REC diskusjonstråd uke 46.

Slettet bruker
RECSI 14.11.2021 kl 19:37 71163

Kommende uke kan bli spennende, men kan også bli ett antiklimaks for oss Reccere.
Blir det en ny uke i ingenmannsland?
Vil det komme noe gjennombrudd? Skal Xi og Joe kun koseprate, eller kan det komme positivt nytt ut av møtet på mandag.
Vil tradere og større aksjonærer utnytte mangelen på informasjon og kjøre kursen nedover for å skremme ut enda flere nervøse småaksjonærer?

Siste nytt er at Build Back Better act kan havne bakover i køen for eventuell behandling i senatet. Det er mye på programmet for amerikansk politikk fremover og mange viktige saker skal avgjøres. Sklir det ut i intet?

https://thehill.com/homenews/senate/581464-biden-spending-bill-slips-in-senate-after-house-delays
Redigert 14.11.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
VL
15.11.2021 kl 21:07 7573

Hva er du enig med Nemis om? Hvis du spør han/henne så svarer ikke vedkommende på noe som helst. Alt er galt med selskapet, ingen tro på batteri, ingen tro på sol industri i ML, eneste som vi alle er enig om er at han mener Rec skal gå konkurs. Hva er kursmålet hans da? 1 kr? Vi har 1 milliard i bok, hvorfor er Rec verdt kun 1 kr. Vi som har vært med siden 2015 husker godt AntonBerge og Nemi, masse positivitet og gode innlegg. Nå er det kun hat uten begrunnelse.
drapper12
15.11.2021 kl 21:13 7507

Nemis, sa ikke du i 2020 samtidig som Uchi anbefalte alle om å laste opp at denne skal til 1kr når aksjekurs var på 2kr? Hvordan tørr du fremdeles å vise ansikt her skjønner ikke jeg.

Uchi spytter inn millioner på noe han har tro på. Hva med deg? Hadde du hørt ditt eget råd i 2020 så hadde du vært begravd i gjeld fra hode, skulder, kne og tå, kne og tå. Akkurat som sangen, men det hadde ikke vært like morsomt.

Du snakker bare tull og propaganda. Naive mennesker som bjellesauen liker det, men vi som kjenner til deg vet hvordan du alltid bytter om kontekst slik at din agenda fremmes. Skam deg. Om uchi har rett eller ikke rundt casen, jeg kan med trygghet si at de fleste her stoler på han fordi han er genuin. Deg derimot? Så stygg personlighet. Forsvinner i måneder og dukker alltid opp på røde dager.
nemi's
15.11.2021 kl 21:20 7477

Nei, det har ikke kommet noe kursmål på 1 kr fra denne signaturen. Det er sånt som blir skrevet her inne, fordi alle andre har skrevet det allerede. Mao. så langt som din mentale baggasje rekker. De eneste som noen gang har hatt kursmål på 1 kr innen rekkevidde, var Aker. Men de strakk seg til slutt til hele 1.32 for 64 mill aksjer. Men så var det heller ingen andre som ville by så høyt på den auksjonen.
Redigert 15.11.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
15.11.2021 kl 21:22 7482

Beklager, men drar i tvil det du skriver i dette innlegget. At du skal være blant norges 1% rikeste, samtidig som du nesten daglig sitter på Hegnar forum og skriver lange innlegg, synes mer enn merkelig. Kjøpene du referer til mangler forøvrig både dato og klokkeslett. Håper du ikke farer med fanteri, da mister du all troverdighet. Jeg hadde ihverfall, selv om jeg var blant 1%, ikke kjøpt Rec for slike beløp nå, med en situasjon der BBB er utsatt og skal igjennom kongressen med minst mulig margin. Trading av aksjen gjør også jeg, men innenfor maks 1/3 av beholdningen. Ellers er der mange andre aksjer man bør være åpen for å investere i, og ikke legge alle eggene i Rec kurven.
Bullinvestor
15.11.2021 kl 21:27 7439

