Nyheter innen silisiumbatterier

Slettet bruker
RECSI 29.10.2018 kl 08:39 206579

Siden dette kan bli et spennende område for REC i nær fremtid, kan det jo være interessant å holde seg oppdatert på nyheter herfra.

Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology

Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.

Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.

Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.

https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 11:27 9577

God idé! Starter en ny, lukket tråd fra og med neste nyhet jeg legger ut!
xray292
09.02.2021 kl 11:29 9550

Støttes!
t3sm
09.02.2021 kl 11:32 9522

Godt forslag! Jeg kommer til å sitte å kose meg med hvert et innlegg! :)
JohnnyBGood
09.02.2021 kl 11:38 9454

Kort svar: nei. THIN baserer seg på polymerer til elektronikk, ikke silisiumbasert elektronikk ( og snart batterieanoder :-) ) som REC Silicon lager råvarer til.

Både polymerbasert elektronikk og Si-basert kan jo regnes som "solid state" i motsetning til eldre elektronikk der switching skjedde med releer.

Derimot i batterisammenheng, brukes betegnelsen "solid state batteries" der både elektroder og elektrolytt er faste stoffer. I motsetning har dagens Li-Ion batterier flytende elektrolytter.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 11:49 9381

Problemet er løst, nå skal det masseproduseres. Teslas nye, kommende battericeller vil ha mindre mengder silisium enn hva både Enevate og Sila snakker om. De er begge klare for masseproduksjon. Enevate vil lisensiere bort sin teknologi, Sila skal bygge fabrikk på egenhånd.

Problemet er løst, men vi har ikke sett produktene i masseproduksjon ennå.

Sila Nano, i mail til meg datert 21.01.2020:
"Part of Sila Nano's breakthrough is that it has solved for the expansion of silicon, and its product is compatible with existing Lithium-ion factories (it can operate as a drop-in replacement for traditional graphite anodes)."

Silas silisiumanoder vil dessuten komme i konsumentprodukter allerede første halvår i år. Deretter biler i 2024-25.

Enevate, Bill Blanning, epost til meg datert 22.01 2020:
"Batteries using our XFC-Energy technology (pure silicon-dominant Li-ion cells) would be expected in production several months prior to production start of the 2024-2025 model year EVs."

Jeg klarer ikke å finne igjen eposten hvor Blanning bekrefter at de har løst problemet med utvidelse av silisiumet. Men det har han altså bekreftet.

Tesla har sin egen løsning, med rå metallurgisk silisium som de hevder ikke sprekker. Panasonic planlegger å ha første produksjonslinje klar i løpet av april.

Tesla snakker om 300Wh/kg energitetthet for sine nye 4680-celler
Sila og Enevate har ikke gitt noe anslag, men Sila oppnådde 460 Wh/kg i laboratoriet i fjor. Jeg er klar over at det ikke betyr så mye.

Det blir i hvert fall ufattelig spennende, og jeg er sikker på vi vil få vite mye mer info frem mot påsken og deretter videre utover året.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 19:50 8955

Sila Nanotechnologies bygger vel fabrikk i ML

BTW. Søkefunksjonen i forumet er helt ute å kjøre.
Redigert 09.02.2021 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2021 kl 12:18 8583

Siden jeg er uvitende så slenger jeg bare ut spørsmålet:
Har sol og batteriitviklingen noen effekt på romfart?
Intravenøsiu
25.02.2021 kl 16:51 7941

https://www.greencarcongress.com/2021/02/20210226-evonik.html

Trolig bruk av Silangass

“Silane business line of Evonik” :

The high performance anode material was jointly developed by the Research, Development & Innovation Function and the Silanes Business Line of Evonik. They are working on making lithium-ion batteries even more powerful in a joint project with the University of Duisburg-Essen that is being funded by the German Federal Ministry of Economic Affairs and Energy until 2023.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 01:55 7621

Here’s an episode for you… Episode 323 - Moberg & Valmot: Skal erobre batterianoden med nano-silisium episode of Teknisk Sett
https://open.spotify.com/episode/0N4g89lPuExHr34VnSR1F0?si=P2auRPrmQuSRNfakGYVL1g&utm_source=native-share-menu
Kanin89
26.02.2021 kl 02:39 7565

Lovande, men veldig tidlig. Spennande episode... Tidligare teknologidirektør i REC si satsing. Elkem tok eit lodd i det i januar.

Ellers så syns eg produksjon av organo-silicon frå bakteriar er spennande, og ja, det blir forska på i batterisamanheng: https://www.astrobio.net/news-exclusive/possibility-silicon-based-life-grows/

Tenker umiddelbart at ein dyrke mengdevis av dette ved å utnytte spillvarme frå prosessindustrien...
Intravenøsiu
26.02.2021 kl 08:59 6964

Interessant med Cenate som bruker silangass+ noen hemmelige ingredienser, patenter publiseres senere på året slik jeg forstod det.

