REC - Uke 52, 2021

KommersK
RECSI 23.12.2021 kl 18:59 35597

Da er det lille juleaften, og børsen er stengt for denne uka.
Kommer det til å skje noe i romjula?
Vil Manchin komme på glid?
Eller kommer andre meldinger?

Jeg tror personlig at det ikke skjer noe før litt utpå nyåret, men jeg har tatt feil før.
Fire børsdager igjen her til lands, men det er jo USA vi fokuserer på fremover, og der har de ikke like mye fri som oss i jula. Kan jo tenkes at noe blir avklart.
Den som lever får se! Vi håper på RECYL.

Merry REChristmas!
Opportunist1
01.01.2022 kl 18:27 7771

Jeg tror jeg dævver av deg også. I to år har du formidlet det samme oppgulpet i forumet. «Jeg og TT har fortalt dere» har du skrevet 100 ganger, som om det er du som har sittet i styrerommet til REC og i møter med TT for å utvikle strategien til selskapet. Jeg tror jeg dævver igjen.

Folkens - dere må ikke la dere skremme av Nemi’s. Han har ikke peiling. Han vil bare at dere som har investert i REC skal misslykkes. Det er en uforklarlig hat mot selskapet som forer ham med energi og gir ham næring. Det er derfor han kun er aktiv når det blåser motvind.

Vi har hørt Nemis skrive at ingen wafer fabrikker er planlagt i USA. Det kan han umulig vite fordi han ikke sitter i alle styrerom hvor dette kan være tema. Jeg er for eksempel temmelig overbevist om at Hanwha har en strategi for sin REC investeringen, og at den strategien inkluderer en wafer fabrikk et eller annet sted i verden. Strategien til REC besluttes ikke av management til REC eller Nemis for den saks skyld, den besluttes i styret - det vil si av management i Aker og Hanwha. Derfor kan ikke Chuck Sutton si noe annet enn det han vet - og det er at ingen beslutning er tatt enda.

Det er heller ikke riktig det Nemi’s sier om at det tar flere år å bygge en wafer fabrikk. Det er en ganske enkel prosessteknologi og tar ikke mer enn 6-8 måneder å sette opp hvis du har alle tillatelser klare. En polysilicon fabrikk tar gjerne 3 år å bygge, men ikke wafer fabrikker.

ML vil åpne fordi sluttbrukerne vil ha lavkarbon produkter, fordi slavearbeid i Xinjiang vil ikke bli akseptert og import derfra blir forbudt i USA i andre halvår 2022, fordi etterspørsel etter solpaneler vil eksplodere. Og for å dekke etterspørselen etter solpaneler vil det trengs flere wafer og modulfabrikker. Et eller annet sted i verden blir disse bygget - og de trenger polysilicon som ikke må komme fra Xinjiang. Dette vil skje med eller uten politiske skatteinsentiver.

Nemis kan bare messe videre om at ingen wafer fabrikker er tiltenkt eller planlagt. Han har ikke peiling.
Slettet bruker
01.01.2022 kl 18:36 7998

Har selv blokkert han, men du kan jo spørre han om har dokumentasjon på at det tar mangeeee år og bygge en wafer fabrikk for det vil han slite med:))) å nok en løgn fra han for å skremme noen ut.

Forhold dere til fakta som har blitt annonsert og ingen kan fornekte. En av verdens største solcelle produsenter går inn og de gjør det ikke for moro skyld om noen tror det:))))
Opportunist1
01.01.2022 kl 18:37 8138

Det er helt riktig det du skriver. Nemis har ikke peiling.
En wafer fabrikk kan settes opp på 6 måneder hvis alle tillatelser er på plass. Det er en ganske enkel prosessteknologi.
En ny polysilicon fabrikk derimot kan ta mer enn 3 år å bygge. Det er her ML har en strategisk fordel - det tar 6 - 9 måneder å starte opp produksjonen. ML kan levere til alle nye wafer fabrikker som vedtas bygget når de står ferdig. Dette gjør REC interessant som leverandør.
Slettet bruker
01.01.2022 kl 18:42 8103

Passer veldig bra da med oppstart tidlig i 2023 som de har sagt lenge:)))
Skalleknarp
01.01.2022 kl 18:53 8065

De har vel ikke gjort opp enda. Innbetaling og rep i RECSI styret vil vel generere større sjans for snarlig news.
Redigert 01.01.2022 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
01.01.2022 kl 19:44 7866

Hvorfor kan ikke Rec sette opp en egen wafer fabrikk i f.eks Vietnam, så kan ML selge polyen som trengs?
Intravenøsiu
01.01.2022 kl 20:25 8017

Jeg har ikke skrevet noenting som tilsier at Rec ikke kan gjøre dette.

