Hytte på fjellet til utleie, Hemsedal, Geilo eller Trysil

PingPong
06.12.2021 kl 10:50 2782

Hei godtfolk!

Det er mange her som sitter på masse kompetanse om hyttemarkedet jeg håper dere vil dele.

Vi ønsker å "investere" i en utleiehytte slik at vi kan realisere drømmen. Med for å få til dette så må vi også ha en utleieavtale. Da blir et viktig spørsmål hvor er det beste utleiemarked mellom Hemsedal, Geilo og Trysil? Jeg har forstått det slik at i forhold til tog så er Geilo best egnet.

Andre innspill og betraktninger?

Uansett hvor vi havner hen så vil vi nok trives, vi trenger kun god mat/drikke og langrennsspor :)

Mange takk på forhånd!

Vinterhilsen
PP


Slettet bruker
06.12.2021 kl 10:59 2766

Hvis man skal gå for 1 av disse 3 ville jeg gått for Hemsedal. Personlig har jeg gått for Flå hvor jeg har 3 hytter. Lykke til
PingPong
06.12.2021 kl 11:23 2724

Takk for svaret, har sett litt på Fjellandsbyen (Solon eiendom, utbygger). Men det rare der er at felleskostnader pr. kvm. er høyere for jo mindre leil. du kjøper. Spurte megler om hvordan de beregnet felleskostnader siden det er ulikt pris for pr. kvm. Men får ikke svar.
Traktor94
06.12.2021 kl 12:41 2652

Det er vel ganske normalt at felleskostnadene er høyere per KVM for mindre enheter. Det samme ser man for leiligheter i Oslo.
En dobbelt så stor enhet vil sjeldent bruke dobbelt så mye av "fellesressursersene". En del kostnader er tilnærmet like, uavhengig av hvor stor enheten er. Spesielt kommunale avgifter vil ofte favorisere større enheter.
PSI- Investor
06.12.2021 kl 14:03 2584

Jeg tenker når det gjelder hyttemarkedet at dersom det nå skal bli normalt med strømpriser på minst 4,- kr pr kwt gjennom vintrene fremover så vil bare strømkostnadene ved å holde en normalt moderne hytte med vann og kloakk på pluss- siden hele tiden komme på mer enn hyttelånet.
Når dette begynner å gå opp for folk kan det igjen bli slik at fjellhytter blir tungsolgte.
Like før hytteforbudet kom i 2020 så jeg på en hytte med takst 3,8 ved Trysil. Den gikk for 3,2. Nå ville den sikkert gått for drøyt 5 ser jeg ut fra tilsvarende til salgs nå.
Det kan godt være at innen 2023 er over så går den for 3,2 igjen
Og likevel blir kostnadene mye større enn man i dag ser for seg. De høye strømregningene har jo ikke dukket opp enda.

Hvertfall da, hvis du ikke har råd til å eie hytte uten å leie den ut, så husk at du nok må regne med å leie ut for mer enn du kanskje tenkte deg for å dekke kostnadene. Og at det kan være lurt å leie selv i år og neste år og se på prisutviklingen.
PingPong
06.12.2021 kl 14:16 2551

Takk til alle for gode innspill og betraktninger. Kanskje vi bare må forholde meg til Nordmarka og skigåing der inntil videre..... Uansett, hvis vi kjøper er det fordi vi ønsker å eie over lengre tid, uavhengig av korona. Men hvis hytteprisen er på "topp"? Så er jo det litt skummelt også. Vi får følge med videre på utviklingen :)

Når det kommer til kvm. på små leiligheter så har jeg opplevd i boligprosjekter at de eks. estimerer med 30 kr/kvm.
Redigert 06.12.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Klodrik
09.12.2021 kl 22:30 2138

Rundt 90% av fellesutgiftene fordeles etter brøk - dvs leilighetens størrelse. Enkelte kostnader, som for eksempel kommunale avgifter og tv/bredbånd, fordeles likt uansett leilighetens størrelse. Det siste vil da føre til at fellesutgiftene per/kvm vil være noe høyere per kvm for mindre leiligheter. Dette er det samme enten det er fritidsleiligheter eller et sameie i byen.