Hvorfor stenger ikke Norske skog prod og selger kraften?

peterdawn
NSKOG 22.12.2021 kl 07:52 1622

Saugbruks kan jo bare selge kraften rett til Sverige for 5 Kwh. Noen som vet hvorfor de ikke gjør det?
Okseogbjørn
22.12.2021 kl 09:34 1519

Godt spørsmål og interessant vinkling. Har du rettet spørsmålet til selskapet? IR-avdelingen deres liker å få spørsmål fra interesserte investorer og pleier å være gode på å svare.

Det er klart at energikrisen vi nå ser er en Krise med stor K for Norske Skog. Dette ble de rammet av allerede i Q3:
https://e24.no/boers-og-finans/i/MLEGOB/norske-skog-oeker-underskuddet-energikrisen-tynger-resultatet

Vi vet alle hva som har skjedd med gass- og kraftprisene i Q4. Jeg tror Norske Skog dessverre kommer til å levere mye svakere i Q4 2021 og også videre ut i 2022 om dette fortsetter, enn hva konsensus-estimatene ligger på nå.
PrivatInvestor
22.12.2021 kl 22:54 1372

Det er nok ikke så enkelt. Norske skog har helt sikkert leveringsforpliktelser overfor sine kunder.
Papirprisene er veldig høye og Norske Skog har fastpris på mesteparten av strømforbruket.
Det koster mye å stenge ned og folk må ha lønn.
Faren for å miste folk er også stor.
Snasisneller
23.12.2021 kl 07:11 1218

Tro meg, jeg jobber for NSKOG i drifta og vi stopper ned produksjonen i høylast timene samtlige steder på fabrikken. Nettopp for å selge strømmen, da det er jævlig gode penger å hente. Sier litt hvor skakkjørt strømprisene har blitt når det er bedre å stoppe ned driften for å selge strømmen enn å forbruke den selv..
PrivatInvestor
23.12.2021 kl 09:45 1129

Takk for svar ,fortell gjerne mere.
Men jeg tenkte nedstengning av hele produksjonen over tid og permitere ansatte? Det blir vell ikke vurdert?