Okeanis Eco Tankers kan dobles i Februar


Ser ut som det kan gå seg til mellon Iran og USA og olje boikotten kan oppheves rimelig raskt. Usa må ha billig fuel og den eneste måten er å bli enig i forhandlingene med Iran. Iran ser ut til å vil strekke seg langt for å oppnå enighet. Dette vil bety en dobling av Okeanis og Frontline i Januar. Med Iran som en av de største produsentene i Opec vil Tank gå amok utover året ettehvert som produksjonen øker og mangel på skip vil bli kritisk
Redigert 10.02.2022 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Donald Duck
22.12.2021 kl 15:26 5396

At terrorregimet i Teheran vil strekke seg «langt» for å komme «Den stor satan» i møte kan så være, da regimet er avhengig av oljeeksport for å unngå en en kontrarevolusjon. Spørsmålet er hvor langt Biden er villig til å komme regimet i møte, uten å svekke seg selv og Demokraten i betydelig grad på hjemmebane?

Nb. Til tross for at det var høy skraping i oktober, så var det nesten ikke noe skraping i 2020 - og den globale flåten har økt de to siste årene.

Jeg mener tanksektoren fortsatt vil slite i de neste månedene, men kanskje tar jeg feil.

https://www.argusmedia.com/en/news/2270624-tanker-scrapping-at-2021-high-in-october?amp=1
Redigert 22.12.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
msmekk
23.12.2021 kl 08:40 5147

Cleaves har satt kursmål på Okeanis Eco Tankers til Kr 156. Mere enn dobling av kursen, og det kan komme fort.
"Increased activity in both hemispheres the past week saw rate for non-modern, non-scrubber fitted VLCCs increase by 188% to $5k/d. Rates ex-MEG in particular were supportive, and owners will hope to build on the gains going forward. In smaller tonnage, Suezmax earnings fell 13% w/w to $13k/d, with rates coming under pressure in most load regions. Aframax earnings +15% w/w with rates in the Baltic providing support."
Redigert 23.12.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/02/7795230/spar-heftig-frontline-comeback
Hvis analytikerne har rett i at dette blir et tankår er OET min favoritt på OSE.

OET tjener bra med penger i motvind så hvis vinden snur vil vi se betydelig oppgang. Siste kvartalsrapport var god lesning. Veldrevet rederi dette.
Martin10
30.01.2022 kl 22:42 4025

Veldrevet rederi med real behandling av sine aksjonærer.
Cutter
02.02.2022 kl 12:44 3763

Skal ikke OET få levert 2 nye VLCC nå i begynnelsen av 2022? Noen som kjenner detaljer om disse leveringer?
msmekk
02.02.2022 kl 13:42 3695

Opec møte denne uken der produksjonen vil øke mye etter press fra US. Om atomavtalen i tillegg ordner seg med Iran vil all tank gå til himmels.
msmekk
10.02.2022 kl 09:35 3380

Nå knytter spenningen seg kun til om Iran vil signere avtalen. Jeg satser på at det går veien og laster opp i Tank der jeg tror Okeanis blir den som går best
Redigert 10.02.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
desirata
10.02.2022 kl 11:15 3297

Enig i at Okeanis er det beste ventet i VLCC, men utenom Iran løsning så kan det ta tid.

Noen tror at ingen bedring i ratene inntil Q3. 2022. Det vi vet at når det skjer, så kan aksjen fyke opp 20kr på en uke. Antar det er mye FOMO kjøp for tiden i FRO og denne. På 2 års sikt, kan en ikke bomme med disse hetta.

Det sies at DHT er også veldig bra, med suverent laveste break-even i bransjen.
msmekk
17.02.2022 kl 12:46 3084

Fine bevegelser nå selv om jeg ventet det skulle gå raskere. Frontline overrasket på oppsiden og tallene med fremtids utsikter for Okeanis nærmer seg. Her kan bli en fin oppdide fremover.
msmekk
22.02.2022 kl 11:58 2885

Okeanis går under radaren for de fleste enda, men med den energi krisen som nå bygger seg opp vil vel først Bulk gå til himmels for så å følges av Tank. Hvem av de som blir vinnerne i år er vanskelig å spå, men å posisjonere seg i Tank nå vll bli gull
Martin10
22.02.2022 kl 13:06 2828

Blir det noe utbytte etter 4 kvartal.
msmekk
22.02.2022 kl 13:35 2795


– En Iran-avtale blir ekstremt viktig nå sier Ole-rikkard Hammer i Artic Securitiesl

Oppe i den geopolitiske cocktailen finner vi også USAs atomsamtaler med Iran, som skal være helt i sluttfasen. Tank og spesielt Okeanis vil gå amok når dette slår inn.
Cutter
22.02.2022 kl 14:37 2730

Denne har vært så bra at jeg tok ned 50% nå ved 90. Mulig det var dumt, men trenger cash til annet prosjekt. Vi får se etter tallslipp på fredag. Det kommer vel nytt om nybyggene som skal leveres i Q1? Skal vel heller ikke se bort fra at de to eldste Suezmaxerne bygd i 16 og 17 selges snart. Da blir det utbytte og kjøpsmuligheter.
msmekk
22.02.2022 kl 15:11 2692

Cleaves har fortsatt kursmål Kr 141,- (Uke 8)
ks1977
22.02.2022 kl 16:27 2637

Alt annet likt så vil jo økte oljepriser være gull for ECO (og vi kan også håpe at spreaden HFO-VLSFO øker slik at det også er gull for scrubber), men energikrisen betyr vel at det - på kort sikt - blir mindre olje å frakte rundt og dermed mindre oppdrag?

