Fornøyd med strømpakken???

suspekt
STRøM 11.12.2021 kl 13:34 3773

Når strømprisen er over 70 øre hele månaden, så dekker staten 50% av regningen, slik jeg har forstått det. Det er jo lite i forhold til det staten sitter igjen med av økte inntekter!
Slettet bruker
11.12.2021 kl 13:37 3760

Hele poenget er jo at staten skal tjene mest mulig på folket. Rart at de betaler tilbake noe i det hele tatt. Hva blir det neste? Kjøttet har blitt for dyrt betal tilbake momsen?? Bensina?
Slettet bruker
11.12.2021 kl 13:57 3710

Såvidt jeg vet er ikke staten eller Stortinget privateid, de har faktisk som oppgave å legge tilrette for trivsel, velstand og utviklingen til innbyggerne i landet de jobber for.
kodenavn
11.12.2021 kl 14:15 3661

Og legg merke til at 70 øre er eks. mva. Så reelt "sponser" staten, som jo er oss skattebetalere, først når strømprisen inkl mva er over 87,5 øre.
Og sponsen er 50 % av det overskytende på 70 øre/87,5 øre, ikke fra null
Redigert 11.12.2021 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2021 kl 15:02 3568

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) åpnet ikke for å utsette den nye nettleieordningen som skal innføres fra nyttår, og ellers ble det smuler til folket, men de mest nedsnødde AP-velgerne er nok fornøyd.
spekulator
11.12.2021 kl 15:41 3497

Og vår finansminister sier at staten sponser med 5 milliarder. Sannheten er at staten har tatt inn 40 milliarder ekstra, og gir tilbake 5. Altså et ran på 35 milliarder. Ved en strømpris på spot, kr. 1,40, vil du betale 15 øre mindre pr. Kw/t. når alle avgifter, (moms på spotpris) nettleie, el.avgift, enova avgift, fastbeløp + moms en gang til på toppen av det hele.
Fantastisk hvordan folk blir lurt opp i stry. Bare regn ut selv.
Slettet bruker
11.12.2021 kl 16:23 3421

Et gedigent politikerhykleri dette.
Eneste trøsten er at Ap og Sp nå vil bli gruset på gallupen.

En skikkelig gavepakke til Rødt og Frp.
Redigert 11.12.2021 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2021 kl 16:28 3405

Dette er helt utrolig. Tror de at det norske folk er dumme. Utrolig mye med små skrift. Direkte lureri.
Staten tar inn ekstra 40 milliarder og gir tilbake 5.
Arbeiderparti politikk på sitt verste støttet av en udugelig finansminister som man ser ikke trives i rollen.
I tillegg kommer nettleien som blir et direkte tyveri fra nyttår. Bruker du mye strøm en dag i måneden pga besøk, feiring eller annet, blir dette lagt til grunn og du må betale denne dagtaksten for denne ene dagen hele måneden. Utrolig , at dette har gått igjennom.Dette må stoppes.
suspekt
11.12.2021 kl 20:03 3251

Jeg tror vi vil få høye strømpriser i lang tid fremover. Det vil bli underskudd på strøm i lange tider, fordi. Forbruket i Norge og export øker langt mer enn ny produksjon holder tritt med. Nå skal de i tillegg i gang med kabler ut til nordsjøen, galskap. Tar tid å bygge vindmøller og, samt at det skal så mange til av de. Bor ved siden av en vindmøllepark, og kan se hvor mye se står rolig, det er ikke rett lite.
Ved neste valg stemmer jeg på det partiet som vi reformere hele strømsystemet og lover billig strøm hele året
kokkohill
11.12.2021 kl 20:05 3245

Pusslette,usselt og hva vi kan forvente av tålefyrsten….
Thesistulling
11.12.2021 kl 20:36 3190

De hadde muligheten for jubel fra folket, noe de virkelig hadde trengt.

Men hva gjør de?

Nærmest skyter seg selv i foten.

Lykke til med meningsmålinger!
MacJoJo
11.12.2021 kl 20:47 3160

KalleA: Det norske folk er ikke bare dumme, de beviser gang på gang på gang at de er stapp teite.

Når en sitter å gulper ribbefett så godt som hele året, og ikke helt vet hvor en skal kvitte seg med årets feriepenger, er det ikke så lett å følge med på hve politikerne våre gjør, og slik har det vært i 30-40 år.

Vi kan nok takke oss selv for at det er gått så langt som det er gjort.
MacJoJo
11.12.2021 kl 20:51 3143

Med ACER er det vel i realiteten EU som bestemmer over norsk kraft, både produksjon og eksport ??

