Sørafrikansk mutasjon = Overreaksjon

Steinhammeren
CORONA 27.11.2021 kl 19:17 33845

Viruset muterer hele tiden. (12.000 mutasjoner inntil Januar 2021, forskning.no)
Det normale er at det blir mindre farlig jo mer smittsomt det blir, noe det ser ut som er tilfelle med denne nye varianten.
Det er også tilbakemeldingene fra Sør Afrika. Ikke mer alvorlige symptomer og mange smittede uten symptomer.
Sør Afrikanske helsemyndigheter kaller det storm i et vannglass.

Hvis det skulle vise seg at vaksinen virker dårlig mot denne nye varianten, er Pfizer, Moderna og flere klare med en ny vaksine V2.0 på kort tid.
Vaksine metoden er allerede godkjent, så det er ikke nødvendig med en ny lang testfase som i 2020.
Men det mest sannsynlige, tror jeg, er at vaksinen vi har nå virker tilfredstillende.

Dette er langt fra "rykk tilbake til start" og reaksjonen på Fredag var en massiv overreaksjon og en kjøps-anledning.
Mulig vi skal litt ned i begynnelsen av neste uke, men vil ikke overraske meg om Mandagen ender grønn.
Viro
28.11.2021 kl 10:49 4101

Jepp, det er bra.

Tv2 klarer selvsagt ikke å skrive annet enn og nederst i artikkelen:
"De pasientene som er smittet av omikron får symptomer som utmattelse og ellers generelt vondt i kroppen."

https://www.tv2.no/nyheter/14389862/

Viro
28.11.2021 kl 10:50 4100

Ja, det må du bare gjøre, lykke til!
t3sm
28.11.2021 kl 10:52 4089

Det kan tyde på at vaksinen har en dårligere effekt mot omikron.

"Helseministeren i Storbritannia, Sajid Javid seier til Sky News at det er grunn til å tru at Omikron-varianten gjer at koronavaksinen har mindre effekt" NRK.no
Viro
28.11.2021 kl 10:55 4076

Det man kan håpe på nå er at foruten de eldste og mest skrøpelige så trenger man ikke slik utstrakt grad av vaksiner og om man skulle trenge så er Pfizer og Moderna på ballen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/pfizer-kan-utvikle-vaksine-mot-omikron-i-lopet-av-100-dager/s/5-95-348386
Tigerberget
28.11.2021 kl 11:29 3992

De tror at vaksinen vi allerede har i kroppen virker sånn tålig bra, og at omikron gir deg vondt i kroppen og utmattelse.
Omtrent som etter en oldboyskamp altså..😂
JonasKr
28.11.2021 kl 11:53 3916

Snittalder på innleggelse for vaksinerte er nå over 70 år. Vi kommer stadig nærmere punktet der man må vurdere hvor lenge man skal ødelegge økonomien og livet til unge for å ha nok respiratorer til folk på 80 år. Folk blir mer og mer lei, protestene flere og kraftigere.
Hjelpalaus
28.11.2021 kl 12:09 3861

Smitter lett og gir lite alvorlig sykdom.
Høres ut som dette er redningen som gir oss flokkimmunitet uten for mye belastning i helsevesenet.

https://www.tv2.no/nyheter/14389562/
Fluefiskeren
28.11.2021 kl 12:24 3801

Tror vi skal vente med å konkludere. Ja, mulig mer smittsom, men mindre farlig. Det ville jo vært et utrolig bra scenario. Fortrenge Delta og gjøre sykehussituasjonen bedre for både pasienter og ansatte. Hvis smittede i tillegg opparbeider immunitet mot Delta er det jo bare lekkert. Immuniteten vi får fra sykdom er normalt bedre enn den man får fra vaksiner. Varer lenger også.

