Nå er det jaggu på tide SIOFF stiger til nye høyder !

artumas
SIOFF 21.12.2021 kl 13:23 68862

Nå har vi altså vært igjennom 6 måneder med ørkenvandring! Det har blitt solgt ut masse aksjer til dumpingpris som ble delt ut etter omstrukturering. Nå kommer kontraktene inn og det er helt utrolig om denne ikke snart tar av. Omsetningen øker, men ser vi i dag nå stanger mellom kr. 3,5 - 3,6, og det kommer stadig nye aksjer ut for salg. Ganske utrolig. Og kjedelig. Når det gjennomføres handler bestående av 1 aksje så sier det seg selv at noe ikke stemmer. Her er det nok noen som forsøker å styre kursen. Er vel å håpe at noen store fisker tar noen reale jafs nå slik at vi kommer videre. Det er SIOFF sin tur nå :-)
Tradinator
16.03.2022 kl 09:39 5802

Dette gledet hjertet på morran. Sveaas har skjønt hvor pengene ligger fremover. Suberbull
tybring
16.03.2022 kl 08:53 5894

Gleder meg til Sveaas støvsuger markedet for aksjer under 7.26!

tybring
Slettet bruker
16.03.2022 kl 08:51 5855

Ratene for offshorefartøy har steget mye i det siste, og mange fartøy har blitt skrapet. Snart vil mangelen på ledige båter få ratene til å fosskoke. Kjøp supply med begge hender!
PS. Ville vært litt forsiktig med å handle Dof som ikke er restrukturert. (Stor risiko)
Redigert 16.03.2022 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Homlesnurr
16.03.2022 kl 08:45 5845

Han hadde sikkert måttet betale mer om han skulle kjøpt så mange aksjer over børs, men dette er jo noe som bekrefter at også profesjonelle investorer mener verdien av selskapet er en del høyere enn aksjekursen har antydet.
Byzantin
16.03.2022 kl 08:34 5829

Er ikke det en ekstremt høy pris - nesten 50 % over dagens kurs !?? Hvorfor gjør Kistefos dette?
Redigert 16.03.2022 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
stoploss14
16.03.2022 kl 08:26 5823

Halleluja..!!!

Kistefos har kjøpt alle aksjene til Eksportkreditt til 7,26kr per aksje..!!

Fenriken
15.03.2022 kl 14:13 6011

Ser at PSV Siem Pilot nå er ferdig på verft i Singapore og på vei til den lange kontrakten i Australia som ble meldt 21.desember. Siem Thiima fikk også kontrakt og ligger på verft i Singapore.

Selskapet har vel nå fire AHTS på term kontrakt (3x Australia + 1x Equinor i Norge). Det betyr 50% av totalt antall på 8 båter. Eller 67% av de 6 som er aktive nå. Siem Sapphire har ligget lenge på anker utenfor Singapore, skulle gjerne ha sett at denne hadde funnet et oppdrag i regionen.
Tradinator
15.03.2022 kl 12:26 6057

Ser ut som aksjen snur i dag. Stenger over fem.
stoploss14
15.03.2022 kl 11:29 6100

Også spennende å se at Siem Ruby har flyttet seg fra Risør, hvor den lå i opplag, til Fredrikshavn.
Da er det ihvertfall liv i båten, og snart er den klar for oppdrag.

Man skal huske at all driftsoverdkudd fra dette skipet går rett på bunnlinjen. Finanskostnadene er de samme om den ligger i opplag eller ikke. Så når denne og Siem Emerald er i drift, så gjør det stor forskjell på bunnlinjen med de ratene vi ser idag.
Redigert 15.03.2022 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Fenriken
15.03.2022 kl 11:16 6154

Mye spennende som skjer nå, selv om kursen er svak.

Se Siemens idag ute og spør etter PSV(!). Det har ikke jeg sett før ihvertfall. De skal altså bruke en PSV til å støtte opp om offshore vind. Får de først smaken på hva en PSV kan brukes til, så kan det bli mer.

