Hvorfor mobber samfunnet de som ikke kan vaksinere seg?

Frodon
CORONA 19.12.2021 kl 09:16 114187

Det er veldig mange i Norge som ikke kan vaksinere seg, også er det noen som ikke vil vaksinere seg. Hvorfor blir alle disse satt i en bås av samfunnet og mobbet? Det er ca 700-800.000 barn under 10 år som ikke kan ta vaksinen enda. Det var mange eldre som ikke kunne ta 3dje vaksine dose pga kapasitet, det løser seg kanskje nå. Det er en del i Norge med medisinske problemer, som får beskjed av sin lege å ikke ta vaksinen for covid-19. Gravide har for kort tid siden blitt anbefalt av FHI å ta vaksinen for første gang, da INGEN vet langtidsvirkningene på foster enda. Gravide skal også ta influensa vaksinen og det skal gå tid mellom hver sprøyte.

Det er bare 72,29% av den Norske befolkningen som er vaksinert. Det står øverst på førstesiden av VG på nettet. Det er ca 5 415 166 folk i Norge. Dvs det er ca 1,5 millioner uvaksinerte i Norge,

Men det Norske samfunnet synes det er greit å henge ut og mobbe alle disse gruppene? Det er flaut å se holdningen deres. Hvor er jule stemningen hvor vi tar vare på alle? En ting kan jeg love dere, det vil bli sett på som noe forferdelig i fremtiden, hvordan kunne de gjøre noe slikt?? Det dere gjør, får også motsatt virkning av hva dere prøver å oppnå, hvis målet er at flere vaksinerer seg. Bare se på artikkelen under:

«Mediene nører opp under holdninger som skaper et «oss» og et «dem»

Alle uvaksinerte jeg kjenner er redde for å si høyt at de er uvaksinerte.

Jeg er ikke redd for vaksinen. Jeg er kritisk. Jeg er kritisk til at vi velger en ikke ferdig utprøvd vaksine for hele befolkningen som løsning. Jeg er kritisk til at intensivkapasiteten på sykehusene ikke er økt. Jeg er kritisk til at det ikke har vært mer åpen debatt om virkning og bivirkninger av vaksinen – og om behandling av de syke»

https://www.nrk.no/ytring/ansvarlig-og-uvaksinert-1.15772782

"MACRON LOVER Å PLAGE UVAKSINERTE"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/macron-lover-aa-plage-uvaksinerte.CI4iTH75e?utm_source=share-btn
Redigert 05.01.2022 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.12.2021 kl 15:33 3516

Men, du tuller jo til med dine egne tall.

Det er ikke bare uvaksinerte covid-19 pasienter på sykehuset fra den gruppen på 300.000 eller gruppen på 10.000. Det er bare 72,29% av den Norske befolkningen som er vaksinert. Er du enig i det tallet? Det står øverst på førstesiden av VG på nettet. Det er ca 5 415 166 folk i Norge. Dvs det er ca 1,5 millioner uvaksinerte i Norge, korrekt?

Poenget er «hvorfor blir disse folkene hengt ut?» Er det noen som tror at de vaksinerer seg hvis de blir hengt ut, presset, mobbet osv?
Fluefiskeren
19.12.2021 kl 15:30 3518

Det er også interessant at Moderna synes å gi bedre beskyttelse mot smitte enn Phizer. Hvis det er riktig er det bra for meg med tre doser Moderna. Datagrunnlaget et dog som en skrev her for lavt til å trekke konklusjoner.

