Nyheter innen silisiumbatterier


Siden dette kan bli et spennende område for REC i nær fremtid, kan det jo være interessant å holde seg oppdatert på nyheter herfra.

Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology

Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.

Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.

Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.

https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
OZZY
14.12.2019 kl 14:47 4878


Er NIKOLA inne på det samme som de prater om her.

https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-corporation-to-unveil-game-changing-battery-cell-technology-at-nikola-world-2020-67

Technology encompasses world’s first free-standing / self-supported electrode with a cathode that has 4x the energy density of lithium-ion
Achieves 2,000 cycles
Cell technology expected to cost 50% less to produce than lithium-ion
Could drive down the cost of hydrogen and double the range of battery-electric vehicles worldwide
Nikola will share IP with all other OEM’s around the world that contribute.
questi
15.12.2019 kl 16:01 4638

Det er veldig mange og vidt forskjellige batteriteknologier som er under utvikling.
Det er dessverre ikke gitt at den 'beste' typen vil vinne frem... men en håndfull typer vil bli standarder og bli masseprodusert.
Generelt sett lønner det seg å ikke avvike for langt fra dagens normer i design, materiale og størrelse. Man ønsker jo ikke at alle skal måtte bytte ut sine duppeditter, heller ikke at det må bygges flere nye typer fabrikker for å produsere materialene man trenger :)

Heldigvis, for REC sin del, er det ikke så nøye hvilken teknologi som vinner frem, siden de aller fleste bruker en eller annen form av eksisterende solar/semikonduktor materiale under tilvirkning. Nær sagt alle teknologialternativer bygger på å utnytte Silisium.

Jeg holder en stor knapp på silan (mest allsidig/fleksibel for ulike teknologier) og en mindre knapp på polysilisum (mest rikelig produsert).
Redigert 15.12.2019 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Sann
16.12.2019 kl 04:50 4456

Hvordan kan du da forklare hvorfor Rec ikke er involvert i noen leveranser til batteri produserende fabrikker globalt pr Idag. Det lages store volum av batterier for å dekke dagens eksplosive satsing på elbiler. Hvorfor vekker ikke Rec interesse blant disse aktører om Rec sitter på en gullgruve av kompetanse, produksjonskapasitet og fremtidens råvareteknologi?
questi
16.12.2019 kl 05:22 4430

Silisium i batterier (istedet for karbon) har alltid vært attraktivt men inntil nylig ikke vært mulig pga volumekspansjon/sprekkdannelse ved opplading. Folk har mange ulike løsninger på sprekkdannelsen nå... Noen batteriselskaper har allerede i dag litt silisium iblandet i karbonet for å få litt av effekten, men dette er en kornete lowtech blanding som hvem som helst kan levere. Disse low-tech silisium blandingsbatterier har ca og 5-10% bedre effekt og sprekker fortsatt oftere enn ren karbon.

For å nå det neste nivået trenger man større kontroll over de mikroskopiske strukturene av Silisium og det er her SILANET kommer inn :)
Det er mange typer silaner og de er alle reaktive. Man blander silan med ulike stoffer i ulike temperatur og trykk, for å skape de former for nano og mikro-strukturer med Silisium man måtte ønske :)

Interessen for REC er formidabel. 30 forskjellige batteriselskaper har allerede kontaktet REC siden ifjor, hvorav en håndfull har resultert i at REC har levert mindre kvantum av prøvematerialer, alt fra mikrogranuler til ulike silaner. Én produsent er i tettsamarbeid med REC på MosesLake - denne bruker silan. Siden mengden det er snakk om vil være veldig stort, er sylinderfrakt med trailere er utelukket. En batterieprodusent vil måtte få forsyning direkte fra REC gjennom rør og da må de legge seg inntil en av RECs fabrikker.
Redigert 16.12.2019 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Sann
16.12.2019 kl 06:05 4409

