Nyheter innen silisiumbatterier

grabein
REC 29.10.2018 kl 08:39 119762

Siden dette kan bli et spennende område for REC i nær fremtid, kan det jo være interessant å holde seg oppdatert på nyheter herfra.

Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology

Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.

Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.

Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.

https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
questi
25.07.2020 kl 00:20 8128

Det tenkte designet er nok ikke oppfunnet enda... :) Jeg argumenterer for silan på helt generelt grunnlag :)
Det folk vet om silisium sier at mer silisium øker kapasitet, men strukturen/formen på silisiumet er helt kritisk for å øke antallet ladesykluser. Jeg kan vanskelig tenke meg andre fremstillingmåter for å bygge opp optimal ønskede strukturer på uten å gå via gassformen med silaner. (Forresten når jeg tenker etter så kan kanskje silisium i flytende form løse noen av utfordringene med å kontrollere avsetningen - men det har ingen testet ut sånn som jeg har kommet over - sannsynligvis pga temperatur)

Eksempel på 5 retninger som alle har veldig fokus på 'nanostrukturer' :)
https://www.startus-insights.com/innovators-guide/5-top-silicon-anode-solutions-impacting-the-energy-industry/

------------
Det var overraskende for meg at TT sa dette angående liners... Jeg hadde hele tiden trodd at linerinstallasjon var et engangsopplegg noe man satte inn i reaktorene før start og nesten aldri igjen. Med den nye infoen kan det tyde på at reaktorene må vedlikeholdes og liners skiftes ut med jevne mellomrom. Godt mulig vil reaktorbruk uten nye liners gi risiko for å spre forurensning rundt i hele rørverket ... Jeg tror muligens prosessen for å lage liners ikke finnes i Kina enda og at det ikke er ønskelig å spre kunnskapen dit. Jeg gjetter at REC tenkte ut, bestilte produksjon til sin pilotreaktor en gang for lenge siden... med liners fra en eller annen produsent i USA... :)
Redigert 25.07.2020 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Flyers
25.07.2020 kl 09:14 8002

Nemi, du vet ikke hvordan si kvaliteten innvirker på batteriets kapasitet. Tidligere har du linket til en useriøs artikkel som viser at batteriet kan få lengre levetid med lav kvalitet si. Hvordan tror du kapasiteten blir med høy kvalitets si? Dette skjønner du deg ikke på i det hele tatt. Du postulerer jo bare svada.
nemi's
25.07.2020 kl 10:04 7939

Nei, jeg har aldri linket til artikler som viser lengre levetid med lav kvalitet Si. Derimot har jeg linket til artikkel nedenfor, som en av flere derfra som forklarer at billig Si anvendes til Si-anodene. For øvrig er det kjempeflott hvis Leyden-Jar lager enda bedre batterier, og gjerne med høykvalitets polysil. Da får de rimeligvis fra Wacker i Tyskland. For som det er fullt fokus på i Europa - billig, kortreist, grønn og bærekraftig transport og produksjon kreves. Og med enda bedre superbatterier kommer Si-anodene enda raskere til å overta EV-batteri markedet fullstendig.

Vis meg gjerne det du kaller den useriøse artikkelen. Blir vrient, tipper jeg.

Og for ordens skyld. TT sa at REC ikke har noenting med noe som helst i Europa gjøre. Han er eneste europeer i REC. Men det vet du vel.

Og flott at du viser at du skjønner deg på batterier også, i one-linerne dine. Siden jeg ikke gjør det.

We also have to make sure our source is readily available and inexpensive, otherwise it would have zero future in the automotive industry. We’re able to use silicon sources that are much cheaper, and much more eco-friendly, meaning a lower CO2 footprint than other companies. And that is key for the automotive industry.

https://www.enevate.com/category/recent/
Redigert 25.07.2020 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Flyers
25.07.2020 kl 13:24 7841

Jeg gidder ikke lete opp dumskapen som du linker til, nemi. Og igjen , nemi, må du forstå det du leser. Hva et definisjonen av inexpensive? Er det 15 dollar kiloen? Kan det være 30 dollar kiloen? Hvor mange gram si skal det være i anodene til bilbatterier osv.

