GRATULERER TIL MSEIS AKSJONÆRER

Slettet bruker
MSEIS 30.10.2018 kl 18:14 22466

Ha en fin kveld. Spretter en øl av godt merke nå!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
31.10.2018 kl 19:18 4327

Hvorfor selger fairfield om dette er så lukrativ? Matsern gikk PGS opp eller ned i dag? Hvor mye gikk de opp?
TØH
31.10.2018 kl 19:26 4311

Synes Matsern får ufortjent mye pepper her. Hvis noen har kjøpt utelukkende på en persons synsing her på Hegnar, så får man ta ansvar selv for hvordan det går :)
Tror ingen vet hvor haren hopper nå, før emisjonskurs er satt. Men som flere påpeker, dette er ikke en kriseemisjon for å overleve, dette er for vekst.
Fra Sidelinjen
31.10.2018 kl 19:27 4308

2bi, dette stod på TDN Finans, som er en abonnement / betalingstjeneste.
2bi
31.10.2018 kl 20:00 4264

Fra Sidelinjen,

Jeg tviler på at CEO la det frem så negativt som du skriver det men det er jo vanskelig å vite når kommentaren befinner seg et sted jeg ikke har tilgang til å lese :/

Jeg håper å få sett webcast presentasjonen av Q3 resultatet snart, der er det sikkert noe spennende informasjon.
Fra Sidelinjen
31.10.2018 kl 20:30 4225

Det er bare til å lese denne, den forteller det samme budskapet:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Magseis-sjefen-Vi-vil-faa-flere-bein-aa-staa-paa

Men du vil nok ikke lese direkte at CEO innrømmer at dette er et grep man ikke kommer utenom for å klare seg, og at denne regningen på 1.6 milliarder må aksjonærene ta. Men det er fakta, for hadde det ikke vært det hadde de latt være....

Dette beviser nok en gang at markedsinnsikten til mange haussere her inne er tuftet på egne drømmer og ønsketenkninger, fjernt fra virkeligheten. MSEIS spiser ikke opp seismikkmarkedet og lar smulene være igjen til streamerne. Hadde de vært i den posisjonen hadde det vært MSEIS som hadde blitt kjøpt opp, og ikke som dagens realiteter viser hvor de i stedet må bla opp 1.6 milliarder for å kunne «stå støtt nok».
Grytnes innrømmer her at usikkerheten uten dette trekket hadde blitt for stor, og jeg kunne ikke vært mer enig. Disruptive selskaper med smale nisjeområder funker i noen bransjer, men ikke i en så tradisjonell og kritisk sektor som denne. Det måtte da altså et oppkjøp til som koster skjorta før menigheten her inne forhåpentligvis innser at mine argumenter har vært de riktige hele veien, og at det er grunnen til at aksjen har falt mens marked og oljepris har dundret på.

I tillegg skal man nå hanskes med en kjempeemisjon uten tilstrekkelig med garantier fra eksisterende aksjonærer som backer caset. Vel, spent på å se utfallet av det, utvilsomt at det vil medføre en smertefull utvanning av dagens aksjonærer. Investorene kommer ikke til å stå i kø for å kaste penger etter dette, og jeg blir ikke det minste overrasket om sjefshausserne fortsatt tror den blir satt på 21 kroner eller høyere, for dette skjønner de absolutt ingenting av. Men aksjer skal de eie....
Redigert 31.10.2018 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
31.10.2018 kl 21:02 4206

-De girer opp i sitt eget segment. Det må jo bety at de tror på det de driver med?
-Fairfield blir største aksjonær, det er ikke det samme som å kaste kortene når du plasserer egne folk i ledende posisjoner
-Over 50% av mseis aksjene har stemt FOR dealen. Det betyr også at de er innforstått med kapitalbehovet


Jeg er enig i at dette er overraskende, men en slik avtale ville aldri kommet på bordet om ikke Farestveit er positivt ladet.
Om ting gikk så trått som du påstår,er det jo innmari rart (eller straffbart) å guide som de gjør.
Jeg tror dette kan bli styggbra, men det sier seg selv at det må trykkes aksjer i bøtter og spann.
For en aksjonær spiller det keine kasserolle om en eier 1% av 1,5mrd eller 0,5% av 3mrd. For MSEIS +fairfield som selskap er forskjellen enorm.
really
31.10.2018 kl 21:07 4195

Jeg er imponert over innsatsen du gjør fra sidelinjen for å gå i rette med Matsern. Det virker som han er en av dem som har tenkt de tankene han har tenkt å tenke og uansett er det ikke smart å lytte til noen som er så gift med en aksje som han er.

