Gevinstsikring og tvangssalg i Pen.

bålfreak
PEN 30.10.2018 kl 14:59 23957

Fryktsomme og overbelånte tullebukker fortsetter nedsalget i Panoro. Aksjen er nå mer attraktiv enn på lenge. Investeringscaset er mer enn intakt og det vil komme mange positive nyheter på løpende bånd. Oljeprisen er mer enn høy nok som den er til at oljeselskapene vil tjene grovt med penger.Sannsynligheten for at oljeprisen vil stige ytterligere er høy jfr sanksjonene mot Iran og avtagende og ulønnsom skiferoljeproduksjonen i USA ( på lott sikt)

Det er jo nå man har en gylden mulighet til å kjøpe Panoroaksjen med en betydelig rabatt.

Man må ha kontroll over følelsene sine dersom man skal handle med aksjer.........., og selvfølgelig magamål når det gjelder å lånefinansiere kjøp av aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
05.11.2018 kl 11:06 2821

Gammel analyse

Sorry
Redigert 05.11.2018 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
mimsa
05.11.2018 kl 10:52 2846

Det er vel flere som må lese dette to ganger. Mimsa tror at PEN vil stige til rundt 19 etter resultatfremleggelse Q3. Jeg er ganske sikker på at PEN måtte trygle å be BWO om å få legge fram den positive nyheten om flowen var som forventet i oktober for å dempe det store aksjefallet. BWO hadde nok ønsket å gjøre dette selv, men tillot kun et minimum av informasjon å bli delt. Tror faktisk de har mer krutt i posen angående Dussafu. (muligens ønsker BWO å være den som legger fram godmellingene for Q3, men da må vi vente en ukes tid lenger) Er litt usikker på hvordan PEN og BWO vil forholde seg til deling av informasjon angående Dussafu idet PEN leverer Q-tall før BWO. Noen som har en formening?
polion
05.11.2018 kl 10:44 6206

Det er i flere innlegg ovenfor blitt konstatert «lavt nivå på debatten» og at dette skyldes ……. Det er i stor grad bare å konstatere at PEN ikke har fått betalt i forhold til de positive meldingen som er kommet. I mellomtiden så har vi aksjonærer lite annet å gjøre enn å vente på en stabil høy oljepris og eventuelt nye positive meldinger fra selskapet. At aksjonærene alternativt sitter og spekulerer seg i hjel på hvis så fremt i fall, vil selvsagt ikke få noen kursutslag.

NEI, «Ruhig, ruhig Rose Mari Ich habe einen Aktiengewinner, habe nur etwas Geduld“.
gunnarius
05.11.2018 kl 10:08 6283

Fluefiskeren,

Kanskje jeg var litt unfair, men det skyldes trolig samme årsak som selskapet begrunner den sterke korreksjonen i aksjekursen med - man er fordundret og frustrert over at aksjen får så dårlig betalt i markedet ved gjentagende gode meldinger ifm. PENs assets. Og blir urimelig presset ned - lenger ned enn andre selskap innen E&P segmentet som er noenlunde sammenlignbart. Ta f.eks. BWO. Fra min side finner også jeg at aksjen som andre innen E&P korrigeres med god grunn, men korreksjonen har vært for hard of PEN. Dette forhold kan muligens bli reversert ved den tid shorten er inndekket og markedet ikke kun skjeler til fryktindeksen.

Det er nok også fordi aksjen følges så tett fra min side, man ser kanskje muligheter som andre ikke ser eller vektlegger. Tror sterkt på at oljeprisen skal opp igjen om Russland og OPEC vil. Det blir likefullt ikke feil å se hen til det substansielle i aksjen. Dvs. ikke kun frykt og en oljepris som alltid fluktuerer, må ses opp mot de substansielle verdiene i selskapet - særlig gitt disse vedvarende materialiseres til det bedre. Tror fremdeles at selskapet kan dra frem et par jokere i nær fremtid.
Redigert 05.11.2018 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2018 kl 09:58 6308

