KrF - Hemmelig valg eller ikke på årsmøtet?

Londonmannen
KRF 30.10.2018 kl 16:15 329

Det har vært mye skriverier om hvorvidt skal skal være hemmelig valg eller ikke på årsmøtet til KrF. Hareide og hans hoff, samt gubben i hornet på veggen, ønsker et hemmelig valg. Da skal de kunne påvirke delegater til å svikte dem fra fylkeslagene som har sendt dem. Og jeg som var så dum å tro at KrF var et demokratisk parti der lokallag og fylkeslag skulle ha medvirkning på valget. Men neida, demokratiet gjelder bare så lenge de røde delegatene kan vinne valget. Når det nå viser seg at blå delegater er i flertall, da må Hareide og hans hoff, samt gubben i hornet på veggen, ta nye metoder i bruk. Etisk rett? Who cares? Der står da må vite om partilederen sin fremtid og da helliger målet midlene som benyttes og alt er lov, inkludert løgn og bedrageri. Det er da tross alt KrF som styrer prosessen.

Du snakker meg om galskap satt i system!

Hareide og hans hoff, samt gubben i hornet på veggen har mist min respekt for lenge siden. Og jeg tror faktisk at flere og flere i KrF er i ferd med å miste tilliten.
ingulf
30.10.2018 kl 19:15 315


Jeg forstår fint lite av det farseaktige sirkuset som utspiller seg i Kfr, men det handler vel om at stortingsrepresentantene (8 stk.) til Krf. skal ha ordre (bli tvunget) av landsstyret til å felle Solberg-regjeringen i Stortinget og sette inn Støre(røre). Etter mitt syn er stortingsrepresentantene suverene, det er opp til de valgte representantene om de vil stemme for å felle Erna. Problemet er vel at 5 av representantene ikke ønsker å felle Erna, så for å få til det må Hareide få landsmøtet til å beordre det.

Hareide vil ha hemmelig, skriftelig avstemming. Klart det, da kan muldvarpene som Hareide måtte ha smuglet inn blant de blå, stemme uten å bli avslørt.

Så er det sagt at Hareide kan true med å trekke seg som partileder hvis han ikke får viljen sin, og at det vil kunne føre til at noen blå vil stemme rødt. Det er jo også bare rør, alle som har valgt å stemme blått vet jo at Hareide må trekke seg dersom blått får flertall. De som måtte velge å begrunne endring av standpunkt fra blått til rødt med at de vil beholde Hareide som partileder, er i virkeligheten Hareide-muldvarper.

Nå handler det om at landsstyret selv stemmer åpent om de skal ha åpen eller skriftelig avstemming. De blå som måtte stemme for skriftlig avstemming er nok, dessverre for fylkeslaget som valgte de, å anse som Hareide-muldvarper.

Forøvrig speiler landsmøtet på ingen måte Krf- velgerne. Hvis velgerne hadde blitt tatt hensyn til, så hadde det vært mange flere blå delegater på landsmøtet enn det er nå.

polemiker
30.10.2018 kl 21:54 304

Landsstyre skal diskutere denne saken og legge frem sitt forslag på torsdag. Det er landsmøtet på fredag som formelt skal avgjøre hvordan avstemmingen skal foregå.

Det at Hareide fraksjonen foreslår og vil kjempe for hemmelig avstemming er vel ikke så overraskende. Dette er har de naturligvis lært av de røde. Slik taskenspill har de bedrevet både internt i partiet og utad i politikken i åresvis. Sosialister er bare for demokrati så lenge det går deres vei.