Nyheter innen silisiumbatterier
Siden dette kan bli et spennende område for REC i nær fremtid, kan det jo være interessant å holde seg oppdatert på nyheter herfra.
Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology
Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.
Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.
Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.
https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology
Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.
Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.
Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.
https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
Redigert 21.01.2021 kl 09:29
Du må logge inn for å svare
spanjolen
24.02.2020 kl 09:09
9603
Ja grabein,
Formel sirkuset blir brukt av bilbransjen for uttesting av ny teknologi så greit å ha et øye med på hva som skjer der i gården også:-)
Formel sirkuset blir brukt av bilbransjen for uttesting av ny teknologi så greit å ha et øye med på hva som skjer der i gården også:-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Bisolar sends its silicon anode based lithium-ion batteries for commercial viability testing
http://www.bestmag.co.uk/indnews/bisolar-sends-its-silicon-anode-based-lithium-ion-batteries-commercial-viability-testing
http://www.bestmag.co.uk/indnews/bisolar-sends-its-silicon-anode-based-lithium-ion-batteries-commercial-viability-testing
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
MGX Minerals Engages Investor Relations Firm for Silicon Anode Lithium Ion Battery Project
https://finance.yahoo.com/news/mgx-minerals-engages-investor-relations-123000473.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAGgPyiDtJJYGS_vKXwr7gMiaGbo81dbsWy9rvJxqdw6dPNdYJT3oMPzsrWvrHgNgO_sPMeniVT3Umv8ZxtXmlxEKIZ7LdGVsqXqI_d7S-qxc2GecNsH2rVd6MDpgnQlQKRQUL5EMK54Q0q1j36Z0wYGfbeqfffjFTUqKET9gw6Y
https://finance.yahoo.com/news/mgx-minerals-engages-investor-relations-123000473.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAGgPyiDtJJYGS_vKXwr7gMiaGbo81dbsWy9rvJxqdw6dPNdYJT3oMPzsrWvrHgNgO_sPMeniVT3Umv8ZxtXmlxEKIZ7LdGVsqXqI_d7S-qxc2GecNsH2rVd6MDpgnQlQKRQUL5EMK54Q0q1j36Z0wYGfbeqfffjFTUqKET9gw6Y
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
High-performance electrolyte solves battery puzzle
UMD poses answer to making a nanostructured battery: a better electrolyte
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-04/uom-hes042120.php
UMD poses answer to making a nanostructured battery: a better electrolyte
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-04/uom-hes042120.php
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Dette er gode nyheter....Dr. Ji Chen, en hovedforfatter av artikkelen fra Department of Chemical and Biomolecular Engineering ved University of Maryland, sa: "Forskningen vår viser at det er praktisk og mulig å stabilisere silisium, aluminium og vismutpartikler som litiumion batterianoder, ganske enkelt med en rasjonelt designet elektrolytt, som tidligere har blitt sett på som uoppnåelig. "
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Ja, veldig bra greier. Så er jo første generasjon med silisiumbatterier på vei allerede nå. Spennende tider i møte!
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Spennende! Tror vi er ganske mange heldige her inne som setter stor pris på slike oppdateringer fra dere 😊
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Spennende artikkel selv om man ikke forstår annet at en løsning er funnet på ekspansjonsproblemet, og at man nå jobber med å omsette denne løsningen så den blir økonomisk kommersialiserbar. At silikon er en del av batterirevolusjonen ser sannsynlig ut, og at dette blir en global game changer. Implikasjonene kan bli meget større enn jeg tror de fleste kan forestille seg dersom man lykkes med å utvikle miljøvennlige batterier med voldsomt større kapasitet både som energikilde og som lagring av energi, det siste gjøre at energi kan produseres lokalt nesten uavhengig hvor på kloden man er. De bedriftene som klarer å posisjonere seg riktig blir framtidens oljeselskaper - og tenk hvor deilig og sunt det vil være for verdensøkonomiens velstand å ikke være avhengig av OPEC arabere, russere etc...
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Ja dette er svært spennende, og vi kommer nærmere masseproduksjon for hver dag.
Dessuten blir ikke nødvendigvis li-ion vs solid state en krig på linje med HD DVD og Blu-ray, hvor det bare kunne være én vinner. Vi snakker da heller AAC vs MP3, altså hvor begge kan sameksistere, fordi sluttproduktet fint kN bruke hvilken som helst av dem, om hverandre.
Med andre ord, når si-anode-batteriene når masseproduksjon, vil det være nok av kunder til å ta imot. Mitt tips, hva nå det er verdt.