Se også at på tog moves så garanterer oljeselskapene nå ofte et gitt antall dager. Det er et positivt tegn og brukes selvfølgelig for å «lokke» til seg båteiere.
Nord12345
15.03.2022 kl 11:08 6127

Soff går opp og skal masse opp! så følger nok etter Sioff også men synes den har falt nok nå og håper det begynner å gå på opp igjen!
stoploss14
14.03.2022 kl 11:52 6307

I følge Westshore, ser det til at Sympony nå er i jobb frem til 21.03. Da ble det oppdraget på minimum 21 dager, og kan sikkert fortsatt utvides.
Bør bli en bra mars i Nordsjøen for Sioff..
Fenriken
14.03.2022 kl 08:57 6381

Veldig interessant observasjon stoploss14 angående Siem Spearfish. Dette er jo ett av tre veldig attraktive subsea søsterskip (Stingray og Barracuda de to andre, og Day som et fjerde på management). Disse skipene er det pt. underskudd på i Nordsjøen som følge av både økende aktivitet på olje/gass og offshore vind. Dermed skulle det være duket for en av to, enten er veldig god sesongkontrakt eller at den kan plukke opp noe lengre (1-3 år). Med ankomst i april er det jo perfekt å kanskje gjøre det første frem til sep/okt og så prøve å sikte seg inn på noe lengre da. Ingen av de tre søstrene er sluttet på lengre kontrakt utover 2022, så jeg syns den posisjonen er veldig spennende ift. markedsutviklingen. En viktig jobb for et OSV selskap er å ikke slutte en stor del av flåten når markedet er lavt, og der syns jeg SIOFF har vært veldig flinke.
stoploss14
13.03.2022 kl 13:21 6581

Ser at Siem Spearfish er på vei fra Karibien til Nederland. Den dro i går. Hvorfor bruker de 2 uker på å flytte skipet til Europa? Ny lang kontrakt?

Ser også at Topaz, Amethyst og Aquamarine er på vei til Ocean Onyx Rig offshore Australia. Så da er ihvertfall de 3 AHTS’ ene på oppdrag.

Ellers interessant å se at verdens klart største offshore rederi, Tidewater, steg 10% i usa på fredag er er nå opp nesten 50% på et par uker.. omsetningen fredag var på over 200 mill nok.
Redigert 13.03.2022 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Homlesnurr
11.03.2022 kl 15:46 6796

Jeg hadde forventet større endringer med tanke på den store omsetningen og salgspresset vi har sett i aksjen
mimer
11.03.2022 kl 15:33 3207

Oppdatert topp 20 liste ute i dag.

IF har ikke solgt så mye som man kanskje kunne tro. "Roth" er ny på lista med 0,76%, hvem kan det være?
Ellers litt hit og dag, Morgan Stanley fortsetter å øke.

Noen kortsiktige ute, tipper det har vært mye trading her i det siste...
Fenriken
11.03.2022 kl 14:29 3152

En litt interessant observasjon på Clarksons sin spot/term liste. Idag kommet tender på PSV 3 års kontrakt med oppstart i mai. Det interessante er at kunden ikke ønsker å gi seg til kjenne (står TBC på Charterer). Har fulgt dette markedet noen år og det tror jeg aldri jeg har sett før.
Fenriken
11.03.2022 kl 14:04 2986

Det kan se ut til at Equinor tar omtrent alt av ledig PSV-tonnasje idag, de har vel sluttet 5(!) båter allerede. Dermed er det nesten tomt og som du sier veldig god posisjon for Siem Symphony.

De neste dagene begynner flere AHTS på prosjekter også, og dette sammenfaller med økt aktivitet med rigger som starter opp sesongarbeid i Nordsjøen. De neste ukene skal bli utrolig spennende å følge med på.
stoploss14
11.03.2022 kl 13:52 3005

Bra fart i spotmarkedet idag. Norsk side tømmes for PSV`er nå like før Symphony er ferdig med sitt oppdrag. Det lover bra..!!
Offshore OBS
10.03.2022 kl 20:38 3299

Enig i disse momentene.
Er usikker på når SIOFF blir involvert i konsolidering.
Tipper ATHS ene havner i sammen med ATHS ene til DOF..... eller SOFF som et eget børsnotert selskap....
stoploss14
10.03.2022 kl 19:48 3359

Tidewater banker opp nye 5% på en rød dag i usa🔥🔥
desirata
10.03.2022 kl 18:22 3450

Etter gårsdagen viktige melding om flerårig kontrakt for deres 2 desidert viktigste assets. Da finner jeg det rart at kursen forsetter å falle.

Men, OK vil benytte sjansen å øke beholdningen på kurser rundt 5,20. Om et år tid tror jeg en angret for en ikke tok mere.

Siste kvartal netto på $8m gir en forward PE på 4,35.
Dersom vi kommer opp i $15mil per kvartal senere iår som er muleg, vil samme PE bety en kurs på 10kr, men det er kun et ti-talls aksjer med slik PE. Dersom en tenker enten en høyere PE eller høyere net profitt, vil kursen stige til 15kr neste året eller to. Da har jeg ikke nevnt eventulle oppskrivning av assets ? Får ha det tilgode.

