Hvorfor mobber samfunnet de som ikke kan vaksinere seg?

Frodon
CORONA 19.12.2021 kl 09:16 112747

Det er veldig mange i Norge som ikke kan vaksinere seg, også er det noen som ikke vil vaksinere seg. Hvorfor blir alle disse satt i en bås av samfunnet og mobbet? Det er ca 700-800.000 barn under 10 år som ikke kan ta vaksinen enda. Det var mange eldre som ikke kunne ta 3dje vaksine dose pga kapasitet, det løser seg kanskje nå. Det er en del i Norge med medisinske problemer, som får beskjed av sin lege å ikke ta vaksinen for covid-19. Gravide har for kort tid siden blitt anbefalt av FHI å ta vaksinen for første gang, da INGEN vet langtidsvirkningene på foster enda. Gravide skal også ta influensa vaksinen og det skal gå tid mellom hver sprøyte.

Det er bare 72,29% av den Norske befolkningen som er vaksinert. Det står øverst på førstesiden av VG på nettet. Det er ca 5 415 166 folk i Norge. Dvs det er ca 1,5 millioner uvaksinerte i Norge,

Men det Norske samfunnet synes det er greit å henge ut og mobbe alle disse gruppene? Det er flaut å se holdningen deres. Hvor er jule stemningen hvor vi tar vare på alle? En ting kan jeg love dere, det vil bli sett på som noe forferdelig i fremtiden, hvordan kunne de gjøre noe slikt?? Det dere gjør, får også motsatt virkning av hva dere prøver å oppnå, hvis målet er at flere vaksinerer seg. Bare se på artikkelen under:

«Mediene nører opp under holdninger som skaper et «oss» og et «dem»

Alle uvaksinerte jeg kjenner er redde for å si høyt at de er uvaksinerte.

Jeg er ikke redd for vaksinen. Jeg er kritisk. Jeg er kritisk til at vi velger en ikke ferdig utprøvd vaksine for hele befolkningen som løsning. Jeg er kritisk til at intensivkapasiteten på sykehusene ikke er økt. Jeg er kritisk til at det ikke har vært mer åpen debatt om virkning og bivirkninger av vaksinen – og om behandling av de syke»

https://www.nrk.no/ytring/ansvarlig-og-uvaksinert-1.15772782

"MACRON LOVER Å PLAGE UVAKSINERTE"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/macron-lover-aa-plage-uvaksinerte.CI4iTH75e?utm_source=share-btn
Redigert 05.01.2022 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2022 kl 12:16 2112

Alt er brikker i et spill, som du vet så leser man alt man kommer over, sorterer støy og erfaringer og kunnskap gir deg en magefølelse som gjør sitt til å ha suksess.

Jeg har alltid snakket mye med voksne folk, ved siden av filosofisk levesett. Dette gjør at man etter mange år på denne jord, gir deg balast sammen med alt man studerer av teori.

Jeg Leser ting som Richard Dawkins skriver, jeg lærer gjerne av Buffet. og eter mye rekonstruksjon av levesett og prioriteringer, så kan man kombinere naturlivet og elitesportsmann innen finans og eiendom.

Minst mulig google og youtube, ikkenoe sosialemedier, god selvtillit med en klisterhjerne, gjør at man tørr sikte høyt nok, og ønsker ikke være avhengig av å få svar fra andre. Jeg stoler kun på meg selv. Født aleine og skal dø aleine. I mellomtiden koser jeg me med min egen stamme ;-)

Jeg har aldri stemt på noe velg, har aldri sliti med religion, finnes ikke i min boble.

naturen gir og naturen tar...
Redigert 07.01.2022 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Balder67
07.01.2022 kl 12:16 2110

Stoler mer på FHI sine folk enn denne skribenten i alle fall.

Han sammenligner feil tall. FHI sine tall omhandler dette:

Fra FHI ukerapport u52, Side 7, Figur 1 :
"Antall nye pasienter innlagt i sykehus med påvist covid-19, etter hovedårsak til innleggelsen og
innleggelsesuke, 11. oktober 2021–2. januar 2022. Kilde: Beredt C19 med tall fra Norsk pandemiregister.
I resten av kapitlet omtales bare innleggelser hvor covid-19 er kjent hovedårsak til innleggelsen"

Artikkelforfatteren i artikkelen du viser til bruker dette som eksempel:
"Faktum er at 257 pasienter er innlagt, og der alle fordrer smitteverntiltak som belaster helsevesenet stort, og det er videre ett faktum at 77+24, i sum 101 pasienter med påvist Covid IKKE deltar i grunnlaget for FHIs konklusjoner. 101 /257 = 39.3% av alle med påvist Covid mangler i grunnlaget FHI konkluderer fra. "

Ikke alle de 257 pasientene som artikkelforfatteren vil bruke som grunnlag er på sykehus på grunn av Covid. For mange av disse har ikke vaksinestatus noe å si for sykdommen de behandles for. Vaksinene er gode mot alvorlig covid-sykdom, men beskytter ikke mot beinbrudd !