« Julebord-smitten: Størst andel ikke-smittede fikk Moderna

En større andel av de som ikke ble smittet på julebordet på Louise var vaksinert med Moderna, sammenlignet med Pfizer, viser en studie. FHI-overlege Sara Watle oppfordrer likevel til å takke ja til den vaksinen man får tilbud om.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wO0gvM/julebord-smitten-stoerst-andel-ikke-smittede-fikk-moderna

Redigert 19.12.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
19.12.2021 kl 15:27 3532

Frodon
Tror du Norge og verden ville klart seg uten vaksine? Hva vet vi egentlig om det nye viruset, er vel ikke helt som en enkel influensa? Er vel bra at Who følger viruset med lupe? Sverige hadde rundt 7000 flere døde under denne pandemien, da er det vel grunn til å tro at denne ikke er helt som en vanlig influensa? Selv Dagens situasjon gjør at det er ekstra stort press på helsevesenet, allerede er det mange som må utsette operasjon med kreft ect.. skulle det bli ytterligere forverret da er det jo bare å tenke sjøl. Endel tror jo at viruset kan leve fint sitt eget liv uten tiltak.. jaja dem om det. Er selv vaksinert er blant majoriteten og tror den finnes flere eksperter her enn de 10 prosentene som ikke er vaksinert. Hvordan tror det det ville gått med verdens makro hvis vi ikke hadde vaksine og smittevern? Svaret er ganske enkelt!!
Redigert 19.12.2021 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.12.2021 kl 15:24 3534

Det er jo helt tydelig at vaksinen hjelper svært lite mot å bli smittet av omikron. Det er imidlertid også interessant at ingen av dem havnet på sykehus. Uten vaksinen hadde det neppe vært tilfelle.
Redigert 19.12.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.12.2021 kl 15:18 3552

Yes, det er helt riktig. Er det fordi det meste av den Norske befolkningen, inkludert de fleste på denne tråden, ikke vet bedre?
8472
19.12.2021 kl 15:17 3553

Det interessante med det Scatec-julebordet var jo at 98% av de som ble smittet var vaksinerte. Blant de som ikke ble smittet var vaksine-andelen kun 93%. Sikkert bare tilfeldigheter på lite tallgrunnlag, men man skal ikke se bortifra at det også ellers er sånn at de fleste uvaksinerte er mer forsiktige, og dermed har mindre sjanse for å bli smittet og å smitte andre.
Frodon
19.12.2021 kl 15:06 3562

Godt det er en på HO som har fått dette med seg. Det er bare trist å lese de fleste andre innlegg her. Hva har skjedd med folk? Og hvorfor lar folk denne mobbingen fortsette?
Frodon
19.12.2021 kl 15:01 3573

Ikke diskuterer du sak og ikke skjønner du ordet ca? Er du her bare for å krangle eller føler du selv at du hjelper til?
Frodon
19.12.2021 kl 15:00 3589

Det er jo ikke riktig. Det er veldig få innlagt på Norske sykehus med covid-19, vaksinerte og uvaksinerte. Hvis vi tar bort alle de gruppene du nevner, er det nesten ingen igjen. Hvorfor blir de uvaksinerte hengt ut da?
Slettet bruker
19.12.2021 kl 14:35 3624

Ingen krise på sykehusene i Norge. Men salvsagt skulle man opprustet og utdannet flere, men det gidde vi ikke betale for, dessverre.

De fleste jeg kjenner som ikke ønsker vaksiner, er helsearbeidere..

Ting blir feil når de fleste stoler på politikere, media og ikke minst, de gidder ikke sette seg inn i utfordringene.. De tar enkleste hei.. Sjelden en god løsning
Fluefiskeren
19.12.2021 kl 14:32 3637

Det varierer selvsagt med hvor sykehuset er. Jeg nekter å tro at disse sykepleierne står og lyver. At de slutter sier vel det meste.
Redigert 19.12.2021 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2021 kl 14:26 3641

Jeg kan nå si så mye at jeg jobber på ett sykehus,å her har man for tiden en håndfull med covid pasienter,Fellesnevner for alle er stortsett høy alder og fedme.Det er RS og influensa som tar opp plass nå.
Fluefiskeren
19.12.2021 kl 13:59 3699

Jeg har sagt det til han også. Han tar med i tallet av en eller annen grunn med små barn også. Har prøvd å forklare han at antallet han opererer med er spinnvilt. Han viser også en rørende omsorg for de som ikke vil vaksinere seg. De som ikke kan vaksinere seg utgjør bare en bitteliten brøkdel av disse. Og de er nok veldig forsiktig med å ikke bli smittet og utgår derfor lite problem for andre.