Poenget var at det er mulig å bygge fabrikk på 6 måneder, når godkjennelse er på plass.
Opportunist1
01.01.2022 kl 20:51 7880

Hva tror du Hanwhas rolle er? Jeg tror ikke at Hanwha kom til REC. Aker skjønte at de trengte en wafer kunde for å realisere de 15-20 mrd i skjulte verdier som ligger i REC. Istedenfor å sitte og vente på at noen skulle finne på å åpne en wafer fabrikk, slik som REC sin ledelse og det gamle styret gjorde, tar man en mer aktiv rolle og jobber med å få det til å skje. Jeg tror at Aker laget en wafer strategi og gikk til Hanwha med det og det resulterte i Hanwhas investering i REC. De har kompetanse på wafer produksjon og de har modulproduksjon som kan ta imot wafere som produseres der. Tipper at de jobber nå med å få på plass alle nødvendige tillatelser, og når alt er på plass vil bygging av wafer fabrikk og åpning av ML annonseres.
Mossegutt
01.01.2022 kl 21:20 7694

Slik jeg ser det, handler det om BBB og størrelse på subsidier.
De avventer derfor, og når det er avklart, kommer meldingen om Moses Lake åpning.

After all, Hawana skal jo kick starte Moses Lake sier de.
Er ikke det dumt å gjøre det om fabrikken ikke åpner 😉
Redigert 01.01.2022 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.01.2022 kl 22:28 7353

Som jeg og TT har forklart dere mange ganger Vi hadde stengt ned Ml for godt om det ikke er stor sannsynlighet for gjenåpning .
Tror jeg ler meg ihjel på hvordan noen få nick bruker livet sit her inne i håp om å skremme noen ut av aksjen .

Her er fakta som har blitt servert dere på sølvfat, ingen kan benekte og spekulere om.
Fakta 1 :)) selskapet har sagt flere ganger til dere at det er stor sannsynlighet at de nå snart annonserer åpning.
Fakta 2:)) usa må bygge verdikjeder fremover for å være med.
Fakta 3:)) En av verdens største solcelle produsenter har allerede gått inn i selskapet Rec og var villig til og gi premie for dette.
Masse annet burde også være med, men foreløpig spekulasjoner .
2022 blir året for selekapet Rec der mye vil komme frem i løpet av året:))
Redigert 01.01.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.01.2022 kl 22:36 7309

Du er nok inne på noe der og kan raskt skje i den rekkefølgen. Uansett ingen kan benekte at det selvfølgelig er grunner for at en av verdens største solcelle produsenter går inn.
Selv om feks Nemi fortsatt prøver å fortelle dere at dette ikke betyr noen ting og at det vil ta mangeee år før wafer fabrikk er ferdig.
Enda en av Verdens største solcelle produsent forteller dere at Ml skal opp raskt:))
Slettet bruker
02.01.2022 kl 06:24 6683

Hvor har du det fra at Hanwha har sagt at de skal "jump starte ML" ??? .... Her må du og andre som til stadighet kommer med denne påstanden, DOKUMENTERE PÅSTANDEN.

Dernest: Det er IKKE Hanwha, men styret i REC som BESTEMMER om og eventuelt når ML skal gjenåpnes. Hanwha vil få 1 representant i styret, når alle transaksjonene er gjennomført. Hanwha vil med andre ord ikke være i posisjon til å diktere noe som helst.

