Dof bulls 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.05.2022 kl 21:41
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 25.12.2021 kl 18:55 367944

Vi fikk siste kontrakt i Australia , og det er vel i Brasil vi forventer neste ? 2022 blir spennende for hele bransjen.
Redigert 26.12.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
tobben
06.03.2022 kl 20:46 6774

Det er økonomien som bestemmer kursen, og Dof ser ut til å bli så bra som mange av oss har håpet. Hypotetic har en god beskrivelse på hvor nivået fort kan være :-)
Redigert 06.03.2022 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
hypotetic
06.03.2022 kl 21:53 6634

Også de som har tenkt å kjøpe mye DOF snakker ned DOF:
https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2022/03/04/7829709/her-tjener-du-mye-penger-nar-mogster-gir-blaffen-i-formuesskatt
1. Møgster vil selvfølgelig heller ikke snakke opp DOF kursen for å få mer formueskatt.
2. DOF har kjøpt seg opp fra 50 til 100% i DOF Subsea og nesten 90% i DOF installer så de kan tvangsinnløse resten. DOF har også kjøpt ut kreditorer som ville ut med stor rabatt. Har vært nødvendig å fokusere på usikkerhet og holde kursen veldig lav for å få til dette.
3. Investorer og fondsforvaltere følger godt med. De har ikke ønsket å sitte i aksjen mens den har falt over 99%. De analyserer derfor ikke aksjen og snakker ned aksjen slik at de selv kan kjøpe rimelig før alle andre. Analyser og oppsnakking vil komme etter at disse har kjøpt seg opp.
4. Samme tankegang har vært blant investorer som har brukt mye tid på å snakke ned aksjen på ulike nettsider. Til tider har det vært uforståelig hvorfor noen har brukt så enormt mye tid og hva som har vært agendaen til alle de som har vært uforklarlig aktive med å nedsnakke DOF på ulike nettsider.
5. Inne på dette forumet finnes trolig de veldig få i Norges land som man beviselig ved å se diskusjonene her inne de siste år har kjøpt nok DOF aksjer i mange år og således til de grader har langsiktig tro og "skin in the game" . Hvis man i det hele tatt skal høre på andre er det de med «skin in the game» man bør høre på i tillegg til sine egne vurderinger omkring regnskap og utsikter. Hvis man er usikker så invester forsiktig litt og litt. De som tror på comeback og kommer inn nå helt i starten etter 7 år med fall over 99% er uansett tidlig ute.

oiler
07.03.2022 kl 00:06 6406

Ratene tar av for AHTS...

https://www.tradewindsnews.com/offshore/anchor-handler-rates-near-100-000-after-north-sea-market-sells-out/2-1-1179253



4 March 2022 16:17 GMT UPDATED  4 March 2022 16:17 GMT
By Gary Dixon 
 
 in    London 
North Sea charterers are being stung by anchor-handling tug supply (AHTS) rates approaching $100,000 per day after the market sold out at the end of February.
Norwegian shipbroker Seabrokers said the month began very differently, with a very slow start in terms of spot deals.
Rates were depressed and utilisation levels weak, but “there was always an expectation that activity levels were likely to ramp up in the second half”, the company said.
This prompted some charterers to source tonnage for rig moves more than a week in advance, Seabrokers added.
By the final day of February, the AHTS market was completely sold out.
There was a wide spread of rates over the course of the month.

In the first half, there were a few fixtures in the UK at £15,000 ($20,150) per day or below.
By the end of February, a couple of charterers were exposed to fixture rates of £50,000 ($67,085) or more.
The same scenario was played out in Norway, with levels rising from between NOK 150,000 and NOK 250,000 ($28,340) in the first week of February to as high as NOK 800,000 at the end of the month.
Broker Westshore has this week reported DOF Group’s 26,140-bhp AHTS Skandi Hera (built 2009) being booked for pre-lay work on the COSL Pioneer rig by Ithaca Energy at a whopping £73,000 ($97,170) per day.
Utilisation at high levels
Westshore quotes AHTS utilisation at 80%.
There are now only two ships free in the whole of the North Sea market.
There was a similar tightening in the platform supply vessel (PSV) market towards the end of February, with owners becoming more bullish for their spot market prospects in 2022.
PSV utilisation now stands at 91% in the North Sea, with rates as high as £25,000 per day this week.
Three PSVs remain open in ports.
Westshore tallies 30 AHTS vessels still in lay-up, and 18 PSVs.
X-43 scramjet
07.03.2022 kl 07:33 6221

Blir spennende å se hvordan DOF kursen reagerer med olje dollaren på nesten 130
Kontur
07.03.2022 kl 08:10 6117

Antagelig kraftig opp,
Investorene kommer nå
kongsberg1
07.03.2022 kl 08:12 6204

Her er jo årsaken som skal kompenseres for at olja står i 130 dollar.