Samtidig greit vi holder et viss nivå også. Har heller ingen økonomisk utdannelse for å kunne vurdere alle sider ved et selskap. Dermed avhengig av andres tolkninger og analyser i tillegg til det jeg tilegner meg på egenhånd. Og det gjelde sikkert mange av oss. Sånn sett har PEN-trådene vært veldig gode. Selv om enkelte vil påstå at det er lite rom for kritiske betraktninger. Noen høytflyvende kursmål har forekommet, men det gjelder så og si i alle tråder på hegnarforum. Det er da langt morsommere å spekulerer i positiv retning enn å fokuserer på det negative. Når det er sagt er det bra med de nøkterne som på en edruelig måte kan peke på hvor nedsiden er også. Også skal man ikke underslå at børs handler en del om tro og tvil i tider som dette...Så la oss nå håpe at vi har sett bunnen for siste gang på disse nivåer.

agawu
05.11.2018 kl 09:44 6345

Hermine Midelfart og hennes Pescara Invest har dukket opp på topp 30.
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S104/PEN/PanoroEnergy

"Midelfart-søster blant de største i britisk oljeselskap
Kosmetikkarving og investor Hermine Midelfart har dukker gjennom selskapet Pescara Invest opp blant de 30 største aksjonærene i det britiske oljeselskapet Panoro."
Fluefiskeren
05.11.2018 kl 09:15 6413

«Synes generelt det er lavt nivå på debatten nå om dagen. Inkluderer meg selv, for det er ingen av oss som bryter ned hvert enkelt asset og verdiberegner den samlede verdi av selskapets verdier og eiendeler, etter hvert som nye meldinger tilkommer i markedet. Synes diskusjonen blir for smal og unyansert. Man ser ikke hele bildet. »

Nå synes jeg du var streng, Gunnarius. Ikke mange av oss har gode nok forutsetniger for å gjøre dette. I hvertfall ikke jeg uten økonomisk utdannelse i det hele tatt. Vi ser jo også at meglerhusene kommer med vidt forskjellig tall når det gjelder slike verdivurderinger. Ikke bare for PEN, men generelt.

Ser fram til nye reservetall fra Tortue. Minner om analysen fra Swedbank på BWO som jeg sakser fra her:

“Triggers: updated reserves, refinancing, contract extensions
We see three important triggers for the BWO share over the next 6 to 9 months. First, a potential updated reserve estimate on the Tortue area of Dussafu is expected in Q4 (potentially at the Q3 presentation on 20 November).

Mener helt bestemt at de har sagt november ett eller annet sted også. Det er derfor jeg skriver november. Det blir ihvertfall litt spennende.

Redigert 05.11.2018 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2018 kl 09:04 6438

Er å holde ut åtte dager til. Så kan man begynne eventuell finberegninger av assets. Pluss nye analyser vil dukke opp. Mellomvalg i USA og tallslipp av pengereservene i Kina er vel det som kan lage mer uro på børsene nå. Begge deler overstått innen Q3. Effektene av de to nevnte begivenheten kan dog gjøre markedene enda mer ustabile...Tvi-tvi! Med litt flaks leverer Kina, mellomvalg gir børsene en boost og Q3 innfrir over alle forventninger. Pluss shortskvis. Alle gode ting er tre og den fjerde følger med;) Gå inn i depresjon er ikke et alternativ.

gunnarius
04.11.2018 kl 22:52 6713

Synes generelt det er lavt nivå på debatten nå om dagen. Inkluderer meg selv, for det er ingen av oss som bryter ned hvert enkelt asset og verdiberegner den samlede verdi av selskapets verdier og eiendeler, etter hvert som nye meldinger tilkommer i markedet. Synes diskusjonen blir for smal og unyansert. Man ser ikke hele bildet.

Helt klart er det i aller seneste tid blitt tilført potensial for økt verdi for alle av Panoros eiendeler. Dette enten være seg Dussafu, Aje eller Salloum. Man kan gjerne være uenig om hvor mye de substansielle verdiene er økt, men det fratar ikke det faktum at prosjektmessig og potensial for produksjon, har det aldri så langt jeg kan erindre stått bedre til.

Folk virrer rundt som hodeløse høns og lar seg prege av fryktindeksen. Enten dette gjelder oljepris, børsene eller shorterne. Det er min påstand at småaksjonærene presses ut ved lavt volum på shorternes og tradernes betingelser – målt opp mot børs og oljepris uro. Så lenge frykten råder, er det stort sett topp 20 som sitter i ro.

