RECSI - SB1M oppgrader til kjøp med TP 20,- (Sell - 13,-)

Sa2ri
RECSI 18.11.2021 kl 12:32 24717

SB1M er ute med en oppdatering på RECSI etter dagens nyhet, og de endrer anbefalingen til kjøp med TP 20,- (tidligere Sell med TP 13,-). De skriver blant annet følgende:

"Upgrade based on increased likelihood of ML reactivation, but still a way to go

Conclusion
We upgrade our RECSI recommendation to Buy (Sell) and increase our target price to NOK20/sh from NOK13/sh following i) data points suggesting higher probability of a ML re-opening due to the positive sentiment of a US solar supply chain, ii) our positive view of the Hanwha Solutions investment, and iii) higher probability of tax credits to REC Silicon and the rest of the solar supply chain from the SEMA Act.

PV manufacturer with investment in REC Silicon at NOK 20/sh
Today, REC Silicon announced that Aker Horizon, REC Silicon, and Hanwha Solutions have entered into a share issue agreement. Hanwha Solutions will subscribe for ~48.2m new shares in REC Silicon at NOK 20/sh, equivalent of ~NOK 964m. Additionally, Aker Horizon will sell ~21.9m existing shares to Hanwha Solutions at NOK 20/sh. After the competition, both Aker Horizon and Hanwha Solutions will own ~16.67 percent of the shares in REC Silicon. The transaction will strengthen REC Silicon's financial position and ensure that the company has the necessary resources to re-open Moses Lake in 2023. The deal is expected to be completed early in 2022. Hanwha Solutions has expressed a desire to be represented by a board member. Furthermore, the current chairman of the board of directors, Kjell Inge Røkke, plans to step down. Aker Horizon will nominate Kristian Monsen Røkke as the new chairman of the board.

According to the announcement, Hanwha Solutions is one of the leading global solar PV manufacturers and provides PV panels to residential markets through its wholly owned Q CELLS, which holds a 25 percent market share in the US. Currently, Hanwha Solution has a total cell capacity of 10 GW globally and module capacity of 1.7 GW in the US, which the US module capacity amounts to ~20-30% of the total Moses Lake capacity, dependent upon the wafer efficiency. We believe REC Silicon needs above 50-60% long-term utilization to support a re-opening. Therefore, we argue that the transaction supports the possibility of a re-opening of Moses Lake and the case of a regional US solar supply chain, which is essential for the re-opening of Moses Lake.

SEMA Act would grant higher normalized EBITDA in ML
Additionally, we see continued excitement in the US for incentivizing a US solar supply chain. The Solar Energy Manufacturing for America (SEMA) Act is currently being considered in the US Congress, aiming to encourage strategic investments in the US solar supply chain. Now, there is no US wafer production, which is needed to establish the US supply chain. There will be no incentives to invest in wafer production without the tax credits, meaning a lower probability of a solar-based ML re-opening. If the SEMA Act goes through, there will be tax credits to incentivize investing in a solar supply chain. We believe we won't see any announcement of a re-opening of Moses Lake until the SEMA act goes through, as it's risky to make an investment decision before announcing tax credits.

Additionally, REC Silicon believes the SEMA Act would give REC Silicon tax credits of ~USD3/kg of solar-grade polysilicon until 2028 (70% in 2029, 35% in 2030, and 0% in 2031 onwards). The tax credits are refundable, meaning they can be returned in cash. Assuming 80% utilization in Moses Lake from solar polysilicon without any tax credits to RECSI, we estimate a normalized EBITDA of some USD 65m from ML, corresponding to NOK 15.9/sh. However, if we assume that the cash cost would effectively be reduced with USD 3/kg from the tax credits, we would see an EBITDA of ~USD 108m, corresponding to NOK 22.6/sh using the same valuation framework as our September IoC. Note that the effectively P&L changes due to the cash credits are uncertain. As the SEMA Act has not gone through yet, we argue some uncertainties to the NOK 22.6/sh valuation. Additionally, we see several risk factors to the utilization and probability of an ML re-opening without the SEMA Act. Hence, we increase our target price to NOK 20/sh from NOK 13/sh, effectively incorporating the higher probability of an ML re-opening, tax credits and US encouragement of a US supply chain.

