Hvorfor mobber samfunnet de som ikke kan vaksinere seg?

Det er veldig mange i Norge som ikke kan vaksinere seg, også er det noen som ikke vil vaksinere seg. Hvorfor blir alle disse satt i en bås av samfunnet og mobbet? Det er ca 700-800.000 barn under 10 år som ikke kan ta vaksinen enda. Det var mange eldre som ikke kunne ta 3dje vaksine dose pga kapasitet, det løser seg kanskje nå. Det er en del i Norge med medisinske problemer, som får beskjed av sin lege å ikke ta vaksinen for covid-19. Gravide har for kort tid siden blitt anbefalt av FHI å ta vaksinen for første gang, da INGEN vet langtidsvirkningene på foster enda. Gravide skal også ta influensa vaksinen og det skal gå tid mellom hver sprøyte.

Det er bare 72,29% av den Norske befolkningen som er vaksinert. Det står øverst på førstesiden av VG på nettet. Det er ca 5 415 166 folk i Norge. Dvs det er ca 1,5 millioner uvaksinerte i Norge,

Men det Norske samfunnet synes det er greit å henge ut og mobbe alle disse gruppene? Det er flaut å se holdningen deres. Hvor er jule stemningen hvor vi tar vare på alle? En ting kan jeg love dere, det vil bli sett på som noe forferdelig i fremtiden, hvordan kunne de gjøre noe slikt?? Det dere gjør, får også motsatt virkning av hva dere prøver å oppnå, hvis målet er at flere vaksinerer seg. Bare se på artikkelen under:

«Mediene nører opp under holdninger som skaper et «oss» og et «dem»

Alle uvaksinerte jeg kjenner er redde for å si høyt at de er uvaksinerte.

Jeg er ikke redd for vaksinen. Jeg er kritisk. Jeg er kritisk til at vi velger en ikke ferdig utprøvd vaksine for hele befolkningen som løsning. Jeg er kritisk til at intensivkapasiteten på sykehusene ikke er økt. Jeg er kritisk til at det ikke har vært mer åpen debatt om virkning og bivirkninger av vaksinen – og om behandling av de syke»

https://www.nrk.no/ytring/ansvarlig-og-uvaksinert-1.15772782

"MACRON LOVER Å PLAGE UVAKSINERTE"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/macron-lover-aa-plage-uvaksinerte.CI4iTH75e?utm_source=share-btn
Redigert 05.01.2022 kl 17:47 Du må logge inn for å svare

Hvorfor er det ingen som verken snakker om eller viser til det historiske tidsvinduet for pandemier?

Historien viser at det er kun noen få pandemier som har vart nærmere 3 år, ingen over og majoriteten har forsvunnet helt eller delvis nok til at man kunne leve som normalt etter 1 til 2 år. Det er historisk fakta og ingen andre enn vaksineprodusentene selv kommer med fuktig finger anslag på mulig vi må leve med viruset for alltid og som vi kjenner til så har ingenting noen gang vart evig ...

Bent Høie stod frem for en tid tilbake og slang ut at det kommer 1 ny pandemi hvert 10-de år, men historien viser at i løpet av de siste 500 år så har det kommet og gått kun 15 pandemier med forskjellige tidsrom alt i fra noen få år til over 50 år mellom hver så hvor han får hvert 10-de år i fra er sikkert ikke ulikt vaksineprodusentenes fuktig finger antagelser ...

https://forskning.no/politikk-sykdommer-virus/pandemier-kommer-til-a-skje-med-om-lag-ti-ars-mellomrom-sier-helseministeren-til-vg-stemmer-det/1679870

Uansett og til info så har covid-19 nå nettopp passert 2 år så man bør ikke bli overrasket om covid-19 forsvinner helt eller delvis i løpet av 2022 ... ;)
Redigert 12.01.2022 kl 01:13 Du må logge inn for å svare

Vi har skyhøy andel trygdede her i landet, som lever svært usunt. Har du noe mer bakgrunnsinformasjon om disse personene som her blir nevnt?

