Hvis BBB faller, hva er REC`s situasjon

Småplukker
RECSI 20.12.2021 kl 11:13 4753

Føler det kan være fruktbart med en diskusjon rundt hva Rec sin situasjon er, dersom BBB ikke går gjennom (som det ser ut som pr 20.12.2021).

-Er Rec avhengig av noen av incentivene i BBB, i så fall hvilke?
-Kan de viktigste skattefordelene som på i BBB gå gjennom utskilt som et eget forslag? SEMA?
-Kan tilskudd fra Washington State gi noen av fordelene som lå i den føderale BBB-pakken og oppveie dette?
-Trenger Rec egentlig incentivene fra BBB, eller er behovet for mer solarproduksjon så sterk i USA at Rec vil kunne åpne likevel?
-Hvilke avtaler tror vi må på plass for at ML starter opp selv uten BBB eller andre økonomiske støtteordninger for bransjen?
Redigert 20.12.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2021 kl 11:23 4623

-Er Rec avhengig av noen av incentivene i BBB, i så fall hvilke? Jeg tror ikke det, virket som ting var på glid før det var snakk om BBB. Nå har alt vært i en hengemyr fordi alle ventet på BBB.

-Kan de viktigste skattefordelene som på i BBB gå gjennom utskilt som et eget forslag? SEMA? Ja, jeg tror dette er mest sannsynlig. Biden og Co prøvde å få en god totalpakke, for å ikke tape helt tror jeg de vil gå for å få SEMA igjennom i sin helhet, mer eller mindre.

-Kan tilskudd fra Washington State gi noen av fordelene som lå i den føderale BBB-pakken og oppveie dette? Ja, jeg tror det, men vet ikke. Gode avtaler på kraft til ML kan være et gode. Hvorfor kan ikke en ESG bedrift og fabrikk oppnå gunstige strømavtaler? :)

-Trenger Rec egentlig incentivene fra BBB, eller er behovet for mer solarproduksjon så sterk i USA at Rec vil kunne åpne likevel? Egentlig ikke, tror det er viktigere for de andre i verdikjeden som ML skal selge til.

-Hvilke avtaler tror vi må på plass for at ML starter opp selv uten BBB eller andre økonomiske støtteordninger for bransjen? At Hanwha får til noe ingot/wafer kapasitet. ML kan fort åpne på lønnsom kapasitet bare der om Hanwha vil eksportere litt av sine miljøvennlige produkter til andre verdensdeler de har produksjon.

NB: Forbehold om uvitenhet og kunnskapsmangler :P Positiv er jeg hvertfall.
Slettet bruker
20.12.2021 kl 11:50 4402

-Er Rec avhengig av noen av incentivene i BBB, i så fall hvilke?
Avhengig? Nei overhode ikke.
Mye tyder på at Hanwhas investering delvis var for å sikre Q-CELLs gigant-leveranse i Frankrike de neste 5 årene+, og helt sikkert mer til.
Jeg har ingen tvil om at Hanwha har konkrete planer for RECs produksjon, og derfor ikke kommer til å sitte og vente i all evighet på politikk-sirkuset i USA.
Det kan godt hende de venter "litt" i håp, men det har de nok allerede gjort i flere måneder.

Påvirket? Absolutt. Hovedsakelig i form av fremskyndet produksjon og vekst. Det kan bety alt fra akselerert utvidelse, mer enn 20% økt fortjeneste de neste årene, for ikke å snakke om et økt antall kunder og voldsom økonomisk stabilitet.

-Kan de viktigste skattefordelene som på i BBB gå gjennom utskilt som et eget forslag? SEMA?
De kan utvilsomt skilles ut i egne mindre forslag, men har (slik jeg oppfatter det) nå lenge vært brukt som en gulrot for å også få igjennom andre mål som er viktige for venstre- men ikke høyre-siden i amerikansk politikk. Hvis Biden mister håpet om å få BBB igjennom så gjetter jeg på enten at viktigheten i Manchins stemme fjernes på en eller annen måte, eller enda et kutt i helse-fordelene før det til slutt går igjennom.

-Kan tilskudd fra Washington State gi noen av fordelene som lå i den føderale BBB-pakken og oppveie dette?
Tilskudd fra flere hold har lenge vært jobbet med, og det er ikke utenkelig at dette midlertidig/permanent løses på et lavere politisk nivå enn på øverste hold slik BBB er tenkt.

