NEL, grønne aksjer og dot com boblen. Står vi foran et krakk?

Spanstind
NEL 16.11.2021 kl 12:46 18927

Såkalte grønne aksjer har steget noe enormt. Felles for de fleste er at de har lite eller ingen inntekter, negative resultater og skyhøy verdsetting. For oss som husker dot com boblen, var det også tilfelle med dot com aksjer. Pets.com hadde røde tall, men gikk på børs med en veldig høy verdsetting. Andre dot com selskaper som mp3.com og Opticom tilsvarende.

Grønne aksjer er som dot com boblen. Noen av de mest ekstreme tilfellene er Tesla som er verd mer enn de ni største bilselskapene i verden. For fem år siden lå Elon Musk og sov på sofaen i fabrikken og lurte på om han gikk konkurs. Nå er han verdens rikeste mann. Rivian som ikke har inntekter gikk på børs nylig og har en høyere verdi enn GM og Ford. I Norge har vi selskaper som NEL, Quantafuel, Everfuel, Hydrogenpro og mange andre som er bobler.

Her kommer det et krakk. Det er jeg sikker på. Spørsmålet er ikke om det kommer et krakk i disse aksjene, spørsmålet er når. Det kan godt hende det kommer nå med Elon Musk sitt salg av Tesla aksjer. Flaggskipet Tesla kan dra de andre grønne bobleaksjene kraftig ned.
Redigert 16.11.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Spanstind
12.01.2022 kl 13:04 2544

Hva skyldes det at NEL kunne skjule i seks måneder at sjefen skulle slutte? Er det virkelig lov, og bør ikke NEL nå få en stor bot fra Oslo Børs for brudd på publisering av innsideinformasjon? Så kan en spørre seg: Hva var motivasjonen til å skjule dette, om det er lov eller ikke? Motivasjonen er at NEL har ikke noe annet enn en drøm å vise til. Ingen inntjening og røde tall. Hvis de hadde publisert at CEO skulle slutte før det kom en erstatter ville aksjekursen i NEL vært under 10 kr nå.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/11/7800898/nel-skjulte-i-6-maneder-at-sjefen-skulle-slutte
Redigert 12.01.2022 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Kane
12.01.2022 kl 13:19 2529

Kanskje finansavisen burde få en bot for elendig journalistikk da dette har vært kjent siden sommeren 2021.
Spanstind
12.01.2022 kl 13:23 2514


Det har ikke vært sendt noen børsmelding at han skulle slutte tidligere? Vis meg den meldingen. Jeg tror de får millionbot for dette.
Osvaldsen
12.01.2022 kl 13:27 2508

Han sa ikke opp. Det er forskjell på å slutte og å gi beskjed at nå kan det være på tide å se etter en erstatter. Mener du at nå når Volldal begynner så skal de samtidig sende ut en børsmelding om at han en eller an gang kommer til å slutte? For det skal han jo, men man vet bare ikke når, samme som med Løkke.

Osvaldsen
Spanstind
12.01.2022 kl 13:44 2481

Å si en skal finne en erstatter er det samme som å si at en skal slutte. Det vet du også. Så hvis en skal ansette en person uten at CEO har sagt opp, hva skal en da si om det til ny CEO ? At eksisterende CEO kanskje skal slutte?

NEL har en svært tvilsom praksis for publisering av innsideinformasjon. For noen måneder siden publiserte de innsideinformasjon til analytikere som de gjemte på egen hjemmeside. Så en fordekt melding om ledelsen salg av aksjer. Nå dette. Er dette bare toppen av isfjellet?
Redigert 12.01.2022 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Seriøs
12.01.2022 kl 13:57 2458

Helt enig. CEO som er sittende vil ikke skape uro ved å si at han vil byttes ut hvis han ikke skal slutte. Det blir for dumt å tenke slik ,Osvaldsen prøver å fremtolke Løkke sin blemme men det går ikke da folk er smarte
Osvaldsen
12.01.2022 kl 13:58 2489

Nei det er ikke det samme. Hadde han klasket oppsigelsen i bordet og sa han var ferdig om 3mnd så stiller ting seg annerledes.
Skjer ikke det hele tiden da? At en CEO får sparken så kommer det inn en ny? Men det har ingen relevans for dette tilfellet. Det kan vel ikke gjøres mer ærlig? Å gi beskjed om å finne ny CEO i god tid før man sier opp?
Meg bevisst er det kun FA som har omtalt dette. Det gikk til og med en god stund før de oppdaget det, for det stod jo i børsmeldingen som ble sendt ut da det ble kjent at Løkke slutter. Nei dette var nok bare et utrolig dårlig forsøk på å sverte NEL. Null reaksjon i markedet eller fra andre aviser.

