***STRØMPRISEN*** FAKTURAEN FOR VANLIGE FOLK - SKREKK OG GRU

*JBJB
02.12.2021 kl 19:00 118873

Hei folkens:))

Og...Nord Pool melder i dag om 236.25 øre/kWh pluss MVA, el avgifter, Co2 avgifter++++ i Sør-Norge, folkens - hvis denne prisen holder seg gjennom hele julemåneden vil en vanlig forbruker med et gjennomsnittlig forbruk på 3000 kWh i Desember få en faktura fra sitt strømselskap på nærmere 15 000 kr, i Januar - som vi beskrev i vår tråd som nå er fjernet vil de som først får besøk av namsmannen og må frekventere fattighuset de som har skreket høyest om "jorden brenner" og krevd iverksettelse av grønne luftslott - bedrifter og firmaer vil føle utgiftene på bunnlinjen og inflasjonen vil stige raskt og brutalt - Tyskland meldte om skyhøy inflasjon denne uken og proklamerte i rene ord at energiprisene var hovedårsaken - tang og tarefolket i samarbeid med nikkersadelen har tutet om fornybar kraft uten at konsekvensene ved å avvikle stabile kraftkilder har blitt utredet - resultatene ser vi nå med vindturbiner som står stille, solen uteblir og gassleveransene er overlatt til Putins dagsform - vi er fortsatt bare i den første vintermåneden og prisene på strøm kan bli dramatisk høyere når høytrykkene legger seg over kontinentet - periodevis strømutkobling lurer i kulissene hvis kulda legger seg over Europa i Januar/Februar etter at de grønne naive politikerne har klekket ut at prisen til oppvarming skal være mest mulig lik i Norge som på Sicilia/Mallorca - inkassobyråene melder allerede om høy aktivitet hos "vanlige folk" på grunn av de astronomiske prisene til oppvarming og lys her i et av verdens kaldeste og mørkeste land - vinteren vil bli grisete big time - read our lips - skrekk og gru...ZnageZz...

NB! Håper dere fulgte våre råd om å binde strømmen slik vi gjorde til 49 øre/kWh inkludert MVA tidligere i år:))

Siste tilgjengelige strømpris for postnummer 0150 er:
236.25 øre/kWh
https://norgesenergi.no/hjelp/strompriser/

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 17.12.2024 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
29.12.2021 kl 12:53 3912

Vi må huske på at Norge betaler flere titalls milliarder årlig for å få lov til å selge blandt annet strøm til Europa. Samt f eks gass, olje og fisk.
EU vil egentlig slett ikke kjøpe dette av Norge.
Dette er noe de kjøper for å være ekstremt greie, så da skulle det bare mangle at hver og en av oss må sponse med noen tusenlapper over skatteseddelen for at dette skal ordne seg.
Slettet bruker
29.12.2021 kl 12:51 3880

*JBJB skrev Innlegget er slettet
Ingen (inkludert EU) forhindrer Norge å sette en maks på på strøm, fjerne nettleie, moms og mye annet
Penga renner inn i statskassa så spørsmålet er hvordan overskuddet reinvesteres ...

Slettet bruker
28.12.2021 kl 00:07 4067

Pampene i EU bryr seg ikke om Stortinget setter en maks pris på strøm i Norge
Pampene i EU bryr seg ikke om Stortinget skroter nettleie og moms...

Pampene i EU stusser mere over hvorfor finansministeren i Norge og andre ikke kan lese.

Slettet bruker
27.12.2021 kl 22:51 4094

Ikke snakk negativt om tang og tare ..
I motsetning til den politisk varianten så er er tang og tare spiselig. ..
En utmerket kilde til næring ...

valdresbonden
27.12.2021 kl 22:39 4086

Enig.

Eller la oss stille oss utenfor personalinngangene på stortinget og bue høyt hver gang de kommer og går for dagen.. Svikere.

