TA - OSEBX med skummel utvikling! Pass på!

Hammers
OSEBX 29.11.2021 kl 00:00 8559

Fredagens fall representerte en illevarslende kommende utvikling for børsen.
For første gang siden koronabunnen for snart 2 år siden ble den sterkt stigende bunnlinja brutt.
Linja ble ikke bare brutt - men bruddet var ETTERTRYKKELIG!

Det korte bildet ser dere her; https://www.tradingview.com/x/4hrSMMp5/
Ved evt stigning finnes det MYE motstand i den mørkere rosa ovalen!

Slike jeg tolker situasjonen; Et første VARSEL om fare ang den framtidig utvikling ER gitt!
En spennende fortsettelse kan uansett ventes - selv om det også finnes rom for rekyl.

HiHa
Redigert 30.11.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.11.2021 kl 00:05 7870

Du glemte å komme med ei anbefaling av SoftOx.
Hammers
30.11.2021 kl 09:30 7574

Så langt vil jeg karakterisere utviklingen som en innertier for min del!

- Gårdagens rekyl opp i den mørkere rosa ovalen.
- Tilbakeslag fra den sterke motstanden der.

I skrivende stund står OSEBX i 1174 - altså UNDER den horisontale støtten som er tegnet inn i dagrammet i hovedinnlegget mitt.
Det er uansett sluttkurser som gjelder - mye kan skje ila dagen.
Likevel; Sluttkurs "et stykke" under horisontalen vil være en bekreftelse på fare.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 11:17 7793

Er kun Vow 😉

Men nyheter om at Omicron er mindre farlig kommer nok snart,og da blir det rekyl. Men først skal vel alle de store handle seg ferdig, dere vet, de som også eier mediehus som sprer frykt.
Tøff
30.11.2021 kl 11:59 7747

Jeg tror OSEBX kan falle til 1155. Det er fall nok i denne omgang. Støtte rundt 1155.
ShoeShineBoy
30.11.2021 kl 12:13 7699

Skummel utvikling på børsene den siste tiden ja. Tror dette mest er et uttrykk for at markedet nå er i ferd med å ta innover seg at inflasjonen ikke er så midlertidig som optimistene i sentralbankene har hevdet. Mange som er i ferd med å posisjonere seg for signaler om langt strammere pengepolitikk og høyere renter. Kombiner dette med energikrise og nye nedstengninger så får du en heftig cocktail.
Hammers
30.11.2021 kl 23:57 7543

Det kan se ut som om det bygger seg opp til en aldri så liten vinterstorm på børsen!

- Den nesten 2 år lange stigende bunnlinja for OSEBX (etter den første Koronapanikken i feb/mars 20) fikk et solid brudd sist fredag.
- Den viktige oljeprisen som lå over $80 for kort tid siden ligger nå rundt $70.
- De 3 ledende indeksene i USA var i kveld alle ned mellom 1,6 og 1,9%.
- Hvis OSEBX i morgen (eller en senere dag) reagerer etter tilsvarende mønster ligger det an til at den viktige støtten ved 1175 brytes.

- Det ustoppelige viruset har igjen fått nytt fotfeste etter en midlertidig pausing.
- Jeg sier ustoppelige - for virus (og bakterier) har gjennomlevd ALT på kloden - og det i flere milliarder år.
- Kortsiktig bekjempelse kan nok komme etter hvert, men "stopp" er det nærmest naivt å tro på. Dette er en slu organisme!

- Her et oppdatert kortsiktig og forenklet chart; https://www.tradingview.com/x/JjAea134/
- Brytes 1175 som sluttkurs (med "litt margin") ligger det an til at børsens "spilleregler" også endres!
- Da kan det fort være at mange ønsker seg ut i en farlig fart!

HiHa
Redigert 01.12.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.12.2021 kl 23:05 7283

Typisk for enhver negativ nyhet/endring er at den normalt møtes med skepsis.
Trolig det vi har sett på OSEBX etter at varselet ble gitt sist fredag - og trolig det fenomenet som i dag herjet børsene i USA.

OSEBX i dag; Veldig mange aksjer falt, men indeksen steg.
Trolig drevet av noen få tyngre oljerelaterte selskaper som dro lasset etter sterkere oljepris.
Det blir trolig verre i morgen siden det sorte gullet etter Oslo's børsslutt har falt med ca $ 2,80.