Nord12345
10.03.2022 kl 14:25 3595

Nå er det jaggu på tide SIOFF stiger til nye høyder !
Slettet bruker
10.03.2022 kl 13:27 3645

Enig at det er flere positive ting ved SIOFF.

Kjøper meg inn igjen på ett passende tidspunkt selv om jeg valgte
å ta gevinst (100%) for to dager siden
Fenriken
10.03.2022 kl 11:32 3729

På en litt rolig børsdag kan det jo være greit å repetere noen av kvalitetene ved SIOFF. Tipper det har kommet til endel nye lesere på denne tråden etterhvert.

Attraktiv flåte
SIOFF kontrollerer en moderne og attraktiv flåte innenfor alle de tre hovedsegmentene PSV, AHTS og subsea. På PSV har de store og moderne skip i Nordsjøen, Australia og Brasil. De har en historikk for å finne lange kontrakter på gode rater, sist vist med kontraktene på Siem Pilot og Siem Thiima i Australia. Siem Giant og Siem Atlas i Brasil er posisjonert for både lang kontrakt og bedre rate etter at begge er ferdige nå i Q2. Siem Symphony i Norge er ledig (trader spot) og bør være en av de mest attraktive skipene i dette segmentet for oljeselskapene å bruke. På AHTS sitter de med 8 søsterskip spredt på Nordsjøen og Australia. Et vanskelig segment de siste 8 årene, men det skjer spennende ting på rigg nå og ikke minst på aktivitet i Brasil. Lengre frem kan man jo bare tenke seg hva som skal brukes for å installere flytende havvind (les om siste runde i Skottland, dette kommer for fullt). På subsea har de svært attraktive skip i et marked hvor olje/gass virkelig våkner til liv igjen og offshore vind stadig henter subseaskip til diverse oppgaver, kort som lange. Flaggskipene Siem Helix 1 og 2 ble i går meldt om forlengelse på totalt 4,5 år noe som økte backlog fra 298m USD til 440m USD.

Posisjonert for miljøkrav
Flåten er moderne og allerede er flere PSV posisjonert med LNG, hybrid/batteri og landstrøm. Da skal det ikke være noe tvil om utnyttelsen fremover. De har også begynt å installere hybrid/batteri på subsea, den første er vel inne på verft akkurat nå før den skal ut på en lengre jobb på fornybar segmentet.

Restrukturering ferdig
Selskapet fullførte en større restrukturering i 2021 inkludert en stor reduksjon i usikret og sikret gjeld. De fremstår nå med en bærekraftig balanse hvor de vil nedbetale gjeld i årene fremover.

Rekordlave bokførte verdier
Selskapet har i likhet med hele industrien tatt store impairments på flåten (nedskrevne bokverdier) og når to AHTS ble solgt i fjor på bunnen av markedet - så gikk disse for omtrent bokførte verdier. Med et marked i bedring og nybyggingspriser som er opp så er det gode odds for at de bokførte verdiene allerede er altfor lave ift. virkeligheten. Med pris/bok på 0,4x på disse bokførte verdiene som er rekordlave så er det stor oppside.

Tjener penger før oppturen har startet
Selskapet har vist til positiv bunnlinje de siste to kvartalene, det er det vel knapt noe annet offshore rederi som kan. Det er selvfølgelig mye potensial i økt inntjeningn på hele flåten, så resultatene fremover burde tikke oppover.

En av få som kan ta del i offshore vind
Selskapet annonserte denne uken en ny struktur for å muliggjøre vekst, ganske sikkert rettet inn mot alt som nå skjer på offshore vind. De har allerede skip som jobber der, mange år med referanseprosjekt og erfaring, så jeg syns kombinasjonen av flåten de har og eventuelle nye prosjekter virker veldig spennende.

--
Mange her inne som følger sektoren og selskapet tett, så interessant å høre innspill og andre punkter som er relevante for caset.
Tradinator
10.03.2022 kl 11:30 3741

Nå ser det ut som pusten i bakken snart er over, kjøpersiden kommer og selgerne sanrt forduftet igjen...
Nord12345
10.03.2022 kl 10:17 3832

Håper de er vasket ut snart de som ikke forstår at denne skal langt opp! Er bare positive meldinger som har vært i de siste!
Nisse 68
10.03.2022 kl 10:03 3850