Fatter ikke at det er mulig å være så bitter nemi’s, du går jo glipp av andre muligheter i markedet når du hele tiden skal sutre over dine tap i RECSI. Se å lær heller og kom deg videre, så skal du se at ting ordner seg.
Bigdreamer
15.11.2021 kl 21:32 7377

Var har du läst att det är utsatt och till vilket datum? Och vad har du för fakta när du skriver minst möjlig margin?
Marketwatch
15.11.2021 kl 21:40 7405

Ifølge Reuters skal CBO komme med sin komplette rapport om BBB innen fredag 19/11, og Schumer i Senatet er referert å ha sagt at målet er å få til avstemming der innen thangsgiving 25/11. Først skal loven godkjennes i Kongressen. Avstemmingene er forøvrig forsinket allerede. Ingen republikaner vil støtte BBB, så alle demokrater må stemme for, slik at loven kan bankes igjennom med Harris sin dobbeltstemme.
solfylt
15.11.2021 kl 21:40 7434

@nemi’s:
Hvis jeg skulle solgt mine aksjer i REC i morgen, hva burde jeg kjøpt? (Tidshorisont 1-5 år)
Slettet bruker
15.11.2021 kl 21:43 7412

Kjære reagere

Visste ikke om denne siden, bedre enn den andre med god margin

https://shortnordic.com/detaljer_selskap_alle.php?&land=nor
strider1
15.11.2021 kl 21:56 7374

Til dere som ser nytten med Nemi som motvekt. Fra oss som har vært med en stund så kan det være greit å minne dere nye på at Nemi anbefalte alle å selge når vi var nede på 2-3 kr. Han mente vi skulle ned på 1kr. Så tenk deg om før du følger hans råd......

(Min konspirasjonsteori = Han jobber i en lavere stilling i et av husa(goggle Simen). Tar jobb fra de som shorter for å prøve å spre negativitet rundt omkring når det ønskes inndekking av short. Sprøtt hvis det stemmer da :p)
Slettet bruker
15.11.2021 kl 22:02 7326

Kritikk og motvekt til evig og hellig optimisme er bra, men det er ikke Nemi’s. Det er usakeligheter. Saklig kritikk av caset er velkommen for min del.
Slettet bruker
15.11.2021 kl 22:14 7242

Hehe Marketwatch. Du skal få lov til å si det, men forventer mer fra deg. Du bør vite at jeg ikke hadde ødelagt min egen troverdighet på den måten. Jeg har kritisert REC når det var nødvendig og fått pin for det (folk trodde at jeg hadde solgt meg ut, hehe) og jeg roser selskapet når jeg føler for det. Trenger du screenshot, så kan jeg også bidra med det. Får vel kopiere en av mailene for deg.

Dato: 15.11.2021
Kundenummer: XXXX
Sluttseddelnr: 4036XXXX
Oppgjørsdato: 17.11.2021


SLUTTSEDDEL


Du har kjøpt verdipapirnr. NO0010112675
RECSI - REC SILICON
Antall 67.000 KURS 14,94
Omsetning: NOK 1.000.980,00
Kurtasje 0.0500 % NOK 500,49
--------------
TOTALBELØP NOK 1.001.480,49

Begge kjøp i dag ble gjort rundt slutt auksjon. Ca 1.1M i påfyll. Sjekk markedet så ser du at mine kjøp og omsetning stemmer med børsen. Jeg har jo sagt i flere uker nå at jeg vurderer å frigjøre 1-2M i kapital og investere ytterligere. I dag var vel dagen. Jeg bare postet for å vise at selv om mange sipper over aksjekurs utvikling i dag utnyttet jeg det som en fin mulighet til å laste opp enda mer. Går aksjekurs ytterligere ned? Så bra, jeg kan enkelt fikse mer kapital. Går den opp? Så bra. Hyggelig med grønne tall.