Dessuten blir ikke nødvendigvis li-ion vs solid state en krig på linje med HD DVD og Blu-ray, hvor det bare kunne være én vinner. Vi snakker da heller AAC vs MP3, altså hvor begge kan sameksistere, fordi sluttproduktet fint kN bruke hvilken som helst av dem, om hverandre.
Med andre ord, når si-anode-batteriene når masseproduksjon, vil det være nok av kunder til å ta imot. Mitt tips, hva nå det er verdt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
PNNL team develops carbon nanotube-silicon microspheres as high-performance Li-ion anodes
...
Calendered electrodes achieve ~980 mAh cm−3 volumetric capacity density and <50% end-of-life swell after 120 cycles. Full cells with LiNi⅓Mn⅓Co⅓O2 cathodes demonstrate >92% capacity retention over 500 cycles.
...
https://www.greencarcongress.com/2020/05/20200501-pnnl.html
...
Calendered electrodes achieve ~980 mAh cm−3 volumetric capacity density and <50% end-of-life swell after 120 cycles. Full cells with LiNi⅓Mn⅓Co⅓O2 cathodes demonstrate >92% capacity retention over 500 cycles.
...
https://www.greencarcongress.com/2020/05/20200501-pnnl.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
BioSolar Commences EV Battery Material Processing Technology Program
SANTA CLARITA, Calif., May 05, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- BioSolar, Inc. (OTC:BSRC)(“BioSolar” or the “Company”), today provided an update from Chief Executive Officer David Lee, on the Company’s new EV battery material processing technology program, as well as context regarding the market opportunity that BioSolar is pursuing within the EV battery supply chain.
...
As its first step, BioSolar and its technology partner will develop a new material processing technology to produce Silicon Oxide Composite anode material. Silicon Oxide Composite Anode has recently received significant interest because of its superior cycle and calendar life performance. BioSolar anticipates that a new processing technology can be developed to produce a type of Silicon Oxide Composite anode material that will significantly lower the cost of lithium-ion batteries for EVs.
“While we are still experiencing shipping delays for equipment and materials required for the development work due to COVID-19, the preparation work is now under way,” said Dr. David Lee, CEO of BioSolar. “Our technology partner has evaluated many suppliers globally, identifying the best and most reliable sources. Orders have been placed to acquire initial set of equipment and material, and we will report on the progress as additional milestones for the project are achieved.”
https://www.globenewswire.com/news-release/2020/05/05/2027261/0/en/BioSolar-Commences-EV-Battery-Material-Processing-Technology-Program.html
SANTA CLARITA, Calif., May 05, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- BioSolar, Inc. (OTC:BSRC)(“BioSolar” or the “Company”), today provided an update from Chief Executive Officer David Lee, on the Company’s new EV battery material processing technology program, as well as context regarding the market opportunity that BioSolar is pursuing within the EV battery supply chain.
...
As its first step, BioSolar and its technology partner will develop a new material processing technology to produce Silicon Oxide Composite anode material. Silicon Oxide Composite Anode has recently received significant interest because of its superior cycle and calendar life performance. BioSolar anticipates that a new processing technology can be developed to produce a type of Silicon Oxide Composite anode material that will significantly lower the cost of lithium-ion batteries for EVs.
“While we are still experiencing shipping delays for equipment and materials required for the development work due to COVID-19, the preparation work is now under way,” said Dr. David Lee, CEO of BioSolar. “Our technology partner has evaluated many suppliers globally, identifying the best and most reliable sources. Orders have been placed to acquire initial set of equipment and material, and we will report on the progress as additional milestones for the project are achieved.”
https://www.globenewswire.com/news-release/2020/05/05/2027261/0/en/BioSolar-Commences-EV-Battery-Material-Processing-Technology-Program.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Tesla kjøper maskinutstyr for å produsere sine egne battericeller.
https://electrek.co/2020/05/04/tesla-battery-making-machines-cells/
https://electrek.co/2020/05/04/tesla-battery-making-machines-cells/
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Ta invest
05.05.2020 kl 20:28
8088
Spennende info grabein. Ny tråd snart..? Du har så mange bra nyheter att vi er kommet på side 13..
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Er det ikke sånn at Fbr reaktoren på ML er demontert og solgt? Evt at den nå er i yulin.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
hehe kanskje vi skal starte en ny tråd, ja. :D
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
19.05.2020 kl 22:48
7643
Hvilken stor batterinyhet var det Tesla snart skulle ut med...?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Tesla kommer med batteri nyheter i juni. Xray på Shareville, skriver at tesla samarbeider med lgchem. Dette passer utrolig bra ift det som står skrevet i forumsartikkel som jeg har linket til over -ift Rec.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
abc1
20.05.2020 kl 14:02
7427
https://www.nrk.no/sorlandet/vil-bygge-batterifabrikk-til-over-fem-milliarder-kroner-1.15023860
Gjelsten + Røkke ?