En håpløs eksportvare med andre ord om sylinderfrakt med trailere er utelukket. Ser vanskelig for meg en batteri by som etablerer seg rundt Rec sine fabrikker. Hvorfor mener du Rec aksjonærer her inne i forumet vet mer om Rec sitt potensiale framfor de batteri produserende selskaper? Hvis så mange selskaper har vist interesse for Rec er det merkelig at ingen av de største aktører innen batteriproduksjon har lagt inn bud for oppkjøp av Rec allerede? Hva er det disse aktører ikke vet som aksjonærene i Rec vet? Rec har vært mulig oppkjøps kandidat på billigsalg i lang tid av verdens største aktører men velger å avstå. Troen på bruk av silan som løsning kan med andre ord ikke veie tungt nok relatert til annen ny teknologi som f.eks Nikola Motor nå vil benytte seg av, som øker energitetthet enormt og samtidig halverer kostpris. Hva kan silan bidra med utover dette? Svært lite slik jeg ser det pr. Idag.
questi
16.12.2019 kl 07:26 4336

Silan er ikke 'løsningen' :) Silan er det de fleste bruker i sine løsninger :)

Det blir omtrent som mel og bakevarer. REC er melprodusenten produserer melet, Batteriprodusentene er bakerne som lager ulike bakevarer. Man vet ikke hvordan de lager sine kreasjoner, men de aller fleste typer bakevarer inneholder mel. Folk har ikke kunnet kjøpe opp REC før pga det fantes en aktiv storaksjonnær JUM. Man måtte forbi ham.. og nå må folk forbi Røkke. Hvem vet om det ikke er nettopp Nikola som er den som samarbeider med REC :)

Folk regner med at silisium i batterier gir ca 4 ganger energitetthet sammenlignet med vanlig Li-ion. Nettopp det Nikola sier...

Nikola - November 2019: https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-corporation-to-unveil-game-changing-battery-cell-technology-at-nikola-world-2020-67
"...Technology encompasses world’s first free-standing / self-supported electrode with a cathode that has 4x the energy density of lithium-ion...The date of Nikola World will be announced soon but is expected to be fall of 2020."

Tore Tovund - Oktober 2018: https://aksjelive.e24.no/article/Ondavl
"...Vi vet ikke så mye om batterier og det er virkelig ikke innenfor vårt kompetanseområde. Men batteriprodusenter sier at batteriene blir fire ganger mer effektive hvis de bruker silisium istedet for grafitt i batteriene, sa Torvund ifølge Finansavisen. Ifølge presentasjonen vil behovet for silisium i batteriproduksjon øke fra 5–10.000 tonn til 100.000 tonn i året. Tesla, Samsung, Panasonic og LG er alle mulige kunder. – Forhåpentligvis, om to til tre år, blir dette en viktig del av vår virksomhet. Batteriselskapene ser spesielt på silangass og veldig små biter av silisium, sier Torvund ifølge Finansavisen..."
Redigert 16.12.2019 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Sann
16.12.2019 kl 09:23 4196

Merkelig da at Rec har alt det de andre vil ha i følge deg men ingen vil likevel legge inn bud på Rec for penger de plukker på gata. Rart det der gitt....
grabein
24.12.2019 kl 15:19 3610

Good news!! Valget står ikke lenger mellom solid state eller li-ion med si-anode. Silisium kan brukes i begge!

High-performance anode for all-solid-state lithium batteries is made of silicon nanoparticles

https://techxplore.com/news/2019-12-high-performance-anode-all-solid-state-lithium-batteries.html

God jul!
Redigert 24.12.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Garanja
25.12.2019 kl 11:04 3350

@grabein

https://www.gsmarena.com/huawei_france_tweets_that_p40_will_use_graphene_battery_skepticism_ensues-news-40718.php

Ser at det dukker opp rykter om nye og bedre batterier i de nye flaggskiptelefonene til Huawei og Samsung. Du som har satt deg godt inn i dette. Vil det være noe form for RECs produkter i disse?
grabein
25.12.2019 kl 15:40 3157

Det aner jeg ikke, men skulle det være et grafén-basert batteri vil jeg tro anoden må ha iblandet silisium, da ren grafén på nåværende tidspunkt er på et enda tidligere laboratorie-stadium enn silisium-anoder. Skulle det derimot være et solid state batteri med grafén, har jeg ikke hørt noe om at silisium er en del av oppbygningen der. Eneste jeg har hørt når det gjelder solid state er om det er basert på lithium.

