Nå er det jaggu på tide SIOFF stiger til nye høyder !


Nå har vi altså vært igjennom 6 måneder med ørkenvandring! Det har blitt solgt ut masse aksjer til dumpingpris som ble delt ut etter omstrukturering. Nå kommer kontraktene inn og det er helt utrolig om denne ikke snart tar av. Omsetningen øker, men ser vi i dag nå stanger mellom kr. 3,5 - 3,6, og det kommer stadig nye aksjer ut for salg. Ganske utrolig. Og kjedelig. Når det gjennomføres handler bestående av 1 aksje så sier det seg selv at noe ikke stemmer. Her er det nok noen som forsøker å styre kursen. Er vel å håpe at noen store fisker tar noen reale jafs nå slik at vi kommer videre. Det er SIOFF sin tur nå :-)
Fenriken
09.03.2022 kl 11:22 3485

Ser at siste rapporterte backlog var USD298m i Q4 rapporten. Selskapet melder ny backlog med kontraktene annonsert idag på USD440m. Altså økning på USD142m. Markedsverdien på SIOFF idag på kurs 5,3 er USD140m...

Det er vel ikke mange selskaper på Oslo Børs som kan melde om økning i backlog som tilsvarer markedsverdien på selskapet.
desirata
09.03.2022 kl 11:27 3586

Kjempebra, raten tilsvarer $50k per dag. Veldig gode marginer på Osv. Aksjen burde gått litt bare på den charten. Uansett det blir gode kvartaler framover, ikke selg under 10 kr.

Var amatør messigt å børsmelde den Renewable affæren midt i børsdagen. Burde vært gjort på en fradg kveld. CFO OG CEO må ta kritikk for aksjen fallt 1 - en krone på dårleg handtering.
Som nevnt er det kun upside på den selskap rotasjonen, men markedet ble ikke informert skikkelegt. Hadde vært bedre med en artikkel i FA en uke før, at de jobber med bla-bla.
Fenriken
09.03.2022 kl 11:55 3620

USD50,000 per dag kan være en aktuell rate for subseaskipene (Stingray, Spearfish etc.), men ratenivået for brønnintervensjonsskipene Helix 1 og 2 er noe helt annet. Dette er enorme skip med en høy driftskostnad og høy byggekostnad.

Bør vel være noen Meglerhus som får øynene opp snart og kommer med noen kursmål! irriterende da den falt så mye!

Hvis man sier at de får 200 mill USD for disse 8 årene, så tilsvarer det byggekostnaden til 1,4 skip. De kostet 1,25 mrd nok hver da de ble bygd.

Håper kursen er 6,40 kr i morgen da!
Fenriken
09.03.2022 kl 12:39 3636

For at regnestykket med backlog skal bli riktig så får de mye mer enn 200 millioner USD for de 8 årene.
desirata
09.03.2022 kl 13:02 3605

Tok utgangspunkt i oppgitt økning i backlog på $144m : 8 år : 360 dager = $50k

Da trenger vi bare en ny kontrakt på Spearfish, så er vi omtrent i mål.. I følge mine notater går den av kontrakt i slutten av mars.
Fenriken
09.03.2022 kl 13:07 3681

Men husk at skipene ihht. siste kvartalsrapporten hadde kontrakter til midten av 2023 og tidlig 2024. Så du må trekke ut verdien av det fra backlogen først - så tar du differansen mellom det og 440 millioner og deler det ut på 8 år, dermed skulle det bli mer riktig.

Dette er bull..!

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/03/09/7833103/offshorekjempe-kjoper-seg-enda-storre

Etterlengtet konsolidering i markedet.

Tidewater har kvittet seg med enormt mange skip de seneste årene, men nå fyller det amerikanske offshorerederiet kraftig på med nye.

Rederiet inngått en avtale om å kjøpe konkurrenten Swire Pacific Offshore, med en flåte på 50 offshore serviceskip, for rundt 190 millioner dollar. Det tilsvarer rundt 1,7 milliarder kroner.

Av dette er det 29 ankerhåndteringsfartøyer (AHTS) og 21 plattform forsyningsskip (PSV). Samtlige skip er i jobb i dag.

Etter kjøpet vil Tidewater dermed ha en flåte på 174 offshore serviceskip - verdens største. Inkludert taubåter, mannskapsbåter og vedlikeholdsskip, vil Tidewater-flåten være på totalt 203 skip.

– Jeg mener timingen på dette kjøpet gjør at Tidewater kan kapitalisere på gjeninnhentingen i markedet for offshore serviceskip, og bidra til et betydelig potensial for økt resultat og fri kontantstrøm etter hvert som flåteutnyttelsen og dagratene fortsetter å bli bedre, sier Tidewater-sjef Quintin V. Kneen i en pressemelding fra rederiet.

