Nå er det jaggu på tide SIOFF stiger til nye høyder !
Nå har vi altså vært igjennom 6 måneder med ørkenvandring! Det har blitt solgt ut masse aksjer til dumpingpris som ble delt ut etter omstrukturering. Nå kommer kontraktene inn og det er helt utrolig om denne ikke snart tar av. Omsetningen øker, men ser vi i dag nå stanger mellom kr. 3,5 - 3,6, og det kommer stadig nye aksjer ut for salg. Ganske utrolig. Og kjedelig. Når det gjennomføres handler bestående av 1 aksje så sier det seg selv at noe ikke stemmer. Her er det nok noen som forsøker å styre kursen. Er vel å håpe at noen store fisker tar noen reale jafs nå slik at vi kommer videre. Det er SIOFF sin tur nå :-)
Homlesnurr
23.03.2022 kl 15:02
6142
Det avhenger av hva man legger til grunn, om man for eksempel antar 70% utnyttelse på aktive skip og 40 000$ i gjennomsnittlig rate ender man på rundt $3mill, jeg vil si det er en litt konservativ antagelse for Q1 (på AHTS-segmentet)
desirata
23.03.2022 kl 16:42
6091
Mener du $3m netto for AHTS , eller ?
Sier man at de klarer $10m net i Q1, blir det en PE på 5. Market cap idag er ca $200m.
Det er bare et handful aksjer i Oslo som har så lav PE og ingen i oljeservice, untatt Reach. I supply er det vel ingen som har Pae i hele tatt, da alle taper penger.
So nevnt håper det kommer en analyse som påpeker dette, slik at markedet blir opplyst.
Sier man at de klarer $10m net i Q1, blir det en PE på 5. Market cap idag er ca $200m.
Det er bare et handful aksjer i Oslo som har så lav PE og ingen i oljeservice, untatt Reach. I supply er det vel ingen som har Pae i hele tatt, da alle taper penger.
So nevnt håper det kommer en analyse som påpeker dette, slik at markedet blir opplyst.
Tradinator
23.03.2022 kl 21:06
5962
Brukbar utvikling for Sveaas i Viking…. Snart har han gjort samme sak i Sioff. Starter på 7,20 her…
Fenriken
23.03.2022 kl 21:53
5940
Noe av det mest spennende med Siem Offshore (og sektoren generelt) er at etter så mange år med nedtur og dybden på nedturen så tar det tid å omstille seg til hvor bra dette markedet kan bli. Det er egentlig bare til å gå tilbake i tid og se på hva som var "normale" rater tidligere. Ikke topprater, men bare hva som ble gitt på lange kontrakter. Vi kommer tilbake dit tipper jeg. I mellomtiden har byggekostnaden steget kraftig og med dagens inflasjonsbilde så blir ikke det noe mindre fremover.
Inntjeningspotensialet i flåten til Siem har en kraftig oppside. Det kommer til å bli litt dyrere å drifte skipene pga. lønns- og generelt prispress i bransjen, men det er ikke nærheten av å ødelegge for en kraftig inntjeningsvekst. Når jeg ser litt på de ulike skipene og noen kvartaler frem tror jeg 15usd per kvartal på bunnen er første stopp og jeg tror 20m er fullt mulig også. Da gir deg seg selv at Kistefos har kjøpt denne med forventninger om betydelig oppside også fra 7,20.
Inntjeningspotensialet i flåten til Siem har en kraftig oppside. Det kommer til å bli litt dyrere å drifte skipene pga. lønns- og generelt prispress i bransjen, men det er ikke nærheten av å ødelegge for en kraftig inntjeningsvekst. Når jeg ser litt på de ulike skipene og noen kvartaler frem tror jeg 15usd per kvartal på bunnen er første stopp og jeg tror 20m er fullt mulig også. Da gir deg seg selv at Kistefos har kjøpt denne med forventninger om betydelig oppside også fra 7,20.
desirata
24.03.2022 kl 01:52
5990
Fenriken, takk for mange gode innlegg du har, er helt enig med deg.
Satser på kvartal netto $15m dette året og 20m neste år.
Normalt tar det tid for markedet å akseptere og gi en skikkelege PE i et slikt lite selskap. Regn med en PE på 6 iår og gjerne +8 senere. Uansett snakker vi om en aksjekurs på 15 - 20. Da er nye dealer og Viking JV hold utenfor. Etterhvert vil de få økonomi til å gjøre nye ting.