Det er tydeligvis greit å fylle opp sykehusene og lage det enda verre for de som jobber der. De har hatt det kjempetøft snart i to år. Tror ikke han vet hvor slitne de er. Mange sier de går gråtende hjem. Flere på akuttavdelingen orker ikke mer og slutter. Med den nye mutanten kan helsevesenet kollapse. Man må fylle på folk fra andre avdelinger for å få intensivavdeligenr til å fungere. Dette fører til at andre må vente på f.eks. operasjoner. Det har skjedd at til og med kreftoperasjoner blir skjøvet.

Heldigvis viser de aller fleste i Norge solidaritet og vaksinerer seg, men det skal ikke så veldig mange uvaksinerte til for å gjøre det vanskelig. Vi så jo at to stykker smittet 150 stykker på julebord. Det er godt å se at man nå angrer etter at omikron kom og velger å vaksinere seg likevel. Og det skal vi være veldig glade for.

Mange land har innført koronasertifikat og noen har innført enda strengere tiltak for de som blåser i andre mennesker. Da jeg foreslo at de også burde vurdere å innføre koronasertifikat her fikk jeg beskjed av Polion at jeg var ond. Som sagt viser han derimot rørende omsorg for de som påfører andre smitte med alvorlig sykdom og kanskje død.
Slettet bruker
19.12.2021 kl 13:50 3714

Her var IQ nivået lavt. Skape splittelse pga sin egen inkompetanse, det er vel som nazi fakter. Jeg vet at man ikke skal forvente mye av folk som har sin agenda, men jeg fatter ikke hva som gjør at det er slik som nå. Vaksinerte håper på en normal hverdag, noe som ikke skjer.

Noe sier meg at de fleste som mobber her og rundt forbi er byfolk, kjører gjerne elbil. Går rundt på julebord, fotball pub og gir faen i smittevern som det heter nå.

Vaksinerprogrammer har aldri vært særlig nyttige, sannheten er at de fleste vaksineringsrunder har kommet etter at statistikkene har flatet ut, og dermed har imunforsvaret selv ordnet dette.

Sønn min på 13 år har mer kompetanse enn de fleste her inne, så la oss håpe den nye generasjonen overgår drittslengingen fra tåpelige personer med shortcuts inne, som sitt våpen!
Balder67
19.12.2021 kl 13:46 3734

Barn under 12 år er ikke anbefalt og skal ikke ta vaksinen pr. i dag. Det er noen få mellom 12 og 16 år som har to doser, men dette er spesielt utsatte personer.
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-48-29.11---05.12.21.pdf
FHI sin statistikk sier ikke noe om det er noen barn under 12 som er vaksinert. Om det er noen i det hele tatt, så er det noen veldig få utsatte barn.

Det er ca 300 000 voksne som ikke har tatt vaksinen, FHI mener at det mindre enn 10 000 som kan ha en medisinsk årsak til å avstå.
SFI sier det slik i denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/QyEbQW/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s

"– Jeg vil anslå at det samlet kan dreie seg om noen få tusen voksne personer. Godt under 10.000, sier Aavitsland."

Det er altså ca 300 000 voksne som ikke har tatt vaksinen. Likevel utgjør de uvaksinerte nesten halvparten av alle inlagt på sykehus. (Se FHI statusrapport over, side 12)
Så ja: De uvaksinerte utgjøre en unødig stor belastning på sykehusene,

