XXL 2022

karve
XXL 24.12.2021 kl 16:34 32281

Med dagens kurs ca Kr 14 tror jeg vi ser en positiv overraskelse i 1 kv 2022. Innsidekjøp på 20 , detaljhandel desember, endring mot nettbasert handel, friluftsliv, covid som vedvarer . Ingen meglerhus som kommenterer aksjen. Det eneste som kan holde igjen her er vareleveranse. Mitt tips i løpet av 2 kv er minst Kr 20 😀
Merkur
13.05.2022 kl 11:28 8381

Tja, du har i alle fall rett i at vi får se. Prisingen av selskapet er så lav at det ikke er aktuelt å selge. Men ja, jeg fikk også litt hakeslepp av nyheten. Og Wibe skal ha ros og takk for å ha tatt XXL ut av en krise. Men jeg ser at flere analytikere påpeker at endringstakten stanset litt opp, og det er lett å være enig i. Har selv savnet en tydeligere kommunikasjon fra selskapet rundt veien videre. Og har savnet en bedre utnyttelse av den ekstemt sterke posisjonen på nett. Men jeg er tydeligvis mer tålmodig enn styret, og det er vel dette som er hovedbudskapet fra en meget offensiv Maurstad i dag. De har større planer enn det Wibe har klart å sette ut i live. Skal ikke påberope meg noen særegen innsikt her, for jeg er enig i at et lederskifte naturligvis er et usikkerhetsmoment. Men må si det er interessant og oppløftende å lese om vyene og planene til styrelederen. Dette er tydeligvis en kamp han satser på å vinne.
Mr Patience
18.05.2022 kl 02:50 8450

Mange kommentarer i denne tråden som dårlig besto tidens tann. Om aksjen nå viser at den har etablert enn bunn på ca kr 9.50, så er det for meg en attraktiv inngangspris, og med et rimelig bra varslet utbytte. XXL må definitivt vurderes, og jeg ønsker definitivt en repeat på kursutviklingen som var sommeren 2020.
Men.... mr varsom i meg hvisker at mannen i gatas økonomi ikke er festlig. Prisen på nødvendighetsartikler har gått opp markant, og da synker etterspørselen etter hobby/fritidsartikler tilsvarende.Jeg er heller ikke så sikker på at det er så mange som har akutt behov for å bytte ut sportsutstyr de kjøpte på salg hos sportskjedene i 2020 nå i 2022. Slites det så fort ut. For min egen del er det kun løpesko jeg har sett nødvendig å "oppdatere" siste 4-5år. Annet fritidsutstyr, fitnessutstyr, styrketrening m.m holder seg helt kurrant over lang tid med vanlig bruk.
Så min frykt er at kommende kvartal/salgstall viser den trenden, og man har kjøpt en aksje til 9-10kr som i realiteten er på vei til destinasjon 6kr. Ingen liker å tape penger og foregående/inneværende år har vært demotiverende for mang en portefølje, min inkludert.
Jeg avventer mot 3 juni.
Storb
27.05.2022 kl 16:08 8010

Hva skyldes oppgangen idag? Hva er egentlig kursdrivere for denne aksjen?
Slettet bruker
27.05.2022 kl 19:13 7911

Ser vel ikke bort fra at det er styreformannen som kjøper seg opp, han har jo representert hovedeier frem til nå, men trer ut for å drive for seg selv. Har vel blant annet kjøpt Odlo. Og direktøren fikk jo akkurat spar… - rettelse, ble enig med styret om å fratre - fordi ting gikk for sakte. Styret bestilte høyere risiko og større fart, noe den litt aldrende kjøpmannen ikke orket tanken på.

Med andre ord; mye vil skje i XXL i tiden fremover.
Redigert 27.05.2022 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Merkur
30.05.2022 kl 16:20 7589

Ansatterepresentanten i styret kjøper aksjer for 140 000,- i dag. Godt å se at flere har troa på tiden framover.

