RECSI: .. KOLLAPS I SILISIUMPRISENE I 2023 (?)

Slettet bruker
RECSI 08.12.2021 kl 06:18 10703

TO SPØRSMÅL:

1. Hva mener folk om realismen i påstandene om at sislisiumpriser vil rase ned mot 10 dollar i 2023?

2. Hvis dette skjer, hvilke konsekvenser vil dette ha for planene for en eventuell gjenåpning av ML i 2023?


https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/12/07/7785565/spar-priskollaps-i-solmarkedet
Redigert 08.12.2021 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 13:08 3234

Skalleknarp skrev Hva med gass?
Hva mener du?
Slettet bruker
08.12.2021 kl 13:12 3203

KOLLAPS , seriøst …. Donald Duck mener du alvor? ( sorry skrev Donald Fuck , ble et litet skrivefeil, endret nå :-) )

Har du sett energiprisene ? Hvem skal Kina selge til tenker du hvis det blir embargo som det ser ut å bli ?

Er du totalt realitetsfjern eller troller du bare ?
Redigert 08.12.2021 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
08.12.2021 kl 13:16 3170

caps lock, fyren er super seriøs.

Han ber om innspill, men ignorerer analysen til Bernreuter...
Bond
08.12.2021 kl 13:21 3145

Recsi selg, Recsi kollaps , Recsi brudd på rektangelformasjon .....
Er så mye vås ute på alle trådene fra denne brukeren nå at det strengt tatt ikke er noe poeng i å lese forumet..

Jeg har rapportert 2-3 av postene og trådene til Donald Duck, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme med alle forummedlemmer som bare er ute etter å skape kvalme.

Kom gjerne med innlegg som har supstans (Bull og Bear) men ikke sitt å jug for å skape uro..nettroll altså!

//Bond
Slettet bruker
08.12.2021 kl 13:22 3126

Passer nok ikke inn i bildet hans:)))
Nsxnsx
08.12.2021 kl 13:26 3102

Historisk så er jeg faktisk enig med deg her Donald. Men når det gjelder den grønne bølgen som er i start fasen nå, så tror jeg faktisk idealismen får betydelig mer innpass. Og det ser vi jo allerede med at Europa og USA kommer til å "banne" produkter som ikke kan bevise en bærekraftig produksjon.

Om Kina fortsetter å produsere med kull og tvang vil vi seff få en overproduksjon. Men vil bety lite om det forblir på lager i Kina.

Se bare hva som skjedde motsatt vei. Altså 57% straffetoll=nedstengt ML. 57% (eller mer) motsatt vei vil seff sette en stopper for poly fra Kina.(i første omgang til vesten) Og vipps Recsi blir GULL :) Er jo allerede gull i mine tanker da :)
Slettet bruker
08.12.2021 kl 14:36 2941

Bevares, her var det mye usakligheter! ... Samtilige av trådene du her viser til er basert på forhold med substansiell verdi.
Redigert 08.12.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 14:54 2863

Den godeste Donald Duck etterspör refleksjoner på noen påstander satt ut i en såkalt analyse. Sa2ri viser til en annen analyse som viser en annen utvikling. DD - hvor er dine egne refleksjoner.

Det at noen produsenter dropper sine salgspriser/initierer en slags priskrig, tyder på at de vil kvitte seg med brysomme konkurrenter. Det som den analysen helt riktig peker på er at lavere priser vil stimulere etterspörselen. Mer etterspörsel vil da i neste omgang före til et press oppover på prisene igjen. Tar man i tillegg höyde for den politiske backingen av fornybare lösninger, til og med i form av sannsynlig subsidiering av amerikansk produksjon gjennom skattekreditter, er det for meg uvisst hva prisutviklingen blir det neste året. Det kan gå begger veier.