V.
Mulla3
27.12.2021 kl 21:39 4156

Flere av dere som skriver her har disse folkefiendene av noen politikkere i hjemkommunen deres. Slutt å gnål ring på døren deres og fortell dem hva dere synes om dem. Eller på gata i butikken. La dem få føle folkets harme.
Kalle 1
27.12.2021 kl 21:28 4178

Vi får håpe på at tang og tare-menigheten, er superglade for kommende faktura!
Men jeg tviler, det har vert veldig stille fra den kanten i det siste.
Kanskje det begynner å gå opp for dem, hva de holder på med?
Men de skal vite at jeg har spart opp midler, og er klar til å kjøpe biler, hytter og hus av dem, via namsmannen.
Billigt selvfølgelig, må jo betale strømregningen jeg også.
Enjoy.
*JBJB
26.12.2021 kl 12:43 4521

Hei folkens og god jul:))

Og...da er det bare dager til strøm fakturaen fra desember dumper ned i postkassen eller innboksen, folkens - selv nå i den stille uke hvor industrien stort sett går på lavgir og forbruket av strøm vanligvis er svært lavt melder nord Pool om en gjennomsnittlig spot pris i sør Norge på 224.49 øre/kWh pluss nettleie og avgifter - selv etter kompensasjon fra regjeringens strømpakke gir dagens pris nærmere 2,30 kr/kWh til forbruker - en gjennomsnittsfamilie med et forbruk på 4000 kWh vil dermed måtte påregne en faktura på ca. kr. 9200 med forfall 20 januar - dette er lavt estimer da gjennomsnittsprisen i desember har vært adskillig høyere - januar kulda lurer like om hjørnet og som kjent står vindturbinene stort sett stille både i januar/februar og solcellekraftverkene produserer next to nothing når dagene er korte og solen uteblir - rakettforskerne på stortinget har klar det kunststykke å lure folket til å tro at Norges energiproduksjon skal fylle hele Europa med billig strøm og få rimelig strøm tilbake gjennom overføringskablene når husholdningene stort sett ikke forbruker energi til oppvarming og lys - zånn går det når kjerringa til Gudbrand i Lia styrer butikken og mener det er en god deal for norske forbrukere med samme pris på strøm på Granca og Sardinia som på Tynset og Elverum - men som tidligere postulert er FNs bærekraftmål, Paris avtalen med liten skrift samt pampene i EU de "vise menn" for stortingsrepresentantene - ropene fra fattighuset og namsmannen vender de det døve øret til og energiministeren Mjøs Persen (tidligere nestleder i Pol Pott partiet Rød valgallianse) er mest opptatt av å nedsette kommisjoner og komiteer som skal se på saken - vinteren vil bli grisete big time - read our lips - skrekk og gru...ZnageZz...

224.49 øre/kWh øre/kWh

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 27.12.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
*JBJB
23.12.2021 kl 09:20 4928

Og...da er nest siste hardcore julepakke levert, folkens - på lille juleaften melder Nord Pool om en gjennomsnittspris i Sør Norge på 307.58 øre/kWh pluss nettleie og avgifter - omregnet etter regjeringens strømpakke vil fakturaen i Januar vise nærmere kr. 2,75 pr. forbrukt kWh for vanlige folk - en husholdning med et gjennomsnittsforbruk på 3500 kWh i desember vil motta en faktura på ca. 9600 i starten på januar 2022 under de gitte forutsetninger - men vår fastprisavtale på 39 øre/kWh og nabopris til 60 øre/kWh på el bil laderen gir klingende mynt i kassa til fattighuset - Parisavtalen og FNs bærekraftmål har styrt politikerne inn i ei blindgate hvor "Europas batteri" blir tappet i alle ender - nikkersadelen ønsker høye strømpriser for at den grønne galskapen skal bli lønnsom og tang og taresekten lever i sin drømmeverden hvor høye strømpriser er villet for å styre utviklingen mot hest og kjerre samfunnet - pampene i EU har klekket ut den glupe ide at norske forbruker i Avdal og Tynset skal betale det samme for lys og oppvarming som forbrukerne med 2000 kWh i årlig forbruk i Gibraltar og på Sicilia - overføringskablene går varme og taper 10% effekt på sin ferd mot kontinentet, men politikerne på Stortinget sleiker hverandre oppetter ryggen og mener de redder menneskeenheten fra dommedag og undergang - de neste vintermånedene vil bli grisete big time - read our lips - skrekk og gru...ZnageZz.....

