Trading i REC

KommersK
RECSI 19.11.2021 kl 21:49 296167

Jeg har vært og er fremdeles ganske tungt inne i REC. Har prøvd å utnytte svingningene til fulle, og i denne aksjen er ikke det spesielt vanskelig. Den går jo ofte flere % fra dag til dag. Fylte på så godt jeg kunne da den var nede og besøkte 12- og 13-tallet. Havnet til slutt på ca 70.000 aksjer. Litt mer enn jeg hadde tenkt, men pytt, pytt. I dag er jeg selvsagt svært fornøyd med det.
Vet liksom ikke hvor den skal over helga, men regner med en liten dipp før neste avstemning. Da skal det selges noe. Så regner jeg med det tar noen dager før annonsering av ML-åpning. Tror på en dipp mellom de to hendelsene også. Det skal forhåpentligvis også utnyttes til tilbakekjøp.
Hvordan ser dere på dette? Alle bør jo prøve å tjene mest mulig, er det ikke derfor vi driver med dette, da?
Ser jo at en god del av aksjonærene her inne skal sitte i evigheter uansett, og har tildels skyhøye kursmål. Noen skal vente til tresifret med å selge noe som helst... Dem om det. De trenger jo ikke delta i denne tråden, eller interessere seg for svingninger i det hele tatt på flere år...
Men dere andre, del gjerne deres tanker om når hvor denne skal, og hvordan det er lurest å trade.

Jeg skal i hvert fall drive aktivt, og jeg kan ikke tro at jeg er den eneste. Kanskje vi får samlet en smart og konstruktiv gjeng her inne. Hva var vel livet uten litt spenning??

Lykke til alle sammen, uansett hva dere velger å gjøre.

Redigert 07.06.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 11:58 3627

Jeg trader nok ikke mye sammenlignet med flere andre her, går kanskje en handel eller to i uka i snitt, men kan være opp mot 5+ hvis det svinger voldsomt.
Har som regel 3-5 kjøp/salgs-poster ute, avhengig av hvordan ting beveger seg.

Jeg pleier å handle for minimum 30,000,- per handel, og prøver å sikte på >5% fortjeneste ved salg.

Men jeg har en lei tendens til å kjøpe på vei ned, og holde for lenge på vei opp, så det gjør at jeg ofte "står over" videre nedgang en uke eller to før kursen kommer dit jeg ønsker å selge med gevinst igjen.

Det positive og betryggende for meg her er at jeg hittil ikke har tapt penger på å trade på denne måten.
Og sakte men sikkert økes longpotten med "gevinstene", så teknisk sett har jeg vel heller ikke tjent penger, enda ;)

Har swingtradet litt i andre aksjer, men nå som REC har gått så lavt (etter Hanwha kom inn i bildet) og resten av børsen har gått i dass har jeg mer og mer her, og alt annet ute i cash.

Jeg har noen andre kjøps-ordre (på mer luftige aksjer etter min mening) inne veldig lavt, men ingen av de har gått inn, enda :)
Og nå ser de ut til å vokse kraftig igjen.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 12:02 3612

Men for egen del har jeg bemerket meg at kursene ofte kan gå lavere enn jeg tror at de kan, og ofte ikke går så høyt som jeg håper at de kan.

Derfor har jeg bestemt meg for å holde av en pott "i tilfelle kurser havner lavere enn jeg trodde de kunne", slik at jeg da har et "kriselager" å ta av når jeg blir overrasket i den retning :)

Og siden jeg da har dette kriselageret som går tomt, så er jeg nødt til å selge og fylle det på når jeg mener at kursene er bare "vanlig lave", slik som på 16-tallet for recsi nå..
Slettet bruker
09.03.2022 kl 12:21 3596

La ut salg på 15,8 jeg også. Avventet trades i dag mtp at vi potensielt ville kunne gå litt på SB 5849. Ren FOMO altså, men jeg klarer ikke styre det. Innrømmer det glatt. Tape et veddemål på en øl om at Rec ikke skulle over 15,99 denne uken klarte jeg også, men den ølen spanderer jeg forsåvidt med glede. :)

Håper å komme meg ut på 15,8, så går jeg nok inn igjen på lav 15 eller lenger nede om jeg har is nok i magen. Tror som dere vi fortsetter å synke igjen om vi ikke skulle høre noe mer. Personlig vil jeg være bittelitt forsiktig når guvernøren i WA underskrives lovforslaget. Da kan vi sprette litt, for det er tross alt potensielt en viktig driver. Selv om jeg ikke tror det er nok vil det muligens etablere seg et nytt spenn for kursen.
Dolly
09.03.2022 kl 12:25 3592