undrende
19.12.2021 kl 13:40 3763

Ingen tvil om at samfunnet har dreid ganske kraftig i retning mot mobbing av uvaksinerte den siste tiden.
Man ser det overalt i aviser, og mange av FB kontaktene man har, legger ut tråder rettet mot uvaksinerte.
I disse Woke tider, som vi har vært inne i de siste par årene, så er mitt inntrykk at, aldri har flere individer blitt mobbet i samfunnet, enn nå......
Det går på, at har man ikke helt sammenfallende synspunkter som varslere, PK media osv, så er det fritt frem for å mobbe, spotte, trakassere, utestenge, glemme, osv
Det som burde vært belyst langt sterkere, er hvorfor Norge ennå ikke har klart å opprette en styrket beredskap. Egentlig på alle tenkelige områder, men her på intensivplasser. Siden svineinfluensaen i 2013 har dette blitt luftet politisk. Resultatet etter, og gjennom 2 år med Covid er et helt annet enn styrket beredskap, tvert i mot. Leste i dag om opprettelse av 500 nye studieplasser for sykepleiere på landsbasis. Hva er det? Det er vel neppe nok til å møte den stadig økende eldregenerasjonen en gang. Og hvorfor er det bare noen utvalgte grupper som må ta støyten? Det som kalles dugnad, på fjerde, eller femte runden. Som musikere, uteliv, hoteller, reiseliv osv. Her ser det også ut til at landet, og vesten for øvrig, har sett mellom fingrene på stor reiseaktivitet til høyrisiko soner i verden, mens folk flest har droppet charter turen. I disse dager er kjøpesentrene stappfulle av folk med og uten munnbind som ligger over hverandre og kniver om det siste ribbestykket i ferskvaredisken, eller melk og brød. For ikke å forglemme toalett papir. Sånn sett, rent smittemessig, så kunne kanskje dugnadsgjengen også sluppet avlysninger og karantene. Jeg vet av noen som har angst for sprøytestikk, og har hatt det hele livet, For meg høres det litt rart ut, men hva vet jeg?
Ikke annet enn at jeg selv har tatt to vaksine doser, og kommer til å ta en tredje..... men fortsatt vil jeg absolutt mene at samfunnet er inne i en kollektiv mobbing, styrt fra regjering, storting, riksmedia m.m Fra de som har forsømt beredskapen i landet i årevis.
oivindl
19.12.2021 kl 13:10 13283

"Men det er jo veldig mange i Norge som ikke kan ta vaksinen. Ca 1,2 millioner i Norge kan ikke ta vaksinen pr dags dato"

Samtidig vet vi at vi nå har vaksinert ca 4 269 000 med første dose. Det betyr at legger vi til dine tall vil alle som kan ta vaksinen nå tatt den.
Men det stemmer neppe, så da overstiger vi det offisielle folketallet.
Som sagt, jeg anbefaler deg å se på tallene dine på nytt.
Edit:
Fiulgte min egen oppfordring og har korrigert tallene. Det kan ofte være lurt.
Redigert 19.12.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
omans
19.12.2021 kl 13:06 13319

Hvor mange uvaksinerte er lagt inn på sykehusene vs vaksinerte?
Barn er mindre utsatt for alvorlig sykdom og død, men de kan smitte uvaksinerte voksne som igjen kan få alvorlig sykdom.
Redigert 19.12.2021 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
omans
19.12.2021 kl 13:05 13329

Det er trolig så enkelt som at størsteparten av de som blir innlagt er uvaksinerte, og det har blitt oppfordret til å vaksinere seg i lang tid. Er ingen unnskyldning lengre å ikke ta vaksine dersom ikke medisinsk grunn for det. Glem nå de svake menneskene i vaksinespørsmålet, de er utenfor dette, oppegående forstår at det ikke er barn sin skyld. Det er nok mest nett-troll og nett-hets som kan oppleves, jeg tviler på om det er utbredt med mobbing face to face.
Naturlig at det legges press på uvaksinerte å ta vaksiner, det hjelper situasjonen for alle om de tar den.
Frodon
19.12.2021 kl 13:02 13337

Du har ikke engang lest denne tråden? Er du enig i det folk skriver her?
Frodon
19.12.2021 kl 13:00 13340

Men det er jo veldig mange i Norge som ikke kan ta vaksinen. Ca 1,2 millioner i Norge kan ikke ta vaksinen pr dags dato. Hvorfor tror dere det gjelder noen få tusen? Hvis det var noen få tusen, hadde vell ikke de klart å ødelegge sykehuskapasiteten i Norge?

