Trading i REC

KommersK
RECSI 19.11.2021 kl 21:49 300802

Jeg har vært og er fremdeles ganske tungt inne i REC. Har prøvd å utnytte svingningene til fulle, og i denne aksjen er ikke det spesielt vanskelig. Den går jo ofte flere % fra dag til dag. Fylte på så godt jeg kunne da den var nede og besøkte 12- og 13-tallet. Havnet til slutt på ca 70.000 aksjer. Litt mer enn jeg hadde tenkt, men pytt, pytt. I dag er jeg selvsagt svært fornøyd med det.
Vet liksom ikke hvor den skal over helga, men regner med en liten dipp før neste avstemning. Da skal det selges noe. Så regner jeg med det tar noen dager før annonsering av ML-åpning. Tror på en dipp mellom de to hendelsene også. Det skal forhåpentligvis også utnyttes til tilbakekjøp.
Hvordan ser dere på dette? Alle bør jo prøve å tjene mest mulig, er det ikke derfor vi driver med dette, da?
Ser jo at en god del av aksjonærene her inne skal sitte i evigheter uansett, og har tildels skyhøye kursmål. Noen skal vente til tresifret med å selge noe som helst... Dem om det. De trenger jo ikke delta i denne tråden, eller interessere seg for svingninger i det hele tatt på flere år...
Men dere andre, del gjerne deres tanker om når hvor denne skal, og hvordan det er lurest å trade.

Jeg skal i hvert fall drive aktivt, og jeg kan ikke tro at jeg er den eneste. Kanskje vi får samlet en smart og konstruktiv gjeng her inne. Hva var vel livet uten litt spenning??

Lykke til alle sammen, uansett hva dere velger å gjøre.

Redigert 07.06.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Dolly
03.02.2022 kl 11:22 8676

Ligger i en kort kanal med støtte 14.3 ca og motstand 16. Closet 15.9 i går håpet jeg den skulle gjøre nytt forsøk på 16 og 16.5. Klarer den 16.5 er neste motstand ca 17.3 (og brudd opp der inn i lang kanal mot 20). Det skjedde jo ikke foreløpig. Den har noe støtte her rett over og under 15. Lite news fra selskapet og da vil den nok sprette opp og ned som den gjør. Får håpe de får fart på ting i uniten med avgjørelser som kan gagne rec og hanwah. I mellomtiden er det ikke så mye å gjøre annet enn å forsøke noen trades og se på andre aksjer.)
KommersK
03.02.2022 kl 11:42 8605

Adrenalin, ja. Det gir et skikkelig kick dette. Og sånt trenger jeg nok mer enn andre...
Solgte masse på snitt 15,80 i går, som sagt, og kjøpte tilbake under 15,2 nå. En herlig følelse, rett og slett! Bra jeg sov lenge... Kanskje jeg hadde handlet dyrere ellers. Hadde tatt av longpotten også. Kjøpte for hele trade-potten også nå på 15,16. Etter at fallet flatet ut. Foreløpig. Disse svingningene i kursen er fanden meg umulig å bli klok på. Men det ante meg jo at den oppgangen i går var skjør, ettersom den kom uten spesifikke nyheter.
Av og til stemmer magefølelsen. Og det er jo den vi til syvende og sist må stole på når det gjelder trading. I hvert fall jeg som gir fullstendig beng i absolutt alt som heter charts, støtte, gjennombrudd, såkalt ''testing'', kanaler osv. Da er magefølelse og analysering/vurdering av kursbevegelsene og nyheter/rykter det jeg sitter igjen med som verktøy.
Enhver må finne sin greie, hvis man ikke bare vil høre på andre. Kan jo funke det også.

Nå kan den gjerne gå opp igjen. Og det sier jeg vel for oss alle nå.
Redigert 03.02.2022 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:55 8581

Jeg venter stadig på flere midler dessverre, men vi har tatt en beslutning om å endre "spareprofilen" vår noe for økt eksponering i aksjemarkedet, med mulighet for å utnytte en eventuell nedgang i markedet.