Har ikke lest hele tråden, men er det muligheter for at Røkke

og REC kan finne tibake til tidligere kollega og venn Gjeldsen

med tanke på at de begge muligens skal bygge batterier ??

https://www.dn.no/industri/bjorn-rune-gjelsten/sorlandet/osterdalen/bjorn-rune-gjelsten-vil-bygge-batterifabrikk-pa-sorlandet-til-over-20-milliarder-kroner/2-1-810956

Bybonden ( med velutviklet fantasi ? )
nemi's
25.07.2020 kl 14:35 7781

Inexpensive skal du forstå som noe er er billig. Det er et engelsk ord. Polysilprisene har lagt under $9 for høykvalitetspolysil siste to år. Second grade får du nå til $3. Og selv den kan kvaliteten kan brukes til solceller. For ikke å snakke om Si-batterier. Tenk det. Vi publiserer polysilprisene ukentlig her på HO. Ærlig talt - de rimelige polysilprisene burde du også kunnet ha fått med deg, så mange oneliners som du har postet om dine meddebattanter her inne. Nå må du løfte blikket, og lese litt om REC og markedet også. TT forklarte dette med polysilprisene i 20 minutter også sist torsdag. Dette er en stor bekymring for REC, og har vært det lenge, skjønner du.

Tallene 15 og 30 tror jeg nok helst du har fra tennisspillet ditt.

Semi-industrien må virke spennende for dere som er unge. Når du nå, som selv uttalt, nettopp er blitt ferdig med videregående, bør du tenke på å søke studieplass på slik ingeniørutdanning. Gjør det, da vel!

Blir spennende å se innleggene dine om noen år, eller kanskje bare måneder, når du uansett kommer i gang med et utdanningsløp.

Velkommen tilbake med reflekterte innlegg skal du uansett være! Når den tid kommer!


Redigert 25.07.2020 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Flyers
25.07.2020 kl 14:44 7768

Akkurat som forventet. Du har for liten intellektuell kapasitet, nemi, til å skjønne poenget med innlegget mitt. Og så skriver du bare svada som vanlig .
questi
25.07.2020 kl 15:24 7731

La oss anta at den grad av urenhet som måtte finnes i skrap/rest-polysil fra Siemens prosesser ikke innvirker på batteriets kvalitet - da kan man slutte at produsenter som bruker Siemens (i stedet for FBR) vil i nær fremtid finne avsetning for noe de tidligere har måttet solgt som fyllmasse eller kastet. Men samme resonnement vil også gjelde for produsenter som bruker FBR. REC vil også kunne selge det de tidligere har måttet kaste.

Avgjørelsen på hvem som 'vinner' synes jeg vi kan begrunne utifra 2 spørsmål:

1. Hva blir minimumsprisen på polysilisium brukt i batterianoder?
Hvis vi antar null markedsstrategisk sponsing, samt at EV batterimarkedet ved et tidspunkt vil suge til seg all overskuddspolysil, vil man kunne forvente at pris på skrappolysil vil nærme seg, og periodesvis overgå, pris på solar polysil. En eller annen gang vil det kunne lønne seg å kun produsere polysil for batterianoder. Vi har sett at pris på lavkvalitetspolysil var nede på 3.2 USD/kg på absolutt bunn (før det nå 25.juli 2020 har rukket å bli 4 USD/kg pga 10% nedgang på tilbudssiden) med kun produsenten DAQO i Kina som gikk med overskudd pga gratis kullkraft - ingen i Europa.
http://pvinsights.com/

2. Klarer REC å produsere for billigere enn 3.2 USD/kg hvis renheten er irrelevant?
Jeg mener at dersom renhetskravet (som nå ligger på 6-8N på det laveste) kan senkes og feks super-urent 4-5N plutselig finne bruksområde, vil REC og andre FBR-produsenter vinne over Siemens og klare å produsere for lavere enn 3.2. Anslått vil kost reduksjonen for FBR kunne nærme seg til å bli 1/10 av dagens (90% billigere), mens for Siemens vil det kun nærme seg til å bli 3/4 av dagens (25% billigere).

Se https://www.recsilicon.com/RECSilicon/media/RECSilicon/corporate/presentations/2016/Presentation-on-International-Silicon-Industry-Xi-an-September-2016-29-09-2016.pdf (side 17) Etter min forståelse er det slik reduserte renhetskrav vil påvirke henholdsvis Siemens vs FBR:

https://imgur.com/a/FPMrmVQ

...Det er renselseprosessene for henholdsvis 'Feed gas' og 'Silane' som man kan lempe på (færre runder med rensing/destillering) - og man ser at det er her FBR har mye å spare.

Redigert 25.07.2020 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
abc1
26.07.2020 kl 17:21 7377

Mener du at REC kan produsere for 1/10 av dagens kostnader som er 8 -9 dollar/kg ? Hva er i så fall realistisk margin ? Produksjonsmengde hos REC?
questi
26.07.2020 kl 18:10 7322

Det var mest for å illustrere fordelene til FBR vs Siemens... at jeg tok teoretisk maks prisreduksjon på 90% vs 25%..

