Energikrise???

suspekt
ENERGI 22.11.2021 kl 21:37 3265

Det kan bli enda dyrere strøm i vinter en mange tror. Får vi en kald og tørr vinter, og lite tilsig i vannmagasinene, som allerede er kraftig nedtappet, da kan vi få et stort problem , allerede til våren(les dyrt problem)
Vannmagasinene er tappet alt for langt ned allerede, gambling, og sikkert fristende når salg til utlandet gir så mye penger i kassen. Statkraft har rekordinntekter, men etter den søte kløe osv.
Det kan bli krise av dette.
Alle skal ha elbiler slik myndighetene vil, men de har ikke hengt med i planlegging av ny produksjon av strøm.
Samtidig vil noen elektrifisere sokkelen i tillegg??
Det tar tid å bygge både mer vannkraft og vindkraft.
Olje og gass kan få en ny gulltid, enten man vill eller ei.


suspekt
23.11.2021 kl 00:38 3190

Det er bare å samle så mye ved som en kan, kjøpe gass kokeutstyr, og mye stearinlys, dusje en gang i uka i max 1 min.
Bygge ut mer vannkraft kan ta mange år, likeså vindkraft av noe betydning.
siddis
23.11.2021 kl 07:18 3094

Biden, med Kina og Japan bruker strategiske oljelager, viser hvor ille situasjonen er. Denne strategien vil imidlertid bare fyre opp oljepris enda mer, pisse i buksa for å holde seg varm taktikk?

Fremtiden blir ikke mulig uten atomkraftverk.
De mest håpløse optimister tror på hydrogen ( produsere 3 kWh for å levere 1 kWh).

I Norge er også mange som tror solceller skal være redningen, 800 - 1000 soltimer/år. 80 % produksjon på sommeren...... miss match kalles dette.

Hovedårsak til energikrisen er ikke teknikk, det er politikere, lobbyister.
Anywhere
23.11.2021 kl 08:05 3033

Tja, lurer på hva som skjer når strategiske lagre skal etterfylles igjen, aircons skal kjøle ned den rike verden og full kjøresesong med forsøk på å innhente leveringsetterslep etter corona....kan tenkes det skal pisses mye i buksene en tid, men gjett om det backfirer....
suspekt
23.11.2021 kl 08:06 3022

Forbruket av strøm vil øke formidabelt de neste årene. Alt skal over på strøm, biler, skipsfart, varetransport, anlegg, cruise skip i alle havner. Det finnes ikke grenser. i Sverge har de ikke en kwh til export før i 2030. De fleste land i eu har ikke lagt om til elbiler ennå. de meste av existerende linjenettet er underdimisjonert.
Enig med dei siddis, atomkraft vil tvinge seg frem, og er også en fornuftig løsning.
Møkki
23.11.2021 kl 13:50 2927

"... USA frigir 50 millioner fat olje fra reservene sine for å dempe prispress ..."

Jøsses, "good job" !
Dekker vel sånn ca. en halv dags forbruk world wide.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/98553

suspekt
27.11.2021 kl 23:25 2762

Energikrisen blir mest sannsynlig mye større enn mange tror. Nå er elprisen mange steder 3-4 kr kwh. I nordnorge er også prisen økt mye. Det er vinter og lite tilsig i vannmagasinene, likevel fortsetter eksporten fordi de får så godt betalt. Det hele er så skakkkjørt mht reserver at det henger ikke på greip. Samtidig oppfordres alle til å kjøpe elbil. Mdg foreks vill heller ikke bygge ut hverken vind eller vann. Politikken henger ikke på greip. Noen som har stemt mdg som har en god løsning???
Slettet bruker
28.11.2021 kl 00:01 2709

Det er jo små penger uansett om strømregninga er 2000 i mnd eller 6-7 tusen. Skjønner ikke alt gnålet. Akkurat satt på varmekablene i oppkjøringa da det snør litt lett ute.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 00:42 2639

Hvis mann har mulighet og ønsker å gardere seg mot høye energipriser mener jeg at det er smart å kjøpe aksjer i Cloudberry. Er sterk i troen på at Cloudberry blir en kraftgigant og aksjen er både uforståelig og latterlig lavt priset. Det kommer den neppe til å være særlig lenge. Når det gjelder Mdg (og en del andre partier) er det et stor paradoks at de er imot vindkraft samtidig som de ønsker å fase ut bensin og dieselbiler så fort som mulig til fordel for elbiler...
Slettet bruker
28.11.2021 kl 01:00 2610

