Capsol noteres på growht mandag 20.12 -potensielt enorm oppside?

Slettet bruker
CAPSL 18.12.2021 kl 13:09 15357

CO2 Capsol noteres fra NOTC til mer tilgjengelige Growth på mandag 20.12. Det er det andre selskapet innen det sterkt økende markedet innen karbonfangst. Capsol har en markedsverdi på 1,3 milliarder som er en brøkdel av Aker Carbon Capture som er verdt ca. 15 milliarder. Jeg tenker denne differansen i verdi er til fordel for Capsol og viser et enormt potensiale for oppside, begrunnet med;

- Capsol har glimrende teknologi som har mange fordeler mot konkurrende teknologier innen karbonfangst.
- Lav markedsverdi på selskapet ref. ACC som forsvarer en 10x hvis det kommer noen flere kontrakter.
- Opplysninger fra intervjuer etc. med ledelsen tilsier stor pågang med henvendelser til selskapet og mange aktiviteter som kan materialisere seg i kontrakter.
- Har landet kontrakter og samarbeidsavtaler f.eks. Stockholm Exergi som skal fange 800.000 tonn Co2 i året.
- Kapitaliserer selskapet for å rette seg imot nye markeder og utvikle nye produkter og markedsføring av teknologien gjennom samarbeidspartnere. Samt rette seg imot markeder med potensiale som Nord-Amerika.
- Flere kjente selskaper og personer lastet opp ref. Carbon Transition og Bjørn Simonsen som er CEO i SAGA Pure (via eget selskap Simonsen Invest AS).
- Enormt moment og fokus på Co2, ref. avgiftsøkning for utslipp som vil øke og Bidens satsing på feltet i nylig vedtatte tiltakspakke. Ikke minst klimafokuset fremover ref. Glasgow.

Hva tenker dere?

***************************
Dette innlegget er ikke ment som et investeringsråd, men kun som tanker omkring et selskap jeg har i fokus. Hver enkelt investor må gjøre sine vurderinger før investering i et selskap. Jeg kan være investert i selskapet på tidspunktet innlegget skrives.
Redigert 15.01.2022 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
TekkR
21.12.2021 kl 22:18 3717

Feil! Mange småsparere fra Nordnet som kjøpte seg tidlig inn i Capsol på otc! Noen sikrer gevinst nå. Hadde de store gutta solgt ville det vært et helt annet volum enn det du har sett de siste dagene!
TekkR
21.12.2021 kl 22:14 3677

Ja, de har patenter og teknologi! Nettopp dette som gjør dem unike! Kostnadseffektive mor f.eks. ACC og en løsning uten giftige biprodukter! Men, det visste du fra før av!
fjettis
21.12.2021 kl 20:54 3634

Investorer som Arne Fredly, Kristian Lundkvist, Ketil Skorstad og Kristian Falnes tegnet aksjer til en kurs på 3,73 kroner.
Dette er folk som fort kaster kortene for en kjapp gevinst!
fjettis
21.12.2021 kl 20:48 3635

Det er svært vanskelig å regne ut hva det koster å fange og lagre CO₂ i stor skala, men typiske estimater er mellom 400 og 2000 kroner per tonn, avhengig av type utslipp som det fanges fra. Norske universiteter og forskningsmiljøer har vært aktive innen forskning på dette feltet i flere tiår nå.

For 10 år siden startet vi faget «CO₂-lagring» på NTNU. Den gang var det ca. 8–10 studenter som tok faget og i år er det over 30 studenter. Utfordringen er selvsagt knyttet til at det i dag ikke er arbeidsplasser innen dette feltet. En hensikt med slike sentra for forskningsdrevet innovasjon som forskningsrådet har tatt initiativet til, er å skape arbeidsplasser knyttet til det som i dag er forskning.

Politikk, skape unyttige arbeidsplasser
takumi
21.12.2021 kl 20:41 3640

Hvordan kan du si det nå r det i meldingen fra selskapet står følgende: "the Company has prior to submitting the application for admission to trading on Euronext Growth Oslo held several meetings with high quality Norwegian and international institutional investors which have demonstrated significant interest to invest in carbon capture". Det står jo der at de har vist signifikant interesse for å investere!