Den realistiske prisreduksjon tror jeg er en halvering i pris per 1N reduksjon... med noe avflatning etterhvert (det finnes en grunnkostnad for å omdanne metallurgisk Si til gass selv på laveste renhetsgrad). Med 2N reduksjon i renhet er det ca 75% reduksjon i pris - som omtrent tilsvarer 75% reduksjon i energiforbruk. Poenget med forskjell mellom Siemens og FBR er at:

- 1N renhetsreduksjon med Siemens gir reduksjon (ca halvering) av energiforbruk basert på 25% = ca 13% reduksjon i pris
- 1N renhetsreduksjon med FBR gir reduksjon (ca halvering) av energiforbruk basert på 90% = ca 45% reduksjon i pris

Du kan se denne 'halvering i pris per 1N reduksjon' her...
https://www.alibaba.com/products/price_of_silane_gas.html?IndexArea=product_en
Annotert:
https://imgur.com/a/DdlZpNF

--------------

REC anslår at korrekt pris på solar monograd polysilisium er 15 USD/kg, og at markedet vil balansere seg selv mot denne prisen frem mot (slutten av?) 2021 - dette begrunner de at etterspørsel er stadig økende, men at utbygging av ny kapasitet (selv i Kina) ikke er lønnsom med priser under 15 USD/kg.
Se https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/b3e2f037-0757-4b8a-a1cc-290bfc8f97f9 (side 21).
For at prisen på monograd skal øke fra dagens 8 til 15, kreves det en nær dobling av pris, noe tilsvarende prisdobling vil vi kunne forvente for urent polysil til batterier... da fra gårsdagens bunn på 3 til ca 6 USD/kg.
Redigert 26.07.2020 kl 18:50 Du må logge inn for å svare

Bra at det er seriøs diskusjon på REC-trådene. De fleste som skriver om et selskap er aksjonærer og ønsker da å fokuser på alt som er positivt. Det er nyttig med en motvekt til det. Jeg vurderer å kjøpe REC igjen på et tidspunkt, men er da inneforstått med at jeg da kjøper en opsjon på at det går deres vei på batterifronten og at det også er en fare for at aksjen blir halvert eller mer enn det. Den risikoen kan være verdt å ta om man tror oppsiden er tilstrekkelig stor hvis man lykkes. Men å gå tungt inn før videre finansiering er sikret vil ikke bli aktuelt for meg. Får jeg mulighet til å delta i en evt emisjon vil jeg imidlertid vurdere det
grabein
10.08.2020 kl 15:25 6667

"Samsung SDI plans to launch Gen5 EV batteries in 2021. Using high-nickel NCA (nickel-cobalt-aluminum) cathode and silicon-based anode materials, Gen5 batteries offer more than 20% higher energy density and cost reduction benefits. The company’s EV battery sales should continue to grow sharply each year from KRW3.8tr in 2020 to KRW10tr in 2024.

Retain BUY and raise target price by 14% to KRW570,000"

http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=50236
Flyers
25.08.2020 kl 00:46 5654

Jeg vil anta at silangass blir brukt for å danne nano (1/1000000000) strukturer. Er det ikke slik at Rec har 70% av silangass markedet i verden, og inngangansverdien ligger på omslag 5 milliarder nok? Kan bli bra dette:)
grabein
25.08.2020 kl 06:53 5542

Jeg vil i hvert fall spekulere i at dette vil være gode nyheter for REC på en eller annen måte. Enten ved direkte salg av silan, eller at prisene på råvarene vil øke - som igjen bedrer lønnsomheten.

Hvis Tesla starter masseprodusering med nanowire, vil andre følge etter.

Här har vi en ny rapport om silicon anoder och hur viktiga de kommer vara för kommande utveckling

Advanced Anodes - Silicon. The single biggest near term advanced Li-ion breakthrough that will make an impact will be silicon anodes. Because graphite is the weak link in a battery taking up more space than any other component, silicon anodes will unlock not only big gains, but also opportunities for other innovations to have a big impact.

https://silanano.com/wp-content/uploads/2020/09/The-Future-of-Energy-Storage.pdf
Redigert 16.09.2020 kl 21:52 Du må logge inn for å svare

Anoden är en del av battericellen så var man bygger cellerna spelar ingen roll frågan är var man bygger anoden

I rapporten kan man läsa att det kommer krävas 2-4 millioner ton kisel för att tillgodose den efterfrågan från nyetablerade batteriproduktion fram till 2030.
Idag finns ca 550.000 ton kisel inom solcellsindustrin så expansionen som sker inom polysilicon är helt i linje med efterfrågan.