Tror fremdeles at oljesanksjoneringen mot Iran på sikt vil medføre et stadig mer presset oljemarked. Det tas ut olje i markedet. Det tilføres kun det lille extra som bl.a. Russland, Saudi Arabia og delvis USA kan produsere og få eksportert. Og blir gapet for stort mellom tilbud og etterspørsel, så reguleres dette på neste OPEC møte, 6. desember.

USA og dersom republikanerne taper flertall i representantenes hus kan medføre at demokratene kjører et mye tøffere løp mot bl.a. Saudi Arabia. Og USA med Trump kan bringe Kinas import av olje som et ledd i løsning av handelskrigen. Dvs. Kina importerer fra USA, vinn- vinn for president Trump, fordi da blir det generert inntekter av salg, samt oljesanksjoneringen bli mer effektiv mot Iran. Men innrømmer dette her er ikke så enkelt, for det kan finnes smutthull eller fremtidige scenarioer som per i dag ikke er kjent.

Folk som vurderer aksjer må egentlig bestemme seg for om det er en korreksjon eller krakk som nå regjerer. Det samme gjelder oljeprisen. Deretter må Panoros eiendeler og produksjon ses opp mot om markeds og børsklimaet er forbigående eller er kommet for å bli i nedadgående trend. Dvs. vil E&P segmentet fremdeles bestå og kunne tjener penger.

Tror faktisk vi trenger et par analyser med nye kursmål. For det er visst dette som småinvestorene lener seg mot i en turbulent tid. Mon tro ikke oppgraderte reserver på Dussafu foreligger innen/på enten Q3 til PEN eller BWO. Sendte en note om MXO presentasjonen av Aje og her forventes at selskapet informerer tilstrekkelig i den aller nærmeste fremtid. For Sfax er det forlengelse og ny partner som farm in med cash/carry.

Man kan gjerne tenke depressivt, men glem ikke hva som utgjør det substansielle i aksjen.

Min konklusjon er at det er mer verdi i selskapet med tre separate assets enn det aldri har vært tidligere. Så blir det opp til enhver å vurdere om oljeprisen og børsene skal krakke. Etter at uroen har lagt seg og mellomvalget er unnagjort - business as usual. Det er iallefall min vurdering. Det vil alltid være risk for endring i oljepris og børsklima. Dette er forhold man som investor bare må ta høyde for. Etter at støyen har lagt seg og oljeprisen fremstår mer entydig i denne omgang, vil det være risk for ny turbulens like om hjørnet. Nå er det fryktindeksen som er populær og vektlegges. Media grafser i all verdens elendighet for å selge sitt budskap og annonser.

Det er en like gal verden som PEN aksjen er priset galt.
Redigert 04.11.2018 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Alby
04.11.2018 kl 22:22 6767

Trondheim

Hvis de kommer med en ny analyse skulle den kunne bli enda bedre ?.
Trond.heim
04.11.2018 kl 22:01 6813

Jeg har lest analysen mange ganger. Hovedfokuset har vært på utviklingen av Dussafu
Alby
04.11.2018 kl 21:42 6848

Trondheim
SEB hadde vel ikke Tunisia med i sin analyse ?
Trond.heim
04.11.2018 kl 21:21 6904

Det hadde vært interessant å vite hvor mange aksjer som er omsatt etter at kursen passerte kr 20.- Jeg tror det vil gi en liten pekepinn om hvor stor salgsiveren vil bli framover, dersom vi ikke får en stor generell børsnedgang eller et brutalt fall i oljeprisen.
Det er tross alt mindre attraktivt for de med inngang over kr. 20.- å selge enn alle dem som har inngang på 4-5 kroner. Topp 20 ligger nærmere 41%, denne listen er relativt stabil, men har økt litt i det siste. Det betyr vel at de på topp 20, som har vært på listen lenge, ikke betrakter dagens kurs som attraktiv salgskurs. For dem betyr det vel relativt lite om kursen faller litt. Dersom en er langsiktig, og f.eks tror at aksjen kan komme opp i kr 50.- i løpet av et par år, så er det uinteressant å selge nå. Dersom du bor i en grei bolig, og ikke har planer om å selge/ flytte så antar jeg at fallet i boligpriser ikke medfører særlig bekymring.
Er det urealistisk å håpe på en kurs på 50.- i løpet av noen år?