Osvaldsen
Seriøs
12.01.2022 kl 14:04 2473

Hallo, er det voksne folk på jobb i dag?? Isåfall har Løkke uansett gjort en blemme om du velger å tolke den slik du gjør. Vil ikke tro at en seriøs sittende CEO vil finne på å si noe i nærheten hvis vedkommende ikke vil slutte. NEL vil stupe mer og mer og nå er Løkke ute og har møtt veggen og da er NEl uten en leder i noen måneder. Kursen vil rase raskere enn først antatt
Spanstind
12.01.2022 kl 14:07 2463


Dette aksjen har ihverfall ingen oppside før ny CEO er på plass. Maskerte børsmeldinger, få nye konktrakter og masse luft i aksjen. Det er en slik aksje folk i ettertid kommer til å si: Selvfølgelig var det en boble.

Det blir spennende å se om IR i NEL publiserer innsideinformasjon kun til aksjeanalytikere i forkant av Q4.
Seriøs
12.01.2022 kl 14:28 2413

Kan være en liten rekyl når ny CFO tiltrer hvis han gjør et godt inntrykk , men han har mye å bevise så tror ikke med det første. Uansett er NEL NEL og som du sier mye luft og kjærlighet blandt investorer og uten store eiere som trygger selskapet. Liker at CEO kjøper aksjer i eget selskap og det har vel ikke Løkke gjort siden starten vel?
Hadde jeg vært CEO og hadde så ståltro så hadde jeg kjøpt på disse nivåene hvis de hadde hatt kurs den veien om litt. Men NEI, ingen andre enn håpefulle småaksjonærer kjøper NEL og de blir ferre og ferre. . .
Seriøs
13.01.2022 kl 09:51 2281

Ser på NEL som på Quantafuel og CEO er litt like der. Begge stikker når de er på topp og ser at skuta er full av luft..
Kane
13.01.2022 kl 11:06 2239

Heldagsjobb for deg dette nå???
Finner du ikke noe mer spennende å skrive om??
Osvaldsen
13.01.2022 kl 11:09 2234

Techstep er ned i dag igjen, så da har det en tendens å bli litt ukontrollerte rykninger på NEL trådene ;)

Osvaldsen
Seriøs
13.01.2022 kl 11:17 2217

Har ingenting med denne tråden å gjøre men realitet i NEL er viktig. Men det er jo kun 2 som kjøper NEL her inne og det er KANE og OSVALDSEN:) Resten er Tyskere vel som trader og styrer kursen. Ingen solde eiere og en sjef som har rømt skuta? Kan man få et større salgssignal? Neste ut er en kraftig bot til NEL
Redigert 13.01.2022 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Kane
13.01.2022 kl 11:22 2207

Der fikk du sagt det en gang til 😅
oppvigår
13.01.2022 kl 12:24 2140

Nå får du slutte med dette tull pratet ditt! Orker ikke å måtte gi deg det jeg har sagt med teskje. Det ser ut til at det går ikke inn.
Seriøs
13.01.2022 kl 12:25 2152

Angrep er beste forsvar til deres forsvar:)
Sørøya
13.01.2022 kl 12:25 2198

Ser ikke ut som hydrogen krakker, men hvor er NEL?
Horisont Energi i samarbeid med EON. ThyssenKrupp i farta for å nevne noen. Daglig renner det inn med nye konstellasjoner og store prosjekter som har en ting felles. Det satses på hydrogen, men rundt NEL er det helt stille, bortsett fra at de to siste ordrene de fikk juleaften ble lagt ut på twitter igjen de siste dagene.
Er etterspørselen og markedet så stort som NEL/Løkke tidligere har indikert så burde de være igang med utvidelsen av Herøya i løpet av kort tid og da trenger også NEL penger, men først må kursen opp.
Seriøs
14.01.2022 kl 13:04 2092

13 kr innen helgen er i gang ? Kan raskt komme et utløsende nedsalg nå rundt 13.5 og bryter den den så blir 13 blank synlig..
Osvaldsen
14.01.2022 kl 13:37 2090

Kan du utdype litt? Får ikke den "analysen" helt til å stemme...