Är det samma typ av kisel till anoder som solceller? I så fall ligger REC ruskigt bra till här :)
grabein
25.09.2020 kl 19:20 3679

DOE to award Enovix Corporation $3.2M for work on EV battery with silicon anode

27 August 2020

Enovix (earlier post) has been selected to advance research and development on lithium-ion batteries using silicon-based anodes. The selection, recommended by the Vehicle Technologies Office, authorizes Enovix to complete negotiations for a $3.2-million federal award funded through the US Department of Energy’s (DOE’s) Office of Energy Efficiency and Renewable Energy (EERE). (Earlier post.)

The project is designed to conduct research in advanced batteries and manufacturing in support of DOE’s Energy Storage Grand Challenge—a comprehensive strategy to create and sustain US global leadership in energy storage technology, utilization and exports.

The Enovix project, “Structurally and Electrochemically Stabilized Silicon-rich Anodes for Electric Vehicle (EV) Applications,” proposes to achieve energy density over 350 Wh/kg, greater than 1,000 cycle life and 10-year calendar life with a greater than 95% active silicon anode using a combination of Enovix patented 3D cell architecture and optimized electrolyte chemistry.

Mitsubishi Chemical Corporation, a global leader in formulated electrolyte for lithium-ion batteries, and the National Renewable Energy Laboratory (NREL), a leading research institution accelerating energy-efficient solutions, have agreed to support Enovix with the project.

Mitsubishi will work with Enovix to optimize electrolyte chemistry, and NREL will collaborate and provide silicon-anode modeling with emphasis on chemistry aspects of interface between the electrolyte and silicon anode.

Enovix demonstrated 100% active silicon-anode lithium-ion cells with energy density of more than 900 Wh/l and full-depth of discharge cycle life of more than 500 in 2019. In March 2020, the company announced that it had secured $45 million in new funds to produce and commercialize its 3D Silicon Lithium-ion Battery, and that it had agreements with four category leading customers to develop and produce silicon-anode lithium-ion batteries for portable electronic devices.

The production facility is presently under construction at company headquarters in Fremont, California. Enovix expects to complete construction and begin commercial deliveries to customers in 2021. The company’s business strategy initially targets portable electronics market commercialization, where increased energy density commands a premium price, in order to generate profitable growth while the company focuses on development of its patented silicon-anode cell technology for the electric vehicle market.

Enovix has developed a lithium-ion battery that incorporates a 100% active silicon anode using its patented 3D cell architecture to significantly increase energy density and maintain high cycle life. The company is backed by strategic relationships with Intel, Qualcomm and Cypress and more than $200 million in venture, strategic and private funding. It has been awarded more than 75 patents and has more than 45 applications pending.

https://www.greencarcongress.com/2020/08/20200827-enovix.html
xray292
25.09.2020 kl 19:36 3658

Ser du dette i sammenheng med Teslas Battery day?
grabein
25.09.2020 kl 20:27 3613

Nei. Ser det i sammenheng med silisiumanoder. Men ikke Tesla sine.

Jag är rätt säker på att REC har en framtid inom solceller men batterier är intressant
Här är en dagsfärsk 16min podd om kisel anoder
https://www.powermag.com/taking-lithium-ion-batteries-to-the-next-level/

Jag skulle vilja spekulera i att NanoGraf har dialog med REC eftersom de låter som att de inte använder metallurgiskt kisel som Tesla.
Dessutom pratar de mycket om soldater och behovet för batterier inom det militära vilket jag har för mig att REC tagit upp under en kvartalspresentation
grabein
09.10.2020 kl 08:11 2785

Det kan hende. For en stund siden spekulerte vi på forumet her, fordi det amerikanske militæret snakket om at de utforsket muligheten for silisiumanoder på "wearables" for å komme seg enklere frem i krig, rett etterpå nevnte at Ministry of Defense hadde meldt sin interesse.
grabein
11.10.2020 kl 08:24 2466

Solid state-batterier er vesentlig lenger unna enn si-anode:

"– Da dere lanserte eMotion var det mye snakk om faststoffbatterier (solid state). Hva er status på det nå?

