Recsi uke 50

uldiuldi
RECSI 11.12.2021 kl 09:04 71124

USA stopper støtte til nye sorte energiprojekter i udlandet.

https://energiwatch.dk/article13549112.ece
Skalleknarp
15.12.2021 kl 10:58 6982

Når solgte aksjer blir arkivert så blir det vel litt værre..... Eller har man kontroll på at man selv kan kjøpe de aksjenen man legger ut uten store utfordringer før noen andre (les longere) jafser de...?
VL
15.12.2021 kl 10:59 6998

Men nå tilbake til Rec, spennende å se om vi snur nå eller om det bare er en bløff (pump and dump) som de andre dagene.
Redigert 15.12.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
VL
15.12.2021 kl 11:01 7270

Du motsier deg selv, jeg er jo 18 år. Lov å være barnslighet. Men nå er det på tide å blokkere deg sutrekopp…. God jul og godt nyttår til deg også Ebenezer Scrooge, måtte de 3 åndene være med deg.
Redigert 15.12.2021 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Dolly
15.12.2021 kl 11:13 7181

Helt kortsiktig (intradag) kan jeg si at den lille pumpen opp til 18.5 var for å hente en stor salgspost der på 80k. Slike store poster trigger algo. Som regel er de større, men mulig det lille volumet gjorde at den ble interessant. Ofte siger kursen tilbake ganske fort (i hvert fall kortsiktig). Det sagt skal jeg ikke spekulere i om det fortsetter oppover i dag og de neste dagene. Har jo tross alt vært 10 røde dager på de 11 siste handelsdagene så en grønn dag eller tre skal en ikke se bort i fra.
Slettet bruker
15.12.2021 kl 11:16 7149

Takk for info 👌
Slettet bruker
15.12.2021 kl 11:30 7105

Hvis jeg forstod spørsmålet ditt riktig så har man ingen kontroll over aksjer man har solgt nei.

Tenk på aksjer som papirlapper man bytter med hverandre for penger, hvor børsen er et åpent marked hvor alle kan bytte disse lappene mot penger.
Hver papirlapp er en prosent av eierskap i selskapet de gjelder.
Hvis du selger disse papirlappene så har du ikke lenger eierskap over dem.

Men hvis du skriver en avtale med en annen part om at de skal låne, og til slutt gi de tilbake på et annet tidspunkt, så er det noe annet (dette er det man gjør når man låner ut aksjer til short f.eks).
Men når shortere som da har lånt aksjene, selger de på børsen.
Så gir de fra seg aksjene (og alle rettigheter knyttet til dem) i håp om å få tak i dem billigere igjen senere.

Håper det svarte på spørsmålet?
Redigert 15.12.2021 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
15.12.2021 kl 11:37 7060

Takker - men kan lånet vare så lite som et nanosekund slik at to parter kan låne selge ultrakjapt seg i mellom for på den måten «male» kursen nedover?
Slettet bruker
15.12.2021 kl 11:45 7070

Det tviler jeg på, men det vet jeg ikke nok om.

Det er ingenting i veien for at samme part har flere kontoer som kjøper og selger samme aksje på nær samme tid.
Når det er sagt så er det ikke lov å manipulere kurs på børsen.
Derfor er det nok veldig risikabelt å holde på sånn med betydelige midler.

Men på en annen side så gjorde f.eks DNB et stunt i år hvor de hadde aksjer fordelt i flere fond hvor det ene solgte og det andre kjøpte på nær samme tid hvis jeg husker riktig.
Dette skapte nok store svingninger i RECSI, og hvis jeg ikke tar helt feil fikk det ene fondet da også kjøpt lavere enn det andre fondet solgte for, fordi kursen falt markant når så mye aksjer ble solgt på kort tid.

Jeg mener at sånt er på kanten av loven, men det er verken jeg som lager reglene, eller håndhever dem. 😉
omac
15.12.2021 kl 12:04 7011

Riktig, det er ingen av de store som omsetter for flerfoldige milliarder som en gang vil ta sjansen for å bli tatt for børsmanipulasjon. Det er ikke der de tjener penger. At Oslo gjengen går sammen om f.eks emisjoner og snakker seg imellom skjer hele tiden, det er og ikke lov men helt umulig å ta de på, derav heter Oslo børs ryktebørsen på folkemunne i Bogstadveien.