De som selger under 10 vil angre. Siem er mitt førstevalg, men EIOF er heller ikke verst, dobling kandidat også, bra case.
Satser på kvartal netto $15m dette året og 20m neste år.
Normalt tar det tid for markedet å akseptere og gi en skikkelege PE i et slikt lite selskap. Regn med en PE på 6 iår og gjerne +8 senere. Uansett snakker vi om en aksjekurs på 15 - 20. Da er nye dealer og Viking JV hold utenfor. Etterhvert vil de få økonomi til å gjøre nye ting.
De som selger under 10 vil angre. Siem er mitt førstevalg, men EIOF er heller ikke verst, dobling kandidat også, bra case.
Tradinator
24.03.2022 kl 08:46
5928
Fenriken er veldig nyttig for oss followers. Selv hadde jeg svært lite kunnskap om offshore, men når kursen var så slaktet som den var på to tallet, og markedet var i gryende utvikling, var det en no brainer. Hvilke scenario kan vi se med Sveaas som eier? Vil det allerede i 22 kunne gjøres noe selskapene i mellom? Hva er det mest sannsynlige utfallet 1-2 år frem?
Tradinator
24.03.2022 kl 09:21
5876
Det frister å ta en storgevinst i et annet selskap og pløye det inn her nå. Vi er under Sveaas inngang og når du ser reisen han har hatt med Viking, så blir du ikke akkurat pessimist her...
desirata
24.03.2022 kl 10:02
5857
Vi er heldig som har 2 av Norges beste investorer som eier 1/3 hver, samt begge har spiss kompetanse selv i offshore. Forvent at Kristian Siem og Sveaas gjør seg enig på kammerset innen de gjør en deal. Det må jo bli at Sioff blir overtagende selskap, iom mye større. Kan også bli en JV, gjerne det er restriksjoner enda i bank restruktoren mot å trykke aksjer for.eks.
Uansett tror jeg det blir bra for begge parter, blir jo litt synergi effekter også, særleg for Viking.
Muleg kursen vil ta en hvilepause her rundt 7kr, må vel være fornøyd med 10kr iår ? Er ikke grådig heller !
Uansett tror jeg det blir bra for begge parter, blir jo litt synergi effekter også, særleg for Viking.
Muleg kursen vil ta en hvilepause her rundt 7kr, må vel være fornøyd med 10kr iår ? Er ikke grådig heller !
Fjellheim
24.03.2022 kl 14:49
5768
Godt resonnement Fenriken. Tok en post på kr. 7 og tror dette kan utvikle seg vanvittig bra.
desirata
24.03.2022 kl 15:52
5718
Ratene er allerde høye i Brazil, se nedenfor fra 22.03.2022. Merk det er ikke noe spotmarked i Brazil, alle er term.
Dersom vi sier Sioff eier kun 5 store AHTS, iom minoritet interesser, m.m
De vil da med rate 60k sitte med en Ebitda på 40k per dag.
40k x 5 skip x 90d =$18m og en netto på $10m per kvartal, mere enn de hadde på hele flåten i Q4.
Ok, må nevnes, at det er ikke alle som får jobb i Brazil, pga flag protection, men ratenivået vil smitte over. (spillover effect) AH til Siem er 28k HP dvs større enn nevnt her og top moderne norsk bygde. Dette viser igjen potensial for inntjening neste år. Det er nevnt $15-20m per kvartal, som ikke virker usannsynliAksjekursen vil da være nærmere 20kr enn 10kr !
Day rates for large OSVs have jumped up significantly in Brazil,
with AHTS vessels (21,000 bhp) fixed at more than US$60,000 per day,
AHTS vessels (18,000 bhp) at more than US$50,000 per day,
PSVs (4,500 dwt) at US$30,000 per day and
PSVs (3,500 dwt) at more than US$20,000 per day.
Dersom vi sier Sioff eier kun 5 store AHTS, iom minoritet interesser, m.m
De vil da med rate 60k sitte med en Ebitda på 40k per dag.
40k x 5 skip x 90d =$18m og en netto på $10m per kvartal, mere enn de hadde på hele flåten i Q4.
Ok, må nevnes, at det er ikke alle som får jobb i Brazil, pga flag protection, men ratenivået vil smitte over. (spillover effect) AH til Siem er 28k HP dvs større enn nevnt her og top moderne norsk bygde. Dette viser igjen potensial for inntjening neste år. Det er nevnt $15-20m per kvartal, som ikke virker usannsynliAksjekursen vil da være nærmere 20kr enn 10kr !