Kan ikke sammenligne oss med Soff og Dof, de har jo gått til himmels uten en spesiell grunn, jo kanskje oljeprisen. Men de detter tilbake nå og det er riktig. Synd at det sitter så mange aksjeeiere her som ikke forstår. Trodde og håpet vi var kvitt de nå.....Se på resultatene, kontrakter og fremtiden og sammenlign gjerne med Soff og Dof, da vil du kanskje forstå hvor dette skal. Har vi ikke eiere som ser dette, ja da blir vi liggende her lenge og da lønner det seg å kjøpe andre aksjer.
Tradinator
10.03.2022 kl 10:00 3864

Har dere noen gang vært i en aksje som bare stiger på vei oppover? Siem tar en pust i bakken før det dundrer tvers gjennom både 6-7 og 8. Virkelig en god mulighet om man vurdrerer SIEM og kjøpe på denne lille dippen.
Fenriken
10.03.2022 kl 09:49 3843

Solstad er endel ned, den gikk jo vel mye i forkant. SIOFF dras litt med ned i dragsuget. Så kanskje litt usikkerhet som har spredt seg ifm. meldingen for to dager siden. Og så forstår nok ikke markedet størrelse og viktighet av kontrakten igår.
Ivan1
10.03.2022 kl 09:43 3823

Har noe forklaring på hva som skjer med kursen. Er det noe vi ikke vet??
Tradinator
09.03.2022 kl 22:50 3968

Nydelig kontrakt, lener meg fortsatt bare bakover i stolen og nyter reisen.
Fenriken
09.03.2022 kl 21:17 4083

Kontraktsnyheter er jo alltid triggere i disse selskapene. Det har kommet relativt mye før og etter jul i SIOFF. Helix 1 og 2 båtene trodde jeg det skulle gå mye lengre tid før vi fikk nyheter på, men det kom allerede nå. På min blokk har jeg notert meg endel jeg venter på:

Subsea
Siem Spearfish - veldig attraktiv subsea båt i et segment der jeg tror det er stor kamp om spesielt nå for sommersesongen. Kanskje nærmer det seg også muligheter for lengre (1-3 år) kontrakter på disse, det hadde vært veldig bra.

PSV
Siem Atlas - kontrakt med Total til uti Q2 - har lokalt flagg så er suverent plassert til å få ny lang kontrakt i Brasil og raten burde gå oppover med økt aktivitetsnivå i landet og en lokal flåte som vel begynner å få høy utnyttelse.
Siem Giant - søster av Atlas og i samme posisjon
Siem Symphony - stor og miljøvennlig PSV som gikk av lang kontrakt nå i begynnelsen av mars, burde være veldig godt posisjonert for ny kontrakt

AHTS - de har jo 8 søsterskip, vanskelig å pinpointe her, men det er jo 3 i Australia som er interessante. I tillegg skrives det mye om økt behov hos Petrobras. Vet ikke hvordan SIOFF er posisjonert der, men hvis Petrobras tar mange båter er det uansett svært positivt for AHTS markedet.
stoploss14
09.03.2022 kl 19:48 4165

Veldig enig med Fenriken.
Dagens kontrakt får kontraktene som Solstad leverte tidligere år til å se ut som smårips.. Dette var det vi kaller en hval.. En helt rå kontrakt som burde sendt aksjekursen opp 10-20%. Men det er mye som påvirker aksjekurser kortsiktig, og det er ikke alltid at markedet har rett.. Det fikk vi bevist idag.

Men når du spør om triggere:

- Det er en subseabåt som går av kontrakt nå snart, og et par litt senere i år. Kontrakter her er en trigger
- Allerede 6. mai kommer Q1 tallene. Dette er en klar trigger
- En positiv analyse fra et av de store meglerhusene er også en klar trigger. Det skal overraske meg om ikke DnB Market jobber med en nå.
- Ratene i spot-markedet og fokus på dette i media er også en trigger. Ratene er nå veldig gode, men man forventer at markedet skal stramme seg ytterligere til inn mot sommeren.
- Kjente investorer inn på topp 20 kan også være en trigger. For eksempel ved at de kjøper aksjene til tidligere kreditorer

Her er det mye å glede seg til.. Dagens nyhet var en fest, og jeg vektet meg videre opp ( begynner å ha altfor mye aksjer her )

Lykke til videre:)
Fenriken
09.03.2022 kl 19:23 4179

Noen triggere?? Vet ikke hvilke større triggere man kan håpe på.