Menneskeheten skyter seg sjøl i ræva. Naturen jobber febrilsk for å redusere antall syke og svake mennesker ,og naturen regulerer alltid på sikt pattedyr som har vokst seg altfor store i forhold til tilgjengelige ressurser. Til de av dere som sier at naturen ikke er intelligent eller kan tenke så er det ikke mulig å nå inn til uansett

Det som vil skje etter fler mislykkete forsøk er at naturen kommer med ett virus som er mye mye mer dødelig enn dette mer uskyldige COVID viruset. Det vil være ett virus som tar livet av både friske og syke. Da kan vi nok være etterpåkloke tenker jeg

Ett annet aspekt som er litt spesielt er at barn blir svært svært sjelden syke av dette viruset. Merkelig når de ikke har opparbeidet seg noe spesielt godt immunforsvar mot diverse virus og bakterier. Det sier meg vel at det må være andre faktorer som gjør at folk opp i alderen som blir så syke av dette viruset,når ikke barn blir det

Takk for ett godt innspill rischioso, dette er noe jeg ikke har tenkt på hvertfall, før nå. Gir jo god mening

Men vi vet jo at det har blitt sånn at politikere og folk ikke lenger agerer på fakta,men 90% følelser. Fakta og statistikk er ikke så viktig lenger ser det ut til.
Andor
12.01.2022 kl 07:30 1019

Ekstra skatt i Canada til uvaksinere ,det tror jeg blir veien og gå verden rundt da det nå er nesten bare uvaksinerte som blir lagt inn.De opptar store resurrser i helsevesnet og mange andre syke på vente på opprasjoner og annen behandling blir satt på vent.
https://www.nrk.no/urix/canadisk-provins-innforer-eigen-skatt-for-uvaksinerte-1.15806367
oivindl
12.01.2022 kl 08:27 994

Frodon skrev Innlegget er slettet
I innlegg etter innlegg går du til personangrep og fremstår etterhvert som er dreven mobber. Ikke noe om sak ikke noe til forsvar for dine påstander.

La meg minne deg på din kommentar fra åpningsinnlegget:
"Det er flaut å se holdningen deres. Hvor er jule stemningen hvor vi tar vare på alle"

Flau over egne mobbeforsøk er du nok neppe og julestemning har du definitivt ikke bidratt til.
oivindl
12.01.2022 kl 08:37 975

Hva er det du mener jeg ikke har fått med meg?
Dette feks fra din egen link?
"Vår oppfordring er at gravide bør vaksinere seg for å unngå alvorlig sykdom - også hos fosteret i magen, sier overlegen."

Jeg har tidligere vist til skotsk helsevesen som sier det samme.

Her er hva du har sagt:
"Jeg er kritisk til at vi velger en ikke ferdig utprøvd vaksine for hele befolkningen som løsning."

Om du har skiftet mening er det vel og bra, men muligens du bare har misforstått din egen link?
oivindl
12.01.2022 kl 08:41 968

"Til de av dere som sier at naturen ikke er intelligent eller kan tenke så er det ikke mulig å nå inn til uansett"

Mulig du har en egen definisjon på intelligens og evne til å tenke, i motsatt fall blir din neste kommentar litt merkelig:

"Fakta og statistikk er ikke så viktig lenger ser det ut til."
oivindl
12.01.2022 kl 08:58 948

"ingen andre enn vaksineprodusentene selv kommer med fuktig finger anslag på mulig vi må leve med viruset for alltid"

Nå er det i hvert fall flere som mener det vil vare i noen år, før det eventuelt går over til å bli en sesonginfluensa:
"Alle de tre smittevernekspertene tror vi må leve med koronaviruset i mange år fremover."

