REC Silicon ASA - Strategic equity investment by Hanwha Solution

omac
RECSI 18.11.2021 kl 07:41 36260

Oslo, Norway, 18 November 2021)

REC Silicon ASA ("REC Silicon" or the "Company") today announced that Aker
Horizons Holding AS ("Aker Horizons"), REC Silicon and Hanwha Solutions
Corporation ("Hanwha Solutions") have entered into an agreement pursuant to
which REC Silicon shall issue, and Hanwha Solutions shall subscribe for,
48,213,001 new shares (the "New Shares") in REC Silicon at a subscription price
of NOK 20 per share, totalling approximately NOK 964 million in proceeds in a
directed share issue (the "Share Issue"). The Share Issue will be implemented
based on the existing authorization granted to the board of REC Silicon.
Furthermore, Aker Horizons shall sell and Hanwha Solutions shall acquire
21,891,275 existing shares in the Company (the "Share Purchase") at a price of
NOK 20 per share simultaneously with the Share Issue. At completion of the Share
Issue and Share Purchase (the "Transactions"), Aker Horizons and Hanwha
Solutions will each own approximately 16.67 percent of the shares in REC
Silicon.

The Transactions bring together two of the leading producers in different parts
of the solar PV value chain. Hanwha Solutions is one of the world's leading
solar PV manufacturers with a total cell manufacturing capacity of 10GW
globally. The company provides high-quality solar PV panels to the residential
market through their wholly owned brand Q CELLS, which holds a 25 percent market
share in the US. The company operates one of the largest solar module factories
in the US with an annual production capacity of 1.7GW, corresponding to 12,000
PV modules per day.

The Transactions are expected to strengthen REC Silicon's financial position and
ensure that the Company has the necessary resources to reopen its FBR facility
in Moses Lake, Washington, and enable valuable investment opportunities in
Butte, Montana. Hanwha Solutions' strategic investment in REC Silicon represents
a step towards establishing a highly efficient, low carbon solar value chain in
the US and to ensure that REC Silicon plays an integral role in these efforts.
Hanwha Solutions' knowledge, expertise, and capabilities are expected to enhance
REC Silicon's ability to take advantage of opportunities and developing markets
in the solar, semiconductor, and battery industries. A US value chain for solar
PV manufacturing will result in the creation of demand for solar grade
polysilicon, which the Company expects will result in the restart of the
manufacture of high quality, low-cost solar grade granular polysilicon in Moses
Lake, Washington during 2023.

Hanwha Solutions' investment in REC Silicon illustrates their commitment to
ensure that the objective of a US based solar value chain is realized. The Solar
Energy Manufacturing for America (SEMA) Act currently being considered in the US
Congress is aimed specifically at encouraging strategic investments in US
manufacturing capabilities. This transaction clearly demonstrates the potential
to build solar manufacturing capabilities in the United States quickly and
efficiently - which is the primary objective of the proposed SEMA Act. The
eventual passage of the legislation will support the parties' ambitions to
establish a comprehensive US solar value chain, from production of polysilicon
to fully assembled solar modules.

"I am excited to report this first step in the creation of a low carbon solar
value chain in the United States. I expect this development to result in the
restart of the Moses Lake FBR polysilicon manufacturing facility. This
transaction aligns the interest of two large industrial shareholders and
demonstrates their commitment to REC Silicon's future. The anticipated passage
of the SEMA Act represents an essential element in supporting the creation of a
profitable and efficient solar value chain in the United States. REC Silicon is
now well positioned to take advantage of this opportunity," said Tore Torvund,
CEO.

Hanwha Solutions has expressed a strong desire to be represented with a board
member on the Board of Directors of REC Silicon and a general meeting will be
called for in order for the Company's shareholders to consider this proposal.
The proposal is supported by Aker Horizons. Furthermore, the chairman of the
board of directors Kjell Inge Røkke, is planning to step down and Aker Horizons
will propose to the nomination committee that Kristian Monsen Røkke is elected
as chairman of the board.