For tidlig å trekke konklusjoner. Foreløpig er det vel mest unge personer som har blitt smittet.
Kajtek
28.11.2021 kl 12:49 3737

Enig med deg Freetexx. Man må ikke være for slepphendte. Ingen tjener på det hvis Norge og andre land blir nødt til å stenge. Man vil også gjerne ha en grei jul i år og være sammen med hele familien ikke bare med dem man bor i sammen. Ellers som du sier, sykehusene er sprengt, sykehuspersonell overarbeidet og snart orker de ikke mer. Og selv om symptomene er milde så kan de med dårlig immunforsvar bli veldig syke og kanskje dør. Jeg har 2 i familien som kan lett stryke med.
Det at børsen går ned er ikke noe farlig. Den kommer opp igjen. Man kan bare kjøpe mer de som har økonomien til det.
Redigert 28.11.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Kajtek
28.11.2021 kl 13:14 3649

Da må de unge og de i 30 - 50 årene begynne å tenke litt og ta hensyn. Det ser ikke ut som man bryr seg om å bruke munnbind når man går på bussen, trikken eller handler i butikken. Selv om man snakker på Tv at viruset sprer seg og man anbefaler munnbind på offentlige steder. Når jeg går i butikken er jeg alene om å bruke munnbind og jeg flytter meg når jeg ser at andre går bare rett på meg. Jeg går ikke ut når jeg er syk. Jeg bruker munnbind ikke bare med tanken på meg selv, jeg vil nok klare meg men jeg vil ikke smitte andre.
Som sagt ingen tjener på det hvis Norge må stenge. Det ødelegger for ALLE ikke bare for de unge. Når nedstengning ødelegger for foreldrene dine vil det ødelegge for deg også.
desirata
28.11.2021 kl 13:17 3617

Ser vi på hovedindeksen fra juli - okt 2021 når Delta gjorde sitt inntreden.
Så finner man 2 ganger indeksen fallt 50 poeng, men tok seg inn etter noen få dager.

Det gjenstår å se hva som skjer neste uke, men trolig samme. Dersom ikke kraftige virkninger.
Kan da forvente børsfall 2-5% hver gang en ny variant oppdages. Historisk og dersom en har store baller, burde en benytte kjøpsmulegheten.
klaesp
28.11.2021 kl 13:45 3548

Denne varianten kommer i tillegg til kraftig smittespredning fra før av og fulle sykehus, i tillegg er marked priset til ATH. Kan være en mulighet for en liten korreksjon ..
Redigert 28.11.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Steinhammeren
28.11.2021 kl 14:46 3433

USA har tatt et standpunkt mot Omricon. Ta vaksinen, den er trygg!

"Kamala Harris on Omicron variant, urges people to get vaccinated: The vaccines are safe, free and will save your life"
https://www.marca.com/en/lifestyle/us-news/2021/11/28/61a37e40e2704e513f8b45c8.html

Bortsett fra midlertidig innreise-stopp fra 8 afrikanske land (som alle andre), ingen andre tiltak.

https
28.11.2021 kl 16:35 3284

Legene ved et sykehus i Soweto, Sør-Afrika, rapporterer
at de får inn 20- og 30-åringer smittet av viruset, med moderat til alvorlig sykdom, og noen av dem må få intensiv-behandling.

https://apnews.com/article/coronavirus-pandemic-joe-biden-science-health-lifestyle-83cad19ead1725137bd7c3a371792ab7

Omikron-viruset ser dessuten ut til å være vesentlig mer smittsomt enn delta-viruset.

https://www.express.co.uk/news/world/1527814/Omicron-variant-Delta-coronavirus-WHO-covid-strain-mutant-UK-South-Africa-latest-vn
Hartepool
28.11.2021 kl 16:55 3202

Omicron pretty mild so far ,South African health Expert says. Bloomberg
omans
28.11.2021 kl 17:10 3169

Usikkerhet kort sikt, buying opportunity lang sikt

“Longer-term we are very constructive and bullish on stocks having much longer legs into 2022 with the economy reopening, supply chain issues becoming more mitigated. But one thing we have seen that has been consistent in the last year and a half has been some of these more outsized impacts or developments with respect to Covid really has been the one thing that has shaken the markets to a greater extent.”

