VOW - Årets FLOPP?

Hammers
VOW 22.12.2021 kl 11:24 6578

De meningsløse og gjerne nedsettende diskusjonen ikke bare fortsetter, men de holdes og i gang av de samme nickene.
De som ALLE er hjertens enige om at VOW har feilet på alle fronter.
Jeg gidder ikke å ramse opp alt våset, men nevner spesielt de 6-8 FAKE news et velkjent nick produserte i høst.

Hovedfakta fra 2021:
- 28. jan; VOW og ArchelorMittal går sammen om å bygge ETIAs første fullskala industrielle pilotprosjekt i Luxemburg.
- 02. feb; VOW og Elkem (+ div partnere) går sammen om å bygge tilsvarende på Follum. Basert på skogsavfall.
- 20. des; VOW og Repsol går sammen om å bygge tilsvarende i "Baskerland" i Spania. Dette basert på husholdningsavfall.

Anleggene har en kapasitet på ca 10.000 tonn hver. Prøveprosjekter før senere utvidelse opp til 100.000 tonn pr fabrikk.
Det vil si at VOW's landlige del nå har 3 store fabrikker i støpeskjeen. For 1 år siden var tallet NULL!
Det har skjedd ganske så ubemerket - og noe som har gitt NULL kursmessig utslag.

En modell som går ut på å putte avfall i en ende av pyrolysereaktoren og få ut BIOGASS - BIOKARBON og div BIOOLJER i motsatte.
Kan det gjøres mer GENIALT enn dette. Man kvitter seg med avfall samtidig som store verdier skapes.
Er det "butikk" i prosessen med å gjøre avfall om til verdier via det vel utprøvde pyrolysesystemet man har eneretten til?

- Ved 10' tonn er det ikke stort å oppnå; EBITDA-inntekter på ca 25 mill.
- Mye bedre ved 30' tonn; Tilsvarende inntekter rundt 85 mill.
- 50' anslås av VOW til å gi ca 135 mill. Tallene er ikke engangsbeløp, men genereres pr ÅR.
- 100' er ikke stipulert, men neppe urimelig å tenke seg 2x 50' som et rimelig tall.
- Da snakker man om inntekter på ca 250-280 pr fabrikk. Pr år.

Altså;
- For 1 år siden hadde man HELT blanke ark.
- 1 år senere (i dag) har man 3 fabrikker under planlegging - hvorav utstyrsordren til piloten til Follum er mottatt. 215 mill.
- Om 1 år har Follum begynt å produsere. Hvor langt de andre 2 da har kommet vet ikke jeg, men LUX følger nok hakk i hel.

- Hvor man er om 2 år er ikke godt å si, men nå går det raskt i svingene.
- Når man snakker om "løpssko" i industriell sammenheng er det ikke snakk om at fabrikker er i produksjon 2 mnd senere.
- Dette er tyngre prosesser med gedigne anlegg. Likevel; over kommende sommerferie siver røyken ut av pipa på Follum.
- Den HVITE røyken som forteller at anlegget allerede er i drift!

HiHa

PS; Summen av enkeltordrene som har kommet i 2021 utgjør godt over en halv MRD! Konkrete ordre for konkrete leveringer.
Ordrereserven på rundt 2 MRD ligger stort sett innen utstyr til Cruise (sikrer den langsiktige driften og er stadig voksende).
Redigert 22.12.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Torashe
22.12.2021 kl 12:53 6430

Viss man tenker kurs, ja da har denne floppet til di grader. Utspill fra ledelse, tja, for meg en flopp av den store sorten. Men ser man på hva som har kommet av jobber/avtaler, så skjønner jeg ikke helt hvorfor den har sunket som en stein. Så jeg er spent på neste q om det kan gi en god start på året 2022. Samt så blir vel Vgm og mer positivt omtalt løpet av 2022 med det di har gående. Jeg er like mye optimist her som jeg er på Quantafuel. Det blir bra når ting funker og går seg til i begge leirer. Men så lenge det er såpass mye og hente innen oljesektor enda, så tror jeg disse såkalte "grønne" vil ligge nede til di store pengene går inn i det og oljen er på vei ut "igjen".
lynx
22.12.2021 kl 15:06 6222

Det er nok ikke selskapet det er noe feil med, men prisingen.
Blir spennende å se om nedgangen stopper her vi er nå, rundt 22, eller om den skal videre ned. Jeg heller mot det siste, tror den kan gå til 15-16 kr.
Slettet bruker
22.12.2021 kl 16:40 6092