Vidar Lyngvær & Jonas Fremming
Equity Research"

Jeg vil tippe at dette er den første i en rekke av oppgraderinger da både PAS og ARC med all sannsynlighet vil oppdatere sine kursmål om ikke alt for lenge.
Slettet bruker
19.11.2021 kl 09:17 7735

Ja, det er en ide jeg kan stille meg bak. Var vel derfor de vraket VP, til fordel for våre Sør-Koreanske venner. De sa vel den gang at de heller ville gå for seriøse og etablerte aktører.
Moro 👍
t3sm
19.11.2021 kl 09:21 7653

Klarer vi å bryte 19 idag tro?
Null
19.11.2021 kl 09:22 7629

JA., bryter 19 og 20 i dag.
Pih
19.11.2021 kl 09:23 7589

Skulle tro det. Vi bør jo få litt FOMO før helgen og forhåpentligvis at pakken skal gjennom kongressen i løpet av dagen. Jeg tør ikke sitte utenfor i helgen i hvert fall. Har på følelsen at meldinger kan komme når som helst fremover
t3sm
19.11.2021 kl 09:25 7553

Ser for meg det blir en kombinasjon av mye trading fremover + nye aksjonærer som ikke helt vet hva de kjøper, som kan selge seg ut hvis vi ser røde tall i tiden som kommer.
Men håper REC nå har brutt den nedadgående trenden
Onnicha
19.11.2021 kl 09:27 7487

«REC Silicon ASA
Anbefaling: Kjøp · Målkurs: NOK 27,0 (25,0) · Gjeldende Aksjekurs: NOK 18,8

Forbedret strategisk og finansiell plattform
Vi øker vår TP i RECSI til NOK 27 (25) på baksiden av Hanwha's flytte for å bli aksjonær, skape en mer vertikalt integrert produksjonsplattform for solenergi og oppmuntre til politisk utvikling i USA. Hanwha har 1,7 GW celleproduksjonskapasitet i USA som kan tjene som sluttkunde for ~ 30 % av Moses Lakes kapasitet. Vår TP er basert på en 80 % sjanse for gjenåpning (opp fra 70 %)

Aker Horizons og Hanwha vil bli like aksjonærer med ~ 16,7 %
Hanwha er en av verdens største solcelle-PV-produsenter med en total cellekapasitet på 10GW globalt (1,7GW i USA). Det vil kjøpe 22 millioner aksjer i RECSI fra AKH (NOK ~ 438 millioner) og tegne 48 millioner nye aksjer i RECSI (NOK ~ 964 millioner) gjennom en rettet emisjon, begge til 20 NOK/sh. Ved ferdigstillelse (forventet i Q1'22), vil AKH og Hanwha hver eie ~ 16,7% av aksjene i RECSI.

Konstruktiv avtale for alle involverte parter
For Hanwha vil avtalen sikre tilgang til lavkarbon, energieffektiv polysilisiumkapasitet i USA. Fra RECSIs synspunkt vil det forbedre avtakssynlighet gjennom verdikjeden i tillegg til å styrke balansen, forbedre utsiktene til langsiktig suksess. I tillegg gir avtalen AKH en viss pay-off, noe som naturligvis er gitt den imponerende verdiskapingsreisen den har vært med på, hvor bidraget som aktiv eier har vært avgjørende. Etter vårt syn viser Hanwhas trekk en høy grad av tillit til den langsiktige levedyktigheten til en ikke-kinesisk verdikjede. Det er også verdt å fremheve at en positiv bieffekt av avtalen kan være at silisiumanodeselskaper nå vil føle et større behov for å handle for å sikre silankapasitet, noe som lover godt for RECSIs forhandlingsposisjon.

Verdivurdering og anbefaling
Vår TP på NOK 27 er basert på 80 % sjanse for gjenåpning av Moses Lake, hvor produksjonsmiksen gradvis vil skjeve mer mot batteriindustrien i 50 % av gjenåpningsscenariene.

MERK AT ARCTIC SECURITIES fungerte SOM FINANSIELL RÅDGIVER FOR REC SILICON I DEN PRIVATE PLASSERINGEN

Arctic Securities AS
Daniel Stenslet
Adrian Bergem "
Slettet bruker
19.11.2021 kl 09:30 7418

Syns det er unormalt lavt volum etter nyhetene igår. Før eller siden kommer volumet, og da ogå aksjeprisen.
Sa2ri
19.11.2021 kl 09:38 7269

Hva er grunnen til at du poster dette en gang til på denne tråden? Dette er allerede lagt ut.
Sa2ri
19.11.2021 kl 09:52 7118

Nå også på TDN (da venter vi på PAS, DNM m.fl.):

"RECSI: ARCTIC OPPJUSTERER ETTER HANWHA OG AKH-ANNONSERING
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities skrur opp kursmålet på Rec Silicon, blant annet etter at det torsdag ble kjent at sørkoreanske Hanwha blir aksjonær i selskapet.