Kjøpet av Swire Pacific gjør samtidig til at Tidewater øker sin tilstedeværelse i Vest-Afrika, hvor Swire har 25 av skipene sine, samt i det raskt voksende markedet i Sørøst-Asia. I tillegg får rederiet med dette flere skip i Midtøsten.
Redigert 09.03.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
desirata
09.03.2022 kl 14:04 3579

Fenriken,
Du har rett, da blir det ca $70k per dag. Helix får nok over 100k per dag fra Petrobras, da de har sine egne utgifter. Disse 2 WIW skipa og Joides Resolution drar da inn netto $100k per dag.

Det er samme som hele siste net kvartal resultat. Dersom ratene kommer opp på ventet nivå for supply skipa vil de dra inn lignende. Da snakker vi om potensiell $80m ANNUAL, med en PE på 6 blir det kurs 17. Bør ha noen å gå på- JA
Fenriken
09.03.2022 kl 14:54 3504

Det er jo en enorm kontrakt SIOFF har meldt idag, både i rene USDm-termer, men også strategisk ift. disse to svært viktige skipene. Det er jo ikke skip man kan sette på kontrakt hvor som helst dette, så tror mange ikke forstår viktigheten av å sikre inntekter på disse (og gode inntekter) så lenge fremover. Inn i 2027 er jo ganske lenge.

Ser nå at mer profilerte investorer står frem og ser hva som skjer på oil servive (ref Tvetereid i TGS). Det er jo naturlig at de først tar tak i de kjente og trygge (og store) selskapene, men etterhvert kommer folk til å sette seg ned med regneark og se nærmere på alle de mellomstore selskapene. Skulle jeg tippe går SIOFF og andre gode aksjer i segmentet noen kroner til før det skjer, og så blir større investorer og mer fokus i media det som driver kursene videre derfra.

Et utrolig spennende 2022 foran oss!
Nisse 68
09.03.2022 kl 16:32 3402

Med nye kontrakter og nye fantastiske utsikter med nytt firma.......så skjer det nesten ingenting i dag. Dof og Soff har fått en på tryne i dag og det er jo velfortjent for stigningen de har hatt er bare luft. Nå må vi skjerpe oss og komme oss opp på et nivå som vi er stolte av......og det er langt over 10 kr......

Håper det kommer noen triggere? på den gode meldingen i dag så var det lite oppgang! tar kanskje litt tid?
Fenriken
09.03.2022 kl 19:23 3277

Noen triggere?? Vet ikke hvilke større triggere man kan håpe på.

Dagens melding på Siem Helix 1 og 2 kan vanskelig overgås. De legger til 140 millioner USD i backlog, det er svært få om noen andre OSV kontrakter vi kan forvente i 2022 av denne størrelse og omfang. Så hvis ikke dette biter, så tror jeg vi må sette vår lit til tyngdekraften alene :)

Veldig enig med Fenriken.
Dagens kontrakt får kontraktene som Solstad leverte tidligere år til å se ut som smårips.. Dette var det vi kaller en hval.. En helt rå kontrakt som burde sendt aksjekursen opp 10-20%. Men det er mye som påvirker aksjekurser kortsiktig, og det er ikke alltid at markedet har rett.. Det fikk vi bevist idag.

Men når du spør om triggere:

- Det er en subseabåt som går av kontrakt nå snart, og et par litt senere i år. Kontrakter her er en trigger
- Allerede 6. mai kommer Q1 tallene. Dette er en klar trigger
- En positiv analyse fra et av de store meglerhusene er også en klar trigger. Det skal overraske meg om ikke DnB Market jobber med en nå.
- Ratene i spot-markedet og fokus på dette i media er også en trigger. Ratene er nå veldig gode, men man forventer at markedet skal stramme seg ytterligere til inn mot sommeren.
- Kjente investorer inn på topp 20 kan også være en trigger. For eksempel ved at de kjøper aksjene til tidligere kreditorer

Her er det mye å glede seg til.. Dagens nyhet var en fest, og jeg vektet meg videre opp ( begynner å ha altfor mye aksjer her )

Lykke til videre:)

Takk for klart og tydelig svar/info!
Fenriken
09.03.2022 kl 21:17 3181

Kontraktsnyheter er jo alltid triggere i disse selskapene. Det har kommet relativt mye før og etter jul i SIOFF. Helix 1 og 2 båtene trodde jeg det skulle gå mye lengre tid før vi fikk nyheter på, men det kom allerede nå. På min blokk har jeg notert meg endel jeg venter på:

Subsea
Siem Spearfish - veldig attraktiv subsea båt i et segment der jeg tror det er stor kamp om spesielt nå for sommersesongen. Kanskje nærmer det seg også muligheter for lengre (1-3 år) kontrakter på disse, det hadde vært veldig bra.

