Sente
14.11.2021 kl 09:02 3347

Når du skriver at noen formidler noe i en Idex tråd, er det naturlig du mener Idex har formidlet dette dersom du ikke spesifiserer hvem. Spesielt siden Idex har ofte referert til "uavhengig markedsrapport fra over dammen" i sine presentasjoner som ABI Research Smart Card Technologies og Goode Intelligence.