Trading i REC

KommersK
RECSI 19.11.2021 kl 21:49 296182

Jeg har vært og er fremdeles ganske tungt inne i REC. Har prøvd å utnytte svingningene til fulle, og i denne aksjen er ikke det spesielt vanskelig. Den går jo ofte flere % fra dag til dag. Fylte på så godt jeg kunne da den var nede og besøkte 12- og 13-tallet. Havnet til slutt på ca 70.000 aksjer. Litt mer enn jeg hadde tenkt, men pytt, pytt. I dag er jeg selvsagt svært fornøyd med det.
Vet liksom ikke hvor den skal over helga, men regner med en liten dipp før neste avstemning. Da skal det selges noe. Så regner jeg med det tar noen dager før annonsering av ML-åpning. Tror på en dipp mellom de to hendelsene også. Det skal forhåpentligvis også utnyttes til tilbakekjøp.
Hvordan ser dere på dette? Alle bør jo prøve å tjene mest mulig, er det ikke derfor vi driver med dette, da?
Ser jo at en god del av aksjonærene her inne skal sitte i evigheter uansett, og har tildels skyhøye kursmål. Noen skal vente til tresifret med å selge noe som helst... Dem om det. De trenger jo ikke delta i denne tråden, eller interessere seg for svingninger i det hele tatt på flere år...
Men dere andre, del gjerne deres tanker om når hvor denne skal, og hvordan det er lurest å trade.

Jeg skal i hvert fall drive aktivt, og jeg kan ikke tro at jeg er den eneste. Kanskje vi får samlet en smart og konstruktiv gjeng her inne. Hva var vel livet uten litt spenning??

Lykke til alle sammen, uansett hva dere velger å gjøre.

Redigert 07.06.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
KommersK
21.03.2022 kl 13:14 5114

Må nok det.
Og det er selvsagt bare å varsle hvis jeg skulle tabbe meg ut også. Prøver hardt å unngå feil, men lykkes dessverre ikke alltid.
Redigert 21.03.2022 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
drapper12
21.03.2022 kl 13:15 5132

Denne aksjen er bare helt håpløs og forferdelig irriterende. Det kan komme en trader attack når som helst som sender denne ned igjen til 14 og 15. Er ingen vits å prøve å forstå denne aksjen fordi den blir bare holdt nede av tradere og ledelsen kommer jo med ingen børsmeldinger eller nyheter. Det var halleluja stemning når røkke ble styreleder men jeg har aldri sett en mer stille styreleder enn Røkke. Man kan jo prøve å trade denne men plutselig så faller den som stein og ned til 15 når som helst. Drittlei
KommersK
21.03.2022 kl 13:18 5113

Sitter på gjerdet selv nå. Lagt inn noen småkjøp lengre ned. Har absolutt ingen klar formening om retningen på kursen de neste dagene. Men hvis det er sånn at CEO snakker med diverse meglerhus denne uka, i forbindelse med årsrapporten, så kan vi kanskje vente oss noen nye og positive kursmål fra disse.
KommersK
21.03.2022 kl 13:23 5098

Forståelig holdning. Vanskelig å spå disse bølgedalene. Tror Voleon påvirker mye. Gjør litt som de vil.
Styve
21.03.2022 kl 13:37 5043

Satsar på at kursen går ned att etter kvart på sikt. Er såpass sikker at siste tradingpotten gjekk ut i dag med ganske grei fortjeneste. Tenkjer at eg tar helg med den profitten. Tar eg feil så har eg heldigvis longposten som er med oppover. Har eg rett så blir det ny tradingpott :)

Slettet bruker
21.03.2022 kl 14:06 4949

Snart åpner børsene over dammen. Futures peker på litt ned. Jeg synes at REC har holdt seg veldig sterk i dag. Flere store ordrer som har gått gjennom, uten at aksjekurs smadres rett etterpå med lite volum. Vi får se hvordan dagen avslutter og at jeg ikke skriver for tidlig her, fordi med historikken til REC vet en aldri hvor kursen går på dag-til-dag basis. Det virker som om motstand på 16.53kr er brutt, eller er dette en dobbel topp?
KommersK
21.03.2022 kl 14:16 4911