Om man kan snakke om evighet, er jo litt usikkert, men influensaviruset har i hvert fall vært seiglivet:
"Tre influensa-pandemier hvert århundre"
Redigert 12.01.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare

Her har du fat i noget som er helt rigtigt.hvorfor vaccinere et helt land på grund af folk ikke fatter at købe et par løbesko og æd noget kål,og skær ned på sprut og smøger.har de ikke en underliggende kronisk sydom,så vupti,tæller de i som ung,rask og sydomfri i tallene der kommer fra sygehusene.
oivindl
12.01.2022 kl 09:55 894

Hadde du klart og legge ut et innlegg som går på sak og ikke person?
Jeg har ganske tydelig vist hva du linker til og hva du har skrevet. Dokumentert med sitater.
Er det noe som er feil av det jeg skriver som du klarer å formidle på en fornuftig måte, så ser jeg gjerne på det.
Er dette et spørsmål eller en anklage?
"Hvis du stokker om bokstavene i en artikkel jeg legger ut en link ifra, ser du noe kryptisk eller konspiratorisk, som du da mener at jeg har sagt?"

Har du eventuelt et aldri så lite eksempel?
Redigert 12.01.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
oivindl
12.01.2022 kl 09:59 889

"Da går jeg ut ifra at du ikke er Norsk lærer, siden dine språk kunnskaper ikke er på et akademisk høyt nivå?"

Mener du norsklærer og språkkunnskaper?

Sjefen i Transocean måtte gå etter å ha bedt de ansatte om å velge mellom jobben og vaksine.

Nå prøver Aker seg på samme finte. Hvorfor skal de få gjennomslag når TO gikk på en stjerne smell ?
kolli89
12.01.2022 kl 10:07 861

Mobbekampanjen mot de uvaksinerte som særlig Dagbladet gjør seg delaktig med sine reportasjer om hvor mange helsearbeidere som går med på å behandle syke som er uvaksinert.
Jeg avskyr alle former for mobbing, og synes det er tragisk at det nesten oppfordres til mobbing både gjennom media og institusjoner. Sliter nesten med å synes synd på denne mannen her.
https://twitter.com/VolumePrintcess/status/1479908956751347713?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1479908956751347713%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwelovetrump.com%2F2022%2F01%2F08%2Fnyt-editor-dies-from-heart-attack-after-video-bragging-about-his-3rd-booster-shot%2F
oivindl
12.01.2022 kl 10:21 851

Så litt voksenopplæring om mobbing. Eller muligens evne til å formidle det en mener.

"Mobbing? Mener du at dine manglende kunnskap og evne til å forstå, er mobbing?"

Nei, mine manglende kunnskaper (ikke kunnskap) og evner (ikke evne) til å forstå, er ikke mobbing.
Det er dine kontinuerlige påstander om det som kunne kommet i den kategorien.

Akkurat som det å være overvektig heller ikke er mobbing. Det er nedsettende kommentarer fra andre, som er mobbing.

Men nå er det slik at det også er avhengig av om den som eventuelt mobbes, er i stand til å forsvare seg, eller det er et misforhold i styrkeforholdet mellom partene til fordel for den som mobber.
Det er det nok ikke her.
oivindl
12.01.2022 kl 10:27 843

"Jeg avskyr alle former for mobbing"

Men er det ikke et skille mellom informasjon, anbefalinger og råd og det som er mobbing?
Når gravide uten vaksine blir alvorlig syke, gjerne også fosteret, bør ikke det informeres om?
Er det ikke en informasjonsplikt i helsevesenet og media til å formidle denne risikoen?
kolli89
12.01.2022 kl 10:58 805

