Nå er det jaggu på tide SIOFF stiger til nye høyder !


Nå har vi altså vært igjennom 6 måneder med ørkenvandring! Det har blitt solgt ut masse aksjer til dumpingpris som ble delt ut etter omstrukturering. Nå kommer kontraktene inn og det er helt utrolig om denne ikke snart tar av. Omsetningen øker, men ser vi i dag nå stanger mellom kr. 3,5 - 3,6, og det kommer stadig nye aksjer ut for salg. Ganske utrolig. Og kjedelig. Når det gjennomføres handler bestående av 1 aksje så sier det seg selv at noe ikke stemmer. Her er det nok noen som forsøker å styre kursen. Er vel å håpe at noen store fisker tar noen reale jafs nå slik at vi kommer videre. Det er SIOFF sin tur nå :-)

Jeg hadde forventet større endringer med tanke på den store omsetningen og salgspresset vi har sett i aksjen

Ser at Siem Spearfish er på vei fra Karibien til Nederland. Den dro i går. Hvorfor bruker de 2 uker på å flytte skipet til Europa? Ny lang kontrakt?

Ser også at Topaz, Amethyst og Aquamarine er på vei til Ocean Onyx Rig offshore Australia. Så da er ihvertfall de 3 AHTS’ ene på oppdrag.

Ellers interessant å se at verdens klart største offshore rederi, Tidewater, steg 10% i usa på fredag er er nå opp nesten 50% på et par uker.. omsetningen fredag var på over 200 mill nok.
Redigert 13.03.2022 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Fenriken
14.03.2022 kl 08:57 4735

Veldig interessant observasjon stoploss14 angående Siem Spearfish. Dette er jo ett av tre veldig attraktive subsea søsterskip (Stingray og Barracuda de to andre, og Day som et fjerde på management). Disse skipene er det pt. underskudd på i Nordsjøen som følge av både økende aktivitet på olje/gass og offshore vind. Dermed skulle det være duket for en av to, enten er veldig god sesongkontrakt eller at den kan plukke opp noe lengre (1-3 år). Med ankomst i april er det jo perfekt å kanskje gjøre det første frem til sep/okt og så prøve å sikte seg inn på noe lengre da. Ingen av de tre søstrene er sluttet på lengre kontrakt utover 2022, så jeg syns den posisjonen er veldig spennende ift. markedsutviklingen. En viktig jobb for et OSV selskap er å ikke slutte en stor del av flåten når markedet er lavt, og der syns jeg SIOFF har vært veldig flinke.

I følge Westshore, ser det til at Sympony nå er i jobb frem til 21.03. Da ble det oppdraget på minimum 21 dager, og kan sikkert fortsatt utvides.
Bør bli en bra mars i Nordsjøen for Sioff..

Soff går opp og skal masse opp! så følger nok etter Sioff også men synes den har falt nok nå og håper det begynner å gå på opp igjen!
Fenriken
15.03.2022 kl 11:16 4508

Mye spennende som skjer nå, selv om kursen er svak.

Se Siemens idag ute og spør etter PSV(!). Det har ikke jeg sett før ihvertfall. De skal altså bruke en PSV til å støtte opp om offshore vind. Får de først smaken på hva en PSV kan brukes til, så kan det bli mer.

Se også at på tog moves så garanterer oljeselskapene nå ofte et gitt antall dager. Det er et positivt tegn og brukes selvfølgelig for å «lokke» til seg båteiere.

Også spennende å se at Siem Ruby har flyttet seg fra Risør, hvor den lå i opplag, til Fredrikshavn.
Da er det ihvertfall liv i båten, og snart er den klar for oppdrag.

Man skal huske at all driftsoverdkudd fra dette skipet går rett på bunnlinjen. Finanskostnadene er de samme om den ligger i opplag eller ikke. Så når denne og Siem Emerald er i drift, så gjør det stor forskjell på bunnlinjen med de ratene vi ser idag.
Redigert 15.03.2022 kl 11:55 Du må logge inn for å svare

Ser ut som aksjen snur i dag. Stenger over fem.
Fenriken
15.03.2022 kl 14:13 4381

Ser at PSV Siem Pilot nå er ferdig på verft i Singapore og på vei til den lange kontrakten i Australia som ble meldt 21.desember. Siem Thiima fikk også kontrakt og ligger på verft i Singapore.