Har du ikke lest hvordan uvaksinerte blir hengt ut og får skylden for fulle sykehus? Du synes det er riktig?

Det er mange grunner til at folk, ink helsepersonell, ikke kan ta vaksinen. Hvorfor mener du at barn som ikke kan ta vaksinen, er sta og egen og og kun tenker på sitt eget ego?
oivindl
19.12.2021 kl 12:58 13348

"Du kan bare lese denne tråden, men det ser ut som at du har null interesse til å hjelpe eks svake, barn, gravide osv."

Dette er jo bare tøv. Å be uvaksinerte om å ta vaksinen, er ikke ensbetydende med å mobbe barn.
Frodon
19.12.2021 kl 12:51 13378

Hvor mange 100 av de innleggene trenger jeg å dokumentere til deg, for at du skal se det selv? Du mener 100% seriøst at du ikke har sett noen skylde på de uvaksinerte? Du kan bare lese denne tråden, men det ser ut som at du har null interesse til å hjelpe eks svake, barn, gravide osv. Trist å se, men respekterer ditt valg
Frodon
19.12.2021 kl 12:47 13395

Hvor har du sett et eneste ord om at jeg er vaksinemotstander? Det burde være enkelt for deg å dokumentere, siden du påstår det. For du sitter vell ikke her å juger, på en tråd for å hjelpe de som blir mobbet?
omans
19.12.2021 kl 12:32 13428

Det er ikke noe å bli fornærma for, hvis noen skulle føle seg mobbet. Som han ene skriver, så er det kanskje bare noen få tusen som evt ikke kan ta vaksine.

Det er ingen tvil om at vaksiner gir bedre beskyttelse enn ingen vaksine, du må ikke lese ord som fanden leser bibelen. Man kan dø i trafikkulykke selv om man bruker bilbelte, det forstår du sikkert.

Om noen fåtall føler seg fornærma pga at noen er litt nedlatende om vaksinefornektere, så må de nok bare leve med det. Hvorfor henge seg opp i det? Det finnes annet å bruke energi på.

Jeg sier bare stakkars helsepersonell, de må jobbe med dette og stå i dette, jeg føler ikke med vaksinefornektere som blir alvorlig syk, pga de har ikke prøvd det eneste middelet som kan redusere denne utviklingen, de utsetter helsepersonell for økt arbeidspress og en arbeidsdag/døgn de ikke ønsker. (selv om man hører om selv helsepersonell som ikke er vaksinert også)
Hva er grunnen for at de ikke kan ta den vaksinen? Det finnes ingen annen grunn enn at de er sta og egen, og tenker kun på sitt eget ego som er frykt for en fremmed væske injisert i sen fenomenale guddommelige jordiske kropp.
Redigert 19.12.2021 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
oivindl
19.12.2021 kl 12:29 13427

Forutsetningen din er dessverre ikke gyldig.
Du klarer ikke fremskaffe noen som helst dokumentasjon på din påstand om mobbing.
Tallmaterialet ditt kan du heller ikke dokumentere.
Heks
19.12.2021 kl 12:23 13438

for min del er det merkelig (eller forkastelig om du vil) at en åpenbar vaksinemotstander som deg bare ikke VIL, prøver å skjule seg med usanne påstander om mobbing av syke, gravide og barn . Skammelig, spør du meg. Legg endelig kortene på bordet at du er en vaksinemotstander som bare ikke vil.
Frodon
19.12.2021 kl 12:20 13447

Når den største delen av uvaksinerte i Norge er barn og «alle» skyller på uvaksinerte…. 1+1=2

Jeg har pr dags dato kun funnet noen få som ikke mobber de uvaksinerte. Jeg kan ikke se at du hjelper til heller? Hvorfor ikke det?
Frodon
19.12.2021 kl 12:18 13463