Så da spørs det om de bryr seg særlig om norsk kraftkrevende industri? Eller om de kanskje ser seg tjent med å heller bruke norsk vannkraft nedover EU???

Og hvor mye bryr de seg om at nordmenn får nesten like høye energipriser som nedover i EU?
kokkohill
12.12.2021 kl 13:58 2903

Pengeinnsamlingen til Oslo som Statkraft nå gjennomfører er ett ulandsfenomen. Ressursene fra landet suges inn til hovedstaden og folket tvinges etter.

Vi må snarest gjøre som Australia som har canberra, og bygge en ny hovedstad sentralt i Norge. Dele opp Noreg i selvtyrte regioner som har det meste av makten selv.

Norge vil blomstre uten Oslo , oslo vil visne og dø uten Noreg…
suspekt
12.12.2021 kl 23:23 2720

Takk og pris for å bo i vestland da, vi har olja, vannkraften, fisken og turistatraksjonene. Trenger ikke alle papirflytterene inne i Oslo som bare gjør livet surt for oss.
kokkohill
12.12.2021 kl 23:24 2717

Om du har fastprisavtale på rundt 40 øre og gjennomsnitt strømpris i ditt område er høyt. Vil du kunne få GRATIS strøm. Makan til IDIOTER
Slettet bruker
12.12.2021 kl 23:54 2665

Dette er Norge!
Et land som produserer olje til 25 dollar fatet og bensinpris 19 kr.
Strøm til 11 øre og selges til høystbydende,næringslivet og vanlige folks tur slaktes.
Matpriser til 50-65% høyere enn europa.
Høyeste gjeld i verden har vi.
Statsadministrasjonen er den dyreste i verden.
Pengene Norge as tjener går til alt annet enn deg,men til alle andre i systemet og verden.
Strømavtalen er 0 verdt så lenge staten tjener det 8 doble.
En stat som ikke gagner sitt eget folk er enten haier,eller slanger,de gjør sitt eget folkeslag fattigere.
Olja skulle vøre en berikelse for alle,men har blitt en gave for verden rundt oss.
Det dyreste samfunn i verden trenger bare mere jobber og penger til offentlig forvaltning.
Sosialistene har servert alle pengene sosialismen og andre folk vi ikke vet hvem er.
Folk har kjempeproblemer mens staten kan lag nye administrativer av folks ulykke.
Slettet bruker
13.12.2021 kl 00:21 2633

Vi har og 7 ganger så dyr øl og røyk,staten er en kollektor i alle bauer og kanter,huset ditt beskattes selv om du er gjeldfri,rentene er dyrere i Norge,nå er valutaen ingenting verdt,
Det blir ikke bedre og sykepleirene burde ha en mill i lønn med 3 dagers karentsdager.
Mange andre burde tjene det samme eller nesten.
Vi lønner ikke arbeidere nok,fattignorge.
Slettet bruker
13.12.2021 kl 00:49 2600

Ja etter at jeg oppdaget dette, så er jeg godt fornøyd med min 3-årige fastprisavtale på øre 39,36 kWh med et fastbeløp på 39.- Og ingen MVA her. Da er det bare å håpe at prisen holder seg høy, med dagens regjering med SV som støttehjul, så kan vi være sikker på at det "grønne" skifte ikke blir avlyst, og at strømprisene blir deretter.


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/12/12/195809128/enkelte-kunder-kan-fa-gratis-strom-med-regjeringens-krisepakke

Redigert 13.12.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2021 kl 02:57 2540

Staten må kompensere til strømabonnentene i Norge for at vi må gå veien om å gjøre "all" strøm dyr i Norge,
for å få eksportert overskuddsstrømmen til høye eksportpriser.
Alternativet er oppsigelse av ACER.
Det virker som staten kan ty til grepet om å kompensere. Da burde også bedriftene kunne kompenseres.
Men her skal det visstnok være vanskeligheter. På den annen side fins det mye mulig måter å få til
kompensasjon til bedriftene på. Kanskje f.eks. via skjermet strømproduksjon ? Evt. også. skjermede
vannmagasin. Det er også visstnok andre alternativ. F.eks. langtidskontrakter.
Nå må myndighetene og folket utvikle løsningene i fellesskap. Ellers vil folket kreve utmelding av ACER.
Jeg tror det er mulig å finne løsninger.

