Skattereduksjon for grønn hydrogen i USA

Collo
NEL 24.11.2021 kl 08:45 1096

Dette er ekstremt viktig: Myndighetene i USA har vedtatt skattelette for grønn hydrogen. Fossil-parity er med andre ord veldig nærme. Tipping point for store investeringer.

New clean hydrogen production tax credit of up to $3/kg approved by US House, paving way for cheap green H2

The federal subsidies could make green H2 less costly to produce than the highly polluting grey variety as soon as next year

“With grey costs at $1-2/kg of hydrogen versus green at $5-8/kg, this $3/kg tax credit has scope to bring green to parity with grey in certain cases,” said Will Kirkness, equity analyst at US bank Jefferies. “Blue hydrogen projects may be eligible, contingent on capture rates and whether the Dept of Energy includes methane leakage at extraction in their calcs.”

https://www.rechargenews.com/energy-transition/new-clean-hydrogen-production-tax-credit-of-up-to-3-kg-approved-by-us-house-paving-way-for-cheap-green-h2/2-1-1102245
Value Investor
24.11.2021 kl 17:11 995

Så grønn hydrogen er da hydrogen produsert av ny fornybar kraft, og med elektrolysør? Av andre ting jeg merker meg i artikkelen er at dette er et skattefradrag, så det gjelder kun selskap i skatteposisjon. Ser også at de tydeligvis er veldig lite nøye på utslipp av metan når de produserer det borte i unaiten, med hele 3% utslipp, og dette gjør selvsagt at blått hydrogen er lite klimavennlig. For Norge sin del er tilsvarende tall 0,03%, altså kun en hundrede-del av den andelen amerikanerene slipper ut. Må si jeg ikke helt forstår hvorfor forskjellen kan være så dramatisk. En annen ting jeg heller ikke forstår er hvorfor NIKOLA gikk ned 20% etter denne nyheten, dette burde jo være beste nyhet ever for dem.
Phronesis
17.12.2021 kl 10:48 790

Jonas Gahr Støre uttaler i dag at han elsker Hydrogen. Herøya blir en hot spot for hydrogenteknologi ned NEL og Yara i førersetet. Nå kommer også staten på lag (markedet hsr vært det lenge)
Value Investor
17.12.2021 kl 11:15 757

Staten er ikke dummere enn at de forstår at blått hydrogen med karbonlagring er veien å gå.