Varierer veldig hva jeg gjør. Kan sitte flere dager, eks hvis jeg har kjøpt rundt 13 kan jeg vente en stund for at kursen skal komme seg til 14-15 igjen. Daytrading er det ører. Prøver å få minimum 15-20 øre. Høres kanskje ikke mye ut men hvis volumet er 40-50k eller mer så blir det litt.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 12:29 3584

Har du gjort deg opp noen formening om hvor mye du holder i cash ved enhver anledning?
Prosent av portefølje eller annet f.eks
Styve
09.03.2022 kl 12:46 3553

Dolly:
Ja, kan sitte fleire dager for dei eg har handla for under 14,- og vente til den er mellom 15-16 kroner.
Dei andre har eg som regel lagt inn 1 krone på, minimum. Har alt i excelark så har nettopp lagt inn 10% på kursen før salg, dvs at kronefortjenesten forsvinner så prøvar eg 10% ei stund for å sjå korleis det vil gå. Daytrading er sjelden eg styrar med. Kjøper på nedover og lar dei stå til kursen økar igjen. Mindre stress....

Zenzor:
Ja, eg bommar som regel med både topp og bunn, men med tida så blir det pluss allikavel, heldigvis. Har alltid liggande ekstra cash i krigskassa så når den går under det som er forventa så er muligheten til å øke traderpotten tilstede. Krigskassa ligg på mellom 20-30% avhengig av svingningane. Blir sjølvsagt redusert når kursen går ned, og økast på vei opp att.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 13:08 3499

Vi tenker nok mye likt her.
Jeg har riktignok over 100' aksjer i rec nå, og trader nok ikke med mer enn 5-10% på dette tidspunktet.

Ser jeg tilbake på eget mønster de siste par årene så har jeg gradvis tradet med mindre og mindre, og samtidig økt longpotten i REC jevnlig siden jeg begynte.

Jeg er også veldig forsiktig med salgsposter i REC nå, da jeg ikke ønsker å oppdage at jeg har kastet ut mye aksjer billig i lys av en nyhet som jeg ikke har rukket å få med meg.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 13:22 3460

Jeg har et annet spørsmål:
Hvor mye av aksje-handelen påvirker "hverdagsøkonomien" deres?

Hos meg har det vært, og er, fullstendig adskilt uten noen konkrete planer om å hente ut gevinst.
Jeg har (på nå 3 år) hittil hentet ut kun 50' i gevinst da jeg flyttet 150' fra VPS til ASK, men sitter egentlig med 400' i urealisert papirgevinst i skrivende stund.

Jeg innser at jeg nok kan klassifiseres som litt av en "gnier" til tider, og mange vil nok også si at jeg "sparer meg til livs" sammenlignet med andres økonomiske prioriteringer.
Derfor er jeg nysgjerrig på hvordan andre balanserer "ønsket om å øke formue" opp mot hverdagen og verdien i opplevelser/kjøp og annen "livsglede" :)

Kjøper du deg en ny IPad eller telefon når du tjener noen lapper på en trade?
Eller går all fortjenesten videre inn til pensjonsparing og "enda mer vekst"? ;)
Styve
09.03.2022 kl 13:34 3460

3 postar er blitt solgt i dag, og går kursen til 16,- igjen så ryk den fjerde og. Men er temmelig fornøgd med dagens fortjeneste uansett. Tradingpost er tradingpost uansett om kursen fyk i været. Har longposten som fall-back hvis det skulle skje. Ca 20-25% av beholdninga er til trading.

Planen er å prøve å sitte med rundt 300' når nyhetene begynner å ticke inn. Hadde trua på at nyhetene kom til å komme i løpet av høsten/vinteren, men med intensiveringa som skjer i statene no så kan nok nyhetene ramle inn allerede til våren/sommaren. Time vil sjå.