307.58 øre/kWh

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 23.12.2021 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
valdresbonden
23.12.2021 kl 05:32 5052

Ja, ingenting nytt fra regjeringen. Gutta har juleferie, og da skal de ikke plages. Stortingspresidenten dro til varmere land, den 16, og fikk innvilget eksta lang juleferie.
Tyrkia sies det, men det er jo gjerne ett transittland til Iran. Håper han la igjen tjenestetelefonen, men det får vi nok aldri vite.
Støre har gått i hi, og Lysbakken er i karantene. Det passer nok godt i disse dager.

Hadde vi hatt en statsmann som leder, hadde han gått ut og sagt: Dette funker ikke. Bedrifter og privatpersoner blir gjeldsslaver. Her skal det ryddes opp, og dere, kjære landsmenn, skal få igjen det Norge tjener på eksporten.

Eller så hadde han sagt: Dette er det dere har stemt på, og siden dere er kjøtthuer hele gjengen, så skal dere få det grønne skifte inn med teskjeer.
Så dro de jo inn noen 100000 tusen vis av stemmer, fordi folk trodde de skulle få gratis tannlege, og brillene skulle tilbake på nesa til de barna som trengte det.
Saueflokken er lett å lede..

Og på nyttårsaften eller hvilken dag det er, så sitter han der og sier , kjære landsmenn. Og forteller hvor flinke de er, og at regnet som aldri traff vannmagasinene, og om vinden som heller aldri traff vindmøllene, og om de svenske elvene som var bunnfrosset, selv om kloden koker- Og alle har tatt seg en pinne, og nikker og smiler, og synes han virker som en grei kar. La skjermen gå i svart, er mitt råd.

V.
Redigert 23.12.2021 kl 05:40 Du må logge inn for å svare
gw60
23.12.2021 kl 03:19 5075

Ja det er helt utrolig!!

Denne regjeringa skjønner enda ikke at dette går adundas. Vårt land er i krise!!

Mange familier klarer ikke denne regningen som nå kommer. det samme med en haug med små/mellomstore bedrifter

De er nødt til å innføre en makspris feks 1 krone og staten tar resten.
Nå føler jeg vi har en regjering som ikke styrer.............de burde vært på offensiven og fortelt oss hva de vil gjøre. Men det er helt taust.

Jonas, nå må du våkne.....................!!!!!!!
Slettet bruker
23.12.2021 kl 02:39 5091

ikke et ord på nyhetene fra NRK om problemene med høy strømpris nå ikveld. alt var såre vel og studenter og barnefamilier hadde ingenting å klage over. Norge….den siste sovjetiske stat.
Redigert 23.12.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2021 kl 02:35 5091

Acer har overtatt styringen av RME 100 %.
https://www.youtube.com/watch?v=EzUYlyO4Uok

Og hvem mottar CO2 avgiften i EU ? Hva anvendes den til ?

Hva skjer når CO2 avgiften kanskje tas bort i 2040 eller 2050 ?
Kollapser da alle fornybar energi investeringene ? Og EU ler
hele veien til banken.

Norsk energi- og klimapolitikk er helt borte i natten.
Redigert 23.12.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
vicktor
23.12.2021 kl 00:30 5145

undrende
De rike har blitt rikere, vanlige folk har blitt fattigere, gjeldsgraden i husholdningene er rekord høy.
Det er ikke de rike sin skyld at folk har blitt fattigere i vårt land. For de rike skaffer oss arbeidsplasser, staten sier opp sine
ansatte på de laveste nivåene, for å slippe pensjons forpliktelser i fremtiden Det er staten med sin skatte og avgift politikk,
som i stor grad bidrar til at vanlige folk ikke klarer å bygge seg opp formuer.
Vi eier våre boliger for vi høre og må betale eiendomsskatt på denne boligen. Som i meget stor grad er belånt opp til pipa og som banken egentlig eier.
undrende
22.12.2021 kl 23:52 5202