Gjelsten + Røkke ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Mæukestaden
20.05.2020 kl 17:13
7397
Sikkert ikke dumt å kjøpe Rec mens det enda er på tilbud. Aker, en av norgeshistoriens fremste industrikonsern kjøpte ikke rec for en kortsiktig trade!
Det et åpenbart en plan bak dette👍
Det et åpenbart en plan bak dette👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Enda en artikkel om at de tekniske probleme med silikon-anoder kan håndteres. Dene gangen om forskning ved Army Research Laboratory (USA). Det er vel skjellig grunn til å tro at det kun er er spørsmål om tid før vi opplever et kvantesprang i batterier. Om Rec blir en del av dette kan man jo håpe og tro.
https://phys.org/news/2020-05-electrolyte-li-ion-batteries.html
https://phys.org/news/2020-05-electrolyte-li-ion-batteries.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Mange som mente at Corona vil legge grønn omstilling på is. NRK skriver idag (legg merke til batteriutvikling) :
Havvind, batteriteknologi, hydrogen og miljøvennlig skipsfart er noe av det regjeringen har i tankene når «den grønne omstillingspakken» lanseres i dag. Pengene er en del av en større tiltakspakke som blir offentliggjort seinere i dag.
Dette er en tung pakke som bidrar til en rekke grønne jobber og omstilling av norsk økonomi, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) til NRK.
Havvind, batteriteknologi, hydrogen og miljøvennlig skipsfart er noe av det regjeringen har i tankene når «den grønne omstillingspakken» lanseres i dag. Pengene er en del av en større tiltakspakke som blir offentliggjort seinere i dag.
Dette er en tung pakke som bidrar til en rekke grønne jobber og omstilling av norsk økonomi, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) til NRK.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrevInnlegget er slettet
Slettet innlegg, da det omhandlet grafitt- og ikke silisiumanoder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
One Million Mile Battery er klart til produksjon, fra Tesla-partner CATL. Er det dette Tesla vil avduke på Battery Day denne måneden?
https://www.newsweek.com/tesla-elon-musk-one-million-mile-battery-ready-produce-chinese-partner-catl-says-1509293
BTW: Kinesisk batteriprodusent CATL lager batterier med grafitt/silisium-anoder: https://insideevs.com/news/343690/catl-breaks-into-300-wh-kg-energy-density-on-battery-cell-level/
Hvor stor blir silisiumblandingen ved neste utviklingstrinn?
https://www.newsweek.com/tesla-elon-musk-one-million-mile-battery-ready-produce-chinese-partner-catl-says-1509293
BTW: Kinesisk batteriprodusent CATL lager batterier med grafitt/silisium-anoder: https://insideevs.com/news/343690/catl-breaks-into-300-wh-kg-energy-density-on-battery-cell-level/
Hvor stor blir silisiumblandingen ved neste utviklingstrinn?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Verdt å nevnte at COO i dette batteriselskapet tidligere har jobbet i gamle REC ( Einar Kilde).
https://www.freyrbattery.com/team
https://ranano.no/freyr-har-signert-avtale-med-tysk-batteriteknologiekspert/08.06-08:04
Et selskap med store ambisjoner og et stort forskningsmiljø rundt seg. Nå dagdrømmer jeg litt, men hvis/når silisium blir aktuelt i batteriproduksjon, så er det jo sannsynligvis kort kommunikasjonsvei mellom Einar Kilde og Rec.
Edit:
https://news.cision.com/freyr/r/freyr-targets-higher-energy-density-and-longer-life-expectancy-with-prelithiation-in-its-battery-cel,c3107461
Applying Nanoscale Components’ technology can in a meaningful way reduce and/or postpone this capacity loss. The technology can be applied to both graphite and silicon anodes,” says FREYR’s CTO, Ryuta Kawaguchi.
https://www.freyrbattery.com/team
https://ranano.no/freyr-har-signert-avtale-med-tysk-batteriteknologiekspert/08.06-08:04
Et selskap med store ambisjoner og et stort forskningsmiljø rundt seg. Nå dagdrømmer jeg litt, men hvis/når silisium blir aktuelt i batteriproduksjon, så er det jo sannsynligvis kort kommunikasjonsvei mellom Einar Kilde og Rec.
