Kontantstrøm - emisjonsfare?

Ikke Penge Dum
KALERA 15.11.2021 kl 09:58 3712

Jeg ser at de brant av 28 mill usd i kvartalet og har 56 mill på bok etter det.

Mesteparten er investeringer og kun 1,8mill USD er negativ kontantstrøm fra operasjonen.

Hva tenker dere om ytterligere emisjoner her kommende 2 kvartaler her? Er det dette noe som vil skje ifm med noe notering i USA evt merger med en SPAC? Altså en SPAC da med cash.

Ikke Penge Dum
30.11.2021 kl 15:13 1515

Jeg solgte en del av mine aksjer på 16,8. Kjøpte litt tilbake nå på 12,94kr idag. Nytt snitt på 20kr da.

Nei, det er jo katastrofen for de "ever-folkene" hvis neste emisjon er under 36kr pr aksje.

Skulle likt å sett noen beregninger fra folk her inne med hva de mener at Kalera er verdt?
stortank
24.11.2021 kl 17:03 1916

Kan se ut som om den bunnet i går. Var et voldsomt fall tatt i betraktning emisjon på 25 kr i oktober, og et betydelig kjøp fra styreformann den 3 nov (4 mill aksjer @22,85), bare ei uke før kursen kollapset.

Kontantbeholdning var 56 mill usd ved utløpet av forrige kvartal, så ble det hentet inn 300 mill nok på emisjonen den 7 okt som gikk til å nedbetale lån ifm oppkjøpet av &ever. Her var deler av oppkjøpet gjort med Kalera-aksjer til konverteringskurs 36,88.

Er virkelig selskapet så ute å kjøre at vi kan forvente ny emisjon på denne lave kursen (sluttkurs 14,43 idag)? Jeg tror ikke det og kjøpte i går.
Redigert 24.11.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Zolly
24.11.2021 kl 08:50 2039

Sorry, blingsa litt på datoen din for kjøp. Snitt på 13.40 er knall det!
Gullhaugen
23.11.2021 kl 23:59 2167

Jeg kjøpte først på 14.40 og var med ned til 12.40 å kjøpte så snittet er 13.40. Det tror jeg blir bra fremover.
Zolly
23.11.2021 kl 22:41 2232

Da er du vel ned ca 24-25% ved nåværende kurs på kr 13,70 med mindre du solgte deg ut. Du kan muligens trøste deg med at bunn med stor sannsynlighet er satt på kr 12,14. Ikke usannsynlig at Kalera på kort sikt, 1-3 mnd vil ligge i intervallet kr 16-19.

Slettet bruker
21.11.2021 kl 20:50 2631

De har planer om en hurtig ekspansjon så virker det som flere emisjoner vil komme med det inntektsgrunnlaget vi ser nå
Jguiden
21.11.2021 kl 20:11 2666

Ingen som kjøper nå som ikke tjener på det i lengden. Det er nå ihvertfall helt sikkert. Kort sikt så er det vanskelig å si, men for de som sitter long så er det bra inngang.

Don’t Forget the Hedges!
While both a share price reaction and target price reduction are warranted given how the iron ore market has developed over the last months, we argue investors have been too harsh on Rana. With almost a quarter of its market cap in cash and a strong hedging portfolio, we continue to like the stock. Our fair value assessment of NOK 80/share. Rana is not the most liquid stock, but for investors looking for a long-term commodity-based dividend play, the company ticks the right boxes, in our view.

The market has been too harsh on Rana Gruber, we argue. Adjusting Target Price to NOK 80
We keep our Buy rating on Rana Gruber. However, our Target Price is due for a downward adjustment and is therefore reduced to NOK 80 (from NOK 99) following the iron ore market’s steeper-than-expected retreat from record highs. The change in our fair value assessment comes from a combination of new price and freight assumptions, and changes to peer valuation metrics. We argue Rana Gruber is still a very attractive bet on the iron ore market at these levels. The current cash position is almost a quarter of the market cap, and we think – in addition to regular dividend payments – that a special dividend could come on the back of FY21.

Redigert 21.11.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
21.11.2021 kl 19:29 2705

Det kan nok vise seg at de som kjøpte nå har gjort en kule. Jeg kommer til å sitte på aksjene en god stund. Her kan komme en rekyl på 50 prosent opp ganske snart.
inva
21.11.2021 kl 16:49 2776

Ingen tvil om at det er vanskelig å komme inn i et marked som nykommer. Jeg tror selskapet har underkommunisert dette og resultatet ser vi nå, omsetningen er mikroskopisk i forhold til kapasiteten. MEN, jeg tror kundene vil se fordelen av å kjøpe produkter av Kalerea. Selskapet kan levere ferske varer hver dag hele året! De kan så nye planter hver dag og høste 365 dager hvert år. De andre produsentene må forholde seg til dyrkesesonger og vær og vind. De må også i de fleste tilfeller frakte produktet langt. Det går ofte 2-3 uker fra innhøsting til kunden har produktet i hånden. Hos Kalera kan dette reduseres til dager eller enda kortere. Ingen tvil om at dette er fremtiden.
Sundancer
21.11.2021 kl 14:14 2846

Tror ikke du vet hva du snakker om. Kalera har mange store avtaler. De er også den største aktøren og den som vokser raskest. Hva tror du det gjør med kostnadene ift. konkurrentene?