Jeg tror på den annen side at prisnivået nå er for höyt/har steget for raskt og gjort det fornybare alternativet dyrere enn nödvendig. Jeg önsker derfor velkommen en reduskjon i prisene. Dette vil gjöre at bare de mest effektive blir igjen og vil gjöre solar böde billigere og bedre. Vi vet at REC er blant de mes kostnadseffektive og er i tillegg "grönn", slik at det kinesiske initiativet til priskrig sannsynligvis vil gavne REC. Enda et poeng er jo at REC fort kan bli "beskyttet" i USA mot kullfyrt kinesisk produksjon. Dette var i kanskje grunnen gode nyheter.
Slettet bruker
08.12.2021 kl 15:23 2727

Hvorfor eier du aksjer i dette selskapet? Tror du Rec og kineserene skal konkurere i samme marked med dagens vilkår? I såfall må du selge aksjene dine med en gang. Grunnen til at jeg eier Recsi-aksjer er fordi jeg mener det er åpenbart at kineserene ikke kommer til å kunne selge silisumsprodukter til USA slik de opererer i dag. USA skal produsere ESG-vennlig silisium i sin egen verdikjede. Ikke kjøpe kullforurensede slaveprodukter. Jeg trodde de fleste her på forum delte denne hypotesen. Der tok jeg visst feil.
Redigert 08.12.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
questi
08.12.2021 kl 15:35 2640

I tillegg så driver Hanwha-REC med strategisk in-house produksjon/salg,
så Hanwha-QCells kommer ikke til å bytte waferleverandør bare pga at en random waferprodusent lokker med billigere priser i noen uker :)

Sikkerheten Hanwha får ved å ha sin egen produksjon i nabobygget... slippe kontainerfrakten over Stillehavet og port-kaos, er verdt adskillige USD/kg :)
Redigert 08.12.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 15:37 2622

Tenke seg til det miljø sertifikatet de kan få med FBR poly, ingen shipping, frakt utslipp osv osv. Genialt!
Slettet bruker
08.12.2021 kl 15:39 2603

Det er klart at spot-priser vil ha mindre betydning når en stor eier skal ha det REC produserer uansett. Hvor gærnt kan dette gå da? :)
Redigert 08.12.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
08.12.2021 kl 15:42 2575

Mange positive triggere her - Kanskje de kan matche Kineserne på pris når det kommer til stykket..Sparer enormt med logistikk før endelig produkt.?
questi
08.12.2021 kl 15:49 2528

Og installatører og de som skal prosjektere solparker i USA kommer til å velge paneler fra Hanwha-REC..

Velger installatørene paneler produsert i Asia, kan de når som helst risikere flere måneders forsinkelser med straffegebyrer og avbestillinger :)
Redigert 08.12.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 15:49 2525

Det at Hanwha er en av de største produsentene i verden tyder på at de også er konkurransedyktige. Vet fra før at REC er meget konkurransedyktig - og nå får de på kjøpet sannsynligvis skattekreditter samt at Hanwha kan sikre 100% utnyttelse av ML - og derved burde de kunne nå kostnader ned mot 7-8 $/kg ved 100% kap.utnyttelse. Transportkostnader ved salg i USA blir en fordel, og med et grønt produkt også foretrukket av kjøpere i både USA og Europa.
questi
08.12.2021 kl 15:53 2495

Når REC-Hanwha eier både polysil OG wafer OG panel-produksjonen kommer de til å motta subsidier for alle 3 ledd :D
Fortjenestemargin blir da samlet 3 * 3 = +9 USD/kg i subsidier fra råmateriale -> panel :D
Redigert 08.12.2021 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 16:03 2438

Enda et patetisk forsøk fra en shorter med mål om å få oss småsparere til å selge REC. ALDRI! Har langt mer tro på Røkke, Aker, Hanwha, Pareto og sist men ikke minst REC enn et nettroll som deg!
Slettet bruker
08.12.2021 kl 16:05 2419

Er det noen som har regnet på det? Hvis en legger til grunn utbygging og at alle skal få, både batteri og sol. Kan en nå $4 mrd. omsetning i året?
Slettet bruker
08.12.2021 kl 16:18 2359

Veldig bra! Jeg har tenkt noe av det samme selv. .... Det at de store kinesiske waferprodusentene tar intitiativ til priskrig kan resultere i at de mest kostnadseffektive og "grønne" silisium produsentene blir stående igjen som vinnere til slutt - i hvertfall i markedene utenfor Kina. EUs taksonomi vil få konsekvenser for importen til Europa - og det samme vil mest sannsynlig skje i forhold til USA, Canada, Australia, Japan og andre land utenfor Kina. REC sin FBR teknologi er som kjent den mest kostnadseffektive og grønneste. Dette fordi FBR bruker nærmere 80% mindre energi enn tradisjonell Siemens teknologi, produksjonen kan skje over et lengre tidsspenn uten vedlikehold - og fordi produksjonen ved ML er basert på vannkraft.