Det har vært stressende å se kursen være innom 12, 13, 14, 15, og 16 tallet mens jeg venter.
Så for min del må den gjerne falle videre i noen uker til... ;-)

Jeg legger også en liten pott til side dersom kursen skulle falle etter Q4 med eventuelle stive strømpriser for Butte og ingen reforhandlinger enda osv.
Dolly
03.02.2022 kl 12:04 8622

Magefølelse fungerer fint det kommers.:) Ikke godt å bli klok på den her. Bevegelser på 5-10% uten noe spesielt nytt fundamentalt er voldsomt.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 12:07 8608

Absolutt. Jeg følte som deg at gårsdagens oppgang var skjør. Jeg luktet en mulig rød dag allerede i dag, men hadde egentlig mer tro på i morgen eller mandag. Som deg sov jeg også lenge - endte med å havne på fylla med gutta... - og våknet på low 15,09. Luktet at dette var en mulig bunn og forsøkte først 15,10 før jeg fikk tilslag på 15,15. Ser jo nå ut som jeg kunne handlet enda noen øre lavere, som som du har påpekt er det dumt å jakte drømmetrades.

Grunnen til at jeg spør om det tekniske er at jeg er sikker på at det har en solid påvirkning på kursen. Som Dolly sa finnes det støtte både over og under dagens kurs. Da tror jeg trading skjer innenfor disse nivåene om det ikke skulle oppstå noe spesielt. Jeg anser det som viktig for å definere en mental range for hvor jeg skal trade innenfor. Om vi nærmer oss støttenivåer vil jeg være mer på vakt ovenfor større kursendringer. Magefølelsen styrer, men bruker altså denne infoen til å forsøke å ikke tråkke i salaten.

Har en følelse av at vi får får ny oppgang enten i morgen eller mandag.
Nsxnsx
03.02.2022 kl 12:30 8638

He he...mitt forsøk på trade ble heller mislykket. Burde hatt is i magen.

Trodde også at 15.4 og 15.3 var gode påfyllingsmuligheter før i dag.....men for utålmodig- igjen!

Ser ut som jeg må tørre å sitte litt mer en bare noen få minutter på utsiden når jeg først tar en avgjørelse. Lærer hele vei :)
Slettet bruker
03.02.2022 kl 12:43 8686

Det lille jeg forstår av TA ser ut for meg som at vi er på vei til å ta en ny "dukkert".

Men jeg tør ikke handle på mine påstander, så du må ta de med et klype salt :)
Slettet bruker
03.02.2022 kl 13:05 8643

Hold pusten....
Slettet bruker
03.02.2022 kl 15:09 8489

Komisk at den gjorde akkurat motsatt av det jeg fryktet, og ser ut til å skulle gå oppover mot slutten av dagen nå.
Betyr det at den vil falle nå istedet? :)
KommersK
03.02.2022 kl 17:52 8224

Det som er greit med å kjøpe langt nede på 15-tallet, er jo at risikoen for å tape noe særlig på disse kjennes fjern.
Dolly
03.02.2022 kl 18:09 8143

Lurer på tålmodigheten til hanwah her, hvor lenge kan de vente før de må sette i gang med å børste støv av Moses. Det tar jo ganske lang tid å få den opp i full drift. 1-2år før de er på 75-100%?
Slettet bruker
03.02.2022 kl 19:01 8022

Nei. Det tar ca. 9 måneder å gjenåpne fabrikkene. Så blir avgjørelsen tatt i dag, vil det ta fra 9 - 12 måneder før ML er oppe i drift med gradvis kapasitet pga. begrenset med etterspørsel. Avhengig av kapasitet og etterspørsel vil REC ha muligheten til å øke kapasiteten. REC kan være i 100% drift innen utgangen av 2023/tidlig 2024, dersom etterspørselen er der. Alt er avhengig av etterspørsel. Det er ikke slik at det vil ta opp til 2 år å få ML i 100% drift, hvis etterspørselen er der. Det tar bare mye tid å gjenåpne fabrikken fra scratch igjen, siden fabrikken har vært nedstengt siden 2019.

