Urimelige strømpriser , Regjeringen må nå ta grep

Else
STRøM 24.11.2021 kl 09:39 2997

Jeg har tidligere fått med meg at strømprisene har økt men da fakturaene fra strømselskapene kom i november fikk også jeg sjokk. Med abonnement på både hytta og hjemme ble jeg klar over at strømabonnementet nå kosterl om lag 10 ganger så mye som før. Nå må regjeringen på banen omreguleres prisforholdene i for husholdningsabonnement for vanlige folk. Det er ikke nok at Regjeringen bare forklarer hvorfor strømprisen har økt men nå må de også ta øyeblikkelig grep for at vanlige folk ikke skal sulte og fryse seg gjennom vinteren.
Garmis
24.11.2021 kl 10:03 2968

Hehehe, velkommen til klubben. Dette forstod jeg for flere år siden hvordan kom til å ende. Strømmen er derfor bundet til fastpris og hyttene er solgt. Men det er dessverre ikke regjeringen som skal sørge for at du skal kunne benytte deg av nesten gratis strøm og hytte. Her er det mange som har skjønt å pine ut små summer og avgifter til seg selv. For og begynne med strømmen så koster selve energi leddet ikke så mye, men EL-avgifter, nettleie og MVA drar prisen opp. Når det gjelder hytter er det også mange små utgifter som kommer til i tillegg. Eiendomsskatt til kommunen, avgift for tømming av søppel, snøbrøyting, forsikringer, løype avgift og sikkert flere. Min familie har begynt å feriere på hoteller, mye billigere, mer sosialt og mindre jobb, i tillegg fyrer vi med ved hjemme. Når du vet at du har med kjeltringer å gjøre, gjelder det og tenke sikkerhet. Men at regjeringen må ta grep for at noen skal sitte på hytta si, det er jeg ikke enig i.
Redigert 24.11.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Else
24.11.2021 kl 11:54 2903

I Norge har vi trolig verdens billigste kraftproduksjon, noe som tidligere år har gitt oss lave strømpriser både til næringsliv og husholdninger. Dette har f.eks gitt grunnlag for næringsliv og arbeidsplasser i flere grisgrendte strøk i vårt langstrakte land i tillegg til godt velferdsnivå for folk flest, dvs for "vanlige folk". Nå ser jeg at det fra Regjeringens side prøver å forklare hvorfor vi må få inernasjasjonalt prisnivå for elektrisiteten. Men en handlekraftig regjering kan vel benytte sin rett og plikt til å gi landet lavest mulig prisnivå for kraften slik det var før i tiden. Nå ser det ut til at man vil gi oss tyske og engelske priser på elektrisiteten og regjeringen toer sine hender og skylder på eleksport osv. .. Så høye elprise husholdningene nå får , kan bare bety armod og fattigdom for vanlige folk landet rundt hvis nå ikke Regjeringen tar ansvar og regulerer elprisene.
Slettet bruker
24.11.2021 kl 12:56 2849

Like priser som europa ???? De har da for svarte ikke kalde vintre og må fyre for å overleve halve året.
Bare at de sier vi skal ha mer som europa er nok til å avskaffe hele Stortinget de er galne alle sammen. Våre felles kraftresursser er gitt vekk nesten gratis slik at toppene kan boltre seg i bonuser og utbytter. Dette var en gang våre felles verider og sikre resurrser. Håper for Guds skyld at de ikke klarer å lage flere kabler her i landet eller ut av landet. Da øker prisene enda mer. Verre enn mafiossoopptredener kraftmarkedet, men jeg klarer jeg så jeg bør kanskje drite i resten ? Det er slik samfunnet er blitt etterhvert. Acer er en skandale for oss som bor her opp i det kalde nord der det faan ta regner eller snør 10 måneder i året.
Redigert 24.11.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
spekulator
24.11.2021 kl 13:21 2819

Vel. i følge Noordpool, eksporterte vi mellom kl.100-1200 i dag, 4684Mw, eller 4,68 Gw tilsammen til Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland og England. Det er grunnen til lavt vannstand i våre magasiner, de øker jo ikke en % selv om det nå snart har regnet en måned i strekk. Hvor blir vannet av??? Lekkasjer?
Og i dag har vi bare 1/3 av den normale eksporten.
Else
24.11.2021 kl 15:53 2748

Det er jo helt galt når vanlige barnefamilier må be om sosialstøtte for å betale de høye strøregningene som dumpes ned i postkassene. Denne arbeiderrregjeringen må nå forstå at elselskapene utnytter situasjonen og skylder på at det er markedet spm bestemmer kraftprisene. Regjeringen kan innføre prisregulering av denne offentlige kraftproduksjonen i Norge.
PHOinvestor
30.11.2021 kl 17:00 2515

ja, huff dette blir dyrt.
Glad jeg gikk over ti klarkraft.
enkel faktura og 35 kr mnd, letter litt på ståa
PSI- Investor
30.11.2021 kl 22:52 2376

Med avgifter og moms og alt sammen kan man nok se for seg minst 5,- kr pr kwt i snitt over året siden man bruker mest når det er dyrt.

Vanlig eneboligforbruk på 25.000 kwt pr år da blir det altså 125.000,- kr i året til strøm.
Snitt over året drøyt 10.000,- pr mnd og om vinteren 20.000,- pr mnd?

Kommunale avgifter blir jo da nesten ikke noe i forhold og kan like godt økes litt slik at kommunene får råd til å kjøpe strøm til sitt forbruk.
Så tror de at de MÅ sette opp rentene, og selvsagt formueskatten, den MÅ jo opp.

