Recsi uke 48

Spurs8
RECSI 28.11.2021 kl 08:22 56402

Tenkte at vi kunne DISKUTERE Recsi uke 48. Hva vi tror kommer til å skje. Opp evt ned. Hvorfor?
Håper tråden kan gi gode diskusjoner og ikke drittslenging.

Selv tror jeg litt nedgang et par dager før den går oppover. Dette pga det nye mutante viruset. Men mener Recsi ikke er veldig skadelidende her på lang sikt.

BBB vil jo selvsagt ha mye å si for kurs. Hva det kommer fram om avstemming.
Redigert 28.11.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
t3sm
28.11.2021 kl 08:29 19902

Og hvilken uke. Det er bare å tenke seg til hvor nært vi har kontrakter som skriker ettter og kun mangler en ting; underskrifter. Det blir en veldig spennende periode frem mot jul
Spurs8
28.11.2021 kl 08:34 19845

Jepp. Vi vet jo at det kommer :-). Spørsmålet er bare når. Samt hva som skjer fram til det....
Patron72
28.11.2021 kl 08:53 19780

Hvordan det går til uka blir veldig spennende å se. Frykter flere røde dager, men samtidig er det å lese at den nye mutasjonen ikke fører til alvorlig sykdomsforløp.
Jeg er ingen lege, men tenker om dette viser seg å være riktig vil nok fredagen blitt sett på som en overreaksjon.

Uansett så må en være tålmodig her. Faller vi nedover så kan en benytte muligheten å kjøpe mere. For når bbb og ml annonseres er det liten tvil hvor vi skal.

Lykke til 😃
manman01
28.11.2021 kl 09:20 19650

REC’s business bliver minimalt påvirket af ny corona smitte/lockdowns. FBR’s mindre bemanding i produktion kontra Siemens, og lokal værdikæde som bliver bygget i USA som ikke trænger skibsfragt over grænser.

Ak ja, her er det bare ønsketænkning om at kursen skal ned kortsigtigt, for at købe sig ind billigere igen. I traders kan virkelig bare ikke holde jer til jeres egen tråd.
Spurs8
28.11.2021 kl 09:36 19548

Har vel ikke snakket om trading her vel?
manman01
28.11.2021 kl 09:56 19432

Det er blot et spørgsmål om tid før det spilder over i denne tråd også
Slettet bruker
28.11.2021 kl 09:58 19404

Helt absurd å se verdenssamfunnets reaksjon på en utvikling for virus som er helt normal.. De første erfaringene er at viruset nå blir mer smittsomt, og mildere og mindre farlig, og mao. følger det utviklingen som var mest sannsynlig.

Vi må tåle noen topper i sykdom og hospitalisering uten at panikken brer seg som nå. Trist å se hvor livredde vi er blitt.

Men tilbake til uka for Rec. Siden folk leser krigsoverskrifter i Dagbladet og lytter på bekymrede politikere bombe ut sine formaninger, en eller to røde dager til, og så en kraftig rekyl opp igjen. Tror ikke vi skal ned annet enn eventuelt helt kortvarig intradag under 20, og at vi ender uken rundt 22,30.
Spurs8
28.11.2021 kl 10:03 19350

Du om det. Du som tar det opp. Ingen andre. Er vel egen tråd til det? Regner at folk er såpass oppegående at folk skjønner tråden man skal skrive i da.
Redigert 28.11.2021 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 10:04 19338

Hvem sikter du til vedr. at vi er blitt livredde? Mer kaos, mer verdistigning i bla. REC. Jeg er uvaksinert og lite redd. Muligens ser jeg mørkt på fremtiden og hvordan mennesker oppfører seg. Men her har vi fått en brems etter storstilt økning og nydelige bekreftelser.. det kommer en dag hvor vi ikke får kjøpt aksjer for under 50 kr.

Denne uken tipper jeg blir ganske flat, noe stigning mot slutten av uken..

MEN, man tjener ikke penger ved å stresse ut og inn, sjekke kontoen daglig ELLER høre på FHI, WHO eller små eller store "politikere".

Tenk selv, stol på deg selv og ta vare på de nærmeste!
Slettet bruker
28.11.2021 kl 10:20 19194

Om du greier få denne under 21kr til uka skal man prise seg overlykkelig :))
krigsoverskrifter som du sier har vel folk lært litt av etter sist virus skremming da børsene gikk bedre enn noen gang etterpå.
Her ser du noen eksempler på hva de store tenker akkurat nå.




https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/11/27/7780564/wall-street-analytiker-bull-etter-mutasjonsfrykt?internal_source=sistenytt

https://e24.no/boers-og-finans/i/nWVBBm/forvaltere-rustet-portefoeljen-for-markedsuro-ser-heller-etter-gode-kjoep-enn-aa-faa-full-panikk
Redigert 28.11.2021 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 10:32 19130

Første indikasjonene rundt denne nye mutasjonen, med et navn som ser ut til å stamme fra en transformers film, er at det er mildere.

