NOD mot 200 kroner

Vuppz
NOD 17.12.2021 kl 14:16 212587

Nordic Semiconductor faller etter en Bloomberg-artikkel som hevder at Apple vil begynne å produsere halvledere for trådløse komponenter in-house.
ibyx
06.04.2022 kl 15:34 6721

Arky skrev 175 og 145
Takk. Litt bittersøtt å få rette for en gangs skyld. Det satt den! Ferskinger.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003055501
ibyx
06.04.2022 kl 15:38 6748

Ca 200mnok short
Kan vel tenkes at en del tar/har tatt gevinst også og blir med nedover på moroa?
Blir å akkumulere på 175 og evt. 145 da.
Redigert 06.04.2022 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Salbei
06.04.2022 kl 15:54 6751

Sist det ble satt en short i NOD steg kursen 60 kroner på 3 uker ca . MARSHALL WACE LLP gikk på et stortap der hehe.

Ser at de gang på gang gikk med tap med shortene sine. Har ikke shortet siden oktober i fjor. Er vel en grunn til det :P
Redigert 06.04.2022 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
07.04.2022 kl 00:57 6375

Noen her som driver med research på NODs progresjon innen BLE-produkter?

For noen uker siden deltok de på CES med sin nye BLE Audio, som da ikke var ratifisert av SIG med standard enda. Jeg lurer kanskje på om denne er klar nå????

Sjekk ut godkjenningsregisteret for bluetooth-registreringer (som er SIG-registeret de snakker om):

https://launchstudio.bluetooth.com/listings/search

Skriv inn "Nordic Semiconductor" i søkefeltet og søk. Det kommer opp et par interessante treff her. Det øverste, nyeste, står registrert mars 2022, og inne på denne ligger enda en versjon, som ble godkjent så sent som 30.03.2022.

Kan dette være software knyttet til IoT- og Audiosegmentet?

"NCS tag 1.9.1
LE controller subsystem for nRF52 series utilizing the Nordic SoftDevice controller design based on the NCS tag 1.9.1. Refer to the relevant documentation at infocenter.nordicsemi.com for specific applicability of this subsystem and the role support for each nRF52 device."

Ligger også inne info om denne:
NCS tag 1.9.0

Dersom dette er info relatert til BLE innen IoT og Audio så tror jeg det kan være kjekt å kjenne til!

Interessant prisnivå på NOD om de har fått godkjent Audiomodulen nå!

Se også denne artikkelen om NOD som handler om CES der de intervjues om BLE Audio;

https://www.digi.no/artikler/ny-teknologi-kan-revolusjonere-horeapparat-norsk-selskap-star-i-spissen/516411
ibyx
07.04.2022 kl 09:46 6211

Nesten 10% igår.
Kun 3% fra LOD hittil til støtten på 175.
Det drar seg til!

Dagens tredje mest omsatte aksje. Tipper shortkjøret har bidratt til gevinstsikring fra flere som nødvendigvis fortsatt sitter med ok pluss for posisjoner som er eldre enn et år?
180kr sist gang 22. april
Redigert 07.04.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
07.04.2022 kl 09:58 6209

Fort gjordt å bli fintet ut her nå,kan snu opp for min del👍
ibyx
07.04.2022 kl 10:16 6139

Kanskje. Aksjen har plutselig blitt priset ned som qualcom Taiwan semiconductor osv. NOD sitt særegne (og delvis godt begrunnede?) kursløft for et drøyt år siden utfordres.
Falt over 40% fra ATH så en del av jobben er gjort!
Relativt sett har qualcom korrigert 25% fra ATH og Taiwan semiconductor 28%.
Det kan gi en pekepinn om at 175kr blir en svært fin inngang?
Billyjojimbob
07.04.2022 kl 10:24 6096

Buy on the dips and use the swing gjelder her,men nå ble det langt ned og arbeidskapitalen er i ferd med å bli tynn👍
Slettet bruker
07.04.2022 kl 10:56 6034

Er denne aksjen den smarteste å shorte da? Her er vel bra rapport på gang og nyheter kan sette fyr i teltet når som helst ?
ibyx
07.04.2022 kl 11:18 6074

Ser ut til at de har gjort 10mnok allerede? Litt usikker på om det menes realisert eller portensielt resultat.
https://shortnordic.com/history_player.php?player=SYLEBRA%20CAPITAL%20LIMITED&land=norway
ibyx
07.04.2022 kl 14:34 5875

Tredje mest omsatte på ose idag. Fortsatt i rødt, men stigende. Litt tøft å sette nye shorter herfra? Men de fikk senket gulvet da. Blir vel sidelengs, litt opp, volatilt og utmattende framover en stund da..
Billyjojimbob
07.04.2022 kl 14:45 5837