Styve
09.03.2022 kl 13:40 3422

Sitter med eit hus så mykje av fortjenesten går til oppussing. Har fått nytt bad, oppgradert både det elektriske og rørsystemet i huset, og no skal yttertaket skiftast. Så på ein måte blir vel fortjenesten re-investert i "pensjonen".
Dolly
09.03.2022 kl 13:45 3472

Salgspost på 600k ligger på 16. Har fulgt med ganske lenge på rec og det er svært sjelden en så stor post får ligge (så lenge den ikke er alt for langt unna i kurs). Kan bli trekt selvsagt, men normalt vil det være magnet.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 13:46 3491

Det høres ut som en utrolig fornuftig og god "reinvestering" av pengene!
KommersK
09.03.2022 kl 13:49 3537

For min del betyr det nærmest ingenting. Har pr i dag en formue på rett under 10 mill, og null gjeld. Og har førtidspensjonert meg for lenge siden. Men det er enda en del år til jeg får noe fra staten, så jeg lever på ''oppsparte'' midler. Hadde et lite firma som gikk bra. Ga meg sommeren '16. Ser ingen grunn til å jobbe når jeg ikke trenger det.
Men en hobby bør man jo ha, og da er det aksjer når det ikke er golfsesong. Begge deler gir litt action i hverdagen, noe jeg er nærmest avhengig av.
Så selv om jeg er økonomisk uavhengig nå(har absolutt ikke vært like fett bestandig), så får jeg alltid et lite kick ut av en god handel. Det er nok gambleren i meg som gjør at det er sånn. Så er det jo deilig med mestringsfølelse, da. Det gjelder både på børsen og på golfbanen.
Har vel et mål om et hus med basseng et sted på de sydlige breddegrader, men da må jeg kanskje vente til REC passerer 30.
Dolly
09.03.2022 kl 13:55 3504

Hvor mye cash jeg har avhenger av makro. Vekter ned hvis jeg er usikker. Noen aksjer er også mer utsatt hvis indeksene skulle tryne, som small-cap uten inntjening er ikke en plass du vil være når børsene er sure. Synes det har vært vanskelig i år, indeksene svinger voldsomt og small/micro cap svinger enda mer. Derfor mest trading. Mye som har fått juling (ose blir jo bare holdt oppe pga råvarer og megasterke eqn etc) og det roteres hele tiden mellom vekst/verdi. Penger på børs er adskilt fra hverdagsøkonomi. Har en egen buffer/sparekonto in case jeg trenger ny vaskemaskin og de tingene der. Har et helt normalt forbruk. Verken gnien eller big spender:)
Dolly
09.03.2022 kl 14:02 3489

Kommers, når rec går til 100 og du kjøper hus med basseng på granca regner jeg med du inviterer dine medinvestorer i rec på en øl ;)
Dolly
09.03.2022 kl 14:21 3423

Ikke overraskende ble posten på 600k hentet på 16. Nesten "gratispenger" å kjøpe for å selge der. Spørsmålet nå er om det er full revers eller videre opp..
Slettet bruker
09.03.2022 kl 14:36 3368

Hos meg påvirker handel/børs nada. Som brukernavnet mitt indikerer er jeg født i 1990 og er derfor i etableringsfasen. Jeg driver også eget firma og har sånn sett en svært romslig økonomi sammenlignet med hva som er normalen på min alder. God lønn, men har også alltid ekstra tilgjengelig cash i form av utbytter, osv. Har hus, hytte og Volvo jeg har kjøpt selv uten noen økonomisk hjelp, men har da selvsagt også en del lån. Investeringen i Rec skal forhåpentligvis brukes på å oppgradere fra leilighet til egenbolig om ikke alt for lenge. Drømmer som Kommersk om svømmebasseng, så til kona omtales dette som "swimming pool money". Jeg trader egentlig utelukkende for å forbedre GAV/antallet aksjer.

Flyttet forøvrig trading-pot-salg til kr 15,95. Tipper jeg får notifikasjon om ikke alt for lenge. Edit: Og der solgte jeg. Kanskje 1 min etter at jeg postet.
Redigert 09.03.2022 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
KommersK
09.03.2022 kl 14:39 3387

Selvsagt! Jeg drikker ikke øl, men dere kan få. Blir sursøte drinker på meg. Dere kan få det også, det er en avtale.
KommersK
09.03.2022 kl 14:53 3317

Ja, takk for den. Inspirerte meg til å selge en dunge på 15,99. Visste ikke om den. Legg gjerne ut når du ser sånt igjen. Da blir det mer øl på deg.

