Torstein Tvenge inne på topp 50 listen i Bergen Carbon !

freddiemercury
BCS 23.11.2021 kl 18:14 76080

Ser at Torstein tvenge når har kjøpt seg inn i BCS
Han har så langt tatt et jafs på 100K aksjer

30. TORSTEIN INGVALD TVENGE (f. 1952) INN +100% 100 000 0,2678%
in2deep
17.12.2021 kl 10:42 4807

Jeg har hele tiden følt at BCS ikke kommuniserer godt nok/på en tilstrekkelig måte, ut til markedet.

Det som bør informeres om, altså konkrete planer ol, kommer ikke godt nok frem, og istedet så er JBS veldig aktiv i andre kanaler med diverse "teasere", som totalt sett får det til å virke noe useriøst.
Inntil videre får jeg fortsette å la tvilen komme JBS til gode, men jeg tror egentlig at BCS hadde vært bedre tjent med å ansatt en skikkelig CEO. Det er ikke alltid at gründer skal bli leder. Gründer bør heller ha en åpen stilling og reise rundt og drikke kaffi og promotere, så får man la en fullblods CEO med tilstrekkelig erfaring kjøre prosessene videre.

Men fremtiden vil vise hva utfallet ble som følge av organiseringen BCS har valgt på ledelse og kommunikasjonsform/-hyppighet/-innhold.
Redigert 17.12.2021 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
17.12.2021 kl 10:43 4813

Jeg tror nok at det du nevner er noe av årsaken til at investorene fortsatt er skeptiske til BCS. Og det er opp til ledelsen i BCS å fjerne denne skepsisen. En del av denne skepsisen kan være borte allerede ved nyttår.
in2deep
17.12.2021 kl 10:52 4785

For å presisere:
hvis det er 400+ henvendelser fra interessenter, og produktet funker - men avtalene uteblir, vel, da er det bare en variabel igjen, og det er prosessen.
Men for alt i verden, det kan være jeg blir tatt kraftig på senga her etterhvert som avtalene begynner å meldes.... jeg er jo fortsatt inne her, så troa er til stede!
rockpus
17.12.2021 kl 10:54 4777

Vi er ganske så enig om potensialet her, men jeg tror likevel ikke at produksjon av CNF vil bidra så enormt mye i å ta ned utslipp av co2. Man kan vel ikke produsere CNF av hele co2 overskuddet..? Men det er uansett en viktig bonus at det faktisk bidrar!
Hovedfordelen ar at selve produksjonen i seg selv ikke øker co2 utslipp, men altså bruker co2 som råstoff, men mest av alt at det kan gjøres så rimelig og lite energikrevende i forhold til konkurrentene.
rockpus
17.12.2021 kl 10:59 4754

Det du minner oss på her, gjør at man kanskje skal revurdere effekten av den kommende nye guiding.
Det blir dermed avgjørende hvor mye som kan beregnes av salg på det åpne marked utenom eventuelle kontrakter. Da har man kanskje noe troverdig å guide på likevel!
rockpus
17.12.2021 kl 11:02 4736

Dette med Digel 2.0 har faktisk gått meg forbi.
Da kan man jo gjøre seg noen interessante tanker. Dersom en suksess her er avgjørende for videre oppkjøp fra Awilco, hva da med forholdet til de 7 selskapene vi har LOI med? Er det ikke sannsynlig at flere av disse også svært gjerne vil få dokumentert effekt av denne nye og mer effektive produksjonen før de bestemmer seg?
Molbre
17.12.2021 kl 11:07 4726

Spørsmålet er ikke hvor miljøvennlig dette er, spørsmålet er hvordan de oppfattes! Alt som hjelper på miljøet blir sett på som positivt, om det er 100 tonn Co2 eller 100000 tonn Co2 som BCS klarer å kutte betyr ikke så mye. Se bare på bilindustrien, en ser kun på utslipp fra bil ikke i produksjonen :-)!
Londonmannen
17.12.2021 kl 11:22 4730

Men det er ikke forbruket av CO2 i produksjon av CNF som vil gjøre susen. Slik jeg forstår ledelsen i BCS så vil den virkelig store effekten av CO2 reduserende effekt være bruken av CNF som tilsetning i andre produkter. Mener CEO har nevnt dette i flere presentasjoner.
in2deep
17.12.2021 kl 11:41 4662