Det kraftige hoppet i oljeprisen kom etter at USAs utenriksminister søndag uttalte at amerikanerne og allierte vurderer å forby russisk olje- og gassimport.
– Vi anser nå sannsynligheten for at russisk eksport blir direkte påvirket av sanksjoner som svært høy. Tiltaket antyder også at markedet ikke har priset inn muligheten for direkte sanksjoner mot russisk olje, sier råvarestrateg i ANZ, Daniel Hynes, til CNBC.

Er Dof en del av løsningen X-43, ja det er den i høyeste grad. Er ikke sikker dof eksploderer i dag, men dette vil dra kursen nordover sammen med prisen på olje.
X-43 scramjet
07.03.2022 kl 08:16 6172

De nevner Borr Drilling skal og kraftig opp idag. Er veldig bra for DOF vi får skyhøye rater. Spennende å se om vi bryter 2 kr idag
kongsberg1
07.03.2022 kl 08:17 6178

Eller åpner over 2 kanskje.
tobben
07.03.2022 kl 08:19 6168

Hele bransjen vil ha kjempefokus fremover, og matematikken vil ha en "egen effekt" på oss tenker jeg :-))Kanskje er vi kjapt oppe på kursen vi hadde våren 2019? Vi har altså knapt 1/3 av børsverdien til Solstad :-)
Redigert 07.03.2022 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Bullfight
07.03.2022 kl 09:33 5960

Og volumet øker kraftig dag for dag
tobben
07.03.2022 kl 10:10 5802

Solstad på vei mot børsverdi på 2 milliarder, og vi har ennå ikke rundet 1 milliard :-)) Tegner til å bli en fin uke
X-43 scramjet
07.03.2022 kl 10:46 5654

1.90 foreløpig er sterkt av DOF. Reprisingen har nettopp begynt
Slettet bruker
07.03.2022 kl 11:04 5602

Doffere !
Som dere ser så lønner det seg å være tålmodig ….;-). Øker volum = høyere kurs . Husk vi er bare knappe 5% idag og tradere har hivd seg ut og fikk kurs ned igjen . De tjente cash men må nok inn igjen på høyere kurs . Må ærlig si at dette er gøy folkens …:-).
Bullfight
07.03.2022 kl 11:16 5590

Med dette volumet vil jeg bli forundret om vi ikke slutter godt over 2 i dag, mine aksjer kommer ikke ut på lang tid.
tobben
07.03.2022 kl 11:22 5636

Ja, det begynner å bli skikkelig morro nå. Frister litt å sende en kake til hovedkontoret for hver million som rundes :-))
Slettet bruker
07.03.2022 kl 11:35 5604

Jeg selv takker alle her inne som kommer med info til gruppa 🎉🎉

Klarer Dof management jobben med å kun forlenge sin gjeld og renta ned uten restrukturering så fortjener de en stor kake 🎉
Redigert 07.03.2022 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
tobben
07.03.2022 kl 12:18 5453

Åpenbart noen som lever i håpet om å hanke inn mye aksjer under kr 2 ,- :-)) Med 39 millioner I omsetning så langt , er det nok rimelig optimistisk
Redigert 07.03.2022 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2022 kl 12:20 5460

Er en lure sperre det , håper noen tar de aksjene ..:-).
suspekt
07.03.2022 kl 13:32 5240

Setter du likhetstegn her tobben, er selskapene så like i verdier, inntjening og gjeld, at dof skal opp til samme kurs som solstad? Da har vi mye moro i vente. verdi av dof er kun 650 mill!! langt opp til 2 milliarder
Jeg ser for mei kr 4-5 om ikke alt for lenge. hadde gjort seg med noen fete kontrakter nå.
tobben
07.03.2022 kl 13:44 5216

Dof er etter mitt syn noen hakk over. Da det for noen år siden var snakk om å børsnotere Dof Subsea var det vel oppe en antatt børsverdi på omlag 6 milliarder ? ( mens Dof bare eide 51 % av aksjene, mot 100% nå:-)
AlanS
07.03.2022 kl 13:45 5222

suspekt, det er greit å sammenligne markedsverdiene til DOF og SOFF. Siden antall aksjer i selskapene er ulike, er aksjekursene forskjellige. (Aksjekurs er markedsverdi / antall aksjer).
selskap Antall aksjer / Markedsverdi / Aksjekurs
DOF 316,456,167 / 596.84 mill. / 1.886
SOFF 76,354,514 / 1.56 mrd. / 20.45
Redigert 07.03.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2022 kl 14:56 5152