Day rates for large OSVs have jumped up significantly in Brazil,
with AHTS vessels (21,000 bhp) fixed at more than US$60,000 per day,
AHTS vessels (18,000 bhp) at more than US$50,000 per day,
PSVs (4,500 dwt) at US$30,000 per day and
PSVs (3,500 dwt) at more than US$20,000 per day.
Fenriken
24.03.2022 kl 19:35
5609
Takk for fint innlegg desirata med interessante tall på rateutvikling i Brasil. Dette landet er helt sentralt for det globale OSV-markedet da det raskt kan smitte over på Nordsjøen.
Både tallene på AHTS og PSV i Brasil er svært relevante for Siem Offshore. De har som kjent to av de største PSVene i landet (med brasiliansk flagg) som vel er ferdige på sine kontrakter nå i 2.kvartal. Skulle tro at med dagens marked kan disse re-prises ganske betydelig og vise i kvartalstallene for fullt fra 3.kvartal.
Både tallene på AHTS og PSV i Brasil er svært relevante for Siem Offshore. De har som kjent to av de største PSVene i landet (med brasiliansk flagg) som vel er ferdige på sine kontrakter nå i 2.kvartal. Skulle tro at med dagens marked kan disse re-prises ganske betydelig og vise i kvartalstallene for fullt fra 3.kvartal.
Fenriken
25.03.2022 kl 08:43
5356
Noen observasjoner fra Marinetraffic:
- tauingen av Njord A ser ut til å ha søkt nødhavn ved å ha gått innaskjærs ved Ålesund. Det stemmer godt med værmeldingen i området den neste uken som ikke er bra ift. vind. Siem Offshore har to båter som deltar på slepet.
- Siem Thiima ser nå ut til å være ferdig på ombygging i Singapore og på vei tilbake til den lange kontrakten i Australia. Ikke alltid gitt at konverteringer/ombygginger går smertefritt, men ser ut til at det har gått fint da.
- Siem Pilot kom nylig tilbake til Australia og har såvidt jeg kan se allerede kommet godt igang med kontrakten med flere runder til diverse offshoreinstallasjoner.
Verdt å følge med i dagene og ukene fremover på SIem Pride og Siem Stingray som begge ligger på planlagt oppgradering/verftsopphold i Norge.
- tauingen av Njord A ser ut til å ha søkt nødhavn ved å ha gått innaskjærs ved Ålesund. Det stemmer godt med værmeldingen i området den neste uken som ikke er bra ift. vind. Siem Offshore har to båter som deltar på slepet.
- Siem Thiima ser nå ut til å være ferdig på ombygging i Singapore og på vei tilbake til den lange kontrakten i Australia. Ikke alltid gitt at konverteringer/ombygginger går smertefritt, men ser ut til at det har gått fint da.
- Siem Pilot kom nylig tilbake til Australia og har såvidt jeg kan se allerede kommet godt igang med kontrakten med flere runder til diverse offshoreinstallasjoner.
Verdt å følge med i dagene og ukene fremover på SIem Pride og Siem Stingray som begge ligger på planlagt oppgradering/verftsopphold i Norge.
mimer
25.03.2022 kl 12:20
5265
Tradinator skrev Satser på ukeslutt over 7,50 i morgen
Kanskje du får rett... 😎
mimer
25.03.2022 kl 13:22
5220
Midelfart Capital nå inne på topp 20 med 0,60%...
Og både IF og SR-Bank fortsetter å redusere, tipp topp det!
Og både IF og SR-Bank fortsetter å redusere, tipp topp det!
mimer
25.03.2022 kl 16:23
5282
Kjendisinvestor nr. 2 inn på lista. Hvem blir den tredje? Trøim kanskje?
sveipen
26.03.2022 kl 10:20
4987
Når passerer denne 10 kroner?
Kjøp og sitt
Med positivt resultat, og oppskriving av flåteverdier vil dette bli en vinner fremover.
Dette blir en superaksje å sitte i.
Kjøp og sitt
Med positivt resultat, og oppskriving av flåteverdier vil dette bli en vinner fremover.
Dette blir en superaksje å sitte i.
mimer
26.03.2022 kl 13:48
4908
Ja Midelfart Capital med Celina Midelfart i spissen kom inn som ny på lista denne uka.
Har aldri sett så store endringer på topp 20 siden jeg begynte å følge med i fjor sommer. 2 andre nye også, og Roth har økt betydelig, til over 3%.