Nei, der er jeg dessverre ikke fullt så stødig.
Er generelt særdeles opptatt av tall og språk.
Stabukk
21.03.2022 kl 14:18 4914

Røkke senior jobba i det stille og gjorde veldig mykje som har löfta kursen, blant anna rydda opp i uavklart gjeld, ordna med retta emi på 10,80 og fekk inn Hanwha som solid storaksjonær med frisk kapital, på kurs 20. Så eigentlig burde kursen vera der no, eller litt i overkant. Berre å vera tolmodig!
FMI
22.03.2022 kl 10:53 4682

Ikke lett å se hvor denne skal nå. Er teknisk oversolgt, samtidig midt i en kort mellomlang kanal opp. Og den skal jo opp mot 20 på et tidspunkt uansett om den blir liggende i den horisontale kanalen og svinge opp og ned. Men det meste av fornuft nå tilsier en tur ned, men jeg tør ikke satse på at det stemmer. Skulle helst sluppet ut på 16,5 og plukket opp igjen på 16,15 akkurat nå. Vi får se hva som skjer.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 11:04 4643

Enig.

Ganske stille hittil i dag sammenlignet med andre dager.

Håpet er at den synker på lavt volum slik at jeg tør å kjøpe litt til, men FOMO inn mot årsrapporten og 17-18 kan fort bli en realitet.
KommersK
22.03.2022 kl 11:07 4651

Solgte 20k på 16,81 i går, og kjøpte tilbake på 16,50 i dag. Litt større enn jeg pleier å trade. Men 6.000 er flotte penger på et døgn. Og så er det alltid moro å lykkes.

Jeg tenker at hvis Voleon er ferdigkjøpte i denne omgang, så vil omsetningen gå ned de neste dagene. Tipper at kursen da vil gå sørover. Bare som et forsiktig stalltips.
Mye kommer jo an på hva årsrapporten bringer til torgs. 2 dager dit.
FMI
22.03.2022 kl 11:15 4660

Fin trade. Jeg tør ikke helt være ute over natta på de tradene der, nyheter kan jo komme når som helst.

Men kan egentlig årsrapporten bringe noe særlig nytt? Oppdaterte kursmål i etterkant kanskje, men det er vel sjelden en årsrapport overrasker mange av de som følger et selskap tett?
Slettet bruker
22.03.2022 kl 11:16 4731

Jeg ser du benytter denne logiske tankerekken til stadighet: Hanwha gikk inn på kurs 20,- så da burde også aksjen ligge der. Normalt sett må man ut med en liten premie for å kjøpe større andeler av et firma fra en aktør. Den enkle grunnen til dette er at man (mest sannsynlig) naturlig nok vil dra kursen oppover om man skulle handlet disse på det åpne markedet. Vi har ikke fått ytterligere avklaringer på hvorfor Hanwha gikk inn. Markedet hater usikkerhet, og spesielt når det er i en relativt liten bedrift som handles i valuta som NOK. Hadde Rec vært på NYSE og handlet i USD ville kursen ligget et annet sted.

At Hanwha vet hva de har kjøpt er jeg også 100% sikker på, men jeg ønsker å utfordre deg en liten smule på om kjøpskursen til Hanwha betyr - objektivt sett - at Rec Silicon også burde selges til den kursen.

Uansett. Tradingmessig sitter jeg stille om dagen. I motsetning til hva Soliar måtte tro, så tjener jeg også mest på kursoppgang. Forskjellen for min del på å ikke ha tradet og å sitte stille er dog at jeg fortsatt hadde vært i rødt med GAV på kr 17,18 før jeg begynte å trade. Nå har jeg GAV på kr 15,35 og er godt grønn. Jeg tjener også langt mer på at kursen går til kr 20 enn å trade 1.000 aksjer på 15-tallet, men den typen nyanser sliter han visst med å plukke opp. Trading = bad og slik er det med den saken...