– Vi gjorde mye utvikling der, men det er rett og slett ikke klart enda. Vi trodde vi kom til å være klare tidligere, men vi oppdaget store vanskeligheter på mange områder med å få denne typen batterier til hvor de trenger å være. Jeg tror du kan se på alle som jobber på denne teknologien rundt om i verden kommer til den konklusjonen at vi minst er fem eller syv år unna å få noe som er nært å være funksjonelt. Og selv det er bare et estimat, for vi trenger at visse oppfinnelser gjøres, og oppfinnelser kan du ikke spå på forhånd. Det kan skje om fem år, det kan skje om ti år, og du kan ikke sitte og vente på det når du har lyst til å lansere en bil i 2022. Vi må gå for et testet batteri, sier Fisker."

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2dGPlB/ikke-her-for-aa-bevise-at-vi-kan-produsere-en-bil

Publisert 9 oktober, flere Norske forskere involvert:

https://chemistry-europe.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/celc.202001108

"The amorphous Si nanoparticles with average diameter of 100 nm were synthesized through silane pyrolysis”

Edit: Interessant at det benyttes Silan-gass.
Redigert 11.10.2020 kl 19:23 Du må logge inn for å svare

Solenergi blir om noen år like vanlig som internett er i dag.
Løp å kjøp rec å solaksjer.
Redigert 11.10.2020 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
grabein
11.10.2020 kl 18:56 1759

Når det gjelder silisiumanoder og nanowire, skal vi følge med på Sila Nanotechnologies og deres tette samarbeid med Daimler/Mercedes

https://silanano.com/news/
Redigert 11.10.2020 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
grabein
13.10.2020 kl 12:47 1152

Må lime inn denne her, dette har jo vært hele poenget med denne tråden!

"REC Silicon - Group14 Technologies and REC Silicon Announce U.S. Advanced Silicon Anode Production Facility to Meet Demand for 'Electrification of Everything' Decade"

https://finansavisen.no/forum/thread/116073/view/2552529

Vel fortjent at du endelig får lønn for strevet!
grabein
13.10.2020 kl 19:12 939

Takk for det, Fattig! Det har vært en "hell of a ride"!! 😁😁
grabein
16.10.2020 kl 11:59 572

Samsung gønner på!

Samsung SDI ramps up R&D and capacity to catch up with LG Chem

"Samsung SDI’s spending in battery R&D is likely to have already eclipsed that of its bigger domestic rival LG Chem. While the battery sector makes up 35 to 40 percent of LG Chem’s total R&D spending, it accounts for nearly 80 percent for Samsung SDI, according to insiders.

An industry source said Samsung SDI’s business structure is more heavily reliant on batteries as they make up 75 percent of the company’s total revenue.

Its R&D is currently focused on next-generation battery materials, primarily high-nickel cathode and silicon carbon nanocomposite, the company’s proprietary anode technology."

Resten av saken handler først og fremst om å øke mengden nikkel i katoden. Men Samsung satser hardt på si-anoder også, som vi vet.

Les hele: Samsung SDI’s spending in battery R&D is likely to have already eclipsed that of its bigger domestic rival LG Chem. While the battery sector makes up 35 to 40 percent of LG Chem’s total R&D spending, it accounts for nearly 80 percent for Samsung SDI, according to insiders.

An industry source said Samsung SDI’s business structure is more heavily reliant on batteries as they make up 75 percent of the company’s total revenue.

Its R&D is currently focused on next-generation battery materials, primarily high-nickel cathode and silicon carbon nanocomposite, the company’s proprietary anode technology.
grabein
16.10.2020 kl 11:59 569

Samsung gønner på!

Samsung SDI ramps up R&D and capacity to catch up with LG Chem

"Samsung SDI’s spending in battery R&D is likely to have already eclipsed that of its bigger domestic rival LG Chem. While the battery sector makes up 35 to 40 percent of LG Chem’s total R&D spending, it accounts for nearly 80 percent for Samsung SDI, according to insiders.

An industry source said Samsung SDI’s business structure is more heavily reliant on batteries as they make up 75 percent of the company’s total revenue.

Its R&D is currently focused on next-generation battery materials, primarily high-nickel cathode and silicon carbon nanocomposite, the company’s proprietary anode technology."

Resten av saken handler først og fremst om å øke mengden nikkel i katoden. Men Samsung satser hardt på si-anoder også, som vi vet.

Les hele: https://pulsenews.co.kr/view.php?year=2020&no=1060531
Redigert 16.10.2020 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
grabein
16.10.2020 kl 13:10 413

Se der, ja! REC har gjort lurt i å ikke godta eksklusivitet til noen partnere. Fra 2022 ruller pengene inn i kassa! Inntil videre har vi en heftig cashbeholdning å klare oss på, mens driften av Butte betaler alle regningene.