Har du seriøst ikke selvregulering på kablene i 2021? Kanskje på tide med en oppgradering av innkjørselen.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 01:03 2606

Problemet med cloudberry er at de har/får mye små kraftverk i vassdrag som knapt har vannføring vinterstid.
At vannkraft i det hele tatt blir kalt grønt er meg uforståelig. Hva blir grønt av uttørkede bekker og elver?
vicktor
28.11.2021 kl 01:40 2558

Silverbutt
"Hva blir grønt av uttørkede bekker og elver?"
Her må jeg kanskje oppdatere dine kunnskaper litt.
I våre elver, hvor det er kraftverk, så har vi noe vi kaller " minstevannføring".
Det er et regelverk som sier at det skal renne vann i elvene, for å beholde den biologien som finnes i elvene.
Ofte så er det bygd et vannløp som går utenom slusene for å ha denne minstevannføring i elvene.
Det som er merkelig med dette er at dette vannet IKKE blir brukt til å produsere EL kraft.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 02:03 2531

Du fikk for så vidt et svar av Viktor men er litt enig med deg i Cloudberry for min del gjerne kunne kjøpt/ bygget noen få større kraftverk fremfor mange mindre...At det er så lite vannføring i disse elvene vinterstid er jeg imidlertid ikke så sikker på. Mange av de mindre kraftverkene er lokalisert på vestlandet hvor vinteren er fuktig og mild. Dette er uansett et selskap med store ambisjoner og fikk nylig øket sin kredittfasilitet fra 700 mill til 1,9 mrd med mulighet for ytterligere 500 mill av Sparebank 1 gruppen. Dette er en endelig bekreftelse på at kapitalsterke krefter tror på det Cloudberry driver med
Redigert 28.11.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 02:14 2517

Å se verdien på mine aksjer i Cloudberry gå mangegangeren (som jeg tror de kommer til å gjøre) er min strategi mot betydelig høyere strømregninger i årene som kommer...
Slettet bruker
28.11.2021 kl 12:40 2348

https://www.cloudberry.no/om/var-portefolje?status=in-production
Cloudberry har 19 strømproduserende produserende "enheter".
En oversikt over hvor mye de har produsert siste uke hadde vært intressant med
tanke på dagen strømpriser .....

Slettet bruker
28.11.2021 kl 13:40 2282

Jeg synes Statkraft burde børsnoteres. Den reklamen de kjører i media hvor de proklamerer at de er litt ditt og er Europas største produsent av fornybar kraft når all inntjening går rett til staten og det norske folk må betale skyhøye priser for strøm, blir bare for dumt når staten nesten ikke gjør noe som helst for å redusere strømregningene til folk. Nei, se til å børsnotere Statkraft og tilby alle borgere av Norge gratis aksjer, litt sånn som gratis vaksine....så kan folk selv bestemme om de vil selge aksjene eller bli med på videre verdistigning...
Redigert 28.11.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 13:56 2240

MDG og andre miljøidioter som ikke forstår en jævla pøkk angående utslipp med mere. Her i byen i dag ser jeg at absolutt ALLE naboene og meg selv sprengfyrer med ved. Det har jeg aldri tidligere sett!!! Ikke rart med dagens strømpriser. Gi billig strøm til Europa ? Faen meg på tide å melde seg ut av EØS, ACER og alt annet dritt. Vi har alt vi trenger her opp eog europa kan ikke klare seg uten oss så de vil handle uansett. Nå Marie LAn skal jeg legge inn på ny vedfyring og alt unødig strøm er slått av og dieselbilen skal brukes lenge dere skal faen ikke lure meg til EL bil når dere nå øker ladeprisene der også. Kjørte en Tesla her om dagen og ble helt ør i hodet. Elektromagnetiske felt så det holder, men folk flest tenker ikke over eller kjenner dette. Hva med barneløshet i fragatten med stråling for noen år siden ? Må ordne meg mer ved til neste år tror det er viktig med å ha et kriselager og ikke bare for ett år av gangen. Gleder meg til oljen stiger over 100 dollar. ALT av investeringer er rettet mot olje og oljeselskaper. Tipper oljen oven 70 igjen alledere til uka når frykten for Sør Afrika avtar.
Redigert 28.11.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 14:01 2221