Fint den snudde, typisk østlendinger å herje slik med aksjen👍
Slettet bruker
07.04.2022 kl 15:54 5700

Ja den infoen har null verdi .Om de har løst inn shorten og stappa pengene i skjorta så er jo den shorten borte om de tenker urealisert så har jo det ingen verd,i hva om den står i 279 rundt Q rapport hvor mye har de "tjent" da?
Slettet bruker
07.04.2022 kl 18:11 5517

Jeg kjøpte på kr 183 i dag, men mulig jeg er for tidlig ute og at NOD skal ned ytterligere 10- 20% i tiden fremover. Er ikke mange dagene siden den lå på kr 230, dette er sprøtt.

Salbei
07.04.2022 kl 18:46 5469

Helt utrolig :) Har falt 41% siden 1. desember 2021. Sliter med å finne andre tech-aksjer som har falt like mye. Sammenligner man med forrige drop på Nasdaq, som var rundt 12580, var NOD på sitt laveste 207 NOK. Nå er NASDAQ comp på 13750 og NOD på 183 :) Kanskje det ligger noe i det at når alle roper selg så skal man kjøpe? Selger ikke mine aksjer før den er godt over 300-tallet igjen. Holder på de til jeg dør:p

Er evig optimist og tror Nasdaq og andre tech aksjer igjen ligger i ATH i løpet av sommeren.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 22:26 5306

Ja da skal vel alle inn igjen! Bra Q rapport ,folk som har panikk solg som skal inn igjen på stigende kurs for å tjene inn igjen tapet og ikke minst desperate shortere som løper etter for å dekke inn det de skylder.
Myrabakk
08.04.2022 kl 00:19 5163

Godt innlegg.
Skal man investere i velstselskaper så må man gjøre noen kalkulasjoner på potensiale, og om prisen kan forsvares i forhold til potensialet.

Jeg gjør alltid et stykke gravearbeid før jeg kjøper noe, og har omtrent 10 selskaper på blokka. NOD er ett av disse, og forrige fradag krysset de mitt alarmsignal på 220 kroner. Jeg har nå gått gjennom veldig mye, og klarer ikke å finne en rasjonell grunn til at selskapet er ned 11 milliarder på ei uke, eller 22 milliarder i 2022. I mine øyne lyser da underprisingslampen. 180 så jeg ikke komme!

Det er noen som mener selskapet står foran en tid der det er noe lavere salg av consumerprodukter fra kunder, som laptops og diverse. Akkurat dette mener jeg er helt uvesentlig for selskapet slik de er posiajonert nå. De har en backlog som eser ut kvartal for kvartal, og de leverer så mye de klarer. Det er tilgangen til komponenter som begrenser produksjon/leveranse, og dette er allerede priset inn I fallet som var tidligere. Løsningen er også skissert, og flere store aktører har jobbet i flere måneder med nye lokasjoner for komponentproduksjon. Det ser lysere ut allerede H2. Da vil forhåpentligvis den skisserte leveranseveksten komme. Dette betyr at selskapet leverer og har avsetning på maksimal produksjon, og dette med høye marginer.

NODs skisserte vekst handler om revenue som tilsvarer en Tier1-bedrift, altså 1B$. Med NODs marginer skal det absolutt være overkommelig å verdsette NOD slik Bjørnsen i DnB gjør, uansett stigende renter og høyere avkastningskrav.

For, med de siste store avtaler selskapet har inngått så kommer ordreboken til å fortsette å vokse, og revenue øker også etter hvert som komponentkapasiteten kommer etter. Med det nye BLE-audio-markedet, pluss den sterke posisjonen i IoT og generelt BLE-marked så leverer NOD det kundene vil ha. De er den desiderte markedsleder, med over 40% av verdensmarkedet, og så lenge de klarer å levere produktene så vil deres andeler øke i takt med kunders kvalitetskrav, slik det alltid gjør når man får en komponentledende bedrift. Nå ser det også ut til at SIG-registeret har jobbet med standarden for IoT, noe som vil bidra til et voldsomt stort marked som åpner seg for NOD.

Interessant å følge med kurs her, og siden det for meg ikke er noen sammenheng mellom marked og selskap så lurer jeg på en ting;

Er det noen russiske eiere som selger seg ned, slik som i Crayon? Eller er det andre årsaker jeg har oversett eller misforstått her?