Ref: https://live.euronext.com/en/product/equities/no0010716863-xosl/xxl/xxl#CompanyPressRelease-10532073
Hun_investerer
07.06.2022 kl 11:09 7165

Når kommer utbetalingen av utbytte?
karve
07.06.2022 kl 11:34 7134

Tidlig i Juli
Andrew
09.06.2022 kl 19:01 6875

XXl er beklageligvis tilbake i sitt gamle og tragiske spor. Nå selger de varer med tap igjen, akkurat som sist de gikk nedover med selskapet. Det er beklagelig når et selskap ikke evner å lære av gamle feil, men kjører på med tapsbringende salg. Hadde stor tro på at selskapet skulle klare seg godt fremover med Wibe som sjef, men har var vel for opptatt med den faktiske oppgave til et selskp, nemelig å tjene på omsetningen sin. Tragisk er det for aksjonærer og de som har lånt dem penger.
Den gamle tapekulturen er tilbake i XXl. Noen kulturer er dømt til å tape, de kjennetegnes ofte på store ord og lite innhold. Er du aksjonær i xxl bør du be til høyre makter og be om et mirakel. For det kommer definitivt ikke fra ledelsen.
Slettet bruker
09.06.2022 kl 20:37 6805

Hvor har du det fra at de selger med tap? Tvert om, så tilsier siste kvartalspresentasjon at ting er på stell, men at styret ønsker et høyere tempo enn hva Wibe var i stand til å levere. Han slepte føttene etter seg, og klarte ikke å skape verdier for aksjonærene. Etter min oppfatning er XXL et svært godt kjøp nå, mens selskapet er litt i limbo mht ny sjef. Styreformannen er bransjemann så det holder, og kommer nok til å gjøre seg bemerket utover.

Ellers gjør nok flykaos og hinsides hotellpriser sitt til at mange tar ferien hjemme i år også. Og da må du ha….

Kan du forresten huske hvem som skrev dette, for en tid tilbake?

« XXL leverte og det vil de nok også gjøre fremover. Snøen som laver ned i store deler av landet vil gi seg utslag i salg av ski og tilhørende klær. Det er også et stort udekket behov for sykler og når Wibe sier det har nok av sykler på lager lover dette virkelig godt for det viktige sykkelsalget som nok vil bli det beste noensinne. Det har nå vært mangel på sykler i to år og det sier vel sitt. Ledelsen har gjort en utmerket jobb og vil helt sikkert sørge for stadi nye forbedringer så det er helt klart at XXL er aksjen for fremtiden og de kommer nok til å heve prosentandel av overskuddet som går til utbytte. Denne dagen var bare helt fantastisk med full score på xxl og elkem.
Si meg, er det andre sportkjeder i Norge - nope, de er isåfall tafatte etterlikninger. »
Redigert 09.06.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Andrew
09.06.2022 kl 21:01 6772

Det kan jeg selvsagt og selvsagt er jeg fullstendig klar over hva jeg har ment før. Det forandrer ikke på min oppfatning i dag, i går er fortid og det var også min oppfatning den gangen. Men etter som jeg hat ganske så god innsikkt i handelsbransjen vet jeg når varer blir solgt med tap. Det er bare å gå inn på nettbutikken og selv se på noen av prisene og ingen med aldri så liten innsikt forstår fort at der er varer som blir solgt med tap. Enkelt kan sikkert tro at de kan selge varer med 50 - 60 % rabatt og fortsatt tjerne gode penger, glem det, det er ikke tilfelle.Da Wibe forsvasnt så forsvant troen også på xxl.
Jerg håper selvsagt at xxl kommer sterkt tilbake, men jeg frykter at de ikke vil klare det og det er i såfall synd. Vi har kun xxl, intersport og sport1 som er av en viss størrelse i Norge og vi trenger xxl, for konkuransen sin del. Men å dompe varer er ikke en vinner oppskrift. Det var de gode til for noen år siden, noe som har medført at de sliter med å få tak i gode merkevarer idag. De ødelagde merker og selvsagt vil ingen lide den skjebnen. Kan man stole på at de ikke vil dompe merkevare spør selvsagt anerkjente merker seg. Tror nok de sliter med tilliten.
Redigert 09.06.2022 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2022 kl 23:15 6690