La meg avslutningsvis nok en gang understreke at jeg har langsiktig tro på selskapet - jeg har tross alt vært trofast aksjonær i svært mange år, dessverre.
Redigert 08.12.2021 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 16:30 2290

Om du refererer til den summen som politikerne i Moses Lake snakket om. Så tror jeg det inkluderer annet enn bare produksjon. Ofte når lokale myndigheter sier at Bedrift A og B, vil bidra med X antall kroner i økonomisk aktivitet. Så inkluderer det mye mer enn bare hva disse selskapene vil omsette for.

Det inkluderer alt fra det, til hotellnæring som må utvide pga reisende, flere restauranter som opplever økt omsetning, nyetableringer pga industriaktiviteten osv osv. Det kan være ekstra ansatte på flyplassen. Mange ting.
Nsxnsx
08.12.2021 kl 16:37 2239

Om det stemmer så har du jammen en merkelig måte å støtte opp om din investering på. Du baisser jo som en gal. Mistenker at du har solgt å vil inn på en bedre kurs.

Den kursen er nå....så fort deg i morgen :)
questi
08.12.2021 kl 17:23 2046

Ikke fra MosesLake-fabrikken slik den er nå alene nei...
Grovt regnet blir omsetning fra polysilsium-virksomheten hvis 100% går til solar ca
18.000.000 kg/år * 20-27 USD/kg = 360mill USD/år til 0.5 mrd USD/år.

Men når det kommer nye ledd til i verdikjeden for batteri og solar, så vil anslaget om 4 mrd USD i økt økonomisk aktivitet for MosesLake County kunne stemme. Hvis man tenker seg at det bygges en ingot&wafer fabrikk i MosesLake (denne vil sannsynligvis eies av REC+Hanwha) vil dette alene kunne gi +0.5 mrd USD/år i økt omsetning. En tandem-cellefabrikk, modulfabrikk, panelfabrikk, eller evt anodematerialfabrikk ++ vil raskt kunne bringe totalen til 4 mrd, ja...

Eller fra spin-off aktivitet som Amatørkongen tenker :)
Redigert 08.12.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
doctor
08.12.2021 kl 19:28 1736

Mange "aksjonærer" som forsøker så godt de kan å finne noe negativt om REC. Skal liksom gi skitkastingen mer effekt ved å påstå at man er aksjonær. Greit at man har forskjellig syn på saker og ting men det får være måte på hvor falsk man ønsker å fremstå.
Slettet bruker
08.12.2021 kl 21:27 1447

Hehe du treffer spikeren på hodet. Sånn har de holdt på lenge siden 3kr:)) Dem tror at dette ikke blir gjennomskuet av oss som sitter long i denne. De vet også at nyheter nærmer seg kraftig og graver seg frem til helt ubetydelig ting i håp om at koen selger :)) Ja lavmål av verste klasse disse nickene og falske som f..:))

Man ser jo det også tydelig på Donald ble gjennomskuet så det holder, da tok han helt av:))
Redigert 08.12.2021 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.12.2021 kl 14:52 1063

Falco1: At en aksje faller tilbake etter en hysterisk oppgang, er helt naturlig. For øyeblikket handles RECSI ned mot kroner 18,50. Vi skal nok ned mot kroner 16,- før denne sprettballen roer seg. Håper du sitter tungt lastet på vei ned. Ha en fortsatt fin dag ;-)
Redigert 09.12.2021 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
VL
09.12.2021 kl 15:01 1021

Vi får håpe det kommer noe melding snart så vi får stoppe kvakkingen til denne anden. Surt med rød dag ,men sånn er det når eiendomsmarkedet i Kina roter det til.