Nå er det vanlige folks tur! 200,- kr pr mnd i skattelette, hurra!
Slettet bruker
30.11.2021 kl 23:11 2334

Er det en ting dagens politikere ikke bryr seg noe om så er det vanlige folk. Politikerne er opptatt med å spille et spill for å posisjonere seg og selv få attraktive stillinger.
Braincool
30.11.2021 kl 23:36 2297

Politikerne juger oss midt i trynet for å si det på godt norsk. Det skulle ikke bli noe dyrere med denne ledningen ned til Europa men hva skjer. Jo da, vi blir flådd. Dette som skjer nå er helt sykt og dette kan vi ikke finne oss i. Prisene har gått opp og ned før også,det er normalt. Det kommer ann på hvor mye regn, snø som fyller opp bassengene og hvor kaldt det er, men ikke denne galskapen som politikerne nå har skapt. Vi har aldri vært avhengi om det blåser lite eller mye i Europa, is i elvene i Sverige eller noe annet fjas. Etter vi åpnet denne jæv....ledningen har prisene eksplodert. Hurraaaaa. Er vel på tide nå at Ola dunk samler seg og kommer seg ut i gatene å virkelig sier i fra. Men som vanlig er vel Ola dunk bare dumsnill....eller bare dum...eller feig.... å sier bare.....ja vel. Alle sitter på hver sin tue å er oppgitt og frustrerte men gjør ingenting. Hvorfor kan ikke vi stå opp og sammen som de gjør i Frankrike, Belgia mm når befolkningen føler seg urettferdig behandlet av politkerne. Og det er ikke bare strøm. Skatter og avgifter går til himmels. Mindre og mindre i lommeboka. Spyr ut enorme summer i bistand hvert år og som bare øker og øker. Nå må vi reise oss folkens
vicktor
30.11.2021 kl 23:44 2273

I Debatten på Nrk i kveld fikk vi høre at det kosten 10 til 15 øre å produsere 1KWh med strøm.
Vi ser nå hvordan Staten Norge flår egen befolkning og gjør folk utrygge.
Nå ser vi resultatet av den politikken som våre politikere har ført, med å tilknytte oss enda nærmere til
Acer og EU. Dette er selvmord for vår industri og vår konkurranseevne. For å klare å betale strømregningene
må LO og de andre kreve høyere lønninger og dette ødelegger vår konkurranse med utlandet.
Jeg håper nå at industrien og LO går sammen om demonstrasjoner og eventuelt streiker for å få slutt
på denne galskapet.
PSI- Investor
01.12.2021 kl 00:14 2228

Synes også det er så flott å tenke på alle elbilene som er utslippsfrie mens eierne og alle andre må fyre med ved i stedet for strøm pga prisen. Skikkelig miljøvennlig!

I Norge er det lenge siden det har vært andre problemer enn de som politikerne har skapt.
Skattene for vanlige folk som sparer i aksjer økes til hele 35,2% fra første krone.
Hadde det vært fordi landet trenger pengene hadde det vært en ting men nei det er fordi vi MÅ TA de rike.
Selv studenter sparer i aksjer!
xjack
01.12.2021 kl 00:19 2215

Bare vent, PSI, snart blir vedovnene røsket ut av norske hjem - vi er jo en nasjon i frontlinjen av det som sømmer seg - ikke så langt baki ordboka ligger vedfyring som et fy-ord!
ahra
01.12.2021 kl 01:06 2147

Hva med de som leier ut bolig inkludert strøm?
Kan de heve husleien?
Aramis
01.12.2021 kl 01:17 2125

Det er ikke bare regjeringen som må ta grep, men velgerne også!! Det er ikke mer enn noen uker siden at det norske folk ga politikerne som har ansvaret for dagens politikk fornyet tillit! Dermed kan en si at folk flest nå får føle konsekvensene for sine valg.
Bare 33 000 stemte på Demokratene, som er det eneste partiet som er imot hele det grønne skiftet, som er selve grunnlaget for dagens strømkrise. Hadde vi fått Demokratene inn på Tinget, ville de selvfølgelig ikke ha kunnet endre stort med hensyn til dagens pris, men vi ville ha fått talsmenn for en NY energipolitikk uten ACER og EU-styring av våre nasjonale naturressurser.
For det er fremover vi må se. Og da nytter det ikke å fortsette å stemme på de samme politikerne som har sørget for dagens krise, og tro at de vil endre sin politikk. Vi trenger NYE røster på Tinget, og jeg har allerede sagt hva mitt alternativ er, siden jeg var blant de 33 000 som vil ha slutt på klimahysteriet og nasjonal styring av våre kraftressurser.
suspekt
01.12.2021 kl 01:22 2116

Ny leieavtale med leie pluss strøm, men da må minusmåler innstaleres slik at forbruk hos leietaker kan avleses. Ellers må leia settes opp.
Slettet bruker
01.12.2021 kl 01:35 2100

De kan ikke sette opp leia. Kun så og så mye og kun en gang i året eller noe sånn…
ahra
02.12.2021 kl 15:07 1801

Kan man sette opp husleia i januar 2022?
ahra
07.12.2021 kl 00:48 1531

Hvis man leier ut med tap, da må man vel bare selge?
Slettet bruker
07.12.2021 kl 05:05 1446

Her er det fulle vannmagasiner flere steder, etter regn i snart 2 måneder, men det hjelper lite på strømprisen.
Nei, kraftprodusentene bør få klare retningslinjer slik de har i Nederland. Dette må vøre den mest korrupte bransjen som finnes.
Har selv kjørt forbi flere magasiner i det siste og ser at vannstanden ikke er langt unna 100 %, Løgnere og banditter!
Her burde det være lavere pris om vinteren slik at en sikrer at alle folk kan holde varmen. Har aldri vært tilhenger av revolusjon, men kraftprodusentene hadde nok hatt godt av å bli sendt i giljotinen.