Som mange påpeker, der har vel nesten vært spådd, da det er normal utvikling av et virus. Mildere/ikke drepe verten og smitte mer.

Tror dette blåser over. Håper det.
Spurs8
28.11.2021 kl 10:35 19104

Enig. Tipper ting blir klarere i løpet av uka.
KommersK
28.11.2021 kl 10:36 19080

Denne nye varianten burde ikke påvirke børsene i det hele tatt. Om de hadde holdt seg til fakta. Tvert imot, så hadde det vært en fordel om denne hadde blitt den dominerende i hele verden. Ser ut til å være veldig smittsom, men resulterer bare i trøtthet og mye nysing. Det tåler alle.
manman01
28.11.2021 kl 10:40 19024

Har du lavet denne tråd for at diskutere firmaet, eller for at diskutere hvordan KURSEN bliver påvirket?
Slettet bruker
28.11.2021 kl 10:42 18986

Uansett de som enda ikke har klart og rote seg inn fikk en gedigen sjanse til dette:)) Irriterer meg bare at short slipper billig unna:))
Slettet bruker
28.11.2021 kl 10:45 18945

Virker som tråden ble opprettet for å diskutere aksjen, virusfrykten er jo veldig relevant i markedet. Uavhengig hva man selv mener om det.

Vi må slutte å ta så på vei her inne bare fordi noen nevner at kursen kan gå ned. Det er så og si aldri noen som blir sinte/lei seg/frustrerte og kranglete så lenge det diskuteres at kursen skal utelukkende opp. Det er et sykdomstegn 😅

Det må være lov å si at kursen skal/kan gå ned av forskjellige årsaker uten å få kallenavn slengt etter seg.

Alt vel ☺️👍
Redigert 28.11.2021 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Spurs8
28.11.2021 kl 10:46 18914

Har laget tråden for å diskutere hvordan Recsi går neste uke. Ingen hensikter i forhold til trading. Det er det evt du som har. Merkelige spørsmål fra din side. Hvilke hensikter har du?
Redigert 28.11.2021 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
manman01
28.11.2021 kl 10:52 18864

Haha jeg må vidst hellere få taget mig en chill pill så. lol. Det jeg syntes om folk, burde heller ikke spilde over til her:)

Ingen trading her, nej. Gyldne muligheder står ret om hjørnet.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 10:55 18832

Det tror jeg også. Utrolig spennende vi har det nå med Hanwha på laget 👍🚀

Kortsiktig er det vanskelig å spå. Veldig spent på hva de kommer frem til i senatet rundt BBB før helgen.

Kanskje du kan feire med fleskestek og en Tuborg 😂
Slettet bruker
28.11.2021 kl 10:56 18800

Vanskelig å spå neste uke tror jeg. Oljen er ned over 10%. Vil nok korrigere noe opp igjen etter som markedet overreagerte på virus nyhetene. REC vil nok stå ganske godt imot tror jeg uansett. Men det blir absolutt spennende...
Spurs8
28.11.2021 kl 10:58 18783

Hanwha er spennende. De går ikke inn uten at ML skal åpne. Så enig i at framtiden ser meget lys ut.
t3sm
28.11.2021 kl 10:59 18766

Det kan tyde på at vaksinen har en dårligere effekt mot omikron.

"Helseministeren i Storbritannia, Sajid Javid seier til Sky News at det er grunn til å tru at Omikron-varianten gjer at koronavaksinen har mindre effekt" NRK.no

Tipper på ganske blodrøde børser omkring i verden i morgen, og generellt rødt utover uken. Kanskje noe innhenting mot slutten. REC tror jeg nok skal litt ned, men tror den klarer å stå imot ganske bra. Uansett så har jeg ingen aksjer å selge billig til fond eller short ;-)
Slettet bruker
28.11.2021 kl 11:49 18512

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#98885

Lege: Ikke alvorlig sykdom blant omikron-smittede pasienter
Personer som er smittet med den nye koronavarianten omikron, er ikke blitt alvorlig syke, opplyser lederen for Sør-Afrikas legeforening.

– Pasientene klager for det meste over vondt i kroppen og trøtthet, ekstrem trøtthet, og vi ser det i den unge generasjonen, ikke blant eldre personer, sier Angelique Coetzee, leder i landets legeforening Sama, til BBC.