Tipper mange her inne ville satt pris på sånn info...
Redigert 09.03.2022 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Dolly
09.03.2022 kl 14:54 3349

Hehe perfekt, tar gjerne en grancatur for å sprette rec-sjampisen.
Dolly
09.03.2022 kl 15:00 3332

Litt sånn i ingenmandsland her nå kortsiktig. Ligger fine poster både rett over 16 og nede på 15.5 ligger det en kjøpspost på over 100k samt 60k. Kan gå begge veier her, men legger meg på kjøp rundt 15.5 med tradingpost jeg solgte på 16.
KommersK
09.03.2022 kl 15:03 3311

Venter du et par dager evt, når du trader på så mye som 50 øre? Eller dumper du ut i dag uanz? Sikkert en større post, kjenner jeg deg rett... Jeg har tenkt å være tålmodig med tilbakekjøpene selv.

PS: ICE er opp 300%, mens IOX ned 35 får overskriftene...
Redigert 09.03.2022 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 15:09 3301

Hvor mye er målet deres på en kortsiktig trade?

Jeg har ikke helt hatt baller til å trade denne aksjen, og har sittet Long i 1.5år. Begynne å savne litt spenning i hverdagen. Tok et salg på kr16 og kjøpte tilbake på kr 15.8. Lagt inn et salg igjen på 16kr.

Hvis man ikke er for grådig så kunne man tatt flere daglige trades på 15-30øre med kursutviklingen som har vært over lengre tid.

Har uansett en longpost som er ca 80% av porteføljen.
Dolly
09.03.2022 kl 15:09 3502

Kjøpte tidligere i dag fordi jeg trodde den skulle til 16. Ble litt usikker når den falt til 15.3 men når 600k dukket opp var jeg sikker. Akkurat nå kjøper jeg ikke fordi jeg er veldig usikker på om den skal opp eller ned. Da lar jeg heller være og venter på en bedre mulighet. (Selv om jeg heller litt mot opp, ligger en del volum der som kan være interessant, samt at US ser kruttsterk ut).
Dolly
09.03.2022 kl 15:13 3497

15-20øre ser jeg på som fint. Alt over det er bonus. Pga kurtasje kjøper jeg ikke hvis jeg ikke tror jeg kan få minimum 15-20 øre.
Kommers, hadde 40k i forrige trade fra 15.61 til 15.99. Svir jo litt når den var nede på 15.3 men vwap på 15.8 så anså jeg det som ok RR å i hvert fall få tilbake pengene.
KommersK
09.03.2022 kl 15:18 3528

Dette er omtrent som jeg opererer. Trader med ca 20% av beholdningen i REC. Bare unntaksvis blir det mer, som i dag. Men det skjer bare en håndfull ganger i året. Gjerne når jeg mener den har gått for mye for fort.
Planlagt minimumsgevinst for en trade er for meg ca 1500, inkl kurtasje.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 15:23 3513

Takk for info.

Har solgt/kjøpt to ganger i dag med hver 20øre i pluss. Har ervervet ca 300aksjer til 👍
Slettet bruker
09.03.2022 kl 16:06 3366

Vi får se, men går for tålmodighet og la inn kjøp på kr 15,10 med gyldighet også inn i neste uke. Justerer inngang litt på magefølelsen utover, men tipper vi skal ned litt igjen. Så lenge jeg kommer inn under gav på kr 15,64, så sier jeg meg fornøyd med det. Planlegger nå å gå ned til 10% trading-pot istedenfor 20% også. Worst case stikker kursen, men da får trading-potten være DCA på noen av de andre aksjene som har dukket i det siste.
KommersK
09.03.2022 kl 16:14 3315

Man bør kanskje generelt bruke vwap mer. Skal ta mer hensyn til det fra nå av.
KommersK
09.03.2022 kl 16:15 3323

Kan fort gå med 15,10. Sykt å tenke på at den var nede på 13,3 i forgårs...
KommersK
09.03.2022 kl 19:27 3163

Hvorfor dette evinnelige maset med at traderne holder kursen nede? Trodde at tradere både kjøpte og solgte akkurat like mye, jeg. Nå skal det jo påpekes at det ikke er de største hjernene som påstår dette.
Og han som var mest opptatt av dette, og hadde flest skrivefeil av samtlige(ikke tilfeldig), påsto jo at traderne (spesielt Dolly og jeg) raskt kom til å forsvinne fra forumet. Så var det han som forsvant rett etterpå i stedet. Underlige tilstander.
Tror det bunner ut i misunnelse over at det går an å gjøre gode penger selv på en lav og/eller relativt flat kurs. Men det gjør det. Hver bidige børsdag. Det er derfor vi driver med det.
Men jeg gidder bare ikke å diskutere med sånne. Det blir bare tullepåstander og vås utav det uansett. Bortkastet tid og møye.
Redigert 09.03.2022 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 19:33 3199

Det er mye uthenging og drittslenging på Recsi-tråder kontra andre aksjetråder. Tror det har en sammenheng med frustrasjon over at markedet ikke priser aksjen høyere enn det VI gjør i dag. Markedet er tross alt deg, meg og alle andre.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 19:40 3195

Gøy å få innblikk i planene til flere her inne.
Morsomt at man kan samles over dette på tross av vidt forskjellige faser i livet.

