Solstad: Nåværende aksjonærer nulles

Slettet bruker
SOFF 28.10.2018 kl 14:12 30907

I beste vil de sitte igjen med 2%.

https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/milliarder-paa-spill-for-bankene-i-solstad-analytiker-maner-til-gjeldskutt/24476780

Sus
Fru Blom
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Met1976
01.11.2018 kl 11:43 7967

Veldig liten omsetning da, men ja-litt rart med oppgangen sålangt idag. DOF har hanket inn litt kontrakter både på term og spot uten stigning, SOFF har ikke rapportert noe positivt på en stund nå.
gutkind
01.11.2018 kl 11:27 8019

Nettopp. for eks at emisjonskurs ikke blir 10 øre
Billyjojimbob
01.11.2018 kl 11:24 8023

Det er fordi noen vet noe som ikke alle vet?
gutkind
01.11.2018 kl 11:22 8038

Så hvorfor stiger den på fallende børs?
kontra
01.11.2018 kl 10:34 8124

Det er mulig at jeg var litt upresis i min omtale av ratene til riggmarkedet, men mener å ha kommentaren i behold når det gjelder en nisje i segmentet. Poenget var å vise at "følsomheten" er stor i skjæringspunktet mellom for stor- og for liten kapasitet, når det gjelder rater.

Jeg er enig i at ratene i bransjen er for lav og at dette skyldes for stor overkapasitet. Samtidig har de ledende aktørene i bransjen solid erfaring, fra den beslektede fiskerinæringen med å håndtere slike tilstander. Selv om dette har skjedd ved skvis av naboer og kollegaer , har resultatet vært vellykkede med sikte på å nødvendige strukturtilpasninger i den bransjen. Denne kulturen er naturligvis solid plantet også innen offshore.

Nå kommer resultatene for tredjekvartalet for bransjen i tur og orden. Jeg har en sterk mistanke om at disse vil vise at situasjonen for bransjen slett ikke er rosenrødt, og at flere må i samtaler med sine kreditorer for å ri av stormen. Dette kan bli utfordrende for både store og små aksjonærer i flere selskap, når kravet om mer midler kommer på banen. Ser ikke bort fra at enkelte må la seg fusjonere inn i andre rederi, som en fortsettelse av prosessen for et par år siden. Vi vil likevel neppe sitte igjen med kun et par-tre rederi, men kanskje ikke flere enn det som skal til for å tvinge gjennom en kapasitetstilpasning.

Spørsmålet som må komme er hvem som har ryggrad til å være med videre. Jeg er rimelig sikker på at både Fredriksen og Røkke innehar både den innsikten og ressurser til det, gjennom sitt eierskap i Soff. Jeg er også sikker på at vi som aksjonærer får de samme mulighetene til å være med i henhold til loven. Noe annet vil være et for stort omdømmetap for herrene.
really
31.10.2018 kl 21:34 8309

Hvor har du det fra at Riggmarkedet henter rekordrater? Riggratene har bedret seg i enkelte segmenter i enkelt områder, men er svært langt fra rekorder. Den siste slutningen av deepsea Bergen var på ca 180 tusd/d. Det dekker kostnadene, men gir ikke fortjeneste av betydning.

Recovery i supply og ahts’er er fortsatt langt unna, kapasitetsutnyttelsen er nær 50% og selv om Nordsjøen er bedre enn snittet er det ikke bra. Dette tar lenger tid enn mange hadde ventet og i mellomtiden renner cashen. Det er positivt at selskapet innleder forhandlinger med långiverne før kassa er tom selvfølgelig, det gir tid til å forhandle. Men håpet om at ratene skal redde Soff er i ferd med å forsvinne. Kassen tømmes for fort og ratene ser ut til å bli lave for lenge.

Og hva skjer da? Som alltid, når noen skal komme med kapital til bedrifter i krise skal de ha betalt. Svært Godt betalt. De tar tross alt risikoen. De som har aksjer fra før har tapt alt allerede om det ikke kommer ny kapital og eventuell gjeldsreduksjon.