Jeg antar at Hanwha venter på avgjørelsen som blir tatt om noen dager og tar avgjørelser deretter. En ting er sikkert, de spyttet ikke inn 1.5 milliarder kroner og KUN satset på politiske tiltak for at de skal få skapt verdier. Plan A. er nok å få politikerne til å løfte litt på seg, men jeg antar at de har en Plan B. klart. Har de ikke det, fortjener de å gå konkurs og hadde aldri blitt det maskineriet de er i dag.

Alle bedrifts eiere her (spesielt AS, tenker ikke så mye på enkeltmannsforetak) vet at INGEN kjøper en del av et nytt bedrift uten å vite konkret om blant annet ulike kalkyler, plan, budsjettering, faktisk oppnåelse og det er normalt å få innsyn før man kjøper opp 16% av et selskap til 1.5 milliarder kroner. Hanwha vet nok mye, mye mer enn oss. De var villige til å betale 20kr per aksje (33% over markedspris), fordi i deres syn er dette en inngang som vil skape fremtidige verdier for deres konsern. Vi små aksjonærer fulgte etter, men det var bare kortvarig. Så fort Hanwha viser seg frem i REC med styrke og vilje, så kan moment, det psykologiske aspektet og aksjekurs endres 360* på kort tid.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 19:10 7995

Forresten, til dere tradere; lønner seg alltid å følge med over dammen i USA, spesielt i uker slik som vi er i nå. Akkurat nå har de største selskapene verden over kvartals presentasjoner. Det har vært noen presentasjoner som har vært vanvittige som også er årsaken til at Nasdaq gikk opp så mye siden fredag, men nedgangen til Paypal, Facebook og Spotify var nok til å dra ned tech sektoren og føre til en liten korreksjon. Naturlig det, når de største selskapene i blant annet SP500 faller med 20% hver. Jeg mener at Amazon også skal ha rapport, etter stengetid i dag. Avhengig av hvordan det går der, vil det nok sette retning på makros i morgen. Bare synd at RECSI ikke går opp når nasdaq går opp, men faller dobbelt så mye hver gang det er rødt. Faktisk, det er ikke synd, det er litt morsomt når jeg tenker meg om.

Hvis man er inne i TA og tror på det, så bør man ta analyser av spesielt SPY (SP500) og Nasdaq. Resistance lines. Hvor support er. Tror det er mye å lære derifra. Jeg tror at TA er viktig, pga. det psykologiske aspektet dette har på mennesker og at det nesten blir en selvoppfyllende profeti.

Redigert:

Before open i dag:
Nokia, Cigna, Shell, ABB, Honeywell, Lilly, ConocoPhillips, Merck.

After close: Amazon, Ford, Snap, Pintrest, Activision, Fortnet, Unity, Skyworks, Gopro og Skechers.

Jeg kommer til å følge med på blant annet Amazon, Snap og Ford.
Redigert 03.02.2022 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Dolly
03.02.2022 kl 19:39 7926

Takk for tilbakemelding uchi:) Jeg følger med på us, trader der også i perioder. Stort sett bare daytrading for min del så da har ikke indeksene noe å si for meg. Det er den store fordelen med å daytrade. Nå har jeg også en long pos i Rec som jeg tenkte å sitte med til det blir en avklaring her. Drøyer det voldsomt lenge må jeg revurdere
Slettet bruker
03.02.2022 kl 20:45 7698

Holy shit! Nasdaq ned over 3% nå. Går nok sydover i morgen ja. Nye muligheter til påfylling.
Dolly
03.02.2022 kl 22:38 7441

Endte over 4% ned. Mulig ose blir redda av olja og amazon. Futures burde snu opp. Uansett, kan fort bli en tung dag for Rec. Virker helt frakoblet indekser noen ganger.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 22:48 7430

Amazon og Snap leverer som bare det. Amazon opp 20% AH og Snap opp 50% AH. Virker som om dette vil redde Nasdaq og vi bør se en kraftig bounce opp i morgen på makros.
Redigert 03.02.2022 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
komponisten
03.02.2022 kl 22:51 7477