Men på kompensasjon å ta 40, og gi 5, det nytter ikke !
Redigert 13.12.2021 kl 03:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2021 kl 05:36 2493

Det er for snevert å begrense problemstillingen til hva disse idag gjør/ ikke gjør med høye strømpriser. Politikere wordwide svikter sin befolkning; Det å sørge for at flest mulig i denne globaliserte og digitaliserte verden skal ha høyest mulig livskvalitet, noe som er hele vitsen med politikk, er kassert i tankegodset. Det dør 475.000 av sult hver måned, og verden lar det skure og gå. Videre har de rike aldri blitt så fort og mye rikere enn nå under COVID. For å ekskludere effekten på Norge av globalisering, er det best å sammenligne Norge med andre rike land i Europa.
Lettest for meg å se på Nederland, hvor jeg bodde de første 24 år.
Der blir merkostnader for inntil medianinntekt nullet ut på strøm, og de fattigste blir ytterligere kompensert. 6,8% lever nå under fattigdomsgrensen ( 2020) mot 10,1 ( 2019) i Norge. I Norge har dette økt i mange år, og i Nederland har det sunket hvert år i 8 år.En av 5 vil her ikke klare en uforutsett ekstrautgift, så det slår rett ut i økt fattigdom Norge. De rikeste er nå tre ganger så rike en " normalen" i mellomeuropa, mens folk flest her har en ekstremt dårligere psykisk helse, flere trygdede, og majoriteten kan ikke lengre betjene obligatoriske utgifter med lønnsinntekt.. så er vi de mest og betydelig forgjeldede landet i EU med de høyeste avanser, som banken tar, og strømregningen er langt høyre enn der. Samtlige varer og tjenester ligger 50% over der, snittboligen koster også der omtrent 4,4 millioner, men lærere, sykepleiere og andre medianyrker tjener dårligere her. De sosiale goder og hjelpen du får er betydelig bedre og human, på tross av utstrakt privatisering.
De rike har nå blitt tre ganger så rike i Norge mot der og straffer, bøter , tvang og pisk brukes her i en grad som er nærmere Russland enn mellomeuropa.undertrykkingen er totaltært, og det eneste de slår oss på der er et strengere COVID regimet, selvom det blir utstrakt kompensert for.
Konklusjon: Nederland prøver å motvirke både COVID og konsekvensene for især de svakeste på alle fronter, for den gode fattigdomsstatistikken skal ikke bli ødelagt etter 8 års målrettet arbeid. De har også fortsatt en viss kontroll på grådige aktør ( men er Europas største skatteparadis).
I Norge så er SSB en uoversiktelig suppe, slik at det er ubrukelig for folk flest, og dermed så er kritikken mot alle de rare påfunn de siste 40 årene, nærmest fjernet. Rutte er sosialliberal og har sittet der siden middelalderen og tilhører feil parti, men tankegangen hans er alltid å aktiv gjennom 100 vis av tiltak redusere fattigdommen, slik at de legger mindre press på de som skal håndtere dette.
I Norge er det om å gjøre å pynte på statistikker, f.eks. Ved å ha de høyeste dødstall blant narkomane i EU, så slipper man utgifter, og er det førre som er uføre og arbeidsløse. Ringer det en bjelle på metodikken?
Konklusjonen er vel at Norge har gått vekk fra demokratisk tankegang, og virkemidlene for samtlige partier er en så total undertrykking og tvang som mulig. Alltid pisk... Nå har de pisket så hard over så lang tid at noen biter hard tilbake ( Selv formoder jeg at Breivik er et biprodukt av konsekvent feilslått og frustrerende skadelig politikk i 40 år).
På kort sikt, så må de tvinge strømselskaper og banker til minimale avanser på lange avtaler, slik at alle får forutsigsbare og lave utgifter. Også husleier må reguleres mye strengere, utbyggere må pålegges krav om standard, størrelse og pris for 2/3 av alle prosjekter som skal gå til utleie og eie ril en betalbar pris, med 5 års boplikt. Resten tjener de grovt på, og totalregnskapet går i pluss. Man bør også vurdere å kaste ut profesjonelle boligspekulanter, og gjøre som i Amsterdam: Ingen som ikke skal bo der selv kan kjøpe nok en bolig.
Mobilitet er viktig for de med dårlig råd, så studenter, uføre og pensjonister reiser så å si gratis i helgene. Studielånsordningen skrotes fordi å vøre forgjeldet før etsbleringsfasen er bare skadelig.