Tålmodighet her vil helt klart lønne seg …:-).
tobben
07.03.2022 kl 14:56 5324

Kan se ut til å nærme seg å bryte 2 tallet nå ja :-))
karve
07.03.2022 kl 16:01 5184

Med denne omsetningen i dag ville det ikke overraske meg om vi ser en flagging snart, spennende :)
X-43 scramjet
07.03.2022 kl 16:12 5139

En hyggelig opptur for oss DOF aksjonærer. Venter og på oppgang i PGS, kan fort komme en stor nyhet der og som vil doble aksje kursen
suspekt
07.03.2022 kl 17:15 5011

Jeg er helt imponert hva du/dere finner ut alan s. Solstad har jo ca 4 parten av aksjene dof har, så dersom dof går til ca 5, så er aksjeverdien i dof ca på lik linje med solstad.
Er i pluss i dag på mange år, men nå ønsker jeg å fravike min strategi om å selge så snart jeg var i pluss.
Nå kan dette bli mitt livs investering. Slik nel var noe tid tilbake.
AlanS
07.03.2022 kl 17:31 4986

Bare hyggelig.
Offshoreservice er en syklisk bransje som går nå i vekstfasen etter en eksepsjonell motgang startet i 2015. Bunnen var i q4 2020 og q1 2021. Utviklingen fremover kan bli eksplosiv.
nafa
07.03.2022 kl 17:37 4993

Vet ikke om jeg har oppfattet det riktig at noen mener DOF minst bør prises likt eller mer enn SOFF.
Det betyr vel at dagens kurs i DOF bør ca 3-dobles i forhold til dagens kurs i SOFF ?
Kan noen eventuelt kort begrunne årsak til at prisingen til de to selskapene bør prises noenlunde likt ?
Redigert 07.03.2022 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
AlanS
07.03.2022 kl 18:02 4959

Vil henvise til kvartalsresultatene til DOF og SOFF. Her er en sammenligning

DOF vs SOFF side by side
2021Q4 DOF(MR) SOFF %
Inntekt 1975 1303 51.6%
EBITDA 753 291 158.8%
EBIT 264 -143
Total interest bearing debt (Note 8) 18601 21492 -13.5%
NIBR 19929 19033 4.7%
Cash at balance sheet date 1797 2459 -26.9%

2021 tall
Selskap DOF(MR) SOFF %
Inntekt 6356 5404 17.6%
EBITDA 2078 1533 35.6%
EBIT 636 -9

DOF har nesten 3 mlrd (13,5%) mindre i gjeld til kreditorer og sterkere økonomisk prestasjon. SOFF sine kreditorer ser ikke behov for ytterligere sanering/konvertering av gjelden og selskapet er optimistiske om veien videre.
---
DOF og SOFF er omtrent like store i subsea, men DOF har i tillegg en solid prosjektkompetanse.
Sammenligningen viser at DOF bør verdsettes minst like mye som SOFF. Det eneste som holder kursen nede er usikkerhet om refinansiering.

Redigert 07.03.2022 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
nafa
07.03.2022 kl 18:11 4967

Takker for solid og velbegrunnet svar.
AlanS
07.03.2022 kl 20:46 4646

https://www.woodmac.com/news/opinion/cost-inflation-is-coming-to-the-offshore-installation-market/
Cost inflation is coming to the offshore installation market - Rising demand and vessel availability shortages will drive day rates up

Global supply and demand trends indicate that the bottom of the current cost cycle is behind us. Recovery is on the horizon in the offshore installation market. That’s good news for the marine installation vessel fleet that installs umbilicals, risers and flowlines for offshore oil and gas projects. But what does it mean for day rates?

Installation demand is increasing
In many ways, the offshore installation sector faces a classic squeeze. On one hand, Asia, Europe and Latin America will drive growing demand from now to 2026, our forecast period. In fact, 2022 will be about 34% higher than 2021 levels. Demand is set to recover across segments, including subsea tree awards, fixed and floating oil and gas facilities.

On the other hand, competition for vessels will intensify. The tier 1 fleet shrank by 10% in 2021 as assets were sold for scrap or released from charter contracts. Subsea 7 reported utilisation for its active fleet in the third quarter of 2021 at 94%, the highest it has been in the last five years.

