RECSI: - Biden’s BBB

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.01.2022 kl 08:20
Slettet bruker
RECSI 27.11.2021 kl 22:39 72928

Oppretter en egen tråd for Biden’s Build Back Better plan - hvor prosessen frem til avklaring er tema.

Jeg er ikke spesielt oppdatert i forhold til prosessen, men har forstått det slik at man forventer en avklaring før jula ringer inn (se link). .... Noen som har noen tanker om hva som skjer med aksjekursen dersom planen ikke blir vedtatt?


NB. Fint om denne tråden kun blir brukt til å belyse prosessen frem mot avklaring av Biden’s «Build Back Better plan» – og eventuelle realistiske konsekvenser i forhold til aksjekursen dersom planen ikke blir vedtatt.


https://www.cnbc.com/2021/11/19/house-passes-build-back-better-act-what-happens-next-in-the-senate.html
Redigert 30.01.2022 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2022 kl 21:58 11000

Reuters: "Biden, Manchin and Senator Kyrsten Sinema of Arizona, another Democrat who has expressed reservations about the spending bill, met Thursday at the White House to talk about voting rights. The president had not spoken to Manchin since the West Virginia senator's surprise announcement last month."
solfylt
18.01.2022 kl 22:21 11133

Eller dette utdraget.. :
«Manchin indicated earlier this month that he supported $555 billion in climate spending, including production tax credits for solar and wind industries, which are seen as vital to ensure the United States reaches its 2030 emissions reduction goals, the sources said.»
Slettet bruker
18.01.2022 kl 22:57 11289

Klimapakken kommer. Det er ikke den som er kontroversiell.

Forøvrig spent på hvordan Butte gjorde det i Q4:)

En milliard kroner triller inn på RECsi sin konto i morgen.
Nå har selskapet drøyt 2 milliarder på bok, og klare for å finansiere utvidelser og oppstart. Kursen lever sitt eget liv så lenge😂 Jeg skjønner de som kjøper / men de som kaster korta nå er ikke gode å bli kloke på🤔👀
solfylt
19.01.2022 kl 00:10 11125

Det får vi vite om en måned 🎺🎺 Sist Q var det vel lynnedslag, vedlikehold og dyr strøm som trakk ned.
Slettet bruker
19.01.2022 kl 14:39 10701

“I believe and am confident that a version of Build Back Better will pass,” said House Majority Leader Steny Hoyer (D-Md.). “And hopefully will pass in the near term.”

https://thehill.com/homenews/house/590313-desperate-dems-signal-support-for-cutting-biden-bill-down-in-size
Slettet bruker
19.01.2022 kl 18:51 10568

Desperate Dems signal support for cutting Biden bill down in size

“I don’t care if you call it ‘The Joe Manchin Bill.’ I just want it passed,” said one Democratic lawmaker.

“You’re right that it’s dead, the most recent version of it is not going to happen,” Sen. Tim Kaine (D-Va.) said Sunday on CBS’s “Face the Nation” program. “But … I still believe we’re going to find a core of this bill — whatever we call it — we’re going to find the core of the bill and pass it, and it will deal directly with some of these inflation concerns.”

https://thehill.com/homenews/house/590313-desperate-dems-signal-support-for-cutting-biden-bill-down-in-size
Slettet bruker
19.01.2022 kl 19:09 10644

https://www.businessinsider.com/white-house-restarting-negotiations-manchin-build-back-better-directly-privately-2022-1

Biden og co med litt mild tvang snart? Nye samtaler på gang
VanDiemen7
19.01.2022 kl 19:32 10652

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/0GOLko/biden-i-bratt-motbakke

Biden får på puklene. Nå må han snart vise at han har COJONES!
DjTao
19.01.2022 kl 19:58 10521

Et knips og cojones er satt ut av spill. Det Biden trenger er ei skikkelig mus. Den er sterk og tåler en skikkelig omgang! 💪🏼😜
Bob Macahan
19.01.2022 kl 22:02 10416

President Biden Holds a press conference https://youtu.be/84mwq17t8Nw
Slettet bruker
19.01.2022 kl 22:12 10684

Det er enighet om klima. En pakke her kommer - enten med en revidert BBB, eller alene.
Dolly
19.01.2022 kl 22:18 10934

BIDEN SAYS MUST FIX SUPPLY CHAIN
fattigstakkar
19.01.2022 kl 22:18 11027

Mulig dette har vært nevnt på en tråd her før, men dette var nytt for meg. Noen virker sikker på at det blir behov for amerikanskprodusert polysilicon snart:

"Q Cells — a Georgia assembler of solar panels — recently announced a $160 million investment in U.S. polysilicon production."
https://eu.news-press.com/story/opinion/2022/01/19/u-s-tariffs-solar-panel-imports-set-end-february-7/6520610001/
Bob Macahan
19.01.2022 kl 22:28 11031

Han sa klart och tydligt att ”big chunks” av BBB kommer att genomföras innan mid term election.