PSV
Siem Atlas - kontrakt med Total til uti Q2 - har lokalt flagg så er suverent plassert til å få ny lang kontrakt i Brasil og raten burde gå oppover med økt aktivitetsnivå i landet og en lokal flåte som vel begynner å få høy utnyttelse.
Siem Giant - søster av Atlas og i samme posisjon
Siem Symphony - stor og miljøvennlig PSV som gikk av lang kontrakt nå i begynnelsen av mars, burde være veldig godt posisjonert for ny kontrakt

AHTS - de har jo 8 søsterskip, vanskelig å pinpointe her, men det er jo 3 i Australia som er interessante. I tillegg skrives det mye om økt behov hos Petrobras. Vet ikke hvordan SIOFF er posisjonert der, men hvis Petrobras tar mange båter er det uansett svært positivt for AHTS markedet.

Nydelig kontrakt, lener meg fortsatt bare bakover i stolen og nyter reisen.
Ivan1
10.03.2022 kl 09:43 2921

Har noe forklaring på hva som skjer med kursen. Er det noe vi ikke vet??
Fenriken
10.03.2022 kl 09:49 2941

Solstad er endel ned, den gikk jo vel mye i forkant. SIOFF dras litt med ned i dragsuget. Så kanskje litt usikkerhet som har spredt seg ifm. meldingen for to dager siden. Og så forstår nok ikke markedet størrelse og viktighet av kontrakten igår.

Har dere noen gang vært i en aksje som bare stiger på vei oppover? Siem tar en pust i bakken før det dundrer tvers gjennom både 6-7 og 8. Virkelig en god mulighet om man vurdrerer SIEM og kjøpe på denne lille dippen.
Nisse 68
10.03.2022 kl 10:03 2948

Kan ikke sammenligne oss med Soff og Dof, de har jo gått til himmels uten en spesiell grunn, jo kanskje oljeprisen. Men de detter tilbake nå og det er riktig. Synd at det sitter så mange aksjeeiere her som ikke forstår. Trodde og håpet vi var kvitt de nå.....Se på resultatene, kontrakter og fremtiden og sammenlign gjerne med Soff og Dof, da vil du kanskje forstå hvor dette skal. Har vi ikke eiere som ser dette, ja da blir vi liggende her lenge og da lønner det seg å kjøpe andre aksjer.

Håper de er vasket ut snart de som ikke forstår at denne skal langt opp! Er bare positive meldinger som har vært i de siste!

Nå ser det ut som pusten i bakken snart er over, kjøpersiden kommer og selgerne sanrt forduftet igjen...
Fenriken
10.03.2022 kl 11:32 2827

På en litt rolig børsdag kan det jo være greit å repetere noen av kvalitetene ved SIOFF. Tipper det har kommet til endel nye lesere på denne tråden etterhvert.

Attraktiv flåte
SIOFF kontrollerer en moderne og attraktiv flåte innenfor alle de tre hovedsegmentene PSV, AHTS og subsea. På PSV har de store og moderne skip i Nordsjøen, Australia og Brasil. De har en historikk for å finne lange kontrakter på gode rater, sist vist med kontraktene på Siem Pilot og Siem Thiima i Australia. Siem Giant og Siem Atlas i Brasil er posisjonert for både lang kontrakt og bedre rate etter at begge er ferdige nå i Q2. Siem Symphony i Norge er ledig (trader spot) og bør være en av de mest attraktive skipene i dette segmentet for oljeselskapene å bruke. På AHTS sitter de med 8 søsterskip spredt på Nordsjøen og Australia. Et vanskelig segment de siste 8 årene, men det skjer spennende ting på rigg nå og ikke minst på aktivitet i Brasil. Lengre frem kan man jo bare tenke seg hva som skal brukes for å installere flytende havvind (les om siste runde i Skottland, dette kommer for fullt). På subsea har de svært attraktive skip i et marked hvor olje/gass virkelig våkner til liv igjen og offshore vind stadig henter subseaskip til diverse oppgaver, kort som lange. Flaggskipene Siem Helix 1 og 2 ble i går meldt om forlengelse på totalt 4,5 år noe som økte backlog fra 298m USD til 440m USD.

Posisjonert for miljøkrav
Flåten er moderne og allerede er flere PSV posisjonert med LNG, hybrid/batteri og landstrøm. Da skal det ikke være noe tvil om utnyttelsen fremover. De har også begynt å installere hybrid/batteri på subsea, den første er vel inne på verft akkurat nå før den skal ut på en lengre jobb på fornybar segmentet.