De 180 som er innlagt med covid som hovedårsak ville blitt langt færre om alle vaksinerte seg.
oivindl
07.01.2022 kl 12:02 2122

"Man kan si at så og si alt som kommer fra regjering og storting er såpass dreid at det blir fakenews det også"

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du leser nyheter om alle nyheter er fake news.
Hvordan skaffer du deg informasjon?
oivindl
07.01.2022 kl 11:59 2129

Grunnskolen kjenner jeg lite til, men i videregående er det et viktig tema.
oivindl
07.01.2022 kl 11:52 2137

Mer tull fra Steigan:
"Se for deg at dette var ett stortingsvalg, (konsekvensene er jo nær de samme), og at 39.3% av stemmene avgitt ikke skulle telle i valgresultatet."

Det lages prognoser for resultatet basert på langt lavere stemmetall enn 60%.
Etter 60% av opptelte stemmer, har man god oversikt over valgresultatet.
Frodon
07.01.2022 kl 11:51 2140

Jupp, det tenkte jeg også. Her har du et av de store grunnleggende problemene i samfunnet.
oivindl
07.01.2022 kl 11:43 2152

Problemet synes mer som at Steigan ikke kan lese statistikk, mer enn at det er noe galt med statistikken.
Det utvalget som er gjort for de som er innlagt med corona som hovedårsak, er selvfølgelig representativt for denne gruppen.

Og så skaper han problem med noe som er enkelt å forstå, og mindre relevant:
"Om disse 24 er «delvaksinerte» med 1 dose forblir vi uvitende om."
Når du ikke er fullvaksinert og ikke er uvaksinert, så gjenstår bare ett alternativ, en eller to doser er kanskje ikke det viktigste poenget.
Balder67
07.01.2022 kl 11:15 2179

Samme hvor du kommer fra eller bor: vaksinene reduserer risiko for alvorlig sykdom betraktelig. Ta vaksinen så er du bedre rustet, samme hvem du omgås eller hvor du kommer fra/bor.
Men om du gidder å lese rapporten fra FHI så finner du noe av det du lurer på:
- Hvor de er innlagt etter regionalt helseforetak er vist i tabell 2 på side 8.
- Fødeland står på side 16

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-52-27.12.21---02.01.22.pdf

For mer treffsikre tiltak er momenter du lister opp relevant, men for å redusere alvorlig sykdom er vaksinen det klart beste.
Et tiltak med tanke på utlendinger er informasjon på ca 40 språk. Du ser oversikten her:
Informasjon på 40 språk:
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/infomateriell/koronavaksinasjon/?term=&h=1
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:56 2213

Man kan si at så og si alt som kommer fra regjering og storting er såpass dreid at det blir fakenews det også. Når vi har endt opp med at politikere er folk som har egne konsulenter som tenker for em, for å passe på dem. Samt fult kjør i sosialemedier, bloggere, influensere, forfattere, journalister osv. dette r jo de som aldri har jobbet og aldri komme rtil å gjøre det heller. Da blir det bare tåpelig at de slipper unna ed å kalle seg en del av eliten :-) Vi har en hel haug med klovner i alle klasser. Men disse er jo ingenting, bortsett fra i bestefall noe underholdning på tv. Summer man dette sammen så har man også en haug av unger som tror de vet hva livet dreier seg om, og de er kommer langt inn i styr og stell, for de kan formes av de gamle grisene.

Demokratiet består i hovedsak av folk som aldri fikk til å leve sitt liv, men disse har vi altså plasert slik at de tar avgjørelser påvegne av oss, messe løgn og bortforklaringer osv.

Alle bruker pandemien for å opnå noe, jeg inkludert, jeg lever av andres frykt og det tar jeg med meg inn i markedene som aldri har vært å lettvint å leve av.

Men husk, som det ble sagt tidligere, vi skl leve av og med hverandre etter hysteriet, så vær respektfull, selv om vi er harde i retorikken.

dysleksi og lyn skriving. beklager ordlistefraværet :-)
Haltopen
07.01.2022 kl 10:50 2231

"Noe av det vi underviste i, var kildekritikk og vurdering av tvilsomme nettsider."