Selskapet har vel nå fire AHTS på term kontrakt (3x Australia + 1x Equinor i Norge). Det betyr 50% av totalt antall på 8 båter. Eller 67% av de 6 som er aktive nå. Siem Sapphire har ligget lenge på anker utenfor Singapore, skulle gjerne ha sett at denne hadde funnet et oppdrag i regionen.

Halleluja..!!!

Kistefos har kjøpt alle aksjene til Eksportkreditt til 7,26kr per aksje..!!

Byzantin
16.03.2022 kl 08:34 4199

Er ikke det en ekstremt høy pris - nesten 50 % over dagens kurs !?? Hvorfor gjør Kistefos dette?
Redigert 16.03.2022 kl 08:35 Du må logge inn for å svare

Ehh. Fordi 7,26 er ingenting

Han hadde sikkert måttet betale mer om han skulle kjøpt så mange aksjer over børs, men dette er jo noe som bekrefter at også profesjonelle investorer mener verdien av selskapet er en del høyere enn aksjekursen har antydet.
Mister Green
16.03.2022 kl 08:51 4225

Ratene for offshorefartøy har steget mye i det siste, og mange fartøy har blitt skrapet. Snart vil mangelen på ledige båter få ratene til å fosskoke. Kjøp supply med begge hender!
PS. Ville vært litt forsiktig med å handle Dof som ikke er restrukturert. (Stor risiko)
Redigert 16.03.2022 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
tybring
16.03.2022 kl 08:53 4264

Gleder meg til Sveaas støvsuger markedet for aksjer under 7.26!

tybring

Dette gledet hjertet på morran. Sveaas har skjønt hvor pengene ligger fremover. Suberbull
mimer
16.03.2022 kl 10:04 4086

Jada, skal bare få ut resten av XI traderne nå så kan kursen fortsette mot 10.

Nå har vi det hyggelig folkens.. Dette var utrolig gøy..!
livsstil
16.03.2022 kl 10:37 3987

Ja, dette var strålende nyheter, aldri feil å ha Sveaas på laget. Normalt burde kursen gått enda mer, spesielt med tanke på at de ga 7,24 for aksjen. Tipper den stiger mer de neste dager, men det er helt sikkert en del slitne aksjonærer som benytter muligheten til å komme seg ut.

Oppegående til å invitere arvingene i EIOF inn i den nye selskap strukturen…
sveipen
16.03.2022 kl 16:11 3655

Nå er det godt å sitte med snitt langt nede på tre tallet.
mimer
16.03.2022 kl 16:11 3666

Noen som gunner på bra i ettermiddag. IF ute nå kanskje?
mimer
16.03.2022 kl 16:35 3633

Pheeju, for en dag, og knallsterk sluttauksjon. Passer bra å jekke opp en bira nå 🤠

Ja dette var gøy..!!

Nesten tredoblet denne og det før det hele har begynt. Det er en fin start. Sitter dønn videre.

Happy børsday folkens!

Dette var litt av en dag for oss som har bra vekting i SIOFF.
artumas
16.03.2022 kl 18:52 3665

Endelig kom det noen som tok en real jafs av denne :-) Spennende tider!

Ny facebook-gruppe i dag for de med aksjer i Siem offshore: https://www.facebook.com/groups/1251913772282111

PSV’ene Siem Pride/Symphony er søsterskipene til coey/cooper viking. En fusjon der er vel vinn vinn for begge parter. Cooper og Coey var opprinnelig Siem sine båter.

