Dof bulls 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.05.2022 kl 21:41
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 25.12.2021 kl 18:55 367962

Vi fikk siste kontrakt i Australia , og det er vel i Brasil vi forventer neste ? 2022 blir spennende for hele bransjen.
Redigert 26.12.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
AlanS
25.03.2022 kl 09:16 3429

Takk kongberg1,
Det som skjer i bransjen er en "gamechanger" og en tidlig fase av en "supersyklus". De fleste her inne er enig i det, ikke sant? Vi snakket om at dette kommer i fjor og ble sterkt kritisert for dette. Noen mente at vi røyker sokkene våre og er naive amatører. Helt greit:)

Det er kun DOF som snakker ned selskapets verdier og betalingsevne.
AlanS
25.03.2022 kl 09:19 3444

Sunnyboy,
Ja, nydelig.
http://www.westshore.no
Date Vessel Charterer Scope of Work Comm. Rate
NEW SKANDI ICEMAN Wintershall Dea R/M Scarabeo 8 (+ WROV), D/D 14 27/03/22 RNR
NEW HAVILA JUPITER Wintershall Dea R/M Scarabeo 8, D/D 14 27/03/22 RNR
NEW AURORA SALTFJORD Wintershall Dea R/M Scarabeo 8, D/D 14 27/03/22 NOK 700000

https://offshore.braemaracm.com
SKANDI ICEMAN c GBP 48 000
Redigert 25.03.2022 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
tobben
25.03.2022 kl 09:31 3416

Har egentlig liten tro på prognoser med jevn vekst i dagens situasjon, her blir det hopp som er vanskelige å estimere tenker nå jeg
Kontur
25.03.2022 kl 10:19 3362

Send mail til Dof ledelsen og spør om nettopp dette.
Dersom en aksjonær spør saklig er det vanlig folkeskikk av en ledelse og svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 10:20 3424

Tobben !
Jeg tror du har rett her . Det er mange oppgaver /arbeid som skal utføres samtidig . Historisk så har det vært mer tilbud på skip før enn etterspørsel etter skip . Hva har skjedd på alle disse årene , jo det har vært nedgang i mange år og kravene til Miljø har blitt stengere og mange har scrappa /solgt sine skip . Nå har vi kommet i en situasjon som dette har endret seg mye . Mer jobb skal gjøres , vindkraft ( stort volum fremover ) , opprydding ( decommising gamle felt ). Utvidelse av eksisterende felt , nye felt ( utbygging) , vedlikehold som må gjøres ( utsatt vedlikehold ) . Hvordan skal man klare alt dette med mindre skip tilgjengelig !?. Tror faktisk at ting har endret seg mer enn mange tror ( de fleste tenker historikk men glemmer ofte at ting kan endre seg ). Tiden vil vise men personlig så tror jeg at vi får en skvis i nær fremtid grunnet behovet ikke blir dekket av tilbudet ( høyere rater ).
Dofulf
25.03.2022 kl 10:20 3451

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6912960236475600896/

#fleetfriday feirer en milepæl for undervanns AHTS-fartøyet Skandi Skansen og teamet når de starter offshore byggefasen for å installere Hywind Tampen, verdens største flytende vindpark. DOF Subsea-teamet i Gulen er ivrige etter å starte neste uke etter et par år med intensiv forberedelser.

Skandi Skansen skal utføre installasjonsarbeidet på sugeankerne i forkant av slepet til stedet for de ferdige turbinene. Med et ekspert subsea og marine team, stort bakdekk, 250t AHC kran og 350t bollard pull, er fartøyet ideelt egnet til arbeidsomfanget og teamet

Vi ønsker kollegene våre lykke til.
kongsberg1
25.03.2022 kl 10:25 3525

Her er det bare å heie.
AlanS
25.03.2022 kl 10:29 3528

Ening med deg,
Det blir en gradvis øning så lenge det er tilgang til tonnage: spot -> varmt opplag -> kaldt opplag.
Når ledig kapasitet i spot og varmt opplag forsvinner vil markedet bli til redernes marked. Da bli det en ordentlig Klondike-stemning.
Slettet bruker
25.03.2022 kl 10:36 3512

Hvor lang tid bruker man på et skip ( kald opplag ) til det er operativt ?. Bare lurer her .
Redigert 25.03.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
AlanS
25.03.2022 kl 10:49 3479

Det er mye som teller: tid, penger, tilstand, utstyr, osv. Skip i kaldt opplag kommer trolig ikke tilbake, sørlig eldre og utdaterte.
Det er omtrent som med mobil telefoner. De fleste har sikkert flere eldre modeler rundt omkring. Tenk på å ta i bruk en gammel Nokia 3310 :-)
Redigert 25.03.2022 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 10:54 3470

AlanS !
Jeg tenkte mest på de som har en riktig klasse /miljøkrav etc…
Skjønner at det har med cash og gjøre , men tenkte mer tids estimat … tar det 2 uker eller tar det 1 mnd og gjøre klar et skip var mitt spørsmål . Takker for svar her inne ..:-).