Det fremkommer av en analyse publisert fredag, hvor Arctic oppjusterer kursmålet på Rec Silicon til 27 kroner pr fra tidligere 25 kroner pr aksje. Kjøpsanbefaling opprettholdes.

Arctic skriver at samarbeidet med Hanwha vil bedre selskapets visibilitet i verdikjeden for solenergi i tillegg til å bedre balansen til selskapet. "Prospektene for suksess på lang sikt er bedret", er beskjeden fra meglerhuset.

Det noteres at kursmålet Arctic setter er basert på 80 prosent sannsynlighet for at Moses Lake-anlegget gjenåpner, hvilket Rec torsdag kommuniserte at de venter vil skje i 2023 på bakgrunn av synergieffekter knyttet til samarbeidet med Hanwha og Aker Horizons.

Mari Nøvik mn@tdndirekt.com

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 71"
Slettet bruker
19.11.2021 kl 10:25 6868

Unnskyld at jeg sier det, men følger litt med på kursen i dag og blir nesten for dumt å se på at denne fortsatt prises så lavt som den gjør. Kursen burde helt klart ligge rundt 27 kr per i dag om ikke høyere.
Tore sier klart til dere at dette var trinn 1 så for man tolke det som man vil:))
Redigert 19.11.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Bullfight
19.11.2021 kl 10:31 6777

Kansje på tide at shorterene letter på ræva
Redigert 19.11.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
19.11.2021 kl 10:38 6671

Ja fin kurve oppover nå og fin flyt og ikke minst freddddag som normalt er en god RECSI. Jiiiihahh :)
seth
19.11.2021 kl 10:43 6606

Hvor lenge tørr shorterne vente med tilbakekjøp? :)
Sa2ri
19.11.2021 kl 10:52 6493

Den OHS (3 mnd) som jeg har nevnt tidligere har slått til, og TP i denne formasjonen er ca. 20,30. Det ser ut til at vi er på god vei dit, kanskje allerede i løpet av dagen :-)
Slettet bruker
19.11.2021 kl 10:54 6451

Tror du virkelig at kursen gjør dette pga TA og ikke pga den massive investeringen som ble meldt i går? Galskap.
Sa2ri
19.11.2021 kl 10:58 6390

Nei, jeg tror ikke kursendringene i går og i dag skjer på grunn av TA - de skjer pga informasjonen vi fikk i går tidlig. Men, det betyr ikke at det ikke er noen som følger med på TA og kjøper/selger ut fra ulike strategier som underbygges av nettopp dette (TA).
Slettet bruker
19.11.2021 kl 11:00 6351

Der kan jeg være enig :)
Slettet bruker
19.11.2021 kl 11:11 6233

Fint at SP1M endelig våkner litt. De er dog fortsatt konservative etter min mening. De mener altså at ML vil ligge på ebitda USD 65m uten tax credits med 80% util. USD 108m med credits.
La oss gjøre en enkel nedbrytning av regnestykke til SP1. Litt finger i lufta på et par ting her, men det blir ca riktig.

Verdsetter Moses Lake uten tax credit til 15,9/sh. Dvs NOK 5,9mrd (372m aksjer x 15,9)
NOK 5,9 mrd = ca USD 680m
ML market cap USD 680m / ebitda USD65m = 10,5x

Profit per kilo solgt fra ML:
ML kapasitet 25 000mt * 80% utilization= 20 000mt
Ebitda USD 65m / 20 000mt =USD 3,5

Profitmarginen per kilo i dette regnestykke er ca USD 3,5. Om jeg husker rett fra analysen hans regner han med at polyprisene vil stabilisere seg på USD10-15/kg og mCost på ca USD 10. Det blir ikke lett å være råvareanalytiker de kommende årene og dette prisbildet kan muligens forsvares, men her legger SP1 seg lavt. Min spådom er at RECSI og andre råvareårodusenter som produserer ESG-vennlig vil kunne leve i en egen verden. Råvareprodusenter i vesten vil oppleve å hente gode premiumer på priser på varer produsert etter gode ESG-hensyn. Priser på silisiumprodukter i vesten vil i beste fall kunne regnes nokså uavhengig av Kina grunnet taxonomy osv osv.

SP1 ignorer også batteri.
Slettet bruker
19.11.2021 kl 11:30 6055

Skal ikke blande meg for mye, men husk at det vil nå bli ca 420 millioner aksjer etter emisjonen som kom nå. Det trykkes nesten 50 millioner nye aksjer, det endrer regnestykket litt.

Kapasiteten ved ML er vel 20 000MT, ikke 25 000MT. Med mindre jeg husker feil.