Edit:
https://news.cision.com/freyr/r/freyr-targets-higher-energy-density-and-longer-life-expectancy-with-prelithiation-in-its-battery-cel,c3107461
Applying Nanoscale Components’ technology can in a meaningful way reduce and/or postpone this capacity loss. The technology can be applied to both graphite and silicon anodes,” says FREYR’s CTO, Ryuta Kawaguchi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Småinteressant fordi REC tidligere har sagt at militæret har vært interessert i teknologien deres:
«NanoGraf Receives $1.65 Million from U.S. Department of Defense to Improve the Batteries that Power Soldiers’ Missions
CHICAGO and WASHINGTON, July 21, 2020 -- NanoGraf, an advanced battery material company, today announced that it has partnered with the U.S. Department of Defense to develop a longer-lasting lithium-ion battery, designed to provide U.S. military personnel with better portable power for the equipment they rely on to operate safely and effectively.
The Department of Defense will provide NanoGraf with $1.65 million to develop silicon anode-based lithium-ion technology in a format compatible with all portable batteries, with a goal of enabling a 50-100 percent increase in runtime when compared to traditional graphite anode lithium-ion cells.
The $1.65 million grant is provided by The Small Business Innovation Research (SBIR) program, a U.S. government program whose mission is to support scientific excellence and technological innovation through investment in research in critical American priorities for a strong national economy.
"We're tremendously excited by the opportunity to partner with the Department of Defense on such a mission-critical project," said Cary Hayner, co-founder and Chief Technology Officer of NanoGraf. "Portable power is crucial when it comes to keeping U.S. soldiers safe, and we know NanoGraf brings the necessary knowledge and technology to get there."
Enhanced portable power is key to the U.S. military's ability to provide resilient networks, portable communications, and the ability to operate effectively as a smaller dispersed force - ultimately keeping U.S. soldiers and military operators safer as they execute critical missions around the globe.
The $1.65 million in funding from the Department of Defense requires NanoGraf to develop a battery cell that can operate across a wide temperature range from -4° F to 131° F, and which has a shelf life of greater than two years.
For more information on NanoGraf, visit www.nanograf.com.
About the Department of Defense
The Department of Defense provides the military forces needed to deter war and ensure our nation's security. Located in more than 160 countries worldwide, with approximately 4,800 sites on all seven continents, the Department of Defense serves our country and protects our freedoms. And with 2.15 million service members and 732,079 civilians, it is also America's largest employer.
About NanoGraf
NanoGraf is an advanced battery material company, whose novel graphene-wrapped silicon anode battery material enables longer-lasting, higher-energy, and higher-power lithium-ion batteries. Its patented battery material is used to improve the performance and run-time of next-gen batteries powering electronics ranging from consumer electronics to electric vehicles to grid-scale energy storage. NanoGraf is a spinout of Northwestern University and Argonne National Laboratory. For more information, visit www.nanograf.com.
Media Contact: Hunter Stuart, hunter@propllr.com, (312) 721-6168
https://www.altenergymag.com/news/2020/07/21/nanograf-receives-165-million-from-us-department-of-defense-to-improve-the-batteries-that-power-soldiers-missions/33491/
«NanoGraf Receives $1.65 Million from U.S. Department of Defense to Improve the Batteries that Power Soldiers’ Missions
CHICAGO and WASHINGTON, July 21, 2020 -- NanoGraf, an advanced battery material company, today announced that it has partnered with the U.S. Department of Defense to develop a longer-lasting lithium-ion battery, designed to provide U.S. military personnel with better portable power for the equipment they rely on to operate safely and effectively.
The Department of Defense will provide NanoGraf with $1.65 million to develop silicon anode-based lithium-ion technology in a format compatible with all portable batteries, with a goal of enabling a 50-100 percent increase in runtime when compared to traditional graphite anode lithium-ion cells.
The $1.65 million grant is provided by The Small Business Innovation Research (SBIR) program, a U.S. government program whose mission is to support scientific excellence and technological innovation through investment in research in critical American priorities for a strong national economy.
"We're tremendously excited by the opportunity to partner with the Department of Defense on such a mission-critical project," said Cary Hayner, co-founder and Chief Technology Officer of NanoGraf. "Portable power is crucial when it comes to keeping U.S. soldiers safe, and we know NanoGraf brings the necessary knowledge and technology to get there."
Enhanced portable power is key to the U.S. military's ability to provide resilient networks, portable communications, and the ability to operate effectively as a smaller dispersed force - ultimately keeping U.S. soldiers and military operators safer as they execute critical missions around the globe.
The $1.65 million in funding from the Department of Defense requires NanoGraf to develop a battery cell that can operate across a wide temperature range from -4° F to 131° F, and which has a shelf life of greater than two years.
For more information on NanoGraf, visit www.nanograf.com.