A notice for an extraordinary general meeting will be issued in order for the
Company's shareholders to consider the proposed appointments.

Completion of the transactions is expected to occur early in the first quarter
2022, subject to customary anti-trust filing in the US.

Arctic Securities acted as financial advisor for REC Silicon in the private
placement.
Tradinator
18.11.2021 kl 09:39 4994

Husk at vi sto i 22 for ikke så veldig lenge siden, med denne nyheten bør 30 være innen rekkevidde raskt
Slettet bruker
18.11.2021 kl 09:46 4760

Bare å Lene seg tilbake er nok på 30 raskere enn du aner:)).
Slettet bruker
18.11.2021 kl 09:47 4732

La de som vil gevinst sikre komme seg ut nå også får vi nye aksjonærer som tenker langsiktig. HS kjøpte ikke på 20kr for å tape penger. De forventer solid avkastning, langsiktig. Synes 20kr bør bli et fint bunn innen kort tid. Tror i dag blir utrolig spennende. Selgere må bare vise disiplin. Kan bli stygt for Veloen kortsiktig, hvis de begynner å dekke. Er jo noen millioner aksjer som må tilbake.
Slettet bruker
18.11.2021 kl 09:48 4696

Må disse folka åpne. Vil se action! :D Håper dette på sikt kan stabilisere oss på høyere nivå og at under 20kr snart er historie.
Marketwatch
18.11.2021 kl 09:49 4651

Blir veldig overrasket dersom ikke den etablerer seg godt opp på tjuetallet med de muligheter som nå åpner seg. Husk at en egen verdikjede for produksjon i USA er under bygging.
t3sm
18.11.2021 kl 09:50 4629

Hvor langt unna tror dere vi unna en offisiell melding om ML og etterhvert utvidelse(r)?
Slettet bruker
18.11.2021 kl 09:51 4588

Blir en spennende freddan uke 46... la de trade seg ferdig, la nemis komme på mandag og sikt dere inn på 26-30kr.
FMI
18.11.2021 kl 09:51 4580

Det er jo også en veldig positiv tolkning av at Røkke Sr. går ut av styret: at AKH er trygge på REC fremover. Her har de jo sendt inn sitt aller sterkeste kort, levert, og så fokuserer han på noe annet.
t3sm
18.11.2021 kl 09:52 4530

Han overlater det til sønnen til å ta over :-)
VL
18.11.2021 kl 09:58 4378

Få gjennom BBB pakken denne uken , og en melding fra Group 14 så svimer jeg av… hahaha
Marketwatch
18.11.2021 kl 09:59 4328

Hanwha og AKH vil med 16,67% eierdel hver, tilsammen få negativ kontroll i Rec.
Skalleknarp
18.11.2021 kl 10:03 4164

De må vel koordinere litt med den "nye" deleier først. Hvis ikke dette allerede er fastsatt som et "krav" i avtalen da?
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:05 4111

Ja, da kan man starte med julefeiringen. Tenker vi har en kandidat til nyttårsrakett uansett BBB osv.
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:05 4121

I trinnet sier en blid Tore hva blir det andre:))
orhaugen
18.11.2021 kl 10:07 4065

Er det satt nye short satt og ender dagen i minus? Hahaha.. Regner med at evt nye investorer utenom Norge også vil åpne opp øynene for aksjen. Noen meget spennende dager fremover. Da ble aksjen pauset igjen etter for stor nedgang. Var dette egentlig rævva nyheter. Er det mulig!!
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:08 4007

Selvfølgelig er dette et krav i avtalen.
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:09 3944

Hehe til og med Nemi skjønner at denne ikke burde vært handlet med her nede nå:)) hvor lenge tør de leke seg under 20kr i dag:))
Redigert 18.11.2021 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:17 3755

og hvor ble det av Stevepick Xl som har baisset denne senest den 15.11 og sitter sannsynligvis short, tipper han svetter litt nå ja :-)
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:19 3673

