Obligatorisk med personlig økonomi i grunnskole og gym/yrkeskole

Pimpernell
06.12.2021 kl 01:18 586

Nynorsk, religion, (lokal)historie etc. bruker våre unge mennesker, etter min mening, for mye tid på i skolen. Jeg er sjokkert over hvor lite våre fremtidige voksne kan om privatøkonomi.......Det er ufattelig hva jeg hører gjennom mine mange barn, som blir sjokkert over hva venner og deres foreldre sier/mener/råder, dem til. Vi diskutere privat økonomi i hverdagen, men opplever at de opplever seg som "avvikere" når å sette penger i banken ikke er optimalt. Foreldre og venner sier "at i banken er det sikkert, - og du får lån når du trenger det"

Som sagt, jeg har en "haug" av unger. Vi startet med å spare Kr. 50 pr, mnd. i fond da de kom, økte litt etter hvert.. De har sett hvordan det vi satte inn er gått 3-gangern.

Luksusfelle?
Hvorfor eksisterer det programmet?
Fordi vi feiler i å lære opp våre etterkommere i basal økonomi.

Jeg mener, som sagt, i starten, at vi definerer og prioriter feil. Personlig økonomi burde være obligatorisk, - forberede ungdommen på livets brutale virkelighet, - hva vi skal velge bort, - det er masse å velge i...?
Kajtek
06.12.2021 kl 08:53 505

Du har sikkert mye rett i det du sier men for å være helt ærlig så tror jeg ikke at skolen vil lære barna om å spare i fond eller aksjer. Da måtte foreldrene følge med på barnas investeringer, sparemetoder. Når foreldrene ikke har nok kunnskap til det så kan de ikke hjelpe barna sine med det. Og skolen kommer ikke til å ta ansvar for investeringene til de barna.
Den beste måten som du sier , er å spare i fond. F. Eks. Skagen fondene hvor man kan spare fra kr. 250,- i mnd. For barn som har mange år foran seg blir det god investering. Forutsetning er at regjeringen ikke beskatte fond og aksjer på sånn måte at gevinsten blir spist opp av skatter.
Stephen
07.12.2021 kl 23:59 411

Økonomi i skolen er ikke dumt. Men tror mere eksempler på hva rente % er, hva gebyr er inkasso osv ; får summer til å stige, vil hjelpe mange.

Mvh. Stephen