De rikeste i Norge har blitt mye rikere, vanlige folk har blitt mye fattigere sammenlignet med Vest europa. Vi har mye kaldere klima her enn de fleste EU land, og anvender strøm til oppvarming i mye større grad.
Folkeavstemning om EU har vi jo hatt to ganger allerede. Tror nok en tredje ville endt med langt større NEI flertall. Men, att folkeavstemning, de ønsker ikke politikerne, de vet utmerket godt at avstemningen ville gå mot det de tenker å gjennomføre. Det de har gjort nå, tverrpolitisk, er å tjuv melde Norge inn i EU
Vannkraft er naturligvis vår (alle sammen sin eiendom) og bør således deles ut til kostpris. Vannkraften har bygget landet, og er vår, nærmest eneste konkurranse fordel, rent bortsett fra at nordmenn stort sett er flinke arbeidere. Oljen derimot, har gitt enorme midler til statskassa, men desverre drevet lønn's og prisnivået hinsides det meste. Vi er kanskje ikke direkte uenig, på det meste
og NB! denne groteske prisøkningen er like mye ment å skulle forberede det norske folk på hva vi kan forvente av det grønne skiftet.
Hva med å få på plass alternativ grønn energi før man kutte i den fossile? Makan til idioter.
Redigert 22.12.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
undrende
22.12.2021 kl 23:38 5226

Anbefaler ikke, (ut i fra hva jeg har lest flere uttale, på solcelle sider) å kjøpe solceller fra Kina i mindre kvantum.
Det sies at da, sender de det aller dårligste de har. Nærmest bare dritt, har jeg lest mange har skrevet.
Garmis
22.12.2021 kl 23:32 5177

Ellers er det bare å flytte til et annet land, det kan jo ikke være slik at resten av oss skal betale for alle andre som ikke greier å forstå hvordan dette landet er styrt. Dersom dette landet blir for dyrt å ha et normalt liv i må man jo til slutt bare flytte til noe bedre.
Noen vrangforestilte poiltikere har lurt mange fra andre land til å komme Norge, i den tro at "noen Andrè" skal betale for det. Nu når prisen kommer på bordet må "noen" ta ansvar for dette.
Thesistulling
22.12.2021 kl 23:20 5198

Hva gjør en familiefar som føler tilværelsen rakner pga dette?

Det er bare å vente på at noe skjer........
Garmis
22.12.2021 kl 23:07 5229

victor,
Det du beskriver her er jo også vrøvl, Stortinget forvalter denne vannkraften på vegne av oss. Energien er nærmest gratis, men "vanlige folk" betaler i dyre dommer, hva slags forvaltning er det? Hvorfor skal dette forvaltes til utlandet, samtidig som resten av landet nord for Dovre har strømpriser til 30 øre? Hva slags forvaltning er det?
Og det du beskriver som aksje forvaltning av aksjemeglere har vel skjedd og skjer fortsatt. Hvor noen selger og tar pengene selv. Ikke minst skjedde dette i forbindelse med Kredittkassen og DNB i sin tid. Dette var også politiker skapt!

Ellers er jeg enig i at vannkraften burde være det norske folks eiendom. Og at politkerne undergraver sitt eget folk. De må slutte å si jeg tror og jeg mener, de må gjennomføre det folket vil. Partiprogram må forbys og sunn fornuft må komme frem. Dersom politikere ikke skjønner dette, må det gjennomføres folkeavstemninger for det meste. Selv om dette er omstendig, må det kanskje til. Eller så trenger vi en stor utskiftning av politiske broilere som tror de kan og vet alt.
Redigert 22.12.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
vicktor
22.12.2021 kl 22:47 5237