Nok om det. Nyt vårsolen, folkens. Kan anbefale en liten kaffepause på terassen eller en gåtur i nabolaget. :)
KommersK
22.03.2022 kl 15:58 4592

Kan ikke være redd for å sitte ute. Da må man redusere tradepotten til et nivå man er komfortabel med...
Årsrapporten bringer neppe store ting. Da måtte de vel blitt børsmeldte allerede.

Skulle REC vært på NYSE, så måtte den ha kostet minst 4 dollar ved notering der. Så da må det evt en spleis til. Eventuelt en stor stigning fra dagens verdi.
Mange ugleser tydeligvis all trading, ja. Spesielt the liar. Og selvsagt F1, som ikke tålte kursnedgangen og stakk fra forumet med halen mellom bena. Selv om man trader bare en liten del av sin totale post i REC. De har ikke skjønt mye av hva som foregår på en børs.
Dolly
23.03.2022 kl 09:00 4464

Blir vill omsetning i dag. Spent på short, de satt vel helt rolig opp til 22 sist og ned igjen. Har de fortsatt like store baller ;)
FMI
23.03.2022 kl 09:04 4530

Jeg tror også short økte i går, var totalt åtte brå nedsalg. Neste topp bør vel være 25 heller enn 22 her. Vi får se.
KommersK
23.03.2022 kl 09:10 4457

Blir veldig spennende. Sitter totalt uten en plan nå. Frister å gjøre noe i løpet av dagen, men hva. Selge med stor gevinst og vente på dipp igjen, eller hva?? Tipper optimismen tar overhånd i kursen...
Dolly
23.03.2022 kl 09:48 4270

Vanskelig det der. Tenker jo at HS har en plan, men hvis dette er en gullgruve hvorfor selger KIR på 20?
FMI
23.03.2022 kl 09:58 4250

Gikk inn med tradeposten på 17,79. Tenker den helt sikkert skal opp på 20-tallet på denne nyheten ila. et par dager, så jeg kan ikke helt se all verden nedside akkurat nå. Hanhwa kommer jo til å komme med melding om "jumpstart" ML, USA våkner etterhvert opp til denne nyheten osv - blir bra fart fremover. Faller sikkert litt tilbake igjen innen melding om ML-åpning kommer, og da får man trade på usikkerheten rundt det.
KommersK
23.03.2022 kl 10:19 4152

Tenker sånn at Røkke ALDRI hadde solgt for 20 nå hvis han tror den står i 30 om noen måneder. Mens Hanwha ikke hadde kjøpt om de ikke trodde den var verdt mer enn 20 på litt (lengre)sikt... Må egentlig tyde på at Røkke ikke har all verdens til tro på MLs fremtid.

Ligger en del salg på 18 blank. Ville tro de gikk i dag, men...
Og hva skjer når amerikanerne våkner? Større investorer blir sugne? Masse spørsmål, foreløpig ingen svar.
FMI
23.03.2022 kl 10:36 4065

De forsvant fort. Ser jeg kunne fått lavere inngang, kan godt tenkes det blir litt jo-jo 17,50-18,50 idag.
Slettet bruker
23.03.2022 kl 10:52 3959

Tja, hva skal man si? Det er vel bare å gratulere! Håper de fleste som trader har gjort det med akseptabel risiko og ikke har solgt for store andeler. Så en stakkar i ukestråden som lurte på hva man skulle gjøre om man solgte i går. Da kan man jo bare takke seg selv... :)

Selv sitter jeg nok stille i båten en stund inntil kursen får stabilisert seg på et eller annet nivå.
KommersK
23.03.2022 kl 11:09 3885