-Trenger Rec egentlig incentivene fra BBB, eller er behovet for mer solarproduksjon så sterk i USA at Rec vil kunne åpne likevel?
Rec vil åpne opp ML uansett, verden går videre, med eller uten BBB. Og jeg har ingen tvil om at Hanwha begynner å bli utålmodige av dette politiske tøyset.

-Hvilke avtaler tror vi må på plass for at ML starter opp selv uten BBB eller andre?
Jeg tror Hanwhas intreden er nok for å sette igang ML.
Det har vi også sett på stillingsannonsene fra REC den siste tiden.
Og hadde jeg vært på kundesiden av REC så hadde jeg utvilsomt benyttet anledningen i ventetiden nå til å få et fortrinn på andre fremtidige konkurrerende kunder av REC...
FMI
20.12.2021 kl 12:05 4245

Hovedpoenget er vel for det første at det er all grunn til å tro at de elementene som var viktigst for REC kommer i en eller annen form OG at man dessuten ikke er avhengig av subsidiene for oppstart - det gjør det bare litt mindre lønnsomt. Personlig tror jeg uansett meldingen fra QCells er mer bull enn BBB er bear for oss..
mohitas
20.12.2021 kl 12:21 4142

Mener TT presiserte i forrige kvartalsrapport at avtaler ville bli signert med eller uten BBB. Men ikke før BBB var avklart....
Slettet bruker
20.12.2021 kl 12:42 4007

Jepp. Det var akkurat det TT sa. Solarkjede kommer uansett, men ingen avtaler blir inngår før BBB er avklart.
Nsxnsx
20.12.2021 kl 13:09 3879

Ergo kommer det avtaler på løpende bånd nå som BBB er avklart :)
Nsxnsx
20.12.2021 kl 13:12 3831

Det kan faktisk se som om Manchin blir aksjonærene i Recsi sin beste venn :) Avklaring er det beste som kunne skje(nest beste seff, kunne jo blitt JA)

Men usikkerheten er borte mht JA/NEI. Det liker markedet....når det bare synker inn. Markedet er litt trekkspill :)
Redigert 20.12.2021 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2021 kl 13:45 3626

Det er vel en litt naiv tilnærming til det hele..

Dette gir jo ingen "avklaring", på kort sikt gir dette kun kaos. Spørsmålet nå er jo om BBB nå er helt død og begravet, og i så fall, hva kommer i stedet. Rec avventer ikke BBB, de avventer et svar om sine rammevilkår for produksjon, og der er man i beste fall like kort som før.

Hold ikke pusten for meldinger nå.
c
20.12.2021 kl 13:50 3576

Ikke sant, tror detta är knappast sett på som avklarat, bara än mer soppa. Det ger väl snarare argument för att vänta med besked, hoppas dock jag har fel : )
Slettet bruker
20.12.2021 kl 14:08 3443

Det som blir spennende å se nå er om politikere bare vil forsøke å dele opp BBB i flere ulike pakker for å få implementert politikken tidligst mulig før valget - eller om det vil bli tatt nye runder hvor BBB i sin helhet kommer på bordet og agenda igjen, men med vesentlige endringer for å få gjennomslag.

Jeg tror mer på delte pakker. Dette er fordi Biden nå har brent seg og kan ikke lenger stole på Manchin sitt ord alene.

Jeg ser på dette som avklaring. BBB, slik som den er, vil ikke gå gjennom. Samtidig forstår jeg også at eierne (Aker og HS) gjerne ønsker å vite konkrete rammevilkår selskapet må forholde seg til - og at dette bare fører til at de nå må vente ytterligere før de kan begynne å realisere planene sine.

Jeg tror at vi vil vite veldig mye om REC sitt hånd innen tiden fremover. Vil de sette i gang forberedelser for ML fortløpende, slik at vi kan være klare for produksjon fra 2023 og satse på at politiske tiltak kommer innen da / risikere ingen tiltak - eller er REC såpass avhengige av tiltak at planene må utsettes med mindre tiltakene blir implementert først?
Nsxnsx
20.12.2021 kl 14:32 3263

Gjenåpning av ML var vel ikke avhengig av politiske insentiver når de 1. gang begynte å antyde åpning om jeg husker rett ??

Var vel først når BBB ble en mulig realitet at TT uttalte at de ville vente å se hva som kom til å skje.