Du får vente og se. Q2 blir nok meget bra. XXL er ingen amatører, de selger ikke noe med tap. Problemet har derimot vært enkelte ulønnsomme etableringer og dårlig lagerstyring. Dette er stort sett historie (det ryker nok noen flere utenlandske butikker som er tapssluk), men XXL kommer til å gjøre det meget skarpt i 2022 også. Det har jeg ingen som helst tvil om, og kjøper da også stadig noen aksjer. Det er billig nå.
Andrew
10.06.2022 kl 08:46 6547

Østerrike er helt riktig et tapssluk og vil mest sannsynlig bli lagt ned. men hvordan vet du at de vil få et godt q2, omsetningen går jo ned over hele fjøla. Utgifter vil jeg tror har steget med høyere transportutgifter, høyere strømutgifter osv. Med fallende inntekter og med økende utgifter blir jo det selvsagt vanskeligere å tjene kroner, spesielt når en domper varer. Men, men, mirakler har jo skjedd før, jesus gjorde blinde seende og han sto opp fra de døde, så, joda alt er vist mulig om en tror på eventyr.
Askjen er billig og det er det selvsagt en grunn til, selskapet lever ikke opp til forventningene.
Redigert 10.06.2022 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2022 kl 09:01 6520

Kursen på en aksje som XXL drives først og fremst av resultater, dernest analyser. Nå er det usikkerhet om fremtidig ledelse, ulike oppfatninger om markedet og generelt lite fokus på selskapet på grunn av en halvering og vel så det, av kursen.

Min magefølelse tilsier at XXL kommer sterkt tilbake til høsten. Det satser jeg egne penger på. Nordmenns identitet er knyttet opp mot friluftsliv, jakt og sport. En nordmann kan droppe å skifte ut bilen, eller å dra på utenlandsferie, men da skal han jammen belønne seg selv med en ny sykkel eller hengekøyer til hele familien, fordi de seg for seg å dingle i hvert sitt furutre når de nyter solnedgangen og hver sin frysetørrede kebabgryte…

Og med rekordlav ledighet så har mange flere mer penger mellom hendene. Og mindre tid, slik at de kompenserer ved å drømme om Lars Monsen og kjøpe slikt som han har.

Så - gitt at ledelsen ikke er helt på jordet - så kommet XXL til å dobles på 6-12 måneders sikt. Slik jeg ser det.
Redigert 10.06.2022 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Andrew
10.06.2022 kl 09:09 6504

vel, vel tiden vil vise og det er bra å være optimist men..
Har vel litt tro på xxl om de klarer å få tak i den rette mannen, men nå til dags er vel den beste kvalifiksjonen rosa hår og bukser i flere farge mens en danser uten rytme( dette er selvsgt veldig useriøst fra min side men..), så jeg har ikke så veldig stor tro på at de finner en god erstatter for Wibe. En kandidat eer selvsagt Eldal.
Magefølelse er en veldig usikker veileder. Har like stor tro på å spå i kaffegrut.
swingtrader1
10.06.2022 kl 18:01 6370

Usikkerheten i markedet og mindre tro på folks kjøpekraft i tiden fremover presser prisen på XXL nedover. Konsumvarer som ikke er helt nødvendige vil bli nedprioritert i tiden fremover og dette vil gå utover retail bransjen. Når det gjelder XXL så mener jeg kursnedgangen er noe overdrevet og dagens prising gir en veldig god risk/reward. Har vært ute og besøkt noen butikker den siste tiden og prøvd å få med meg utviklingen i varebeholdningen og antall kunder inne i varehusene. Fasiten er varehus stappfulle av varer og et godt varetrykk, bra med kunder og ikke minst veldig mye sykler i alle varehusene jeg har besøkt (Ett unntak var outlet varehuset i charlottenberg, som hadde bra med kunder, men noe lite varetrykk). Derfor får jeg det ikke helt til å stemme at kursen skal ligge rundt 9kr. Jeg personlig ligger og kjøper store potter rundt denne kursen og ser for meg en utvikling mot 14/15kr i løpet av sommeren og mot høsten. DNB ligger inne med en kjøpsanbefaling (12kr) og nedjusterte kursmålet grunnet avventing av Q2 resultater. XXL ledelsen ønsker seg en mer offensiv strategi i tiden fremover og jeg regner med at det vil komme "offensive" meldinger fra selskapet på løpende bånd. Jeg kan ikke komme med noen anbefaling (kjøp av aksjer gjøres på eget ansvar), men jeg kjøper XXL aksjer med begge henda om dagen ;) god helg
McCartney
13.06.2022 kl 16:19 6050