Mener du at det er riktig at helsevesenet skal sende ut pressemeldinger og at avisene skal produsere artikler som i bunn og grunn sier:
De uvaksinerte er grunnen til at andre folk ikke får behandling på sykehusene, og dør som følge av det. https://www.dagbladet.no/nyheter/gar-ut-over-alt-annet/75066507
Det "media" da gjør i samarbeid ,med helsevesenet er faktisk mye verre enn mobbing, de beskylder de som ikke kan, eller vil ta vaksinen for å forårsake andres død, noe som også er kjent som drap.
Å rette slike anklager direkte mot en gruppe. (som ikke har gjort noe ulovlig)t, kan medføre at det oppstår en farlig situasjon for denne gruppen.
Kan ikke huske å ha lest reportasjer i Dagbladet om "Sverre 52 som valgte å røyke 30 Prince om dagen, og nå ligger på lungeavdelingen og tar opp ressurser for helsevesenet" https://www.dagbladet.no/nyheter/her-angrer-vaksinemotstanderen/75060574?fbclid=IwAR3VV56HYo-OOEZOe2T3OW2ZC0ya8hXf_6tjVgWdwZ8CtBbP5NB5nfxsOY0og ikke vil jeg lese om det heller.
En pasient er en pasient, og ikke et propagandavåpen.

Redigert 12.01.2022 kl 11:20 Du må logge inn for å svare

Står det noen artikler i Dagbladet om hvem som går med på å behandle syke, uvaksinerte? Jeg finner ikke noe om dette, har du link?

Og om en stakkar får hjerteproblemer etter vaksinen, betyr ikke dette nødvendigvis at det er på grunn av vaksinen. At to hendelser er i tidsmessig nærhet, betyr ikke automatisk at det er en årsakssammenheng.
repsol
12.01.2022 kl 11:07 795

Quebec inför särskild skatt för ovaccinerade (Finwire)
2022-01-12 09:11
Quebecprovinsen i Kanada inför en särskild skatt för de som vägrar att vaccinera sig för att kompensera för deras oproportionerliga kostnader för hälso- och sjukvården samt uppmuntra fler människor att ta vaccinet. Det uppger provinsens premiärminister François Legault, skriver den kanadensiska tidningen Globe And Mail.

Exakt hur stor skatten kommer bli framgår inte, men den kommer att vara på ett "signifikant" belopp, enligt premiärministern.

Ovaccinerade i Quebec utgör endast 10 procent av den vuxna befolkning - men utgör ungefär hälften av dem som läggs in på IVA.

Filip Lindkvist
Nyhetsbyrån Finwire

kolli89
12.01.2022 kl 11:16 778

"Og om en stakkar får hjerteproblemer etter vaksinen, betyr ikke dette nødvendigvis at det er på grunn av vaksinen. At to hendelser er i tidsmessig nærhet, betyr ikke automatisk at det er en årsakssammenheng."

Det har du faktisk helt rett i, og derfor synes jeg det er interessant at om du skulle komme til å dø innen 28 dager etter en positiv "corona" test så er dødsårsaken alltid Corona.
Redigert 12.01.2022 kl 11:17 Du må logge inn for å svare

Det er ikke feil at de uvaksinerte belaster sykehus urimelig mye og tar derfor opp ressurser som kunne blitt brukt bedre. Men alle koronapasienter får behandling, jeg har ikke hørt om at det blir gjort forskjell på vaksinerte/uvaksinerte.
Det er en overvekt av uvaksinerte voksne på sykehus, til tross for at de utgjør mindre enn 10% av den voksne befolkningen. Her er tall for intensivpasienter de siste fire uker: (FHI ukerapport U52):

Vaksinestatus: Innlagt Medianalder
Uvaksinert 115 57år
Fullvaksinert 2doser 23 64år
Fullvaksinert 3doser 16 61år

Det er frivillig med vaksinen, men alle som kan oppfordres sterkt til å ta den. Det er ca 300 000 voksne som ikke er vaksinert, til tross for at de aller fleste kan.