Utfallet avhenger av makt og hve en tror om fremtiden. Långiverne er svært lite interessert i en konkurs, det maksimerer tapet deres. De store eierne sitter i førersetet om ikke bankene tror dette snur snart. Tror bankene det snur snart blir de beintøffe i forhandlingene, de tror eierne har mer å tape enn dem, utfallet er usikkert, det eneste vi vet er at eksisterende småaksjonærer må ta til takke med det som skjer og ikke sitter ved forhandlingsbordet. Det kan bli nullng om markedet ikke snur i 19. Men det kan også bli en mildere restrukturering om markedet viser klare tegn til å snu oppover utover vinteren. Jeg har liten tro på det.
Redigert 03.11.2018 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
danm
31.10.2018 kl 19:42 8400

Man har bedt om en låneomlægning og ikke andet. Emission er nået baisserne har fundet på.
BlueFox
31.10.2018 kl 18:38 8470

Tviler på at Røkke og Fredriksen finner seg i å bli "utvannet". I tilfelle en emisjon vil de i såfall ta størstedelen.
Er sikker på at de har en langsiktig strategi.
Et alternativ kan være å kjøpe de nyeste skipene i flåten og legge de inn i et nytt selskap kontrolert av Røkke og Fredriksen.
Redigert 31.10.2018 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
5198
30.10.2018 kl 21:54 8683

Der har du helt rett, men før den tid skal SOFF gjennom en emisjon. Og som nevn tidligere blir jeg forundret om aksjonærene sitter igjen med mer en 4% av selskapet.
kontra
30.10.2018 kl 20:43 8740

Jeg tror det er for tidlig å skrive "nekrologen" til Solstad, herunder Deep Sea. Det underliggende fundamentet for Soff har ikke endret seg vesentlig de siste par årene, i mellomtiden har selskapet strukturert seg til et enhetlig selskap med et årlig innsparingspotensiale på flere hundre mill. At oppblomstringen innen offshore ikke kom i 2018, som deler av markedet hadde forventet, betyr ikke at fremtidig aktivitetsøkning er avlyst, heller tvert i mot. Forøvrig er veien kort mellom overkapasitet med lave rater og underkapasitet med høye rater. En trenger bare se hva som skjer i andre segment innen offshore der det nederlagsdømte riggmarkedet nå oppnår rekordrater. Om Soff i dag fremstilles som et selskap med uoverstigelig gjeld, kan det på kort tid bli ansett som billig i forhold til den kapasiteten det kan tilby.
Redigert 30.10.2018 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Kaksi
30.10.2018 kl 15:04 10882

Fredriksen fikk lempa Deep Sea som i realiteten var konkurs inn i Solstad. Røkke syns vel det så billig ut og tok en sjanse på det han da trodde kunne gå mangegangen.
kontra
30.10.2018 kl 14:35 10946

Da må jeg spørre; hvorfor satt folk i aksjen når den sto i 6 kr, eller i ca 5 da jeg gikk inn for flere måneder siden. Jeg klarer ikke å se hva som har endret situasjonen for Soff fra før til etter siste melding fra selskapet. Vi skal være enig i at dagens rater ikke er bærekraftig hverken for Soff eller andre rederi i bransjen. Det var de heller ikke da Røkke og Fredriksen involverte seg, men så var det heller neppe en kortsiktig investering av disse herrene.
kontra
30.10.2018 kl 14:07 11008

Enkelte kan fremstille situasjonen til Soff som en nært forestående katastrofe. Selvfølgelig kan situasjonen for enkeltaksjonærer med en kortsiktig horisont, og som i tillegg har investert i selskapet med lånte penger, fremstå som kritisk. Ser vi bort fra det, så har ikke det fundamentale endret seg så voldsomt siden Røkke og Fredriksen kom inn på en to-sifret aksjekurs for halvannet år siden, mens oljeprisen ennå var så vidt over 50. Ellers har jeg ingen tro på at hverken Røkke eller Fredriksen vil fremme løsninger med sikte på å skvise ut eksisterende investorer, derimot tror jeg de vil forsvare sin relative posisjon om det skulle gå mot konvertering av gjeld til aksjer. I så fall vil det være til gunst også for øvrige investorer, både store og små.
Slettet bruker
30.10.2018 kl 13:58 11035