Hadde forventet vi blåste oppover, liker ikke utviklingen...
Anywhere
18.11.2021 kl 10:21 3612

Det er kun kort tid vi ser tidsplanen for åpning av ML nå uansett, så man bør nok komme seg inn her...
Bullen
18.11.2021 kl 10:22 3606

Koreanerne er villig til å betale 20 for aksjen og går inn med 1,5 mrd. De vurderer det som en lønnsom investering. Røkke selger en god del aksjer for 20 og tar en enorm gevinst. Han velger å gjøre det for å få med seg en solar gigant på den videre reisen. Et smart trekk av Røkke som han vil tjene mye på .
Anywhere
18.11.2021 kl 10:23 3550

StevePick sitter aldri short, han har ikke hverken noe kapital eller baller til det. Han er utelukkende surmulende skribent.
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:24 3531

Vanskelig å spå hvor vi skal, men Hanwha kjøper for 20kr av AKH. Rec Silicon kjører en emisjon og vanner nåværende aksjonærer ut noe. En stabilisering på 18-19kr ville kanskje ikke vært unormalt.

Hva markedet er villig til å prise inn fremover blir spennende å se. Jeg mener dette sikrer oss tilnærmet 100%.
Småplukker
18.11.2021 kl 10:26 3504

Nå kommer husene med nye og kraftig oppjusterte aksjemål, så kommer Dagbladet/VG-artikkel som frister småfolket med aksjer - og når BBB går gjennom får vi enda en boost.
Men om den passerer 25 kroner før jul er mindre viktig. Regner man på hvs inntekter som vil komme når ML leverer 100%, så skjønner man det er bare å akkumulere på disse lave nivåene.
Redigert 18.11.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
halvpris
18.11.2021 kl 10:29 3430

Aldri sett slik oppførsel på Kjøp og Salg. Blir holdt nede med alle midler
Aksjesnigen
18.11.2021 kl 10:32 3344

Husker at det ikke var lenge siden Nemis kom tilbake på disse trådene og noen sa "At nemis er tilbake er det mest bull-signalet vi kunne fått" Jommen stemte det også!
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:33 3329

Det beste med denne nyheten er ikke at man får en aksjonær som betaler 20 kroner aksjen gjennom en emisjon. (Når har RECsi to milliarder på bok )

Det beste er at det er Hanwha som går inn. De er superstore, har åpenbare ambisjoner i USA - og vil selvfølgelig sikre seg tilgang på grønn polysilicon i USA.

Jeg forventer ingen ting av kursen, men at markedet regner seg fram til at 20 kroner aksjen er svært billig ser jeg som en selvfølge. Tipper short jobber hardt med å dekke inn 8 millioner aksjer.

En liten nyhet om åpning av ML, og vi børe være godt på vei mot MK sitt kursmål på 42,5.

Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:33 3352

så sant så sant Anywhere, han herjer med masse usaklige innspill på Qec trådene også og har lagt merke til han også herjer her!! forøvrig gratulere alle sammen, hyggelig når folk går i + og tjener penger :-)
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:35 3330

Ja det slår aldri feil. Håper han kommer med sin "analyse" på mandag igjen :-))))))
Slettet bruker
18.11.2021 kl 10:39 3204

Hva har jeg skrevet som er usakeligheter på Qec trådene? Jeg har jo hatt rett!
strider1
18.11.2021 kl 10:40 3206

At man får tak i aksjer på 17 taket ETTER denne nyheten er utrolig. Har ikke mer å handle for ,men Vurderer å geare for første gang.
Opportunist1
18.11.2021 kl 10:46 3092

Jeg får legge ut et innlegg jeg skrev for 6 måneder siden siden den er høyst relevant. Punkt 1 og 2A slik jeg beskriver de under har skjedd 👍👌