Jeg har ikke hatt tid til å lese meg opp på mags Q3 før nå, men det er skremmende lesning. De har hatt ett crew i drift i Nord-Europa i 2 måneder og ett i Midtøsten i 2 måneder. Det siste crewet har de som kjent klønet til så de drar store kostnader uten inntekt i 45 dager i kvartalet. Kostnadene for dette har de gjemt i balansen for at ikke det skal være for synlig hva dette har kostet. Til tross for at de har hatt 4 crew måneder med inntekt i kvartalet er inntektene nesten halvert fra Q3 i fjor med ett crew. Hva er det som skjer med inntektene? Kostnadene er utrolig nok uendret etter litt kreativ regnskapsføring, som sikkert er innenfor GAAPen de bruker, men ratene må ha kollapset.

En annen sak jer er forundret over er at det kan se ut som nodene de skal selge er nyproduserte. Hva er strategien bak det?

De kjøper kundekontakt og teknologisk virksomhet fra Fairfield. Er de i ferd med å forlate datainnsamling og satser på å produsere noder og prosessere data? Hele bildet at selskapet er rotete og de har ikke fått frem hva de egentlig vil med dette her. Jeg er ikke overbevist om at kapitalinnhentingen blir en Walk in the park. Enden på visa kan bli bookbuliding for almenheten forde de store holder igjen.

Er tankene bak oppkjøpet klare bør vi snarest få et tydelig bilde av hvor selskapet er på vei.
Jæims Bånn
31.10.2018 kl 21:17 4180

Enig i at det er mange spørsmål til Q3.
Jeg velger å stole på at det de sier om omsetning for året,som ble gjentatt nå,holder. Noe annet vil jo være grovt,da det bare er 8uker igjen å bomme med..

Spennende tider. Tror ikke jeg har sett et så lite selskap gape så høyt før.
joachim05
31.10.2018 kl 21:27 4170

Du treffer spikeren på hodet.
Magseis er elendige på å kommunisere hvilke planer de har, og snur 180 grader rundt på kort tid... Kursen er alt annet enn stødig mot målet, hva enn det måtte være...

Hva er f.eks. greia med å ikke ha en webcast av dagens presentasjon?
Hvor aksjonærvennlig er det å innkalle med 16 timers varsel til en presentasjon av et oppkjøp som forandrer alle kjente forutsetninger for å eie aksjer i selskapet?
Jæims Bånn
31.10.2018 kl 21:44 4132

Om jeg husker rett, så mente SB1M i dagens analyse at nodene ble solgt for ca 150MUSD.
Nå har de en ny node pågang, som skal bli produsert med hjelp av Kitron.

MSEIS sliter kanskje litt med operasjonene?
Fairfield vil ha nodene?

Hva med å slå sammen selskapene til felles beste og la de andre kjøpe gammel teknologi med god profit?

Jeg sliter mest med å forstå skalaen på det de har bestemt seg for.
Enten lander de 2018 med fyrverkeri, ellers så er det noen som har et forklaringsproblem ifht guidingen sin.
Selvtilliten er i allefall i orden.
really
31.10.2018 kl 23:53 4028

Etter å ha gått gjennom det Fairfield har lagt ut om handelen blir det litt klarere hva formålet med handelen er. De skriver: Magseis will acquire the Seismic Technologies business from Fairfield comprising data acquisition, nodal and system sale & rental activities, including all shares in Fairfield's wholly owned UK subsidiary WGP Group (jointly the "Business")(the “Transaction”). The name of the new business will be Magseis Fairfield. Fairfield Geotechnologies will remain privately held by the Sugahara family through Fairfield-Maxwell and focus its efforts on data licensing and data processing, as well as imaging, data analytics and data interpretation.

Det betyr at fokus fortsatt er på datainnsamling pluss node utvikling, salg og utleie. Det høres litt merkelig ut, å utstyre konkurrenter med høyteknologiske noder samtidig som de konkurrerer med kundene om oppdrag på datainnsamling. Mulig noen kan forklare hvorfor det er fornuftig.