DOW (og andre USA-indexer) åpnet i dag spenstig. Det var helt til Omikron ble et hett tema - også i det landet.
Da stemningen snudde falt Dow ca 1000 poeng fra toppen og endte på minus 1,3% (Nasdaq ned 1,8%).
Indexene falt til dagens laveste nivå; https://bigcharts.marketwatch.com/default.asp?refresh=on.
________________________________

Mitt syn er fortsatt; Det gule lyset BLE slått på sist fredag, men vi har fortsatt ikke sett store og ensidige negative utslag.
Turbulent har det vært. Noen aksjer har klart seg bra, mens andre har kjent pisken.
Bryter OSEBX 1175 med klar margin (som sluttkurs) skifter det gule lyset til RØDT!
Følg med selv!

HiHa
Redigert 01.12.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.12.2021 kl 23:16 6977

Nå er det en ukes tid siden jeg skrev hovedinnlegget på denne tråden.
Gjennomgangsmelodien fra min side har hele tiden vært; PASS PÅ hvis 1175 brytes.

I ettertid har index ligget over mitt utgangspunkt. Da jeg skrev HI hadde fallet vært for stort ila for kort tid.
Rekylen kom derfor før nytt nylig tilbakefall. Nå er utviklingen sunn i forhold til det korte snittet.

Den 1. des hadde OSEBX steget til like under 1190. Der møtte den det fallende 9 dg snitt.
Gjennombruddet ble selvsagt alt for tungt å gjennomføre. I stedet ble det et "kakk i knollen" før man ble slått ned til dagens 1174,7.
Altså LIKE UNDER mitt utgangspunkt - etter en ukelang konsolideringsperiode.

I kveld falt USA relativt kraftig etter store skuffelser i arbeidsmarkedstallene.
Mandag skal det visstnok innføres innreiserestriksjoner til landet. Altså; Omikron kommer stadig nærmere USA.
Det blir en snakkis i landets nyheter. Hva følgende blir er umulig å si, men at viruset blir en topic i USA er vel BANKERS!

Også olja opererer med usedvanlig store svingninger for tiden - akkurat som strømprisene når usedvanlige høyder.
Kanskje derfor også kryptovalutaene viser store svingninger? Uansett en påfallende ubalanse i ulike markeder.

Det enkle chartet for OSEBX ser du her: https://www.tradingview.com/x/JHvbGMDT/
Jeg kan lett se for meg et fall ned til 1115 i FØRSTE omgang dersom 1175 endelig brytes.
Spennende tider er det uansett!
Redigert 04.12.2021 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2021 kl 23:27 6946

Trøst deg med denne Hammers, så ser du straks lysere på tilværelsen


https://www.youtube.com/embed/ZtgzBin2GPY
lynx
04.12.2021 kl 09:51 6740

Veldig enig med Hammers her, tror han vil treffe bedre med å spå nedgang på hovedindeksen enn han gjorde i VOW, for der ble det skivebom. Antar vi vil få en korreksjon 8-10% ned fra toppen.
Slettet bruker
06.12.2021 kl 14:42 6438

Biotek-rakett klatrer på negativ børs

Softox seiler opp som børsrakett i årets siste måned. Den siste uken har aksjen steget nær 40 prosent.

En forsiktig start.


https://e24.no/boers-og-finans/i/OrmEGl/biotek-rakett-klatrer-paa-negativ-boers







Slettet bruker
07.12.2021 kl 12:12 6289

Hammers: Det kan se ut som om at "faren er over". Dersom indeksen holder seg over 1192 ut dagen, vil vi vel ha fått et kjøpssignal, etter ditt chart å dømme.
I øyeblikket ligger indeksen på 1196.
Redigert 07.12.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Piggvar 2
08.12.2021 kl 12:27 6130

Faren er nok ikke over her nei. Investorerene rister av seg det meste. Grådigheten har tatt totalt over, men dette blir stygt. Om det blir i år eller første del i januar vites ikke, men dette kan ikke fortsette . Jeg mener at det har blitt for mange på denne børs som ikke ser farer - som trur det kun lyser - de ser ikke mørket , men mørkt blir det.. Viruset driter i penger og om hvordan økonomien er i visse land.
Viruset har og kommer til å gjøre mye problemer for det moderne mennesket og systemet. Det er som å få et kraftig virus på en datamaskin - det er noe dritt :) som er vanskelig og fjerne. Når problemet er løst så kommer det nye igjen og igjen - enkelte ganger er de så kraftige at de blir farlige.
Vi mennesker råder over mye, men det er de minste vi skal passe oss for - der er mennesket makteløse.
Redigert 08.12.2021 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 13:39 6061


Du skriver om fundamentale forhold. Hammers har hele tiden henvist til teknisk analyse og det chartet som viste at vi ville få et salgssignal dersom indeksen falt under 1175. Det gjorde den noen timer, men tok seg opp igjen og passerte gjennom motstandsnivået på 1192. Da skal det normalt ha oppstått et kjøpssignal. Det er det jeg er ute etter å få bekreftet fra ham.