Mye som tyder på en fusjon, men føler ikke det er noen trigger akkurat. Viking har 6 skip, så størrelsen på Siem blir jo bare marginalt større.
Fenriken
16.03.2022 kl 21:01 3510

Viking Supply og Siem Offshore fremstår som meget god match av flere grunner:
- AHTS flåten til Siem er 8 båter og vil øke med 50% med tillegg av VIking sine 4. Båtene er forskjellige, men har det til felles av alt er VS-design. Jeg teller pt 10 high-end aktører på Nordsjøen AHTS. En sammenslåing vil redusere antallet med 10% til 9. Trigger dette mer konsolidering kan vi få en nedgang til 6-7 aktører, eller 30-40% færre en idag.
- PSVene til Viking eies riktignok bare 30%, men de er søstre til Siem sine Siem Pride og Siem Thiima. Dette er store, moderne PSVer med attraktive parametere som LNG og hybrid/batteri.
- begge selskaper har kontorer i Kristiansand, så det må jo være perfekt å slå sammen.

De har begge AHTS’er som byr på samme jobber i spot markedet, så en fusjon ville bidratt til økt makt hos reder, og dermed bedre rater. Vet hva jeg ville ha gjort om jeg var Sveaas ;-)
mimer
16.03.2022 kl 21:52 3581

Føler helelr ikke at eventuell fusjon med VSS er det helt store for SIOFF. SIOFF har signalisert over lengre tid at de er åpne for konsolideringer i bransjen, men håper på en annen større aktør...VSS har vel gått sånn bob-bob huh? Kanskje Sveaas vil hjelpe de? Siem er vel garantist for at det ikke blir en dårlig deal for SIOFF.
Fenriken
16.03.2022 kl 22:05 3632

Viking Supply er vel det supplyselskapet som har klart seg suverent best gjennom krisen? De solgte noen eldre isbrytere til Canada og fikk en pris som nedbetalte all(!) gjeld i selskapet, også gjelden på dagens flåte av AHTS. I tillegg var det vel også et saftig utbytte fra transaksjonen.

Ikke så mange gjeldfrie supplyselskap, men Viking er faktisk det.

Enig i at Viking ikke er så stort, men det opererer vel en ca 25 AHTS i Nordsjøen nå, så da er ikke 4 båter i VIking sin flåte så lite.

Det kunne også vært starten på å bygge en enda større flåte av AHTS-skip. Det er vel flere store AHTS som i praksis eies av banker og DOF er ikke i mål, så her er det nesten bare fantasien som setter grenser.

Godt å se at Aquamarine, Topaz og Amethyst fortsatt jobber rundt Onyx Rig, samt at Sapphire nå har flyttet seg. Den er fortsatt utenfor Singapore, men ikke der den har ligget de siste ukene, så da får vi anta at den gjør seg klar til nye oppdrag.

Lenge siden vi har fått en kontrakt på et av subsea skipene. Venter i spenning hver dag, og bør jo definitiv komme snart. Skal ikke se bort ifra at ledelsen nå ser at de kan være tålmodige og vente til den rette muligheten dukker opp. Lang kontrakt på gode rater.

Fortsatt mye spennede i vente i denne aksjen..

God helg folkens:))
Fenriken
18.03.2022 kl 10:44 3205

Slutter meg til dine kommentarer stoploss14.

Svært spennende det som skjer på subsea nå. Mitt inntrykk av å høre på Q4-rapporter fra subseaaktører er at de nå for første gang på mange år sier at det kan bli knapphet på utstyr. Dermed burde det være mulig å finne 2, 3 og kanskje 5 årskontrakter på subsea - slik det var før 2014. Og spesielt på IMR- og lett konstruksjonsfartøy som Siem Offshore har (Spearfish, Stingray, Barracuda og lillesøsteren Dorado) - disse er jo svært anvendelige, så ikke vanskelig å rettferdiggjøre å ta de på lengre kontrakt for en subsea utbygger.

Det å ha en komfortabel balanse med ikke for mye gjeld hjelper også ift. å ha litt is i magen og ikke slå til på det første og beste.

Da var Siem Symphony allerede booket for nye oppdrag👍
Fenriken
23.03.2022 kl 09:51 2309

Det er full fart på AHTS-flåten i Nordsjøen for tiden og nå starter høysesongen også :) Ratene er høyere, men det som kanskje er lett å undervurdere er effekten av at utnyttelsesgraden på flåten også stiger. Så det blir en dobbelteffekt på inntjeningen.

Noen som har prøvd å regne på SIOFF AHTS inntekter i Q1 vs Q4?