About the Department of Defense
The Department of Defense provides the military forces needed to deter war and ensure our nation's security. Located in more than 160 countries worldwide, with approximately 4,800 sites on all seven continents, the Department of Defense serves our country and protects our freedoms. And with 2.15 million service members and 732,079 civilians, it is also America's largest employer.
About NanoGraf
NanoGraf is an advanced battery material company, whose novel graphene-wrapped silicon anode battery material enables longer-lasting, higher-energy, and higher-power lithium-ion batteries. Its patented battery material is used to improve the performance and run-time of next-gen batteries powering electronics ranging from consumer electronics to electric vehicles to grid-scale energy storage. NanoGraf is a spinout of Northwestern University and Argonne National Laboratory. For more information, visit www.nanograf.com.
Media Contact: Hunter Stuart, hunter@propllr.com, (312) 721-6168
https://www.altenergymag.com/news/2020/07/21/nanograf-receives-165-million-from-us-department-of-defense-to-improve-the-batteries-that-power-soldiers-missions/33491/
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Dutch silicon anodes inch closer to the gigafactory
Nanotextured silicon anodes perform even better than expected, boosting battery energy density to world-record levels, startup Leydenjar found. Now the Dutch company has set out to develop high-throughput deposition equipment to take its superior anodes into gigafactories.
Leydenjar Technologies has developed a lithium-ion battery anode that is made entirely from silicon. The spin-out of applied research institute TNO has shown that swapping carbon for its silicon cousin results in batteries with up to 70 percent higher energy density. Preparations to massively scale-up the production of the anode are underway.
Silicon is an excellent host for lithium ions, but in itself, not a good anode material because of its propensity to crack under the stress of repeatedly taking in and letting go of guests. Leydenjar adopted a plasma-enhanced chemical vapor deposition (PECVD) process originally developed for thin-film solar cells to create nanotextured silicon that can comfortably accommodate the volume changes associated with lithium loading and unloading.
Last year, the Leiden-headquartered company proved that its process could make commercially relevant silicon anodes. Since then, the company has been exploring the potential of its invention by making real batteries in various configurations. “The performance is well over what we thought was possible,” says Leydenjar CEO Christian Rood. “We assumed that swapping graphite for our silicon would result in a 50 percent increase in energy density, but it turns out we can reach 70 percent, achieving the highest energy for lithium-ion batteries in the world. Using the very best cathode materials available right now, we believe we can go even higher.”
Another advantage of the silicon anodes is that their single-step production is more efficient than making traditional graphite-based anodes. It requires less material and the mining and processing of graphite is rather energy-intensive, as is the heating step that follows a slurry-based coating of the material. Leydenjar estimates that all things being equal, silicon anodes result in 62 percent less CO2 emissions.
https://bits-chips.nl/artikel/dutch-silicon-anodes-inch-closer-to-the-gigafactory/
Nanotextured silicon anodes perform even better than expected, boosting battery energy density to world-record levels, startup Leydenjar found. Now the Dutch company has set out to develop high-throughput deposition equipment to take its superior anodes into gigafactories.
Leydenjar Technologies has developed a lithium-ion battery anode that is made entirely from silicon. The spin-out of applied research institute TNO has shown that swapping carbon for its silicon cousin results in batteries with up to 70 percent higher energy density. Preparations to massively scale-up the production of the anode are underway.
Silicon is an excellent host for lithium ions, but in itself, not a good anode material because of its propensity to crack under the stress of repeatedly taking in and letting go of guests. Leydenjar adopted a plasma-enhanced chemical vapor deposition (PECVD) process originally developed for thin-film solar cells to create nanotextured silicon that can comfortably accommodate the volume changes associated with lithium loading and unloading.
Last year, the Leiden-headquartered company proved that its process could make commercially relevant silicon anodes. Since then, the company has been exploring the potential of its invention by making real batteries in various configurations. “The performance is well over what we thought was possible,” says Leydenjar CEO Christian Rood. “We assumed that swapping graphite for our silicon would result in a 50 percent increase in energy density, but it turns out we can reach 70 percent, achieving the highest energy for lithium-ion batteries in the world. Using the very best cathode materials available right now, we believe we can go even higher.”