Det ironiske her er vel at dersom alle tradet for å øke sin andel slik flere her gjør, så må prisen stige.
"noen" er nødt til å ha tapt aksjer/penger her, for jeg har bare fått mer med tiden :)
Og takk som byr!
Slettet bruker
09.03.2022 kl 19:58 3194

Har vært livredd for å misse en gedigen oppgang ift melding om oppstart av ML. Men livet blir for kjedelig av å bare sitte rolig med Long-posten og stirre på kursen samt lese her på forumet daglig.
Nå er jeg all-in i Recsi, og da må jeg få økt spenningen noe 🤣
Dolly
09.03.2022 kl 20:25 3153

Vriker ikke som rec vil annonsere noe oppstart av ML før sema eller tilsvarende er avklart. Warnick bill går nok gjennom, men det er vel ikke nok? Selvsagt kan det komme noe allikevel, HS kan komme med noe rundt fabrikk eller andre på nabotomter som gjør det enkelt med 1+1, men det kan fortsatt dra litt ut i tid. Høsten er jo ofte recsi-tid (skattesaken og HS blant annet). Setter et par slanter på at høsten 22 blir meget bra. Frem til den tid kan selvsagt kursen gå til både 20, 25 eller 10. Makro er komplekst, short må dekke en gang, ting vi ikke har tenkt på dukker opp osv. Samtidig tror jeg det er veldig god RR å sitte rolig med rec hvis tidshorisonten er 1år eller mer. Men vi som ser på kurser hver dag er så tett på at vi får med oss alle ører opp og ned, noen ganger kan det være lurt å zoome litt ut (men ikke lett)

Kommers, Falco er nok tilbake så fort kursen er på 20 igjen ;)
Redigert 09.03.2022 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
KommersK
09.03.2022 kl 20:45 3170

Du har nok mye rett her. Mange har vanskelig for å ta den reelle kursen innover seg. Drømmer om mangedobling, og det skal skje fort! Og det er godt mulig den drømmen går i oppfyllelse. Det håper vi alle. Men det kan bare ta litt lengre tid enn ønskelig.
KommersK
09.03.2022 kl 20:50 3160

Hehe. Tviler ikke... Men den kunne jo aldri gå under 20 igjen, har jeg hørt. Så sent som i november. Neida, tok ikke spesielt mye feil der heller...
KommersK
10.03.2022 kl 00:42 2787

Vil si at det aller meste tyder på en grønn dag i morra. Makro, (olje ned), bitcoin, S&P, MSCI osv. Alt tyder på optimisme. De eneste som vil slite er oljeaksjer. Imo. Men REC går ikke alltid medstrøms, som vi alle vet. Jeg gir det 80% sjanse for REC opp. Fasit kommer dog.

Over and out.
Redigert 10.03.2022 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2022 kl 00:59 2877

God oppsummering. Jeg tror også på grønn dag i morgen. Fort havner vi godt opp på 16 - kanskje til og med så langt som 16,50 HOD dersom kursen starter bra. Jeg tror dog ikke det vil være der den ender til slutt. Tipper LOD på noe i området 15,50. Kanskje 15,75 dersom kursen virkelig går. Neste uke blir jeg ikke overrasket om vi ser lav 15 igjen dog. Det er ikke basert på noe som helst dere andre bør stole på, men jeg ser ikke bort fra ned mot 15,10 igjen neste uke. Det er derfor jeg har lagt meg så lavt, så justerer jeg heller litt oppover dersom kurs går feil vei. Det fine med Rec er at HOD nærmest aldri holder seg...

Spretter forøvrig også gjerne champagnen på Granca. Det kunne blitt en morsom tur selv om vi naturligvis befinner oss på litt forskjellige stadier i livet.
Redigert 10.03.2022 kl 01:04 Du må logge inn for å svare