Når 150 mill USD skal skaffes skal det som fra sidelinjen har påpekt sannsynligvis utstedes flere aksjer enn det som er utstedt i selskapet i dag. Avkastning skal skaffes ved at selskapene som til sammen guider 340 MUSD i omsetning i 18 skal omsette 500 MUSD i 19. Om nodesalget er verd 150 MUSD i 2019 som enkelte hevder blir det null vekst i et voksende marked på resten av virksomheten. Det henger ikke sammen og trenger forklaring.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 00:12 4009

Voldsomt med tid og ressurser baisserne bruker på Magseis nå da :) ikke uten grunn. Magseis blir enormt mye større enn de er i dag målt i omsetning. Fortsatt er børsverdien på knøttenivå, latterlig
really
01.11.2018 kl 00:56 3986

Og hvordan fikk du dette til å bli baiss? Du er ubetalelig, bekrefter alle myter om deg selv.
2bi
01.11.2018 kl 10:40 3819

Jeg har ringt Magseis å snakket med dem, det finnes ingen webcast fra Q3 presentasjonen.
Presentasjonen ble beskrevet som veldig kort da alt fokus er på oppkjøpet.
Det ble vist ikke gitt noe mer informasjon rundt oppkjøpet på presentasjonen.
Odi.1
01.11.2018 kl 10:53 3804

takk for info, da slipper vi å sitte å lete etter noe som ikke finnes...

mr Rask hadde nok ikke tid til å trykke på " record "
Fra Sidelinjen
01.11.2018 kl 10:54 3799

Da bør du vurdere å lese Finansavisen side 24 i dag, der står det ganske utfyllende om hvorfor transaksjonen skjer.

Tallene er ikke så mye å bruke tid på, de er allerede kommentert. De leverte dårlig, med dårlig utnyttelse av crew og elendige rater. Å innfri guidingen de har gitt for 2018 er naturligvis da ikke troverdig, men det er ikke så nøye lengre i følge aksjonærene på HO....
Ledelsen har innsett at de derfor må satse annerledes, og det blir gjenfortalt i siste avsnitt at kontantvederlaget må finansieres gjennom utstedelse av nye aksjer og gjeld:
"Magseis vurderer å hente minst 150 millioner dollar ved å utstede aksjer i en akselerert bokbyggingsprosess som forventes fullført tidlig i november 2018, og 50 millioner dollar gjennom lån fra DNB" (Rent sitat, uten noe forkludring eller tilsmussing av fakta, som er det jeg holder på med)

Men denne emisjonen på 1.25 milliarder kan jo dere aksjonærene bare ta helt med ro, for Matsern har garantert for at den blir satt på 21 kroner eller høyere. Spiller ingen rolle om aksjen handles for 17 kroner i markedet, her vil de store investorene overby hverandre og komme løpende med penger 23.5 % OVER markedskursen faktisk. Snakk om befriende regnemanøver. Hadde alle aksjonærene hatt det slik hadde jo det vært helt fantastisk.

Lurer på om jeg ikke skal kjøpe en del aksjer selv på 17 kroner, og selge de til 21 rundt emisjonstidpunktet?? Dette er jo penger på gaten... Eller??
(NB!! Dette er ironi, men med kunnskapsnivået noen utviser her inne kan man faktisk tro at noen mener at det er så enkelt, fordi MSEIS er one of a kind, hvor prisingen i markedet har ingenting å gjøre med de investorene EGENTLIG mener det er verdt...)
Redigert 01.11.2018 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
bullen2
01.11.2018 kl 10:57 3791

Summen av alt dette er at vi venter med eventuelt kjøp etter book bilding
Odi.1
01.11.2018 kl 10:58 3789

du må gjøre det som er til det beste for din Pong, Side
Fra Sidelinjen
01.11.2018 kl 11:08 3764

Odi.1, det beste hadde vært å shortet aksjen, for så å sitte over emisjonen og deretter helt stille i båten til de som trodde de kunne gjøre en kule på 12 - 13 kroner går lei og skal ut. Det kommer til å svi når de "eksterne" investorene som tok bettet skal ut med aksjer tilsvarende 400 - 500 MNOK når aksjen omsettes for 100 - 200 000 kroner om dagen.