Emisjon? Ja hadde det blitt så vel.
Altså her sitter det folk med atskillig sterkere kort enn Røkke, Fredriksen og Lars Peder. SOFF har en gigantisk gjeld de ikke klarer betjene selv om ratene dobler seg fra dagens "average". Hvorfor sitte i en aksje der du mest sannsynlig ender opp som ingenting, har dere ikke lært av HAVI, SDRL osv? Selv om det er andre runde med restrukturering, betyr ikke det at den blir bedre for aksjonærene. Men det er deres penger og lykke til! :)
Kaksi
30.10.2018 kl 13:54 11052

Ja «snart» kan jo bety så mangt, jeg tenker innen en tidsramme på ett år.
parson
30.10.2018 kl 13:47 11079

Hvis du har lest børsmelding Kaksi så hadde du skjønt at det er en stund til dem vil gå tom for penger:-) Så ingen umiddelbar fare for det.
Det noe som heter føre var:-)
Kaksi
30.10.2018 kl 13:42 11146

Problemet nå er vel at de snart går tom for penger selv om de ikke trenger å betale ned på lånene.
Argusen
30.10.2018 kl 13:38 11164

Alle disse ryktene? Tviler på at Storkjeften og Havforskeren sitter på Hegnar-forum og bekymrer seg for våre imbisile spådommer.
parson
30.10.2018 kl 13:30 11186

Ja, får håpe det blir noe rask avklaring her fra selskapet. Ikke bra med alle disse ryktene om emisjonsspøkelset og utvanning til 10 øre..
Slettet bruker
30.10.2018 kl 13:27 11309

Noen som tør å gjette på når vi får en indikasjon på veien videre ? Kan det komme noen signaler ved neste ukes q3 presentasjon ?
parson
30.10.2018 kl 13:22 11323

Klart det kan hjelpe med rente og avdragstopp.
Lånene er vel det samme nå som når Fredriksen og Røkke dannet Solstad Farstad.
Det eneste som er skjedd i mellomtiden er at markedet ikke har hentet seg så raskt inn som dem håpet på.
Hvis Fredriksen og Røkke har regnet så feil at dem ikke kunne betjene lånet på ca 29 mrd. med et normalt market når det tar seg opp så hadde nok dem ikke kjøpt seg inn til 12.5,- pr aksje vil jeg tro. Så jeg tror fremdeles dei fleste her inn e overdramatiserer. Men det vil evt neste børsmelding vise hvem som får rett.
JUICEitUP
30.10.2018 kl 12:55 11390

Er ikke aksjonær og vurderer pr. nå ikke å ta i denne med ildtang en gang. Utrolig at ledelsen sier at de har gått i dialog med sine kreditorer. De ber jo praktisk talt om kurs massakre.

Gjelden til selskapet er nå så stor at det ikke hjelper med rente og avdragsstopp. Det må gjøres noe med kilden til problemet, selve gjeldsbelastningen. Det tror jeg både majoritetseiere og kreditorer ser. Det som vel er mest vanlig i slike settinger er konvertering av gjeld til aksjer. I de fleste slike tilfeller opptrer kreditorene som gribber og krever konvertering til en utrolig lav kurs. Skal konverteringen gjennomføres må eierne godta kravene. Det medfører tilnærmet fullstendig utvanning av eksisterende aksjonærer.

Et annet alternativ er en gigantisk emisjon. Dessverre for selskapet vil også denne måtte gjøres på lave kurser for å bli fulltegnet. Samtidig vil interessen for å investere i et selskap med så mye aksjer være mye mindre enn hva tilfellet er i dag. Dermed må det en spleis til.

Mitt bet er at vi får en kombinasjon av gjeldskonvertering, emisjon og deretter spleis. Slike selskaper skal man dessverre holde seg langt unna til restruktureringen er fullstendig gjennomført.

parson
30.10.2018 kl 12:24 11453

Tror også at det er en del som overdramatiserer her ja. Tror og håper at konklusjonen er at renter og avdrag blir utsatt noen år til på lånene.
danm
30.10.2018 kl 12:00 11521

Baisserne holder på med skrækscenarierne. Det ser ikke ud til at påvirke kursen, den svinger ikke mere end andre i offshore.
Slettet bruker
30.10.2018 kl 11:45 11563

Det er flere ting som skiller dette caset og de andre der aksjonærene har blitt nullet ut.