Vi har fått se til dels store kursutslag på noen av selskapenes kvartalspresentasjoner i det siste - - - - - Sist nå i kveld der jeg ser Ford ned cirka 4%, Pinterest opp cirka 27%, Amazon opp cirka 18% og SNAP opp hele 55%!!
Slettet bruker
04.02.2022 kl 12:06 7024

Så ikke for meg grønn dag i dag, men man tar det man får. Har planlagt exit på 15,15-posisjonen rundt 15,75 eller 15,95. Tallene er bare "tatt ut av luften", men der vil jeg være fornøyd med økning av antall aksjer og senking av gjennomsnitt. Forsøker å sette realistiske tall for at tradene faktisk skal gå inn. Viktig å ikke bli for grådig tenker jeg. Mest sannsynlig blir det kanskje først salg igjen tidlig neste uke dog.

Mulig det vil være små-risky å sitte ute med 20% over helg mtp mulig kursoppgang på section 201-forlengelse, men jeg tror ikke egentlig det blir noen trigger annet enn best case kortsiktig. Markedet har dårlig hukommelse, og det virker som ML er den eneste reelle triggeren om dagen. (Kanskje sammen med BBB/WA-tax initiative)

Edit: Basert på TA fra Sirbalo[1], så tenker jeg egentlig bare å sitte inne nå for å se om ikke vi får en spike oppover neste uke. Som fjellvettreglene sier: Lytt til erfarne fjellfolk! Som blodfersk trader tar jeg med meg alle faresignaler jeg kan og spiller heller safe than sorry.

God helg folkens!

[1] https://finansavisen.no/forum/thread/140144/view/4224749
Redigert 04.02.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 15:49 6787

Bør være rekyl opp i dag. Resultatene til AMZN er helt vanvittige og vi må huske at AMZN står for en STOR andel av Nasdaq (6-7% tror jeg). Samtidig imponerer Snap! Dette bør fjerne en del frykt. Det er Metaverse som flopper, ikke alle andre i samme sektor. Tror USA vil fortsette ganske høyt opp i dag og ta igjen litt av tapet i går.

Blir det en bra avslutning i USA i kveld, samtidig som Asia har gått opp, så bør det bli bra i neste uke for oss. Vi har jo tross alt også fått oppdatering på flere ulike elementer i dag, selv om ingen har lagt merke til dette ennå (se de andre trådene). Folk vil nok ha mer tid i helgen til å fordøye dette. Ingen kapital å spytte inn i dag, men spent på å se om min trading teori fremdeles vil treffe til mandag. Gøy å "paper trade" litt, hehe.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 16:53 6739

Jeg fikk midler tilgjengelig på konto akkurat 16.00 i dag, og rakk 30k aksjer for utrolige 15.35,- aksjen.
Det hadde jeg aldri trodd i desember....

Jeg ser at det gikk 750' aksjer i sluttauksjonen også i dag.

Mønsteret denne uken har mildt sagt forvirret meg, med noen voldsomme jafs uten at kursen har rørt seg nevneverdig.

Håper at neste uke blir mer forutsigbart igjen..
Håper forøvrig også at shorten øker/tviholder på posisjonen sin frem til neste melding/kursmål-justering ;-)

Men har mer liggende klart i "krigskassa" jeg også denne gangen, hvis vi mot formodning skulle være så heldige og se 12-13-tallet igjen, etter Q4 f.eks...
KommersK
04.02.2022 kl 17:28 6685

Fikk ut tradepotten på 40-tallet i dag, etter å ha overnattet i minus. Kjøpte jo på 15,16, så godt fornøyd med dagens oppgang.
Må bli enda flinkere til å konse kun på trading med denne potten, og drite i at det er akkurat REC. Blir så jeg tenker lengre frem uansett. Virker ikke på dere som jeg er alene om å slite med dette. Denne skal jo ikke ha noe med longposten å gjøre. Så var det å få overbevist hjernen sin om dette, da... FOMO herjer.
KommersK
05.02.2022 kl 16:04 6382