Din sammenligning med røykere er sammenlignbart: det var for en del år siden en stor kampanje for å få folkt til å slutte å røyke. Det er også frivillig å røyke og heller ikke ulovlig, men alle vet at det er skadelig. Men press/kampanjer for å få folk til å slutte med røyking er akseptabelt, siden gevinsten er åpenbar. De ble innført begrensinger for røykere: ikke lenger lov å røyke innendørs, høyere avgifter, dyrere helseforsikring.....
Samme med vaksinering: det er en tydelig gevinst for den enkelte og samfunnet at de som kan vaksinerer seg. Så derfor er det stort fokus på dette. Vil ikke kalle det mobbing, men sterkt press og tydelig informasjon er på sin plass.

"Det har du faktisk helt rett i, og derfor synes jeg det er interessant at om du skulle komme til å dø innen 28 dager etter en positiv "corona" test så er dødsårsaken alltid Corona. "

Dersom sykehuset kan påvise at du dør av komplikasjoner på grunn av corona, så stemmer nok det. Blir du påkjørt av bussen etter en positiv test, så er det neppe korona som er årsaken. En sammenheng mellom sykdom/hendelse må påvises.
kolli89
12.01.2022 kl 11:36 743

Registrerer at du ikke vil kalle det mobbing, jeg kaller det heller ikke mobbing, men beskyldninger om indirekte medvirkning til drap.
Disse beskyldningene fremføres i full offentlighet med støtte fra politiske, medisinske og redaksjonelle autoriteter og får stå mer eller mindre uimotsagt.
Jeg mener at dette er en skandale. https://www.nored.no/Etikk/Vaer-Varsom-plakaten .

Folkemord starter ofte på denne måten.
Frodon
12.01.2022 kl 11:37 741

Velkommen til laget blant de få. På denne tråden har mobberne samlet seg i klynger og de skjønner ikke selv hva de holder på med en gang. Så vanlig har denne mobbingen blitt nå, dessverre. Jeg tar avstand fra mobbing av uvaksinerte og synes folk må få ta valgene selv i et fritt demokratisk Norge
Frodon
12.01.2022 kl 11:39 656

Dermed var dine anklageleser om mobbing feil og en unnskyldning er på sin plass. Er du MANN nok da?
Frodon
12.01.2022 kl 11:43 717

Hva er det som er så vanskelig å forstå her da? Gravide er bekymret for sitt ufødte barn. Det er lite studier rundt gravide og vaksinen. Det er kort tid siden FHI begynte å anbefale gravide å ta covid-19 vaksinen i det hele tatt og det er også på tynt grunnlag. I tillegg må gravide ta influensa vaksinen og det må gå tid mellom alle disse sprøytene. Har du ikke lest at jeg har skrevet dette minst 20 ganger nå?
Frodon
12.01.2022 kl 11:48 702

Det er noe av det jeg har reagert så sterkt på, at de ikke engang skiller på de som ikke kan ta vaksinen og de som ikke vil ta vaksinen. Når det er noen få hundretusen i Norge som ikke vil ta vaksinen, da burde ikke dette være et tema engang. Folk generelt har misforstått disse tallene og det hjelper ikke å informere dem heller, dessverre
Frodon
12.01.2022 kl 11:53 685

Skiller de på de som ikke kan vaksinere seg og de som ikke vil vaksinere seg? Og hvem bestemmer om man er blant gruppen over de som ikke kan vaksinere seg, loool
oivindl
12.01.2022 kl 12:03 678

Det er vel ingen tvil om at dine skriverier klart kan kategoriseres som mobbing.
Ikke minst når du også selv anser deg for å være overlegen på moral og kunnskap.
Klassisk mobbeforsøk det.

At du bommer på din vurdering av meg, fritar deg på ingen måte.
Frodon
12.01.2022 kl 12:15 668

Det dukker stadig opp ny viktig informasjon, som i hvert fall kvinner under 30 år burde hatt før de ble presset, mobbet osv til å ta en nød vaksine

«FHI anbefaler kvinner under 30 å velge Pfizer
I et informasjonsbrev om vaksinasjonsprogrammet til norske kommuner anbefaler Folkehelseinstituttet (FHI) kvinner under 30 år om å velge coronavaksinen fra Pfizer.