Garmis
Her kommer du med mye tøv. Nei, vi er ikke verdens rikeste land, vi er ikke i nærheten en gang. Dette sa Sissener for en tid tilbake.
Vi har et Pensjonsfond, som staten styrer. I andre land er det meste av pensjonspengene i private pensjon og forsikring selskaper.
Vannkraften er det norske folks eiendom og vi har gjennom mer enn 100 år betalt ned disse anleggene. Stortinget forvalter denne
vannkraften på vegne av oss. Dette blir omtrent slik at dersom du eier aksjer, så selger aksjemegleren aksjene dine og tar fortjenesten selv.
For så å kjøpe aksjene tilbake til en høyere pris. Om en god del av oss har god råd, det har ikke noe med saken å gjøre.
Nei, vi kan ikke skylde på oss selv. Vi har ikke noe demokrati i dette landet, slik det blir styrt. Vi har sagt Nei til EU og likevel så fører
Stortinget en politikk som undergraver vår selvråderett. Vi må melde oss inn i Nei til EU og støtte de i kampen mot EU og ACER.
kokkohill
22.12.2021 kl 22:42 5272

Helt utrolig at kablene til eu virker enda, skulle tro noen deler som har lang leveringstid hadde gått i stykker for lenge siden. Må være Kinesisk kvalitet dette , nett som korona som ende tikker å går etter 2 år….🤣
Garmis
22.12.2021 kl 21:10 5390

Jeg forstår ikke dette hysteriet, vi er da tross alt blant verdens rikeste land. Da må vi jo også forstå at vi må ha verdens dyreste energi. Dersom noen har hatt nesten gratis energi de siste årene, er det jo bare rimelig at disse betaler litt mer nå. Akkurat som de som har hatt fastpris og betalt en forsikring nå kan høste fortjeneste av dette.
De som har kjøpt seg hytte eller bolig nr. 2 har så god råd at de evner å betale for dette, så jeg forstår egentlig ikke hva som er problemene her.

At vi i tillegg har de dårligste politikerene det må og kan vi jo skylde på oss selv. Siden vi ikke har noen andre å skylde på, passer jo det fint. Dagens politikere sier jo hele tiden jeg mener og jeg tror. De har jo helt glemt at det er folket som skal mene og tro, mens politikerne skal gjennomføre dette.
Skulle ønske at dette kan tvinge frem fornuftige og rettferdige politikere som jobber for og med sitt eget folk igjen. Og dette gjelder alle partier fra ytterste venstre til ytterste høyre. Skjerp dere.
Mr Karma
22.12.2021 kl 20:16 5457

nettopp kommet tilbake fra en del julehandel i min lille sørlandsby....det er bulkedag, men det gikk bra.
Jeg kan ikke merke noe i stemning eller julehandel, bortsatt fra litt enklere å få parkering og ikke fullt så mange stressa distrè shoppere. Det var noen nabolag og kontorer som kanskje var noe mørkere enn vanlig, men ellers virket det meste normalt. Det er nærmest utsolgt for ribbe (t.o.m. ferdigstekt), så det ser ut komfyrene blir i full sving julaften...

Jaja, dette ble litt på siden, men jeg dreier alt jeg kan over på vedfyring, og det er kaldt når jeg kommer hjem. Tror flere her inne får rett. Det kommer til å bli mange som kommer til å sitt å fryse i vinter, kanskje t.o.m. fryse ihjel. Folk er ikke oppvokst på samme måte som de som nå har for det meste gått bort, så de er ikke klar over hvor farlig det kan være å legge seg i et kaldt hus, uten å ta skikkelige forhåndsregler. Og det hjelper ikke med denne Omnicron svivende rundt heller....

Jeg gjorde selv tabben i tenårene. Endte opp på intensivavdelingen med dobbelsidig lungebetennelse. Holdt på å stryke med...
Slettet bruker
22.12.2021 kl 16:56 5580

Det kan tid å få noe selv med Aliexpress ...

Biltema og Hyttetorget har mindre solcelle paneler med "lav vekt".
Biltema har en inverter (12V DC til 220V AC) med modifisert sinus til en rimelig "penge".
Jula har en kurrant regulator for solcelle paneler ....
En lokal bilopphugger har ofte billig bilbatterier ....

Ett "billig" krasjkurs for de vil lage noe selv istede for å være 100% forbruker.