Det er mystifisttisk dette hvordan ønskeinngang og hjemmesnekra analyse av aksjepris kan komme på trykk på forum.
Slettet bruker
22.12.2021 kl 16:57 6028

To buy or not to buy, that is the question, og når det kommer til Vow, så ville jeg ikke ventet for lenge med å vekte meg sakte men sikkert opp i aksjen.. Aksjetivoliet er sum summarum et forventningsspill, og det er mange gode grunner til å ha høye forventninger til Vow i 2022-2025, og som han Bufeten sa så klokt:

"Aksjemarkedet er en mekanisme for å overføre penger fra de utålmodige til de tålmodige!"

Og legger til at det er godt å ha tilbake Hammers og Capital på Vowtrådene!!
Redigert 22.12.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.12.2021 kl 17:18 5973

Også påstanden "floppet til de grader" er en alt for bastant konklusjon.

Fra årets startkurs på ca 37 har vi vært oppe mot kr 60 - før et senere fall mot årets laveste nå ved ca 22.
Joda, store svingninger, med mange muligheter til å justere egne beholdninger i perioden.
Men klart; Har man sittet pal gjennom hele stormen har dette trolig vært en sjøsjuklignende opplevelse med kvalme og oppkast.

I tillegg til VOW er VGM utskilt til VOW's aksjonærer.
Kursen i selskapet uten drift eller operativ fabrikk (som så mange andre på børs) lever nå sitt eget liv.

- Der med voldsomme svingninger fra starten på 6-7.
- Ned til ca 3,50 før en brå stigning til kr 9. Deretter det siste fallet mot tidligere bunn v/dagens nivå. Utrolige utslag.
- Også her har vært mange muligheter til flott gevinst med litt innsats og ikke minst know how.

LIkevel kan man generelt sett slå fast at året ikke har vært helt som forventet - så langt derifra.
Etter mitt syn skal man ikke se bort fra at boomerangene vil gjøre en skarp U-sving inn i 2022.

Fordi;
- Når ligningskursene er satt starter man med blanke ark igjen. Et argumentfor salg faller bort - i hvert fall til des 22.
- De underliggende forholdene forbedrer seg for tiden raskt i VOW. Dette vil til slutt slå ut i regnskapet.
- I VGM vil man observere "hvit røyk" fra pipa på Follum allerede over sommerferien. Da er driften i gang.

Det tror i hvert fall Hammers ..........som ikke regner med noen spesielle begivenheter ila resten av dette året.
Noen realiserer kanskje tap (ref penger på skatten), mens andre kjøper seg forsiktig inn igjen? Trolig bra balanse i handelen?
Redigert 22.12.2021 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2021 kl 08:55 5579

Follum. Er byggingen i rute?
royroy
23.12.2021 kl 10:47 5369

Følger Hammers sine poeng. Selvom jeg er skuffet over kursutviklingen, skjer det mye i VOW nå sammenlignet med den lave kursen. Jeg har riktignok utsatt hva jeg tror blir første ordentlig gode comeback-Q for VOW, fra Q4 2021 til Q2 2022.

Hammers/CapitaL/andre seriøse skribenter:

Tror dere det kommer en emisjon i VGM ila. 2022?

Hammers
23.12.2021 kl 11:03 5323

Nei, det har jeg NULL tro på. Emisjonen for å skaffe arbeidspenger kom i sommer/høst.
Dessuten fikk man støtte på 80 mill fra Enova + grønne banklån via DNB (tror jeg det var).
I tillegg lå det vel inne muligheter for ytterligere lån - ved behov.

Mener å huske at totalen av det som kom fra ulike kanter var på noe over 400 mill. Da har man nok i denne omgang.
Men klart, når Follum etter hvert skal oppskaleres kan emi være en mulighet.

Av de hentede midlene har 215 mill gått til bestilling av av varer/tjenester fra VOW for oppsett/innredning av Follum.
WolfofOSE
23.12.2021 kl 11:47 5204

Du har ikke vurdert å låst tråden din igjen? Satte pris på de som var låst, så fikk man lese litt om selskapet og planer framover, uten å scrolle forbi de som uten tvil har litt for mye tid til overs.
Sundancer
23.12.2021 kl 11:49 5192

Kanskje flopp i år, men du vet hvordan vinnerne et år blir taperne neste år (ref. Kahoot og Scatec). Mon tro om det ikke går den andre veien også....2022 kan bli et fenomenalt år for Vow.
Redigert 23.12.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
ulla
23.12.2021 kl 15:06 4934

Blir årets nyttårsrakett sammen med VGM……
Slettet bruker
23.12.2021 kl 15:16 4900

Ja aksjen har vært seig, men det ligger muligheter i den. Cruise tikker og går, og landbasert skal skal delvis stå sin prøve neste år. Holder teknologien mål så er oppsiden sikker.