Osvaldsen
Seriøs
14.01.2022 kl 17:05 1994

Bra for dere at Børsen stengte

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=NEL.OL

Se også Tradegate og analyse
Redigert 14.01.2022 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Seriøs
14.01.2022 kl 18:49 1951

Jøss. Flere som får opp øynene ang hvor dårlig Hydrogen er som energibærer og ikke minst farlig

Men her er usikkerheten insentiver og dyr teknologi.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/14/7802947/veidekke-dropper-hydrogenskip-risikoen-ble-for-hoy

Redigert 14.01.2022 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2022 kl 18:55 1943

Bare de får drive dekkoperasjonen et par tre år frem nå, så har du sørget for en ting, kjempekrakk, denne gangen vil vi nok brette opp ermene for å kunne rekke pånytt før livet dager er over. Samt de har med hjelp av thegreensceem blindet oss helt, det positive er for 1% av oss, som enker selv og kommer til å leve godt av panikken som overtar for all drukninge av pisspratet fra FHI, HD, NRK, WHO og alle som har diplom for å uttale seg om freudgame.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 19:35 1915

Ser det er baissere (skal ikke nevne navn men de føler seg sikkert truffet) som skriker om at tyskerne selger seg ut av NEL. Ber dere ta en titt på oppdatert aksjonærliste fra ikveld 14.01. På OSE har det vært omsatt over 28 mill NEL-aksjer denne uken.
De to siste dagene har f.eks:

- hovedaksjonær Clearstream har ØKT sin beholdning med 5 555 142 aksjer (eier nå 56,37%)
- Gjensidige Komm.pensjonskasse er NY på listen med beholdning 5 635 500 aksjer
- UBS Switzerland + 558 000 aksjer
- SIX SIS (Sveits) + 625 000 aksjer
- Caceis Bank (Luxemburg) + 364 000 aksjer

Amerikanerne i State Street Bank har redusert med over 4 mill. aksjer til sammen på disse 2 siste dagene (short?)
oppvigår
14.01.2022 kl 22:07 1844

Nå får du ro ned!
https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/nel-aktie-unter-druck-jetzt-aeussert-sich-jpmorgan-zum-ceo-wechsel-20243766.html

Men ekspertene hos JPMorgan er rolige til tross for den overraskende lederendringen. De forventer ingen store strategiske endringer i nær fremtid. - Selskapet vil fortsette å fokusere på produksjon ved fabrikken på 500 megawatt på Herøya, som sto ferdig i september, sier investeringsbanken.

Håkon Volldal forventes å flytte fra det norske selskapet Q-Free til Nel i slutten av juni 2022. Det betyr at en leder som ikke har direkte erfaring fra hydrogenindustrien, overtar konsernsjefstillingen. Ifølge JPMorgan er dette imidlertid ikke uvanlig i den raskt voksende H2-industrien.

https://www.gasworld.com/emerson-supports-poshydon-hydrogen-project-with-automation-technologies/2022481.article
The project’s 1MW electrolyser, provided by Nel ASA, is expected to produce up to three tonnes of hydrogen per week.

Seriøs
15.01.2022 kl 09:47 1724

Var det ikke påske den nye sjefen skulle tiltre ? Isåfall ennå større krise ved å ha en umotivert sjef i så lang tid. Det som også er negativt er som du sier at Q Free sjefen ikke har kjennskap til det. Der er en stor ulempe uansett hvor mye dere vil at det ikke skal berøre NEL. Kursen kommer til å rase videre dessverre for dere.
Bare les teknisk bilde på NEL som også viser teknisk bilde

God Helg og håp at Oslo Børs ikke åpner på mandag.
Kane
15.01.2022 kl 11:07 1682

Du må være den mest barnslige personen på forumet!
Mr Erik
15.01.2022 kl 14:17 1627

Hva sår det i det stykket i finansavisen i dag :) artig at de skriver «det kan gå på rattata» når det står i stykket at det kan gå på tattata eller til himmels. Fa velger seff det første… noen som har tilgang og vet hva dom står?
Seriøs
15.01.2022 kl 14:24 1617

Uffda. En som har skjønt at det er en boble som kan sprekke skikkelig. Hvis jeg var ny CEO så ville jeg ikke tatt den starten🙏 Det sier mye og at han ikke har noe der å gjøre spør du meg.