Ref
Inverter 12V DC - 220V AC modifisert sinus
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/spenningsomformer-150-w-2000030753
Solcelle regulator
https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcelleregulator-016578/
50W panel
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solcellepanel-2000045344
80W panel
https://www.hyttetorget.no/solcellepanel-mono-80w-sort

Redigert 22.12.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
22.12.2021 kl 14:55 5644

Om du skal vente til ting er ryddet opp i,er jeg redd for at du kommer til å bli en stund.En lang stund.
PSI- Investor
22.12.2021 kl 14:39 5685

Tja det er et par år siden så helt eksakt husker jeg ikke men det var snakk om i området 100.000,- kr for å få satt det opp.
Så varer det vel minst 20 år tror jeg.
Så kan man sikkert regne ut på ulike måter, med og uten renter, alternativ plassering av kapitalen osv hvis man gidder

Men altså hvis man runder av bitte litt og sier 5000 kwh i 20 år da så blir jo det også 100.000,- så da blir det en kr pr stk da for de kwh'ene en får lagd seg.

Så spørs det da om man ønsker at strømprisen går opp så man tjener på det eller ned så man taper på det mens resten av forbruket som det tross alt er mye mer av blir billigere
Redigert 22.12.2021 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
pengex
22.12.2021 kl 14:29 5717

Eller løse solceller på aliexpress for de som har større byggekompetanse. Solpaneler kan lages extremt billig bare man har tid og lyst.
PSI- Investor
22.12.2021 kl 14:17 5728

Jeg har undersøkt til mitt hus, og det anslås av leverandør at jeg kan klare å lage 4800 kwh med solcellepaneler om jeg så tar det på to sider av taket.
Men forbruket er ca 24.000 kwh
Og dessuten er det jo i stor grad om sommeren en får disse 4800 kwh så det monner jo ikke så veldig.
Kommer nok til å gjøre det likevel
Slettet bruker
22.12.2021 kl 14:11 2795

Sakset litt fra
https://e24.no/olje-og-energi/i/JxRqM8/stroemprisene-i-soer-faller-for-andre-dag-paa-rad-lille-julaften

<< I tillegg faller de tyske prisene, særlig mot slutten av dagen, og da får vi faktisk også << import fra Tyskland til Norge. Importen driver ned prisene.

<< Vi får ganske mange lave timer og mye import fra Tyskland på julaften

Lite gjenomtenkt politikk fra EU motstander og andre med lesevansker
er ikke til det beste for Norge.

Norge er ikke optimalt for solenergi men det blir en del selv om det er
overskyet. Ett søk på hytte torget var intressant og de var ikke tomme
for paneler.

https://www.hyttetorget.no/335w-solcellepanel

Noe for de som liker å bygge selv ...

Redigert 22.12.2021 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
noprofit
22.12.2021 kl 12:42 2870

og så kommer han etter fler uker med en deal om å splitte regningen for alt over 70øre (eks moms).

Dette er bare LATTERLIG :)

Så kom den hyggelige nyheten at lille Norge har et halvstatlig selskap i Nordsjøen som betalte MEST skatt i VERDEN av alle selskaper
keisam
22.12.2021 kl 12:38 2847

Politikkere er vel bundet på hender og føtter og kan neppe overstyre NVE, Statkraft og Statnett. Hvert sitt lands plassering og topologi med de fordeler og ulemper dette gir spiller ingen rolle for beslutningsmyndigheter og skal inkorporeres i større enheter, ala verdensdeler. Folkeslag, kultur og tradisjoner vaskes ut og høvdingene på toppen får det som plommen i egget. Energi og valuta kan gjerne likestilles og vi i Norge kan bare gå over til Euro. 2020-tiåret kan bli en av de mest omveltet i Europeisk historie, blir spennende å se. Beklageligvis så registrer jeg et stort flertall, både lokalt, regionalt og nasjonalt som hyller i mine øyne inkompetente og mindre smarte og begavede politikkere. Korona og energi er bare starten på ulike kriser fremover, gapet mellom fattige og rike blir bare større. Leste senes i dag et eksempel om frihetsberøvelse i VG, hun dama fra Eidsvoll som er gravid. Eikrem-saka fra Trondheim og NTNU er tragisk.
Slettet bruker
22.12.2021 kl 12:12 2924

Det blir mest sannsynlig mere kortslutninger med "nye krefter" ...
EU skeptiker Vedum er ett godt eksempel på manglende kompetanse og dårlig leseferdigheter.