Odi.1
01.11.2018 kl 11:12 3755

Ja , Short i vei .
Lykke til :)
Fra Sidelinjen
01.11.2018 kl 11:35 3726

Hadde vært dårlig gjort om jeg skal sko meg på dette, og samtidig hadde det forkludret min "agenda" og gitt meg subjektive årsaker til å ha det synet jeg har på selskapet. De som er short aksjer og som baisser pga dette kan man sjeldent stole på, derfor velger jeg å ikke ha eksponering i aksjen. Men hadde jeg måtte valgt en posisjon, hadde jeg valgt å selge. Later ikke til at alle skjønner konsekvensene her, med unntak av de som solgte aksjen i går og prøver igjen i dag.
Odi.1
01.11.2018 kl 11:46 3706

Tja, snitt prisen på ett for mseis brukbart volum, var rundt 17,70 Så det henger ikke på Greip det du predikerer.
Men takker veldig JA om du får dette i 13-14 kr :) https://www.youtube.com/watch?v=Ckgyvs311j8
Redigert 01.11.2018 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
2bi
01.11.2018 kl 11:48 3701

Hei Fra Sidelinjen,

Matsern er positiv uansett hva som skjer.
Har du kommet i en posisjon hvor du er negativ uansett hva som skjer?

Isåfall føler jeg at den gode diskusjonen rundt aksjen blir borte.
Vikusen
01.11.2018 kl 12:00 3688

Skal innrømme at eg er ute av denne nå. Hadde den holdt seg over 18kr+ så hadde eg sotte vidare. Men når den falt tilbake til utgangspunktet så kan det vere skummelt å sitte før ein veit emisjon kursen. Nå har man ingenting å gå på dersom emi blir lavere enn 17kr. Har fremdeles trua på aksjen, men eg tar ingen ukalkulerte sjanser hvor ein kan risikere å sitte fleire kroner i minus og for lang tidshorisont før noe skjer er også tap av penger. Da er det andre mer lukrative aksjer der ute. Q3 skulle vere kvartalet over alle kvartaler. Føle kanskje ledelsen førte oss bak lyset for å holde kursen høg frem til oppkjøpet. Q4 vil fortelle mye om hvordan stova ser ut for 2019.
2bi
01.11.2018 kl 12:09 3676

Hvor er det selskapet har lovet at Q3 skulle være kvartalet over alle kvartaler?

Det er guidet 100MUSD for 2018, det er det fortsatt men nå med en bemerkning om at muligens noe kommer Q1 2019 (timing), grunnet 45 dagers utsettelse i sør Asia sånn som jeg leser det.
Det har så vidt meg bekjent aldri vært guidet noe som helst for Q3 isolert sett.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 12:16 3665

Grytnes har forklart godt årsaken til de svake tallene for Q3. Det står i rapporten. Det blir bare tåkelagt i denne tråden av fra sidelinjen m.f
Fra Sidelinjen
01.11.2018 kl 12:36 3640

Så du kaller det ikke "tåkelegging" når du garanterer for at emisjonen settes på 21 kroner eller høyere?

2bi, jeg applauderer at MSEIS har kommet til det valget å kjøpe Fairfield for å diversifisere virksomheten sin, for selv om Matsern nekter å innse det, så er markedet ekstremt syklisk og konjunktureksponert, og da er det ingenting som er bedre enn å ha flere ben å stå på.
Dette har vært min kjepphest lenge; MSEIS er for smalt, de har satset for lite og markedet de opererer i er ikke stort nok.
For disse påstandene har jeg blitt plassert som en uvitende som ikke vet hva jeg snakker om. Nå bekrefter styret i MSEIS gjennom denne transaksjonen at jeg har truffet spikeren på hodet, men dette grepet er ikke bare riktig, det kommer med en gigaregning som aksjonærene må ta.

Og for at denne regningen skal kunne betales og gi MSEIS et bedre utgangspunkt for fremtiden, må de ut i markedet og hente kapital fra investorer, og disse vet å ta seg betalt for å gå inn med sårt tiltrengte midler. Hvis dagens aksjekapital garanterer for halve emisjonen, mangler det fortsatt 600 millioner som skal inn. Disse kommer med et betydelige risikopåslag, og det betyr en emisjon betraktelig under dagens markedskurs. For dagens eiere som også blir med betyr ikke det så mye siden de har kapitalen som trengs og vil oppretteholde sin prosentvise eierandel, men for alle andre aksjonærer, som har lastet opp det de er gode for og ikke kan delta i emisjonen, blir utvanningen enorm.
Og tro meg når jeg sier at emisjonen blir ikke satt på 21 kroner, DET er tåkelegging!! Klarer de å sette den over 15.50 kroner blir jeg imponert, blir det 13 - 14 kroner blir det som forventet. Alt under 13 kroner er fullstendig krise for troverdigheten til forretningsideen og verdiene denne transaksjonen forhåpentligvis er ment å innebære for aksjonærene.
Redigert 01.11.2018 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
01.11.2018 kl 12:55 3615

Om det stemmer at alle seismikkselskap har prøvd å kjøpe fairfield siste ti år (ref Olaisen), så er det ikke sikkert de trenger hele telefonkatalogen...
Jæims Bånn
01.11.2018 kl 13:03 3597

200.000 aksjer i en smell på 17 kr.
Innside?
Slettet bruker
01.11.2018 kl 13:12 3578

Spennende!
tapas007
01.11.2018 kl 14:12 4491

jeg hapsede et frimærke ;)
er frisk på en emi :)
bare de bruger pengene fornuftigt
et agressivt køb på bunden af syklus, lyder spændene

føler i maven, at dette er en god dag at hoppe i mseis på
Odi.1
01.11.2018 kl 14:44 4464


Det rømmes over en lav sko fra gammeldags teknologi i Dag, spennende nå om de bruker ledig portefolioen på å komme seg inn fortere en Fa.... i MSEIS?
bullen2
01.11.2018 kl 14:57 4444

Det finnes ikke en fornuftig grunn til å kjøpe nå.
Det er jo ikke for sent å kjøpe etter emisjonen.
Har man tro, er jo selskapet bare i sin begynnelse.
Så all fornuft tilsier at man bør vente
Slettet bruker
01.11.2018 kl 15:03 4425

Her må man regne med at utenlandske aktører melder seg på i mye større grad en før
Odi.1
01.11.2018 kl 15:18 4400

To selskap som begge har levert 20 og opp til 30 % Marginer, tror ikke en skal vente så meget lenge. Bok Bild USM 350 og Target USM 500 for 2019.
DNB skulle vel stille med USM 50 i Bond ?
Så skulle Fairfeld få aksjer med en pålydende verdi 21,- Nok , resten Cash. Hva ,og hvor mye av Cash vil de sikre større mariotet med?


Med hvilken grunn skulle Ledelsen fortelle aktuelle og eksisterende Aksjonerer at nå er verdien "PLUTSELIG" 13-14 kr , slik enkelte her har gått i en drømmeverden å tror Emi \\\\ blir satt til ? Eksisterende aksjonerer ville smelt Døren i Tryne på Grytnes og co !

Som en pekepinn kan en si at 18 kr er feer pris, slik den forrige Emi endte på ?, men legger en til grunn Verdien på MSEIS 30.06-18 , er verdien 23 KR.

En må nok være realistisk skal en sikre seg med i en Verdensledende teknologi.


ps : Note 17
https://www.magseis.com/magseis-acquires-fairfield-technologies-seismic-technologies-business/


do not be Late, sier nå jeg....
Redigert 01.11.2018 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
01.11.2018 kl 15:33 4376

Arctic har begynt vervingen allerede.
Jeg ble kontaktet idag og fikk tilsendt litt informasjon om oppkjøpet og finansieringsbehov. Det er som meldt (selvfølgelig) 115musd til selve oppkjøpet og ytterligere 35 til arbeidskapital.

Et moment som går igjen er at det nye selskapet blir dobbelt så stort,de to største konkurrentene blir spleiset og sammen blir de spiselig størrelse for de aller fleste fond. (Noe mseis ikke er idag)
Jeg tror ikke det blir noen stor dipp for å hente pengene,men som noen få andre på ho har jeg tatt feil før?
Jæims Bånn
01.11.2018 kl 15:41 4364

.. forøvrig er det ikke rett dag å snakke varmt om seismikkselskap på Oslo børs.
Noe må skje i sektoren generelt. Kanskje er dette transaksjonen vi trenger for å få litt frisk luft inn i segmentet?

Spennende er det i allefall å se hva som skjer.
Dublinmannen
01.11.2018 kl 16:27 4325

Sanntid kl. 1625 16,65
Slettet bruker
01.11.2018 kl 16:32 4320

Waiting game. Tar tid før analytikere skjønner at streamer er dødt og at det er i havbunnseismikk pengene er fremover.

TGS som bader i streamerfett, stuper på høy omsetning.
Redigert 01.11.2018 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
tina2
02.11.2018 kl 10:55 4163

Gratulerer så mye alle Magseis aksjonærer, og ikke minst Matsern, med kurs hele kr 17 i skrivende stund :D
Hva skjedde Matsern? Hvor ble 20-tallet av? Kanskje du må ta deg en øl til av godt merke?