Ser ut som du får fulltreffer på XXL, swinger.
swingtrader1
13.06.2022 kl 22:07 5924

Det vil tiden vise, men jeg er overbevist om at XXL vil få en rekyl på mellomlang sikt. Teknisk viser en dobbel bunn på 8,50 som signaliserer en endring i trenden, men i dette markedet vet jeg ikke hvor mye det har og si. Videre utsikter for XXL er positive, og jeg vil påstå at XXL er et selskap godt rustet mot finanskriser i forhold til sine konkurrenter, noe som igjen kan forårsake større markedsandeler. Ser man på kursen isolert sett så er den på samme nivå som før pandemien, noe jeg mener ikke reflekterer endringene og den økte markedsandelen i XXL de siste årene. Blir spennende å følge selskapet fremover.
norx
14.06.2022 kl 18:59 5702

Ja, hva kan man si. En katt ut av sekken...

Oslo, Norway, 14 June 2022: XXL ASA ("XXL") today announces that revenue so far in the second quarter 2022 is lower than last year, driven by weakening consumer sentiment and somewhat reduced demand for sporting goods in general. Total operating revenues for the Group in Q2 2022 is expected to be around NOK 2.2 billion compared to NOK 2.4 billion last year. Higher campaign activity will impact the gross margin which is expected to be around 38-39 per cent (41.8 per cent). EBITDA is estimated to be in the range of NOK 190 - 220 million (NOK 392 million).
YNWA250505
14.06.2022 kl 19:11 5676

Alt en kan si er at det er supertrist for aksjonærer og at kursen i morgen vil rase
Andrew
14.06.2022 kl 21:43 5498

Nei har du sett, så ble det ikke at fantastisk kvartal likevel. Uff da, det var vel overraskende eller var det...
Men når en analytiker blir overrasket over nedgangen kan man saktens lure på hvorfor han kaller seg analytiker.
Kursen kommer sikkert nedover i morgen, men det kan umulig være en overraskelse for markedet. Faktisk er jeg overrasket over at ikke omsetningen var mer ned, utgiftene ville stige det var jo soleklart så...
Kommer aksjen nedover og under 8 i morgen kjøper jeg for alt jeg har. Det er nå engang slik at der er ikke bare et kvartal eller to i fremtiden så XXl har muligheten til å rette opp dette bare det blir rett mann i sjefsstolen og ikke en i pridefarga bukser. PK folk må aldri slippe til i forretningslivet ...
Redigert 14.06.2022 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Mr Patience
15.06.2022 kl 05:28 5334

https://e24.no/boers-og-finans/i/7d8Q5v/venter-mer-boersfall-for-xxl-etter-resultatvarsel-svakere-enn-vi-forventet
Jepp fundamentale forhold er fortsatt tungtveiende. Når stortingsnissene Støre og Vedum toer sine hender i.f.t bensinpriser og prisgalopp er det vel bare å forvente retail nedgang. Slik andre her har påpekt så er ikke sportsutstyr nødvendighetsartikler. Fornying/oppgradering av sykler, telt, etc man allerede eier er enda fjernere. Nye sko og andre klær til barn som vokser er en ting men hvor mye utgjør dette av XXL sin omsetning. Om sykkel/friluftsutstyr salget svikter i sommermånedene nå, så tipper jeg XXL går langt ned. Jeg mistenker en del av skribentene her tjener langt bedre enn Ola og Kari generellt gjør og gjør den feilen i å tro at sin egen økonomi er gjengs for landet. Absolutt alle jeg snakker med klager over dårligere økonomi, og at de vurderer behov ved innkjøp langt mer enn tidligere. Skikkelig dårlig sommer nå vil da XXL snuse på ATL kurser?
Slettet bruker
15.06.2022 kl 08:47 5188

XXL var i praksis konkurs før pandemien kom og reddet situasjonen. Ny ledelse har ryddet kraftig opp. Når det nå blir ansatt ny direktør vil nok ikke vedkommende være noe dårligere enn Wibe. En børsverdi på to milliarder for et selskap som XXL bør være billig, så lenge de ikke har ukontrollerte tap, noe de ikke har. Kravet til justering etter skiftende betingelser gjelder alle i bransjen, og XXL burde være godt rigget for å ligge i tet her. Krevende blir det for alle.