"Jeg tror nemlig at REC vil åpne opp produksjonen igjen på ML. Jeg vet ikke når, men for meg spiller det heller ingen rolle, fordi det er opplagt at det vil skje.
Fra et verdiperspektiv, er det kun en ting som er interessant for meg som aksjonær i REC. Og det er om verden vil trenge de fabrikker som REC eier. For hvis svaret på det spørsmålet er JA - vil REC prises opp til replacement value (kostverdien) av sine fabrikker, og det er et sted mellom 50 og 70 kroner aksjen - litt avhengig av hvor mye du må slå av for slitasje og elde. Ingen andre problemstillinger er interessante. Alt annet blir bare støy.
For å åpne ML, trenger REC wafer kunder. I dag finnes kunder bare i Kina. Det betyr at for at ML skal åpne må Kina enten fjerne toll på polysilicon, eller så må det bygges/åpnes nye waferfabrikker utenfor Kina. Spørsmåler blir derfor, hvor sannsynlig er det?
Kina fjerner neppe toll med det første tror jeg. De burde gjøre det, men det er for mye prestisje i dette, så de gjør det neppe.
Jeg har brukt flere måneder på å analyse tilbuds- og etterspørsels balansen i PV markedet. Og jeg prater kun om PV, ikke batterier. Etter mine beregninger vil verden før 2030 trenge 20-30 nye waferfabrikker som kan ta unna hele kapasiteten til ML. Dette hvis alle de planlagte PV prosjektene i verden skal realiseres. Altså 20-30 nye fabrikker. Det vil også være behov for mange nye polysilicon fabrikker men la oss se bort i fra det for nå.
Hvis du ser på USA isolert sett, trengs det i dag 20GW waferkapasitet for alle planlagte prosjekter og dette vil øke til 50GW i 2030. Alle disse GW med wafere kommer fra Kina idag. ML kan levere varer til ca. 5GW waferproduksjon. Altså det REC trenger for å få avsetning for hele produksjonen fra ML er en waferkunde i USA med 5 GW waferkapasitet. Altså 25% av dagens etterspørsel for wafere i USA. 8% av etterspørselen etter wafere i 2030.
Det koster rundt 500MUSD å bygge en waferfabrikk som er stor nok til å ta unna hele produksjonskapasiteten til ML. Med dagens poly priser ville det ha betydd 300-350 MUSD i EBITDA på ML, rundt 400MUSD for hele REC. Gang det med 8, så har du 25 mrd for hele REC, eller 60-70 kroner aksjen. Så hvis jeg var KIR, hva ville jeg brukt tiden min på? Jeg ville jobbet dag og natt for å få stablet på bena en waferprodusent med 5GW kapasitet i USA. REC kan lett investere 2 mrd kroner for at en slik fabrikk kan se dagens lys. 1 mrd fra en medinvesor og 2 mrd i gjeld, så har du det. Det ville ha skapt 20 mrd i verdier for REC sine aksjonærer. REC kunne nesten ha bygget fabrikken selv og gitt den bort gratis til noen fordi denne fabrikken hadde ført til en reprising av REC på 20 mrd. God avkastning spør du meg.
Med hjelp fra politikerne som kan gjøre kjøp av wafere fra Kina mindre attraktivt, enten ved å innføre miljøavgifter på forurensende wafere eller straffetoll på grunn av tvangsarbeid, bør det være mulig å finne en panelprodusent som ville kjøpe wafere fra en amerikansk (eller europeisk) waferprodusent. Grunnen til at dette ikke har skjedd enda, er fordi det ikke finnes alternativer til Kinesisk waferproduksjon. Og du trenger en «relevant» panelprodusent som kunde. Det er ikke noe vits i å kaste bort tid på irrelevante liksom panelprodusenter som VP.
Jeg er villig til å vedde på at det er dette KIR og ledelsen i REC bruker mye av sin tid på. Så her er det jeg tror kommer til å skje fremover, ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen
1. REC styret sikrer seg en emisjonsfullmakt til å utstede 20% flere aksjer
2. Følgende annonseres samtidig:
a. REC annonserer at de gjør en emisjon
b. REC annonserer at de bygger en waferfabrikk i samarbeid med noen - REC går inn med egenkapital
c. REC annonserer hvem som blir kundene til den nye wafer fabrikken
d. REC annonserer at de begynner forberedelsene for åpning av ML
3. Når waferfabrikken annonseres, vil det være mulig for politikerne å vedta miljøavgifter o.l. på uren wafer produksjon, det være seg fra Kina eller andre steder. Det hele starter i USA, men vil spre seg til Europa også. ESG toget går det ikke an å stoppe. Det blir som å slåss mot tyngdekraften. Den vinner alltid til slutt.
Jeg tipper at emisjonen settes på mellom 25-30 kroner, for I det øyeblikk dette meldes vil kursen fyke til værs.
Kall det spekulasjon hvis du vil, men hvis du vet at du kan realisere 20 mrd ved å investere 1-2 mrd i en wafer fabrikk – er det noe enhver idiot ville ha gjort. Det er en no brainer.
Og så til slutt og bare for å nevne det baserer jeg alt jeg skrev her på verdien av REC sin PV virksomhet. På toppen av dette kommer eventuelle utvidelser av Butte på grunn av økt etterspørsel fra semiconductor industrien og opsjonsverdien av batterisatsingen en gang frem i tid. Alt dette bør også gjøre REC til en interessant oppkjøpskandidat"
FMI
18.11.2021 kl 10:52 2959