SEB indikerer at dette kan være realistisk i 2020 dersom fase 2/3 på Dussafu forseres. Dersom Aje viser seg å gi økt produksjon ved nye brønner eller ved salg så rykker kursmålet nærmere. Dersom Tunis satsingen viser seg attraktiv med produksjonsøkning i 2019 så er det grunn til optimisme.
Haussing eller blåøyethet?
For å bringe ballanse i synspunktene: Ja jeg vet at alt i verden kan gå til H...

Jeg snakker om en optimistisk sansynlighet, og om det er grunn til å satse på den.

Jeg vil bare minne dere om at mange av oss satser på et parforhold på tross av kunnskapen om at det er ca. 50% sannsynlighet for at det ryker.
Jeg tror det er mer enn 50% sannsynlighet for at kursen vil stige, derfor sitter jeg med min lille portefølje som skal sikre min pensjon to the end.
Redigert 04.11.2018 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
04.11.2018 kl 21:04 6937

Og DnO har ikke kjøpt aksjer i Panoro hvis de har trodd at dette er helt håpløst!
JUICEitUP
04.11.2018 kl 20:51 6969

Jeg synes det er positivt at vi har skribenter som har et mer nyansert syn på selskapet enn hva de største optimistene her har. Samtidig tenker jeg at man skal vokte seg vel for å la eget svartsyn overskygge positive nyheter. Jeg har full respekt for at du Fluefiskeren er skeptisk til Tunisia. Du er ikke alene. At du derimot mener at siste melding fra Tunisia ga usedvanlig liten grunn til at aksjen skulle stige videre mener jeg skyldes tidligere uttalt skepsis hvor man velger å være negativ.

Tunisia har ikke vært på raderen for noen av analytikerne som har dekket aksjen. Når når de velger å melde om boring av onshore brønn i egen regi, med lave rater til rigg og annet nødvendig utstyr allerede på plass går det ikke an å overse Tunisia som asset lenger. Selvfølgelig sier ikke meldingen noe garantert om treff eller bom, og kan på det grunnlaget alene sies å være nøytral, men det er da tross alt veldig positivt at det skjer noe i stedet for at alt ligger brakk. Skulle gjerne sett at de ikke kjørte dette helt alene, men når potensielle partnere ikke får ut fingeren er det supert at selskapet kjører på. Blir det treff på denne blir det kursfest for aksjonærene. Blir det bom skal vi noe ned på grunn av forventninger og utgifter som må karakteriseres som sunk cost, men oppturen blir vesentlig større enn nedturen grunnet relativt billig brønn vs. det som for PEN vil være en stor produksjon.
Fluefiskeren
04.11.2018 kl 19:02 7086

$OSLO$

Presalt? Tortue og Ruche er presalt, men Tunsia?

Har du en link?
$OSLO$
04.11.2018 kl 18:50 7108

viss Tunisia er presalt så er det derfor DNO ikke vil ta dette videre da DNO ikke har erfaring med presalt.
Panoro på sin side har MYE erfaring med presalt fra Manati og Brasil.Så hvorfor skulle da ikke Dno jafse 6% av Panoro samtidig få fasttrack på Tunisia.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 18:26 7146

Ja. Enig i det. Burde vært info på hjemmesiden til PEN om eventuell deltagelse. APCL er virkelig en mygg ja:)
Alby
04.11.2018 kl 17:51 7201

FF

Så enig, så enig men noe må vi klage på ??
Fluefiskeren
04.11.2018 kl 15:13 7316

Mye klaging på kurs (meg selv inklusiv) og shorting. Det vi glemmer er at PEN har gått som en kule iår. Når det blir litt mer turbulent er det egenlig natulig at den faller mer enn gjennomsnittet i sitt segment. Mange ønsker og å verdisikre litt. Det er helt naturlig. Går børs og olje opp igjen kommer den som en kule. Det har vel ikke vært andre begivenheter enn flow, Tunisia og og Ruche NE. Siste melding fra Tunisia var det vel usedvanlig liten grunn til å stige på. Flowmeldingen var veldig positiv synes jeg. I det øvre nivået i forhold til mine forventninger.
Redigert 04.11.2018 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.11.2018 kl 14:59 7342