Nr 1, det har du ingenting med, nr 2 du tar totalt feil og nr 3, jeg synes det er utrolig trist at du prøver å dra diskusjonen over på personangrep på meg, istedenfor å prøve å hjelpe til med oppryddingen av denne mobbingen mot eks svake, gravide og barn
Frodon
19.12.2021 kl 12:15 13457

Det er totalt feil det du skriver, men da er du ikke klar over det? Sist jeg sjekket, utgjorde de uvaksinerte og vaksinerte mot covid-19 ca 12% av innleggelsene på sykehuset. RS viruset og influensa utgjorde en langt høyere innleggelse på sykehusene. Men det visste du?
Frodon
19.12.2021 kl 12:09 13477

Når uvaksinerte blir hengte ut og den største andelen av uvaksinerte i Norge er de svake, barn og gravide, så mener du at «alle» kun mobber et fåtall i den gruppen? Synes du ikke selv at det er veldig merkelig? Hvis du eks henger ut bilførere i Norge, men egentlig mener folk med Tesla, så skriver du vell Tesla sjåfører?
oivindl
19.12.2021 kl 12:07 13495

Konkrete eksempler på at barn mobbes?
Av store deler av befolkningen.
Da skal jeg komme på barrikadene også, men tror du skal streve med å dokumentere det.

Og så det er nevnt. HO eller andre anonyme fora er neppe representative for befolkningen generelt.
Frodon
19.12.2021 kl 12:06 13494

Det er helt riktig, men tviler på at han har sett fakta rundt dette enda 🙈 Av det jeg ser, hjelper det ikke med fakta heller. Hvorfor ikke det? 🤔
Heks
19.12.2021 kl 12:06 13499

Tar jeg feil når jeg antar at du er en som ikke VIL. Altså en av dem som ikke VIL som prøver å benytte seg av dem som ikke KAN på en uærlig måte. Beklager, men det er mitt inntrykk.
Frodon
19.12.2021 kl 12:04 13504

Helt enig, folk har bare ledd av meg når jeg har sagt slik 🙈 Godt å se at det er en annen som har skjønt dette ❤️
Andor
19.12.2021 kl 12:04 13500

Hvorfor vri og vende på dette når det er nå det er krise ? Det er de uvaksinere som blir alvorlig syke og trekker store resurser.
Redigert 19.12.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
oivindl
19.12.2021 kl 12:04 13499

Kan ikke se at noen mobber barn. Stort sett du som refererer til barn.
At de ikke eksplisitt er nevnt, betyr ikke at barn mobbes.
Frodon
19.12.2021 kl 12:03 13509

Bare synd at det ser ut som alle andre aksepterer denne mobbingen av eks svake, barn og gravide. Hvorfor setter ingen foten ned og sier at denne mobbingen ikke blir akseptert?
Slettet bruker
19.12.2021 kl 11:58 13527

Hvis du mener disse ikke skal få behandling, så må det vel også gjelde alle de personene som havner på sykehus pga av selvforskylt diabetes, blodpropper, fedme +++ når det er så utrolig godt opplyst hva ett elendig kosthold fører til. 70% av de fleste sykdommene i verden kommer av elendig kosthold.
Alle innleggelser på sykehus grunnet alkohol og røyking, både skader på kroppen direkte forårsaket av idioti i rus eller direkte på kroppen...

Hvis vi skal følge dette idiotiske argumentet ditt, så burde det i høyeste grad gjelde en enorm stor del av befolkningen og da vil også en enorm stor del av befolkningen blitt kvalifisert som egoister.

Vi lever i ett samfunn der vi får hjelp i helse vesenet uansett hvor selvforskylt dette er. Om det nu vil være at man ikke velger ta en vaksine eller man drukket seg drita på byen og havnet galt avgårde. Vi hører sjelden helsepersonell kommentere sistnevnte.

La de uvaksinerte få ta sitt valg, og de som ønsker drikke 2 liter cola om dagen og pådra seg andre helseskader gjøre det også
Redigert 19.12.2021 kl 12:10 Du må logge inn for å svare