Helt enig.
Selve forbruket av CO2 er så forsvinnende lite at det nesten ikke er verdt å nevne en gang (30 tonn CO2 for å lage 6,5 tonn CNF). Se for deg en aktør som årlig slipper ut 50.000 tonn med CO2...
Men at BCS får gratis- eller sågar også kan FÅ penger, for å ta imot råstoffet for sine sluttprodukter, er uansett vittig da :) I bedriftsøkonomisk teori er jo egentlig dette selvmotsigende, men altså likevel en realitet for oss heldige :)

Men det er CNF'et som er gullet i gråsteinen her.
Slettet bruker
17.12.2021 kl 11:43 4656

RIKTIG,0,2% I verde

RIKTIG,0,2% GREENTECH ECO NANO i verdens betong produksjon,reduksjon 109 millioner tonn CO2.

GG1



RI
Londonmannen
17.12.2021 kl 11:58 4617

Jepp, og du kan høre Sagmo selv uttale dette i en snutt på YOUTUBE dersom du spoler frem til minutt 24r i opptaket.

https://www.youtube.com/watch?v=yQo3skpVxrM
Slettet bruker
17.12.2021 kl 12:16 4575

Jan Børge Sagmo på LinkedIn idag

«The price of EU carbon allowances hit a record high of more than €90 last week, with escalating prices transforming the economics of clean fuels such as green hydrogen and decarbonisation technology.»

Camilla Hodgson and Neil Hume DECEMBER 12 2021

There is no question that the carbon allowances give the decarbonisation technologies a boost. Companies and others understand that the transistion is happening.

Many thinking that the only solution is to get rid of the carbon throughout using CCS technology, this is a true with modifications.

Using #EcoNano as an input in the material the CO2 footprint can be reduced substantially.

Want to know more how to use our green CNF in your product let me or someone in my team know.
rockpus
17.12.2021 kl 14:13 4422

Hva sier resten av "menigheten"?

Er det ikke sannsynlig at en suksessfull ferdigstilling av Digel 2.0 kan være det som flere av selskapene bak LOI-ene venter på før de tar en avgjørelse?

Naturlig at de vil legge minst like mye vekt på en slik bekreftelse av kapasitet som det Awilco gjør?
Hjelpalaus
17.12.2021 kl 14:33 4370

Trenger JBS markedsføre seg på denne måten? Trodde han var den fineste dama på dansegulvet som alle ville by opp?
rockpus
17.12.2021 kl 14:48 4328

At JBS viser slik entusiasme på sosiale medier, betyr ikke at han ikke evner å være dønn seriøs i forhandlinger.
Å ha en leder som er så entusiastisk for sitt eget firma, er jo i utgangspunktet ikke negativt?
urix
17.12.2021 kl 15:31 4281

Hvorfor skal Sagmo dra inn private annliggender i artikkelen, virker jævla amatørmessig, mulig BCS trenger en ny CEO, hvorfor flyr ikke kursen? Jeg tror mange tenker som meg, hvorfor lander de ikke avtaler, når avtalene er signert så kommer pengene, da vil kursen fly!!! De må vise at de leverer, ikke fortelle at de skal levere, For meg var artikelen kun provoserende og irriterende. Snakke om 40 fabrikker når de ikke har en eneste og i tillegg sammenligne seg med Eyde og Birkeland er ganske freidig!!!
MyGame
17.12.2021 kl 15:52 4254

Jeg er tildels enig med deg Urix. BCS trenger ny CEO med tyngde.
rockpus
17.12.2021 kl 15:58 4244

Synes du ser unødvendig mørkt på dette nå.

Dette var en beskrivende og informativ avisartikkel, og ikke en børsmelding.
Optimismen og planene for stor ekspansjon, kan ha langt bedre grunnlag enn vi aner. Sagmo kan f.eks. allerede ha fått klare føringer fra flere LOI-er om hva som skal til for endelig signering. F.eks. som jeg nevnte tidligere: Fullføring av Digel 2.0.
Kanskje har de grunnlag for å tro på mye sterkere vekst av salg på det åpne markedet også, som da kommer i tillegg til de kontrakter vi venter på?