Nå senker julefreden seg i heimen. Så God Jul til alle på tråden

Karbon
23.12.2021 kl 17:14 4747

At teknologien fungerer trenger man ikke å lure på. Her er en link fra Philip Morris som viser teknologien i praksis. Scroll nedover for å se demonstrasjonen av teknologien:

https://www.pmi.com/sustainability/protecting-the-environment/how-do-you-make-a-carbon-neutral-factory?utm_source=linkedin&utm_medium=post&utm_campaign=Jennifer+Motles

Mvh
Karbon (som gjør et lite unntak på lille julaften, og skriver et innlegg på forumet).
Bubleslurp
23.12.2021 kl 18:28 4623

Hyggelig med et lite besøk av selveste Karbon i julestria.
Artig link som viser prosessen fra a-å. Blir ikke veldig overrasket om denne blir en av neste års vinneraksjer.

God jul
Hammers
23.12.2021 kl 20:03 4473

Hyggelig å se deg igjen, Karbon.
Håper du ikke gjør som julenissen - og bare stikker en snartur innom HVER JUL...🤭🤭🤭!

Jeg sluttet selv delvis å skrive like etter din sorti. Det etter at "skribenten" kom med en rekke "FAKE NEWS" på løpende bånd.
Da ble forumet for useriøset å bruke tid på - spesielt siden Admin bare ga blaffen og lot ham ture på.
Håper at du etter hvert vil fore forumet med div fakta ang VOW - fra ditt ståsted.

PM hadde jeg faktisk glemt i den nyhetsflommen som nå begynner å komme i VOW.
Linken du viser til gjelder den ENE av de 40 fabrikkene PMI har over hele kloden.
Når selskapet ser resultatet av prøveprosjektet i Sveits (ref plansjen i slutten av linken) ligger det enorme muligheter - også her.

Plansjen har jeg tidligere kommentert på en annen tråd.
Viste da til en bedre en (logaritmisk skalert), m/tallverdier for reduksjonstakten.
Det man spesielt skal legge merke til er den trege reduksjonen PMI hadde før VOW kom i nov-19.

Med VOW startet en ny tidsalder for PMI. Kurven gjorde en skarp knekk ned (se kurvens bratte fall da 2 pumper ble montert).
I ettertid blir dette et glimrende utstillingsvindu for andre tilsvarende kunder rundt om i Europa.

PMI's prøvefabrikk er nå på god vei mot NULL - pga VOW.
Dvs; for en tid tilbake hadde fabrikken faktisk passert NULL-punktet, og de er nå klimanegative!

PMI har store ambisjonsmål for sin totale virksomhet. Kontrakter for flere tilsvarende fabrikker kan ventes.
Da har VOW den fordelen at man i prinsippet kan bruke blåpapir ved de neste oppsettene.

HiHa
Redigert 23.12.2021 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.12.2021 kl 20:12 4442

Tidligere i dag svarte jeg "royroy" på et såørsmål om mulig emisjon i VGM.
Svarte at det hadde jeg NULL tro på og forklarte hvorfor.
Etter hukommelsen skrev jeg at jeg mente å huske at VGM hadde fått inn ca 400 mill ifb emisjonen rundt påsketider.

Det korrekte er:
- Emisjonen + Enova + Lange grønne lån hadde en brutto totalsum på hele 630 mill.
- Dvs at investeringene for oppsett av Follum kun utgjorde ca 1/3 av totalen.
- Det kommer ingen EMI før man evt beslutter å gjennomføre en kraftig oppskalering av anlegget.
- Dette vil i sin tur generere store inntekter fra langt større produksjon (ref hovedinnlegget) og VGM blir selvberget.
PrivatInvestor
23.12.2021 kl 20:47 4356

Vil VGM få tildelt CO2 kvoter for biokullet som blir produsert?
IvanBliminse
23.12.2021 kl 23:51 4139

Ikke i første omgang. Det er kundene som vil slippe å betale for klimakvoter, og det er det som vil gjøre forretningsmodellen svært attraktiv.
Det kan tenkes at de på sikt kan utvikle en modell der de får tildelt CO2 kvoter, men da må CO2 permanent fjernes fra karbonkretsløpet. Jeg kan se for meg en løsning der tildeling av kvoter til VGM kan subsidiere biokull for landbruksformål for norske bønder.
Hammers
24.12.2021 kl 00:09 4091

Blir ikke dette med klimakvoter kun et spill for galleriet?