Voting rights röstas om i senaren idag sen är det öppen för en ny runda för BBB
Dolly
19.01.2022 kl 22:43 10903

Mid term er i november?
Bob Macahan
19.01.2022 kl 22:49 10856

Jag tror att BBB är uppe på agendan igen nästa vecka. Det var journalisten som ställde frågan om vad som blir genomfört innan mid term
Redigert 19.01.2022 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Mathias
19.01.2022 kl 22:55 10891

Ja, Biden virket absolutt positiv til å få gjennom en hel del av pakken nå. Inkludert den delen på 500+ milliarder dollar til energi og klima sa han 👍🏻

Jeg har aldri vært tryggere på at dette nå vil gå den rette veien for RecSI.
Redigert 20.01.2022 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2022 kl 07:18 10402

The good news for Democrats is that when it comes to the climate, which received the biggest investment in Biden's framework, they can likely come to an agreement with Manchin. He told reporters that "the climate thing is one that we probably can come to agreement much easier than anything else," signifying his support for certain elements of the package — but not the whole thing
Stabukk
20.01.2022 kl 08:06 10274

Klimadelen av BBB er på veg gjennom systemet og blir avklart i kulissane. Håpar at Demokratane også får fram yngre og meir offensive politikarar! Chuck Scumer er riktig nok berre 71, men Nancy Pelosi er 81 og Joe Biden 79. Alle tre har passert vanlig norsk pensjonsalder. Dei kan sikkert gjera ein god jobb, men begge dei to politiske leirane i USA treng fornying i toppen. Og få inn politikarar som kranglar mindre og finn løysingar. Som i Norge og dei fleste andre land.
Slettet bruker
20.01.2022 kl 08:27 10193

Dette tror jeg du har veldig rett i.
En annen helt åpenbar ting er at de fremstår som "gamle og trege" i omtrent alle sammenhenger.
Dette er helt naturlig med alderen, men det gjør noe med inntrykket når landets ledere oppleves som fysisk "skrøpelige og svake".

Det gir en indirekte tone av sårbarhet og nedsatt konkurranseevne.

Men til sammenligning var det tragikomisk å se disse diskutere med Trump da han var president.
Han fremsto som en 8-åring som kun var i stand til å se sin egen side av sakene, og manglet evne til å reflektere over hva som ble sagt av de voksne i rommet. 😬

Dette har stor kontrast til da Obama var president, og landet så ut til å bli styrt av en ansvarsfull, intelligent og reflektert far (støttet av en minst like sterk kvinne) som hadde kontroll over skuta.
Slettet bruker
20.01.2022 kl 08:39 10092

Enig. Pelosi er jo ikke helt god heller. Google «Pelosi + insider trading» for mer info.

Det er nok av yngre mennesker å ta av, som hadde vært bedre enn Biden. Problemet er som overalt i politikken, for å nå toppen handler det mest om å ha mange års ansiennitet med brun tunge.
Slettet bruker
20.01.2022 kl 11:43 9530

Bekymret for gjennomføringskraften til nåværende president og hans stab, det må jeg si. Fremstår lite handlekraftig nå.

Tror det vi bør håpe på er en filetering av BBB, klimadelen er det jo tilsynelatende få uenigheter om
Småplukker
20.01.2022 kl 12:20 9383

Dersom de ikke får med seg 10 republikanske senatorer, og derved får 60 nødvendige stemmene, så går ikke klimadelen gjennom i Senatet heller, slik jeg forstår det?
Derfor de prøvde få diverse ting, både klima og sosiale ytelser, gjennom i den samme reconcilliationpakken under navnet BBB (som altså kan gå gjennom med simpelt flertall).
Arrester meg gjerne hvis dette er feil.
Bob Macahan
20.01.2022 kl 20:21 8850

BBB kan styckas upp och klimat/miljö rösras igenom separat

https://www.nytimes.com/2022/01/20/climate/build-back-better-climate-change.html
Bob Macahan
20.01.2022 kl 20:27 8830