At noen velger å gevinstsikre er selvfølgelig både naturlig og lov, men å komme med ubegrunnet svada om at proffe institusjonelle investorer har sagt nei takk er bare tullball som ikke bør stå uimotsagt.
fjettis
21.12.2021 kl 20:38 3574

Karbonfangst har vært testet og utprøvd i en lang årrekke uten å lykkes. Mange oppstartede prosjekter har lagt ned pga høye utgifter uten en god løsning. Hvorfor skal de her klare noe ingen andre har klart?
Max Payne
21.12.2021 kl 20:27 3539

Men hva er caset her? Sammenlikner dette med Aker Carbon Capture? Er ikke det rimelig drøyt? Til hvilken kurs var det emisjon i høst eller "orivate placement"?
MacT
21.12.2021 kl 20:23 3543

Kjempebra at folk kaster korta og kursen gruses. Samme skjedde i bcs i sommer/høst. Satt og plukka lavt på 30 tallet takket være utålmodige løker. kursen er 63 nå. Kjører samme taktikk i capsl og satser på 70-80kr i juni. TÅLMODIGHET 🧐
Max Payne
21.12.2021 kl 20:23 3534

Fant et årsregnskap for 2020 med ca 240 000 i inntekter og minus 10 millioner i driftsresultat, men fant ikke noe Q3 rapport med oversikt over inntekter.
Max Payne
21.12.2021 kl 20:20 3453

Kan ikke se at de har noen inntekter i 2021. Ser at det skal startes opp en prosjekt i 2025, men det er veldig mange år til.
Marketwatch
21.12.2021 kl 20:16 3372

Det du spør om ligger jo på hjemmesiden deres. Det som trengs for å få fart på aksjen er nok nye oppdrag, selv om den de har inngått med Stockholm Energi selvsagt er omfattende. Selskapet er i og for seg spennende nok, spørsmålet er bare når det er lurt å kjøpe aksjen. Kan være at enkelte fortsatt vil selge, da de som gikk inn tidlig fortsatt sitter med en betydelig gevinst.
Max Payne
21.12.2021 kl 20:07 3380

Teknologi? Har de patenter? Har de vitenskapsfolk og ingeniører som har utviklet den? Hvor mye har selskapet omsatt for i år?
Sundancer
21.12.2021 kl 19:23 3403

Her har vi:

- teknologisk moat
- skyhøye marginer
- asset light forretningsmodell

Selskapet har ingen fabrikker som må vedlikeholdes og kan ekspandere raskt uten å måtte hente masse kapital. Markedet vokser i rekordfart. Mer eller mindre all fortjenste kan returneres til investorene som utbytte. Denne ser veldig spennende ut for de langsiktige.

Charlie Munger:

“Over the long term, it's hard for a stock to earn a much better return that the business which underlies it earns. If the business earns six percent on capital over forty years and you hold it for that forty years, you're not going to make much different than a six percent return - even if you originally buy it at a huge discount. Conversely, if a business earns eighteen percent on capital over twenty or thirty years, even if you pay an expensive looking price, you'll end up with one hell of a result.”
Redigert 21.12.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
21.12.2021 kl 19:19 3393

Gud hjelpe meg for en negativ hyling det er i dag. Skal si ting forandrer seg 😜 CEO sier at interessen er så stor at de ønsker å oppskalerer og folk dumper i panikk.
Hartepool
21.12.2021 kl 19:19 3340

Hadde roadshowet vært vellykket ville selvsagt kjøperne kommet eller poster som skulle ut bli plassert og ikke som nå , bare dumpet ut i markedet.
Det var ikke retail som fikk presentasjonene , men proffe nordiske institusjonelle investors som sa nei takk .
Redigert 21.12.2021 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
fjettis
21.12.2021 kl 19:04 3348

Såkalt selger man ikke på notc rett før børsnotering når aksjen er hauser opp og man forventer nok en dobling av kurs. Men når de ser aksjen falle istedenfor er det nok mange som velger å kaste kortene når det ikke blir noen dobling på kort sikt, tvert imot
Max Payne
21.12.2021 kl 18:50 3387

Det er ikke småsparere fra Nordnet nei. Her er det muligens tidlig investorer som realiserer gevinst.
TekkR
21.12.2021 kl 18:01 3465