Selg mest mulig strøm til utlandet og bruk profitten til bygge en infrastruktur for hydrogen
i tillegg til ett oppgradert strømnett.

Det mulig å få utnyttet solenergi bedre i Sør Norge ved å bruke ledig tak plass.
Ett par solskinn historier

https://www.tu.no/deltav/solcelleanlegg/annonse-her-er-prosjektet-som-setter-standarden-for-solcelleanlegg-pa-flate-tak/512723
https://psw.no/news-and-media/eng-no-news/news-in-english/one-of-norways-largest-solar-cell-plants

EU/EØS, Acer, kabler i øst og vest er ikke problemet ...
Problemet er lite kompetent ledelse.

P.g.a slekt og pandemi kom jeg tilbake til Norge.
Slekt og mye annet kan ikke velge selv ...
Når ting er ryddet opp i reiser jeg tilbake til Holland.
Slettet bruker
22.12.2021 kl 12:09 2913

https://www.dn.no/energi/gass/lng/lng-skip-snur-mot-europa/2-1-1134284
Gassprisen i 345 $ pr. oljeekvivalent.
kodenavn
22.12.2021 kl 12:02 2874

Nå må snart noen voksne ta over styringen av strømeksporten og strømprisen.
Jonas klarer tydeligvis ikke oppgaven
kodenavn
22.12.2021 kl 11:59 2849

Og nå tømmes magasinene maksimalt, av gutta på toppen i Statkraft og Statnett, for at de skal få sine feite bonuser.
Hvis magasinene er tomme i februar, kan de bare kjøpe tilbake strøm for vår regning fra Tyskland, kullkraft til 14 kr kilowatten. Herlig.
panamajack
22.12.2021 kl 11:57 2851

Hvornår kommer der børsstop på Nordpool, så EUs konkurrencekommisær kommer og fortæller, at el prisen skal ned ellers bliver der uddelt klækkelige bøder på lige fod med Google m.fl.(oligopol).
valdresbonden
22.12.2021 kl 11:47 2880

Fram til nå har det nok vært prestisjefylt med å være innvalgt på stortinget, men de siste måneders hendelser tror jeg folk får mer og mer avsky for politikerne våre. Men de slipper unna. Og demonstrasjoner i Norge er ikke vanlig, for folk har stort sett hatt det greit. Og en demo utenfor stortinget på en halv time, tror jeg bare ender opp med en liten notis i avisen, da pressen vår absolutt ikke er uavhengig, og overlever på pressestøtte. Og noen politikere som er innom stortinget, vil muligens kikke ut av vinduet, se demoen, riste litt oppgitt på hodet av disse raringene, og tusle tilbake til stortingskantinen..
I mange båthavner rundt omkring, går man vakter i sesongen, folk som har båter, deler på vaktene.
Min store drøm hadde vært om mange nok kunne gjort det samme utenfor stortinget, Eks vis 10 personer sto utenfor stortingets personalinnganger, og buet hver gang det kom en representant inn eller ut. 10 folk hadde stått i f. eks 3 timers vakter, og virkelig vist representantene hva vi mente om dem. Kanskje ikke så gøy å være representant lenger, og kanskje gitt representantene noe å tenke over. Deres oppgave skal være å tjene landet og folket, ikke grabbe til seg, og posisjonere seg for fremtidige jobber. Da måtte pressen dekket dette, da dette måtte gå over mange dager, kanskje uker. Blir som om når sjefer i div firmaer som outsourser virksomheter, og kommer på besøk for å snakke med de ansatte. Alle ansatte står utenfor å buer, og evt snur ryggen til. Det er å gå kanossagang. Men her skulle vi ikke snudd ryggen til, men looked them strait in their face.. Nå ler de bare av oss, har millionlønninger, og driter javnt i høye strømpriser. Hvor er Lysbakken, som ikke er sein med å grine hvis noen av hans kjernevelgere skulle miste 0,01 % av kjøpekraften. Hvor er Lan, som var på førstesiden i avisene hver dag i tre uker foran valget, men nå har gått fullstendig i dekning. Burde ikke hun forsvare dette grønne skifte.. De slipper for lett unna. De burde møtt velgerne, hver dag de kom og gikk, og mottatt høylytt BUING. Ola Nordmann kjempet for landet sitt under krigen, nå har vi blitt en samling geleklumper, med noen politikere som selger landet sitt på rot. Shit, i am pissed.
Redigert 22.12.2021 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2021 kl 11:17 2866