Imprex

Jeg mente ikke at de nødvendigvis skulle ha innlegg (selv om det sikkert kunne forstå slik), men tilstedeværelse synes jeg nærmest burde være en selfølge. Vi er jo ingen dverg i Afrikasammenheng. APCL er er mye mindre selskap enn PEN og vil være tilstede ifl. hjemmesiden sin.
Redigert 04.11.2018 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 12:20 6543

Jo ved volumøkning og økning i oljepris. Men på lave volumer kan man utnytte situasjonen.
Man kan lage ett inntrykk av at noen selger ut før, men man i realiteten vil ha mer.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 12:04 6576

Hvilke utslag småaksjonærer, SL og HS formasjoner måtte gi er på sett og vis uinteressant så lenge aksjen ikke skal trades fra dag til dag. Det som ligger til grunn nå og det neste året er det som betyr noe. Og der er det mye potent stoff i pipen. Kursen har gått jokkobananas i feil retning. Det var til å begynne med stressende. Men situasjonen til PEN er mer positiv nå enn før kursfallet. Nå spilles det bare på følelser.
Trond.heim
04.11.2018 kl 11:44 6610

Legg forøvrig merke til at siste topp 20 viser at topp 20 stiger
ToffeeMan
04.11.2018 kl 11:42 6613

mini3
Du tror ikke aksjen går videre opp nå med interessant utvikling med Aje og Q3 coming up?
Slettet bruker
04.11.2018 kl 11:37 6623

Er enig i mye av det du skriver, men man må passe godt på nå, med kurs brutt ned i TA, lav omsetning, usikre utsikter på oljepris, nyheter på vei og mye småaksjonærer.
Dette er en lekker oppskrift som en større aktør vil benytte for å utløse stopp loss.
Vil ikke være overrasket om den går ned til 11-12 i løpet av uka, om oljepris går videre ned og andre oljeaksjer også faller vil garantert den muligheten benyttes for å riste ut småaksjonærer.

Skal man sitte long, sitt.
Skal man kjøpe, legg inn lave kjøpsordre.
Å selge vil jeg ikke anbefale om man ikke må.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 11:24 6653

Er vel ikke så mange oljemygger på den lista. Statssekretær Jens Frølich står på lista blant en haug andre prominente talere. PEN er nok i kulissene der med resten av oljeafrika.

Ganske interessant da FF. Blir spennede å se hvem som vinner budrunden. Ser mer og mer frem til Q3. Må jo være en haug med spennende info om hva som er på gang i Gabon.
Redigert 04.11.2018 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
bålfreak
04.11.2018 kl 11:00 6700

Litt info om shorting gutter. For å kunne shorte en aksje må noen være villige til å låne ut aksjene sine. I tillegg er det svært strenge sikkerhetskrav i forbindelse med å etablere en shortposisjon. Det er svært få aksjer på Oslo Børs som det er mulig å shorte. Nordnet f.eks har en liste over selskaper du kan shorte. Den listen er meget begrenset og omfatter store selskaper med god likviditet. Selvfølgelig kan man forsøke å presse kursen ned med algoritmehandelen ved at man selger av en beholdning man sitter på, men det er ikke shorting.

Det snakkes veldig mye om shorting på Hegnar Online som en forklaring på kursnedgang. I de fleste tilfeller skyldes ikke en kursnedgang shorting , men andre naturlige årsaker som gevinstsikring, generell frykt f.eks pga av dårlige makronyheter eller annet. Kursnedgangen i Panoro skyldes nok paradoksalt nok de mange småsparerne som er lett påvirkelige og mangler erfaring.Frykten får lettere grep om småsparere enn større langsiktige aktører. Aksjene i slike selskaper opplever derfor høyere volatilitet. Fallet vi har sett de siste ukene i Panoro kan være en god kjøpsmulighet. Risk/reward er betydelig bedre nå enn da aksjen stod i kr 23......., men føles det slik etter at kursen har falt betydelig........ Det gjør nok ikke det, men de som har nervene under kontroll og tør kjøpe nå, kan bli rikelig belønnet. Merk at jeg sier kan........
Fluefiskeren
04.11.2018 kl 10:49 6716