26 kr for en tur i dusjen melder e24. Blir fryktelig dyrt å spyle seg litt på Mandag...
suspekt
28.11.2021 kl 14:03 2211

Dette handler vel ikke om claudberry. Det handler om uteblivelse av planlagt ny produksjon av strøm. Elektrifisering av plattformer er helt bak mål. For 10 år siden når det ble bestemt å gå over til el-biler, el-ferger, el-varetransport mm, det er ikke måte på hva som ikke skulle være elektrisk. Riktignok ble det satt opp noen vindparker her og der, det blir bare en musepiss i havet. Hele eu mangler strøm på vindstille dager. Statkraft hadde overskudd på 8 MILLIARDER i siste kv. men nå er snart vannmagasinene tømt.
Norske borgere betaler dyrt for denne meningsløse salget av strøm. Vi har hatt kalde tørre vintre før, og kan få det igjen, da blir det ikke noe påfyll i vannmagasinene før mars/april.
Dette kan virke som svartmaling, men kan for bli en realitet.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 14:03 2205

Over 4kr kWh + avgifter og moms i morgen. Blir vel over 5.5kr da. Jeg som trodde jeg tok i med 4kr i januar 2022….
Slettet bruker
28.11.2021 kl 14:11 2181

minusgrader hele føkkings vinteren her vi bor, er vel best å komme seg sørover der en ikke trenger så mye varme i huset for å overleve :)

Aldri vært mer lønnsomt å fyre med kull. Politikere er steingærne alle sammen og da i særdeleshet MDG , SV og RØDT.
Redigert 28.11.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 14:14 2168

Ja. Synd det må bli sånn. Blir 3000L ekstra med eikeved til levert her i morgen. 2700kr levert på døren. Blir mer vedfyring enn jeg så for meg i år.
Redigert 28.11.2021 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 14:19 2145

Handler så absolutt om Claudberry- her kan jeg nemlig betale hele strømregningen og mer til for hele året bare på verdistigningen på aksjene i tiden som kommer (tror jeg i hvert fall)..
Redigert 28.11.2021 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
suspekt
28.11.2021 kl 14:52 2050

Bra for dei BB, men det løser ikke problemet for Norge og EU. Selv om vi nå begynner planlegning av ny kraftproduksjon, så vil det ta år før de kommer i produksjon.
Dette er blitt forsømt over mange år. Diselbilen kan få sin renesanse. Lavutslip disel, den nye euro 7 motoren slipper nesten ut bare friskluft. Strøm er imidlertid løsningen for fremtiden.
Kjørte litt rundt over fjellene i sommer og så med egne øyne hvor nedtappet vannmagasinene var, da begynte jeg å hogge ved.
pengex
28.11.2021 kl 15:39 1965

For noen er det småpenger men for andre litt mer kritisk. Siden du er på ett børsforum burde du ta den. Eller kjøper du stort sett aksjer 4 x markedsverdien
Redigert 28.11.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
CS_invest
28.11.2021 kl 21:36 1736

det er ingen energikrise, men en alvorlig stor flokk fjoldser som har over tid og gang på gang har truffet feile beslutninger.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 22:24 1669

Du har så absolutt et poeng Suspekt- dette ser overhodet ikke bra ut, og ny kraftproduksjon av betydning kommer trolig til å ta lang tid å få på plass ja
Slettet bruker
28.11.2021 kl 23:08 1597

Flere med deg likte ikke det de så jeg bygget mitt eget kraftverk
Mange har solcelle anlegg på taket som er plundrete å komme til med mindre taket er flatt ..
Mitt anlegg står i hagen på plater som flytter litt på seg med jevne mellom rom.
Løsningen er ikke perfekt men billig,effektiv og lett holde ren for snø og annen møkk.

Pimpernell
29.11.2021 kl 20:54 1398

I Cloud's prospekt ifbm. emisjonen i sommer beskrev de et typisk vindprosjektforløp og dets ulike faser fra foranalyse til ferdigstillelse og strømproduksjon, - det tar typisk 7 år.