“I am of the opinion that on climate change, on free pre-K for every child in America, on help for seniors at home that we can get that legislation passed,” said Senator Ed Markey of Massachusetts who added he is willing to work with Joe Manchin to help construct a deal.

https://www.13abc.com/2022/01/20/democrats-work-redesign-build-back-better-bill-overcome-opposition-own-party/

Bob Macahan
21.01.2022 kl 12:14 8153

Pressen på att Biden ska driva igenom sina miljö/klimat satsningar ökar: https://www.pv-tech.org/biden-set-to-break-up-bbb-but-poised-to-prioritise-clean-energy-parts-of-bill/
Bob Macahan
21.01.2022 kl 12:44 8022

Manchin sees path to climate deal

https://www.eenews.net/articles/manchin-voices-support-for-climate-package/

Man blir lite desperat när det bara går ner och ner men eftersom läget bara blir bättre och bättre för REC gäller det att ha is i magen
Bob Macahan
21.01.2022 kl 16:50 7663

https://youtu.be/qRUtepiZRK4

Biden snackar om att öka tillverkning av halvledare
Slettet bruker
21.01.2022 kl 17:52 7492

Demokratene vil tilrettelegge (innrømme mer) overfor Manchin:
https://thehill.com/homenews/senate/590698-democrats-hope-to-salvage-bidens-agenda-on-manchins-terms?userid=905748

Bob Macahan
21.01.2022 kl 19:01 7387

Frågan och svaret om råmaterial till halvledare i slutet på Bidens presentation signalerar att det är mer grejer på gång.
Butte blir en allt mer intressant anläggning att äga.
Mathias
22.01.2022 kl 12:55 8137

Det kan se ut til at vi skal få en runde til med BBB redux nå, og forhåpentlig landes ny avtale som inkluderer klima innen 1 mars.
Da er det nok bare å legge alt i skuffen en en måneds tid og ikke bli altfor stresset av at markedet kjører spøkelsestog en stund fremover.

https://thehill.com/homenews/administration/590865-biden-seeks-to-save-what-he-can-from-build-back-better
Bob Macahan
22.01.2022 kl 18:28 7754

Väldigt mycket skriverier om att BBB ska brytas upp och att klimat är den delen som är enklast att få igenom.

https://www.nbcnews.com/politics/congress/manchin-says-he-s-ready-talk-can-democrats-sell-him-n1287842
Redigert 22.01.2022 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2022 kl 18:55 7629

Tror neppe det blir tatt noe beslutning om gjenåpning av ML før vi har fått en avklaring på de politiske prosessene relatert til stimulansepakkene. Tror vi fortsatt må vente 1-3 måneder før dette blir avklart.

MEN, uavhengig av hva som måtte bli utfallet av de politiske prosessene, så er jeg svært sikker på at vi i tiden som kommer vil se en omfattende utbygging av ny produksjonslinjer i USA, da landet kommer til å satse tungt på sol i årene som kommer.

ML vil med andre ord gjenåpnes - og det er nå (etter mitt skjønn) kun et spørsmål om uker eller måneder.

For oss aksjonærer blir det nå spennende å se hvor langt ned aksjen skal før beslutningen kommer.

Hvis det ikke har kommet avklaring før sommerferien, så tipper jeg kursen ved feriestart vil ligge mellom 8 og 10 kroner.
Redigert 22.01.2022 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Småplukker
22.01.2022 kl 19:06 7578

Biden og det demokratiske partiet trenger sårt å redde ansikt etter nederlaget da valgloven ikke fikk flertall. Og med mellomvalget til høsten blir det enda mer presserende. Føler meg overbevist om at deler av BBB - inkludert miljødelen - er stemt gjennom innen påske. Men så svikefullt som Manchin og Synema har vist seg de siste månedene er ingenting sikkert før det er stemt gjennom.
DjTao
22.01.2022 kl 19:37 7465

For Hanwa og deres investering i REC så tror jeg 7 februar er en viktigere dato. Da skal Biden ta stilling til om han vil videreføre tariff på solpaneler fra Kina + iverksette nye tariffer på såkalt bifacial panels som nå ikke er toll belagt. Tror vi kan anta med rimelig grad av sikkerhet at Biden vil forlenge tariffene og iverksette ny. Noe annet vil være å gi Kina verdensdominans innen produksjon av utstyr til solenergi på en sølvplate.