“We see today’s activity and what will likely spill over into next week as a buying opportunity in the sense that it is another wrinkle here with the South African variant but while the immediate term market slides could be significant and continue into early December, bigger picture this will be a buying opportunity to move in there on this dip.”

GREG BASSUK, CEO, AXS INVESTMENTS PORT CHESTER, NEW YORK
skikongen
28.11.2021 kl 17:22 3137

For de av dere som ikke har forstått det ennå, coronakrisen handler ikke om helse. Vi er forledet til å tro det, men ser man på de harde fakta er rett og slett ikke dette alvorlig nok til å forsvare reaksjonene verden over. Noe annet ligger bak, coronakrisen blir brukt til å kamuflere den uungåelige kollapsen i økonomien. Økonomien som burde ha kollapset for 10-15 år siden, men som har blitt holdt kunstig i live av verdens sentralbanker som har trykket penger som gale.
optimist68
28.11.2021 kl 17:30 3114

Ta deg en tur i skogen og rop koko
Slettet bruker
28.11.2021 kl 18:14 3005

Børsen i Midtøsten ville ikke ha gått ned mellom 4.5 til 5.2% dersom det plutselig var blitt et mere positivt bilde av situasjonen,
Her er det Mye Usikkerhet om Veien videre.
Equinor er en stor bidrags yter ved oppgang og nedgang på børsen.I Midtøsten så var de iallefall ikke Glad for alle flyene som nå må stå på bakken og den JKraftige nedgangen på oljeprisen med over 11% på fredag..I tillegg så har vi en mulig Usa Og Iran Atomavtale,som kan medføre mere olje inn i markedet De skal møtes imorgen 29.11.Det er kommet Veldig mange nye aksjonærer inn på børsen fra 12 mars 2020,så de har aldri opplev en ordenlig korreksjon,så får vi se hvor tålmodige de er,om de sitter rolig i båten,for det tror ikke Jeg.
Lykke til med svingningene på børsen. Det kommer alltid opp en dag.
Redigert 28.11.2021 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
https
28.11.2021 kl 18:23 3025

Du misforstår dersom du oppfatter det som en positiv nyhet at omikron-viruset kan gjøre at unge mennesker trenger intensiv-behnandling.
Redigert 28.11.2021 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 18:40 2972

Jeg prater selvfølgelig om aksjemarkedet generelt.Denne tråden ble laget for de positive som ikke svartmaler allt. Troen på en børsoppgang allerede fra mandag syntes jeg er litt for opptimistisk..Vi trenger en korreksjon på børsen for å gå videre oppover.
Det er ikke positivt i det hele tatt at unge mennesker trenger intensiv behandling.
Nå må vi Vente et par uker til før vi vet noe mere sikkert hva som vil skje med vaksine og hvor farlig dette viriuset egentlig er.
https
30.11.2021 kl 07:26 2451

Moderna CEO: Vaksinene vil sannsynligvis virke mye dårligere mot Omikron-viruset enn mot Delta-viruset.

https://www.jpost.com/breaking-news/moderna-ceo-vaccine-likely-less-effective-against-omicron-covid-variant-687377
Steinhammeren
30.11.2021 kl 07:48 2409

Ja, han vil jo selge en runde til, med en ny vaksine som de skal lage... Bukken og havresekken.
Vi må høre det fra noen andre.
Dølle
30.11.2021 kl 09:18 2275

Og at de selskap som mottok coronastøtte fra giver landet Norge har kjørt ut rekordstore utbytter.i år. Panikk og media oppslag manet frem tulle tiltak uten mål og mening.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 10:43 2216

Du må jo ikke finne på å legge ut en lenke som informerer om bivirkningene av vaksinen, de vaksinerte stoler jo blindt på big pharma, så dette er bare usannheter. Sannheten vil alltid komme for en dag, da er jeg glad for at jeg holdt meg langt unna denne eksperimentelle dritten som nå folk higer etter å få i kroppen.
Piggvar 2
30.11.2021 kl 12:13 2136

Du er nok i den gruppen som sprer mest av det viruset vi har i verden ! Har tatt 2 doser , men tar nok ikke den 3 dose før vi har mer forskning av akkurat den 3 dose. Er i gruppen som er godt rustet .