Hysteri.. Sitt i ro å akkumuler gjennom støyen!
Småplukker
28.11.2021 kl 12:58 18196

Vil nok få et kortvarig fall også Rec. Bekymrer meg lite. Men på kort sikt uheldig om en knallrød børs kommer samtidig med at BBB går gjennom. Det vil dempe det bykset oppover som vi fortjener da. Men på litt lengre sikt voldsomme muligheter. Skal skrive en kontrakt med meg selv om ikke å selge noe innen 31.12.2022.
Innen da har jeg en følelse av at ikke bare Moses Lake-åpning og diverse kontrakter med solprodusenter er på plass, men spennende planer om jv, utvidelser, muligens ny fabrikk, og levering til batteriprodusenter.
seth
28.11.2021 kl 13:21 18054

Egentlig så var det godt at nyheten om denne virusvarianten kom på en fredag, slik at folk får summet seg og tenkt seg litt om. Tror uka hadde vært verre hvis det kom på en mandag? Nå sier jo de at denne kun er mer smittsom men ikke mer alvorlig. Vi får sikkert vite mer til uka.

Man leser lett på hvordan folk har posisjonert seg her inne 😊. Her må man bare ta sine egne vurderinger. Har man trua, og det fundamentale er på plass, så gjør det ikke noe hvis det svinger litt. BBB er rett rundt hjørnet. Det er ikke lenger HVIS ML skal starte opp, vi venter bare på meldingen. Og samtidig kan jo det komme en annen mld om ny avtale med en annen stor aktør? REC har jo gått ganske bra siden HS meldingen fra 15 til over 20 på bare noen få dager. Vi ser samtidig at flere fond har lastet opp den siste tiden. De som vil trade må bare gjøre det, og jeg har prøvd det selv, men jeg skriver ikke noe her for at jeg skal få aksjene billigere igjen. Det er som å si en ting og gjøre noe annet isteden. Samme var det når det ene DnB fondet gikk ut i media og forklarte salget sitt, samtidig mens andre DnB fond lastet opp. Tror ikke folk liker det så godt, og det ser man jo i div tråder.
Redigert 28.11.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
halvpris
28.11.2021 kl 13:32 17971

Man kan ikke sammenligne NYE Rec med gamle Rec,
Trollstuket
28.11.2021 kl 13:38 17923

På fredag hadde vi ca 40-50m mer i volum enn onsdag-torsdag

Så noe kraftig nedsalg var det ikke.
Mesteparten av volumet var fra 9-11 og sluttauksjon.

Det kokte bra fra børsstart når oslo børs var ned 3,6% på max og uroen var på sitt verste.

Greit med volum og kjøpspress til tross for en ekstrem uro i verdensmarkedet.
Recsi holdt seg godt.
Tror vi starter ned imorgen før vi ender i grønt.
Redigert 28.11.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 14:46 17580

Trenden er at topp 20 og 50 øker beholdningen i RECsi.
Tviler på at disse har en ukes perspektiv på sine investeringer, snarer ser de at Hanwha sin inntreden i selskapet bekrefter RECsi sin posisjon i USA på mellomlang og lang sikt.

Jeg tipper vi ser en videre økning i topp 20 og 50, uavhengig av aksjekursen neste uke.

Sol, batteri og semi-conductores i 2023 - 2030 blir ikke påvirket av denne mutasjon, som viser seg å være «snillere», men mer smittsom.

Så får vi se. Jeg selger som sagt 0 aksjer i år, eller i 2022.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 15:33 17366

Helt enig med deg, Vilter. De store laster nok opp med begge hender og takket nok selgerne på fredag, fordi istedenfor å presse prisen oppover, så kommer de seg inn til en rabatt. Stor gave for Veloen også. Kan godt hende at de dekket inn ganske mye på fredag. Jeg kommer til å følge spent med på topp 20 og 50 fremover.

Ser at Omikron blir diskutert både her og andre steder. Skjønner dere at vi er i et helt annet spill med andre spilleregler enn det vi var i mars 2020? Da ble markedet tatt av sjokk. Per dags dato har vi flere vaksiner og mange vaksinerte, vi har flere piller som er på vei til å bli godkjent i USA, flokkimmunitet er mye sterkere sammenlignet med i fjor. Vi vet veldig lite om denne varianten. Det har ikke blitt påvvist å være noe farligere enn andre varianter, kun at smitten sprer seg raskere. Vi har hatt FED´s som har bidratt enormt i markedet i ett år. Tror dere virkelig de vil trekke seg unna hvis situasjonen forverres? Mener også ha lest at det vil ta ca. 2 måneder å gjøre klar nye vaksiner for denne varianten, dette må jeg nesten dobbelt sjekke.

Var ikke alt for lenge siden at det samme ble sagt om delta-varianten. Hva skjedde? Markedet fortsatte med ny ATH´s. Bare gi det litt tid, når vi får mer data rundt denne varianten så vil nok folk roe seg ned igjen. Jeg tror personlig på videre oppgang denne uken, men vil forsøke å frigjøre litt kapital fra i morgen, slik at jeg får lastet opp ytterligere hvis jeg får kjøpt aksjen på rabatt.
Redigert 28.11.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Spurs8
28.11.2021 kl 16:08 17168

Vurderer inn med mer jeg og.
questi
28.11.2021 kl 16:55 16910

Aksjemarkedet minner på en måte på virushåndteringen, som har en komponent av psykologi...