Her er et eksempel på en avtale:
https://newsweb.oslobors.no/message/542392
Investolera
21.11.2021 kl 11:00 2939

Ja det har jo vært sagt mye om denne aksjen tidligere som har falt til stengrunn!! Som skrevet for ett år siden, "-det enkleste er å sette opp anlegg(-mange har kunnet gjøre det samme) med "fulle sjømenn" som investorer". En annen sak er markedsadgangen. Det har vært dyrkere av denne type produkter i 50 år og som har leveringsavtaler. Disse har lavere kostpris pr dyrket enhet og må skyves ut av markedet, det er en tyngre salgsprosess enn å selge aksjen til investorer, -DET ER-, OG BLIR, HOVEDUTFORDRINGEN!
Gullhaugen
19.11.2021 kl 18:06 3143

Noen må jo ta grep nå før dette er jo en skandale.Mellom 2 og 3 milliarder er borte. Bare Rimihagen har vel 500 mill i tap nå. Jeg tenker at de store aksjonærene er rimelig fornøyd ned ledelsen som presenterte q3 på en besservisser måte.Uheldigvis sittwr jeg selv med 7 -8 prosent tap.
Redigert 19.11.2021 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Ikke Penge Dum
19.11.2021 kl 16:02 3200

Hvis de holder oppe utbyggingstakten så kommer det emisjon på nyåret.

Og hvorfor så forbanna stille om botering i USA? Det er ett dårlig tegn tenker jeg.

Appharvest går mot stupet og da krever investorene lavere prising på Kalera også. Derfor utsatte nok kålhodene i Kalera dette og tenkte sikkert det kom til å snu i høst. Etter emisjonen på 25kr skulle de ha enda mer og glemte at de også må levere tall som skal støtte prisen. Tiden å bygge luftslott er forbi, nå lå vise mursteinen og reisverket!

Så nå ser det ut som de faceplante trynet rett ned i salaten og emisjonen bli sikkert satt på 10-15kr ett sted.

Jeg venter til det ettersom mitt snitt er på midten av 20tallet. Glad jeg halverte posisjonen min på 18,80kr når jeg ser kursen nå.
Gullhaugen
19.11.2021 kl 14:02 3282

Denne aksjer er uten bunn. Ledelsen sitter apatisk å ser på men skuta går ned med mann og mus. kr.10 next.
Gullhaugen
15.11.2021 kl 11:42 3585

Det er støte på 16.50...nå ser det dessverre ut som den skal ned der. .........
Ikke Penge Dum
15.11.2021 kl 11:18 3624

Pr dags dato verdsettes AppHarvest til 654mill USD. Så hvis Kalera verdsettes pre-money lik dette impliserer det an aksjekurs på 27,2 NOK ( med 8,7 i USD kurs).

Problemstillingen er likevel at AppHarvest har falt som en stein og spørsmålet er om oppgangen siste tiden er ett blaff eller den har stabilisert seg.

Kalera ser ut som de leverer dårligere enn de har tidligere indikert/estimert.

Ser man på inntektene for Orlando som de skriver er skalert fullt opp så virker jo dette litt rart ettersom de har tidligere indikert at de skal klare å selge salatene sine til konkurrerende priser. Organic Iceberg lettuce på Walmart koster 2,16usd. Vanlig margin i USA er 20-35% pr ledd, altså ca 1,2usd fra produsent. Det stemmer med det Kalera har sagt nemlig 1 usd pr salathode ca.

Dette burde jo tilsvare at Orlando får 1 275 000 USD pr kvartal ved full produksjon. Så da er spørsmålet, misser Orlando på pris eller på antall? Det kommer de liksom ikke inn på i presentasjonen sin. Eller gjør de det?

Hvis de ikke klarer å komme seg høyere opp på enten pris eller produksjon så ligger det litt dårlig an sånn jeg ser det fordi anleggene ligger an til å kun levere halvparten av det de tidligere og ett anlegg går da fra 4 år nedbetaling til 8år nedbetaling.

Hvis man ser på de 10 anleggene som er bygget, under bygging og planlagt bygget så vil de kun gi 40 mill usd pr år i inntekt fremfor 80mill usd pr år. På dagens verdsettelse indikerer det en P/S på 40mill på 10,8 fremfor 5.

Men jeg finner ikke noe info om den oppdateringen de snakket om idag. Kommer den på ett tidspunkt senere? Eller er det kun info at salget er høyere enn tidligere formidlet?
RoarAlb
15.11.2021 kl 10:19 3681

Kommer sannsynligvis ny emisjon i forbindelse med Nasdaq-notering. Denne vil nok bli satt på langt høyere nivåer enn dagens kurs hvis jeg har rett. Dette kommer til å skje H1 2022, tipper Q1. Så får investorer på pottitbjerget lese seg opp på verdisetting i forhold til peers og gjøre seg en tanke om hvordan et slikt selskap vil prises over dammen..