Her har vi ei kvinne som man kan lytte godt etter.
https://www.nettavisen.no/nyheter/viruseksperten-svarer-sa-farlig-er-omikron/s/12-95-3424212835

Redigert 30.11.2021 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2021 kl 12:19 2129

Kan ikke spre noe jeg ikke har hatt, og nå sprer jo de vaksinerte viruset som ild i tørt gress. Flere som har advart mot å vaksinere midt i en pandemi da dette medfører stor fare for mutasjoner. Resultat ser vi nå. Og vaksinen, har den hjulpet i det hele tatt? Først ble vi lovet immunitet, så ble vi lovet at de som har tatt vaksinen ikke kom til å bli smittespredere, og så kom lovnaden om at de vaksinerte ikke ble syke. Ingen som ser løgnene som blir servert gang på gang. Håper inderlig for din egen del at du holder deg langt unna dose 3.
Og for hver dag som går leser jeg om flere og flere som forteller om sine erfaringer med alvorlige bivirkninger av disse vaksinene. Mitt valg er krystallklart i forhold til disse vaksinene, da vil jeg heller ha korona, da vet jeg ihvertfall hva jeg dør av, som de ca. 0.05 % andre som har dødd av korona. Og der der de fleste er over 80 år.
Redigert 30.11.2021 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Piggvar 2
30.11.2021 kl 12:33 2090

Ja, dette så ut som en seriøs artikkel/side!!!! :)

Selv om du ikke har hatt dette viruset i kroppen så er ikke det dermed du ikke får det. Det er mange som ikke ville ha tatt vaksinen og som har skreket høyt at dette med vaksine er noe tull - mange av de skriker ikke mer - de ligger begravd :)

Men som sagt hadde vi gitt faen i selve mennesket og ikke tenkt på verdens økonomi så er det mulig det hadde vært bedre med uten vaksine !!!!!!
Redigert 30.11.2021 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2021 kl 13:02 2044

For noe svada du kommer med, kun skremselspropaganda fra ende til annen. Uansett hva du sier i forhold til det ene eller det andre, jeg kommer ALDRI til å ta noe corona vaksine, og ja jeg har tatt alt av andre vaksiner før, utenom pandemixen som viste seg å føre til flere dødsfall og bivirkninger før det ble trukket fra markedet. Noe som forundrer meg stor med den gifta de pusher nå, som har over 40 000 registrerte bivirkninger og flere registrerte dødsfall, og det er bare i Norge.
Håper du er fornøyd når vaksine dose nr. 20 er satt, og ting fortsatt er uforandret :-)
PS! Jeg har også lest det motsatte, flere som har tatt vaksinen og angrer stort på at de tok den, så det går nok begge veier.
Redigert 30.11.2021 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.11.2021 kl 13:28 1988

«
30. november 2021 kl. 12:48 – Vaksinene har ikke svakere effekt Oxford-universitetet sier at det ikke er noe som tyder på at vaksinene er mindre effektive mot den nye virusvarianten omikron.
I en uttalelse ser universitetet at forskere er klare til å raskt utvikle en ny versjon av AstraZeneca-vaksinen om nødvendig.

Tidligere i advarte Moderna-sjef Stéphane Bancel at eksisterende koronavaksiner sannsynligvis vil være mindre effektive mot den nye omikronvarianten.»

https://www.nrk.no/nyheter/_-vaksinene-har-ikke-svakere-effekt-1.15751495
Piggvar 2
30.11.2021 kl 13:42 1959

Hva jeg sier spiller vel ingen rolle, jeg synes hun som er fag- personen som den artikkel jeg henviste til er noe man skal lytte til. Jeg lytter mer på henne enn deg :)
og alle de andre som trur de vet best. Bedrevitere driter jeg i. Ellers lykke til !!

Jorda er flat er det noen som også trur på :) og Dinosaurer døde for kun kort tid tilbake - eller lever de ennå ??
Redigert 30.11.2021 kl 13:56 Du må logge inn for å svare