Solgte nå på 17,99(lært av Dolly at den skal hente store poster...). 40.000 pluss nesten på den traden. Føles godt, men gjorde jeg rett? Har nå uansett bestemt meg for å være knallhard med meg selv og tradingen. Første bud: Tradene skal gjennomføres!
Uansett er salg den eneste måten å realisere gevinster på. Ellers blir det værende på papiret. Går den til 16,50 igjen, så var jo denne spiken helt verdiløs for de aller fleste. Som den var for alle absolutte longere da den passerte 22 i november. De har nøyaktig NULL nytte av det nå, selv om de var utrolig høyt oppe humørmessig den gang. Jeg solgte meg helt ut da, og er selvsagt glad for det. Begynte tilbakekjøpene alt for tidlig, men tjente i hvert fall gode penger på hele operasjonen.

Nå stanget den hodet i 18 en gang til. Synes dippen til 17,34 var et alvorlig skremmeskudd. Trua på REC eksploderte i hvert fall ikke forløpig. Hadde trodd på mer etter denne avtalen. Tok visst feil der. Så får vi se om ''buy on rumours, sell on news'' gjelder også denne gang.
Slettet bruker
23.03.2022 kl 11:17 3878

Du kan så si!

Jeg forstår ikke utviklingen i dag.
Er folk lei og gir opp ved den minste mulighet?
Eller er det Voleon og andre større aktører som kupper markedet i dag for å klare å hente seg inn før oppstarten kommer?

Sitter bare som et stort spørsmålstegn akkurat nå.
Dolly
23.03.2022 kl 11:28 3876

Pent kommers:) Jeg lurer litt på tilbudsplikt, må HS nå legge inn bud på alle aksjer? Eller er de under tilbudsplikt? Tipper et bud vil være max 20kr, men kan også være lavere. Kurser på 30-40-50 osv som mange vil ha kan man se langt etter i et bud fra HS.

Edt: Leste på extrainvestor at HS er rett under grensen for budplikt. De har evnt også mulighet til å selge seg ned ila noen uker hvis de er over grensen og ikke ønsker å komme med bud.
Redigert 23.03.2022 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
KommersK
23.03.2022 kl 11:38 3903

Ja, spørsmålene er nærmest uendelige nå.
For min del, så må jeg si at grunnen til at jeg i det hele tatt gikk inn i REC i desember '20, het Kjell Inge Røkke. Han har skapt gull av det meste, og jeg trodde det ville fortsette i REC.Jeg gikk samtidig ganske tungt inn i AKER ASA høyt på 500-tallet. Det ble mine to desiderte hovedposter på børsen. Hanwha har jeg ikke noe forhold til, så jeg kjenner nå at min interesse for REC (foreløpig) har kjølnet betraktelig i dag. Men det kan jo hende at kursen i fremtiden går til himmels for det!
KommersK
23.03.2022 kl 11:42 3968

Takk. Dette vet jeg ingenting om.
Men vi går spennende dager i møte. Blir REC bare en trade-aksje for deg nå?
Dolly
23.03.2022 kl 11:43 3973

KIR har gjort svært gode penger på rec og ønsker sikkert å cashe inn her. Kjøpte ikke han for 1-2kr?
Dolly
23.03.2022 kl 11:47 3959

Ja det tror jeg. Mulig jeg blir sittende med noe, men langt mindre. Har allerede solgt. Kjøpte tilbake noe på 17.5 ca for "å være med". Ble litt usikker på den tilbudsplikten, om det kunne utløse bud på 20kr, men ser ut som de er rett under grensen. Altså, rec kan sikkert gå til 30kr med HS også, men må jo veies opp mot å legge penger andre steder. Ikke noe all-in i recsi fra meg.