De som ikke tror meg må finne seg en jobb i ett meglerhus og faktisk se hva som foregår, det er ikke så mystifistisk. Om de driver manipulasjon trenger de bare en misfornøyd (eks-)ansatt til å blåse i fløyten og helvete er løs.
Dolly
15.12.2021 kl 12:06 7055

Dette skjer hele tiden og blir aldri slått ned på dessverre. Har du stor lommebok kan det meste av aksjer på oslo børs kjøres opp og ned som du vil der du selv sitter på begge sider av bordet fra flere kontoer..
Lauri
15.12.2021 kl 12:52 7106

REC har brutt motstanden på kortsikt, blir det mye moro nå igjen kanskje
Slettet bruker
15.12.2021 kl 12:59 7073

Men du da GPACTOR står det bra til med vennen din APACTOR eller var det wrinkler du kaller deg nå?:)))))
Bond
15.12.2021 kl 13:01 7040

Tar ikke sjangs på å være for optimistisk foreløpig.
Hele markedet virker å være relativt bearish og/eller på hold - antar at RECsi kommer til å være i et vakuum frem til at det kommer en eller annen form for bullish nyhet (behøver ikke være børsmelding) som bekrefter det som i dag er forventning.

Denne vil nok leve sitt eget liv en stund enda, selv om at det meste perker mot at det kommer store nyheter - det eneste som betyr noe er om / når de forventede nyhetene faktisk kommer - markedet mener åpenbart at det fortsatt er stor risiko i dette papiret og ønsker ikke å prise inn det potensielle før situasjonene er mer avklart.
Så om man har troen på papiret er det nok bare å slappe helt av og vente på at selskapet er klar til å melde til markedet, men om dette ikke er noe du er villig til å vente på så er det bare å selge.

Jeg misstenker at RECSi kommer til å vake mellom 18kr og 20kr frem til litt ut på nyåret (2022) - dette siden avklaringer alltid tar noe lengre tid enn det de utålmodige ønsker. Vi må rett og slett vente til at selskapet har fått sluttført sine prosesser, først da kan det eventuelt materialisere seg.
Potensiale er definetivt til stede, spørsmålet er om de klarer å materialisere verdiene av det fundamentale.

Anbefaler alle som er skvetten, usikker eller belånt til å sette SL på de nivåer som er konfortable for seg...
Selv benytter jeg SL aktivt, og det er ikke for at jeg ikke tror denne kan skyte stor fart opp, men fordi at ingenting her i verden er 100% sikkert - og skulle verden gå under så ønsker jeg ikke å være med hele veien til Hel. - kalkulert rissiko.


(og det er ingen som verken herjer med eller manipulerer aksjen - det handles i papiret, og sist jeg sjekket er det ikke noe ulovlig i å forsøke å tjene penger på volatile aksjer på børs)

//Bond
Redigert 15.12.2021 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Bond
15.12.2021 kl 13:09 7054

Ser for øvrig ut til at det strategiske spillet lever i beste vellgående i Senatet.
Blir spennende å følge denne frem mot slutten av uken for å se om det blir noe bevegelse:

https://thehill.com/policy/energy-environment/585842-democrats-divided-over-how-hard-to-push-manchin

//Bond
Redigert 15.12.2021 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
15.12.2021 kl 15:06 6728

Det som er digg med Recsi....er at det går an å kjøpe/selge 150.000 aksjer uten at det skyver mer en et par øre på kursen.

Har vært blant topp 20 og til og med topp 10 et par ganger i små selskaper....men er jo da helt umulige å få til noe handel uten å gruse kursen :) Evt kjøre den helt i taket :)
Slettet bruker
15.12.2021 kl 15:12 6721

Helt enig at dette er en meget god egenskap med REC. Til tross for REC's beskjedne MCAP er omsetningen normalt like stor som i selskaper som er mange ganger større.
Bond
15.12.2021 kl 15:28 6585

Helt enig, og dette gir jo som du sier store muligheter for trading i aksjen.
Forstår at enkelte både blir frustrert og selger seg ut i frykt (med tap) når de ser at papiret beveger seg så voldsomt som det gjør - for uerfarne eller utålmodige er dette helt sikkert skummelt - for alle ønsker sansynligvis å tjene penger.

Men det å treffe med inngang slik at verdien dobbler seg over natten, det er skjeldent det - og er sansynligvis mer flaks enn dyktighet.