Det er småsparerne som har solgt siden notering! Hadde de store aksjonærene solgt ville man sett det på volumet! Det lille som selges nå, er smårips. Et par kontrakter og volum skyter kursen kjapt opp!!
Lais
21.12.2021 kl 17:48 3473

De som ville selge på 20 tallet har hatt den muligheten i lang tid. Grunnlaget ditt for at aksjen er verdt under 14,-?
HP17
21.12.2021 kl 17:46 3473

Klassisk «opphauset aksje» som er «pumpet» opp før børsnoteringen og noen får sikret seg en eventyrlig gevinst nå med å selge på 20 tallet. Er nok ikke lenge før kursen bikker under kr 14?
Redigert 21.12.2021 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Lais
21.12.2021 kl 17:43 3489

Ingenting som er forandret fra Notc. De største investorene som har x antall % hadde gode muligheter til å pushe ut alle aksjene på 20 tallet på notc. Jeg ser det derfor lite sannsynlig at de er villige til å dra kursen så mye lengre ned enn der vi står i dag.
Gullhaugen
21.12.2021 kl 17:35 3491

Ja nå var det mye negativt her ...jeg tipper denne åpner på 23.50 i morgen.
fjettis
21.12.2021 kl 17:27 3508

De fleste sitter med en gevinst på 500% på dagens sluttkurs. Hvorfor ikke selge seg ut med all usikkerheten?
Mcap 1MRD er høy mtp summen som er investert..
fjettis
21.12.2021 kl 17:25 3498

Vil nok fortsette å se nedgang her i morgen når folk idag merker seg nedgangen i dag pga all usikkerheten. Dette er synd, for i morgen vil enda fler med inngang rundt 5kr kaste korta og se nedgangen. Smart trekk egentlig når de kan påvirke nedgangen til sin fordel å kjøpe seg inn på enda lavere kurs på fredag. Blir nok ingen oppgang før romjulen dessverre
X
21.12.2021 kl 17:20 3523

Aksjen kan plukkes opp mellom 16-20kr ila. uken. Vent og se.
Slettet bruker
21.12.2021 kl 17:13 3534

Når CAPSL sier at det har vært solid nvestorinteresse så stoler jeg på det. Når største fond investert i ACC uttrykker at sektoren generelt er ekstremt attraktiv så stoler jeg på det. og når CAPSL avfeier emisjon da de er fullfinansiert så stoler jeg også på dette.

Samlet sett er dette nok for meg, og gjør at min konklusjon blir det som i mine øyne er mest sannsynlig, opsjoner som skuffes ut med kost rundt 3,-

Redigert 21.12.2021 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
seismicrec
21.12.2021 kl 16:45 3608

Et eller annet skurrer.
De var jo på roadshow før notering.
Kursen sier meg at det var elendig respons.
Kanskje det ikke var så fristende med en masse LOI ?
At storaksjonærer bøtter ut aksjer og sier takk for følget er ikke akkurat tillitvekkende.
Redigert 21.12.2021 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2021 kl 16:44 3611

Ikke at det er behov for det kanskje, men litt til forsvar for Kielland så var vel saken en "avisand" der han avviste emisjonsbehov. Det er journalisten som har tatt kontakt knyttet til det som egentlig var problemet, nemlig denne meldingen som selskapet slapp:

https://newsweb.oslobors.no/message/549854

som egentlig er en positiv melding der de sier at de ikke vil hente penger selv om investorer er høyst interessert i å investere (på kurser godt over der vi er nå).

Utklipp fra meldingen:

the Company has prior to submitting the application for admission to trading on Euronext Growth Oslo held several meetings with high quality Norwegian and international institutional investors which have demonstrated significant interest to invest in carbon capture. Further to this, the Company consider accelerating the growth plan and boost the value creation of the Company based on the response from investor meetings and the contemplated process of raising additional capital. The Company will ensure to update the market in accordance with applicable reporting obligations. Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) and SpareBank 1 Markets AS have been retained as Joint Bookrunners to plan, coordinate and execute a transaction.

The Company is irrespective of the contemplated process of raising additional capital well-funded today to deliver on its core strategy which is licensing out its technical solution for low cost and effective carbon capture from industrial plants.

Som en ser alt positivt, men timingen av meldingen på dag 1 er et stykke unna optimalt sett fra aksjonærsynspunkt.