-De har allerede gått gjennom en restrukturering som skulle vare til midten av 2021.
-De har ikke stilt sikkerhet ovenfor gjelden i datterselskapene som har problemer.
-Oljeprisen har holdt seg over 70 dollar i snart et år nå. Det har enda ikke gitt voldsomme utslag i ratene, men utviklingen er absolutt ikke verre enn det man kunne forvente når restruktureringen ble gjort i 2017.

Alt i alt bør dette tilsi at Røkke&Co ikke har god nok unnskyldning til å nulle ut aksjonærene. Tror fortsatt det kan skje altså, men er langt ifra sikkert.
Hvis det skjer har Røkke mistet all troverdighet hos meg hvertfall.
parson
30.10.2018 kl 11:34 11595

Har ikke troa at det blir noe emisjon.
Røkke og Fredriksen verdsatte dette til 12.50,- nå er kursen 3,-
Et annet moment er hvor mye man kan utvanne Solstad familien som vil nok opprettholde sin eierandel. Hvis det blir en mega emisjon som noen spekulerer i her.
Hvor mye må da Solstad familien spytte inn for å opprettholde sin eierandel, mener dere eksperter...
Sofasparer
30.10.2018 kl 11:02 11653

Det er ikke godt å si hvordan dette ender.
Om de planlegger emisjon, hvorfor da børsmeldingen forrige uke ?

Så det må/bør være noe mer enn en rettet emisjon. Tror jeg.
5198
30.10.2018 kl 10:44 11720

Har ikke aksjer i denne men følger litt med siden jeg er aksjonær i DOF, rettet emisjon for så å ha en rep emisjon har vel vist seg å være oppskriften.
kontra
30.10.2018 kl 09:59 11819

Om en del av løsningen blir emisjon, noe vi fortsatt ikke vet, vil nok du og jeg få samme forholdsmessige muligheter til å kjøpe "billige" aksjer.
danm
30.10.2018 kl 09:58 11846

Jeg tror, de fleste kan se, at den er faldet mere end rigeligt i forhold til de fremtidsudsigter vi ser. De store olieselskaber skovler penge ind, senest BP, der har fordoblet overskuddet. Ingen tvivl om, at 2019 bliver et fantastisk år for alle i oliebranchen.
5198
30.10.2018 kl 09:34 11920

De som tror Røkke, Fredriksen osv gir mer en de må for aksjene i emisjonen har ikke lært mye de siste årene. Nei her vil de store ta så mye aksjer som mulig til en så lav kurs som mulig, så blir det heller spleis senere om ikke aksjen klarer å komme seg over 1 kr på 9-12 mnd sikt. 95% sikkert at kursen vil falle frem til det kommer noe konkret ut av dette.
kontra
30.10.2018 kl 09:10 12012

Selvfølgelig er utvanning i form av en emisjon mulig. Er man derimot med vil dette isolert sett være et "nullsumspill" i forhold til det fundamentale. Kommer bankene på banen ved ytterligere lettelser blir det gevinst. Om det blir konvertering av gjeld til aksjer, er jeg rimelig sikker på at Røkke, Fredriksen og andre større investorer vil forsvare sine innsatser, i så fall tror jeg at verdisettingen av selskapet blir nærmere bokført enn markedsverdi.
Slettet bruker
30.10.2018 kl 08:21 12148

Ingen vet hvordan dette utspiller seg. Men som beskrevet over er det stor sjanse for å bli tilnærmet nullet ut, det er bare se på tidligere like case.
Om du tror SOFF kommer seg igjennom dette uten noe som helst utvanning, da må du kjøpe med formuen til hele slekta, men tror nok det er lite sannsynlig (tilnærmet 1%). Det er tungt å ta tap, men det tror jeg vil lønne seg her. Så får noen heller gni det inn om jeg tar feil.
kontra
29.10.2018 kl 23:54 12357

Au, au er også spleis blitt et av scenariene. Snakker om fjæra som ble til fem høns.