Jeg kunne ha nevnt flere saker, men poenget er vel at livskvaliteten på alle områder der er mye bedre enn her i Norge. Slik var det ikke i 1980, men nå er Norge blitt et kapitalanarkistisk land hvor gribbene kan gjøre hva det vil ( bank, forsikring, boligmeglere og børsmeglere, Telenor, matmafiaen, Orkla, Elkjøp og alle andre monopolister, og hvor samtlige partier skal oss til å betale for sine kjepphester gjennom lommeboka og tvang og pisk. Der borte er det ikke bare tvang og pisk, men også en masse gullrøtter ( jeg liker biff bedre🥸).
Graden, intensiteten og størrelsen på tvangsmetodene i Norge er helt ut av proposisjon: Har du ikke AMS så får du et årlig ulydighetsgebyr på 2000 kroner, som tilsvarer minst 10 fartsbøter i Tyskland årlig, eller 20 kasser 5,2% Grolsch i Nederland. Dessuten krever nå Strømgestapo adgang til min bolig, selvom min analoge måleren går som en klokke, og dessverre viser økt forbruk stortsett. I 40 år så har jeg aldri sett snuten til de, men nå skal de tvinge seg inn. Blir spennende: De slipper ikke inn som Strømgestapo. Hva blir neste: Forsikringsselskapet, banken, helsemyndigheter og skattefuten? Norge er alene om å ha innført ulydighetsgebyr på AMS måler, som er kassert mange steder ( det er områdemåling som er viktig). Skadevirkninger er godt dokumenterte: De takler ikke LED og måler ofte for mye, er brannfarlige, helsefarlige for mange, og forstyrrer lyd og bilde. Så har de kort levetid, er svindyre osv.osv. 4,7 millioner målere har worldwide måtte byttes ut fordi de er brannfarlige, ikke fungerer, påfører skade, eller er defekte osv. Jan jo legge til at DAB ble tvunget på oss som eneste samfunn i verden, mest sannsynlig av noen gode venner til de i Elkjøp og BOS. Alle måtte kaste fullt fungerende radioer og tunere: Alle stereofiler fikk ødelagt lyttegleden, bestemor måtte kjøpe en radio hin ikke tør å røre og de ødela egenimport av bil, med gigantiske overskudd for vennene i bilbransjen. Eneste grunnen var å skrote FM nettet til noen tusenlapper. Miljøsvineri og mer penger i kassa til eliten.
Det er vel Norge i et nøtte skal: Alt som jeg liker skal fratas meg eller gjøre det svindyrt, mens elitens produkukter er de billigste i verden ( dyte viner og konjakker, og ikke minst disse El traktorer).
Nei, snart blir det en tur til Nederland, som koster nær 5000 t/r for oss 3 ialt. På tre uker er det delvis spart inn på strømregningen, og da skal jeg kose meg med kanin, billig øl og godt selskap. Det er billigere å ta seg en velfortjent ferie enn noensinne tidligere, og så drøsser det litt mindre i utbytte på pampene, og litt mindre til fascistiske norske politikere, som dessverre ikke kan bli arrestert av den kloke Kåre Willoch noe mer.
Det går rykter om at han har snur seg annet hvert minutt i grave.
Redigert 13.12.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
MacJoJo
13.12.2021 kl 07:52 2401

Hvem er de største idiotene?

De som har gitt bort denne gavepakken? ( sannsynligvis uten å tenke over det! )

Eller de som står frem på forsiden av avisene å skryter av at de får gratis strøm?
Dirac
13.12.2021 kl 08:46 2322

Husk at med fastprisavtale vil du sannsynligvis betale over spotpris i lange perioder. Fastprisavtalene i sørnorge er 200 til 300% dyrere enn for litt over 1 år siden. Strømstøtten til de som har fastpris kan derfor forsvares.
Redigert 13.12.2021 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
oivindl
13.12.2021 kl 08:56 2289

"Pengene Norge as tjener går til alt annet enn deg,men til alle andre i systemet og verden."

Her må det vel være en logisk brist et sted. Ikke i systemet, men i påstanden, altså.
Heks
13.12.2021 kl 09:11 2243

Jeg hadde vært fornøyd hvis staten hadde forbudt hele kryptovaluta greier som fråtser "billig" norsk strøm, som gagner spillere med nok penger og gjør normale og fattige folk enda fattigere. Du vet: jo høyere etterspørselen er (feks strøm til å produsere kryptovaluta) jo høyere blir strømprisen.
Heks
13.12.2021 kl 09:14 2237

På årsbasis går det nå med 124 terawattimer (TWh) på bitcoin, mens det årlige strømforbruket i Norge er på 122 TWh. I tillegg kommer alle de andre kryptovalutaene, som også bruker mye strøm. BBC har regnet ut strømmen som nå brukes på bitcoin kunne holdt i gang alle tekjelene i Storbritannia i 27 år.
Heks
13.12.2021 kl 09:16 2221

Regjeringen foreslår at datasenter som driver med kryptovaluta likevel ikke skal betale full elavgift. De anslår strømforbruket brukt på utvinning av kryptovaluta til 64 GWh årlig.

12. mai 2020 > ERNA takk skal du ha!!!!!