Gabon kjører åpner opp for ny lisensrunde under African Oil Week som alltid holdes i Cape Town. Årlig forekomst med det meste som kan krype og gå innen næringen. 5-9 november.

https://www.petroleumafrica.com/gabon-to-launch-licensing-round-at-cape-town-event/

http://www.africa-oilweek.com

Finner ikke Panoro på talelisten, men mulig jeg ikke har lest godt nok.
Alby
03.11.2018 kl 20:19 6990

d12

Har du et mål her og kritisere gunnarius. Kutt ut. Bring litt matnyttig inn i steden.

d12m
03.11.2018 kl 19:49 7022

Hvor har jeg skrevet at stort ikke har betydning? Det er nettopp dette jeg prøver å påpeke. Du lager dine egne narrativ som passer deg. Confirmation bias så det synger.
JUICEitUP
02.11.2018 kl 14:03 7430

PEN har i all hovedsak, hvis man ser tilbake på de siste 3 månedene en veldig positiv volum balanse. Volumet som har vært under nedgangen den siste måneden har vært betydelig lavere enn volumet vi opplevde opp til 23. Samtidig ser det ut til at volumet er høyere når aksjen stiger enn når den faller, bortsett fra i dag hvor volumet hittil er unormalt lavt.

Dette er i utgangspunktet positivt for det betyr at mange er villig til å kaste seg på når aksjen stiger, mens få ønsker å selge når aksjen faller.

Veldig positiv melding den 31 og spennende link over. Anbefales til alle som ønsker mer info. om satsingen i Tunisia. De skal bore en brønn som de opplever har høy sannsynlighet for kommersialitet og samtidig knytte en allerede boret brønn til eksisterende infrastruktur. Med tanke på at brønn operasjonen kjøres alene tilfaller alt volum PEN hvis de får suksess. Selv om det ikke er mange fat totalt monner det voldsomt siden de får alt volumet alene. Måtte de bare treffe :-)
Slettet bruker
02.11.2018 kl 13:14 7542

Ja...volum mangler dessverre. Men mikrovolumene uteblir. Blir bare synsing, men lurer på om noen prøver å snike seg stille ut i dag. Har tatt feil før og muligens helt på jordet. Andre erfarne har kanskje sett lignende mønster i aksjer i samme situasjon.
Alby
02.11.2018 kl 12:38 7637

God helg til deg også ?
Slettet bruker
02.11.2018 kl 12:29 7668

Sitter å sideglor på traderen mens jeg gjør annet såkalt EDB-arbeide. Var dønn stille i en halvtime før 12:10. Interessant. "Lenge" mellom handlene. Stille før stormen? Tendensen med 1-2 aksjer er nesten ikke tilstede i dag. Er det mulighetene i Tunisia som begynner å materialiserer seg hos investorene nå?

På tide å komme seg ut i frisk luft...

Alby, vi satser på 16+ og deretter god helg!
Alby
02.11.2018 kl 12:11 7729

Det kunne da vært fint om vi kunne ta helgen over 16/??
ToffeeMan
02.11.2018 kl 11:18 7856

Løsner det nå? Opp 4,49?
Slettet bruker
02.11.2018 kl 11:17 6872

Ser vi starten på inndekning i dag...?
gunnarius
02.11.2018 kl 09:37 7030

Det har vært turbulente tider i det siste. Både rent generelt på børsene og hva angår oljeprisen. Først ante man ikke om det var en korreksjon eller krakk. Nå synes det meste tyde på at korreksjon er rette ordet og at markedet er på vei inn i avsluttende fase. Dette forhold kan delvis begrunnes i lavere fryktindeks.

Iallefall Wall Street og signaler om handelskrigen mellom USA og Kina vitner om en viss lettelse. Så har oljeprisen falt både basert på det ovennevnte, samt at oljeproduksjonen var sky high i oktober inkl. USAs angivelige vilje til å gi unntak eller reduserte importkvoter for enkelte land. Den uvisse faktoren vil fremdeles være Kina. På mandag skal angivelig olje-direktivet (Iran) komme.

Ja, det har vært en bevisst "ramp up" fra Russland og Saudi Arabia, også fra USA i løpet av oktober. Men det er likefullt, selv med waivers, et gap på 0.5-1 mill fat olje per dag som skal tettes. Etter dette skal det veldig lite forstyrrelser eller uro til før det blir uorden og ubalanse som vil påvirke oljeprisen.