Dagens melding på Siem Helix 1 og 2 kan vanskelig overgås. De legger til 140 millioner USD i backlog, det er svært få om noen andre OSV kontrakter vi kan forvente i 2022 av denne størrelse og omfang. Så hvis ikke dette biter, så tror jeg vi må sette vår lit til tyngdekraften alene :)
Nord12345
09.03.2022 kl 16:50 4277

Håper det kommer noen triggere? på den gode meldingen i dag så var det lite oppgang! tar kanskje litt tid?
Nisse 68
09.03.2022 kl 16:32 4304

Med nye kontrakter og nye fantastiske utsikter med nytt firma.......så skjer det nesten ingenting i dag. Dof og Soff har fått en på tryne i dag og det er jo velfortjent for stigningen de har hatt er bare luft. Nå må vi skjerpe oss og komme oss opp på et nivå som vi er stolte av......og det er langt over 10 kr......
Fenriken
09.03.2022 kl 14:54 4406

Det er jo en enorm kontrakt SIOFF har meldt idag, både i rene USDm-termer, men også strategisk ift. disse to svært viktige skipene. Det er jo ikke skip man kan sette på kontrakt hvor som helst dette, så tror mange ikke forstår viktigheten av å sikre inntekter på disse (og gode inntekter) så lenge fremover. Inn i 2027 er jo ganske lenge.

Ser nå at mer profilerte investorer står frem og ser hva som skjer på oil servive (ref Tvetereid i TGS). Det er jo naturlig at de først tar tak i de kjente og trygge (og store) selskapene, men etterhvert kommer folk til å sette seg ned med regneark og se nærmere på alle de mellomstore selskapene. Skulle jeg tippe går SIOFF og andre gode aksjer i segmentet noen kroner til før det skjer, og så blir større investorer og mer fokus i media det som driver kursene videre derfra.

Et utrolig spennende 2022 foran oss!
desirata
09.03.2022 kl 14:04 4481

Fenriken,
Du har rett, da blir det ca $70k per dag. Helix får nok over 100k per dag fra Petrobras, da de har sine egne utgifter. Disse 2 WIW skipa og Joides Resolution drar da inn netto $100k per dag.

Det er samme som hele siste net kvartal resultat. Dersom ratene kommer opp på ventet nivå for supply skipa vil de dra inn lignende. Da snakker vi om potensiell $80m ANNUAL, med en PE på 6 blir det kurs 17. Bør ha noen å gå på- JA
stoploss14
09.03.2022 kl 13:52 4501

Dette er bull..!

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/03/09/7833103/offshorekjempe-kjoper-seg-enda-storre

Etterlengtet konsolidering i markedet.

Tidewater har kvittet seg med enormt mange skip de seneste årene, men nå fyller det amerikanske offshorerederiet kraftig på med nye.

Rederiet inngått en avtale om å kjøpe konkurrenten Swire Pacific Offshore, med en flåte på 50 offshore serviceskip, for rundt 190 millioner dollar. Det tilsvarer rundt 1,7 milliarder kroner.

Av dette er det 29 ankerhåndteringsfartøyer (AHTS) og 21 plattform forsyningsskip (PSV). Samtlige skip er i jobb i dag.

Etter kjøpet vil Tidewater dermed ha en flåte på 174 offshore serviceskip - verdens største. Inkludert taubåter, mannskapsbåter og vedlikeholdsskip, vil Tidewater-flåten være på totalt 203 skip.

– Jeg mener timingen på dette kjøpet gjør at Tidewater kan kapitalisere på gjeninnhentingen i markedet for offshore serviceskip, og bidra til et betydelig potensial for økt resultat og fri kontantstrøm etter hvert som flåteutnyttelsen og dagratene fortsetter å bli bedre, sier Tidewater-sjef Quintin V. Kneen i en pressemelding fra rederiet.

Kjøpet av Swire Pacific gjør samtidig til at Tidewater øker sin tilstedeværelse i Vest-Afrika, hvor Swire har 25 av skipene sine, samt i det raskt voksende markedet i Sørøst-Asia. I tillegg får rederiet med dette flere skip i Midtøsten.
Redigert 09.03.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Fenriken
09.03.2022 kl 13:07 4583

Men husk at skipene ihht. siste kvartalsrapporten hadde kontrakter til midten av 2023 og tidlig 2024. Så du må trekke ut verdien av det fra backlogen først - så tar du differansen mellom det og 440 millioner og deler det ut på 8 år, dermed skulle det bli mer riktig.
stoploss14
09.03.2022 kl 13:03 4529

Da trenger vi bare en ny kontrakt på Spearfish, så er vi omtrent i mål.. I følge mine notater går den av kontrakt i slutten av mars.
desirata
09.03.2022 kl 13:02 4507

Tok utgangspunkt i oppgitt økning i backlog på $144m : 8 år : 360 dager = $50k