På plussiden; kaos på flyplasser, hetebølge, sinnsyke hotellpriser, svært høy sysselsetting burde tale for at folk kanskje dropper kostbare ferier og heller bruker litt mer på aktiviteter her hjemme. Til høsten skal mange starte med felles aktiviteter igjen, og jakt og fiske vil ha høysesong.

Jeg tror dessuten de to siste ukene i juni blir gode, av grunner nevnt overfor.

Så om man ser et par år frem i tid, burde dagens kurs fortone seg som en god kjøpsmulighet. Men, TTT.
xile
15.06.2022 kl 09:31 5061

da er vi på 6 tallet...hva er bunnen på denne aksjen tro? jeg tipper rundt 5.50...
ibyx
15.06.2022 kl 09:47 5004

5,45?
:-)
Redigert 15.06.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Piggvar 2
15.06.2022 kl 10:30 4894

XXL for meg er en elendig butikk med ansatte som ikke bryr seg eller har peilling på hva de selger. Nå liker jeg småbutikker da, som setter kunden i førersetet og har peiling på hva de selger. Nå har jeg kun vært inne i en XXL butikk en gang for lenge siden :) det var nok for meg. Men jeg tror ikke det blitt så mye bedre!!!

Tiden og årene går raskt - og det er ikke som før at de løper inn for å kjøpe seg nytt sportutstyr og klær som før . Ungdommen i dag trenger kun en tskjorte for å sitte i en en stol og spille gaming ! Og kjøpekraften kommer nok ikke tilbake slik det engang var - mennesker og verden er i forandring slik det alltiid har vært. Nå mest negativt enn positivt .

XXL får det knalltøft i tiden fremover. Tror også på en utvanning også kommer. Og mulig de må legge ned butikker der utgiftene er alt for høye i forhold til inntektene.
Ser ikke bortfra konkurs eller. Det nytter å sove i timen hvis du skal overleve i dagens knallharde konkurranse.


Andrew
15.06.2022 kl 20:41 4579

Se der ja, slå skikkelig til og foreta et drapsforsøk på en aksje, som nok kommer til å klare seg bedre fremover enn hva du tror. Ser at DN journalisten prøver å gi inntrykk av at forbrukerne har mistet tillit til ledelsen i xxl. Han førsøker å gjøre narr av Wibes forklaring fra i vinter, og sier at de ikke kan stoles på når de ifjor hevdet at de manglet sykler. Vel, vel, har bare til det å si at maken til slett journalistikk finner du kun i DN. For det første så stremmer det, at det var omtrent umulig å få tak i sykler ifjor og også året før, det skyldes pandemien og nedstengte fabrikker, noe som en journalist i ei nærilgslivsavis burde vite, men neida, her skal det såes tvil om troverdigheten må vite. For det andre så var wibes påstand om en elendig vinter helt korrekt, det var kun på deler av vestlandet og litt nordover de fikke snø i skisalgsperioden, noe journalisten burde vite, om han vil fortjene tillit. I det store og hele har DN blitt en skikelig møkka avis med elendig arbeid og null troverdighet fra deres mislykka journalister.
Jeg er på ingen måte fan av xxl, men rett skal være rett og selskap bør slippe å bli omtalt ev slike elendige journalister, om slikt kan kalles journalist.