Hvis du tror at jeg spytter inn 1.1M for moros skyld, så tar du helt feil. Jeg synes at 14.9kr er en veldig fin pris langsiktig. Jeg er ikke bekymret rundt BBB. Uavhengig om BBB går gjennom eller ikke vil REC blomstre. BBB vil gjøre forutsetningene enda bedre derimot og jeg er 99% sikker på om at dette vil gå gjennom innen noen uker. Faktisk, så blir jeg ikke overrasket om det blir oppgang i morgen. Jeg føler at ting går i riktig steg og jeg tar for gitt at politikk rundt så store avgjørelser vil ta tid. Dette er en av de største pakkene i moderne tid. Forventer vi virkelig enighet innen to uker? Jeg har lenge sagt at det vil ta flere uker / mot slutten av året før jeg forventer en konklusjon. Kommer det før, så er det en stor bonus.

Og for å svare på det siste du sier:

Takk for tips og råd. Jeg skal ta det til meg. For å snu på det du sa;

"Self-made billionaire Mark Cuban has said that portfolio diversification "is for idiots," while none other than Warren Buffett has said: "If you are a professional and have confidence, then I would advocate lots of concentration. ... If [investing is] your game, diversification doesn't make sense."

Min mening er enkel. Markedet er dum. Uchi er smart. Uchi fyller på i caser hvor han ser enormt med langsiktig potensial, men markedet ser ikke dette / kan ikke påta seg risikoen. Uchi fortsetter å fylle på, uavhengig av hvilken pris markedet mener er riktig (gitt at fundament ikke svekkes), fordi tilbake til poenget mitt: Markedet er dum. Uchi er smart. Markedet vil våkne en dag og da casher Uchi ut og ser etter et nytt "høy risiko" selskap.

Du vet at det også finnes oppegående, siviliserte og suksessfulle individer som bruker tiden sin på Hegnar? Ikke alle er som Nesevis. Jeg er nok ingenting i forhold til andre personer som også daglig kommer innom, så vær snill og ikke få meg til å virke så stor. Jeg er en liten fisk, foreløpig :)
voff
15.11.2021 kl 22:30 7237

Det tror jeg stemmer. Forøvrig er det mange som skjelver av minste nedgang.
Slettet bruker
15.11.2021 kl 22:31 7274

For å avslutte. Føler at jeg har kastet bort flere unødvendige timer her i kveld.

Anbefaler dere om å lese dette, ettersom jeg ser at mange her forsøker å time markedet fremfor time in the market.

https://www.capitalgroup.com/individual/planning/investing-fundamentals/time-not-timing-is-what-matters.html

Anbefaler også at alle ser denne:

https://mobile.twitter.com/libertex_europe/status/1376537485610778624

Slutt å oppføre dere som tradere og begynn å oppføre dere som investorer. Er en begrenset antall med mennesker jeg har respekt for på Hegnar, fordi de fleste virker enten ekstremt dumme eller bare later som. De jeg har respekt for, vet nok det selv, ettersom jeg kun snakker med fåtall mennesker her.

Kom igjen da, vet folk ærlig talt ikke hva forskjellen på investering og trading er? Ikke rart de fleste av dere taper penger. Dere er jo mer emosjonelle enn en barnehage og klarer ikke å kontrollere dere selv. Det handler om å være rasjonell. Det handler om å forholde seg til fundamentet. Kontrollere sine følelser slik at de ikke tar over hvis aksjekurs ikke går i ønsket retning. Minne seg selv om hvorfor en investerte for det første - eller ta tapet og gå videre.

Skal jeg være helt ærlig så burde ikke 90% av hegnar ha lov til å investere ut ifra hva jeg pleier å lese her, langt ifra å delta på investerings debatter med kjempe dårlige argumenter og dumme meninger som blir spredd videre.

Vær så snill. Les artikkelen og bildet jeg delte.

God natt folkens! Nå må jeg slappe litt av og nyte kvelden fremfor å kaste bort unødvendig tid på helt irrelevante diskusjoner som betyr ingenting i lengden.