Nå har de ventet.

Nå har de fått svaret.

Nå kan de gå videre.

Og det kommer de til å gjøre.

Nå har de brent seg på et politisk spill og tapt nok tid allerede.

NÅ er det tid for å annonsere veien videre.
Opportunist1
20.12.2021 kl 14:34 3240

BBB er ikke kritisk for beslutningen om å restarte ML. Fabrikken ligger der, og kommer det kunder vil fabrikken startes opp. Men BBB kan være viktig for bygging av flere fabrikker. Det er ikke investert noe i sol-verdikjede i USA de siste 10 årene, så det trengs flere fabrikker hvis man ønsker å bygge opp en verdikjede som kan ta unna forventet etterspørsel og som er uavhengig av Kina. BBB vil nok hjelpe til å sette fortgang i eventuelle planer. Men ML kommer uansett fordi Hanwha/Q-Cells og sikkert andre vil trenge polysilicon fra ML når importforbudet fra Xinjiang trer i kraft neste år i Juli - BBB eller ikke BBB.
Slettet bruker
20.12.2021 kl 14:36 3217

Solcelle-kjede i USA kommer.
Batteri-produksjon i USA med Silan-anode kommer
Behovet for halvledere er økende
RECsi utvider i Butte
RECsi utvider i Moses Lake…

Hva? RECsi utvider i Moses Lake? Betyr det at den skal åpne igjen?

Altså/ hold på aksjene og håp på en liten dupp de siste dagene i 2021 så du ikke for så stor formuesskatt …

Kursen kommer, det er uunngåelig
Kvike11
20.12.2021 kl 14:39 3182

Glem alt om BBB, åbning ligger lige til højre benet.
De kan få leverance til 25 % af solcelle produktionen i USA, som er stærk stigende, derud over er der batteri delen, som snart vil starte op.
Ingen købe sig ind og støtte med milliarder uden de åbne fabrikken og det kan kun gå hurtige end alle forventer.
De åbner 2022 med produktion, der kommer en masse koreaner og tuner fabrikken, så den kan åbne lyn hurtigt.
De har nu så mange ben at gå på, at det kun kan blive en succes.
Slettet bruker
20.12.2021 kl 14:41 3159

For en gangs skyld er vi faktisk enige Kvike11 😂👍
Slettet bruker
20.12.2021 kl 14:43 3133

Godt nok oppsummert av deg og Opportunist. Markedet vil være der til 2023 og utover. Jeg skal ikke bruke min første feriedag etter flere år på å tenke på små detaljer. Nei, nå er det jul for meg! Nyt dagene folkens! Vi snakkes! :)
Redigert 20.12.2021 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
20.12.2021 kl 14:43 3132

Om man iverksetter plan B da BBB ikke ser ut til å bli vedtatt-noen realitet i foreslåtte format så må det da kunne bli en gigabonus om den vedtas i ettertid uansett hva man har bestemt? RECSI må som alle andre virksomheter i USA til enhver tid tilpasse forholdene etter det politiske kartet. Her på HO snakker man enten eller når det gjelder BBB og ikke dersom....
Nsxnsx
20.12.2021 kl 14:49 3055

Det er 100% korrekt :) Da vil det bli en mega positiv bonus....det gjør ingenting :)

Her kan de bare begynne å annonsere det de allerede har bestemt :) (ref Hanwha....we`r gone jumpstart ML)

Man kan jo ikke misforstå den uttalelsen :) (selv ikke nemis).
Slettet bruker
20.12.2021 kl 15:05 2934

Jeg er på lik linje med dere andre sikker på at planen er lagt, og på det nærmeste klar, men er mer usikker på timingen av avtaler og kunngjøring.

Tror fortsatt mest på at de avventer politiske avklaringer om grunnlaget for drift, men tar gjerne feil i det.. Er derfor rolig som skjæra på tunet for min investering, men tror vi fortsatt vil bli holdt på pinebenken litt til.

Men, er fullastet i Rec og selger ikke, så ønsker åpningen velkommen om en time jeg :)
Slettet bruker
20.12.2021 kl 17:16 2484

Manchini-tullingen årsaker nå børskrakk i usa med sine uttalelser .. tipper han blir usas mest forhatte mann .. han skjøt fra hofta og feilkalkulerte utfallet , nå taper alle leir penger …
Redigert 20.12.2021 kl 17:17 Du må logge inn for å svare