Grunnet blant annet jobb har jeg gått mer over til å trade US aksjer. Passer bedre for meg akkurat nå, samt at det er store bevegelser og mye volum. Har tradet muln, bbig, baba, rmed, nile etc i det siste. Kan gjøre 50% på en kveld liksom. Gjorde blant annet 100% på rmed på noen dager når den spiket. Helt sykt. Da blir det litt stusselig å komme tilbake til ose og juble for 5% :D
Redigert 23.03.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
KommersK
23.03.2022 kl 11:49 3961

Rett over 1,5, vel? Gjort enorme penger, ja. Men jeg kjøper ikke den forklaringen om at han selger seg ut for å finansiere andre prosjekter. Jeg tror bare at han ikke fant det bryet verdt å fortsette med REC. Kanskje blir det fullt fokus på Cognite og Aize nå. De skal forhåpentligvis på børs de også.
Dolly
23.03.2022 kl 11:54 3934

btw stort volum på 18kr igjen som sikkert skal plukkes ;) Tipper rec blir fin å trade de neste dagene med bra volum og mange storposter å trade mot.
Redigert 23.03.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
KommersK
23.03.2022 kl 18:13 3542

Da sitter jeg bare igjen med usle 10k aksjer. Solgte dermed nesten alt av longposten også på 17,99(takk, Dolly). Med solid fortjeneste, heldigvis. 95k aksjer er ute nå. Hadde snitt på 16,20. Så valgte gevinstsikring.
Vet ikke hva jeg gjør nå. Må nok tenke meg om i et par dager. Kanskje finner jeg andre jaktmarker. Kanskje øker jeg i Aker. Det er jo en utbytteaksje også. Angrer selvsagt ikke på nedsalget i REC enda, men det kan jo fort komme.
Blir antagelig bare trading når det gjelder REC fremover for min del nå. FOMO er helt minimal.
KommersK
24.03.2022 kl 00:47 3299

Nå har jeg lest gjennom det meste av det som har vært skrevet på FA-forumet i dag.
Og de leser faktisk her inne også, selv om trading interesserer dem midt i ryggen. De vanlige beskyldningene om back-trading, løgner osv, dukker selvsagt opp igjen hos et par av de forventede noksagtene. Intet nytt der.
Ei heller forbauselsen over at kursen er alt for lav(hver dag, i absolutt alle aksjer på Oslo Børs, og sikkert resten av verden). Også stor overraskelse og vantro over at noen i det hele tatt selger, og at kursen går ned på 16-tallet igjen. Dem om det. Haussing mangler det aldri på. Gjelder også de aller fleste aksjer/aksjonærer.
Og det er mulig jeg tok en feil avgjørelse da jeg solgte meg nesten helt ut på 17,99(ja, faktisk). Stakkarslige 10.000 aksjer igjen. Vi som kjøpte pga KIR og selger nå(med grei fortjeneste) pga KIR, er tydeligvis idioter. Det skal de få lov til å mene. Men det er altså min avgjørelse. Jeg sa jo at jeg skulle være long med en stor post her, men det var under forutsetning av at Røkke-folket var med på laget. Beklager at jeg ikke presiserte dette bedre. Hadde de fortsatt REC-reisen så hadde jeg også gjort det.
Neste trekk blir da å følge utviklingen i denne saken/aksjen. Kanskje gjør jeg comeback, kanskje ikke. Utviklingen blir nesten enda mer spennende nå fremover.

PS: Lurer forresten på om backtrade-påståerne virkelig vil at alle skal legge ut alle kjøps- og salgsposter vi legger inn hos våre meglere? Også endringer? Ønsker dere det? Kommer i tilfelle til å bli en lang og særdeles uvelkommen tråd. Har jo gjort det noen ganger, da med null respons...
Redigert 24.03.2022 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2022 kl 01:09 3276

Det man ikke forstår frykter man. Slik tolker jeg sinnet og frustrasjonen fra en del forumdeltagere. Noen selger jo vitterlig aksjene sine, og slik går prisen ned. Det er ikke som at vi tradere har en stor DOWN-knapp vi sitter og klikker på sammen for å dra kursen nedover, men det virker jo nesten sånn på enkelte. Jeg klarer ikke engang helt forstå hvordan de faktisk mener vi skulle kunne gjøre spesielt utslag i kursen. Ingen forståelse for hvordan børs funker.