Hvis et land stenger ned, blir det enklere/mer_presserende for styresmaktene i andre land å stenge ned, og utløser en kjedereaksjon - litt som salgspress :D
Krav om gjenåpning (f.eks med referanse til psykisk skade hos barn, eller det at kun eldre rammes) smitter også mellom land og land - litt som kjøpspress...
Selv medisinske tiltak som burde være forutsigbart, blir også sterkt påvirket av psykologi, ref sentiment til vaksinetyper...

Et interessant spørsmål er hva som er fundamentalt/rett 'pris/nivå' av virushåndtering til enhver tid... særlig i et virus som periodesvis endrer egenskaper.
Redigert 28.11.2021 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 17:24 16733

De store og smarte laster selvfølgelig opp når de små og dumme selger. Her må nok traderne snart løpe etter til høyere kurs, tipper grafen peker slakt oppover til uka før den eskalerer med bbb juleribbe og ML annonsering. Godt mulig det blir en sur børsdag i morgen generelt, men det tror jeg isåfall hovedsakelig vil gi negang i andre sektorer. Håper folk som skulle leke smart og selge på lavt 20 tall må løpe etter
Slettet bruker
28.11.2021 kl 18:08 16464

Fra børspanikk til mandags eufori ;)

https://www.nrk.no/norge/tre-omikron-scenarioer-for-vinteren-1.15747675

En ny ønsket variant iflg lege :)

Tror på rekyl mandag! Panikk for en sjette variant av korona 🤣
Alt kan selvfølgelig skje men tror virkelig dette var en overreaksjon.

Ellers kan man se på det slik

Ny variant, mer nedstigning-større sannsynlighet for renten holdes lav, noe som igjen gir videre børs opptur.
Ny nedstegning-større sannsynlighet støttekjøpene fra sentral bankene fortsetter, som igjen gir videre børsoppgang
Ny variant for ente gang, gjør verden holdes begrenset og folk har ingen steder sette pengene sine... videre opptur i vente.

Iflg artikkelen gir denne varianten mindre og mildere symptomer selvom den er mer smittsomt, det er isf gull for den koronaen har vi hatt i 2 år. Beste håpe på er vel en slik variant hvis dette er tilfelle. Virker ikke som vi kommer unna korona...

Står for dette var full panikk fredag, som ble veldig kortvarig.
Vi får se fasit hva markedet tenker mandag. Jeg holder en knapp på evt full rekyl eller lunken rekyl påfølgende med rolig oppgang neste uke

Ønsker alle en fin uke, så får vi følge spent med på updates fra senatet og fremgangen der i morgen kveld :) spennende blir det uansett
questi
28.11.2021 kl 18:17 16400

Enig.. Sannsynligvis blir korreksjonen en god del mindre uttalt enn alle de tidligere episodene, slik Uchi sier.

Dersom Omikron virkelig er mildere enn Delta, kan den fungere som en fattigmanns vaksine for hele verden, og vil markere den endelige slutten på pandemien :)
t3sm
28.11.2021 kl 18:37 16241

Lover ikke godt for morgendagen:
"Verste børsdag i Dubai siden mars 2020 - Det ble en blytung søndag for børsene i Midtøsten. I Dubai raste indeksen mer enn fem prosent." E24

https://e24.no/boers-og-finans/i/66Vear/verste-boersdag-i-dubai-siden-mars-2020

Slettet bruker
28.11.2021 kl 18:42 16208

Så bra, da kan man vel få bilige andeler... tviler på at uken er i rødt, men vi får se. Tar gjerne aksjer fra de frustrerte :-)
Slettet bruker
28.11.2021 kl 18:42 16200

Er ikke noen bombe at de fulgte etter fredagens handler de holder stengt på fredager og begynner børsuka søndag:))

Legg også merke til hva Folkehelseinstituttet skriver i en risikovurdering søndag at den nye coronavarianten sannsynligvis er mer smittsom enn deltavarianten, men at det så langt er lite sannsynlig at omikron bidrar til mer alvorlig sykdom.

Redigert 28.11.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 18:47 16137

«Vi kommer til å etterligne fallet vi har sett i de globale markedene i dag. Jeg tror ikke det er noen overraskelse, sa Ahmed Badr, leder for Midtøsten og Nord-Afrika ved Credit Suisse AG i Dubai, i et Bloomberg TV-intervju før børsene åpnet søndag ifølge Bloomberg.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/11/28/7780807/kraftig-borsfall-i-midtosten