Men så er det ytterst tvilsomt om Huawei har grafén-batteri allerede i P40. Sikkert bare noen som ville skape litt hype. Huawei trenger tross alt litt gode vibber nå.

Jeg må ta forbehold om at alt jeg har lest om batterier er fra www, det finnes mer kvalifiserte eksperter på dette forumet enn meg selv på området. Jeg blar bare frem de skrevne nyhetene.
grabein
25.12.2019 kl 15:41 3152

Samsung, derimot, har allerede utviklet viktige komponenter for silisium-anoder.
questi
25.12.2019 kl 20:59 2973

https://www.graphene-info.com/global-graphene-group-launches-graphene-silicon-li-ion-battery-anode-material

Dette får man med å kombinere silisium og graphen nanostrukturer:
Silisium = høy lagringskapasitet = batterier som kan holde på mer strøm.
Grafen = strømledende egenskaper + mekaniskstyrke og fleksibilitet = batterier med raskere lading + tåle flere ladingssykluser.

https://www.graphenea.com/pages/graphene
"...The usage of graphene in energy storage is most notably researched through the use of graphene in advanced electrodes. Combining graphene and silicon nanoparticles resulted in anodes that maintain 92% of their energy capacity over 300 charge-discharge cycles, with a high maximum capacity of 1500 mAh per gram of silicon.
Pe9s
26.12.2019 kl 06:33 2756

VIL SIGNERE HANDELSAVTALE
USAs president Donald Trump bekreftet natt til torsdag at han og Kinas president Xi Jinping vil møtes og signere den første delen av handelsavtalen mellom de to landene.

– Vi vil ha en seremoni hvor vi signerer avtalen, sier Trump ifølge nyhetsbyrået Reuters.

– Avtalen er ferdig, den blir oversatt nå, fortsatte han.
grabein
26.12.2019 kl 12:12 2564

« As Advano expands this new process, battery makers can incorporate different amounts of silicon nanoparticles to increase battery capacity. For example, if you want the battery to last for 1000 charge-recharge cycles without requiring cooling, the silicon could make up 15 percent of the anode. But sometimes you need only 250 cycles, then you can add up to 70% silicon and more, reports IEEE Spectrum. Ultimately, the idea is to drop prices from $500 to $10,000 per kg of silicon nanoparticles to something between $15 and $150 per kg.»

https://www.inceptivemind.com/advano-silicon-solution-increase-li-ion-battery-capacity-ten-times/10995/
grabein
03.01.2020 kl 22:55 2019

Varta i farta!

VARTA brings consumer battery business back to Europe

German battery maker VARTA AG has bought back its European consumer business in a deal worth €180m

The deal means VARTA AG now controls the worldwide VARTA brand rights for portable batteries, microbatteries and energy storage systems.

VARTA Consumer Batteries is based in Ellwangen, Germany, with its main production in Dischingen, making primary and rechargeable batteries, chargers, power banks, special batteries and lights. It was bought back from Energizer Holdings in the US for €180m. “With this deal, we are seizing the unique opportunity to bring together businesses that belong together,” said Herbert Schein, CEO of VARTA AG. “We are ideally positioned for the future, especially for the massive expansion of our highly profitable lithium-ion production.”

The additional cashflow from the acquisition will be used to expand VARTA’s range of silicon anode lithium ion batteries currently being developed. This project is backed by the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (BMWi) in Germany.