Another advantage of the silicon anodes is that their single-step production is more efficient than making traditional graphite-based anodes. It requires less material and the mining and processing of graphite is rather energy-intensive, as is the heating step that follows a slurry-based coating of the material. Leydenjar estimates that all things being equal, silicon anodes result in 62 percent less CO2 emissions.
https://bits-chips.nl/artikel/dutch-silicon-anodes-inch-closer-to-the-gigafactory/
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
questi
24.07.2020 kl 15:06
5671
Hvis de klarer å finne en smart måte å masseprodusere disse intrikate strukturene på overflaten av en silisiumwafer på, samt å finne en måte å stable disse tynne lagene på hverandre, så ville forbruket av silan og/eller polysilisium bli enormt :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
nemi's
24.07.2020 kl 15:32
5719
Poenget her, er at som hos Enevate, er Si ikke noe som trenger å være av solar kvalitet. Artikkelen sier at det produseres i full skala i pilotanlegget, og at de har tysk og nederlandsk samarbeid. Wacker og Elkem leverer alt som trengs. Og som TT sier, REC er et amerikansk firma som har null samarbeid med andre selskaper i Europa (ref Q2).
Si-anoder har vunnet batteri-kappløpet. Bruk av silan har tapt. Produksjon og transport av Si er billig og tilgjengelig til alle giga factories som planlegges bygd i Europa. Så klart vil det bli produsert Si anoder i gigaskala i Europa. LG ruller ut i Polen nå, som dere vet.
Si-anoder har vunnet batteri-kappløpet. Bruk av silan har tapt. Produksjon og transport av Si er billig og tilgjengelig til alle giga factories som planlegges bygd i Europa. Så klart vil det bli produsert Si anoder i gigaskala i Europa. LG ruller ut i Polen nå, som dere vet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
24.07.2020 kl 15:43
5703
"er Si ikke noe som trenger å være av solar kvalitet.”
Dette er assosiasjoisbasert argumentasjon.
https://www.narcis.nl/research/RecordID/OND1367810/Language/en
"Plasma Enhanced Chemical Vapor Deposition”
Noen med dybdekunnskap og teknisk ekspertise som kan utdype hva dette innebærer?
Silan-gass?
Dette er assosiasjoisbasert argumentasjon.
https://www.narcis.nl/research/RecordID/OND1367810/Language/en
"Plasma Enhanced Chemical Vapor Deposition”
Noen med dybdekunnskap og teknisk ekspertise som kan utdype hva dette innebærer?
Silan-gass?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
nemi's
24.07.2020 kl 16:12
5712
Du er nok ute av det. Leydenjar produserer Si-anodene selv i dagens pilotanlegg. Som Enevate har gjort. Nei, det trengs ikke 6-8N granuler fra et FBR-anlegg til 15-20MRD. Her ser du hvordan porøse Si-anoder fremstilles, i en ombygd garasje. Resultat som formfaktor er avgjørende, de utvikles og gror frem fra Si-kjerner.
https://leyden-jar.com/technology/
Så klart har silangass allerede tapt dette kappløpet. Silangass er eksplosiv, og dyr å frakte. Grønne EV-batterier er det som gjelder. Silangass og batterier kommer aldri forbi gratis-lunsj-og-teste-stadiet. Verden har overskudd av Si, også som avfallsprodukt fra solar polysil produksjon.
Gigafabrikker bygges til nå fremstilling av (også) Si-anoder. 15 er planlagt i Europa. Så har du aldri spurt deg hvorfor REC's porøse FBR-granuler av solar kvalitet ikke blir foretrukket? Svaret er at de trengs ikke. Det er et faktum. TT sier jo det.
https://leyden-jar.com/technology/
Så klart har silangass allerede tapt dette kappløpet. Silangass er eksplosiv, og dyr å frakte. Grønne EV-batterier er det som gjelder. Silangass og batterier kommer aldri forbi gratis-lunsj-og-teste-stadiet. Verden har overskudd av Si, også som avfallsprodukt fra solar polysil produksjon.
Gigafabrikker bygges til nå fremstilling av (også) Si-anoder. 15 er planlagt i Europa. Så har du aldri spurt deg hvorfor REC's porøse FBR-granuler av solar kvalitet ikke blir foretrukket? Svaret er at de trengs ikke. Det er et faktum. TT sier jo det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
24.07.2020 kl 16:34
5729
Har ikke så mye å si til det her jeg, det er så enspora at det blir vanskelig ha en normal diskusjon.
Dersom silangass brukes i slike mengder som potensielt vil brukes til batteriproduksjon, så fraktes gassen i rør direkte til fabrikken, som kommunisert fra TT.
"Plasma-enhanced chemical vapor deposition (PECVD) is a chemical vapor deposition process used to deposit thin films from a gas state (vapor) to a solid state on a substrate.”
Interessant.
Dersom silangass brukes i slike mengder som potensielt vil brukes til batteriproduksjon, så fraktes gassen i rør direkte til fabrikken, som kommunisert fra TT.