Her traff du spiker'n på hodet - har du noen flere spådommer?
Opportunist1
18.11.2021 kl 10:55 2874

Jeg forstår ikke at du kan tenke slik. AKH har ikke solgt til Jens på hjørnet, men til en profesjonell industriaktør som garantert ikke betaler 20 kroner per aksje fordi de tror de gjør en dårlig deal. AKH har alle insentiver til at kursen i REC skal fortsette å stige - de eier fortsatt 16,67%. Hvorfor spør du deg ikke hvorfor eierandelen til begge endte på akkurat 16,67%. Tilsammen, vil de da ha negativt flertall på 33,3%. Hva AKH skal bruke pengene på er helt uinteressant.
omac
18.11.2021 kl 10:58 2826

Du forstår ikke at noen kan stille spørsmål med nedsalg fra AKH, da går du inn i markedet enten ensidig eller blind.......

Hvorfor akkurat negativt flertall, hvorfor tok ikke AKH alle aksjene de har GF sitt mandat til å bruke og delte ut så kan begge ha 20%? Du ser vel at de var fornøyd med den mindre og lot resten være. Hvorfor det? kan være en god grunn men når ingenting er sagt tror jeg det er lurt å stille spørsmål
Redigert 18.11.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2021 kl 11:03 2783

Røkke vill bygge egen waferfabrikk:)))
Skalleknarp
18.11.2021 kl 11:09 2703

Enig. Ca. 11 mil aksjer omsatt. Hvor mange av disse skal man anta er inndekning av short..?
Bullen
18.11.2021 kl 11:19 2577

De som ligger short er proffe. De skaper usikkerhet og kommer seg ut uten å blø for mye. Hjelp får de også av pressen som fokuserer på gevinsten til Røkke uten å ta med hele bildet. Det som gjøres nå er at de shorter og kjøper tilbake for å forsterke usikkerheten. Det er super proffe tradere som holder på.
Redigert 18.11.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2021 kl 11:26 2455

Blir spennende å se hva økonominyhetene gjør med denne nyhet. På tide at de fleste nå ser at tingene går som forventet, og at sannsynligheten for en rask gjenåpning av ML er close to 100%...
Slettet bruker
18.11.2021 kl 11:27 2452

ja , og nemis er nok i maskopi med disse .