Nå er det helg og snart tid for noe godt i glasset! ;-)
rockpus
17.12.2021 kl 16:01 4287

Husk at Sagmo er 50 % av grunnlaget for BCS. Uten han, intet BCS.
Det er alt for tidlig å avskrive hans evner til å dra i land kontrakter. Hvem kan f.eks. dette bedre, rent faglig?
Londonmannen
17.12.2021 kl 20:35 4062

Dersom du mener hans uttalelser om sin datter og at han ønsker å sikre familien økonomisk, så kan jeg ikke si meg enig i din kritikk. Hadde CEO solgt aksjer uten å si noe om årsaken, så ville det oppståtte en rekke mer eller mindre seriøse spekulasjoner om hvorfor han solgte seg ned. Det ville skapt usikkerhet og kritikken ville gått på at han solgte og bidro til kursfall.

Helt greit at han er åpen om hvorfor han gjør dette og hvilke betingelser Awilco har satt for at de skal overføre pengene. Å kalle JBS oppførsel amatørmessig etter hva han og hans medgrunder har skapt siden 2014 faller på sin egen urimelighet. Som BCS aksjonær sitter du med eierandeler i en bedrift som har en genial og enestående teknologi til å produsere CNF innen samtlige kvalitetsgrader til en pris som ligger langt under det konkurrentene kan evne. En teknologi som kan gi deg en eventyrlig avkastning på pengene dine de kommende årene.

Men dersom du er så misfornøyd med artikkelen og JBS som CEO så er det jo bare å selge dxeg ut og invistere i noe annet du har bedre følelser for. Det er ikke verre. Ganske enkelt egentlig. Ha en strålende helg!
Finkal
17.12.2021 kl 21:19 4017

Vær snill å slutte med det "så invester i noe annet" hver gang det av og til uttrykkes litt skepsis eller små spørsmål og motforestillinger. Ok, Sagmo er en drivkraft, det finnes sikkert også eksempler fra andre børsselskaper der det er én sterkt profilert og eksponert leder. Jeg har valgt å stole på dette prosjektet, men må ha lov å si det virker litt sårbart når så mye ser ut til å henge på én person som fra før ikke har all verdens erfaring fra den store businessverden.
Molbre
17.12.2021 kl 21:20 4010

Kunne ikke sagt meg mer enig, Londonmannnen! Her får man faktisk en forklaring og ikke bare det, men en som er ærlig om ting som vi strengt tatt ikke trenger å bli informert om, kudos til JBS! Virker som en tvers igjennom ærlig mann! I tillegg virker det som Svendsen har blitt med i solidaritet med JBS for at Awilco skulle få det antallet de ønsket uten at JBS måtte tømme seg helt!
Redigert 17.12.2021 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
HP17
17.12.2021 kl 21:42 3984

…»det finnes sikkert også eksempler fra andre børsselskaper der det er én sterkt profilert og eksponert leder.»

Steve Jobs, Bill Gates, Mark Z, Elon Musk, Jeff Bezos og listen kunne gjøres lengre. Så hvorfor er en « sterkt profilert og eksponert leder» en ulempe for BCS?
Redigert 17.12.2021 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Finkal
17.12.2021 kl 22:15 3942

Bare han er kompetent nok, så er det helt ok for meg. Vil jo vise seg.
urix
18.12.2021 kl 03:31 3775

Forskjellen på de du nevner og Sagmo er at de allerede har lykkes for mange år siden, og at de har kommet høyt ut på banen etter suksessen. Sagmo og BCS har etter min mening ikke spillt i samme divisjon ennå!! Jeg håper på det beste med mine 50K, ikke lenge igjen til årsslutt, da vil vi vite mer!
God helg!!
Redigert 18.12.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.12.2021 kl 17:47 3502

Nei, det har du nok helt rett i. Men så hører det vel med til historien at de nevnte personene har drevet på litt lengre, for å si det mildt, enn det den godeste Sagmo har gjort.

Men dersom Sagmo klarer å leve opp til målsettingen om at BCS skal begynne å tjene penger i 2022, ha to fabrikker i produksjon i 2023 med en total årlig produksjon på 400 tonn CNF, samt i løpet av de kommende årene øke med ytterligere 40 tilsvarende fabrikker i full produksjon, ja da mener jeg at også Sagmo med partner med rette kan gå inn i rekken av gründere har lykkes.

Men som det sies;"Rom ble ikke bygget på en dag." Det tar tid å realisere det BCS har satt seg fore. Men de har teknologien, de har interesse fra flere hundre utenlandske og innenlandske kunder, og de er uten tvil et interessant bidrag til det grønne skiftet. Et bidrag som både kan bidra til betydelig reduksjon av CO2 utslippene, bidra til flere nye arbeidsplasser samt levere et produkt med unike egenskaper og et vell av bruksområder.