...

https://www.eenewseurope.com/news/varta-brings-consumer-battery-business-back-europe#
Flyers
04.01.2020 kl 12:22 1835

Veldig bra at du holder oss oppdaterte på batterifronten, grabein. Håper det snart dukker opp nyheter om Rec iht dette.
grabein
04.01.2020 kl 15:54 1708

Varta er blant de virkelig store. Eneste er at de ble kjøpt tilbake til Europa fra USA. Så med mindre de likevel ønsker å produsere si-anoder i USA må de vel få silanet sitt fra noen andre.

Ikke kjempelenge til Q4-rapport nå, spent på om det er noe nytt å melde der, og om Røkke også avslører sine tidlige planer i forkant.
Flyers
04.01.2020 kl 18:41 1620

Tja, det kan jo faktisk være slik at silisium anodene blir produsert i USA, sendt til Tyskland og koblet til selve batteriet på fabrikken i Tyskland.

Men Flying, da.... Er vel mer naturlig at Wacker med blant annet sine to fabrikker i Tyskland, vil ta seg av denne leveransen, vel?
Nei, Torvald får nok satse på en av de tyvetalls!? batteri produsentene som har vært på besøk. 🤭
De var så pågående at JUM ikke tålte presset og solgte seg helt ut. 💥🚀
Redigert 04.01.2020 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
grabein
04.01.2020 kl 22:26 1434

Helt sant. Samsung f.eks. har jo anodekomponenter til de som vil lage silisiumanoder, batterier trenger ikke å ha alle delene produsert samme sted.
grabein
06.01.2020 kl 21:25 1127

SUNRISE is on target to develop materials based on silicon as a replacement for carbon in the cell anode, and optimising cell designs for specific applications.

https://www.electronicsweekly.com/news/business/nexeon-sampling-silicon-enhanced-batteries-2020-01/
grabein
14.01.2020 kl 14:06 823

SANTA CLARITA, Calif., Jan. 14, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- BioSolar, Inc. (BSRC)(“BioSolar” or the “Company”), today announced that its technology partner has commenced production and testing of the second batch of commercial-grade prototype 21700 lithium-ion cells incorporating additional cell design work. Once completed, the prototype batteries will be sent to potential manufacturing and development partners for their in-house qualification testing and analysis.

BioSolar’s core focus is the application of its performance-boosting additive technology to the emerging category of silicon anode lithium-ion battery cells which, in this instance, are in the form of 21700 lithium-ion cells for power tools. BioSolar is currently preparing two different types of commercial grade 21700 prototype cells, the first based on the use of silicon alloy anode material comprised of Si micro-particles (Si-MP), and the second based on the use of pure silicon anode material comprised of Si nano-particles (Si-NP). The primary difference between the two is that the dimensions of Si-MP particles are much larger than those of Si-NP.

...

https://finance.yahoo.com/news/biosolar-begins-production-testing-second-083010474.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAACKBmsepnqr0VObUuWqRkL0VBOJuVOFLDcLW6XB46ht_t3Tww8jMPp4RPg2AnbZRE04GVMo_Tv3vXiSh7w3fHCVHT_QNCVATQaoIFEEtguKu-8wq2hp4FZ9l9DDTwd4mRfiellFeOuyk_InycSq77Mea7ZLMomRVOXnIjjSu0MbO
grabein
14.01.2020 kl 14:08 816

Enevate, a pioneer in advanced silicon-dominant lithium-ion (Li-ion) battery technology capable of extreme fast charging for electric vehicles (EVs), announced its new 4th generation technology optimized for high volume commercialization and manufacturing at gigafactory scale. Enevate is providing a solution to a difficult problem for automotive OEMs and EV battery manufacturers – providing extreme fast charging with high energy density and at lower material cost than conventional Li-ion batteries, while being compatible with existing battery fabrication facilities.

...

Enevate Founder and Chief Technology Officer Dr. Benjamin Park noted that Enevate’s XFC-Energy technology has been designed for large-format pouch, prismatic and cylindrical EV cells, utilizing its pure silicon anode paired with nickel-rich NCA, NCM and NCMA advanced cathodes.