Et høyaktuelt tema. Burde vært pensum i grunnskolen (om det ikke allerede er det?).
Haltopen
07.01.2022 kl 10:46 2230

Alle har en agenda - det er det ingen tvil om. Derfor gjør det jobben med å lese til seg, og sortere, informasjon desto vanskeligere. Det å være skeptisk, og utvise kildekritikk har aldri vært mer aktuelt. Det finnes linker spredd her inne på tråden som er direkte løgn, og som i for stor grad blir forbigått i stillhet.

Hvilken agenda har for eksempel Dr Robert Malone som stadig henvises til blant flere her inne?
Redigert 07.01.2022 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
oivindl
07.01.2022 kl 10:44 2235

Har faktisk ett års IT-studie, og underviste et par år i data, i tillegg til å være dataansvarlig for skolens server og nettverk og ca 100 PCer.
Noe av det vi underviste i, var kildekritikk og vurdering av tvilsomme nettsider.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:30 2261

Skjønner.

Facebook er det vel snart ingen som bruker? Er man bruker av Facebook så vet man for lite om hvordan ting funker. Og vi kan være enige om en ting, alle nyheter er fake News. Tilogmed lokalaviser løper rundt som vårkåte høns og snur seg etter vinden, bare for å få noen usle øre for våre klikk.

La hjernen spille sammen med naturen...
2030kommer
07.01.2022 kl 10:25 2275

Nei, har ikke noen fancy diplomer.
Men har fullført vgs og noen år på BI.

Man lærer i det minste mer om forskning enn om man avslutter utdannelse etter ungdomskolen.

Ja, det er arrogant sagt, men det er inntrykket mitt, når jeg ser beskjente rote seg bort på facebook med linker til fake news, og ikke forstår at det ikke er forskning.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:17 2275

Denne leken med tall er bare en vits. Sykehusene får betalt for de forskjellige statusen. Mange feil i registreringer og mange rettelser og endringer. Noe som gjør oss frustrerte og mister oversikten, akkurat hva de offentlige ønsker, de prøver i tillegg å virke viktigere enn de er. Og ikke minst Erna syns jeg rotet og gjentok seg selv. Men nå når vi har fått ulvene ved rattet, ja da savner vi Erna og guttegutten.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:13 2055

Hva er utdanning? Hva er lite utdannet? Merkelig vinkling...

Du har sikkert noen fine diplomer på veggen, jeg også men de ligger i skuffen.
2030kommer
07.01.2022 kl 10:10 2074

folk mobber ikke de som ikke kan ta vaksine, men de som velger å ikke gjøre det uten medisinsk grunn, og finner på en haug med unnskyldninger om hvorfor de ikke skal det.

og det selvsagt bare tull!

Det er kjent vaksine teknologi som er brukt i manga mange år!

Inntrykket mitt at de som er lite utdannet selv, ikke forstår at man må høre på vitenskapen.
MacJoJo
07.01.2022 kl 10:10 2072

Men kan vi stole på at tallene fra FHI er korrekte?
https://steigan.no/2022/01/nar-tallsjusk-blir-vitenskap/

Utdrag fra artikkelen jeg lenker til:
"Det er altså i sum 257 nye pasienter, alle med påvist Covid, og det betyr at alle 257 fordrer krevende smitteverntiltak, men det er IKKE det tallet FHI legger til grunn når de konkluderer med at uvaksinerte er overrepresenterte, og i en grad som gjør at flere bør vaksineres. De starter fra tallet 180 som har Covid som HOVED-årsak, og derav ble 77 Covidpasienter 29.96% eller 30% fjernet fra tall grunnlaget. Vaksinestatus for disse 77 forblir vi lykkelig uvitende om, og det synes påtagelig og plausibelt.

Ser vi nå videre på samme tabellen, opplyses det 85 uvaksinerte, og 71 fullvaksinerte, og DET er grunnlaget for FHIs konklusjon, men når man summerer de 2 tallene så blir 85+71 bare 156, mens tallet de skulle startet fra var 180, så her forsvant nye 24 pasienter vi ikke opplyses status for. Om disse 24 er «delvaksinerte» med 1 dose forblir vi uvitende om."
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:07 2081

Når man ikke er kommet lenger enn å dele inn i 2 grupper, ja da er vi et godt stykke unna løsninger. Hvor mange etnisk norske ligger det på intensive? Hvor mange utenfor Oslo, Bergen, Trondheim im? Hvor mange har vært i sosiale lag i julen, tross alt kunne vi ha 20stk i hjemmet. Hvor mange av de vaksinerte som ligger inne, er smittet av uvaksinerte og motsatt?! Det krever litt mer enn å lese av noen tall i VG eller fhi kan man si.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:04 2095

Stemmer 😅
Balder67
07.01.2022 kl 10:03 2097

Om du ser på statiskikken over hvem som blir alvorlige syke så er vaksinene effektive. Mindre effektive mot de siste virusvariantene, men begrenser fortsatt tydelig alvorlig sykdom.