Jeg var enig i at det så stygt ut, slik han skrev, men etter mine begreper har indeksen styrket seg etter dette fordi fallet stanset og gikk kraftig opp igjen. Og da snakker vi om tekniske forhold, ikke hva som skjer i verden med viruser osv. Det er en helt annen skål og hører ikke hjemme her!
Piggvar 2
08.12.2021 kl 14:05 6014

Klart det hører hjemme her. Alt hører jo i sammen. Det tekniske går i sammen med det fundamentale.
Har du en bil så må du ha hjul for å kjøre den
Redigert 08.12.2021 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 14:31 5974

Mulig spåkula virker inn på VOW, men Softox-aksjonærer kan slappe helt av, der er det knallharde fakta som gjelder.






https://dyrlaegen.nu/artikler/dyrlaege-spiller-en-rolle-i-udviklingen-af-behandling-mod-covid-19/




Redigert 08.12.2021 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2021 kl 15:48 5778


Jeg er også av dem som ser det fundamentale sammen med det tekniske, men det som skiller denne tråden fra andre er at den skal handle om TA. Se overskriften på tråden!

Og er det en ting Hammers er opptatt av, er det å se bort fra alle mulige argumenter, og kun fokusere på det tekniske.

Selvom han begrunner muligheten for nedgang i svaret over, er det det tekniske som gjelder. Se også starten på tråden om dette.

Så dersom kursen bryter opp eller ned i det tekniske chartet, er det uinteressant hva som skjer ellers i verden. Da har man fått enten et kjøpssignal eller et salgssignal.

Dersom Hammers er uenig i dette, har han helt endret synspunkt. Har du det, Hammers?
Hammers
14.12.2021 kl 22:30 5446

Joda, det VAR rom for positiv rekyl for OSEBX (ref hovedinnlegget).
Den kom - nettopp opp til det rosa området ved ca 1200 som jeg skrev om og viste i mitt opprinnelige chart.
https://www.tradingview.com/x/4hrSMMp5/

Sikkert mange som blåste lang tone i "trompeten" (signalen for "faren over") under oppgangen. I så fall en overilt handling.
I dag viser det oppdaterte chartet ny tilbakegang. https://www.tradingview.com/x/QQ9Heq9P/

OSEBX befinner seg pr dd på et enda verre sted enn da jeg kom med min advarsel for drøyt 14 dager siden.
Her er det bare å bevege seg helt der framme i skotuppene i tiden framover!

HiHa!
RGTBJØRN
14.12.2021 kl 22:56 5357

En litt skummel utvikling ja , Er nok skyhøy inflasjon over dammen som skaper frykten.
Frodon
15.12.2021 kl 08:39 5163

Hvordan tenker du det vil gå med olje prisen hvis «verden» må stenge ned på nytt for at helsevesen ikke skal kollapse? Vil dette påvirke fundamentene tror du? På TA ser det ut som investorer er bekymret for noe. Kan det eks være inflasjon, Kina’s eiendoms bransje og virus?

Denne er fra Nornes sin daglige oppdatering idag

«Initial lab findings indicated that China’s Sinovac shot - one of the most widely used in the world - doesn’t provide sufficient antibodies to neutralize the omicron virus variant

Some 2.3 billion doses of the vaccine have been administered, mostly in China and the developing world»
Redigert 15.12.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2021 kl 11:19 5042

"Don't fight The Hammer..." :)-

Hammers har stor innsikt i TA, men legg merke til forutsetningene som legges inn. Det er ingen blank fasit som serveres, men et bilde med forutsetninger i, samt alternativer av og til. Akkurat dette er det mange som ser vekk fra, men det som står, står jo svart på hvitt.