Cost inflation is a key theme for 2022
Day rate vessel costs increased 8% in 2021 and for 2022 alone we expect an additional increase of 7%.

While oil and gas facilities will drive recovery in heavy lift demand, offshore wind demand will add to the backlog of shared vessels. The UK and US have the most opportunities for offshore wind prospects, a growing trend as operators continue to focus on energy transition.

Preferred vessels may become hard to secure. This will increase the risk of project delays and higher day rates associated with vessel availability. Rising labour and fuel costs will affect the picture too – they make up an average of 37% of a deep water pipelay asset.

Cost inflation is rapidly becoming a theme for 2022. This adds to the increasing scrutiny of record cash flows and growing importance of oil and gas reinvestment rates that we laid out in our look at the year ahead for upstream. Nimble decision-making will be vital in coming months.

-----
Nå sier konsulenter det vi snakket om i fjor.
Redigert 07.03.2022 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Kontur
07.03.2022 kl 21:39 4550

Spennende dager dette, men egentlig ikke noe annet enn en reprising av en hel sektor.
Oljeselskapene har i lengre tid utnyttet en overkapasitet innenfor deler av offshoresektoren. Det ble i perioden frem til 2016 bestilt for mange fartøy og de fleste tok opp for mye gjeld. Noen vil hevde at dette også gjelder DOF, men det er en sannhet med modifikasjoner. DOF bygde mange spesial Subsea fartøy (enkelt forklart) i Brasil (Vard) som gikk rett i lange kontrakter (8år) til veldig gode rater. Finansiert gjennom Brasilianske banker. Dof har hele tiden betalt 100% av både renter og avdrag på disse lånene. Dof har gjennom disse avtalene og gjennom sitt samarbeid med Technip en mye mye bedre posisjon særlig i det Brasilianske markedet enn mange andre rederier på Oslo Børs. Dette (i tillegg til en god del andre faktorer som har blitt nevnt her på Forum) er en av hovedgrunnene til at Dof asa står i en mye bedre stilling enn mange andre, men har likevel blitt dratt ned i avgrunnen sammen med andre (Farstad, Havila, Dess, mfl) når en helt vanlig fiansieringsform (såkalte ballonglån) nokså plutselig ikke ble fornyet i 2018.
DOF har, av overnevnte grunner, en mye sterkere EBIT enn f,eks Soff for ikke å snakke om Backlog hvor ingen av de andre er i nærheten av.
Trusselen hittil har vært mulig konvertering av gjeld. Markedsutviklingen siste året tilsier at det er uaktuelt og det er antagelig det nå aksjemarkedet tar inn over seg som igjen fører til den bratte verdistigningen av DOF.
Hva DOF faktisk er verdt er opp til markedet å bestemme, men vi snakker om mange MRD kroner over dagens verdsettelse om man legger de vanligste beregningsmodeller til grunn.
X-43 scramjet
07.03.2022 kl 21:46 4563

Til all glede og lykke til DOF aksjonærene. Nå håper jeg denne skal opp til himmelen igjen. Til sommeren får vi handlet SDRL etter restrukturering, når den dag kommer så synker aksjen om morgenen og vi får en bedre pris på dagen ifølge Henriksen fra aksje sladder. Spennende tider i vente
gbulk
07.03.2022 kl 22:43 4415

Det er jo synd å se at Management ikke rapporterer denne type kontrakter som vil være veldig positivt for inntjening

Noen som vet hvilket skip?
Slettet bruker
07.03.2022 kl 23:32 4365

Jeg leste ikke dette , bare copy fra en annen tråd . Ser ut som det er noe fra Australia og det har de jo meldt ifra før om jeg ikke husker helt feil ( Desember /januar ).
Navnene på skipene stod litt lenger ned i utklippet om jeg ikke tar helt feil !.
Redigert 07.03.2022 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
tobben
08.03.2022 kl 08:28 4019

Utrolig trøkk i åpningsauksjonen , er det bare den generelle interessen som har økt ? Kan fort bli både kr 3 og 4 hvis dette blir malen for dagen :-)) Men med samme prising som Solstad , skulle vi nærmet oss kr 5,- så det er jammen ikke godt å si .
Redigert 08.03.2022 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
hypotetic
08.03.2022 kl 08:56 3888

Jeg tror det er større investorer og fond som begynner å plukke nå. I går ble det kastet ut plutselig 2,5 mill aksjer og alt ble absorbert temmelig raskt.