Fra FHI Ukerapport uke 52:

Innlagt intensivavdeling:
Uvaksinert: 115 stk (medianalder: 57)
Fullvaksinert m/ 2 doser: 23 stk (medianalder: 64)
Fullvaksinert m/ 3 doser: 16 stk (medianalder: 61)

Ikke vanskelig å se at de som er uvaksinert er sterkt overrepresenter på intensivavdelingen. De uvaksinerte voksne utgjør under 10%, likevel ser vi slike tall.

Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:58 2121

Hehe ja. Det blir litt som å kjøre i fylla. Gåresågåre.

Vet ikke hvor høy IT kompetanse du har, men tips er at. Du burde ikke trykke på alt som linkes.
oivindl
07.01.2022 kl 09:53 2133

"liker ikke trykke på linker på et anonymt forum"

Enda noe du er redd for😳

Humor, i tilfelle du lurte.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:53 2134

Fornuft i denne debatten, good luck. Men én god tanke det er det jo
oivindl
07.01.2022 kl 09:51 2144

Når alt her går på følelser burde jo oppgaven til en stoiker være klar; bring inn fornuften.
Da skal du få min fulle støtte.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:51 2138

Beklager, liker ikke trykke på linker på et anonymt forum😅
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:49 2140

Så nå er alt bra og vi kan bare kjøpe NAS og Flyr. Da bestiller jeg biletter til granska jeg da.

Du kommer til å irritere deg over smittevernstiltaak i årevis enda, desverre
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:48 2149

Om du giddet å se videoen, så ville du kanskje se at det var en smule ironi her.
Norsk bakgrunnsmusikk til og med :-)
oivindl
07.01.2022 kl 09:48 2146

Humor er bra, det kan vi være enige om.
Men du burde heller ta tak i Frodon og lede ham mot stoismen.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:46 2150

Stoisk tankesett, stoisk oppførsel, altså her hvor alt går på følelser, dere skylder på uvaksinerte, og da må vi jo skrive og presse frem de rareste svar, 👍
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:45 2157

Det viser seg at barn under 14 år mister utviklingen mens hjernebarken vokser. De fleste barn jeg ser har mobil fra 6-7årene. Skjermlæring er mer skadelig en behjelpelig. Sosialemedier har tatt luften ut av alle som bruker det, og spesielt barn der også. De vet jo ikke hvordan spikke en kniv. De snakker om å redde verden😅🤣 helst vfd hjelp av grønnsaker og elbil🙄😅
oivindl
07.01.2022 kl 09:43 2159

Men stoismen er jo nettopp ikke bygget på følelser, men fornuft.
Du burde heller prøve å appellere til fornuften, og da kunne du jo begynne med å redegjøre for alt du har lest og hva du trekker ut av det som fornuftig.

" stoisismen foreskrev selvkontroll og utelot følelsesmessig involvering"
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:40 2168

Dine følelser ja.

Man tenker stoisk og med litt humor i det hele. Men i skrivingen må man jo skvise frem det ene svaret etter det andre. For alt går i ekko her inne.
Redigert 07.01.2022 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:40 2167

Her har det vært skutt spurv med kanon, men nå løser dette seg uansett. Bedre å bare look ahead. La oss se på nyhetsbildet i Israel og Danmark, typiske foregangsland i pandemi-bekjempelsen:

Israel Lifts All COVID Travel Bans Made Irrelevant by Omicron, Eases School Restrictions

https://www.haaretz.com/israel-news/israel-to-lift-covid-travel-restrictions-on-all-countries-from-midnight-1.10519925


https://www.tv2.no/nyheter/14471603/

Nå skal alle i Danmark smittes: – Vi tror pandemien er over til våren

Omikron var en «game changer». Nå har danskene lagt om kurs, og alle dansker skal smittes.

Nå forteller en av landets fremste smitteverneksperter at Danmark vil utnytte omikron for å komme ut av pandemien.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 09:40 2167

Oi der var en som har svaret, endelig🙂 tror hele verden leter etter svaret ditt, ring vg umiddelbart, for dette visste vi ikke. Du tror på dette selv
oivindl
07.01.2022 kl 09:38 2166

Hvor ble det av stoisismen?
Den bygger på fornuft og ikke følelser.
Hvem har sagt at jeg skremmer barn med klimakrise?
Du skriver hovedsakelig basert på følelser og lite basert på fornuft, stikk i strid med stoismen.
oivindl
07.01.2022 kl 09:36 2175

Nei, det har jeg heller ikke påstått.
Men den har heller ikke ødelagt hjernen på to generasjoner, slik du hevder.