Nå er jo oljelagrene ganske lave rundt omkring, så hadde vært greit å fått en enighet med Iran og (forhåpentligvis/sannsynligvis) fått pælmet ut sanksjonsbryterne får oljelagrene bygges opp igjen (Iran sin flåte er ca like stor som sanksjonsbryterne, men vil fort ta litt tid å få på vannet - og de har også en viss alder så nettoen kan bli positiv for oss både på kort og lang sikt)
fjettis
01.03.2022 kl 09:11 2286

Ratene for suezmax opp 600% hvor OET har 6 skip på spotrater!!!

https://mobile.twitter.com/JHannisdahl
fjettis
01.03.2022 kl 11:16 2201

Hvordan kan folk sove på denne?
Ratene her er 90 000$ / dag og høyere skal de bli
Salbei
01.03.2022 kl 11:21 2193

Ingen anelse haha. Den slutter over 100 i dag. Mark my words.

Stor usikkerhet angående hvor lenge ratene vil holde seg høye. Okeanis har vel få ledige spot-dager i sine segmenter før Q2, og kan i så måte gå glipp av gildet om konflikten kommer til en slags løsning innen ikke altfor lang tid.
oppturen
01.03.2022 kl 12:20 2116

Største problemet er mangel på olje, ikke mangel på skip.

Lite olje dessverre så spørs om ratene skal så veldig mye opp. Eneste måtte vært om OPEC plutselig åpner kranene for igjen å prøve å kverke grønn energi og/eller alternativene som oljesand og skifer.

Hva er utbytteplanen for OET nå? Vært gode på dette lenge nå. Kjøpte aksjene mine i mars 2019 men har ikke fulgt med på hva som er planlagt av utbytter nå som markedet har endret seg.
ks1977
03.03.2022 kl 17:20 1830

I forhold til olje så er det to spørsmål (som jeg ikke har svaret på):

1) Vil verdens oljeforbruk endres som følge av høye priser på gass? (pris på olje er jo også skyhøy)

2) Hvordan vil tonnmil endrer seg som følge av Russland sin invasjon? Trafigura prøvde å arrangere transport av russisk olje går, men selv med nesten 13$ under "veiledende" så fant de ingen som turte ta olja... Dersom russisk olje tvinges av markedet (ser ikke helt hvordan det skal skje når de står for 10% av verdens oljeproduksjon) så må jo olja tas fra et annet sted (i den grad det er nok produksjonskapasitet), og om russisk olje ikke tvinges av markedet vil da samme mengde olje gå via skip? (og vil dette fortsatt være samme tonnmil eller vil vesten sky olja og la Kina være importøren?)

Angående spørsmålet ditt så har jeg ikke fulgt tett med OET i det siste, men vil tro at de har samme utbyttepolitikk som før - så spørsmålet ditt er (i stor grad) egentlig hvor mye penger de kommer til å tjene (hvilket igjen avhenger av ratene, som igjen avhenger av de to ubesvarte spørsmålene mine over)
ks1977
07.03.2022 kl 16:04 1339

De har jo mast om avtale med Iran ganske lenge nå, men fristende å tro at det er litt mer hold i dette nå enn tidligere. Et spørsmål er hvor mye Iran reelt har eksportert ifht de offisielle tallene - er ikke sikkert at det kommer så veldig mye mer iransk olje på vannet (selv om det kommer mer på markedet), men jeg tror dette er positivt både på kort og lang sikt: I første runde så bør (...) vi se massiv skroting av de skipene som har vært benyttet til illegal handel samtidig som at iran sin flåte må ha en liten overhaling før de kan ut på markedet (siden de har vært brukt til flytende lagring).

Et annet spørsmål (ref over) er om dette betyr at USA/EU ønsker å innføre sanksjoner på russisk olje, og hvordan dette i så fall vil slå inn på tonnmil (da er vi i så fall både avhengig av iransk olje, at Saudi kan og vil øke sin produksjon, samt også litt mer boost i shaleoljen i USA - samtidig som at USA frigjør fra sine strategiske lagre en periode)

Tankrally i USA. TNK opp 8%, FRO opp 8% alle andre også opp mange prosent. Snart skjønner nok markedet at OET er en tankaksje :)
Salbei
31.03.2022 kl 10:58 869


ATHENS, GREECE, March 31, 2022 - Okeanis Eco Tankers Corp. (the “Company” or “OET”) (Oslo Børs: OET) announces that it has taken delivery of the VLCC NISSOS KEA (the “Vessel”) today. The Vessel was delivered from Hyundai Heavy Industries in South Korea and is the first of two under construction, Gas Ready (MEc), ECO-design, open loop scrubber-fitted 300,000 DWT VLCC crude tanker vessels
Hellboy
15.04.2022 kl 15:17 585

Syns det er uforskammet lite innlegg om OET.

Dagen i dag har jeg kost meg med årsrapporten som de la frem på morgenkvisten. Solid lesning, og underbygger min positive holdning til selskapet. Anbefaler alle å se gjennom rapporten :) De kommende årene kommer til å bli en hyggelig reise både mtp utbytter og kursutvikling slik jeg ser det