Han har sett at det er en stor utfordring og velger å være litt deffansiv
Seriøs
15.01.2022 kl 14:27 1620

Eller kall det en realitetsorientering hvor NEL står og skal. Lik det eller ikke. Har ikke hørt noen overbevisende hausere heller😂
Spanstind
15.01.2022 kl 14:35 1644


I artikkelen i dag fortsetter de å skrive om bruddet på meldingsreglene til Oslo Børs siden det tok et halvt år før det ble kommunisert til markedet at CEO skulle slutte.

En annen ting jeg har sett er at til og med Der Aktionär som har ledet en hær av tyske småsparere inn i NEL nå har snudd til en negativ tone etter at CEO skal slutte. https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/nel-aktie-unter-druck-jetzt-aeussert-sich-jpmorgan-zum-ceo-wechsel-20243766.html

Noe annet interessant en kan lese på slutten av artikkelen er at de anbefaler en stop loss på 1,35 EUR. Det tilsvarer en kurs på 13,43 kr som skal utløse stop loss ordrer. Det kan bli et enormt salgspress i aksjen når stop loss ordrer slår inn. Jeg tror vi allerede så det i slutthandelen i går da den falt mye. Livsfarlig å eie den aksjen nå.
Seriøs
15.01.2022 kl 14:43 1639

Bra analyse og jeg sa at under 13.50 så raser den. Slik er realiteten
Kane
15.01.2022 kl 14:45 1640

Har stor tro på at i løpet av 2022 blir du forumets mest slukørede person i tillegg til mest barnslige😉
Vi får bare vente og se, og bare være tolmodige med alle de barnslige repetisjonene dine.
Helt unødvendig av forumbrukere og lese dine kommentarer. Vi vet hva som står bare vi ser nic’et Seriøs. Helt utrolig at du ikke blir lei av å se dine egne innlegg. 😜
Spanstind
15.01.2022 kl 14:51 1642

Aker Biomarine fikk bot fra Oslo Børs på 500 000 kr for å ha holdt tilbake informasjon om et nytt produkt. Hvorfor skal ikke NEL få bot for å ha holdt tilbake informasjon om at CEO skal slutte?

Følg med 13,43 i kurs. Der har mange tyskere stop loss ordrer og må selge aksjene sine. Jeg tror de allerede er i gang med å selge aksjer.
Redigert 15.01.2022 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
Kane
15.01.2022 kl 14:54 1633

Finansavisen stryker det de ikke liker og lager en overskrift😅


– Enten går det på rattata eller så blir det vanvittig mye større, sier Håkon Volldal om Nel. Han velger å tro på det siste.
Seriøs
15.01.2022 kl 14:56 1631

Ditto😀👍. Men som du sier og du er en av de som blir med ned dessverre.
Det er problem å innse at NEL har hatt sin reise og gratulerer til de som ble med opp på 30 tallet. Den tid er forbi og da blir det litt trøblete å tenke annerledes for noen. Men aksjer går opp og ned men langsiktige aksjer er de som tjener penger og har potensialet også fremover med vekst.

Der er dessverre ikke NEL og kommer til å gå på en smell. Tror også NEL blir bøtelagt i CEO oppsigelsen. Vent å se og det eneste uklare her er botens størrelse.

Jeg har forøvrig god innsikt i NEL og har både eid og tradet NEL i lang tid.
Redigert 15.01.2022 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Seriøs
15.01.2022 kl 14:59 1635



He he. Bare en slik uttalelse gjør at jeg mister troen. Du prøver febrilsk å redde kommentaren inn men det går nok ikke. Han burde sakt at han hadde ståltro

Hadde dere tre som er igjen ikke vært inne så hadde dere nok sett klarere. Forstår at dere vil vinkle alt positivt og ville sikkert det jeg også eller solgt meg ut.

Jeg personlig ser på NEL som en mulig aksje men p.t altfor volatil og fremtiden for NEL er litt ruskete. Alt handler om inn kurs og jeg utelukket ikke 5-8 kr som en inn kurs for meg

God helg og tar helg til mandag
Redigert 15.01.2022 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Kane
15.01.2022 kl 15:30 1610

Har ett godt råd til deg,
Hvis du skal tjene penger på aksjer kan du ikke holde på slik du gjør. Du virker amatørmessig, desperat og er sykelig opptatt av en aksje.