Grunnen at jeg Spørr er fordi da kan man se mot hvor mange som ligger i opplag og beregne litt når tilbudet blir borte om du skjønner …:-).
Redigert 25.03.2022 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Sailor72
25.03.2022 kl 11:07 3473

Det en må huske på er at mange av de som ble lagt i opplag, ble lagt i opplag pga vindu til klassing var kommet opp, for å slippe den kostnaden ble de i stedet lagt i opplag pga dårlig marked.
Når man da vil ta de ut igjen av opplag må de gjennom et kostbart verksted opphold med klassing av fartøy, et verksted opphold med klassing bare, er oppe i over 10 mil viss fartøy er i drift før dokking.
Så da kan man tenke seg at et verksted opphold med klassing, etter lengre tid i kaldt opplag er en del dyrere en viss fartøyer var i drift før verksted oppholdet.
Slettet bruker
25.03.2022 kl 11:11 3495

Takker for svar . Det du sier her er at det ligger store kostnader inne pr. Skip grunnet klassing som også må taes før den klargjøres operativt ?. Tids estimater på sånt er vel litt lenger enn 1 mnd ..!?.
AlanS
25.03.2022 kl 11:27 3562

Her et bilde som viser slutninger for Skandi Iceman siden september 2021 rapportert av https://offshore.braemaracm.com
https://snipboard.io/QrCxUF.jpg
Hva synes dere om trenden?
Redigert 25.03.2022 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 11:34 3582

Trenden ser grei ut og rate på nesten 550 k er vel innafor …:-).
AlanS
25.03.2022 kl 11:42 3551

Her snakker om mye mer enn 10% økning i rater:-) Spennende å se hvordan det går i segmenter og markeder som ikke er så gjennomsiktige som spotmarkedet i Norge og UK.
Sailor72
25.03.2022 kl 11:42 3590

Større kostnader en viss skipet har vært i drift til klassing, hvor lang tid de trenger på verksted/dokkingen varier hvordan tilstanden på skipet er...

Man får tatt mye på 3-4 uker, men er tilstanden dårlig går tiden fort....(Mange tar også bare det som er nødvendig for klassen, og utsetter det som kan utsettes lengst mulig til neste dokking)

Så spørs det om det er verdt den kostnaden igjen, gamle fartøy med høye drivstoff utgifter er ikke de første som får jobb....


Slettet bruker
25.03.2022 kl 11:59 3565

Takker for utdypende svar her sailor72 ..
suspekt
25.03.2022 kl 12:10 3543

Håper bare krona holder i dag, og at vi konsoliderer nå for videre oppgang neste uke. helt tydelig at dof holdes nede nå for at noen skal ha billige aksjer. Regner med at ikke noen i gruppa selger på så lave nivåer, det er jo tross alt over 30% av aksjene, men det er nok aksjer igjen for trading, hold ut, samhold seirer.
suspekt
25.03.2022 kl 12:10 3556

Håper bare krona holder i dag, og at vi konsoliderer nå for videre oppgang neste uke. helt tydelig at dof holdes nede nå for at noen skal ha billige aksjer. Regner med at ikke noen i gruppa selger på så lave nivåer, det er jo tross alt over 30% av aksjene, men det er nok aksjer igjen for trading, hold ut, samhold seirer.
Slettet bruker
25.03.2022 kl 12:16 3551

Sitter godt med mine aksjer suspekt ..:-). Det er liten omsetning nå som er ca.1%. Ser det er mye plenklipper på plass som vil stusse høyden på plenen før gjødsel kommer på plass …:-).
hypotetic
25.03.2022 kl 13:38 3415

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt
Investorene har over tid betalt stadig høyere priser for å kjøpe seg opp i DOF og aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 0.85 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker trendbildet. Volumet har økt vesentlig i det siste. Dette vitner om økt interesse for aksjen, kanskje grunnet fundamentale nyheter. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
Slettet bruker
25.03.2022 kl 16:05 3248

Morsomt å se hvordan plenklippere kutter gresset kort ( manipulere kurs ). Helt utrolig må jeg si …..:-).

Børs og Finanstilsynet syns tydeligvis at dette er innafor og det sier vel sitt . Er det sånn småaksjonærer skal bli lurt …!?.
Redigert 25.03.2022 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
25.03.2022 kl 16:19 3219

Det er bare å la være å selge det, så går dette opp igjen. Her kjøres det psykologi på fredag, med melding på fredag ettermiddag som skremsel.
Slettet bruker
25.03.2022 kl 16:29 3194

Jeg følger bare med …:-). Sier bare det jeg ser her inne og aksjene mine får dem ikke Kongsberg1 ..:-). Det er mange nye på tråden og greit å opplyse syns noe om det .