Redigert 02.01.2022 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 06:39 6666

Gode observasjoner. - Nøkternt og ryddig fremstilt.
Slettet bruker
02.01.2022 kl 08:13 6540

"By leveraging our expertise in polysilicon manufacturing, we will reopen the Moses Lake facility and jump-start U.S. manufacturing of REC Silicon”

For eksempel her https://www.solarpowerworldonline.com/2021/11/hanwha-to-invest-in-rec-silicon-to-restart-u-s-polysilicon-production-for-solar/
Redigert 02.01.2022 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 10:00 6292

Du Donald Duck er det man kaller en jubel idiot !
Herregud , går det an . For å kommentere så mye som du gjør så beviser du bestandig at du ikke følger med og ikke har peiling . Kan du vennligst slutte å ødelegge trådene med svada . Takk !
Redigert 02.01.2022 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 10:14 6214

https://www.q-cells.eu/about-q-cells/press-releases/20211118.html

“Most US-based polysilicon manufacturers have halted their production for solar-grade polysilicon, including REC Silicon at Moses Lake. Signing SEMA into law and leveraging smart trade and other federal policies will boost solar manufacturing in the United States,” said a Hanwha Solutions spokesperson. “Capitalizing on our expertise in polysilicon production, we will reopen the Moses Lake facility and jumpstart REC Silicon production in the US.”

http://koreabizwire.com/hanwha-solutions-buys-major-stake-in-norwegian-polysilicon-producer/204782

The equity purchase is set for Jan. 14.
manman01
02.01.2022 kl 10:30 6118

Det er mig en gåde hvordan du ikke er blevet bannet endnu
VL
02.01.2022 kl 10:44 6037

Han har nok Schizofreni, sier at han er long men følger ikke med og er enig med Nemis.
komponisten
02.01.2022 kl 12:37 5698

Bare 12 dager igjen til Hanwha er storeier i REC - - - - - - - -
Patron72
02.01.2022 kl 12:45 5644

Ikke sant, derfor må jeg si at det irriterer meg at chuck sutton ikke klarer å få frem noe som helst av positivitet i denne artikkelen.
Mulig han kun svarte spesifikt på spørsmålene han fikk?

Jeg tror uansett det vil skje mye innen kort tid. Håper det hvertfall 😊
Slettet bruker
02.01.2022 kl 12:46 5627

To uker går fort!

Har et spørsmål til de som har kompetanse rundt dette med shorting. Jeg vet godt hva shorting er, så faktisk en bra dokumentar fra USA på short selling og ikke minst naked short selling, som vel er utryddet i Norge?

Men, har jeg rett når jeg tror at jeg kan se på kursgrafen og volumer, at de fleste short-salgene gjøres i en ordre, om mulig? For å få kursen lengst mulig ned?

For eksempel i kursdiagrammet, Nordnet siste uke for RECSI, og torsdag 30 desember kl. 1020 til kl 1025, så går det rundt 1 mill aksjer, kl. 1022 går 550k av den, og kursen faller en prosent.
regner med de som trader har kunnskap om dette.

Her er dokumentaren jeg så:

https://archive.org/details/wall-street-conspiracy
Redigert 02.01.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
02.01.2022 kl 14:05 5384

Har du vært på Rec sin hjemmeside noen gang ?? 🤣🤣

Står der 🤟
Slettet bruker
02.01.2022 kl 14:07 5373

Han har baisset Rec i lang tid etter han tydeligvis har solgt:)) selv om han sier noe annet:)). Eier masse Rec aksjer er gjenganger hos trollet:)). Kan ingenting om selskapet og blir stadig avslørt med null kompetanse :)) Bare og blokkere lite matnyttig og han/hun liker heller ikke at vi mer seriøse diskuterer selskapet:)).
Redigert 02.01.2022 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 14:07 5376

Nå får vel REC påfyll på over en milliard kroner i januar. Tror ikke Hanwha hadde gått inn med det om de ikke var helt sikre på at ML kan åpnes. Var det subsidier kunne de jo bare ventet et par mnd og sett hva som kom, kunne de ikke?

Siste argumentet jeg har lest, husker ikke hvor, men det var at kanskje Hanwha kun er interessert i Butte og bare hvisomatte dersom det og det faller på plass, i ML.

Og det er jo nesten på nivå med det jeg leser lenger opp i tråden her... VP i ML har nok en regle han er påtvunget å fremføre til nysgjerrige. Og artikler linket til her tidligere refererer Hanwha ansatte som sier at REC skal ta seg av volumet til Hanwha.

Og til sist en amerikansk verdikjede. Det er på vei. Men hverken det eller BBB/subsidier er avgjørende. ML skal startes. Men som forhandlingskort for subsidier, så er jo bilder av en tom kjempediger fabrikk, bilder som ofte blir videreformidlet, og kan nå et bredt publikum.