Jeg har idag kjøpt en del xxl aksjer og har nå en ganske så stor beholdning og mest sannsynlig vil jeg kjøpe mer, tross DN journalisten forsøk på å skade xxls troverdighet. Han prøvde også å så tvil om wibes påstand om at xxl tok markedsandeler, hva f.. vet han om det. Ingenting selvsagt, for det gjør de helt sikkert, de tar markedsandeler. XXl er en stor organisasjon som består av proffe ledere og dermed kan snu selskapet raskt, kan deres konkurenter gjøre det? Nei, det kan de ikke og det skyldest at de er organisert på en helt annen måte der det vil ta lang tid og foreta forandringer. nei, xxl er fremtiden i det norske markedet og DN er jeg møkk lei av, med sin woke og PK journalistiske tilnærming til absolutt alle tema. Hvorfor gidder man å betale for det elendige produktet de leverer.
Redigert 15.06.2022 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
karve
15.06.2022 kl 22:05 4489

Så sant Andrew. E24 og DN har det siste året spyttet ut så mye som de kan av eder og galle over all informasjon fra XXL. Dagens "krakk" har jeg benyttet til å snitte meg ned, da jeg tenker langsiktig. Godt formulert 👍
McCartney
15.06.2022 kl 22:07 4482

Tipper Altor og Ferd finner en kjøper til hele selskapet. Intersport...?
Det er disse markedene de store bedriftene og oppkjøpsfondene gjør sine oppkjøp.
Redigert 15.06.2022 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 22:41 4407

Det burde være gode muligheter for den langsiktige, nå. Tipper vi ser innsidekjøp ganske snart. XXLs nye styre og Wibe fikk skuta på rett kjøl på rekordtid. At det så blir litt bølger, får vi tåle.

Det kan vel være at enkelte meglere og analytikere har sine vikarierende motiver for å svartmale situasjonen litt ekstra, nå som selskapet har fått en knekk. Vi er vel godt under to milliarder i verdi nå, det bør være billig for et selskap som har kommet så langt i restruktureringen som XXL har.
Andrew
16.06.2022 kl 08:52 4210

I dagens DN finner vi en mer balansert reportasje om situasjonen i sportsbransjen og her har de tatt seg bryet med å undersøke saken skikkelig før de slenger ut idiotiske påstander som børskomentatoren gjorde i samme avis. De andre aktørene i bransjen bekrefter langt på vei det som XXl sier. Det er rett og slett mindre folk innom og hver enkelt bruker mindre kroner. Det er selvsagt en konsekvens av regjeringens " nå er det vanlige folks tur" som har en helt annen betydning enn det folk trodde før valget. Betydningen viste seg å være nå skal dere faen meg blø avgiftskroner.
XXL kommer nok til å bli vinneren og ikke taperen over tid.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 09:00 4190

Absolutt. Folk flest er fornuftige og forsiktige, og setter tæring etter næring. Så vil de nok oppdage at det går rundt allikevel, og forbruket vil ta seg opp. Det er nok flyselskap og turoperatører som har mest grunn til bekymring fremover. Ikke de som selger sportsutstyr og jakt - og fiskeutstyr.

Spørsmålet man må stille seg nå, er vel heller; hvilken aktør vil dominere sportsbransjen fremover?
Slettet bruker
17.06.2022 kl 01:27 3810

Xxl nede på 6 tallet igjen? Da blir det aksjer på billigsalg til meg 🙂
xile
20.06.2022 kl 11:11 3291

Kepler Cheuvreux nedgraderer XXL-aksjen
2 timer siden · Infront TDN Direkt
Kepler Cheuvreux nedgraderer XXL til reduser fra hold med et kursmål på fem kroner pr. aksje.
Det fremgår av en oppdatering mandag.
Meglerhuset antar at den sammenlignbare omsetningen i andre kvartal kommer inn fem prosent høyere enn i 2019 og fem prosent lavere i årstakt.
«Om vi antar en lignende nedgang sammenlignet med foregående år under andre halvår og en bruttomargin rundt selskapets egne mål, ser vi en risiko for resultat pr. aksje i 2022 ned en gjeldsgrad som ligger over 3,5 ganger under fjerdekvartalet, med risiko for enda en runde med refinansiering», skriver meglerhuset.
Piggvar 2
20.06.2022 kl 11:29 3257

Sier det samme som jeg gjorde med Flyr (den gang Flyr var over femmern)

Du får nok XXL under femmern også !

Folk flest vil merke prisøkningene krafig . Tror ikke det blir noen kjøpsfest selv om mange dropper ferien i utlandet. Det gjelder over hele fjøla.