Nå skal jeg ikke driste meg ut på noe tips om hvor kursen skal til uka, men det fine med trading sånn sett, er jo det ikke spiller noen særlig rolle hvor aksjen skal. Det gjelder kun å treffe på nedgang(salg/tilbakekjøp) eller oppgang(kjøp/salg) i et kort tidsintervall.
Men jeg tror, som de fleste andre; at den jo skal bevege seg litt opp mot Q4, basert på forventninger om positive signaler. Ikke sikkert det kommer noen, men selve troen vil nok være positiv for kursen uansett. Derfor tror jeg at det ikke er noen stor fare i å sitte med (for) mange aksjer frem til da. Hvem vet etter det... Men for min del synes jeg det blir lettere å trade når man har en forventet liten spike i kort horisont. Mindre fare for å drite på draget.
Bare som et lørdagsinnspill.
Dolly
05.02.2022 kl 23:37 6196

Tror du har mye rett i det. Normalt går kurser på forventninger. Vet jo aldri med Rec men for hver dag som går er en dag nærmere avklaring ML, og det er alltids noe forventning til news rundt tider for Q og videre guiding. God lørdag:)
Slettet bruker
07.02.2022 kl 11:31 5783

Det gikk kjapt opp til kr 15,82 HOD før den datt ned til 15,60/50-nivået igjen. Det ga meg forhåpninger om litt større bevegelser i dag, men virker som ting har stabilisert seg. Relativt ok volum i denne perioden. Ytterligere short-inndekning kanskje?

Uansett. Har et håp om å selge mot kr 15,90 i dag. Får se om vi ikke får en sedvanlig spike mot kl 14:00 ish. Håper på salgsnotifikasjon mens jeg lufter bikkja.

Tanker for dagen?
Redigert 07.02.2022 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Dolly
07.02.2022 kl 11:39 5754

Kjøpte litt rundt 15.50 og la på salg rett under 16, men ser den har falt tilbake. Vi får se utover dagen ja, men venter mest på avklaringer på veien videre for rec.
KommersK
07.02.2022 kl 12:05 5697

Innbiller meg at den nye bunnen inn mot Q4 har steget til ca 15,4 nå. Satser i hvert fall penger på det....
Kjøpte altså på 15,40-tallet nå. Ikke redd for å brenne inne med kjøp på disse prisene. Baserer meg på at den siger til 16.5+ mot Q4. Sånn vurderer jeg fortsatt de neste to ukene.
Redigert 07.02.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Dolly
07.02.2022 kl 12:25 5652

Tenker det samme kommers. Ingen vet hva de vil guide og om de evnt slipper noen news rett før q4. Jeg vil i hvert fall ha en posisjon nå som vi vet at selskapet må si noe ifm q4. Så tar jeg det derfra.
VanDiemen7
07.02.2022 kl 12:57 5552

Teknisk hadde en close over 15,7 vær bra nå. Første omgang må 16,5 bekjempes, og etter det er veien oppover banet ut.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 15:21 5290

Virker jo nesten mer som at det ble satt ytterligere short i dag enn at det var snakk om inndekning. Voleon er iskalde, det skal de ha.
Dolly
07.02.2022 kl 16:22 5236

Jøss hva har skjedd her. Burde jo egentlig ikke være overrasket, er jo Rec men.. ble noen flere aksjer på 14.9. Slutter å kjøpe nå. Begynner å bli litt lei den aksjen her nå. (Annet enn til trading). Holder longposten til over q, men vurderer sterkt å selge alt. Er mye annet som frister mer
Slettet bruker
07.02.2022 kl 16:32 5212

Jeg la inn to poster på starten av dagen uten å forvente at noen av dem gikk inn..
Jaggu fikk jeg kjøpt 5k til nå helt på slutten 👌

Lurer på hvor mye som gikk i sluttauksjonen i dag
KommersK
07.02.2022 kl 17:36 5099

Jeg tok skammelig feil da jeg innbilte meg at det var et nytt foreløpig gulv på rundt 15,4. Men jeg kjøpte mer under det. Nå velger jeg å sitte med alt, for jeg tror faktisk dette er skambillig. Regner med en liten RECyl de neste dagene. Men sikker er jeg absolutt ikke. Kan aldri være det i denne aksjen.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 18:14 5091