Personlig er jeg ikke i tvil om at vi aksjonærer er med på starten av et industrieventyr som i løpet av de kommende årene vil vokse seg til en ny betydningsfull næring. Men samtidig aksepterer jeg at andre kan være skeptiske, utålmodige og ha en helt annen holdning enn det jeg har. Som tenåring opplevde jeg tross alt i 1969 voksne personer som slo seg på knærne og skokklo da Philips gjorde sitt første oljefunn utenefor Norge og uttalte ironisk; "ha, ha ja no skal Norge verta oljenasjon som arabarane!! Ha, ha ho ho!!! Makan til tull!! Ha, ha".

I dag ligg de seks fot under torven. Kanskje like greit. De skulle bar visst......

Ha en fortsatt god, stressfri førjulsweekend.
nopetter
18.12.2021 kl 20:04 3401

Jeg satt lenge å leste på Bitcoin i 2009/2010 da var kursen langt under 1 dollar men forstod ikke konseptet helt og begynte heller å ta inn over meg forståsegpåerne i media og myndighetene som advarte høylytt. Siste sentralbanksjef advarte gjennom 3 årstaler mot dette uvesenet. De asiatiske anarkistene hadde rett hele veien. Hillary Clinton var den siste I rekken som ropte varsku og det inneværende år. Grunnen er enkel hele kryptovaluta segmentet er en ren hedge mot alle penge enheter og særlig USD. Opp gjennom årene så er det kun en jeg stoler på og det er meg selv og mine egne vurderinger.
Londonmannen
18.12.2021 kl 20:12 3414

Sikkert smart å stole kun på seg selv. Da er det også kun en du kan klandre dersom det går åt skogen. ;-)
nopetter
18.12.2021 kl 20:25 3518

Korrekt. Det er bare å se på alle de analysene meglerhusene har kommet med og hvor mange som har holdt mål. Jeg klarer ikke å huske noen i farta.
Det er ikke uten grunn at Spetalen er en av de største aksjonærene i et selskap der man kan trade kryptovaluta med NKR. Vi har flere slike selskaper notert på børsen i dag.

Hvis man ser på et selskap som heter Amazon som prises til +1000usd/aksje så beveget den seg i lang tid mellom 20-70 usd. De som trudde på dette er multi mange hundre talls usd millionærer idag
Redigert 18.12.2021 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Gork
18.12.2021 kl 23:09 3429

Londonm..... du pleier å skrive korrekte innlegg, hvor har du dette ifra:

"Men dersom Sagmo klarer å leve opp til målsettingen om at BCS skal begynne å tjene penger i 2022, ha to fabrikker i produksjon i 2023 med en total årlig produksjon på 400 tonn CNF, samt i løpet av de kommende årene øke med ytterligere 40 tilsvarende fabrikker i full produksjon".

Har du en link?

En riktig God Jul til alle med aksjonærer i BCS.
Hjelpalaus
18.12.2021 kl 23:21 3498

Jeg kan svare.
Dette stod i gårsdagens Bergens Tidende.
Londonmannen
19.12.2021 kl 00:11 3482

Ser du har fått svar fra Hjelpalaus. Ikke noe galt med ambisjonene. Og dersom dette blir realitet burde vi gå sutalause år i møte.

Fortsatt god helg! ;-)
urix
19.12.2021 kl 05:13 3434

Kanskje kan Bergen Carbon Solutions bli en av de store nyttårsrakettene i år og neste år??

God jul til alle aksjonærer i BCS !!!
Londonmannen
19.12.2021 kl 10:26 3313

Ja, man kan ikke utelukke det. Vi vet det pågår mye i kulissene. Jeg vil anta at noe av det kan komme ut før nyttår og annet utover i 2022. Men at BCS kan få et betydelig løft gjennom 2022, tror jeg ingen må bli overrasket over. Det er ikke uten grunn at såvel Spetalen som Tvenge har relativt store eierinteresser i BCS. God Jul og et fremgangsrikt Nytt År ønskes alle BCS aksjonærer!!
Hjelpalaus
19.12.2021 kl 10:59 3258

Kanskje litt OT, men dette huset viser et eksempel på hva Carbon fiber kan brukes til i fremtiden

https://www.dezeen.com/2021/07/30/henn-tu-dresden-carbon-fibre-concrete-building/

Noen som vet hvor billig CNF må bli før det svarer seg å tilsette dette i betong, hensyntatt redusert bruka betong, Co2-avgifter, frakt osv?
Potelus
19.12.2021 kl 20:52 3119

Så absolutt et interessant spørsmål - men hvis noen her inne påstår å sitte med svaret, vil jeg hevde at de juger eller fantaserer.