Uavhengig av om vi går 5% opp eller ned i morgen, så kommer dere til å se meg smile. Jeg forsøker ikke å time markedet. Jeg tror på konseptet time in the market og akkumulering og JEG JUBLER over all utviklingen vi har fått i det siste, uavhengig av markedsverdi.
Redigert 15.11.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
15.11.2021 kl 22:33 7243

Skal vi dele visdomsord, så var det vel Spetalen som sa: Forelsk deg aldri i en aksje. Ellers skal jeg la tvilen komme deg tilgode, lykke til med dine (nesten) 100 mill.
Når det gjelder Rec så så har jeg fortsatt god tro, men den har stått stille llenge nå, da er det greit med også andre beitemarker.
Slettet bruker
15.11.2021 kl 22:37 7252

Noe annet ville vært jævlig svakt,med tanke på at shortposisjonene er større nå enn noen andre steder på linjene dine.
Blir som å si at strømmen er dyrest når det er kaldest ute....man trenger ikke være matematiske genier for å skjønne det
England65
15.11.2021 kl 22:44 7208

Setter stor pris på alle dine innlegg her på dette forumet og facebook. Idioter finner en over alt i samfunnet... Ha en flott kveld!
Slettet bruker
15.11.2021 kl 22:47 7180

Du er en fin fyr Marketwatch. Bare fint at du kommer med ulike meninger. Litt gøy at du forsøker å indirekte gi meg stikk. Du likte ikke kommentaren min om 1%, merker jeg. Beklager for det, var ikke meningen. Jeg delte med dere for å vise motpart av dagens negative kommentarer, ikke for å skryte av et kjøp på en million. Det er ingenting og hadde fått meg til å virke som en idiot i mitt syn.

Forstår at den har stått stille lenge og er helt enig med deg. Jubler egentlig fordi jeg tror at vi endelig kommer til å begynne å se fyrverkeri i løpet av kort tid. Jeg elsker fremgangen vi har hatt på makro nivå og er ekstremt positiv både langsiktig, men også for de neste 1-2 månedene. Er enig med deg om at diversification er viktig i tilfelle REC ikke slår til. Jeg har tatt på meg høy risiko, men jeg kaller det for kalkulert risiko. Skal ikke lyve om at tanken om å reinvestere i TSLA fremdeles er der. TSLA er hjertet mitt og endret livet på så mange måter. Jeg har enormt med tro for langsiktige kurser der på $10.000 - $30.000 PRE SPLIT, men da snakker vi flere år frem i tid og autopilot.

Nå som Elon oppfører seg som Elon, så oppstår det en fin kjøpsmulighet. Husker når han skrev "Stock price is too high" i fjor og vi falt fra $750 til $700, men dagen etterpå var alt bra igjen. Jeg holder meg som oftest maksimalt til 1-2 selskaper om gangen, men forsøker å sette meg ekstremt mye inn i markedet, segmentet, konkurrenter og fremtidig prospekt. For nå blir det nok kun RECSI (99.5%) og BORR (0.5%), fordi jeg tror at REC kan vokse fortere i forhold til prosenter enn det TSLA kan. Alt REC trenger nå er en spark i rumpa for at fyrverkeriet skal ta av og den kommer nok om noen uker, hehe.

God natt! :)
Redigert 15.11.2021 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
AB20
15.11.2021 kl 23:08 7199

Litt på siden, men kan noen av dere med inngående kunnskap forklare litt om satsingen til Bjørn Rune Gjelsten som vil utvikle litium-svovelbatterier i Arendal, og om denne teknologien trenger komponenter som Rec kan tilby?
Slettet bruker
16.11.2021 kl 05:20 6775

Litt på siden Hør de 13 ish episodene om Røkke her. Helt utrolig kynisk type

https://open.spotify.com/episode/2iar8VqL4W647FuAcrwHgd?si=-Zx-ipeUSauWk7v-VZzyQw&utm_source=copy-link
Bjellesauen
16.11.2021 kl 09:11 6538

Handler ikke om å være enig eller ikke egentlig. Men alltid fint å få innspill fra begge leire. Folk blir jo høvlet ned om de ikke dyrker RECSI her inne. Selv har jeg aksjer i "gamle" REC i over i alle år, og vært med på nedturer. Og noen få oppturer. Hausing og champagnespretting og rakett emojis bare RECSI står omtalt ett eller annet sted er jo helt ute. Det må komme noe konkret, og det kommer nok om noen uker, måneder eller år.
Slettet bruker
16.11.2021 kl 09:23 6576

Plutselig var det ikke verdens ende likevel og kloden beveger seg fremdeles rundt.