"Plasma-enhanced chemical vapor deposition (PECVD) is a chemical vapor deposition process used to deposit thin films from a gas state (vapor) to a solid state on a substrate.”
Interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
nemi's
24.07.2020 kl 17:00
5688
Tror du at verden kommer å ende opp med ti-talls Si-anode fabrikker til fremstilling av EV-batterer senere i dette tiåret. Og dessuten en ekstra EV-fabrikk i Moses Lake hos den eneste silangass-fabrikanten i verden, og som fremstiller en helt annen EV-batteritype? Sistnevnte er i 2020 på gratis-lunsj stadiet, og ingen batteriprodusenter sier de har noen bestillinger basert på et slikt batteridesign (ennå). Enda mindre er den ene fabrikken sammesteds prosjektert.
Jeg er ensporet og vil sette penga mine på det ene sporet. Det sporet som allerede nå forandrer EV-markedet totalt hos bilprodusentene, og som en hel verden forbløffes over. Dere har satt penga deres på lunsj-sporet, og som ingen egentlig vet noe om, eller har hørt om.
Jeg tror jeg får høyere gevinst og tar lavere risiko. Som ensporet. Faktisk kan jeg ikke forestille meg hva som er vitsen lenger med silangass i EV-batterier.
Jeg er ensporet og vil sette penga mine på det ene sporet. Det sporet som allerede nå forandrer EV-markedet totalt hos bilprodusentene, og som en hel verden forbløffes over. Dere har satt penga deres på lunsj-sporet, og som ingen egentlig vet noe om, eller har hørt om.
Jeg tror jeg får høyere gevinst og tar lavere risiko. Som ensporet. Faktisk kan jeg ikke forestille meg hva som er vitsen lenger med silangass i EV-batterier.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
questi
24.07.2020 kl 18:00
5641
Jeg tror at i de tiårene man fortsatt har Si-anoder så vil det være 2 faser:
- første fase baseres på oppmalt, finkornet Si-partikler med bestemte former eller innkapslinger som ikke krever mye endring av eksisterende produksjonsteknologi
- andre fase baseres på silan, som er mer teknisk avansert men også gir en del bedre kapasitet og holdbarhet på batteriene
Siden det er så mange konkurrerende teknologier, og kun en håndfull av dem vil lykkes, er det faktisk lurt av TT å vente og se...Slik jeg har husket fra presentasjoner så har REC kun tatt med TESLA-merkenavnet i sine presentasjoner og ikke andre produsenter... Europa vil ha sine batterianlegg - USA vil definitivt ha sine. Og fra presentasjonen Q2 ser man at TT er klar over RECs unike situasjon i USA.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/b3e2f037-0757-4b8a-a1cc-290bfc8f97f9 (se side 26)
"...Most silicon anode development companies located in the US
- Most technologies mix silicon and carbon, some obviate the need for graphite, the most exciting and promising technologies use a high % silicon
› Preferred form of silicon is silane, given the stability & flexibility of silane
- REC the only silane producer in the United States
- REC’s silane has lowest carbon footprint and REC’s silane reputation and competence is unsurpassed..."
- første fase baseres på oppmalt, finkornet Si-partikler med bestemte former eller innkapslinger som ikke krever mye endring av eksisterende produksjonsteknologi
- andre fase baseres på silan, som er mer teknisk avansert men også gir en del bedre kapasitet og holdbarhet på batteriene
Siden det er så mange konkurrerende teknologier, og kun en håndfull av dem vil lykkes, er det faktisk lurt av TT å vente og se...Slik jeg har husket fra presentasjoner så har REC kun tatt med TESLA-merkenavnet i sine presentasjoner og ikke andre produsenter... Europa vil ha sine batterianlegg - USA vil definitivt ha sine. Og fra presentasjonen Q2 ser man at TT er klar over RECs unike situasjon i USA.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/b3e2f037-0757-4b8a-a1cc-290bfc8f97f9 (se side 26)
"...Most silicon anode development companies located in the US
- Most technologies mix silicon and carbon, some obviate the need for graphite, the most exciting and promising technologies use a high % silicon
› Preferred form of silicon is silane, given the stability & flexibility of silane
- REC the only silane producer in the United States
- REC’s silane has lowest carbon footprint and REC’s silane reputation and competence is unsurpassed..."
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
nemi's
24.07.2020 kl 23:33
5491
Jeg skjønner ikke innfallsvinkelen din her. Det er ikke TT og REC som er lure og venter og ser ting an. Og Tesla som du refererer her, er tatt ut av en hver mening når selskapet refereres av REC, og er bare rot fra TT's sin side.