Det er alt for mange variabler til å kunne gi noe som i det hele tatt minner om et slags konkret svar, så det er komplett umulig. Redusert bruk av betong vil si en reduksjon i volumet - hvor mange færre kubikkmeter betong man trenger for å oppnå ønsket styrke på en konstruksjon, hvis betongen er tilsatt CNF. Det er EN variabel. Så er det transport/vekt. Færre tonn betong = reduserte transportutgifter, og dermed redusert utslipp.

Produksjonen av betong er også svært CO2-intensiv, da betongproduksjon krever svært høye temperaturer. Pr. dags dato produseres mye av norsk betong ved bl.a. forbrenning av spesialavfall, under meget høy varme - svært høyt forbruk av energi, store krav til brennverdi av råstoffet som mater ovnen (NorCem står for en stor andel av denne spesialavfallsforbrenningen) og dertil høyt utslipp av CO2 i selve produksjonsprosessen.

Det kan nok tenkes at noen har tid, kunnskap og ikke minst ork til å utføre en slik beregning, men det vil uansett bli mye synsing og guesswork, da det er for mange tall og variabler og ikke minst usikkerhet ute og går. Imidlertid vet man jo at betong tilsatt CNF er sterkere, og dermed et bedre produkt både med tanke på forbruk, og utslipp. Men å tallfeste dette opp mot hva kiloprisen på CNF må være for at det skal være regningssvarende....hoy. Det er en oppgave verdig en doktoravhandling for både matematikere og byggingeniører.
SAL
19.12.2021 kl 23:26 3028

Tror egentlig aldri CNF prisen vil noengang komme i nærheten av den prisen det kreves for at hvermansen skal ha noe særlig utbytte av det (uten at jeg kan si det med sikkerhet) Men jeg vil heller tro at bruken av CNF i betong vil være der det er mye å hente på vekt/styrke forhold. Dette på bygg med store takspenn, skyskrapere der vekt betyr ganske mye og ikke minst hengebroer og andre brokonstruksjoner der en kan forlenge spennet ganske mye vil jeg tro. Ellers tror jeg det også kan brukes dersom en vil ha betongen i seg selv til å kunne lede strøm, magnetisme eller varme. Vet ikke hvorfor enda men muligheten er der jo om behovet oppstår.
Redigert 19.12.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
20.12.2021 kl 07:37 2933

Det er sikkert korrekt at det fortsatt er mange ukjente faktorer rundt bruk av CNF i betong. Men ikke bare beting, men også flere andre bruksområder.

Men det endrer ikke det faktum at CNF har noen unike egenskaper innen vekt, styrke og ledningsevne. Detter også et faktum at BCS sitter på en teknologi som produserer CNF/CNT men tidel av energiforbruket av det deres konkurrenter bruker. Server også et faktum at produksjonen til BCS er den mest miljøvennlige som ikke setter noe negativt fotavtrykk miljømessig.

Og enten man liker det eller ei benyttes CNF i en rekke materialer blant annet innen flyindustrien, båtindustrien, i militært materiell, skosåler m.m. Det er ingen grunn til å tro at ikke CNF vil bli tatt i bruk i en rekke andre produkter med de egenskapene materialet har. Og BCS vil med sine produksjonskostnader og miljømessige produksjonsprosess ligge meget godt an i konkurransen.

Men man befinner seg i begynnelsen av en trend der mye fortsatt er uavklart. Men CNF/CNT er i selskap med en rekke andre materialer som også en gang hadde sin spede begynnelse, såsom både plast og aluminium. Personlig er jeg ikke i tvil om at CNF/CNT har en stor fremtid. BCS likeså.
nopetter
20.12.2021 kl 09:45 4927

å tilsette CNF i betong har ikke bare med økningen av styrke og de momentene du legger fram, det har i høyeste grad med sikkerhet å gjøre da hele konstruksjonen blir strømførende og da er det penauts å legge inn prober i konstruksjonen der en kan måle brudd, indre og ytre skader enkelt ved hjelp av en PC. dette gjelder selvfølgelig store konstruksjoner slik som vannedemninger o.l. for å forebygge katastrofer
Redigert 20.12.2021 kl 09:47 Du må logge inn for å svare