(I Crayon solgte en av de russiske bankene aksjer for hundrevis av millioner for å finansiere likviditetsskvis i eget bankvesen, og gruset kursen I samme dimensjoner som i NOD, dette uten at selskapets fundamentale drift eller produksjon er endret i utgangspunktet, altså kun en kursnedgang som ikke har noe med selskapets tjenesteproduksjon å gjøre)
ccc1
08.04.2022 kl 09:37 4913

NODDDDDDYY :)))

180 kr.. tja. Er det riktig prising. Vanskelig å si. Jeg liker denne aksjen egentlig og vurderer å kjøpe nærmere sommer, men det jeg frykter er at ryktene om at Apple har begynt å produsere sine egne BT chips faktisk stemmer. Husk at da NOD-Apple nyhetene begynte å svirre så føk NOD opp 35%-40%. Så hvis NOD mister Apple, bør den ikke gå ned 40% også ?

;))))
Redigert 08.04.2022 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 10:24 4807

NOD rett ned igjen, på en ellers positiv børs. Ikke godt å vite lenger hva som skjer....snart ned 40% siden nyttår..utrolig.
Malony
08.04.2022 kl 10:42 4746

Falt 7/8 handledager....er det en pekepinn på veien videre? For meg ser det ut som den er meget overpriset på dette nivå. Følger med litt, og vurderer inngang rundt 120 nivå...som ikke er lenge til med denne utviklingen. Når ballonger blir fyllt med luft, vil de sprekke til slutt.
Wian
08.04.2022 kl 11:23 4770

Nok ett godt innlegg :)

Er enig i dine vurderinger og klarer heller ikke se at den siste tids nedgang har noe med det fundamentale i NOD å gjøre. Heller at det for tiden er laber interesse for Tech. Historien har visst at dette går i bølgedaler og jeg tar sjansen på at det også er tilfelle nå. Har kjøpt meg opp i både NOD og Crayon denne uka. Så får jeg notere "la stå" på dem inntil videre da jeg er rimelig sikker på ett solid comeback. Etter mitt syn to bunnsolide selskaper som jeg har fulgt i over 2 år og som har en lysende framtid.
Slettet bruker
08.04.2022 kl 11:39 4832

Tenker Blystad hverken ble født i går eller er ny på børs!
Malony
08.04.2022 kl 11:44 4808

Jeg shorter ikke. Men denne har jo vært det klareste shortercase OSE. Alle visste jo denne er blåst opp for nye på kort tid, og er forsatt priset til forventningene, ikke realitetene.
ibyx
08.04.2022 kl 11:47 4825

Ja, det er vel bare på godværsdager at aksjer er priset på forventninger.
Men de tjener jo penger da. Ikke alle godværsaksjer gjør det. Noe å tenke på?
Er det ikke på uværsdager man skal kjøpe?
Redigert 08.04.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Malony
08.04.2022 kl 12:06 4764

Hehe jo de sier så....de som har handlet NOD ukentlig siden nyttår. Vil tro det vil brenne under føttene til aksjonærene når børsen korrigerer fra ATH...da er 20% på en uke ikke unormalt for vekst aksjer.
ibyx
08.04.2022 kl 14:34 4581

Ikke godt å si hvor den skal i nærmeste framtid. Den HAR falt betydelig og TJENER penger. (Ikke verst til tech å være).
Dessuten er volumet fallende, noe som ikke er uvanlig med shortpress på et stadie. Spørsmålet er om en vanligvis likvid aksje lar seg «manipulere» inn i det sporet særlig lenge?
Uansett. Stadig flere vil betrakte den som svært interessant.
Redigert 08.04.2022 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Salbei
08.04.2022 kl 14:38 4598

For et velskrevet innlegg, ikke hver dag man ser det på HF ;)

Tror ikke nedgangen skyldes verken krig eller rentehevinger, men Covid-situasjonen i Kina. Det er helt galehus der nå, med total lockdown i Shanghai f.eks. Dette går utover aksjer som Nvidia, Apple, Microsoft og NOD blant annet.