Noen her var vel tidligere inne på, etter Kistefoss sitt kjøp av GIEK posten, at det gjerne tar litt tid for større investorer å regne og beregne. Nå har noen gjort det, og flere kan det vel bli nå?
Har aldri sett så store endringer på topp 20 siden jeg begynte å følge med i fjor sommer. 2 andre nye også, og Roth har økt betydelig, til over 3%.
Noen her var vel tidligere inne på, etter Kistefoss sitt kjøp av GIEK posten, at det gjerne tar litt tid for større investorer å regne og beregne. Nå har noen gjort det, og flere kan det vel bli nå?
desirata
26.03.2022 kl 14:51
4934
Foruten din observasjon om endringer i top20 lista. Så har jeg ikke sett slik dags omsetning som igår - 34,5m, det er jo among d big buoys. Regn ikke med at den omsetningen vedvarer, men 10m duger også.
Som noen har nevnt, har enda ingen meglerhus fattet interesse for Sioff enda. Vil tro at det il skje snart, da vil strakt fond og intstituional komme inn som kjøpere. Kan være nok til å bringe kursen i 2-sifret. Midelfart og andre bjellesauer hjelper også på. Markedet vil vel og avvente neste kvartal resultat om en god måned, for å se stabilitet.
Men, ok toget går bra, ingen bråttom -
Som noen har nevnt, har enda ingen meglerhus fattet interesse for Sioff enda. Vil tro at det il skje snart, da vil strakt fond og intstituional komme inn som kjøpere. Kan være nok til å bringe kursen i 2-sifret. Midelfart og andre bjellesauer hjelper også på. Markedet vil vel og avvente neste kvartal resultat om en god måned, for å se stabilitet.
Men, ok toget går bra, ingen bråttom -
GullogGråstei
28.03.2022 kl 10:48
4314
Bullfight skrev Det handles tungt her nå, mitt kursmål er 23
Hva bygger du der kursmålet på? Jeg kjøpte meg inn i aksjen for et par måneder siden. SIOFF har vært et eventyr av en investering så langt.
desirata
28.03.2022 kl 11:30
4262
Bullfight skrev Tipper vi blir på vinnerlista kommende uke(er)
Begynnar å bli som Yankeene sier:
"Its starting to look a lot like Christmas"
"Its starting to look a lot like Christmas"
Fenriken
29.03.2022 kl 08:45
3973
Tatt en runde på marinetraffic på morgenen og mye som rører seg nå:
Siem Spearfish (subsea) har klappet til kai i Eemshaven i Nederland på morgenkvisten etter transit fra Trinidad og Tobago. Såvidt jeg har fått med meg så er det ikke meldt noe ny kontrakt enda, så spennende å se hva den skal gjøre fremover. Av satelittbildene ser det ut som den har lagt seg bare noen meter fra en vindmølle (onshore vindmølle riktignok), men kanskje denne også går inn i renewable offshore vind. Burde uansett være en svært attraktiv båt i dagens marked, både for kortere prosjekt og mulig lengre jobb.
Siem Pride (PSV) virker å være på sjøprøver etter å ha fått installert hybrid/batteri løsning. Den har jo en meget lang kontrakt, så det er vel bare spørsmål om dager før den er klar til å returnere på jobb.
Siem Thiima (PSV) har også dratt fra konvertering i Singapore og på vei mot Australia til den lange kontrakten på 3 år som ble annonsert før jul. Med Siem Pilot allerede igang vil begge PSVene tikke og gå i Australia i lang tid fremover.
Siem Stingray (subsea) ligger fortsatt på verft i Norge på ombygging til hybrid. Ikke mange subsea-båter som har dette, så den kommer til å være attraktiv fremover.
Siem Sapphire (AHTS) ligger fortsatt i Singapore. Denne syns jeg har rotet mye rundt i det siste, litt skuffende at den ikke (tilsynelatende) har vært på noe jobb i Asia i 1.kvartal.
Siem Pearl og Siem Opal (AHTS) er begge del av Njord A slepet. De søkte nødhavn i helgen og ligger fortsatt i nødhavn. Det betyr at oppdraget drar ut, Pearl og Opal tjener gode penger og alle båtene involvert i dette holder seg unna spot markedet lengre enn planlagt.