Jeg tror også de er konservative, det har de vist i begge analysene de har kommet med siste tiden. $10-15 i pris er altfor lavt. Men det er klart, blir det i det sjiktet vil vi aldri havne på noen 100kr aksjen. Dette vil svinge med sykluser i all fremtid. Slik er bransjen. Vi får håpe vi har noen gode priser når ML endelig kommer i drift.
Redigert 19.11.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.11.2021 kl 11:32 6039

Jeg har snakket med SB1M om batteridelen de har utelatt, og det korte svaret er at de ikke kan prise inn noe som ikke er meldt/har materialisert seg (tro og håp med andre ord, og dette kan ikke verdsettes). Når meldingen om dette kommer, ja da blir nok alle analysene noe annerledes er mitt tips.
Slettet bruker
19.11.2021 kl 11:32 6032

I følge TT vil ikke prisene gå under 15 dollar kg igjen, da det ikke er bærekraftig. Nå står prisen i 35 dollar kg.

Produksjonskost for RECsi er mellom 7 og 8 dollar kg ved full utnyttelse av ML.

SB1 sitt regnestykket blir søkt. Verdsette ML til 650 millioner dollar basert på ebidta😂 Da kommer ingen til å ville investere i ny polysiliconkapasitet i USA, og prisene vil i tilfelle holde seg høyt i lang, lang tid.
Sa2ri
19.11.2021 kl 11:39 5949

I analysen ARC kom med etter 3Q21 var det 25' MT silane og 18' MT FBR som ble brukt.
Slettet bruker
19.11.2021 kl 11:53 5791

Takk til dere for gode og opplysende svar. AmatørKongen - du har selvfølgelig rett i antall aksjer.

P.S Usikker på om noen har opplyst om dette, men ser ut som Ørn er helt ute av topp 50.

Anbefaler både Ørn og resten av spekulantene å komme seg inn asap. Det kommer flere meldinger før Røkke og Co tar juleferie.
Sa2ri
19.11.2021 kl 20:07 5025

Ser at enkelte mener «alle som selger» på disse nivåene ikke har skjønt noe som helst. Vel, har man kjøpt aksjer på 12 eller 13 nivåene, er det ikke noe feil med å ta gevinst på 19/20-nivået. Dere som tror at dere skal få russiske prosenter på alle investeringer - ta en pille for det er ikke slik aksjemarkedet fungerer. Det er aldri feil å ta gevinst være seg om gevinsten er 10, 20, 30, 40 eller fler prosenter. De av dere som mener det er feil å ta gevinst kan jo regne på hvor mange prosent avkastning det er fra 12,50 til 19,50. Er du/dere ikke fornøyd med en slik avkastning ja da er kanskje ikke aksjemarkedet stedet for deg/dere.

Og, har du solgt og realisert gevinst, er det alltid mulig å «hoppe på toget» igjen dersom det viser seg at aksjen du satset på dundrer videre.
Intravenøsiu
19.11.2021 kl 20:29 4883

De legger seg ekstremt lavt, virker litt det handler om å finne en rlogikk videre fra tidligere analyser, og derfor tar utgangspunkt i at produsenten med lavest cashcost pr kg utenfor Kina vil gå med lav profitt, i den delen av verdikjeden som tradisjonelt tjener mest penger.

Prispresset frem mot 2021 var et resultat av Kina subsidierte sektoren for å få markedsdominans, samt at man ser gjennom fingrene på rettigheter til de ansatte/bruker straffearbeid i Xinjiang.

Heldigvis har man satt en stopper for bruk av produkter med polysilisium fra Xinjiang i USA.
MorganKane
20.11.2021 kl 11:23 4183

Her kan jeg være enig med deg Safari,

Helt greit å ta gevinst. Det eneste jeg sier er at aldri selg REC med tap. REC vil gå opp og ned og hvis du har kjøpt og aksjen går ned noen prosent etterpå så ikke få panikk. Den vil komme opp igjrn. Hvis du ikke tåler 5-10% midlertidig tap så anbefaler jeg andre, mer stabile aksjer. Hvis du imidlertid er hakket kaldere og ikke mister nattesøvnen over noen prosenters nedgang så er REC aksjen for deg. Og igjen; ta gjerne gevinst hvis den går opp 5-10%. Det er absolutt helt greit.

Jeg selv lar de imidlertid bare stå til vi er over 42,5💪
Slettet bruker
20.11.2021 kl 11:45 4058

Hehe. Du er nok med på veien etter 42.5kr også, MK? :) Tror ikke det vil ta så alt for mye tid til vi kommer der, skjønner du. Vi alle bommet litt med våre tidslinjer i 2020 og innså det nok for flere måneder siden, men vi bommet aldri på casen vår. Alt det vi skrev om fundamentet var riktig og nå begynner vi endelig å se store fremskritt.