Jeg deler oppfatningen av at her er det primært opsjoner som skuffes ut, og at det kun er et tidsspørsmål før det kommer en betydelig %-vis opptur.
Nesten 8 millioner i omsetning i en aksje som på NOTC lå på ca 500 - 750 000,- pr. dag på det meste sier mye, sekundært en mcap på ca 1 MRD sammenlignet med ACC på 15,57 MRD (ja jeg vet at de ikke er 100% sammenlignbare, men de er begge i Pure Play, og selger til de samme kundene).

Sitter minimum i denne til den har fått en mcap som harmonerer mere med potensial, kontrakter, og teknologisk forsprang + patenter.
Green2030
21.12.2021 kl 15:39 3752

@Ticker - Jeg tror ikke kursfallet har så mye med uttalen til CEO å gjøre. Det sitter noen aksjonærer som f.eks. Skorstad, Kalsnes, etc som har løst inn opsjoner på kr3-4 og benytter innledningen nå til å selge noen av dem for å sikre gevinst. Dette er proffe investorer som går ut når de føler de har en god fortjeneste.

aksjen kommer til å snu opp igjen før året er omme.

Når så er sagt, så var det et klønete utsagn fra CEO
Fjellheim
21.12.2021 kl 14:54 3842

Gull å komme inn her i dag på ca. 21 :) Mye godsaker i vente.
Gullhaugen
21.12.2021 kl 14:26 3937

Kommwr det kontrameldig etter børsslutt i dag så ler jeg meg fillete. Selskapet er jo fullfinansiert. Dette er nok bare klønete av CEO men bra for oss som ikke var inne.🤣
Ticker
21.12.2021 kl 14:25 5389

Gir meg en aldri så liten dejvu mot Flyr som meldte at de trengte penger "en gang i fremtiden"
Vi så jo hva det gjorde med aksjekursen.
Det eneste som mangler i Capsol nå er at det blir en rettet emisjon mot de som har store lommebøker, så de kan berike seg på
små aksjonærer. Er jo blitt meget hot nå og utelukke små aksjonærene selv om det er klare regler på rettede emisjoner.
Men det er det ingen tilsyn som bryr seg om dessverre.
Fjellheim
21.12.2021 kl 14:24 5393

Ja, skikkelig panikk men er dette kun på grunn artikkelen som antyder at det kan kanskje komme en kapitalutvidelse, fordi interessen fra solide investorer er så stor?
Det ligger da unektelig ikke bare negativt stoff i den artikkelen. Faktisk handler det om å akselerere veksten de ser komme. Panikk gir god inngang for de som vil inn.
Slettet bruker
21.12.2021 kl 14:12 5460

haha, kan ikke gjøre så mye annet enn å le.

De kan virkelig ikke være så dumme at de kjører en sånn melding uten et par ess i ermet, isåfall er det helt katastrofe.
VanDiemen7
21.12.2021 kl 14:02 5507

Denne ble ordentlig rævpult, som vi sier på godt nordnorsk.
Ticker
21.12.2021 kl 14:00 5522

Kjøpte meg inn tidlig på dagen da den startet opp, så kom melingen ifra CEO om mulig emisjon på dagen for notering............?
Utrolig amatørmessig uttalelse når det ikke er bestemt noe verdens ting foreløpig.
Ja nå går aksjen i kjelleren for mange vil redde god gevinst og avvente denne såkalte "mulige" emisjonen
Håper virkelig de har noen gode kontrakter rundt hjørnet ellers har de drept sin verdi på børsen OTC fullstendig før året er omme
takumi
21.12.2021 kl 13:33 5619

Enig, slike uttalelser skaper bare usikkerhet og vi vet jo alle at markedet liker usikkerhet svært dårlig. Forhåpentligvis får de ryddet unna dette rimelig snart. Ser forøvrig at volumet er jo ikke allverdens så det er nok utålmodige småsparerne som står for fallet vil jeg tro.
Slettet bruker
21.12.2021 kl 13:26 5657

Personlig så avventer jeg inngang.
Her blir det nok mulighet å komme inn vesentlig lavere.
Emisjon kommer, og en emisjon til vekst er ikke negativt, men det er også 3 mill opsjoner uteståande på 3 kr stk.
Hva blir en eventuell emisjon satt på? 10- 15 - 20 kr??