Recsi kommer til å lykkes og aksjonærene får nok en fantastisk reise, men det er litt drygt å forvente at alt skal skje over natten - er tross alt veldig kort tid siden det ble varslet om emisjon hvorav returen til 20,- gikk rekordraskt.

Tror det kommer mer fra dem snarlig, men kanskje ikke på denne siden av nyttår og da blir det spennende å se hvor ferden går videre.

//Bond
Nsxnsx
15.12.2021 kl 15:53 6427

Ja det er meget sjeldent at en aksje dobler seg over natten, men det har jo faktisk denne gjort et par ganger :)

Og den kommer til å gjør det igjen...tror jeg. Og om så skulle skje så vi jeg våge å påstå at det ikke er flaks fra min side å bli med på det :)
Bond
15.12.2021 kl 16:00 6436

Vi er ganske enige, så skal bare presisere hva jeg mente:

Tror den kommer til å dobble seg igjen jeg også, og mener ikke at det er flaks. Men det er åpenbart en del aksjeeiere som kjøper recsi basert på hva som blir skrevet, og tror at denne vil går 30-40-50 eller til og med 100% bare på noen dager. Konsekvensen når den faller 2-5% er jo da frykt og fordervelse.. så et edruelig forhold til forventning på kort til mellomlang sikt er ikke å forakte.

//Bond
Skalleknarp
15.12.2021 kl 16:04 6465

Enig - RECSI kursen har vært en lang og krevende hinderløype. Tidligere var det mange lik i skapet og mye grums man kunne virvle opp for å skape eder og galle - les frykt og kursnedgang. Etter at HS kom inn er det blitt andfre boller og en sikler nå bare etter å få info om planer og oppstart ML... Ikke for å hause, men kommer det nyheter på dette som er positive så er vi nok på gang med det jeg våger å kalle en kraaaaaftig kurs økning. Har vært med så lenge i REC nå at man venter tålmodig. Skulle kanskje ha hoppet av RECSI toget for lenge siden, men jeg synes faktisk dette er spennende og får absolutt ikke søvnproblemer om det går noen prosenter ned en dag eller to.
mohitas
15.12.2021 kl 16:41 6270

Har du vært med lenge har du vært på berg og dal banen lenge. Jeg var urolig det første året, men har gitt opp å være urolig. Blir med på dansen til 2024 minst. Og sover godt med det🍾🍾🍾
Opportunist1
15.12.2021 kl 16:44 6391

Skjønner ikke helt dette med hinderløype. Har sittet stille i et og et halvt år og mer en firedoblet pengene mine. Er ganske fornøyd med det 🙌🙌🙌
Redigert 15.12.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
VanDiemen7
15.12.2021 kl 22:17 5778

Her skal det bli god fart i morra. Utrolig at man fikk fylt på nede på 17-tallet.
omac
15.12.2021 kl 22:37 5895

"The lawmaker said it appears certain the bill won’t come to the floor before January and maybe not until February or March because of Manchin’s many concerns with the legislation."

Hvis vi snakker flere måneder ser vi nok 13 tallet igjen, da er folk lei av å vente. La oss håpe det ikke skjer
Nsxnsx
15.12.2021 kl 22:55 5724

Om antydningen om dette blir en realitet så har ikke Rec/Hanwha tid til å vente. Da tror jeg bare de kjører på også får det bli som det blir med BBB når den en gang går gjennom. De må passe på å ikke bli frakjørt av andre ivrige nykommere....
Redigert 15.12.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
15.12.2021 kl 23:20 5556

Innlegget er slettet
Yes, real plastic the whole BBB
Slettet bruker
15.12.2021 kl 23:27 5486

Innlegget er slettet
Mitt inntrykk er at det er en gjengs antagelse at det uansett går veien, med eller uten BBB. Det ville gått fortere med BBB selvsagt, akkurat som Rec selv har sagt.

Rart med det, men har inntrykk av at de fleste her inne forholder seg til det selskapet sier.