Det er Panasonic som produserer /har produsert batteriene til Tesla (ulike avtaler for modeller fra land til land). Og det finnes absolutt ingen batteriprodusenter som noen gang har sagt at de trenger REC til noen verdens ting.
DET er sakens kjerne her; mens Si-anode batterier snart produseres i gigafabrikker i Europa, og all info er tilgjengelig om deres design mhp. ladesykler, ytelse, levetid, kost,... så er alt uvisst vedr. design for silangass til batterier. Silangass og batterier har REC snakket om siden oktober 2018, men ingenting har skjedd. For Si-anoder er det motsatt. Det er kun en hypotese at det er mulig å lage egnede EV-batterier vha. silangass, og hvor produksjonen dessuten kan kommersialiseres.
TT ser ingenting an. REC har lovet å fasilitere lokasjon for pilottesting, og muligens kan en pilotavtale inngås ila. 2020 sa TT 23. juli. Kort og greit. Det er hele prospektet per i dag.
Videre er det uansett langt frem fra et valideret design til prosjektering av fabrikk i ML. Ikke minst må det finnes bilprodusenter som velger å satse på storskala forsyningssikkerhet i denne leveransekjeden med angivelig kun en silangassleverandør. Det er helt i det i blå om noe tør eller vil ... om ... 4-5 år når ev. en fabrikk er bygd, osv. Så klart kan Enevate og Leyden Jar, eller andre, uansett ha solgt lisenser til giga batteriprodusenter i US lenge før den tid - til billigere og bedre EV-batterier.
Du skriver bedre kapasitet og holdbarhet. Ja vel. Basert på hvilket design da? Bedre enn hvem og hva?
Flere av dere er begeistret for Daniel Stenslet / Arctic Securities. Han sier "....10% probability for a technological silicon anode breakthrough ..." når han begrunner kursmålet til REC.
Og det illustrerer hva jeg sier.
---
questi: fant du forresten ut hvorfor FBR liners er mangelvare i Kina? TT sa Corana hadde stoppet eksporten fra US, der REC får dem laget. Hvorfor lager ikke kineserne dem selv? Ref. bottleneck, og kun 1000MT FBR i Yulin i Q2.
Det er Panasonic som produserer /har produsert batteriene til Tesla (ulike avtaler for modeller fra land til land). Og det finnes absolutt ingen batteriprodusenter som noen gang har sagt at de trenger REC til noen verdens ting.
DET er sakens kjerne her; mens Si-anode batterier snart produseres i gigafabrikker i Europa, og all info er tilgjengelig om deres design mhp. ladesykler, ytelse, levetid, kost,... så er alt uvisst vedr. design for silangass til batterier. Silangass og batterier har REC snakket om siden oktober 2018, men ingenting har skjedd. For Si-anoder er det motsatt. Det er kun en hypotese at det er mulig å lage egnede EV-batterier vha. silangass, og hvor produksjonen dessuten kan kommersialiseres.
TT ser ingenting an. REC har lovet å fasilitere lokasjon for pilottesting, og muligens kan en pilotavtale inngås ila. 2020 sa TT 23. juli. Kort og greit. Det er hele prospektet per i dag.
Videre er det uansett langt frem fra et valideret design til prosjektering av fabrikk i ML. Ikke minst må det finnes bilprodusenter som velger å satse på storskala forsyningssikkerhet i denne leveransekjeden med angivelig kun en silangassleverandør. Det er helt i det i blå om noe tør eller vil ... om ... 4-5 år når ev. en fabrikk er bygd, osv. Så klart kan Enevate og Leyden Jar, eller andre, uansett ha solgt lisenser til giga batteriprodusenter i US lenge før den tid - til billigere og bedre EV-batterier.
Du skriver bedre kapasitet og holdbarhet. Ja vel. Basert på hvilket design da? Bedre enn hvem og hva?
Flere av dere er begeistret for Daniel Stenslet / Arctic Securities. Han sier "....10% probability for a technological silicon anode breakthrough ..." når han begrunner kursmålet til REC.
Og det illustrerer hva jeg sier.
---
questi: fant du forresten ut hvorfor FBR liners er mangelvare i Kina? TT sa Corana hadde stoppet eksporten fra US, der REC får dem laget. Hvorfor lager ikke kineserne dem selv? Ref. bottleneck, og kun 1000MT FBR i Yulin i Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Jemo
24.07.2020 kl 23:51
5483
Og jeg skjønner ikke hvorfor du dag ut og dag inn skal komme med de samme negativ lange innleggene dine om hvor elendig Rec er nemi. Jeg tror alle har fått med seg din mening om Rec. Du eier sikkert ikke aksjer i Rec så hvorfor denne interessen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare