NÄ er det jaggu pÄ tide SIOFF stiger til nye hÞyder !

artumas
SIOFF 21.12.2021 kl 13:23 64564

NÄ har vi altsÄ vÊrt igjennom 6 mÄneder med Þrkenvandring! Det har blitt solgt ut masse aksjer til dumpingpris som ble delt ut etter omstrukturering. NÄ kommer kontraktene inn og det er helt utrolig om denne ikke snart tar av. Omsetningen Þker, men ser vi i dag nÄ stanger mellom kr. 3,5 - 3,6, og det kommer stadig nye aksjer ut for salg. Ganske utrolig. Og kjedelig. NÄr det gjennomfÞres handler bestÄende av 1 aksje sÄ sier det seg selv at noe ikke stemmer. Her er det nok noen som forsÞker Ä styre kursen. Er vel Ä hÄpe at noen store fisker tar noen reale jafs nÄ slik at vi kommer videre. Det er SIOFF sin tur nÄ :-)
Fenriken
09.03.2022 kl 11:22 4053

Ser at siste rapporterte backlog var USD298m i Q4 rapporten. Selskapet melder ny backlog med kontraktene annonsert idag pÄ USD440m. AltsÄ Þkning pÄ USD142m. Markedsverdien pÄ SIOFF idag pÄ kurs 5,3 er USD140m...

Det er vel ikke mange selskaper pÄ Oslo BÞrs som kan melde om Þkning i backlog som tilsvarer markedsverdien pÄ selskapet.
desirata
09.03.2022 kl 11:27 4154

Kjempebra, raten tilsvarer $50k per dag. Veldig gode marginer pÄ Osv. Aksjen burde gÄtt litt bare pÄ den charten. Uansett det blir gode kvartaler framover, ikke selg under 10 kr.

Var amatÞr messigt Ä bÞrsmelde den Renewable affÊren midt i bÞrsdagen. Burde vÊrt gjort pÄ en fradg kveld. CFO OG CEO mÄ ta kritikk for aksjen fallt 1 - en krone pÄ dÄrleg handtering.
Som nevnt er det kun upside pÄ den selskap rotasjonen, men markedet ble ikke informert skikkelegt. Hadde vÊrt bedre med en artikkel i FA en uke fÞr, at de jobber med bla-bla.
Fenriken
09.03.2022 kl 11:55 4188

USD50,000 per dag kan vÊre en aktuell rate for subseaskipene (Stingray, Spearfish etc.), men ratenivÄet for brÞnnintervensjonsskipene Helix 1 og 2 er noe helt annet. Dette er enorme skip med en hÞy driftskostnad og hÞy byggekostnad.
Nord12345
09.03.2022 kl 12:05 4198

BÞr vel vÊre noen Meglerhus som fÄr Þynene opp snart og kommer med noen kursmÄl! irriterende da den falt sÄ mye!
stoploss14
09.03.2022 kl 12:14 4256

Hvis man sier at de fÄr 200 mill USD for disse 8 Ärene, sÄ tilsvarer det byggekostnaden til 1,4 skip. De kostet 1,25 mrd nok hver da de ble bygd.
Nord12345
09.03.2022 kl 12:21 4250

HĂ„per kursen er 6,40 kr i morgen da!
Fenriken
09.03.2022 kl 12:39 4204

For at regnestykket med backlog skal bli riktig sÄ fÄr de mye mer enn 200 millioner USD for de 8 Ärene.
stoploss14
09.03.2022 kl 12:57 4170

Enda bedre:))
desirata
09.03.2022 kl 13:02 4173

Tok utgangspunkt i oppgitt Þkning i backlog pÄ $144m : 8 Är : 360 dager = $50k
stoploss14
09.03.2022 kl 13:03 4195

Da trenger vi bare en ny kontrakt pÄ Spearfish, sÄ er vi omtrent i mÄl.. I fÞlge mine notater gÄr den av kontrakt i slutten av mars.
Fenriken
09.03.2022 kl 13:07 4249

Men husk at skipene ihht. siste kvartalsrapporten hadde kontrakter til midten av 2023 og tidlig 2024. SÄ du mÄ trekke ut verdien av det fra backlogen fÞrst - sÄ tar du differansen mellom det og 440 millioner og deler det ut pÄ 8 Är, dermed skulle det bli mer riktig.
stoploss14
09.03.2022 kl 13:52 4167

Dette er bull..!

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/03/09/7833103/offshorekjempe-kjoper-seg-enda-storre

Etterlengtet konsolidering i markedet.

Tidewater har kvittet seg med enormt mange skip de seneste Ärene, men nÄ fyller det amerikanske offshorerederiet kraftig pÄ med nye.

Rederiet inngÄtt en avtale om Ä kjÞpe konkurrenten Swire Pacific Offshore, med en flÄte pÄ 50 offshore serviceskip, for rundt 190 millioner dollar. Det tilsvarer rundt 1,7 milliarder kroner.

Av dette er det 29 ankerhÄndteringsfartÞyer (AHTS) og 21 plattform forsyningsskip (PSV). Samtlige skip er i jobb i dag.

Etter kjÞpet vil Tidewater dermed ha en flÄte pÄ 174 offshore serviceskip - verdens stÞrste. Inkludert taubÄter, mannskapsbÄter og vedlikeholdsskip, vil Tidewater-flÄten vÊre pÄ totalt 203 skip.

– Jeg mener timingen pĂ„ dette kjĂžpet gjĂžr at Tidewater kan kapitalisere pĂ„ gjeninnhentingen i markedet for offshore serviceskip, og bidra til et betydelig potensial for Ăžkt resultat og fri kontantstrĂžm etter hvert som flĂ„teutnyttelsen og dagratene fortsetter Ă„ bli bedre, sier Tidewater-sjef Quintin V. Kneen i en pressemelding fra rederiet.

KjÞpet av Swire Pacific gjÞr samtidig til at Tidewater Þker sin tilstedevÊrelse i Vest-Afrika, hvor Swire har 25 av skipene sine, samt i det raskt voksende markedet i SÞrÞst-Asia. I tillegg fÄr rederiet med dette flere skip i MidtÞsten.
Redigert 09.03.2022 kl 13:59 Du mÄ logge inn for Ä svare
desirata
09.03.2022 kl 14:04 4147

Fenriken,
Du har rett, da blir det ca $70k per dag. Helix fÄr nok over 100k per dag fra Petrobras, da de har sine egne utgifter. Disse 2 WIW skipa og Joides Resolution drar da inn netto $100k per dag.

Det er samme som hele siste net kvartal resultat. Dersom ratene kommer opp pÄ ventet nivÄ for supply skipa vil de dra inn lignende. Da snakker vi om potensiell $80m ANNUAL, med en PE pÄ 6 blir det kurs 17. BÞr ha noen Ä gÄ pÄ- JA
Fenriken
09.03.2022 kl 14:54 4072

Det er jo en enorm kontrakt SIOFF har meldt idag, bÄde i rene USDm-termer, men ogsÄ strategisk ift. disse to svÊrt viktige skipene. Det er jo ikke skip man kan sette pÄ kontrakt hvor som helst dette, sÄ tror mange ikke forstÄr viktigheten av Ä sikre inntekter pÄ disse (og gode inntekter) sÄ lenge fremover. Inn i 2027 er jo ganske lenge.

Ser nÄ at mer profilerte investorer stÄr frem og ser hva som skjer pÄ oil servive (ref Tvetereid i TGS). Det er jo naturlig at de fÞrst tar tak i de kjente og trygge (og store) selskapene, men etterhvert kommer folk til Ä sette seg ned med regneark og se nÊrmere pÄ alle de mellomstore selskapene. Skulle jeg tippe gÄr SIOFF og andre gode aksjer i segmentet noen kroner til fÞr det skjer, og sÄ blir stÞrre investorer og mer fokus i media det som driver kursene videre derfra.

Et utrolig spennende 2022 foran oss!
Nisse 68
09.03.2022 kl 16:32 3970

Med nye kontrakter og nye fantastiske utsikter med nytt firma.......sÄ skjer det nesten ingenting i dag. Dof og Soff har fÄtt en pÄ tryne i dag og det er jo velfortjent for stigningen de har hatt er bare luft. NÄ mÄ vi skjerpe oss og komme oss opp pÄ et nivÄ som vi er stolte av......og det er langt over 10 kr......
Nord12345
09.03.2022 kl 16:50 3943

HÄper det kommer noen triggere? pÄ den gode meldingen i dag sÄ var det lite oppgang! tar kanskje litt tid?
Fenriken
09.03.2022 kl 19:23 3845

Noen triggere?? Vet ikke hvilke stÞrre triggere man kan hÄpe pÄ.

Dagens melding pÄ Siem Helix 1 og 2 kan vanskelig overgÄs. De legger til 140 millioner USD i backlog, det er svÊrt fÄ om noen andre OSV kontrakter vi kan forvente i 2022 av denne stÞrrelse og omfang. SÄ hvis ikke dette biter, sÄ tror jeg vi mÄ sette vÄr lit til tyngdekraften alene :)
stoploss14
09.03.2022 kl 19:48 3831

Veldig enig med Fenriken.
Dagens kontrakt fÄr kontraktene som Solstad leverte tidligere Är til Ä se ut som smÄrips.. Dette var det vi kaller en hval.. En helt rÄ kontrakt som burde sendt aksjekursen opp 10-20%. Men det er mye som pÄvirker aksjekurser kortsiktig, og det er ikke alltid at markedet har rett.. Det fikk vi bevist idag.

Men nÄr du spÞr om triggere:

- Det er en subseabÄt som gÄr av kontrakt nÄ snart, og et par litt senere i Är. Kontrakter her er en trigger
- Allerede 6. mai kommer Q1 tallene. Dette er en klar trigger
- En positiv analyse fra et av de store meglerhusene er ogsÄ en klar trigger. Det skal overraske meg om ikke DnB Market jobber med en nÄ.
- Ratene i spot-markedet og fokus pÄ dette i media er ogsÄ en trigger. Ratene er nÄ veldig gode, men man forventer at markedet skal stramme seg ytterligere til inn mot sommeren.
- Kjente investorer inn pÄ topp 20 kan ogsÄ vÊre en trigger. For eksempel ved at de kjÞper aksjene til tidligere kreditorer

Her er det mye Ă„ glede seg til.. Dagens nyhet var en fest, og jeg vektet meg videre opp ( begynner Ă„ ha altfor mye aksjer her )

Lykke til videre:)
Nord12345
09.03.2022 kl 20:02 3837

Takk for klart og tydelig svar/info!
Fenriken
09.03.2022 kl 21:17 3749

Kontraktsnyheter er jo alltid triggere i disse selskapene. Det har kommet relativt mye fÞr og etter jul i SIOFF. Helix 1 og 2 bÄtene trodde jeg det skulle gÄ mye lengre tid fÞr vi fikk nyheter pÄ, men det kom allerede nÄ. PÄ min blokk har jeg notert meg endel jeg venter pÄ:

Subsea
Siem Spearfish - veldig attraktiv subsea bÄt i et segment der jeg tror det er stor kamp om spesielt nÄ for sommersesongen. Kanskje nÊrmer det seg ogsÄ muligheter for lengre (1-3 Är) kontrakter pÄ disse, det hadde vÊrt veldig bra.

PSV
Siem Atlas - kontrakt med Total til uti Q2 - har lokalt flagg sÄ er suverent plassert til Ä fÄ ny lang kontrakt i Brasil og raten burde gÄ oppover med Þkt aktivitetsnivÄ i landet og en lokal flÄte som vel begynner Ä fÄ hÞy utnyttelse.
Siem Giant - sĂžster av Atlas og i samme posisjon
Siem Symphony - stor og miljÞvennlig PSV som gikk av lang kontrakt nÄ i begynnelsen av mars, burde vÊre veldig godt posisjonert for ny kontrakt

AHTS - de har jo 8 sÞsterskip, vanskelig Ä pinpointe her, men det er jo 3 i Australia som er interessante. I tillegg skrives det mye om Þkt behov hos Petrobras. Vet ikke hvordan SIOFF er posisjonert der, men hvis Petrobras tar mange bÄter er det uansett svÊrt positivt for AHTS markedet.
Tradinator
09.03.2022 kl 22:50 3634

Nydelig kontrakt, lener meg fortsatt bare bakover i stolen og nyter reisen.
Ivan1
10.03.2022 kl 09:43 3489

Har noe forklaring pÄ hva som skjer med kursen. Er det noe vi ikke vet??
Fenriken
10.03.2022 kl 09:49 3509

Solstad er endel ned, den gikk jo vel mye i forkant. SIOFF dras litt med ned i dragsuget. SÄ kanskje litt usikkerhet som har spredt seg ifm. meldingen for to dager siden. Og sÄ forstÄr nok ikke markedet stÞrrelse og viktighet av kontrakten igÄr.
Tradinator
10.03.2022 kl 10:00 3530

Har dere noen gang vÊrt i en aksje som bare stiger pÄ vei oppover? Siem tar en pust i bakken fÞr det dundrer tvers gjennom bÄde 6-7 og 8. Virkelig en god mulighet om man vurdrerer SIEM og kjÞpe pÄ denne lille dippen.
Nisse 68
10.03.2022 kl 10:03 3516

Kan ikke sammenligne oss med Soff og Dof, de har jo gÄtt til himmels uten en spesiell grunn, jo kanskje oljeprisen. Men de detter tilbake nÄ og det er riktig. Synd at det sitter sÄ mange aksjeeiere her som ikke forstÄr. Trodde og hÄpet vi var kvitt de nÄ.....Se pÄ resultatene, kontrakter og fremtiden og sammenlign gjerne med Soff og Dof, da vil du kanskje forstÄ hvor dette skal. Har vi ikke eiere som ser dette, ja da blir vi liggende her lenge og da lÞnner det seg Ä kjÞpe andre aksjer.
Nord12345
10.03.2022 kl 10:17 3498

HÄper de er vasket ut snart de som ikke forstÄr at denne skal langt opp! Er bare positive meldinger som har vÊrt i de siste!
Tradinator
10.03.2022 kl 11:30 3407

NĂ„ ser det ut som pusten i bakken snart er over, kjĂžpersiden kommer og selgerne sanrt forduftet igjen...
Fenriken
10.03.2022 kl 11:32 3395

PÄ en litt rolig bÞrsdag kan det jo vÊre greit Ä repetere noen av kvalitetene ved SIOFF. Tipper det har kommet til endel nye lesere pÄ denne trÄden etterhvert.

Attraktiv flÄte
SIOFF kontrollerer en moderne og attraktiv flÄte innenfor alle de tre hovedsegmentene PSV, AHTS og subsea. PÄ PSV har de store og moderne skip i NordsjÞen, Australia og Brasil. De har en historikk for Ä finne lange kontrakter pÄ gode rater, sist vist med kontraktene pÄ Siem Pilot og Siem Thiima i Australia. Siem Giant og Siem Atlas i Brasil er posisjonert for bÄde lang kontrakt og bedre rate etter at begge er ferdige nÄ i Q2. Siem Symphony i Norge er ledig (trader spot) og bÞr vÊre en av de mest attraktive skipene i dette segmentet for oljeselskapene Ä bruke. PÄ AHTS sitter de med 8 sÞsterskip spredt pÄ NordsjÞen og Australia. Et vanskelig segment de siste 8 Ärene, men det skjer spennende ting pÄ rigg nÄ og ikke minst pÄ aktivitet i Brasil. Lengre frem kan man jo bare tenke seg hva som skal brukes for Ä installere flytende havvind (les om siste runde i Skottland, dette kommer for fullt). PÄ subsea har de svÊrt attraktive skip i et marked hvor olje/gass virkelig vÄkner til liv igjen og offshore vind stadig henter subseaskip til diverse oppgaver, kort som lange. Flaggskipene Siem Helix 1 og 2 ble i gÄr meldt om forlengelse pÄ totalt 4,5 Är noe som Þkte backlog fra 298m USD til 440m USD.

Posisjonert for miljĂžkrav
FlÄten er moderne og allerede er flere PSV posisjonert med LNG, hybrid/batteri og landstrÞm. Da skal det ikke vÊre noe tvil om utnyttelsen fremover. De har ogsÄ begynt Ä installere hybrid/batteri pÄ subsea, den fÞrste er vel inne pÄ verft akkurat nÄ fÞr den skal ut pÄ en lengre jobb pÄ fornybar segmentet.

Restrukturering ferdig
Selskapet fullfÞrte en stÞrre restrukturering i 2021 inkludert en stor reduksjon i usikret og sikret gjeld. De fremstÄr nÄ med en bÊrekraftig balanse hvor de vil nedbetale gjeld i Ärene fremover.

Rekordlave bokfĂžrte verdier
Selskapet har i likhet med hele industrien tatt store impairments pÄ flÄten (nedskrevne bokverdier) og nÄr to AHTS ble solgt i fjor pÄ bunnen av markedet - sÄ gikk disse for omtrent bokfÞrte verdier. Med et marked i bedring og nybyggingspriser som er opp sÄ er det gode odds for at de bokfÞrte verdiene allerede er altfor lave ift. virkeligheten. Med pris/bok pÄ 0,4x pÄ disse bokfÞrte verdiene som er rekordlave sÄ er det stor oppside.

Tjener penger fĂžr oppturen har startet
Selskapet har vist til positiv bunnlinje de siste to kvartalene, det er det vel knapt noe annet offshore rederi som kan. Det er selvfÞlgelig mye potensial i Þkt inntjeningn pÄ hele flÄten, sÄ resultatene fremover burde tikke oppover.

En av fÄ som kan ta del i offshore vind
Selskapet annonserte denne uken en ny struktur for Ä muliggjÞre vekst, ganske sikkert rettet inn mot alt som nÄ skjer pÄ offshore vind. De har allerede skip som jobber der, mange Är med referanseprosjekt og erfaring, sÄ jeg syns kombinasjonen av flÄten de har og eventuelle nye prosjekter virker veldig spennende.

--
Mange her inne som fÞlger sektoren og selskapet tett, sÄ interessant Ä hÞre innspill og andre punkter som er relevante for caset.
Slettet bruker
10.03.2022 kl 13:27 3311

Enig at det er flere positive ting ved SIOFF.

KjÞper meg inn igjen pÄ ett passende tidspunkt selv om jeg valgte
Ă„ ta gevinst (100%) for to dager siden
Nord12345
10.03.2022 kl 14:25 3261

NÄ er det jaggu pÄ tide SIOFF stiger til nye hÞyder !
desirata
10.03.2022 kl 18:22 3116

Etter gÄrsdagen viktige melding om flerÄrig kontrakt for deres 2 desidert viktigste assets. Da finner jeg det rart at kursen forsetter Ä falle.

Men, OK vil benytte sjansen Ä Þke beholdningen pÄ kurser rundt 5,20. Om et Är tid tror jeg en angret for en ikke tok mere.

Siste kvartal netto pÄ $8m gir en forward PE pÄ 4,35.
Dersom vi kommer opp i $15mil per kvartal senere iÄr som er muleg, vil samme PE bety en kurs pÄ 10kr, men det er kun et ti-talls aksjer med slik PE. Dersom en tenker enten en hÞyere PE eller hÞyere net profitt, vil kursen stige til 15kr neste Äret eller to. Da har jeg ikke nevnt eventulle oppskrivning av assets ? FÄr ha det tilgode.

stoploss14
10.03.2022 kl 19:48 3025

Tidewater banker opp nye 5% pĂ„ en rĂžd dag i usađŸ”„đŸ”„
Offshore OBS
10.03.2022 kl 20:38 2965

Enig i disse momentene.
Er usikker pÄ nÄr SIOFF blir involvert i konsolidering.
Tipper ATHS ene havner i sammen med ATHS ene til DOF..... eller SOFF som et eget bĂžrsnotert selskap....
stoploss14
11.03.2022 kl 13:52 2671

Bra fart i spotmarkedet idag. Norsk side tÞmmes for PSV`er nÄ like fÞr Symphony er ferdig med sitt oppdrag. Det lover bra..!!
Fenriken
11.03.2022 kl 14:04 2652

Det kan se ut til at Equinor tar omtrent alt av ledig PSV-tonnasje idag, de har vel sluttet 5(!) bÄter allerede. Dermed er det nesten tomt og som du sier veldig god posisjon for Siem Symphony.

De neste dagene begynner flere AHTS pÄ prosjekter ogsÄ, og dette sammenfaller med Þkt aktivitet med rigger som starter opp sesongarbeid i NordsjÞen. De neste ukene skal bli utrolig spennende Ä fÞlge med pÄ.
Fenriken
11.03.2022 kl 14:29 2818

En litt interessant observasjon pÄ Clarksons sin spot/term liste. Idag kommet tender pÄ PSV 3 Ärs kontrakt med oppstart i mai. Det interessante er at kunden ikke Þnsker Ä gi seg til kjenne (stÄr TBC pÄ Charterer). Har fulgt dette markedet noen Är og det tror jeg aldri jeg har sett fÞr.
Straight flush
11.03.2022 kl 14:38 2811

Et russisk selskap?
mimer
11.03.2022 kl 15:33 2873

Oppdatert topp 20 liste ute i dag.

IF har ikke solgt sÄ mye som man kanskje kunne tro. "Roth" er ny pÄ lista med 0,76%, hvem kan det vÊre?
Ellers litt hit og dag, Morgan Stanley fortsetter Ă„ Ăžke.

Noen kortsiktige ute, tipper det har vĂŠrt mye trading her i det siste...
desirata
11.03.2022 kl 15:41 3248

muleg Hyman Roth, spilte i Godfather 2 movie 🧐