Pust. Slapp av. Ekstremt mye spennende som kan forekomme når som helst de neste ukene. Ikke tenk dag for dag. Tenk år for år eller tiår for tiår.

Fylte på med ytterligere 15k aksjer i dag. Toppen for dagen (foreløpig), men hvem bryr seg, hehe. Nyt utviklingen vi får på politisk nivå! Historie blir skapt foran oss. Blir gøy å se tilbake på denne tid om noen tiår.

SLUTTSEDDEL

Du har kjøpt verdipapirnr. NO0010112675
RECSI - REC SILICON
Antall 16.400 KURS 15,3869
Omsetning: NOK 252.345,16
Kurtasje 0.0500 % NOK 126,17
--------------
TOTALBELØP NOK 252.471,33

Da har det blitt ca 1.3M kjøp for i går og i dag. Blir noen dager med pause fra min side nå. Fyller nok på ytterligere for rundt 60k til neste uke.

Ønsker dere alle en fin dag videre også høres vi nok i kveld! :)
Redigert 16.11.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 09:39 6419

Deilig Uchi! Hadde lastet opp mer selv om jeg kunne, men litt problemer utenfor børs gjør det umulig å laste opp mer. Uansett fornøyd med å ha gode 80 % av kapitalen min plassert i rec under dagens kurs. Sikker på det blir en vanvittig god investering på sikt. Uansett alltid betryggende å lese dine tanker og syn på rec. Håper ledelsen holder ord og kommer med melding om oppstart før nyttår
Slettet bruker
16.11.2021 kl 09:42 6414

Hvor mange aksjer har du totalt?
Jemo
16.11.2021 kl 10:16 6169

Så bra, nå må du vel også nærme deg topp 50, hvis du ikke er der allerede da 😁📈🍾
Intravenøsiu
16.11.2021 kl 11:23 5767

Ja, diskusjoner, ikke forhandlinger.

Hovepoenget er at et selskap med Mcap 6 Mrd (kombinert pulver 3d printing/anode materiale) bruker silangss som innsatsfaktor for produksjonar anode materiale, dette er vi enige om?

Redigert 16.11.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
questi
16.11.2021 kl 11:25 5778

Av det jeg har lest inngår ikke silisium i et typisk litium-svovel batteri (eksotiske oppsett med silisiumnanorør finnes (*)). Selv om litium brukes i både dagens litium-ione batterier og i Gjelstens lititium-svovelbatterier, er rollen litium spiller visst nok forskjellig (henholdvis intercalation/'omslutting av ionen' vs reduksjon-oksidasjon). Det er vanskelig å tenke seg at det er mulig å blande de to typer mekanismer.

Hovedfordelen med å bruke litiumsvovel er at man gjør seg uavhengig av kobolt (som er absolutt nødvendig i dagens litium-ionebatterier). Svovel i seg selv er også relativt billig siden svovel er et restprodukt etter oljeraffinering som ofte hoper seg opp i verden i dag... Men dersom det brukes mye svovelbatterier i fremtiden, kan prisen bli dyrere, særlig dersom oljeraffineringen reduseres samtidig...

Å få litium-svovelbatterier til å tåle mange ladesykluser (ca 1000 ladinger er dagens standard) er vanskelig. Etter at alle de tekniske problemene med litium-svovel-batteriet er løst, regner man at batteriene vil ha anseelig bedre energitetthet enn dagens litium-ione batterier med overveiende grafittanoder.