Restrukturering ferdig
Selskapet fullførte en større restrukturering i 2021 inkludert en stor reduksjon i usikret og sikret gjeld. De fremstår nå med en bærekraftig balanse hvor de vil nedbetale gjeld i årene fremover.

Rekordlave bokførte verdier
Selskapet har i likhet med hele industrien tatt store impairments på flåten (nedskrevne bokverdier) og når to AHTS ble solgt i fjor på bunnen av markedet - så gikk disse for omtrent bokførte verdier. Med et marked i bedring og nybyggingspriser som er opp så er det gode odds for at de bokførte verdiene allerede er altfor lave ift. virkeligheten. Med pris/bok på 0,4x på disse bokførte verdiene som er rekordlave så er det stor oppside.

Tjener penger før oppturen har startet
Selskapet har vist til positiv bunnlinje de siste to kvartalene, det er det vel knapt noe annet offshore rederi som kan. Det er selvfølgelig mye potensial i økt inntjeningn på hele flåten, så resultatene fremover burde tikke oppover.

En av få som kan ta del i offshore vind
Selskapet annonserte denne uken en ny struktur for å muliggjøre vekst, ganske sikkert rettet inn mot alt som nå skjer på offshore vind. De har allerede skip som jobber der, mange år med referanseprosjekt og erfaring, så jeg syns kombinasjonen av flåten de har og eventuelle nye prosjekter virker veldig spennende.

--
Mange her inne som følger sektoren og selskapet tett, så interessant å høre innspill og andre punkter som er relevante for caset.
fylla12
10.03.2022 kl 13:27 2743

Enig at det er flere positive ting ved SIOFF.

Kjøper meg inn igjen på ett passende tidspunkt selv om jeg valgte
å ta gevinst (100%) for to dager siden

Nå er det jaggu på tide SIOFF stiger til nye høyder !
desirata
10.03.2022 kl 18:22 2549

Etter gårsdagen viktige melding om flerårig kontrakt for deres 2 desidert viktigste assets. Da finner jeg det rart at kursen forsetter å falle.

Men, OK vil benytte sjansen å øke beholdningen på kurser rundt 5,20. Om et år tid tror jeg en angret for en ikke tok mere.

Siste kvartal netto på $8m gir en forward PE på 4,35.
Dersom vi kommer opp i $15mil per kvartal senere iår som er muleg, vil samme PE bety en kurs på 10kr, men det er kun et ti-talls aksjer med slik PE. Dersom en tenker enten en høyere PE eller høyere net profitt, vil kursen stige til 15kr neste året eller to. Da har jeg ikke nevnt eventulle oppskrivning av assets ? Får ha det tilgode.


Tidewater banker opp nye 5% på en rød dag i usa🔥🔥

Enig i disse momentene.
Er usikker på når SIOFF blir involvert i konsolidering.
Tipper ATHS ene havner i sammen med ATHS ene til DOF..... eller SOFF som et eget børsnotert selskap....

Bra fart i spotmarkedet idag. Norsk side tømmes for PSV`er nå like før Symphony er ferdig med sitt oppdrag. Det lover bra..!!
Fenriken
11.03.2022 kl 14:04 2085

Det kan se ut til at Equinor tar omtrent alt av ledig PSV-tonnasje idag, de har vel sluttet 5(!) båter allerede. Dermed er det nesten tomt og som du sier veldig god posisjon for Siem Symphony.

De neste dagene begynner flere AHTS på prosjekter også, og dette sammenfaller med økt aktivitet med rigger som starter opp sesongarbeid i Nordsjøen. De neste ukene skal bli utrolig spennende å følge med på.
Fenriken
11.03.2022 kl 14:29 2251

En litt interessant observasjon på Clarksons sin spot/term liste. Idag kommet tender på PSV 3 års kontrakt med oppstart i mai. Det interessante er at kunden ikke ønsker å gi seg til kjenne (står TBC på Charterer). Har fulgt dette markedet noen år og det tror jeg aldri jeg har sett før.
mimer
11.03.2022 kl 15:33 2306

Oppdatert topp 20 liste ute i dag.

IF har ikke solgt så mye som man kanskje kunne tro. "Roth" er ny på lista med 0,76%, hvem kan det være?
Ellers litt hit og dag, Morgan Stanley fortsetter å øke.

Noen kortsiktige ute, tipper det har vært mye trading her i det siste...
desirata
11.03.2022 kl 15:41 2681

muleg Hyman Roth, spilte i Godfather 2 movie 🧐