De siste tre dagene har vært helt fantastiske. Først får vi vite at HS har kjøpt seg opp. Ikke bare styrker dette fundamentet, med en erfaren (dette er så viktig!), solid, ledende og kapitalsterk eier, men dette øker også sannsynligheten for at ML skal gjenåpnes. Godt mulig at HS og REC inngår samarbeid sammen her. HS vil bare være en av mange kunder REC vil ha, tror jeg. Vi har også tatt store steg når det kommer til BBB. Vi feiret i går, fordi representantenes hus har godkjent dette. Nå skal dette videre til senatet. Som jeg har sagt i flere uker nå så vil det nok bli enighet og både Manchin og Sinema vil falle under linjene. Vi har vært i sluttfasen en stund og dette har blitt jobbet aktivt med bak kulissene, uavhengig av hvordan retorikk media bruker. Er også alltid hyggelig med å se fremskritt på G14 fronten også! :)

Når det gjelder gevinst sikring, så vil jeg bare spytte inn min mening her. Det er ALDRI feil å gevinst sikre. Jeg er bare glad for at mange har gevinst sikret de siste to dagene, etter all juling aksjonærer som kjøpte seg på 18 - 20 tallet har fått i år. La nå folk gevinst sikre i fred og ro. Vært fine trades å gjøre den siste måneden her. 30 - 60% opp på en måned er vanvittig mye, men jeg vil fremdeles argumentere for at langsiktig er 18 - 20 tallet ingenting, i forhold til mine teorier og spekulasjoner.

Jeg personlig vil ikke gevinst sikre, ettersom jeg har tro på høyere kurser og tror at reisen ikke engang har begynt. Er dette garantert? Nei, det er en risiko jeg tar som kan føre til ytterligere avkastning, mens gevinst sikring her og nå vil garantert føre til avkastning samtidig som risikoen forsvinner. Muligheten for å tjene mer forsvinner også, med mindre man hopper tilbake inn igjen. Av erfaring må jeg påpeke det psykologiske aspektet. Når man har kommet seg ut, håper man oftest på en inngang som er billigere og begynner toget å gå, så kan det bli vanskelig å time inngangen riktig. Båten går uansett videre for de som ønsker å fortsette på reisen og ingen bør noen gang få pin for å sikre gevinst. Det er din investering, gjør akkurat som du selv føler.

Redigert: Mener å huske at flere har spurt meg om det er nok til at representantenes hus godkjenner BBB for ML gjenåpning. Her tror jeg dessverre at vi må vente til dette blir godkjent av senatet før vi får noen melding, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Risikoen som ligger her politisk nå er jo at Manchin / Sinema drøyer tiden ved å gjøre revisjoner konstant, som vil gjøre at dette da må sendes tilbake til representantenes hus for enda en stemmerunde. Jeg tror personlig at sannsynligheten for dette er lite, fordi vi vet hvor mye Pelosi og de andre kommer til å presse Manchin / Sinema her. Peolsi vil ty til alle virkemidler her, spesielt media. Vi har tatt ekstremt store steg og jeg tror at vi ikke er alt for langt unna ML melding, men jeg forventer ikke dette på mandag. Tror likevel at aksjekurs og markedsverdi vil fortsette i en oppover trend med sterk bunn på 20-tallet og jeg blir ikke overrasket om vi kommer til nye ATH for siste 5 år innen de neste ukene.
Redigert 20.11.2021 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2021 kl 16:13 3489

Hvordan i all verden skal dette gå?

Er Hanhwa Solutions 1 av de 4 til 5 samarbeidspartnerne vi har fått vite om at REC Silicon er i forhandlinger med? Denne kaken blir bare større og større, samtidig som det er et "race" for aktørene å sikre seg avtaler før startskuddet går.
Kan det komme mer neste uke? Absolutt!!
MorganKane
23.11.2021 kl 17:08 1848

Hehe,

Du har nok rett Uchi, jeg kommer neppe til å selge når den bikker 42,5. Men det blir en milepæl i mine øyne. Du har rett, aldri lett å vite når markedet våkner, men våkner kommer det til å gjøre.

Jeg sitter rolig, men som alltid må man vurdere nyhetsbildet fortløpende. Siden Group14 åpnet sin første 100 MT fabrikk så har imidlertid nyhetsbildet bare blitt bedre og bedre. At Hanwha gikk inn som de gjorde (og når de gjorde) er helt sinnsykt positivt. Det tyder på at til og med jeg har vært for pessimistisk. Og det sier endel...