Jeg tror de kan bruke det kortet, og drøye det litt med offentliggjøringen av at åpningen er besluttet(de gjør vel forsåvidt det allerede nå, men maks noen uker, kanskje 2 mnd i verste fall, Jeg tipper på innen utgangen av januar.
Redigert 02.01.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Stonks_
02.01.2022 kl 17:36 4888

Angående det med at wafer sammerbeid mellom rec og qsell gir egentlig litt mening med tanke på at rec for tiden ser på en tomt nord for seg, noe som kanskje er for en jv wafer fabrikk. Men vet aldri, nytt år nye muligheter
Opportunist1
02.01.2022 kl 17:51 4811

Jeg blir stadig overrasket over hvordan man omtaler transaksjonen mellom Aker systemet, Hanwha og REC. Er det virkelig noen som tror at Hanwha har investert 1,5 milliarder på lykke og fromme? Uten noen plan for investeringen og uten garantier fra REC og Aker om at ML åpner hvis de trenger produksjon fra ML? Og er det virkelig noen som tror at Aker systemet hadde invitert Hanwha inn i REC uten at det ville skape verdier både for Aker og indirekte for resten av aksjonærene? Aker vet at kaken blir større med Hanwha og at verdien av de 16,67% de vil bli sittende med blir større enn verdien av de ca. 25% de har idag uten Hanwha. Og er det virkelig noen som tror at styret i REC hadde stemt for en transaksjon som ikke var verdiøkende for REC?

Aker og styret i REC vet at det ligger 15-20 milliarder i verdier i REC som ikke blir realisert hvis ML ikke åpner. Og de vet også at for å åpne ML, trenger de kunder som etterspør det ML kommer til å produsere. Det er her transaksjonen med Hanwha kommer inn. REC trenger Hanwha for å realisere 15-20 milliarder i skjulte verdier. Kunden er Hanwha - eller en eller annen JV mellom Hanwha, Aker og/eller REC. Jeg kan vedde på at de jobber med å få de tillatelser de trenger for å bygge en wafer fabrikk. Når alt er på plass vil en wafer fabrikk bli annonsert og REC styret vil beslutte åpning av ML. Hanwha kaller det «to jump start ML»

Så formelt har du nok rett i at det er styret i REC som beslutter åpning av ML, men reelt er det Hanwha’s (og kanskje Aker) beslutning om å bygge en wafer fabrikk som blir triggeren. BBB er ikke nødvendig for beslutningen om å bygge en wafer fabrikk. Når importforbudet fra Xinjiang trer i kraft i Juli blir det nok kunder som vil ønske å kjøpe hele produksjonen til den nye wafer fabrikken. BBB vil bare gjøre det mere lønnsomt og kanskje føre til bygging av flere fabrikker i USA. I min verden er åpning av ML en 95% done deal.
Slettet bruker
02.01.2022 kl 18:10 4683

Håper at alle har hatt en god julefering og et godt nytt år. Dette året blir nok utrolig spennende på både makro og mikro nivå. Det er utrolig mye som skal forekomme og jeg gleder meg.

Jeg gidder ikke å delta i disse diskusjonene ovenfor, da jeg har sagt mitt over en lengre periode. Helt absurd at noen kan tro at HS sin inngang ikke påvirker fundamentet eller hvordan fremtiden vil se ut innen 1-3 år når det kommer til fornybart i vestlige land. Bare søk opp HS. Se hvor store de er. Se hvor stort de satser på fornybart. Aker hentet dem inn som partner, fordi ved å gi fra seg litt eierskap her og nå, så skaper de verdier som gir mye mer tilbake i lengden, for alle parter. Faktisk, se hvor mye Aker også satser på fornybart. Dette er fremtiden.

Det er litt synd at det er de samme diskusjonene som går om igjen, fordi ingen lærer noe fra dette. Det gjør forumet bare mindre interessant å delta i, for min del. Kom gjerne med saklige argumenter, som jeg ikke har hørt 100x før og jeg deltar gledelig i en diskusjon. Forumer som Hegnar er kjempebra for oss investorer. Det er alltid viktig at en ser på alle sider av saken, ettersom det kan påvirke vår investering, men da må det faktisk være litt kvalitet på forumet, ellers driver vi bare å kaster bort tiden til hverandre.