Energitettheten er for:
Gammeldags Litium-ionebatteri med grafittanode 100-265 Wh/kg
Dagens kommersielle Litium-ionebatteri med mindre andeler silisium i anoden ca 300 Wh/kg
Planlagte Litium-ionebatterier med større andeler silisium i anoden ca 400+ Wh/kg
Planlagte Litium-svovel batterier ca 250-500 Wh/kg

----
(*) Eksotisk Litium-svovel batteri m silisium nanorør... https://link.springer.com/article/10.1134%2FS102319351306013X

https://aai.solutions/news/will-lithium-sulfur-batteries-change-the-economics-of-sulfur-recovery/
https://ec.europa.eu/research-and-innovation/en/horizon-magazine/cheaper-lighter-and-more-energy-dense-promise-lithium-sulphur-batteries
https://encyclopedia.pub/3439
Redigert 16.11.2021 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
questi
16.11.2021 kl 12:33 5445

Apropos Gjelstens Morrow og litium-svovelbatterier...
https://www.electrive.com/2020/12/29/morrow-batteries-to-build-32-gwh-battery-factory-in-norway/
https://www.morrowbatteries.com/post/morrow-batteries-to-build-the-first-giga-battery-cell-factory-in-norway

"
In June, it was announced that Morrow Batteries would initially manufacture cells based on existing technologies. However, in the further expansion stages of the plant, “next-generation battery cell technology” will then also be used. The talk is of developing and industrialising new types of lithium-sulfur battery cells.

...Dual-track technology strategy
To meet the rapidly increasing demand Morrow will initially manufacture cells based on the currently best available technology. However, Morrow inherits a technology platform which will, within the next decade, enable the factory to produce batteries that would be more sustainable, more cost effective and have better performance than the current generation of battery technology..."


Jeg tror strategien til Morrow er å satse på det beste innen litium-ione batteri (sannsynligvis m nanosilisium) i de nærmeste årene, og samtidig arbeide med litium-svovel som forventes å være produksjonsklar om 10 år.
Redigert 16.11.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 12:37 5418

Bare et spørsmål. Etter som jeg har forstått bruker også Cenate Silan gass. Kan det også eventuelt bli en kunde av REC?
questi
16.11.2021 kl 12:53 5339

https://www.linkedin.com/company/cenate-as/

Ser ut som både Kevin Randall og Chuck Sutton fra REC Silicon følger med på hvordan det går med Cenates nye fabrikk for 2 uker siden i alle fall :)
https://imgur.com/a/N5htcXu

Kevin arbeider med "Silane Gas Field Services and Silane Safety Trainer, Performs Gas Pad safety audits"
Chuck Sutton arbeider med "Vice President FBR Sales at REC Silicon"

Når man skal installere en GasPad i fabrikken sin for å laste på silansylindre, tror jeg Kevin kommer for å trene arbeiderne i sikkerhet og sjekke at alt er i orden :)
Redigert 16.11.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 12:57 5379

Spennende🙂
Slettet bruker
16.11.2021 kl 13:23 5307

Noen som kunne lagt ut en oppdatert topp 50 aksjonærliste?
questi
16.11.2021 kl 13:32 5314

Nysgjerrig på det jeg også.. Har dessverre ikke tilgang til sånt :(
questi
16.11.2021 kl 13:39 5277

https://www.pv-tech.org/a-smacc-members-evaluating-all-options-after-ad-cvd-petition-rejection/

Bidens BuildBackBetter vil være gulroten for å oppmuntre folk til å bygge fabrikker i USA,
mens A-SMACC-tariffene kunne ha vært pisken for å holde sabotører unna...

De som står bak A-SMACC ser ut til å mene at de kan få til det de ønsker via andre instanser utenom/over Handelsdepartementet...
Redigert 16.11.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
16.11.2021 kl 13:49 5229

Som privat inne på topp 50 må jeg si du kjører på hardt Jemo :) minimum 700.000aksjer :)

Min post på 150.000 blekner jo greit :) Får vurdere å kjøpe meg ytterligere opp :)
Slettet bruker
16.11.2021 kl 14:17 5039

Glem det så feil:)))
Redigert 16.11.2021 kl 14:19 Du må logge inn for å svare