Som du også veit så kan man som ny på børs få litt panikk .
AlanS
25.03.2022 kl 16:32 3205

For de langsiktige betyr lite om kursen er på 50 øre eller 2 kroner. Vi må gå tilbake i tid til 2010-2014 da verdsettingen var mer eller mindre fornuftig og regnskapet var troverdig. Dette er bare min personlige mening.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/DOF-ASA-1413125/ her er mye informasjon om DOF. Det ser ut 2022 tall er bare gale, siden omsetning ligger langt under ordreboken pluss nye kontrakter. Grafene er greie.
kongsberg1
25.03.2022 kl 16:33 3228

Bare for å vise hva som skjer, hold på aksjene deres folkens.
Sjekk Solstad + 3,2 %
Tidewater Inc. (TDW)
NYSE - Nasdaq Real Time Price. Currency in USD
Add to watchlist
22.65+0.74 (+3.38%)
AlanS
25.03.2022 kl 17:14 3144

PHLX Oil Service (OSX) NASDAQ 81.11 +2.26 (+2.87%) https://www.investing.com/indices/phlx-oil-service
tobben
25.03.2022 kl 17:54 3129

Den brasilianske valutaen begynner også å smile til oss , med ca 20% opp fra q42021 :-)
Slettet bruker
25.03.2022 kl 18:22 3172

Skal si meg veldig enig her, folk må lære å holde og kursen har liten betydning som AlanS sier 50øre eller 2kr for folk som vil være med på lange turer ut på fjorden.

Kursen blir nå i humør sving mener eg framover til Q1 tall.

Noen tanker til torsdagen 31/3?
Kontur
25.03.2022 kl 19:31 3103

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/03/25/7841823/ser-risiko-for-kapasitetsutfordringer-i-offshore-havvind?internal_source=sistenytt

Ikke annet å vente at enkelte presser på for konvertering og prøver å gribbe til seg de vanvittig store verdiene som ligger i DOF.
Håper snart noen med makt og integritet snart griper inn og stopper dette narrespillet.
Partene må nå slutte med tullet ingen tror på lenger og fikse finansieringen.
Markedet er nå bedre enn når lånene ble tatt opp.
Må nå være flaut for alle parter dette her.
Skriv opp verdiene og betal normale avdrag.
Gribbene som har kjøpt seg obligasjoner på rabatt kan bankene be dra en viss plass
AlanS
25.03.2022 kl 19:36 3180

PHLX Oil Service 82.06 +3.21 (+4.07%)
https://www.investing.com/indices/phlx-oil-service
PHLX Oil Service Overview er tilbake på 2019 nivået, dvs der indeksen var før pandemien.
AlanS
25.03.2022 kl 19:38 3222

Den siste setningen er midt i blinken:-) Støtter med begge hender.

Q1 2022 kan bli like bra som Q1 2020 da DOF fikk EBIDTA på NOK 804 mill.
Viktig å få med seg at DOF hadde "Five vessels in lay-up by year end " (31.12.2019)

"By May [2020] the Group has 18 vessels in lay-up" side 4 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2020/DOF%20ASA%20Q1%202020%20Financial%20Report.pdf
Redigert 25.03.2022 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
AlanS
25.03.2022 kl 20:21 3173

Ser nå på gjelden og her er det mye interessant.
I årsrapport 2019 på side 77 i note 22 står følgende
Bond loans 2599
Balloons 5136
Debt to credit institutions 10184
---
Balloons + Debt to credit institutions = 15320 mill

Q4 2021 side 22 note 8 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/554992_DOF_ASA_Q4_2021.pdf
Bond loan 2980, hvor av (379 er kapitalisering av rente)
Debt to credit institutions 15309 (Hvor av 420 mill knyttes til kjøp av eierandeler i 2021)

Den totale gjelden er nesten uendret fra 31.12.2019 til 31.12.2021. Spennende.
Bankgjelden er litt mindre i 2021 enn i 2019. Uten oppkjøp, ville den gått ned. Det ser ut som om DOF betalte renten 100% og rundt 440 mill i avdrag. Bankene burde vært fornøyde.
Redigert 25.03.2022 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 21:08 3134

Ønsker alle doffere i gruppa en god helg ..:-). Sunnyboy tar en pause i helga fra forumet og skal nyte Oslo by night …:-).

Takker for utrolig mange fine og saklige innlegg her og forsett med det folkens …

Vi skal stå sammen som en sterk gruppe ( 1 sterk stemme for alle ). Faktisk er det mer viktig enn man tror .

God Helg 🎉🎉
AlanS
25.03.2022 kl 21:11 3146

God helg!
kongsberg1
26.03.2022 kl 00:14 2964

God helg.
PHLX Oil Service (OSX)
82.57. +3.72. (+4.72%)