Hva hvis f.eks PMI fortsatte med sine opprinnelige utslipp og i stedet "skjulte seg bak" at da hadde fått/kjøpt klimakvoter.
Da var vel alt i prinsippet som før. Etter at VOW kom inn i bildet er det tatt aktive grep for å kutte de utslippene til atmosfæren som man faktisk bedrev.

Jeg skjønner ikke helt dette med klimakvoter.
Redigert 24.12.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
IvanBliminse
24.12.2021 kl 00:35 4038

Klimakvoter er et ganske komplisert konsept, men enkelt forklart skal de sørge for at forurenser tar kostnaden som blir påført resten av samfunnet som negative eksternaliteter.

Tar vi biokull som et eksempel og antar at det er et perfekt substitutt for tradisjonelt kull kan man se hvorfor biokull kan være en fordel økonomisk. Kull produserer ca. 2,4 tonn CO2 per tonn kull, og prisen på CO2-utslipp er ca. 800kr per tonn, det betyr at biokull kan koste ca 1.920kr mer enn tradisjonelt kull og fortsatt være konkurransedyktig.
hatitchi
24.12.2021 kl 16:23 3601

Dette viser jo hvor lite du faktisk kan om det du diskuterer. Har du i det hele fått med deg at prisen på klimakvoter i EU har gått 150 % i år, og tredoblet seg på to år? Om et selskap i EU er omfattet av kvoteordningen, så må de, sett bort fra kvotene de mottar gratis, betale for utslippene sine. Elektrisitetsprodusenter får ingen gratis kvoter, så de må kjøpe kvoter tilsvarende produksjonen sin. At strømprisen i Europa har gått til himmels skyldes prisøkningen på gass og CO2-kvoter. Kvotesystemet er det samme som en avgift, men prisen blir satt av markedet på samme måte som prisen for en VOW-aksje. Man kunne også satt en fastpris som Norge, hvor de har fastsatt mål om 2000 kr tonn/CO2, mens den er på 590 kr tonn/CO2 i dag.

"Manufacturing industry received 80% of its allowances for free in 2013. This proportion will decrease gradually year-on-year, down to 30% in 2020."
Hammers
26.12.2021 kl 11:09 2929

Ivan B.
Takk for et lettforståelig, relevant og oppklarende eksempel.
Trolig flere enn undertegnede som nå ser sammenhengene langt bedre enn tidligere.

Tenker man videre på hva du sier - sett opp mot siste tids prisutvikling på kull + Co2 - skjønner man raskt at veridien av biokull har steget kraftig. Det får meg til å tenke på et uttrykk jeg lanserte "for moro skyld" for et år eller to siden; BIOGULL.

Det forundrer meg ikke om vi etter hvert snakker om nok en innertier med det ordet!
Slettet bruker
26.12.2021 kl 11:34 2879

Jeg ville jo ha sagt det helt motsatt, at dette faktisk viser at Hammers har hatt rett hele tiden. Dette er et komplekst område som endrer seg fra år til år, og det er vel ikke slik at man må kunne finregne på alle detaljer for å forstå essensen og oppsidene i et selskap. Og det er vel slik at man overlater noe av finregningen til ledelen og analytikerne, dvs dersom man ikke er en profesjonell investor. Og til slutt så er det vel også defor man bruker litt tid på forumet, for nettopp å få ennå bedre oversikt over det man selv ikke er helt sikker på.

Så kanskje en hatitchi med fordel kan formidle sin fine kunnskap på en litt mindre cocky måte i fremtiden-:)
Tito
26.12.2021 kl 11:44 2842

En aksje som stiger så mye og så fort vil vel gjerne falle i overkant mye også.
En periode var det jo en auforisk stemning hvor aksjen gikk for den aller minste nyhet. Om aksjen hadde hatt en mere naturlig stigning ville den sikkert ligge omkring 30 kr, og som også må være ganske bra. Det er ikke sikkert det er så lenge til vi er over 30 kr, men nå avhenger mye av det generelle børsklimaet.
Andpaal71
23.02.2022 kl 14:12 1475

Har du holdt på aksjene??