Vi får håpe de får kontroll på situasjonen der øst, ganske snart.
Scarface69
08.04.2022 kl 15:34 4544

Ingen vekstaksjer kan prises på realitetene da, må være passe tjukk i hue for å tenke sånn. Veksten kommer frem i tid, med ordrebok på 15 mrd blir det nok litt vekst fremover også. Fremtidig vekst er det vekstselskaper prises på, men Nod tjener bra med penger også i dag. Hadde de hatt wafere nok hadde kursen vært det dobbelte enn dagens
ibyx
08.04.2022 kl 15:41 4558

Shorten var ikke over. Vi merker det. Økte igår også.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003055501
Billyjojimbob
08.04.2022 kl 15:55 4518

Fint når det blir fet rekyl her👍Satser på den kommer før 17 mai.
Slettet bruker
08.04.2022 kl 16:02 4501

Hehe hvis alle visste det, hvorfor i all verden shortet du ikke da...? Det er lett å være tøtt i pysjamas og etterpåklok. At virussituasjonen i Kina (ved siden av den meningsløse krigen) har laget et par ekstra dumper på veien, betyr jo ikke det at denne svært lovende aksjen plutselig er verdiløs. I alle fall ikke for de som sitter long. Noder en en drivende dyktig markedsleder i sitt segment som stadig øker i antall kunder og backlog. Har man noen års tidsperspektiv på sine investeringer så er det kjøp/hold som gjelder her, og de som har tålmodighet her kommer til å tjene massevis av gryn!

Vektet meg kraftig ned for et par mnd siden, men dette er definitivt tiden for å vekte seg sakte men sikkert opp igjen.
Malony
08.04.2022 kl 16:34 4396

Husk at når en aksje er ned 40%, må den stige 65% for å komme til der den var.. bare noe å ha i bakhodet...
50% ned og de må opp 100%... Realistisk tenker du fra disse nivå?
Slettet bruker
08.04.2022 kl 17:12 4340

Synes NOD var uhyggelig svak i dag..hva skjer hvis vi får noen knallrøde dager på børs ?
ibyx
08.04.2022 kl 18:09 4242

Når alle går short forsyner Warren seg av buffeten!
Myrabakk
08.04.2022 kl 18:19 4231

Da løses nok shorten inn på støttenivået 176, og så forsvinner kurstrykket fra shorterne. Eller, et annet alternativ er at shorterne forsøker å forsterke en eventuell nedgang, og tar sikte på å dra kursen ned mot 144 før innløsning, med en, av meg, antatt innløsingspris på 150 da, før støttenivået. Akkurat det siste alternativert skal man ha mer enn bare LITT is i magen for å gamble på, for innen et par uker kommer NOD med en markedsoppdatering for Q1, og litt etter dette igjen så kommer Q1-pres med en gjennomgang av komponentsituasjonen.

Det er high risk å ligge short med over en halv prosent av et så stort selskap når tall presenteres, særlig om leveransetallene til TSMC og de andre halvlederselskapene stemmer. Jeg har ikke oversikt over NODs andel av leveransene, men TSMC går i alle fall så det griner. Bedriftens høyeste revenue var i februar 2022, og tallene for mars er ikke ute enda, men prognosene for helåret 2022 er økt betydelig fra TSMCs side. De utvider kapasiteten i år, og for 3-årsplanen 2021-2023 er det doblet investeringsbeslutning nå, og det skal pløyes inn nesten 1 billion kroner i kapasitetsutvidelser fra dem. Samsungs plant skal utvides med over over 1 billion kroner, og flere andre øker også kapasiteten mye. Bare TSMC og Mediatek alene ansetter 10.000 nye mennesker til de lokalene som blir klare dette kalenderåret.

Den som vet om NOD går på en smell på Q1 og Q2 2022 vet i alle fall mer enn menigmann, det er sikkert. Dette måtte i tilfelle være at de kjenner til om noen andre enn NOD fikk kjøpe kapasiteten som produseres. Når halvlederselskapene produserer og selger rekordmye, så ville jeg satt et bet på at NODs andel av dette følger pro rata, og at de øker tilsvarende. Men det blir bare spekulasjon, og dessverre uten verdi i en investeringsbeslutning.

Jeg har lett litt rundt for å finne dokumentasjon for påstander her, og den kanskje greieste er denne siden:
https://www.google.com/amp/s/www.techspot.com/amp/news/93740-tsmc-had-record-month-february-track-record-year.html

Det er også mye nyttig info om TSMC på TaiwanTimes for spesielt interesserte. Jeg driver og graver litt i et annet norsk tech-selskap, så jeg er innom disse sidene i ny og ne.

(Btw, jeg har ikke aksjer i NOD i dag, så dette er ikke for å hause opp noe kurs. Jeg er stort sett all in i PLT, et annet norsk tech-selskap med stort potensiale. NOD er bare ett av selskapene jeg følger som back-up. Men en god tech-diskusjon vil jeg ikke gå glipp av!)
Sundancer
08.04.2022 kl 18:48 4185

Har du hørt om DCA? At aksjene jeg kjøper i dag til 175 kan stige 50 prosent eller mer på et år tror jeg er meget realistisk. Så kan man heller selge de man kjøpte på 250. No problemo.