Jeg er milevis unna Hammers i TA, men har likevel sett svakheter i OSEBX i det siste. Nei, jeg er ikke nødt til å eie alt i verdipapirer til enhver tid for enhver pris. Forholder meg til det helt enkle med trendkanaler, enkle formasjonskunnskaper, RSI-verdi og MACD. Bare det har hjulpet meg mye. Man blir aldri utlært, men det tar tid å komme på en viss høyde, i alle fall når man ikke har vokst opp med børs og verdipapirer. Det kan komme godt med å ha flere år med dette bak seg framover.
Redigert 15.12.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2021 kl 22:39 4900

Men RSI-verdi for OSEBX skal vel være relativt lav nå, slik at det kan komme en reaksjon opp, som Hammers nevner det er rom for. Her og nå kunne jeg bare sjekke dette fra Investtech, for å vise til en kilde.

Slik jeg har lest FED, så måtte rentehevinger komme uansett om de skal kunne ha mer krutt «i tilfelle ny krise», men det er jo ikke så bråsikkert at denne krisen er over, og alle svakheter og røde flagg som ligger under den skyhøye prisingen er også noe. Det er spesielle tider. Store CEO-er i USA har solgt bøttevis med aksjer i det siste. Hvorfor..? Det ser vel noe som langt flere andre ikke ser, og det har de også helt andre forutsetninger for å gjøre. Skal man ikke kunne tro det..?

Lar meg ikke rive helt med av knallgrønne tall fra USA-indeksene på enkeltdager. Noe skjer under overflaten. Om f.eks. S&P 500 er spådd 7,5% opp til utgangen av 2022, hva så med nedsiderisikoen om den er på flere titalls prosenter..?

Rentehevinger og nedtrapping av støttekjøp… Og vil det ikke bli en regning ut av alt det det med koronaen som vil medføre økte skattenivå..? Alt det der vil påvirke børsene. Det vil det, og dermed også OSEBX. Stemningen smitter, den også, og særlig fra USA-børsene til andre børser.

Moro med fest, men ikke fullt så moro med heftig bakrus.
Redigert 15.12.2021 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2021 kl 10:25 4591

Jeg holder meg til TA (med Hammers chart) på denne tråden, selvom det er interessant å analysere det globale markedet.

For noen år siden kom jeg til at børsen korrigerer ned gjennomsnitlig hver 18. måned. Det er utgangspunktet.

Nå har OSEBX steget fra bunnen den 23. mars 2020 til 9. august 2021 som vel var en topp, sogar en dobbel. Det blir cirka 17 måneder. Deretter har indeksen falt.

Selvom jeg ikke har klart å holde meg til egne regler, kom jeg til at man kan selge senest etter cirka 18 måneder med oppgang, kjøpe deriviater basert på en nedgangstrend og selge disse etter få måneder. Og så vente til bunnen er nådd, sånn omtrentlig. Da er man garantert en jevn avkastning over tid.

Nå sitter jeg med absolutt hele formuen i container; MPC og Ernst Russ AG, og det går bra oppover igjen. Disse aksjene kan bli unntakene fordi ratene er superhøye, det er inngått langsiktige kontrakter og i hvert fall MPC har lovet utbytte hvert kvartal samt ekstraordinært utbytte i januar 2022.

Det store spørsmålet blir da: Klarer de å stå i mot en nedgang og gå mot strømmen?
Redigert 17.12.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2021 kl 10:30 4570

"Moro med fest, men ikke fullt så moro med heftig bakrus"

Det kan synes som om du har hatt heftig bakrus i lengre tid.
Hammers
17.12.2021 kl 23:26 4454

Turbulent marked for tiden!

OSEBX er ganske så retningsløst, men tendensen peker klart nedover.
Et enkelt chart ved ukeslutt ser dere her; https://www.tradingview.com/x/2kdu2g5W/

Det glidende 14-dg snitt tenderer klart ned etter å ha toppet ut ved ca 1230 (tynn blå linje).
Bryter OSEBX 1152 (som sluttkurs m/litt margin) representerer dette en bekreftelse på den nedadgående trenden.
- Fallpotensialet i det korte bildet ved den stiplede linjen.
- Stigningspotensialet ved brudd på 1175 ligger ved siste topp. Der er det en del motstand.

Her er det fortsatt bare å følge med til noe virkelig konkret åpenbarer seg!
Hvem brytes først; 1175 eller 1152? That's the question...... in the short term!
Redigert 17.12.2021 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
17.12.2021 kl 23:39 4422

Ingen støtte ved de to bunnene like over 1100?
Hammers
17.12.2021 kl 23:42 4411

Joda, men på litt lengre sikt er det 1063 som etter mitt syn er mest trolig - i første omgang.
Forutsetning; 1152 brytes som sluttkurs m/ok margin (klart og godt synlig brudd).
Kaisovski
17.12.2021 kl 23:49 4397

Forstår. Takk for at du fremdeles deler.