Påstandene om backtrading er sære. De fleste her inne har jo til og med gitt beskjed om hvor de kommer til å legge kjøp i forkant. At noen mener det allikevel backtrades får stå for deres regning. Hva de mener man skulle fått ut av det hele er enda mindre forstålig. Tror de virkelig at det som skrives på FA-forumet slår ut på noen som helst måte i kursen? Er det slik at de tror drøssevis med aksjonærer selger fordi Dolly melder at kursen antageligvis skal nedover basert på tekniske indikatorer? Det er enten helt fantastisk mentalgymnastikk, eller så er det ren idioti på høyt nivå. Jeg vet ikke engang hva jeg mener er verst...

Ettersom det som skrives her inne tydeligvis betyr så masse: Rec til kr 15,10 innen fredag 1. april. Hvorfor? Selvoppfyllende profeti nå som det er skrevet her selvsagt. Sorry, folkens! Skal skrive at den skal opp neste uke slik at stemningen blir bedre!

Edit: Bare for å ha det på det rene. Sitter fortsatt på litt over 10k aksjer og ca 8% i cash til trading. Ingen forandring der.
Redigert 24.03.2022 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2022 kl 09:58 3100

Jeg bøyer meg i støvet for den der... Har du kjøpt deg inn igjen på 15.50??
Dolly
24.03.2022 kl 10:06 3101

Ikke lest i alle rec-trådene her, men var raskt innom på morran i går og skrev "Grattis longs" i en tråd Jeg trodde jo da at kursen skulle kraftig opp og videre opp slik som sist HS kjøpte. Eneste jeg har skrevet på andre tråder i det siste. Synd med alle disse beskyldningene, ønkser jo at longs skal få godt betalt for tålmodigheten.Tydeligvis likte ikke markedet at Røkke gikk ut, selv om HS kjøpte for 20kr. Litt overraskende at den faller så hardt. Mulig overreaksjon?

Longs må huske at herjingen nå er større aktører og ikke små retail-tradere. Vi har minimalt å si for kursen når volumet er som nå. En del selger seg kanskje ut, men poster på 4-500k og mer er ikke mannen i gata. ML vil åpne og de som tror på det fundamentale må jo bare sitte. Som kommers er fomo nå helt minimal for min del og rec vil forbli en traderaksje en stund til i hvert fall. Longs kan jo håpe HS vil gjøre endringer. Type bytte navn og flytte til US børs? Jeg vet ikke men HS har en plan og de har penger og et navn. På sikt blir det sikkert bra.

Kommers, lar du trader-tråden stå åpen? Jeg kommer sikkert til å være innom nå og da.
Dolly
24.03.2022 kl 10:20 3087

Vow denne fortsetter bare å falle. Kjøpte nettopp på 15.39, kursen er nå 15.22.. Hva skjer :D
KommersK
24.03.2022 kl 10:22 3122

Nei, jeg har ikke kjøpt noe enda. Vet ikke hvor den skal, og jeg fulgte som sagt Røkke da jeg kjøpte. Misliker sterkt at han er ute. Hanwha har jeg ikke noe forhold til.
Så jeg sitter nok på gjerdet en stund til. Kan gå både til 13 og 20 de neste dagene for alt jeg vet.

Og med det samme jeg er her: Jeg skjønner ikke at så jævlig mange skal legge seg borti hva andre aksjonærer gjør. Hvorfor i all verden? Hvilken interessa har det. Hvis caset er bra nok, så vil jo aksjen gå oppover helt av seg selv.
Og det evinnelige maset om kursmanipulasjon... Spar meg. Det er ingen som greier ''å holde en kurs nede'' over tid.