"Enevate’s extreme fast charge technology enables a future where gas stations become drive-through EV charging stations – a win-win for consumers and the environment as electric vehicles replace those using gasoline," Dr. Park said. "Enevate’s technology will help close the usability gap between today’s EVs and gas cars."

Dr. Park will be discussing Enevate’s technology on January 15 at the Advanced Automotive Battery Conference in Weisbaden, Germany, in a presentation titled "Charging Ahead: Commercializing Fast-Charge Si-Dominant Li-ion Cells for EVs."

https://finance.yahoo.com/news/enevate-commercializing-low-cost-battery-110000330.html
questi
16.01.2020 kl 01:27 474

Her kreves det teft og hjerne av Røkke..
hva skal det satses mest på ved MosesLake.... batterier eller solar . Luksusproblem :D

..med mindre man har masse med penger og kan si ja-takk begge deler.. :P
Det sies at de rike blir bare rikere :D
grabein
24.01.2020 kl 18:11 274

Simpler Method For Creating High-Performance Battery Anodes

Researchers have fabricated silicon-based components for solid-state lithium batteries.

While electric vehicles (EVs) are becoming more pervasive, researchers still are trying to improve battery technology to improve their driving range and energy production so they can demonstrate performance on par with fuel-driven automobiles. To this end, new research has discovered a simpler way to fabricate silicon anodes for solid-state lithium batteries for use in EVs, paving the way to make these devices perform on par with current liquid-based lithium-ion designs.

A team from Japan’s National Institute of Materials Science (NIMS) used spray deposition—a cost-effective, atmospheric fabrication mode—to create a silicon anode for solid-state batteries that showed performance previously seen only in film electrodes developed by evaporation processes.

“This result suggests that the low-cost and large-scale production of high-capacity anodes for use in all-solid-state lithium batteries is possible,” the team—led by Narumi Ohta, a senior researcher at NIMS—wrote in a paper in ACS Applied Energy Materials.

Sponsored Content
Brought to you by Design News
Intro to Desktop 3D Printing
In this webinar, you'll gain the foundation you need to start speaking the language of 3DÂ printing.

NIMS worked with The New Energy and Industrial Technology Development Organization and auto maker Toyota on the research.

Materials scientists are eyeing solid-state batteries as an alternative to current liquid-based chemistries, which contain toxic materials that are hard to dispose of as well as have the potential to set fire or explode. These new chemistries are viewed as better options for high-capacity and high-performance energy-storage devices, such as those needed for EVs.

Silicon is a desirable alternative to the graphite commonly used as the active anode material in commercial batteries because it has a capacity about 11 times higher than graphite. This also makes batteries created with this material more viable for use in EVs and other applications that need high-capacity energy storage.

Solving Current Material Limitations

However, one drawback to using solid-state batteries using silicon anodes is that the volume change of silicon during charge and discharge—or lithiation and delithiation in a lithium battery—hinders practical application. “The repeated huge volume change of silicon causes the particle isolation and thus leads to losing the active material, which results in a continuous capacity loss,” they wrote in the journal.

Indeed, in typical solid-state cells, the active material is placed between two solid components—a solid electrolyte separator layer and a metal current collector—which can avoid the problem by electrically isolating the active material.

The NIMS team took this a step further with a new approach to synthesizing a high-performance anode for solid-state lithium batteries using commercial silicon nanoparticles.

In their design, upon lithiation, the silicon undergoes volume expansion, structural compaction, and appreciable coalescence in the confined space between the solid electrolyte separator layer and metal current collector to form a continuous film similar to that prepared by the evaporation process. “The anode composed of nanoparticles prepared by spray deposition therefore exhibits excellent electrode performance, which has previously been observed only for sputter-deposited film electrodes,” researchers wrote in the journal.

https://www.designnews.com/electronics-test/simpler-method-creating-high-performance-battery-anodes/180994859162252