Savner de skarpe turhistoriene med bikkja. Håper den lever i beste velgående😎
Max Payne
18.12.2021 kl 13:14 4216

Jeg ville tatt disse spådommene med en klype salt. Når Hammers er bull bør man være bear og omvendt. Som eksempel kan jeg nevne Vow.

Jeg advarte mot Vow på en egen tråd som jeg opprettet den 25. mars i år. Siden da er kursen i Vow nesten halvert til tross for protester fra Hammers og mange andre.

Slettet bruker
18.12.2021 kl 18:12 4080

1.000 kan vel være et passende støttenivå for en passende korreksjon. Der var det glidende oppunder motstand ei viss tid også, og tidligere motstandsnivå viser seg ofte å fungere som støtte. Bare en tanke, ikke noe mer.

Om man tenker sektorer, så kan man prøve å vurdere hva det vil bli gått inn for i 2022, og kanskje kjøpe i fond før nyttår. Da er man inne før mye krutt skytes inn i «satsingsområder» for 2022, og man har fond i stedet for enkeltaksjer. Og så selge ila. andre uka på nyåret… Også bare en tanke, og hver enkelt får ta sine vurderinger på sitt eget fulle ansvar.
Hammers
18.12.2021 kl 19:51 4008

Jeg er hverken bear eller bull, men sier PASS PÅ (selv). Dessuten begrunner jeg det jeg sier.
Gjør du - eller er det "tenk på et tall" som slenges ut?
Hva er DITT tekniske syn på OSEBX - du som er en racer innen TA.

Ellers er det verdt å merke seg at ditt hovdinnlegg ang "VOW til 22" ble redigert i formiddag.
Lett å justere spådommene sine når man i ettertid sitter med facit i hånden.
Redigert 18.12.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
MSoleim
18.12.2021 kl 21:04 3931

Støtte på ca 950.
Hammers
20.12.2021 kl 09:54 3634

Spennende start på dagen mtp de negative tendensene jeg luktet meg fram til for ca 4 uker siden.
Med en evt sluttkurs "noe under" ca 1153 får vi en bekreftelse av det salgssignalet som ble gitt i slutten av november - og som jeg reagerte på.
Slettet bruker
20.12.2021 kl 10:02 3614

OSEBX med slag i mellomgulvet. Går den ned for telling..? Rentehevinger, nedtrapping av støttekjøp, gevinster som må sikres for å berge året (eller flere år), og ikke minst omikron opp rett inn i juleferien i mange av verdens viktigste økonomier. Omikron er allerede "en turbo", men juleferien kan akselerere spredningen og medføre nye nedstengninger og sprengt kapasitet i helsesektoren. Alt dette altså oppå høye børser.
Slettet bruker
21.12.2021 kl 17:04 3386

Etter ditt chart, Hammers, kan det se ut som OSEBX har reagert ut av den negative spiralen og endte opp på 1185.

Stemmer det at faren er over?
MSoleim
21.12.2021 kl 17:15 3365

Jeg vil tippe nei, og at det trengs mer bekreftelser enn som så. I dag var det Equinor og AkerBp som dro opp hovedindeksen etter min mening.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 11:49 2706

Nå… Hva sier Hammers..? Tar du en sit.rapp., som de kalte det i militæret..?

«2, dette er 9. Sit.rapp. - over…»

😎🥳🤩

Nå ser vel OSEBX temmelig utrygg ut, hva..?
Slettet bruker
24.01.2022 kl 14:59 2528

Denne gjelder vel fortsatt??:
Bryter OSEBX 1152 (som sluttkurs m/litt margin) representerer dette en bekreftelse på den nedadgående trenden.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 15:06 2487

Skal være et gulv på/ved denne poengsummen, ja, og grafen kan ende ned gjennom dette støttende gulvet som sluttkurs i dag. Det er slik jeg ser det. Her kan det altså åpne seg for mer og kraftigere fall.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 16:13 2129

Grafen presses ned igjen. Nå kommer nok det stygge bruddet ned snart. Det kan bli utrivelig.

Er det attraktiv å sitte med aksjer og fond nå..? Og i så fall, hvorfor..?

Aner meg at det kommer et brått og stort sell-off!