Få inn flere arbeidende mennesker som har jobbet hardt i det minste en dag i sitt liv og som vet hvilke utfordringer de fleste av oss har i hverdagen. Folk som per i dag sitter nederst på stigen burde absolutt være minst 50% av representantene slik at hele befolkningen ble representert og ikke overklassen!
Thesistulling
22.12.2021 kl 11:12 2872

Ser man på sammensetningen av regjeringen, så ja.

Nye krefter er et tveegget sverd, men ja, er jo delvis enig.....

trodlet
22.12.2021 kl 10:36 2919

Det er tragisk at vi har politikere som er så lite oppegående som det faktisk viser seg at de er. Det er ikke lett for en person å bare bestemme seg for å bli klokere. Derfor bør vi sette krav til de folkevalgte, og på sikt få luket vekk alle de jeg vil kalle snyltere. Start med å endre begrepet "å sitte på stortinget" til å bli "å jobbe på stortinget". For de aller enkleste kan selv det være en aha-opplevelse.
Redigert 22.12.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2021 kl 10:25 2921

Du mener det har generelt blitt bedre med Høyre som ga faen i folkehelsa og vil ha åpent under pandemien siden folk må jobbe... Og som ga helt BENG i å stenge ned grensene når vi hadde sjansen?

Vi trenger nye krefter, helt utenom de etablerte partiene!
Redigert 22.12.2021 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
22.12.2021 kl 10:18 2945

Blir slutten på Arbeiderpartiet slik det er idag dette.

De kunne fått tidenes oppslutning ved å åpne lommeboka og HJELPE folk Istedenfor å pirke borti dem med en pinne.....

Det hadde ikke kostet dem noe 🤣

Men, på en annen side, dette blir vel den siste rødgrønne regjeringen på en stund, tipper de må gå jeg.

Tåkefyrsten ble fort sliten under øynene 🤣

De ser det ikke selv, men dette vil sørge for en mere fragmentert politikk ala' lengre nedover i Europa grunnet sosioøkonomiske forhold.
Ytre høyre og tullepartier here we Come............
Tragikomisk er det, kan ikke annet enn å le😆

Loki
22.12.2021 kl 10:17 2850

https://polarkraft.no/aktuelle-saker/stromkompensasjon/ Denne linken forteller det bedre enn hvordan politikerne fremstiller det. Med moms som er hva folk forholder seg til så er innslagspunktet 87,5 øre, og med moms så er kompensasjonen 50% av prisen over innslagspunktet.

Redigert 22.12.2021 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
*JBJB
22.12.2021 kl 09:39 2755

Og...vi har tidligere i tråden orientert om stuntet hvor Arbeiderpartiet utnevner en tidligere nestleder i Rød Valgallianse som energiminister, folkens - hun var nestleder frem til partiet ble nedlagt i 2007 og frontet såkalt revolusjonær sosialisme hvor staten styrer folks liv fra vugge til grav - dette blir som å ansette pyromanen som brannsjef - skrekk og gru...ZnageZz...

Persen var nestleder i Rød Valgallianse fra 2003 til 2007 og representerte partiet i Bergen bystyre i perioden 2003–2007. Fra 2007 var hun vararepresentant. Hun meldte seg ut av Rød Valgallianse noen måneder etter at partiet slo seg sammen med Arbeidernes kommunistparti og dannet partiet Rødt.
https://no.wikipedia.org/wiki/Marte_Mj%C3%B8s_Persen

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 22.12.2021 kl 10:06 Du må logge inn for å svare