Jeg innbiller meg at det er dette som gjør handlene til voleon så effektive. Jeg tenkte akkurat som dere, men det tok ikke lang tid med optimisme før kursen falt på ny.
KommersK
08.02.2022 kl 10:16 4592

Fikk handlet på 14,8 nå. Trodde ikke vi skulle få se 14-tallet igjen, men måtte benytte sjansen da den kom tilbake.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 10:48 4484

Hadde jo vært veldig stas om jeg solgte på 15,75 i går. Jeg hadde regnet på gevinsten, ble grådig og ville heller selge mot 15,90. Der hadde uansett i så fall bare vært ren flaks om jeg hadde fått til den traden, men man tar jo med seg lærdommen. Lærdommer er det allikevel mange av, og de kan gjerne være motstridende. Per nå har jeg innsett at jeg ofte kjøper/selger for tidlig, men at man også må leve i den virkelige verden og faktisk få eksekvert tradene sine... Vanskelig balansegang altså.

Drøyt hvordan aksjen kan falle enda 50 øre fra gårsdagens allerede lave nivåer. Forstå det den som kan.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 10:57 4430

Jeg legger inn en ordre på 14 blank i dag.
Tenker å gjøre det samme helt ned mot 10 hvis det skulle gå så langt.

Så selger jeg muligens noe på neste store "spike", (eller nære Q4) for å realisere litt til 2022, hvis det mot formodning skulle være ørkenvandring i et år til.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 11:30 4305

Jeg avventer med ytterligere kjøp til vi ser 13kr og deretter vil jeg nok laste opp for hver krone vi går ned for long posten min. Ingenting overrasker meg med aksjekursen lenger når det gjelder REC.

Jeg vurderer også å begynne å trade med 80 - 100k aksjer og resten står stille, kan fort bli litt penger av dette også. Kommer ikke til å rekke daytrade pga. jobb, men jeg ser for meg at swing trading er fullt mulig. Jeg mener at vi bør være i bunn av nedgående kanal og at det kan være oppside mot 17 - 20kr derifra hvor det kan være greit å realisere gevinst (med mindre det kommer faktiske nyheter, da lar jeg det stå). På tide med å være en mer aktiv investor og forhåpentligvis øke trading statistikken min. Ingen vits å stå musestille i en periode som vi befinner oss i nå. Hvis ikke selskapet kommer i gang fortløpende, endrer jeg min egen strategi sånn at jeg kan tjene litt på disse svingningene, fremfor å stå dønn stille og gå opp og ned annenhver dag. Oktober 2020 ble emisjonen utført. Vi er i februar 2022. På tide at ledelsen tar seg sammen og gir oss mye mer. I mellomtiden må vi bare forvente 20% opp en måned og 20% ned måneden etter. Er ledelsen sin feil, fordi de nekter å si noe mer enn det som er lovpålagt.

Hvorfor får vi vite at Grant County at REC søker utvidelser eller at to seriøse aktører er i sluttfasen med å etablere seg der, fremfor at REC nevner det selv? Kanskje REC skal leie meg i en måned eller to for kommunikasjons kurs.
KommersK
08.02.2022 kl 12:48 4170

Ja, de trenger nok et kommunikasjonskurs(ett ord). Utrolig lite som kommer derfra frivillig...
Men vi får jo håpe og tro at oppgangen kommer en gang, ellers går vi på smeller alle mann.
Absolutt lurt å svingtrade hvis man har litt teft. Vet du sitter på utrolig mange aksjer.
Det kommer nok straks adskillig bedre dager enn dette.
Dolly
08.02.2022 kl 13:12 4240

Er nok en del slitne aksjonærer i Rec som har sitti på opp og ned og opp og ned igjen.. Ser for meg at dersom det skulle komme et drag til 20+ vil en del kaste kortene og vente på ny dipp eller se etter andre steder å investere de pengene. Typiske er jo at hvis den går opp igjen så bare fortsetter den videre opp denne gangen. Men sånn er livet på børs.