Blir nok mest politikerne som handler når de vedtok en lønn på 1 mill + :)

Redigert 20.06.2022 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2022 kl 11:48 3218

Ikke umulig. Som sagt, god kjøpsmulighet for den langsiktige. Det er investert mye i omstrukturering av XXL siden krisen i 2019, og selskapet er svært godt skodd for fremtiden. Denne situasjonen de nå er inne i, kan fort snues til selskapets fordel; det er markedet som er nede i en bølgedal, og de som kommer styrket ut av dette, er de som har muskler. I motsetning til forrige runde, så er det ingen konkursfaren for selskapet, de kan raskt kutte kostnader ved å redusere veksttakten og kvitte seg med ulønnsomme butikker utenlands. Det er solide eiere som kan tilføre ny kapital, om det trengs, og de er i god gang med å etablere fremtidens butikker her hjemme. Ingen andre aktører innen dette segmentet er tilnærmelsesvis så godt rustet til å erobre markedsandeler fra de mindre nisjebutikkene nå.

Men man bør nok ha 3-4 års perspektiv på investeringen, verdensøkonomien må få stabilisere seg først.
deadcatbt
21.06.2022 kl 12:17 2860

Hei,

Hva tenker dere om denne?
Kommer det en restrukturering her?

Ser selskapet har en verdi på 1.678 mnok
EK 3.753 + varebeholdning
Kortsiktig gjeld på 2.852
Langsiktig gjeld på 2.410

Hvordan er det med forfall på gjeld?
Tigerberget
21.06.2022 kl 12:27 2841

Denne kan fort doble seg igjen når vi er tilbake til normalen med edruelige matvare, strøm og drivstoffpriser.
Renta er også et usikkerhetsmoment så det er helt naturlig nedgang når kjøpefesten holdes igjen.
Utfordringen er å se hvor lang tid det vil ta.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 12:46 2811

De er jo midt inne i en omstrukturering, for å tilpasse bedriften til morgendagens handlemønster. At økonomien plutselig skulle kreve en restrukturering, kan jeg ikke skjønne, det er jo ikke mange ukene siden alt var betraktet å skulle være på stell. At resultatet for q2 blir dårligere enn forventet, er ikke så dramatisk isolert sett, og det skyldes jo markedet som sådan, ikke XXLs drift. Og hvor dårlig, det vet vi ikke, jeg vil tro at de siste par ukene, med skoleferie og kanskje endrede ferieplaner for mange, kan bli bra. Jeg skal innrømme at jeg lett kan bli litt småparanoid når ting tilsynelatende overreagerer, slik vi ser her. De største eierne har, via styret, tatt grep for å akselerere omstruktureringen. Jeg synes derfor det vil være rart - og foruroligende - om ikke noen av kjøper seg opp, på dagens kurs. Kan vel hende resultatvarselet hadde til hensikt å åpne for det. Så har vi noen analytikere som plutselig ser svært mørkt på fremtiden, uten egentlig å begrunne det. Det vil jo passe de største eierne bra, hvis målet ervervet overta mer av XXL nå som det er billig.

Overrasker meg ikke om Hugo Maurstad prøver å kuppe hele XXL. Selskapet er ekstremt billig nå, og det er vel nettopp ordet «kupp» han har brukt før, om inntreden i ferske selskap på børsen som på et tidspunkt havnet i en skvis. I XXL er han for drt første i ferd med å trekke ut mye kapital i form av utbytter, og for det andre i posisjon til å drive kursen ned, om det er det han ønsker. Blir spennende å se utviklingen fremover.
Redigert 21.06.2022 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Bond
21.06.2022 kl 21:52 2591

Noen av dere som har tilgang til børskommentaren fra DN?

https://www.dn.no/borskommentar/xxl/er-noen-av-xxls-eiere-sa-i-beit-for-kontanter-at-de-ma-tomme-selskapet-for-650-mill/2-1-1242689

Er det noe av interesse, eller bare støy fra han som tidvis har kraftige skylapper på?
May-Liss
21.06.2022 kl 23:11 2493

Ble utbetalt 500 mill i extraordinært utbytte sist år + 150 mill i utbytte i år.
Passer ikke helt når butikken går dårlig og enkelte analytikere nevner mulig behov for refinansiering.

Derfor undrer DN om aksjonærene var i beit for cash.
Redigert 21.06.2022 kl 23:15 Du må logge inn for å svare