Så fort fortsatt tariff er bekreftet (7 februar) så kan Hanwa begynne å investere for å opprette produksjon av paneler og wafers på amerikansk jord.

BBB kommer med SEMA pakken blir banket igjennom før 1 mars da Biden skal holde sin state of the union tale. Demokratene vil legge alle kluter til nå for å få på plass en seier for Biden som han jan bruke i denne talen.
Manchin har sagt offentlig at han støtter SEMA delen av BBB så dette ordner seg. 😎
Redigert 22.01.2022 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2022 kl 20:06 7352

Sier meg veldig enig med deg, DJTao. Dette er også en av årsakene til at jeg er positiv når det gjelder REC på kort sikt. Jeg tror det kommer nyheter, ganske snart. Jeg tror at deadline om at ML avgjørelse skal bli tatt innen 2021 ble flyttet på med en måned eller to, ikke et år eller to, for å si det sånn. Flere hints har allerede blitt gitt til oss, blant annet av HS. Biden har ikke gitt opp på sin visjon om den grønne reformen. Dette blir banket gjennom. Så fort politikere gir litt trygghet til de store, så vil investeringene begynne. Jeg blir heller ikke overrasket om HS er offensive, selv uten tiltak, fordi de satser så stort på dette at politiske tiltak ikke nødvendigvis er avgjørende, men det vil selvfølgelige påvirke profit vs kostnader en del.

Når meldingene først kommer, tror jeg markedet vil prise selskapet helt annerledes. Vi må huske at i motsetning til de fleste grønne selskaper, så har REC en proof of concept. Vi vet at fabrikkene ligger der, vi vet at produktet vil bli etterspurt gitt at det bygges lokale verdikjeder og vi vet at REC kan begynne å levere på ca. 9 måneders varsel samt skalere opp som etterspørselen vokser de neste årene.

En av årsakene til at jeg ikke er så bekymret er fordi 6.2 milliarder i markedsverdi er absolutt ingenting. Selskapet har allerede to milliarder på bok. Markedet priser REC nesten som om det er ingen håp for ML gjenåpning. Fremtidig vekst blir absolutt ikke inkludert (fremtidig vekst er noe jeg synes gjør casen ekstra spennende og er årsaken til at jeg er mega-bull). Assets blir ikke inkludert på noen som helst måte, men vi må huske at også fabrikkene vil ha en attraktiv salgspris, ettersom det kan spare konkurrenter noen år på å bygge egne verdikjeder, i tilfelle alt går feil med REC (noe jeg ikke tror at det gjør).

Nasdaq falt med 7% forrige uke. Dette er mye. Det er naturlig at det har vært mye frykt, men jeg tror ikke at vi er på vei til en resesjon. Jeg tror at også dette vil blåse over og at REC vil klare seg fint. Faktisk, så kan REC blomstre om de rette meldingene kommer, selv om markedet blir korrigert. En ting hadde vært hvis REC hadde 25 - 30 milliarder i markedsverdi. Da forstår jeg et naturlig fall når frykt elementer går opp. REC er verdt usle 6.2 milliarder. Hvor mye mer rom er det for et potensielt fall? For alt jeg vet kan REC begynne å få positiv moment, selv uten kursdrivende nyheter. Tiden får vise, så får vi alle fasit.
voff
22.01.2022 kl 21:31 7073

Mange takk til alle konstruktive . bidragsytere.Dere er flinke og dedikerte. Personlig øker jeg.
Stabukk
22.01.2022 kl 23:10 6782

Trudde det hadde klikka for meg med hensyn til kva Hanwha er i gang med i USA. DjTao skriv nemleg at «Så fort fortsatt tariff er bekreftet (7 februar) så kan Hanwa begynne å investere for å opprette produksjon av paneler og wafers på amerikansk jord».

Rec kom for seinast ei veke sidan med denne opplysninga om Hanwha: «The company operates one of the largest solar module factories in the US with an annual production capacity of 1.7GW, corresponding to 12,000 PV modules per day».
Fabrikken med mange hundre ansatte ligg i staten Georgia. Trur også det ligg ute informative opptak frå fabrikken på Youtube. Meiner «solar module» er solpanel på norsk. Tur det også ligg ute info om fabrikken på Hanwha si heimeside. Er nokså sikker på at fabrikken kom i produksjon i løpet av 2019.

Håpar DjTao kan bekrefta at han eller ho ikkje har fått dette med seg. (Vi kan ikkje angripa Rec for «ingen informasjon» når selskapet trass alt har informert nokså godt om Hanwha).