Ellers melder Seaway 7 om en større kontrakt idag. Legg merke til at vi snakker om offshore arbeid i 2025 på denne. Dermed øker mulighet for båtselskaper til å få økt backlog og økt visibilitet. Det er jo legging av inter array kabler, så dette er nok tidligere Siem Offshore Contractors som har fått denne jobben (selskapet ble jo solgt fra Siem Offshore til Subsea 7 i sin tid og senere blitt del av Seaway 7).
Siem Spearfish (subsea) har klappet til kai i Eemshaven i Nederland på morgenkvisten etter transit fra Trinidad og Tobago. Såvidt jeg har fått med meg så er det ikke meldt noe ny kontrakt enda, så spennende å se hva den skal gjøre fremover. Av satelittbildene ser det ut som den har lagt seg bare noen meter fra en vindmølle (onshore vindmølle riktignok), men kanskje denne også går inn i renewable offshore vind. Burde uansett være en svært attraktiv båt i dagens marked, både for kortere prosjekt og mulig lengre jobb.
Siem Pride (PSV) virker å være på sjøprøver etter å ha fått installert hybrid/batteri løsning. Den har jo en meget lang kontrakt, så det er vel bare spørsmål om dager før den er klar til å returnere på jobb.
Siem Thiima (PSV) har også dratt fra konvertering i Singapore og på vei mot Australia til den lange kontrakten på 3 år som ble annonsert før jul. Med Siem Pilot allerede igang vil begge PSVene tikke og gå i Australia i lang tid fremover.
Siem Stingray (subsea) ligger fortsatt på verft i Norge på ombygging til hybrid. Ikke mange subsea-båter som har dette, så den kommer til å være attraktiv fremover.
Siem Sapphire (AHTS) ligger fortsatt i Singapore. Denne syns jeg har rotet mye rundt i det siste, litt skuffende at den ikke (tilsynelatende) har vært på noe jobb i Asia i 1.kvartal.
Siem Pearl og Siem Opal (AHTS) er begge del av Njord A slepet. De søkte nødhavn i helgen og ligger fortsatt i nødhavn. Det betyr at oppdraget drar ut, Pearl og Opal tjener gode penger og alle båtene involvert i dette holder seg unna spot markedet lengre enn planlagt.
Ellers melder Seaway 7 om en større kontrakt idag. Legg merke til at vi snakker om offshore arbeid i 2025 på denne. Dermed øker mulighet for båtselskaper til å få økt backlog og økt visibilitet. Det er jo legging av inter array kabler, så dette er nok tidligere Siem Offshore Contractors som har fått denne jobben (selskapet ble jo solgt fra Siem Offshore til Subsea 7 i sin tid og senere blitt del av Seaway 7).
Bullfight
29.03.2022 kl 11:51
3887
En grei pust i bakken i dag, men det er nok en fin dag og kjøpe/fylle på før neste rykk/melding.Ukeslutt tipper jeg mellom 11 og 12
Redigert 29.03.2022 kl 13:02
Du må logge inn for å svare
Tradinator
29.03.2022 kl 21:26
3730
Klassisk mønster før nytt rykk oppover. Hva er endret i dette caset….Sveaas har ikke kjøpt for moro skyld.
desirata
30.03.2022 kl 09:00
3458
Bullnbear skrev Ny kontrakt til Siem Spearfish annonsert!
Så Sioff er blitt Sveaas aksje nå. Hva med Siem som har bygd opp hele butikken ?
Jeg visste ikke at det fantes førhandel på Oslo børs, dvs var klar over at en kunne handle indeksen, men visste ikke om enkelt aksjer. Vet noen linken til dette ?
Siem Offshore er tildelt kontrakt for OSCVen «Siem Spearfish» på britisk sokkel.
Kontrakten vil starte direkte etter nåværende kontrakt og sikre utnyttelse for skipet godt inn i andre kvartal 2022.
Christen Sveaas kjøpte seg inn i Siem Offshore tidligere i mars og har dermed store eierinteresser i to offshorerederier.
Aksjen stiger tosifret i førhandelen.
Jeg visste ikke at det fantes førhandel på Oslo børs, dvs var klar over at en kunne handle indeksen, men visste ikke om enkelt aksjer. Vet noen linken til dette ?
Siem Offshore er tildelt kontrakt for OSCVen «Siem Spearfish» på britisk sokkel.
Kontrakten vil starte direkte etter nåværende kontrakt og sikre utnyttelse for skipet godt inn i andre kvartal 2022.
Christen Sveaas kjøpte seg inn i Siem Offshore tidligere i mars og har dermed store eierinteresser i to offshorerederier.
Aksjen stiger tosifret i førhandelen.