Verden er på riktig steg. Fornybart er fremtiden og REC vil få en mulighet til å blomstre som aldri før. Markedet vil ligge til rette og REC vil endelig få ekspansjons muligheter. Fremtiden til USA og den vestlige sivilisasjonens teknologiske fortrinn står på spill her. Mens politikk utformer seg på makro nivå og REC gjør seg klare på mikro nivå, så handler det bare om å fortsette å akkumulere og forsøke å få lavest mulig snittpris per aksje. Det er først da den store avkastningen kommer for alle som har vært tålmodige. Snart blir inngangen til HS offisielt og vi får ytterligere 1 milliarder kroner på bok. Da har selskapet nærmere 2 milliarder kroner på bok, ML, Butte og delvis eierskap i Yulin. Fabrikker som ML kan ta flere år å produsere. REC er verdsatt til 7.7 milliarder kroner (hvis man inkluderer inngangen til HS). Man trenger ikke å være en rakettforsker med PhD innenfor astrofysikk for å forstå at selskapet er ekstremt underpriset, gitt at de underliggende verdiene blir aktive igjen, noe de vil bli, ettersom markedet er på vei til å bli tilrettelagt for vesten. Hvis du tror at Manchin, eller en politiker i seg selv kan stoppe denne evolusjonen, så mener jeg rett og slett at du tar fullstendig feil, men tiden vil vise :)
VanDiemen7
02.01.2022 kl 18:17 4627

Well put. Det største problemet til mange her er rett og slett tålmodighet.
Slettet bruker
02.01.2022 kl 18:33 4514

Stemmer i, well put.

Men tror nok det var Hanwha som fant REC og ikke omvendt. Og uansett var det ikke Aker som "hentet dem inn som partner".
Trollstuket
02.01.2022 kl 18:40 4461

Dersom det var REC som gikk til HS så hadde emisjonskosten ligget langt lavere enn 20.- muligens 20-30% rabatt a 15.-

En som ønsker å sikre seg forsyning må betale deretter.
Akkurat dette HS har gjort.

Ingen med nedstengt fabrikk, og dårlige tall går til eventuelle kunder/samarbeidspartnere med 30% prispåslag.

Bort med pisspreiket.

Ellers fant jeg dette :

Company has raised more than $900 million from investors including Coatue Management, 8VC, Bessemer Venture Partners, Canada Pension Plan Investment Board and Sutter Hill Ventures, along with Daimler. The company is also working with BMW and Japan’s Amperex Technology Limited, or ATL, plans to set up a North American plant that will open in 2024 and eventually produce anode materials for 100 GWh of batteries annually, enough for 1 million electric vehicles

Sila Nano skal masseprodusere EV-anodene fra 2024.
Håper vi får mer info snarest.
Virker som G14 er de første til å «scale-up» da de skal ha anodene deres klare til masseproduksjon innen 2023.

Konkluderer med att vi først i hovedsak vil produsere til solar-segmentet før vi etterhvert vil gå over til anode/silangass i 23/24?
Redigert 02.01.2022 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
02.01.2022 kl 19:18 4251

Uchi - jeg er 100% enig med alt du skriver - .Verden er på riktig steg. Fornybart er fremtiden og REC vil få en mulighet til å blomstre som aldri før. Markedet vil ligge til rette og REC vil endelig få ekspansjonsmuligheter. Trenger ikke å gjenta mer. Dette er det store makrobildet som driver utviklingen - alt annet og 99% av det som skrives i forumet er bare mikro støy som ikke fortjener at man bruker energi på å svare.

Ønsker deg og alle REC-ere et Godt Nytt REC år.
Opportunist1
02.01.2022 kl 19:35 4118

Vet ikke hva du baserer dine utsagn på, men jeg er trygg på at du tar feil. Jeg kjenner Aker systemet godt, og hvis det er noe de er flinke til så er det å utvikle strategier og drive frem en industriell utvikling. De investerer ikke for så å sitte stille og bare vente på at noe skal skje. De tar alltid en aktiv rolle og driver frem en utvikling. Det er godt mulig at Hanwha tok første kontakten, men Hanwha kommer ikke inn i REC uten at Aker vil det og uten at det passer inn i Aker sine planer.
Uten Aker i lederrollen, hadde ingenting skjedd i REC. Det så vi under det forrige eierskapet og styret, og ledelsen under TT. De ventet bare - og ingenting skjedde på 10 år. Vi hadde ikke hatt noe REC i dag om Aker ikke hadde kommet inn.
Redigert 02.01.2022 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
02.01.2022 kl 19:52 3982