Hvem mener du vi skal lytte til? Om du er uenig da.
Slettet bruker
15.12.2021 kl 23:34 5427

Jeg må flire! … Den største utfordringen i forhold til til aksjekursen har alltid vært den ekstremt lite tålmodige aksjonærmassen av uprofesjonelle tradere, som har et tidsperspektiv kortere enn ei døgnflue.
Slettet bruker
15.12.2021 kl 23:56 5269

Jeg tipper at Biden kommer til å sette hardt mot hardt nå. Manchin "s lojalitet og integritet kommer til å bli satt på prøve. Han kommer til å bli satt ettertrykkelig på plass, det er mitt tips. Slikt kan Biden ikke leve med.
Opportunist1
15.12.2021 kl 23:59 5239

Innlegget er slettet
Tror ikke det er noen som bagatelliserer BBB, men åpningen av ML står ikke og faller på BBB. Min forventning er fortsatt at ML åpner i 2023. Det lovvedtaket som ble fattet i går og som forbyr import fra Xinjiang er viktigere for åpning av ML enn BBB etter min oppfatning. Det vil måtte opprettes alternative verdikjeder til import fra Kina. Selv I India jobbes det med mange planer om å investere i wafer og modul produksjon og de må kjøpe polysilicon fra et eller annet sted hvis de ikke skal handle fra Kina - som er hva de sier.
Selv om jeg ikke betrakter BBB som kritisk for REC, hedde det vært hyggelig med skatteinsentiver på totalt 500-600 MUSD fra 2023-2030, eller 13-14 kroner per REC aksje. Og dette er overhode ikke priset i aksjekursen i dag, så her er det bare oppside.
BBB kommer i en eller annen form. Det er jeg sikker på. Det er enighet om klimadelen. Det er de sosiale ytelsene politikerne krangler om. Og så er det også et 20-talls stater i USA, deriblant Washington state hvor ML ligger, som jobber med egne insentivpakker.
ML åpner i 2023, det tviler jeg ikke på. BBB vil påvirke beslutningen om å bygge flere fabrikker. Det påvirker ikke åpning av ML. Men BBB øker verdien av ML fra ca. 40 kroner til ca. 54 kroner per REC aksje. Og ikke noe av dette er priset i kursen i dag, så en utsettelse på 2-3 måneder spiller ingen stor rolle.
Sånn tenker jeg….
Slettet bruker
16.12.2021 kl 00:04 5227

Hvis folk blir urolige for REC sin posisjon fordi BBB blir kanskje utsatt til januar, februar, mars så tar jeg imot billige aksjer med åpne armer.
questi
16.12.2021 kl 00:15 5156

Utenom BBB kan 250% toll på asiatiske solpaneler plutselig komme deisende i januar.

Man vet jo hva forbrukerne vil velge...
et usubsidiert, normalpriset USA-produsert solpanel, vs et asiatisk panel som er 250% dyrere.
Redigert 16.12.2021 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Studenten
16.12.2021 kl 00:16 5148

Stipendet kom i dag, samme for meg hvor lenge han kull-guvenøren holder det gående.
Slettet bruker
16.12.2021 kl 05:11 4744

Politikk handler i stor grad om å få tilstrekkelig gjennomslag for sin vilje under motstand fra andre. I et demokrati med sterke motsetninger i forhold til et kontroversielt saksfelt, så vil viljen til kompromiss øke etterhvert som man nærmer seg regjeringens «deadline». Biden & Co har satt en «uformell deadline» frem til utgangen av neste uke – og jeg mener å ha lest at Manchin så sent som denne uken svarte at «alt er mulig» på spørsmålet om BBB vil bli vedtatt.

Når man nærmer seg «deadline» vil ofte motstanden virke størst – noe som er nødvendig for å kunne få mest mulig gjennomslag for sitt primærstandpunkt i innspurten av det politiske spillet. Når dette er sagt, så er det fullt mulig at dette spillet vil dra ut i det nye året – men det er irrelevant i forhold til det langsiktige målet. BBB skal vedtas, men noen flere kompromisser må på plass før det synes å være mulig.

Nb. Ellers er jeg enig med de av dere som påpeker at USAs sanksjonspolitikk mot Kina vil forsterke prosessen mot en alternativ verdikjede i USA – så den kommer – uavhengig av BBB.
Stonks_
16.12.2021 kl 07:53 4260

Ettersom som at markedet i Europa følger det amerikanske markedet så må jeg bare si at in Powell we trust. Tenker dagen idag blir en bra dag futures opp 0.5 prosent og markedet i USA gikk fra å være rødt til grønt igår så in Powell we trust