Slettet bruker
26.02.2021 kl 09:19 6866

Ja, jeg tror de hemmelige ingrediensene kanskje handler om ulike typer coating som må til for å stabilisere produktet? De fleste kommer nå fram til den samme typen teknologi for å inkludere silisium i anoden. Det som er litt spesielt er at fellesnevner for produksjon av neste generasjons batterianoder ser ut til å være silangass og at G14/RECSI ser ut til å være de første som oppskalerer produksjon til EV-batterier.
Intravenøsiu
26.02.2021 kl 12:50 6717

Ja, det virker som om det er et mønster her, det er absolutt flest aktører som nå bruker silangass i utvikling/produksjon av anode materiale med et høyt innhold av Silisium.



Boldor
02.03.2021 kl 23:03 5868

Group 14:

https://twitter.com/Group14Tech/status/1366851986084143105?s=19

🔋Join us virtually on March 10 at the 2021 International Battery Seminar🔋 CTO @RickCostantino will be speaking about scaling up manufacturing of lithium-silicon batteries to enable the electrification of everything. Register here: https://t.co/9j4oBNzfbp
Slettet bruker
02.03.2021 kl 23:17 5759

Se der ja:) Røkke får det rett i fanget✔️💰
Slettet bruker
02.03.2021 kl 23:31 5661

Dette er helt sikkert blitt spurt om før, men hvor lenge varer patentene til RECSI? Eller når kan andre benytte seg av deres teknologi?
Kjellefant
02.03.2021 kl 23:40 5577

Vet ikke om recsi sine patenter men normalt er det Max 20 år og etter det er det fritt for hvem som helst å bruke disse.
Slettet bruker
02.03.2021 kl 23:43 5546

Thx :)
Om noen har en oversikt over de viktigste så hadde det vært najs å dele :)
Intravenøsiu
08.03.2021 kl 11:44 4275

https://www.mdpi.com/1996-1073/14/5/1448

Anode materiale med silisium partikler med størrelse 150 nanometer eller mindre har bedre holdbarhet.

Bob Macahan
08.03.2021 kl 11:46 4239

Det måste väl innebära att pulver som Tesla använder är en sämre teknik. Kan man uppnå nanometer partiklar med pulver?
Kan du utveckla vad det innebär?
Intravenøsiu
08.03.2021 kl 12:23 4094

Ja dette stemmer utifra det jeg har lest, f.eks i denne rapporten så oppnådde man partikkel størrelse på 620 nanometer som minste størrelse. Dette etter å ha hatt materialet i kulemølle i 4 timer.

Tesla bruker kulemølle.

https://link.springer.com/article/10.1007/s12633-019-00340-0

"The finest powder was characterized by a d50 of 0.62 μm. This powder was produced with the 2 mm grinding beads and 4 h of grinding"
Slettet bruker
08.03.2021 kl 12:48 3980

Tesla sin teknikk er MYE dårligere. Men det er billigere
Intravenøsiu
08.03.2021 kl 19:33 3710

Teslas metode er ikke nødvendigvis billigere, bearbeiding i en slik kulemølle i flere timer krever veldig mye energi pr gram materiale.
COHO
08.03.2021 kl 20:51 3550

Verdens behov for silangass er sterkt økende, men
jeg har forstått er silangass et utfordrende produkt å transportere og trenger et ekstra høyt sikkerhetsnivå. Det gjør også transporten kostbar. Det er vel derfor etterfølgende ledd i verdikjedene av forskjellige sluttprodukter vil ha stor nytte av å ligge vegg i vegg med produksjonen av gassen.

Er dette grunnen til at full gjenåpning av produksjonen av ML tar tid?

Jeg fant denne artikkelen angående silingas, transport og sikkerhet.

https://www.researchgate.net/publication/227622466_Silane_Gas_VentingTreatment_Lessons_Learned_and_Best_Practices
Slettet bruker
09.03.2021 kl 01:08 3192

Ja, fordi man faktisk må finne en "commited" partner som kan bli nabo med REC.
En slik partner må kunne produsere i stor-skala og hvem kan det p.t.? Ingen, men mange klarer det innen 2-3 år.
COHO
09.03.2021 kl 08:23 2724

som jeg forstår det bruker ikke Enevate silangass direkte i produksjonen av sine silisium anoder, men et blandingsprodukt som består av 70% silisium. Da silisiumet utvider seg kraftig ved lading , er det viktig at dette har så mye plass som mulig. Det oppnår man ved å bruke så små partikler som mulig, Si-Nanopartikler hvis jeg har forstått dette riktig? Hvordan blir Si-Nanopartiklene fremstilt? Jeg har vel lest at det skjer gjennom pyrolyse, fullstendig forbrenning av silangass ved høye tempraturer. Diette produktet er vel mye enklere å håndtere og transportere enn silangass? Har REC i Moses Lake et anlegg for pyrolyse av silangass som tilfredsstiller kvaliteten på sluttproduktet som batteriprodusentene forlanger? Jeg vet ikke, kanskje det er noen som vet?