Hvorfor ikke? Hvis du blir presentert en plan som kan føre til en tredobling av verdien og blir tilbudt en inngangsbillett med 30% påslag? Jeg ville satset 30% for å få 200% når som helst. Og hvis jeg ikke var interessert er det sikkert mange andre som hadde vært det.
Hanwha og Aker vet at de begge må gi litt for å få til mye sammen ved å øke størrelsen på kaka. Å presse ut siste dråpa funker sjeldent med mindre du sitter med alle kortene på hånda.
Trollstuket
02.01.2022 kl 20:23 3786

Alt er selvfølgelig mulig, men jeg ser ikke på det som avgjørende med HS sitt inntog når TT selv har sagt de er i dialog med minst 5-6 aktører for leveranser.

Derfor finner jeg det som ganske urimelig att REC selv har tatt kontakt med HS for å selge seg inn med 30% påslag når de sitter på relativt gode kort fra før.

Her tror jeg heller HS/Q-cells har skjønt hvor USA skal og de måtte gjøre grep for å sikre seg, før andre aktører gjør det.

Når det nå også er snakk om utvidelse, så skjønner vi jo hvor dette ender. Spørsmålet er bare når vi faktisk skal starte å produsere.

Jeg skriver ikke noe pent, men håper jeg gjør meg forstått.
Opportunist1
02.01.2022 kl 20:42 3641

Alt er selvfølgelig mulig som du sier. Kan ha vært en auksjonsprosess med disse 5-6 aktører og Hanwha kan ha gitt det beste budet? Men tror ikke helt på det heller.
TT har sagt mye i årenes løp, uten at det har skjedd så veldig mye i REC før Aker kom inn. Aker har ekspertise på å bygge industrielle strukturer. Det har de bevist ved mange tilfeller. Og jeg er sikker på at TT ikke har bestemt hvordan transaksjonen skal settes sammen med emisjon og nedsalg fra Aker Horizon. Den beslutningen er tatt på Aker Brygge, ikke av TT - og det må passe inn i Aker sine planer. Ellers hadde det ikke skjedd.
Men spiller ingen rolle. Vi er hvor vi er. Jeg tror basert på det som har skjedd til nå at 2022 blir et meget spennende år for REC.
Redigert 02.01.2022 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
drapper12
02.01.2022 kl 21:54 3295

Jeg har realisert litt tap på noen aksjer fra i fjor. Kommer dette automatisk opp på skattekortet og jeg får skattefradrag allerede fra januar eller hvordan fungerer dette? Fint om noen kan forklare prosessen til meg.
Slettet bruker
02.01.2022 kl 21:58 3262

Dette vil du se på ligningen din i mars tider. Har du skatt tilgode der, vil disse komme er sted mellom april og slutten av juni.
drapper12
02.01.2022 kl 22:10 3171

Så hvis jeg f.eks. skal få 200.000kr i skattelette, så fortsetter jeg bare å betale vanlig skatt frem til mars / juni? Jeg skal egentlig betale rundt 350.000kr i skatt i året, men pga. tap realisert så har jeg beregnet at total skatt kun skal være rundt 110.000kr i år.

Får jeg da disse pengene utbetalt av staten eller hvordan fungerer det egentlig? Blir det mindre skatt å betale fra mars / juni?
mohitas
02.01.2022 kl 22:14 3131

H is du realiserte tap i fjor så blir det avregnet for skatteåret 2021 og har ingenting med skatten i 2022 å gjøre. Du vil med andre ord få tilbakebetalt allerede innbetalt skatt fra 2021 når avregning er ferdig.
Trollstuket
02.01.2022 kl 22:16 3102

Du skatter normalt i 2022.
Realisert tap skal i teorien komme opp i selvangivelsen din automatisk, og du vil så få tilbake pengene ganske raskt med mindre du går inn å endrer, legger til/fra andre fradrag.

Edit : Viktig att du ser nøye over, før du godkjenner,
Redigert 02.01.2022 kl 22:18 Du må logge inn for å svare