Hvilke dager vi står overfor: Her hjemme i kveld med mulig ny regjering, oljesaksjoneringen fom 5. nov. og mellomvalget i USA dagen etterpå, 6. nov. Det hele kulimineres med PENs Q3, 13. nov.

Vi snakkes på mandag!
Redigert 02.11.2018 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
02.11.2018 kl 09:26 5162

TycoNy

Denne var intressant

“More upstream activities are lined up for Panoro in the Tunisian hydrocarbons market, which many consider one of the low-operating expenditure environments in North Africa, with the $2 million acquisition deal with Medco for the Hammamet Offshore Exploration Permit in which it had a 46% stake and Medco was the operator. The license expired at the end of September 2018.
In addition, Panoro strongly feels the withdrawal of U.K.'s Petrofac from the Tunisian upstream market after selling the 45 percent stake it held in Chergui interest to France's Perenco heralds the beginning of a growth period for independents in Tunisia as large oil companies train their investment eyes elsewhere.”
rek1
02.11.2018 kl 09:13 5215

PEN blir tydligvis lagt merke til Internasjonalt.... Hyggelig lesing dette :)
Slettet bruker
02.11.2018 kl 08:26 5340

Overrasket at inndekning på shorten ikke er startet. Var rimelig sikker at det skulle vises på gårdagens oppdatering.
Håper de brenner seg skikkelig!
Slettet bruker
02.11.2018 kl 02:14 5532

Mønsteret du beskriver har vært der i hele oktober. Ofte 1-2 aksjer i slengen. Ulvene er vel i ferd med å bli mette snart. Skal se at de forlater bordet i nov.13 tiden. Må være dessert tid nå.
gunnarius
02.11.2018 kl 01:58 5553

Det er ikke feil hva jeg viser til ifm. short og Finanstilsynet. Det er bare unyansert. Kildematerialet hvor min shorthenvisning er hentet fra sier klart og tydelig:

The table below displays the sum of current open short positions that are larger or equal to 0,5%.

https://ssr.finanstilsynet.no/

Det kun hva Finanstilsynet har i sitt register jeg har omtalt, så vi er ikke uenig om et mulig øvrig omfang.

oto1
02.11.2018 kl 01:33 5574

gunnarius

Det er helt feil..

Det er kun shortposisjoner der en aktør har over 0,5% vi får vite om
SSR får vite om alle over 0,2%, men de som ligger mellom 0,2% og 0,5% får vi ikke vite noe om.
Og de som er under 0,2% vet ikke SSR noe om heller.

Så det kan være millioner av aksjer short i PEN for alt det vi vet.

At noen mener det er ubetydelig kan vi imidlertid være enig i at de neppe har skjønt en dritt.

Shortaktørene er proffe, de selger ned kurser på minimal omsetting (gjerne 2-3 aksjer i slengen), og det kan bety MYE.
Men de er likevel et must i alle aksjer da de skaper volatilitet, en mulighet for de som klarer å se gjennom dette, og er sikkert et kjempe irritasjonselement for de som ikke klarer det.

Aksjer skal selges når de er for dyre, og kjøpes når de er billige.
Og hvis man ikke klarer å gjøre hjemmeleksen så er man ulvemat.
gunnarius
01.11.2018 kl 20:59 5780

Så du mener at short posisjonen ikke har noen som helst betydning for aksjekursen i en aksje som PEN med meget lavt volum i handelen?

Da må vi nok få lov til å være uenig på dette punkt. Det er ikke for ingenting at det fra min side til stadighet henvises til oppdatering fra Finanstilsynet, jf. short status. Det er 369.218 aksjer som skal inndekkes.

Wall Street og handelskrigen mellom USA og Kina er hva som virkelig kan holde kurser nede. Begge disse to kriteriene synes gi tegn på lettelse og lavere grad av frykt. Oljeprisen fluktuerer alltid, nå er den noe ned. Så får vi se for hvor lenge. Ikke minst hva som skjer før ukeslutt på Wall Street i morgen og oljesanksjoneringen av Iran, samt mellomvalget i USA. Mye vil bli avklart i neste uke. Alt dette før PENs Q3, 13. november.