Etter tidligere meldinger om hjertemuskelbetennelsene myokarditt og perikarditt anbefalte FHI det samme for menn i oktober 2020»

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-anbefaler-kvinner-under-30-aa-velge-pfizer.0IOEjUe68?utm_source=share-btn
oivindl
12.01.2022 kl 12:21 660

"De uvaksinerte er grunnen til at andre folk ikke får behandling på sykehusene, og dør som følge av det."

Slik leser ikke jeg artikkelen.
De informerer saklig om situasjonen, slik de bør.
Det finnes da masser av artikler om helseskade ved røyking og usunn livsstil. Økt dødelighet og økt fare for sykdommer. Det mangler heller ikke på kampanjer for å få folk til å slutte å røyke eller legge om livsstilen.
Skulle bare mangle at helsevesenet og pressen ikke skulle informere om det.
Passiv røyking og skadevirkninger pga det, har vi også mye informasjon om.
"Passiv røyking er spesielt skadelig for barn."

Men den informasjonen burde ikke helsevesenet gå ut med av hensyn til røykere som kan føle seg mobbet?

https://www.helsenorge.no/helse-og-miljo/passiv-royking/
Redigert 12.01.2022 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
oivindl
12.01.2022 kl 12:28 642

"Har du ikke lest at jeg har skrevet dette minst 20 ganger nå?"

Det innlegget du svarer på, var ikke en kommentar til deg eller hva du har skrevet.
oivindl
12.01.2022 kl 12:30 640

"Folkemord starter ofte på denne måten."

Venter du folkemord i Norge i nærmeste fremtid?
Er du ikke litt på villspor nå?

I artikkelen er det nevnt voksne: "Ovaccinerade i Quebec utgör endast 10 procent av den vuxna befolkning - men utgör ungefär hälften av dem som läggs in på IVA."

Vil tro at de aller fleste har forstått at det er de voksne som har størst risiko for alvorlig sykdom og død. Derfor er de i Canada som i Norge sett på hvor stor andel av de voksne det er som er uvaksinert. Ser ut som det er ganske likt som i Norge( ca 10% voksne er ikke vaksinert).

FHI mener at det er få som ikke bør ta vaksinen:
"Det er svært få medisinske grunner til ikke å la seg vaksinere.
Jeg vil anslå at det samlet kan dreie seg om noen få tusen voksne personer. Godt under 10.000, sier Aavitsland"
https://www.aftenposten.no/norge/i/QyEbQW/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s

Av de ca 300 000 voksne som ikke er vaksinert, er det bare en liten andel som ikke bør vaksineres. Hvem som bør avstå av medisinske grunner må bli avtalt med lege/sykehus for hver enkelt.
https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/
Redigert 12.01.2022 kl 12:44 Du må logge inn for å svare

" Når det er noen få hundretusen i Norge som ikke vil ta vaksinen, da burde ikke dette være et tema engang. Folk generelt har misforstått disse tallene og det hjelper ikke å informere dem heller, dessverre"

Her er litt informasjon som ikke er til å misforstå:
Det er en overvekt av uvaksinerte voksne på sykehus, til tross for at de utgjør mindre enn 10% av den voksne befolkningen:

Vaksinestatus: Innlagt Intensivavd. Medianalder
Uvaksinert 115 57år
Fullvaksinert 2doser 23 64år
Fullvaksinert 3doser 16 61år
(Fra FHI ukerapport U52)

"Det er svært få medisinske grunner til ikke å la seg vaksinere.
Jeg vil anslå at det samlet kan dreie seg om noen få tusen voksne personer. Godt under 10.000, sier Aavitsland"
https://www.aftenposten.no/norge/i/QyEbQW/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s
Redigert 12.01.2022 kl 12:58 Du må logge inn for å svare